Nieuws van politieke partijen in Nederland inzichtelijk

3 documenten

Nachttrein terug naar Nederland | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Nederland 10-10-2019 00:00

Voor wie graag met de nachttrein op vakantie wil is er goed nieuws. De internationale nachttrein keert in 2020 terug naar Nederland.

Er gaat dagelijks een trein van Amsterdam naar München en Wenen rijden. GroenLinks Kamerlid Suzanne Kröger diende een voorstel in om de nachttrein terug te brengen naar Nederland en dat werd kamerbreed ondersteund. Het ministerie van Infrastructuur maakte vandaag bekend dat de eerste trein over een jaar al gaat rijden.

Kröger: De nachttrein is terug. Het is gelukt! Weer een stap voor de trein als alternatief voor vliegen binnen Europa.

In 2016 verdween de laatste nachttrein uit Nederland. Ondertussen steeg het vliegverkeer steeds verder.

Kröger: we willen allemaal naar een duurzamere toekomst. Dan moet je er als overheid wel voor zorgen dat je infrastructuur goed is. Dit is een eerste stap. Ik ga me er hard voor maken dat we in de toekomst naar steeds meer Europese bestemming met de nachttrein kunnen.

De nachttrein doet er 14 uur over om in Wenen te komen. Reizigers kunnen er voor kiezen om te zitten of te liggen en er zijn zelfs luxe coupés met eigen sanitair beschikbaar. Vanuit Wenen kunnen ook andere Europese bestemmingen bereikt worden zoals Boedapest en Krakau. Ook is er een groeiende vraag naar internationale treintickets. De NS had in de zomer van 2019 een groei van 13%.

Kröger: ’s Avonds in Amsterdam opstappen. Een glaasje wijn drinken. Lekker gaan slapen en ’s ochtends om 10 uur sta je in centrum Wenen. Heerlijk.

 

We gaan door, want er zijn nog veel bestemmingen binnen Europa waar we met de trein naartoe kunnen!

Teken hier onze petitie voor #meertreinenmindervliegtuigen: groen.li/treinen

Makkelijker de trein nemen in plaats van het vliegtuig

D66 D66 Nederland 04-04-2019 15:02

Makkelijker de trein nemen in plaats van het vliegtuig

D66 wil dat het voor mensen makkelijker wordt om de trein te nemen in plaats van het vliegtuig. Daarom moet er goed internationaal spoor liggen. Met zeven plannen voor het internationale spoor wil D66 de internationale trein een echt alternatief maken voor het vliegtuig. Dat is beter voor het klimaat en biedt meer comfort voor de reiziger.

Tweede Kamerlid Rutger Schonis: “Nu wordt het reizigers in Europa te vaak te lastig gemaakt om met de trein van land tot land door Europa te reizen. Treinreizen is beter voor het klimaat dan vliegen. Daarom willen wij het de reiziger zo makkelijk mogelijk maken om de trein te nemen.” Vandaag presenteert Tweede Kamerlid Rutger Schonis zijn toekomstvisie voor het internationale spoor. Daarmee wordt treinreizen in Europa nóg comfortabeler en duurzamer.

Alle grote Europese steden moeten op een snelle internationale treinverbinding worden aangesloten. Als landen hebben afgesproken dat ze een internationale treinverbinding aanleggen, dan moet die er wat D66 betreft ook echt komen. Het Europese spooragentschap zou een bevoegdheid moeten krijgen om lidstaten desnoods te verplichten om ontbrekende schakels in dat netwerk alsnog aan te leggen. Schonis: “Wij willen dat de trein zo comfortabel en snel is, dat mensen niet eens meer het vliegtuig willen overwegen. Als landen afspreken dat er een goede internationale treinverbinding komt, dan houden we ze aan die afspraak.”

D66 wil één kaartje voor de gehele reis door Europa, waarmee ook overgestapt kan worden van het vliegtuig naar de trein en andersom. Tweede Kamerlid Rutger Schonis: “Door treinreizen als beter alternatief zorgen we dat korte afstanden beter overbrugd kunnen worden met de trein dan met het vliegtuig. Daarmee is er meer keuze voor de reiziger en minder CO2 uitstoot.”

Door samen met de andere Europese landen betere afspraken te maken zorgen we dat treinen zonder problemen over al het Europese spoor kunnen rijden. Door dit te combineren met één Europese dienstregeling in alle landen kunnen de internationale treinen straks sneller en gemakkelijker van Nederland naar bijvoorbeeld Berlijn, Parijs en Madrid rijden. Met meer nachttreinen wordt reizen met de trein een nóg beter alternatief voor vliegen in Europa tijdens vakantietijd.

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

ChristenUnie heel blij met besluit spoorverbinding Stadskanaal

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 13-03-2019 15:08

Door Stieneke van der Graaf op 13 maart 2019 11:26

ChristenUnie heel blij met besluit spoorverbinding Stadskanaal

Na jarenlange gesprekken in Groningen en in Den Haag werd vandaag bekend dat Stadskanaal weer per spoor bereikbaar wordt. Ik vind het echt geweldig dat deze spoorlijn naar Stadskanaal er na jarenlang wachten eindelijk komt!

Dit zorgt ervoor dat Stadskanaal en de regio Zuid-Oost Groningen beter bereikbaar worden. Dat is onmisbaar voor de toekomst van deze regio omdat het aantrekkelijk blijft om te wonen en te werken in de Veenkoloniën. Een student uit Stadskanaal vertelde dat hij straks met de trein twintig minuten sneller in Groningen is dan met de bus nu. Voor al die scholieren en studenten zoals hij, maar ook voor werkenden betekent dit enorme tijdwinst.

Jarenlang heeft de ChristenUnie steeds gepleit voor de reactivering van de oude spoorlijn naar Stadskanaal die nu alleen wordt gebruikt als museumspoorlijn. In het afgelopen jaar drong ik meermaals bij de staatssecretaris aan op het opnieuw in gebruik nemen van deze verbinding. Het is goed nieuws dat het kabinet nu ook financieel over de brug komt voor deze spoorverbinding!

We doen dit voor de bewoners van de regio. Voor de ChristenUnie is het belangrijk dat we blijven investeren in goede OV verbindingen zodat plaatsen zoals Stadskanaal en regio’s als de Veenkoloniën goed bereikbaar blijven. Het is een goede stap van de provincie Groningen, ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om via de activering van deze spoorlijn hieraan bij te dragen.

Nu dit geregeld is, kijk ik alweer verder. Wat mij betreft is de volgende stap dat deze verbinding wordt doorgetrokken naar Emmen en Twente door middel van de Nedersaksenlijn. In de Tweede Kamer blijf ik me inzetten voor beter openbaar vervoer in de regio!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.