Nieuws van politieke partijen over VVD inzichtelijk

332 documenten

Tevreden over de nieuwe plannen voor het Sociaal Domein.

VVD VVD Haarlemmermeer 23-05-2023 08:00

De woordvoerder sociaal domein van de VVD-fractie juicht het gepresenteerde beleidskader van harte toe. Het beleidskader belooft een overkoepelend beleid met een integrale aanpak. Raadslid Asha Mees is tevreden over het structurele karakter van het voorgestelde beleidsplan, waarbij het gelukt is om kostenbeheersing samen te laten gaan met een kwaliteitsverbetering van het aanbod. Niet meer zoeken, sneller geholpen worden en een aanbod dat passend is voor ieders unieke situatie.

https://haarlemmermeer.vvd.nl/nieuws/52900/tevreden-over-de-nieuwe-plannen-voor-het-sociaal-domein

Hogere tevredenheid, minder kosten

Het klinkt als een onmogelijke opdracht maar het kan wel degelijk. De kosten nemen toe omdat de vraag naar ondersteuning toeneemt. Tegelijkertijd willen we voor onze inwoners dat de tevredenheid over de ondersteuning hoog is als er onverhoopt een beroep gedaan moet worden op ondersteuning. Anders organiseren moet leiden tot hogere tevredenheid en beheersing van toename in kosten.  Niet allemaal verschillende loketten, maar één ingang naar verschillende vormen van sociale ondersteuning. Inwoners hoeven niet meer te zoeken. Het aanbod wordt efficiënter. Door de overkoepelende samenwerking sluiten direct alle benodigde experts aan en gaat één ondersteuningsvraag niet meer van loket naar loket.  Maatwerk: gelijksoortige ondersteuningsvragen, verschillende uitwerkingen.Doen wat werkt. Werken vanuit de bedoeling. De menselijke maat. Echt luisteren naar wat nodig is. Mooie statements maar het wordt vooral waardevol als het in de praktijk ook echt terug te vinden is. Wet- en regelgeving gaat uit van uniformering. Op die manier krijgt iedereen hetzelfde aanbod bij dezelfde vraag. Inmiddels weten we beter. Om te doen wat nodig is moet de overheid als aanbieder iedere situatie als unieke situatie kunnen beoordelen. Dezelfde ondersteuningsvraag kan immers toch leiden tot een verschillende uitwerking als gevolg van bijvoorbeeld omstandigheden of bijkomstige ondersteuningsvragen. De uitvoeringsambtenaar heeft tijd en middelen nodig om iedere situatie apart te kunnen beoordelen en de bevoegdheid om te kunnen handelen naar bevinden. Dat levert een hogere tevredenheid op bij zowel de inwoner met een ondersteuningsvraag als ook de uitvoeringsambtenaar. Hogere tevredenheid bij de uitvoerder levert vervolgens ook meer efficiëntie op omdat als je je werk met plezier doet, je het ook beter doet. Beleid voor jarenIn het beleidsvoorstel is ervoor gekozen om de organisatie binnen het sociaal domein te herstructureren. Dat is goed voor de gemeente en haar inwoners. Er is ingezet op beleid dat duurzaam moet leiden tot een beter aanbod, met hogere tevredenheid.  Om zicht te houden op de kwaliteit van het aanbod en te borgen dat maatwerk niet leidt tot willekeur zal wel nagedacht moeten worden op welke manier dat in de verantwoording vorm gegeven moet worden. Ook zal (financieel) risicobeleid ingebed moeten worden in de uitvoering. Vrijheid van handelen bij de uitvoeringsambtenaar betekent regelruimte en regelruimte is nodig maar gelijke behandeling blijft ultiem natuurlijk ook een belangrijk kader.  Tot slot een pluim voor de manier waarop dit beleidskader tot stand is gekomen. Een voorbeeld voor hoe participatie leidt tot een stevig en breed gedragen beleidskader. We kijken uit naar de eerste dag van het sociaal domein.  

Vragen, vragen en nog eens vragen

VVD VVD Huizen 09-04-2022 23:22

Afgelopen maandag kregen de raadsleden een toelichting op het zgn. “BMC-rapport”, waarin een analyse was gemaakt van de ambtelijke organisatie. Het huidige college van burgemeester en wethouders had opdracht gegeven voor dit rapport en enkele weken geleden al aangegeven zich in het geschetste beeld te herkennen. Net voor de installatie van de nieuwe raad is dit rapport naar buiten gebracht, zodat het ook bij de formatiebesprekingen betrokken kan worden.

Hoofdlijn van het verhaal is dat we een organisatie hebben met hard werkende en betrokken ambtenaren. Maar in vergelijking met andere gemeenten is, zeker in het fysieke domein (zeg maar: openbare werken) en de bedrijfsvoering (financiën, personeelszaken) de formatie krap te noemen. Willen we onze plannen kunnen realiseren dan moeten we meer mensen gaan aannemen. En daar hangt al gauw een prijskaartje aan:  circa € 1,5 miljoen per jaar. Daarvoor is op dit moment geen ruimte binnen onze begroting. Dat wordt nog een hele puzzel.

Omdat de onderzoekers collega’s van mij zijn, had ik mij voorgenomen om me afzijdig te houden van het stellen van vragen. Toeval of niet, ik was sinds het afgelopen weekend getroffen door het Coronavirus, dus ik kon de bijeenkomst alleen digitaal bijwonen.

De onderzoekers kwamen tot de conclusies dat behalve formatie uitbreiding er meer samengewerkt moest worden tussen de afdelingen en dat er minder ad hoc gewerkt moest worden en meer koersvast. Dat laatste woord is mijn eigen vertaling. In het rapport viel te lezen dat ambtenaren van mening waren dat er veel kostbare tijd verloren ging aan het beantwoorden van raadsvragen. In hun beantwoording op de vragen van de raadsleden gaven de onderzoekers aan dat ook de raad zich meer op de strategische kaders moet richten en minder op de waan van de dag. Als de raad ad hoc reageert, moet je niet vreemd opkijken als de organisatie zich er naar gedraagt.

En daar zit natuurlijk net de spanning: we hebben als raad niet alleen een kaderstellende rol (zeg maar de grenzen van het speelveld bepalen waarbinnen het college een zekere vrijheid van handelen heeft), maar ook een controlerende en volksvertegenwoordigende rol. Een goede controleur en een goede volksvertegenwoordiger is soms wat onvoorspelbaar en ad hoc in zijn handelen. Alleen dan kun je effectief tegenspel bieden aan het college van burgemeester en wethouders en de ambtenaren.

En de vraag is nu: zijn we daar niet wat in doorgeschoten? Als ik de onderzoekers moet geloven dan zou dat wel eens het geval kunnen zijn. Ik moet daar wat voorzichtig in zijn. Ik kom net kijken. Ik ben er acht jaar uit geweest. Maar als ik kijk naar de mogelijkheden die we hebben om het college te bevragen, dan is dat wel echt ruim bemeten: in elke raadscommissie is er gelegenheid tot het stellen van vragen die dan tijdens de commissievergadering behandeld worden. Daarnaast hebben we de mogelijkheid om schriftelijke vragen te stellen aan het college. De beantwoording daarvan komt rechtstreeks op de raadsagenda. In dezelfde raadsvergadering kunnen we dan ook nog eens mondelinge vragen stellen die we vooraf moeten aankondigen. En of dat nog niet alles is: we hebben ook nog de mogelijkheid om een interpellatiedebat aan te vragen over een actueel onderwerp. Al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat we daar in de afgelopen 20 jaar maar één keer gebruik van hebben gemaakt.

Als je het mij vraagt zou het afschaffen van het mondelinge vragenuurtje in de raad nauwelijks een nadelige impact hebben op onze controlerende en volksvertegenwoordigende rol. Daarmee dragen we tegelijkertijd uit dat we ons meer willen focussen op de strategische kaders om op die manier de koersvastheid van de organisatie te faciliteren. 

Bezoek van Jos Huis in ’t Veld en Els Baauw aan het Sociaal Financieel Trefpunt.

VVD VVD Elburg 27-02-2022 01:24

Op vrijdag 25 februari brachten onze kandidaten Jos Huis in ’t Veld en Els Baauw een bezoek aan het Sociaal Financieel Trefpunt. Elke woensdagochtend is er in ’t Huiken in Elburg een inloop en op dondermiddag in het MFC op ’t Harde. Mensen kunnen dan zonder afspraak binnenlopen om hun zorgen te delen of advies/hulp te vragen.

https://elburg.vvd.nl/nieuws/48564/bezoek-van-jos-huis-in-t-veld-en-els-baauw-aan-het-sociaal-financieel-trefpunt

“Gedrevenheid in verbondenheid”

Er wordt gewerkt vanuit een integrale aanpak; het vroegtijdig signaleren van problemen/schulden is erg belangrijk en daarom is er intensief contact met de woningbouwverenigingen, de energiemaatschappijen, de belastingdienst, etc. Om vooral toch zoveel als mogelijk problemen vroeg te kunnen signaleren en bespreken.

In het Sociaal Financieel Trefpunt wordt intensief samengewerkt met onder andere de organisatie voor maatschappelijk werk Stimenz, MEE, St. Wiel. Ook juridische ondersteuning is beschikbaar. In de tweede schil zijn GGZ Centraal, de POH-ers van de huisartsen, Tactus, Pactum, buurtbemiddeling, schuldhulpverlening van Humanitas, etc. aanwezig. Ook de  gemeente Elburg levert een intensieve bijdrage. Er is sprake van een goede en zeer brede samenwerking.

Het Sociaal Financieel Trefpunt speelt een grote rol in de aanpak van armoede en verdient dus absoluut een plek in Elburg.

Vragen aan het college.

VVD VVD Valkenburg aan de Geul 09-11-2021 02:25

09 november 2021

Vragen aan het college 9 november 2021

2.1 pagina 11Tekstueel: bij Thema’s programma het woordje “is” wijzigen in “in”.Thema openbare orde en veiligheid:- gaat Valkenburg uitbreiden met handhavers?- hoeveel fte-uren hebben we nu bij Toezicht en Handhaving?- zijn die fte’s ingevuld?- zijn dat allemaal blauwe handhavers of is dat inclusief de groene?

Sociaal domein:Wat is de reden dat nog steeds geen licht hulpaanbod voor jeugdigen is opgepakt?

Participatiewet:Wat hebben we hier van geleerd en hoe gaan we het beter doen?

Schuldhulpverlening:Met betrekking tot de tweede bullit over raadplegen van bronnen door schuldhulpverleners:Hoe gaat dit in zijn werk? Hoe zit het met de privacy? Hoe ziet de procesbeschrijving er uit?Wordt dit herzien nu door de watersnood veel meer mensen in de problemen zitten? Er zijn mensen die niet weten hoe ze nu de winter door moeten komen. Is de gemeente zich er van bewust dat dit sinds 16 juli een ander plaatje heeft gekregen?

JeugdgezondheidszorgIs het gevolg hiervan dat de kleinere zorgaanbieders geen cliënten meer krijgen via de gemeente?

Versterken sociale basis / algemene voorzieningenKunt u hier een aantal voorbeelden van noemen? Welke?

Bibliotheekwerk (p 26)Welke “duidelijkheid over een passende bibliotheekvoorziening in de kern Berg” wordt bedoeld?

Thema 6 Sport, kunst en cultuurWat is de stand van zaken met betrekking tot SV Geuldal?

Openbaar toilet:heeft het college er ook aan gedacht om bewegwijzering te gaan plaatsen om de mensen te wijzen op dit toilet? En is er al een concrete datum?

Indexering van de tarieven van de leges: 

Hoe verhoudt de hoogte van de leges zich tegenover die van andere gemeenten? Waarom hoger als alles digitaal geregeld kan worden?

 

Onlinetraining Liberalisme 1

VVD VVD Schouwen-Duiveland 05-03-2021 10:11

Wil jij je kennis van het liberalisme bijspijkeren? Dat kan! Op donderdag 11 maart geeft Haya-trainer Sander Janssen een onlinetraining Liberalisme 1

https://schouwen-duiveland.vvd.nl/nieuws/43116/onlinetraining-liberalisme-1

Wil jij je kennis van het liberalisme bijspijkeren? Dat kan! Op donderdag 11 maart geeft Haya-trainer Sander Janssen een onlinetraining Liberalisme 1. De digitale inloop is om 19:15 uur, de training start om 19:30 uur en duurt tot uiterlijk 21:30 uur. Deze training is toegankelijk voor al onze leden en ook voor niet en/of potentiële leden. Interesse? Stuur dan een mail naar info@vvdschouwenduiveland.nl

Honden Uitlaat Services

VVD VVD Baarn 01-02-2021 09:50

Over een paar maanden zijn hondenuitlaat-services niet meer welkom in de openbare bossen. Dat is niet alleen een ramp voor de kleine HUS-zelfstandigen maar ook voor werkende hondenbezitters. Gelukkig biedt Landgoed Pijnenburg een mooie oplossing.

https://baarn.vvd.nl/nieuws/42524/honden-uitlaat-services

Over een paar maanden zijn hondenuitlaat-services (HUS) niet meer welkom in de openbare bossen. Dat is niet alleen een ramp voor de kleine HUS-zelfstandigen, maar ook voor de werkende hondenbezitters. Want wie laat de hond uit als je moet werken?

Gelukkig biedt Landgoed Pijnenburg een mooie oplossing. De hussen kunnen nu, strak gereguleerd, terecht op 3 omheinde delen van hun landgoed. Daar zijn veel mensen blij mee. 

Natuurlijk moet dit volgens alle regels verlopen. Eén van die voorwaarden om de hondenuitlaat plaatsen te kunnen formaliseren is dat onze raad een verklaring van geen bedenkingen afgeeft. Dat hebben wij in de besluitraad van 27 januari gedaan.

Haagse VVD in het nieuws: ’Geld willekeurig over balk gesmeten’

VVD VVD 's-Gravenhage 10-09-2020 13:20

Telegraaf, donderdag 10 september 2020

door Tanja Verkaik

„Het lijkt of er willekeurig geld over de balk wordt gesmeten met de Regiodeal Den Haag Zuidwest”, zegt fractievoorzitter Frans de Graaf van de Haagse VVD. Hij vindt dat de effecten van de geselecteerde projecten die de wijken Bouwlust, Morgenstond, Vrederust en Moerwijk sociaaleconomisch moeten versterken, nog te onduidelijk.

Het Rijk heeft 7,5 miljoen euro beschikbaar gesteld en de gemeente 10 miljoen euro voor projecten die de wijken naar een hoger niveau moeten tillen. „Het is goed dat de wethouder slagen wil maken in Den Haag Zuidwest, maar veel projecten zijn maar tijdelijk. Wat zijn de effecten hiervan op de lange termijn?”, vraagt VVD-fractievoorzitter Frans de Graaf vandaag in de Commissie Leefomgeving, waar over de Regiodeal Den Haag Zuidwest wordt gedebatteerd.

Zo wordt er in totaal 80.000 euro gestoken in een pendeldienst naar het Westland. Het gaat om het experiment Vervoersservice Westland, dat bedoeld is om een verbinding tot stand te brengen tussen Den Haag Zuidwest en het Westland om mensen uit de bijstand te koppelen aan werkgevers daar. „De ene wethouder wil iedereen in de stad op de fiets hebben, de andere roept een pendeldienst in het leven”, stelt De Graaf, die dit tegenstrijdig vindt. De VVD’er denkt dat een investering in een fiets een betere besteding is op de lange termijn. „Een afstand van 4 kilometer naar bijvoorbeeld Poeldijk is prima te doen op de fiets. Of ga in gesprek met werkgevers.”

Hij noemt de cursussen digitale vaardigheden van JINC ’sympathiek’.

„Maar in de Visie Digitalisering en Dienstverlening zijn hierover ook al afspraken gemaakt. Is dit hier nog bovenop?”, vraagt De Graaf zich af. Dit geldt ook voor de aanpak van ondermijning in de Jan Luykenlaan. De Weimarstraat werd eerder aangewezen als proeftuin hiervoor.

„Wordt hiermee afgeweken van gemeentelijk beleid?”

Een ander geselecteerd project is de Sociale Supermarkt, een rijdende winkel voor klanten van de Voedselbank. Vanuit de Regiodeal wordt hiervoor 134.000 euro uitgetrokken. „In Den Haag Zuidwest zitten ook veel lokale ondernemers. Het moet niet zo zijn dat de Sociale Supermarkt een concurrent wordt van deze winkels. Je zou ook kunnen denken aan voedselbonnen die je kan inleveren bij de lokale groenteboer, bijvoorbeeld.”

De Graaf wil onder meer weten wat de looptijd is van de diverse genoemde projecten.

 

Mag het ietsje meer zijn?

VVD VVD Schouwen-Duiveland 24-07-2020 02:39

Deze vraag krijgen we allemaal wel eens wanneer we iets bestellen bij de ambachtelijke slager of groenteman. In ons eilandelijke gemeenteland staat de vraag echter synoniem voor de steeds weer optredende overschrijdingen van budgetten. Met het belangrijke verschil dat de vraag “Mag het ietsje meer zijn?” niet vooraf is gesteld, maar dat er achteraf wordt gemeld, “Het is ietsje meer geworden!”.

https://schouwen-duiveland.vvd.nl/nieuws/40369/mag-het-ietsje-meer-zijn

De VVD fractie staat voor een verantwoord financieel beleid. Dit wordt regelmatig verstoord door kostenoverschrijdingen bij aanbestedingen. Wanneer een inwoner of ondernemer een bedrijf vraagt naar de kosten van een project, dan ga je uit van hun expertise om die kosten in kaart te brengen. Wanneer de rekening dan tientallen procenten hoger uitkomt dan in de geoffreerd dan is er een probleem voor de opdrachtnemer.

Wanneer de gemeente de opdrachtgever is komen kostenoverschrijdingen steeds weer voor rekening van diezelfde gemeente, en dus bij de belastingbetaler als financier van de gemeentelijke uitgaven. Keer op keer wordt de gemeenteraad achteraf geconfronteerd met dergelijke dossiers. Kleinere en grotere, maar de basis blijft hetzelfde: er wordt een opdracht gegeven, onder meer vanwege de opgegeven prijs, en vervolgens blijkt dat de uitvoering helemaal niet voor die prijs kan worden gedaan.

In de commissievergadering van 22 juni kwam ter sprake dat de kosten voor het groenonderhoud wat oorspronkelijk was begroot op 1 miljoen euro inmiddels met 60% was overschreden. Terecht maakte ook fractielid Margo Lemsom hier een kritische opmerking over. De Raad in het algemeen was “not amused”.

Ook de restauratie van de Zuidwellebrug was eerder al een onderwerp waarover de VVD de verantwoordelijke wethouder vragen stelde. Voordat de werkzaamheden konden starten werd al 200.000 euro extra budget gevraagd. Dit bedrag was niet niet subsidiabel, dat is alleen de eerste opgave, dus komt het bedrag van  2000.000 euro voor 100% op het conto van de gemeente. Naar aanleiding van vragen van fractielid Bruno van der Hoek bleek dat de aannemer een paar zaken nog niet eens financieel kon benoemen, en dit terwijl de opdracht al verleend was!

Waar is nu de oplossing te zoeken? Het is makkelijk om te zeggen dat de inkoopprocedures niet goed in elkaar steken, maar zijn de inkoopvoorwaarden wel waterdicht? Zijn er ontbindende voorwaarden en zo ja, waar bestaan die dan uit? Verder is het de verantwoording van het college om de vinger aan de pols te houden, maar ook om de raad tussentijds te informeren gedurende een traject. Achteraf is het te laat en lastig om een oplossing te vinden.

“Het is ietsje meer, maar u betaalt hetzelfde” is een utopie, maar simpelweg partijen aan toezeggingen/afspraken houden moet volgens de VVD Schouwen-Duiveland zeker haalbaar zijn!

 

Armoede door corona juist nu aanpakken

PvdA PvdA SGP VVD CDA Goes 15-07-2020 08:09

Tijdens de laatste vergadering voor de zomer heeft de PvdA ervoor gepleit om juist nu armoede door corona aan te pakken. Veel landelijke en Goese organisaties verwachten komende maanden een flinke stijging van het aantal inwoners dat financieel in de problemen komt. De PvdA wil daarom dat het college nu al de gevolgen van de crisis zichtbaar maakt en maatregelen treft. Als we nu ingrijpen kunnen we problematische armoede in de toekomst voorkomen. Onder meer door ervoor te zorgen dat: er geen wachtrijen ontstaan, hulporganisaties (zoals Stichting Leergeld en de Voedselbank) over voldoende middelen beschikken en als gemeente schulden kwijt te schelden of aflossingen te pauzeren.
Helaas weigerde het college (CDA, SGP-CU en VVD) om hiermee aan de slag te gaan. Zij wachten liever af. De PvdA zal de komende weken extra waakzaam zijn en signalen van armoede oppakken, want de toekomst overkomt ons niet maar is het resultaat van de keuzes die we nu maken.

Het bericht Armoede door corona juist nu aanpakken verscheen eerst op PvdA Goes.

Bakkie Doen met de fractie: Corona Impact Analyse Oosterhout

VVD VVD Oosterhout 19-06-2020 00:29

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/39947/bakkie-doen-met-de-fractie-corona-impact-analyse-oosterhout

CIAO ... Ofwel: Corona Impact Analyse Oosterhout.

Afgelopen donderdagavond vulde de bovenzaal van De Schout zich voor een bakkie met de fractie. Eindelijk weer eens een echte ontmoeting. Beperkt in getal, dat wel. En met een gezondheidsverklaring van elk van de bezoekers. Er kon geen misverstand bestaan over het onderwerp van de avond.

Dat onderwerp werd ingeleid vanuit het perspectief van de fractie. Halverwege de termijn, druk met allerlei zaken om Oosterhout nog beter, mooier en sterker te maken en dan ineens als in inslag van een meteoriet: de coronacrisis. Een crisis die iedereen raakt maar in een heel uiteenlopende mate. Nu we de eerste fase van de crisis door zijn, dringt de vraag zich op hoe het verder moet. Normaal gesproken buigt de raad zich rond deze tijd over de perspectiefnota. Deze nota geeft in grote lijnen aan waar we staan, wat we willen bereiken, wat we daarvoor gaan doen en wat dat mag kosten. In de maanden daarna worden deze grote lijnen verder uitgewerkt tot een begroting die in november wordt besproken in de gemeenteraad.

Dit keer zal het anders gaan omdat het COVID19 virus de wereld op zijn kop heeft gezet. Het gemeentebestuur heeft met een groot aantal betrokkenen gesprekken gevoerd over uiteenlopende onderwerpen om de impact van de crisis in beeld te krijgen. Over mobiliteit, de economie, het onderwijs, cultuur, evenementen enz. De verschillen zijn groot. Zo draait de logistiek goed en heeft de bouwsector volop werk. Horeca en toerisme verkeren in zwaar weer, net als de culturele sector. De crisis heeft ingrijpende gevolgen voor het dagelijks leven van jongeren en jongvolwassenen. En zo gaat de rij verder; de voorbeelden zijn niet uitputtend. 

De uiteenzetting leidde tot de nodige reacties en suggesties. In veel gevallen zijn mensen niet goed in staat om op eigen houtje hun problemen op te lossen. De gemeente moet een steun in de rug bieden van sectoren en mensen die flink geraakt worden. Zij zal selectief te werk moeten gaan om het verschil te kunnen maken. Zal moeten blijven investeren zowel in nieuwe ontwikkelingen als in het onderhoud. Niet alle gevolgen van Corona waren voor iedereen duidelijk. Een afspraak voor het verlengen van een rijbewijs die pas over zeven weken kan worden verzilverd, leidde tot gefronste wenkbrauwen. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.