Nieuws van politieke partijen in Nederland inzichtelijk

19 documenten

Informeer mensen over financiële risico’s bij dynamische energiecontracten

D66 D66 Nederland 15-06-2023 05:00

Raoul Boucke: “Mensen mogen zelf kiezen wat voor een energiecontract ze afsluiten, maar het is dan wel goed dat ze zich bewust zijn van de risico’s. Er zitten voordelen aan een dynamisch energiecontract. Je kunt dan veel geld besparen door je auto op te laden of wasjes te draaien als energie goedkoop is. En door meer energie te verbruiken wanneer er zoveel aanbod is, ontlast je het energienet. Maar als de energieprijzen opeens hard stijgen, betaal je heel snel heel veel meer voor je energie. Door de oorlog in Oekraïne zijn de energieprijzen extra wisselvallig. Mensen die nu een dynamisch contract afsluiten, kunnen in de winter verrast worden door een hoge energierekening die ze misschien niet kunnen betalen. Het is goed als mensen van te voren weten waar ze nou precies voor kiezen.”

Installeer 16 miljoen zonnepanelen

D66 D66 Nederland 03-03-2023 17:15

Nederland heeft 50 vierkante kilometer aan parkeerterrein. Niet elke vierkante meter van de parkeerterreinen is geschikt om te bedekken met zonnepanelen. Er is bijvoorbeeld sprake van schaduwwerking en er zijn open ruimtes nodig voor bomen en rijstroken. Als je de helft van de volledige oppervlakte kan gebruiken, dan is er 25 vierkante kilometer die kan worden vol gelegd met zonnepanelen. Zelfs met deze conservatieve schatting is dat een oppervlakte zo groot als de stad Leiden. Op 25 km2 passen 16 miljoen zonnepanelen. Die zonnepanelen wekken jaarlijks 5,6 TWh op. Dat is genoeg om ruim 2 miljoen huishoudens van elektriciteit te voorzien, of om 3,7 miljoen elektrische auto’s te laten rijden.

Vijf vragen aan Rutger Schonis

D66 D66 Nederland 25-03-2021 11:02

“Het meest trots ben ik op de coulanceregeling voor mensen van 75 jaar en ouder waarvan het rijbewijs dreigde te verlopen. Wie in Nederland 75 wordt, moet zich laten keuren om het rijbewijs te houden. Maar het CBR had een enorme achterstand in het verwerken van deze gegevens. Daardoor kwamen veel ouderen buiten hun schuld om zonder rijbewijs te zitten. Door tijdelijk de rijbewijzen te verlengen zorgden we ervoor dat zij zelf naar hun familie, de winkel of de dokter konden blijven rijden.”

Stieneke van der Graaf: er moet nog veel verbeteren bij het CBR

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 27-05-2020 12:53

Door Webredactie op 27 mei 2020 om 14:36

Stieneke van der Graaf: er moet nog veel verbeteren bij het CBR

De problemen met vernieuwen van rijbewijzen bij het CBR zijn nog niet voorbij. Het medische keuren starten weer op per 1 juni, maar veel mensen zitten nog met de vraag of zij niet zonder geldig rijbewijs zullen zitten vanaf die periode. Stieneke van der Graaf, Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie maakt zich zorgen over de aanhoudende problemen bij het CBR.

Zij heeft de Minister in een schriftelijk overleg gevraagd om de regeling van de minister voor het automatisch verlengen van de rijbewijzen die zijn verlopen tijdens de Coronacrisis, ook te laten gelden na 1 juni, totdat de achterstanden zijn weggewerkt. Ook is zij kritisch op het standaard medisch moeten keuren van mensen van psychische stoornissen als ADD, ADHD en ASS voordat zij een rijbewijs krijgen en wil zij van de Minister een betere onderbouwing waarom er voor zo’n brede groep is gekozen. Deze groep moet vaak uiteenlopende bedragen betalen voor een keuring door een psychiater. De ChristenUnie wil dat de Minister een standaard wettelijk tarief invoert en in samenwerking met psychiaters gaat kijken of er geen snellere, en meer praktische manier van medisch keuren is voor deze groep.

DE SPREKERS! Forum voor Democratie ALV 2019

Forum voor Democratie Forum voor Democratie Nederland 24-11-2019 14:15

Zaterdag 30 november 2019 is het zover! Dan zal het vierde FVD-partijcongres plaatsvinden in de Midden Nederland Hallen in Barneveld.

VVD: bakfietspartij

PVV PVV Nederland 13-11-2019 13:04

— Geert Wilders (@geertwilderspvv) November 13, 2019

ChristenUnie en GroenLinks willen terugkeer autoloze zondag

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks Nederland 12-10-2019 05:01

Door Webredactie op 12 oktober 2019 om 07:00

ChristenUnie en GroenLinks willen terugkeer autoloze zondag

ChristenUnie en GroenLinks dienen volgende week gezamenlijk een voorstel in voor de terugkeer van autoloze zondag. Vorige maand waren er in Europese steden als Londen, Parijs en Brussel autoloze zondagen. Kamerleden Carla Dik-Faber (ChristenUnie) en Suzanne Kröger (GL) waren onder de indruk van de beelden.

Dik-Faber: “De beelden zagen er feestelijk en ontspannen uit. Mensen ontmoetten elkaar op plekken waar anders auto’s staan te ronken. Het is goed voor mens en natuur om één keer per jaar gas terug te nemen, tot rust te komen en te laten zien dat we best wat vaker zonder de auto kunnen”.

— Merton Council (@Merton_Council) October 4, 2019

Kröger: Auto’s nemen ontzettend veel plek in. Stel je voor wat een feest het wordt als we de stad teruggeven aan spelende kinderen, voetgangers en fietsers?

Autoloze zondag is bedoeld als feest, maar dient ook ter bewustwording. De auto draagt bij aan het klimaatprobleem en de luchtkwaliteit in grote delen van Nederland is niet goed. Autoloze zondag toont dat er alternatieven zijn voor de auto. De fiets, de trein of elektrische bussen bijvoorbeeld.

De Kamerleden doen hun voorstel woensdag tijdens het debat ober de begroting van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het plan geeft het ministerie de opdracht om het voor gemeenten makkelijker te maken een autoloze zondag te organiseren. Dik-Faber en Kröger hopen dat volgende jaar september de eerste Nederlandse gemeenten meedoen aan de wereldwijde autovrije zondag.

We also recently closed roads as part of #CarFreeDay 🚴& will be doing lots more in the future including trial road closures of Camden High Street 🤯 (5/6) pic.twitter.com/P3whU2Yoym

— Camden Council (@CamdenCouncil) October 3, 2019

ChristenUnie en GroenLinks willen terugkeer autoloze zondag | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie Nederland 11-10-2019 00:00

ChristenUnie en GroenLinks dienen volgende week gezamenlijk een voorstel in voor de terugkeer van autoloze zondag.

Vorige maand waren er in Europese steden als Londen, Parijs en Brussel autoloze zondagen. Kamerleden Carla Dik-Faber (ChristenUnie) en Suzanne Kröger (GL) waren onder de indruk van de beelden.

Dik-Faber: “Mensen ontmoeten elkaar op plekken waar anders auto’s staan te ronken. Het is goed voor mens en natuur om één keer per jaar gas terug te nemen, tot rust te komen en te laten zien dat we best wat vaker zonder de auto kunnen”.

Kröger: "Auto’s nemen ontzettend veel plek in. Stel je voor wat een feest het wordt als we de stad teruggeven aan spelende kinderen, voetgangers en fietsers?"

Autoloze zondag is bedoeld als feest, maar dient ook ter bewustwording. De auto draagt bij aan het klimaatprobleem en bovendien is de luchtkwaliteit in grote delen van Nederland is niet goed. Autoloze zondag toont dat er alternatieven zijn voor de auto. De fiets, de trein of elektrische bussen bijvoorbeeld.

De Kamerleden doen hun voorstel woensdag tijdens het debat over de begroting van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het plan geeft het ministerie de opdracht om het voor gemeenten makkelijker te maken een autoloze zondag te organiseren. Dik-Faber en Kröger hopen dat volgende jaar september de eerste Nederlandse gemeenten meedoen aan de wereldwijde autovrije zondag.

FVD eist van Minister Schouten: Stikstofverbod moet NU van de baan!

Forum voor Democratie Forum voor Democratie VVD Nederland 25-09-2019 17:00

In mei 2019 oordeelde de Raad van State dat het Nederlandse stikstofbeleid van tafel moest. Als gevolg liggen nu 18.000 bouwprojecten stil, met een totale waarde van 14 miljard euro. Verbetering van de infrastructuur, aanleg nieuwe woningen: allemaal stopgezet. Ook de agrarische sector wordt snoeihard getroffen. Boeren mogen niet meer uitbreiden, koeien mogen niet meer de wei in en zitten vast in stallen.

Het kabinet gaf de commissie-Remkes (VVD) de opdracht om de impasse zo snel mogelijk te doorbreken. Het rapport dat vandaag uitkwam, had maatregelen moeten bevatten om de bouw van woningen en wegen weer toe te staan. Om boeren hun stallen weer te laten uitbreiden en hun koeien weer in de wei te laten zetten.

Nu komt Remkes niet met een 'oplossing', maar met radicale plannen die op de korte termijn niets veranderen en op lange termijn de problemen alleen maar groter maken. Zo wil hij de maximumsnelheid ernstig verlagen en de veestapel drastisch verkleinen. Dramatisch voor ons land.

Er is helemaal geen ‘stikstofcrisis’. Er is een door onze eigen overheid gecreëerd probleem dat voortkomt uit verkeerde regelgeving. Stikstof is in het algemeen goed voor de groei van planten, maar bepaalde soorten (vooral dorre) planten gedijen minder goed bij hogere concentraties. De EU zag hier de perfecte aanleiding in om zich met ons te bemoeien en formuleerde een set regels. Volgens deze EU-regels mag stikstof geen “betekenisvolle” invloed op flora en fauna hebben. Nederland vertaalt dat, nu het PAS door de Raad van State is verworpen, naar een maximum van 0,00 mol stikstof per hectare - geheel onnodig, want bijvoorbeeld in Duitsland ligt de grens op 7 mol.

Gevestigde partijen doen echter niets om de gemaakte fouten te herstellen. Integendeel: ze grijpen deze gefabriceerde crisis aan om hun radicale klimaatplannen door te duwen. De commissie-Remkes gaat erin mee. Hij houdt het absurde maximum van 0,00 mol per hectare in stand en verlengt de impasse.

FVD gaat alles doen wat in onze mogelijkheden ligt om dit bizarre beleid te stoppen en weer woningen te bouwen. Gewoon te kunnen doorrijden op de snelweg. Onze agrarische sector te helpen groeien. Daarom roepen wij het kabinet op Remkes’ advies niet op te volgen, géén “drastische maatregelen” door te voeren, maar de stikstofnorm naar Duits voorbeeld te moderniseren. FVD stelt bovendien de volgende vragen aan minister Carola Schouten (Landbouw, ChristenUnie):

Vraag 1Hebt u kennisgenomen van het artikel “Stikstofmethode in Duitsland en België soepeler”?

Vraag 2Erkent u dat de Duitse aanpak vanuit juridisch perspectief geheel voldoet aan de vigerende EU-regelgeving? Zo nee, waarom niet?

Vraag 3Kunt u aangeven hoeveel het niet wijzigen van de huidige stikstofnorm Nederland per jaar kost vergeleken met de situatie waarin het PAS nog van kracht was? Zo nee, waarom niet?

Vraag 4Bent u bereid de stikstofnorm naar Duits voorbeeld te moderniseren, zodat tal van stilgelegde projecten weer door kunnen gaan? Zo nee, waarom niet? Hoeveel geld zou toepassing van de Duitse methode in Nederland ons opleveren?

Vraag 5Hoeveel soorten flora en fauna worden gered dankzij de Nederlandse methode, vergeleken met wanneer we de Duitse methode zouden toepassen? Welke soorten zijn dit? Hoeveel geld geven we dan per soort uit? Hoe verhoudt dit bedrag zich tot de prijs die de overheid hanteert om een mensenleven te redden bij een overstroming, zoals beprijsd bij de bouw van de Deltawerken? Vindt de minister dit te rechtvaardigen? Zo ja, waarom?

Vraag 6Deelt u de mening van enkele fracties in deze Kamer dat de veestapel gehalveerd moet worden? Hoeveel boeren zouden hun baan dan verliezen? Hoeveel geld zou dit Nederland jaarlijks kosten? Deelt u onze mening dat deze consequenties onacceptabel zouden zijn?

Vraag 7Deelt de minister de opvatting dat de betrouwbaarheidsintervallen in het AERIUS-model dermate groot zijn dat men op basis van dat model over de hoeveelheid stikstof in natuurgebieden geen precieze uitspraak kan doen? Zo nee, waarom niet?

Vraag 8Is de minister bereid echte metingen te laten uitvoeren in alle Natura-2000 gebieden om de daadwerkelijke hoeveelheid stikstof in en op de grond vast te stellen? Zo nee, waarom niet?

Vraag 9Hoe beziet u de consequenties van de PAS-uitspraken van de Raad van State voor de transportsector?

Vraag 10Hebt u kennis genomen van het artikel “Minder hard is nauwelijks meer schoon”?

Vraag 11Klopt het dat de stikstofuitstoot van het wegverkeer slechts 6% van het totaal bedraagt, het stikstofverlies nog geen half procent zou zijn als het verkeer overal 100 km/u in plaats van 130 km/u zou rijden en dat de verlaging van de stikstofdepositie in de praktijk nog lager zal uitvallen, omdat de maximumsnelheid nu niet overal 130 km/u is? Bent u bereid deze effecten voor de stikstofdepositie te berekenen voordat u de maximumsnelheid verlaagt?

Vraag 12Erkent u dat een verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen potentieel risicovol is, omdat de meeste Nederlandse snelwegen zijn ingericht op een maximumsnelheid van 130 km/u en automobilisten op wegen met een dergelijk wegbeeld bij 100 km/u hun aandacht eerder verliezen? Bent u bereid hier onderzoek naar te doen voordat u deze maatregel doorvoert? Zo nee, waarom niet?

Vraag 13Deelt u de mening van de FVD-fractie dat het verlagen van de maximumsnelheid volkomen onwenselijk is? Zo nee, waarom niet? Zo ja, waarom?

Vraag 14Kunt u deze vragen zo spoedig mogelijk beantwoorden?

PVV groeit door!!

PVV PVV Partij voor de Vrijheid Nederland 24-09-2019 12:45

Geert Wilders: ‘’ En we groeien door! PVV +2 zetels! 2e partij van Nederland! Prachtig nieuws!’’

(EenVandaag 24-9-2019)