Nieuws van Forum voor Democratie in Nederland over Forum voor Democratie inzichtelijk

79 documenten

Waarom we de euro moeten ontvlechten

Forum voor Democratie Forum voor Democratie VVD CDA Nederland 12-04-2020 12:30

Geen eurobonds, wel uitbreiding van de voorwaarden waaronder het Europees Stabiliteitsmechanisme (ESM) mag worden ingezet. Dat lijkt de conclusie van de eurotop die afgelopen week plaatsvond. Een coronapakket van 540 miljard euro moet garanderen dat Zuid-Europese landen de medische kosten kunnen dekken en hun economie overeind kunnen houden. Voor de EU een nieuwe stap richting een ever closer union.Eenmaking boven gezond verstandMaar de crisis toont nogmaals aan dat de euro onhoudbaar is. De verschillen tussen Noord- en Zuid-Europa zijn simpelweg te groot. Die les had al getrokken moeten worden in de vorige eurocrisis, toen Griekenland, Ierland en Portugal met steunpakketten overeind werden gehouden. Maar telkens worden zowel Noord-Europese landen als Zuid-Europese landen het slachtoffer van de Europese eenmakingsdrang. Onze economieën en samenlevingen worden ondergeschikt gemaakt aan de EU-ideologie.

Dat werkt zo. Bij de invoering van de euro werd een monetaire unie gecreëerd, maar geen politieke unie. Het idee: de noodzaak voor een politieke unie zou wel blijken. De euro als breekijzer waarmee de politieke unie aan lidstaten zou worden opgedrongen. 

Aan dit idee hebben de EU-leiders vastgehouden toen ze, tegen alle gezond verstand en economische principes in, Griekenland binnen de euro hielden. Het doel is niet daadwerkelijk het ondersteunen van Griekenland of Italië, maar het creëren van een politieke unie en van “economische convergentie”. Noord mag Noord niet meer zijn, Zuid niet meer Zuid. Een ideologie die haaks staat op wat vanuit economisch perspectief verstandig is.

Een Zuid-Europees perspectiefDe Zuid-Europese kritiek op de euro snijdt hout. Bij de invoering van de euro is de concurrentiepositie van Zuid-Europa ernstig verzwakt, omdat de euro een “duurdere” munt is dan de lire, de peseta of de drachme. Daardoor werd exporteren voor Zuid-Europa moeilijker dan voorheen, wat de maakindustrie hard heeft getroffen.

Toen de financiële crisis Zuid-Europa aan de rand van de afgrond bracht, was een gecontroleerde ontvlechting de beste optie geweest. In plaats daarvan gingen de Europese leiders akkoord met het slechtste van beide werelden. Noord-Europa stond toe dat honderden miljarden belastinggeld in de Zuid-Europese staatsschulden werden gepompt. In feite verdween een groot deel van dat geld direct naar de banken, niet in de Zuid-Europese economie. Het geld bestaat alleen fictief. Zuid-Europeanen hebben er nooit iets van gezien.

Intussen werden Zuid-Europese landen gedwongen Brusselse budgetdictaten na te leven. Ongekozen regeringen met technocraten - zoals die onder leiding van Mario Monti in Italië - voerden harde bezuinigingen door, waardoor de werkloosheid hoog bleef. Hierdoor verslechterde de koopkracht en werd de crisis alleen maar verdiept. Zelfs na jaren van relatieve economische voorspoed zijn landen als Spanje en Griekenland deze crisis nog steeds niet te boven gekomen. De werkloosheid blijft er hoog. Men kan zich afvragen of deze toestand niet permanent zal zijn.

Twee zijden van dezelfde medailleVoor Noord-Europese landen is de invoering van eurobonds terecht onacceptabel. Het is niet rechtvaardig om Nederlandse en Oostenrijkse belastingbetalers te vragen om - direct of indirect - voor Zuid-Europese staatsschulden te betalen. Maar het is ook duidelijk dat de huidige situatie voor Zuid-Europa niet werkt. Het holt van crisis naar crisis. Intussen worden democratie, economie en samenleving ondermijnd door Brussels bezuinigingsbeleid.

Sommige politici proberen Noord- en Zuid-Europeanen tegen elkaar uit te spelen. Noord-Europese “vrekken en egoïsten” versus Zuid-Europese “knoflooklanden met een gat in hun hand”. Maar in werkelijkheid zijn zowel Nederlanders als Italianen, zowel Duitsers als Grieken slachtoffer van de EU-eenmakingswaan van de politieke klasse, die het ideaal van de ever closer union steeds maar weer voorrang geeft ten koste van de belangen van de eigen bevolking. De Zuid-Europese woede over de antidemocratische troika die de economie kapotbezuinigt en het Noord-Europese onbegrip over het zoveelste miljardenpakket om de Zuid-Europese toegang tot de internationale kapitaalmarkt te garanderen: ze zijn niet tegengesteld, maar juist twee zijden van dezelfde medaille.

Eenmaking of ontvlechting?Er zijn nu twee opties: eindeloze Europese eenmaking of gecontroleerde ontvlechting.

We kunnen doorgaan op hetzelfde pad. Dat kan langzaam of snel. VVD en CDA zijn voorstander van doormodderen. Zij lijken verdere monetaire en politieke eenmaking hooguit te willen afremmen, maar moeten - zoals Hoekstra - keer op keer akkoord gaan met een nieuwe stap vooruit. Eurofederalisten zijn op hun beurt van mening dat crises als de huidige aantonen dat de eenmaking een stuk sneller zou moeten verlopen. Alsof de Nederlandse en Italiaanse economie op elkaar gaan lijken als we de budgetmacht naar Brussel overhevelen of een schuldenunie aangaan. Een gevaarlijke illusie. Nederland zal nooit Italië worden, Griekenland nooit Duitsland. De convergentiewaan is gebaseerd op een fundamentele onderschatting van de diepgeworteldheid van de gewoontes en tradities die Europa rijk is, weerspiegeld in onze samenlevingen en dus in onze economieën. Eurofederalisten begrijpen dat de huidige situatie onhoudbaar is, maar niet dat verdere eenmaking heel Europa slechts dieper in het moeras zal trekken.

Het enige alternatief: gecontroleerde ontvlechting van de eurozone; de terugkeer van monetaire soevereiniteit naar de natiestaten van Europa. Zuid-Europese regeringen kunnen het begrotingsbeleid voeren dat de bevolking gewenst acht - wellicht met meer publieke investeringen - en zullen een betere concurrentiepositie hebben, waarmee ze de werkloosheid kunnen terugdringen en hun economie uit het slop kunnen trekken. Noord-Europese landen hoeven niet met miljardensteunpakket na miljardensteunpakket akkoord te gaan en worden behoed van een eeuwig voortdurende schulden- en transferunie, waarbij de koopkracht van gewone Noord-Europeanen op het altaar van de internationale financiële markt wordt geofferd aan een fictieve god in Brussel.

Hoe moet die gecontroleerde ontvlechting er precies uitzien? Hoe zorgen we ervoor dat onze economieën niet volledig worden ontwricht en dat we onze welvaart beschermen? Dat is een volgende stap, waarover goed moet worden nagedacht. Maar dat de ontvlechting moet plaatsvinden, is duidelijk - en wordt alleen maar duidelijker door de eurogroepbijeenkomst van afgelopen week. Verdere eenmaking kent alleen verliezers; gecontroleerde ontvlechting en nationale soevereiniteit zijn in ieders belang.

FVD PRESENTEERT MINI-DOCU: Corona in Nederland

Forum voor Democratie Forum voor Democratie D66 Nederland 06-04-2020 19:00

Hoe zijn we in deze lockdown terechtgekomen? Wat is er de afgelopen maanden gebeurd?

Drie maanden geleden hadden we het nog over kerncentrales, over 130 rijden, over asielzoekers. Maar nu is het hele land in de ban van het coronavirus. Bijna alle Europese landen hebben hun grenzen gesloten. Jesse Klaver vraagt naar de mogelijkheid om ook hier grenscontroles in te voeren. D66 dringt erop aan vluchten uit EU-landen te weren. En de economie is tot stilstand gekomen. Drie maanden geleden was dit volledig onvoorstelbaar geweest. Wat is er in de tussentijd gebeurd?

In deze mini-documentaire presenteert Thierry Baudet de Coronatijdlijn. We bespreken van januari tot nu alle relevante ontwikkelingen over de verspreiding van het Coronavirus in Nederland. En wat is de weg vooruit? Hoe krijgen we Nederland weer op de rails? Kijk ook!

EU geeft Marokko 450 miljoen

Forum voor Democratie Forum voor Democratie Nederland 27-03-2020 22:03

De Europese Unie heeft toegezegd om 450 miljoen euro aan Marokko over te maken in de strijd tegen het coronavirus. Hiervan wordt 150 miljoen direct overgemaakt, de rest gaat naar een speciaal fonds om Marokko te helpen met de financiële gevolgen in de nasleep van de pandemie. Hoeveel Nederland van de EU ‘krijgt’? 25 miljoen euro. Lees meer.

‘Meer dan helft Nederland moet virus krijgen’

Forum voor Democratie Forum voor Democratie Nederland 16-03-2020 22:03

Van Dissel licht bij Nieuwsuur toe dat 50 tot 60 procent virus moet krijgen, dat virus moet rondgaan.

Bekijk de video

Baudet eist spoeddebat over sluiten scholen

Forum voor Democratie Forum voor Democratie Nederland 14-03-2020 20:04

Baudet eist spoeddebat op zondag over sluiten scholen, n.a.v. oproep Federatie Medisch Specialisten. Geen steun.

Lees meer

Minister-president Rutte, zeg eens ‘Nee’ tegen Brussel

Forum voor Democratie Forum voor Democratie Nederland 07-02-2020 16:12

Premier Rutte was onlangs op bezoek in Brussel bij ´EU-president´ Charles Michel. Het getouwtrek over de EU-begroting voor de komende mandaatperiode 2020-2027 is weer begonnen. Nederland is per hoofd van de bevolking de grootste nettobetaler van de EU. Maar Rutte durft geen veto uit te spreken. Oostenrijk dreigt er wel mee. Waarom Rutte niet?

In de afgelopen mandaatperiode (2014-2020) bedroeg die begroting 145 miljard euro per jaar. Nederland droeg daar jaarlijks netto een slordige vijf-en-een-halve miljard aan bij, oftewel bijna 700 euro per huishouden per jaar.

Echter, de Europese Commissie en - uiteraard - het Europese Parlement vinden dit niet genoeg en willen méér geld, ondanks het vertrek van de Britten. Je zou verwachten dat als een van de grootste nettobetalende leden van een vereniging vertrekt, de contributie aan het bestaande budget ook omlaag gaat. Maar in Brussel geldt een andere logica.

Ook wil de Commissie dat Nederland afziet van zijn bedongen korting en meer gaat afdragen van de douane-inkomsten via de Rotterdamse haven. Want die haven is niet ‘Rotterdams’ of ‘Nederlands’, maar ‘Europees’. In de ogen van de Commissie welteverstaan. Per saldo wil de Commissie een nieuwe begroting die neerkomt op 176 miljard euro per jaar voor de periode 2020-2027.

Het Financieele Dagblad schrijft dat volgens EU-bronnen de Nederlandse bijdrage met 62,5 procent zou stijgen tot 13 miljard euro. Dat is evenveel als het Verenigd Koninkrijk netto betaalde, een land met meer dan 66 miljoen inwoners. Nederland betaalt dan ruim 1.645 euro per huishouden per jaar oftewel 137 euro per maand. Terwijl de lokale- en rijksbelastingen al tot de bodem van de middenklasse-portemonnee zijn doorgedrongen en de torenhoge klimaatkosten nog moeten beginnen.

Minister-president Mark Rutte heeft zich tot nu toe verzet tegen deze verhoging van de begroting. Rutte zegt dat de bijdrage 1 procent van het bbp moet blijven en dat de Nederlandse korting ook gehandhaafd moet blijven. Maar Forum voor Democrate is er niet gerust op dat Rutte zijn rug recht houdt en zijn woord gestand doet. Riep Rutte in Europees verband niet eerder: ‘geen cent meer naar Griekenland’? Om vervolgens toch de portemonnee te trekken. Uw portemonnee. Het is maar één voorbeeld van Rutte zijn vele loze beloften.

In 2016 rekende ons Centraal Bureau voor de Statistiek dat Nederland al sinds de eeuwwisseling de grootste netto betaler aan de Europese Unie is. Dat is de afgelopen vier jaar niet verbeterd en is dus inmiddels al twintig jaar het geval. En het moet dus nóg meer worden. Ook onze oosterbuur, Duitsland, wordt door de Commissie hard aangepakt. De Commissie kijkt met lede ogen naar de begrotingsoverschotten van Duitsland en Nederland. De prijs van de Green Deal (11.500 miljard euro) van eurocommissaris Timmermans moet immers ergens van gefinancierd worden.

Net als elke andere regeringsleider heeft ook Mark Rutte inzake begroting een vetorecht. Hij hóeft dus niet akkoord te gaan met de forse verhoging. Maar hij heeft al laten doorschemeren dat Nederland zijn veto niet wil gebruiken. Weg onderhandelingspositie! Vertegenwoordigt Rutte de Nederlandse belastingbetaler nog wel?

Daarom zegt FVD: Rutte, neem een voorbeeld aan de Oostenrijkse premier Sebastian Kurz en durf eens ‘Nee’ te zeggen in Brussel.

Op de vleugels van het Klimaat naar de Europese Staat

Forum voor Democratie Forum voor Democratie Nederland 07-12-2019 16:30

Komende woensdag houdt Frans Timmermans, eerste vicevoorzitter van de Europese Commissie, zijn ‘Green Deal’ in het Europees Parlement boven het doopvont. De EU moet in 2050 ‘klimaatneutraal’ zijn. Zij gebruikt ‘klimaatbeleid’ om richting te geven aan de ‘Toekomst van Europa’. Het is het startpunt voor de ultieme machtsverwerving. Op een Frans-Duits ‘A-viertje’ wordt, via een serie ‘conferenties’, de route uitgetekend om in twee jaar een ‘soevereine EU’ te realiseren, compleet met Europees leger. Wat blijft er van Nederland over?

De plannen van Timmermans kosten volgens de Commissie zelf 575 miljard euro per jaar.  Over een periode van 20 jaar is dat 11.500 miljard euro: ruim drie keer het Duitse jaarlijkse bruto nationaal product. Per inwoner van de EU (exclusief het Verenigd Koninkrijk) is dat elk jaar 1.280 euro. Voor een modaal gezin: 5.120 euro per jaar. In 20 jaar ruim 100.000 euro.

Vorige week stelde ik in het Europees Parlement in Straatsburg de vraag: wie gaat dat allemaal betalen? Leden van de nieuwe Commissie staarden voor zich uit. Collega’s in het Europees Parlement keken me aan alsof ze het in Keulen hoorden donderen. Een antwoord bleef uit. 

En dit is nog maar het begin. Het Frans-Duitse A-viertje baant de weg naar een volledige transferunie in de eurozone, met een geldstroom van Noord naar Zuid. Frankrijk ziet in de EU Duitsland als het paard dat het wil berijden. Meestal wint Parijs het pleit, want de Fransen hebben een strategie en de Duitsers een verleden. President Macron is gehaaid; bondskanselier Merkel schuldbewust. Duitsland zal in de eerste helft van 2020 de eurozone ‘verdiepen’. Vanaf 2022 maakt Frankrijk het karwei af.

Nederland is al de grootste nettobetaler aan de EU per hoofd van de bevolking. Ons land staat ook garant voor circa 100 miljard euro via diverse noodfondsen om de euro overeind te houden. Tegelijkertijd zijn Nederlandse spaarders en gepensioneerden de dupe van het lage rentebeleid van de ECB. Een Nederlandse spaarder verliest bij de huidige inflatie in tien jaar bijna een derde van zijn vermogen. Frankrijk wil een EU-deposito garantiesysteem zodat Nederlanders meebetalen als een Italiaanse bank omvalt. Nederland wordt zo pinautomaat. De Franse elite onderhandelt in Brussel sluw en doelgericht. De Nederlandse elite huldigt een wereldvreemd wereldbeeld, wil de beste van de klas zijn en houdt in Brussel ongemerkt uitverkoop.

Het gaat echter niet alleen om geld. Het uiteindelijke doel van het ‘A-viertje’ is nagenoeg volledige overdracht van nationale soevereiniteit naar Brussel. De Belgische liberaal Guy Verhofstadt loopt zich warm om de serie ‘conferenties’ in de EU te leiden. Hij denkt in ‘Rijken’ zoals het Chinese, Russische en Amerikaanse. Ook wil hij de Europese Verdragen wijzigen met een voorgesorteerd publiek. Met een Europees Rijk als doel. Willen Nederlanders dat?

Niet een zelfverklaarde, confererende elite, maar alle burgers moeten de kans krijgen zich uit te spreken. Via een referendum. De huidige klimaatplannen zijn onbetaalbaar. Wie moet betalen? Antwoord: de burger. Laat die burgers dan het laatste woord hebben over de ‘Toekomst van Europa’.

DE SPREKERS! Forum voor Democratie ALV 2019

Forum voor Democratie Forum voor Democratie Nederland 24-11-2019 14:15

Zaterdag 30 november 2019 is het zover! Dan zal het vierde FVD-partijcongres plaatsvinden in de Midden Nederland Hallen in Barneveld.

Agenda Algemene Leden Vergadering FVD 2019

Forum voor Democratie Forum voor Democratie Nederland 06-11-2019 18:45

Als u agendapunten wilt aandragen dan kan dat tot uiterlijk 10 november via av2019@fvd.nl. Indien u tijdens het huishoudelijk gedeelte van de vergadering een vraag wilt stellen of een opmerking wilt maken, verzoeken wij u om deze uiterlijk op 15 november 2019 schriftelijk aan ons te doen toekomen via: av2019@fvd.nl Vermeld daarbij s.v.p. uw naam en lidnummer.

1 Opening

2 Mededelingen en ingekomen stukkenOnder meer uitleg over de gang van zaken op deze dag.

3 Benoeming stembureauEr zullen (afhankelijk van het aantal aanwezigen) een aantal leden worden benoemd die de vergadervoorzitter zo nodig zullen helpen met het tellen van uitgebrachte stemmen.

4 Goedkeuring notulen Algemene Vergadering 2018

Notulen ALV 2018

5 Voorgestelde benoeming nieuwe bestuursleden.Dagelijkse, uitvoerende bestuursleden versus niet-uitvoerende bestuursleden. Voorstel is om Lennart van der Linden (Vice Voorzitter), Astrid de Groot (Secretaris) en Olaf Ephraim (Penningmeester) als uitvoerende bestuursleden te benoemen. Thierry Baudet (Voorzitter) en Rob Rooken (ICT en Internationale Zaken) blijven aan als niet-uitvoerende bestuursleden.

6 Jaarrekening 2018De jaarrekening 2018 is hier te raadplegen. Na een toelichting op deze en vaststelling van de jaarrekening door de algemene vergadering wordt décharge verzocht (na agendapunt 7).

Jaarrekening FVD 2018Jaarrekening FVD International 2018Jaarrekening RI 2018Jaarrekening JFVD 2018

7 Verslag Auditcommissie 2018De voorzitter van de Audit Commissie brengt verslag uit over de bevindingen van de Audit Commissie.

Verslag Auditcommissie FVD 2018

8 Benoeming leden Audit CommissieIndien u zich wilt opgeven voor de Audit Commissie dan gaarne aanmelden uiterlijk op 15 november.

9 Begroting 2020

Begroting FVD 2020

10. Juridische Zaken

Statuten Statuten wijziging i.v.m. aanvraag ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling)Goedkeuring oprichting Forum voor Democratie BVInstelling Werkgroep Statuten en Reglementen.Vacature Commissie van BeroepCommissie Integriteit

11 Verslag Tweede KamerfractieDe Tweede Kamerfractie presenteert een korte terugblik op de activiteiten van de FVD-fractie in de Tweede Kamer het afgelopen jaar.

12 Verslag fractie Eerste KamerDe Eerste Kamerfractie presenteert een korte terugblik op de activiteiten van de FVD-fractie in de Eerste Kamer het afgelopen jaar.

13 Verslag fractie Europees ParlementDe fractievoorzitter van de Europese fractiee presenteert een korte terugblik op de activiteiten van de FVD-fractie in het Europees Parlement het afgelopen jaar.

14 Verslag provinciesEen korte verhandeling over de ontwikkelingen in de diverse provincies en Provinciale Staten.

15 Verslag partijbestuur

16 Rondvraag

17 Sluiting

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.