Nieuws van politieke partijen in Nederland over D66 inzichtelijk

42 documenten

Hoorzitting kandidaat-ministers Tweede Kamer

D66 D66 Nederland 10-09-2020 04:35

In veel gemeenteraden worden wethouders al gehoord voordat zij worden benoemd. En ook het Europees Parlement houdt openbare hoorzittingen met de beoogde Eurocommissarissen. Daarbij biedt het eigen Reglement van Orde het Europees Parlement voldoende handvatten om de toekomstig bestuurders stevig te ondervragen op hun kunnen en kennis. Tijdens de recente formatie van de Europese Commissie werd de kandidatuur van drie Eurocommissarissen teruggetrokken nadat twijfels over hun geschiktheid waren gerezen. Ook in Nederland is het voorgekomen dat bewindspersonen na zeer korte tijd moesten opstappen. Door een hoorzitting kunnen dergelijke incidenten worden voorkomen.

De benoeming van de bewindspersonen blijft in navolging van artikel 48 van de Grondwet voorbehouden aan de minister-president en de Koning.

Groeifonds om te investeren

D66 D66 Nederland 08-09-2020 11:18

Ons land vergrijst, de klimaatcrisis woekert voort. Ook in de toekomst willen we dat onze economie groeit en welvaart van mensen behouden blijft. Met het Groeifonds is er de komende vijf jaar 20 miljard euro beschikbaar voor investeringen in onder andere innovatie, het openbaar vervoer, het tegengaan van klimaatverandering en onderwijs. Dat is heel goed nieuws!

Brexit-noodwet aangenomen door Eerste Kamer

D66 D66 Nederland 30-06-2020 12:35

Een Nederlander die al voor de Brexit in bijvoorbeeld Londen woonde, kan straks een Brits paspoort aanvragen zonder zijn Nederlandse staatsburgerschap te verliezen als deze wet wordt geactiveerd. Op die manier is er geen twijfel over hun verblijfsrecht, recht op terugkeer of sociale zekerheid. Op dit moment is het nog zo dat je automatisch de Nederlandse nationaliteit verliest, zodra je vrijwillig een tweede nationaliteit aanneemt. De partijen willen dat de regering voorlopig een uitzondering maakt voor de Britse nationaliteit.

Geef Nederlanders met gedwongen tweede nationaliteit vrijheid

D66 D66 Nederland 21-05-2020 20:09

Geef Nederlanders met gedwongen tweede nationaliteit vrijheid

Hele generaties mensen zijn en blijven gedwongen om in de invloedssfeer van hun tweede nationaliteit te blijven. Nederlanders met een gedwongen tweede nationaliteit kunnen daar veel hinder door ondervinden.

In een uiterst geval kan iemand tot de dienstplicht worden gedwongen in het land van tweede nationaliteit zoals Griekse Nederlanders. Of kan diplomatieke bescherming in het land van tweede nationaliteit worden geweigerd zoals Iran dat doet. Marokkaanse Nederlanders hadden veel moeite om tijdens de Coronacrisis weer naar hun thuisland Nederland te komen, omdat Marokko ze ziet als Marokkanen en niet als Nederlanders. Daardoor zijn er verschillende rechtsposities en vrijheden voor Nederlanders die hun ongewenste tweede nationaliteit onmogelijk kunnen opzeggen enerzijds, en Nederlanders zonder gedwongen tweede nationaliteit anderzijds.

D66 Tweede Kamerlid Jan Paternotte wil dat Nederlanders met een ongewenste tweede nationaliteit de bescherming en vrijheid krijgen die zij willen en nodig hebben. Paternotte: “Vrij zijn betekent ook dat je niet gedwongen onder de invloedsfeer blijft van een land waar je niks mee hebt. Dat niet generatie na generatie geboren Nederlanders ook officieel Iraniër, Costa Ricaan of Marokkaan blijven wanneer ze dat niet willen. Deze landen maken het praktisch onmogelijk om die nationaliteit op te geven. Ze houden deze mensen gevangen in hun ongewenste nationaliteit. Als deze landen niet mee willen werken, dan moet Nederland zelf alles in het werk stellen om haar burgers te beschermen.”

Nederlanders moeten de vrijheid hebben om te kunnen kiezen of zij wel of geen afstand willen doen van hun tweede nationaliteit. Veel Nederlanders met een tweede nationaliteit zeggen dat zij die juist graag behouden. Die mogelijkheid moet ook zeker blijven. Echter, wanneer een tweede nationaliteit geen keuze meer is, maar een plicht, kan het juist de vrijheden die horen bij het Nederlanderschap in de weg staan. Dat kan gebeuren wanneer je bij geboorte automatisch en verplicht van rechtswege ook de nationaliteit krijgt van één van je ouders en het onmogelijk is afstand te doen van die tweede nationaliteit. Ook kan het zijn dat deze nationaliteit je bij een bezoek aan dat land je wordt toebedeeld, terwijl je er helemaal niet om hebt gevraagd.

Geacht worden alleen Nederlandse nationaliteit te hebben

Een Nederlander die ongewild een tweede nationaliteit heeft en die niet op kan zeggen, moet zelf aan kunnen geven dat hij in Nederland gezien en behandeld wil worden als Nederlander zonder tweede nationaliteit. Alle Nederlanders die zelf vrijwillig hun tweede nationaliteit als ongewenst markeren, worden dan voortaan door en in Nederland enkel als Nederlander beschouwd. Deze Nederlander bepaalt zelf of hij deze keuze kenbaar maakt of niet.

Ook andere landen hebben inwoners met een gedwongen tweede nationaliteit. D66 wil dat Nederland met deze landen samenwerkt. Zij kunnen onderling erkennen dat mensen hun tweede nationaliteit eenzijdig neer kunnen leggen als zij dat willen, ook al staan de landen van de tweede nationaliteit dat niet toe. Samen met deze landen kan en moet Nederland er bij landen als Marokko, Griekenland, Iran en Algerije op aandringen om het neerleggen van de tweede nationaliteit mogelijk te maken.

Op dit moment staan 26 landen het afstand doen van de nationaliteit niet aan (alle) houders van die nationaliteit toe. Dat zijn Algerije, Angola, Argentinië (tenzij Argentijn door naturalisatie), Bahama’s (tenzij ouder dan 21 jaar), Bangladesh, Burkina Faso, Costa Rica, Cuba, Dominicaanse Republiek, Ecuador, Eritrea, Griekenland, Iran, Jemen, Libië, Maleisië (tenzij ouder dan 21 jaar, geldt niet voor vrouw jonger dan 21 jaar en getrouwd), Mali, Marokko, Mexico (tenzij Mexicaan door naturalisatie), Nicaragua, Pakistan (tenzij ouder dan 21 jaar), Somalië, Syrië, Tonga, Tunesië en Uruguay (tenzij Uruguayaans door naturalisatie).

Lees hier de nota van Jan Paternotte

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Een mens kan niet vrij zijn zonder recht. Daarom is de rechtsstaat al sinds de oprichting van D66 onze prioriteit. Onze vrijheid mag alleen door de staat ingeperkt worden, om onze veiligheid te beschermen. We moeten er daarbij wel op kunnen vertrouwen dat de staat zijn macht niet misbruikt. Die macht is nooit vanzelfsprekend en moet altijd kritisch worden gecontroleerd en gebaseerd zijn op principes als rechtszekerheid. Zonder een goed functionerende rechtsstaat en democratie bestaat vrijheid niet. Daarom verdedigt D66 de rechtsstatelijke waarden en de democratie in Nederland hartstochtelijk en streven wij ze na in de rest van de wereld.

Na Coronacrisis financiële sector bestand maken tegen klimaatcrisis | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie CDA Nederland 23-04-2020 00:00

De financiële sector is niet goed voorbereid op de gevolgen van klimaatverandering en dat brengt grote financiële risico’s met zich mee.

Banken, verzekeraars en pensioenfondsen investeren nog steeds miljarden in de fossiele sector, terwijl nationaal en internationaal klimaatbeleid ervoor zorgt dat deze investeringen hun waarde zullen verliezen.

GroenLinks Tweede Kamerlid Bart Snels: ‘Als de Coronacrisis ons iets leert dan is het dat risico’s van buiten de financiële sector de financiële stabiliteit ernstig kunnen bedreigen’. GroenLinks dient daarom samen met D66, ChristenUnie en CDA een initiatiefnota in om de risico’s van klimaatverandering voor de financiële sector aan te pakken.

Een groot deel van de investeringen is nog niet in lijn met de klimaatdoelstellingen van Parijs. In 2018 ging meer dan tachtig procent van de investeringen in de energiesector naar de fossiele industrie. Deze investeringen zijn risicovol, want zullen hun waarde in de toekomst gaan verliezen. Dan komen financiële instellingen in problemen.

Banken, verzekeraars en pensioenfondsen zijn daarnaast kwetsbaar voor fysieke klimaateffecten. Zo hebben Nederlandse financiële instellingen voor bijna 100 miljard euro geïnvesteerd in bedrijven die actief zijn in gebieden met een groot risico op extreme waterschaarste. Ook zullen verzekeringsrisico’s toenemen door toekomstige toename van extreem weer. De politieke conflicten die ontstaan als gevolg van klimaatverandering vergroten de stabiliteitsrisico’s.

De grote financiële risico’s van klimaatverandering worden momenteel nog te weinig in kaart gebracht, net zoals financiële markten 15 jaar geleden geen inzicht hadden in de risico’s van gebundelde hypotheken. 

In het plan doen GroenLinks, D66, ChristenUnie en CDA een reeks voorstellen om de financiële sector te verduurzamen, zodat ook toekomstige generaties kunnen vertrouwen op een solide financieel systeem. De partijen stellen onder andere voor wetgeving met betrekking tot transparantie van financiële instellingen aan te scherpen, zodat meer bekend worden over welke risico’s instellingen lopen en hoe ze deze beheersen. De initiatiefnemers willen dat banken geleidelijk aan hogere buffers opbouwen met betrekking tot duurzaamheidsrisico’s.

Bart Snels: “We zijn blind voor klimaatrisico’s. Als we die niet gaan meewegen, dan kunnen we na de Coronacrisis zomaar in een financiële klimaatcrisis belanden. Dat kunnen en moeten we voorkomen.” 

 

D66 Kamerlid Joost Sneller: ‘De huidige Coronacrisis moet ons de ogen openen voor de gevolgen van de klimaatcrisis, die we al lange tijd zien aankomen. In dit soort tijden is de financiële sector extra kwetsbaar. Als de sector nu verduurzaamt, dan plukken we daar straks de vruchten van als samenleving.’

 

Bruins, Kamerlid ChristenUnie: ‘De financiële sector is niet goed voorbereid op een noodzakelijke en door velen gewenste groene toekomst. Met deze voorstellen geven we banken een ferme duw in de rug om de transitie naar een duurzame economie goed vorm te geven.’ 

 

Evert-Jan Slootweg, Kamerlid CDA: “Door de juiste prikkels in te bouwen levert de financiële sector een bijdrage aan duurzame productie door het bedrijfsleven. Veel Nederlandse financiële instellingen doen dit al. De voorstellen in de nota versterken dit.”

 

Wouter Koolmees leidt D66-programmacommissie Tweede Kamerverkiezingen 2021

D66 D66 Nederland 18-04-2020 11:00

Wouter Koolmees leidt D66-programmacommissie Tweede Kamerverkiezingen 2021

Wouter Koolmees wordt voorzitter van de commissie die het verkiezingsprogramma van D66 schrijft voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2021. Koolmees is Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en momenteel tijdelijk vicepremier in het kabinet Rutte-III. Koolmees klom via de mavo en de havo op naar de universiteit. Hij werkte zeven jaar op het ministerie van Financiën, onder andere als hoofd begrotingsbeleid. Koolmees was van 2010-2017 Tweede Kamerlid voor D66.

Marietje Schaake en Franc Weerwind

Naast Koolmees is een belangrijke rol weggelegd voor Marietje Schaake, Directeur van het Cyber Policy Center aan Stanford University. Schaake was van 2009-2019 Europarlementariër voor D66. Zij brengt ruime kennis mee op het gebied van digitalisering, privacy en technologie in internationale context.

Franc Weerwind, burgemeester van Almere, gaat eveneens meedenken en –schrijven aan het verkiezingsprogramma. Ook Annet Aris neemt plaats in de commissie. Aris is adjunct professor digitale strategie bij INSEAD sinds 2003 en commissaris bij o.a. ASML, ASR, Randstad en Rabobank. De commissie bestaat verder uit Ellen Bijsterbosch, Aletta Hekker, Roy Kramer, Eline Leijten, Alexander Rinnooy Kan en Joost Sneller.

De verkiezingsprogrammacommissie maakt gebruik van de ideeën die de afgelopen maanden al bij heel veel mensen binnen en buiten D66 zijn opgehaald. Het conceptverkiezingsprogramma wordt ter besluitvorming aan de ledenvergadering voorgelegd op het najaarscongres van 2020.

De volledige programmacommissie

Wouter Koolmees (Voorzitter)

Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Annet Aris

Senior Affiliate Professor of Strategy (INSEAD); voorzitter permanente programmacommissie D66

Ellen Bijsterbosch

Aletta Hekker

Secretaris Politiek in het Landelijk Bestuur van D66

Roy Kramer

Eline Leijten

Alexander Rinnooy Kan

Emeritus hoogleraar economie en bedrijfskunde

Marietje Schaake

Directeur Cyber Policy Center, Stanford University

Joost Sneller

Franc Weerwind

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

FVD PRESENTEERT MINI-DOCU: Corona in Nederland

Forum voor Democratie Forum voor Democratie D66 Nederland 06-04-2020 19:00

Hoe zijn we in deze lockdown terechtgekomen? Wat is er de afgelopen maanden gebeurd?

Drie maanden geleden hadden we het nog over kerncentrales, over 130 rijden, over asielzoekers. Maar nu is het hele land in de ban van het coronavirus. Bijna alle Europese landen hebben hun grenzen gesloten. Jesse Klaver vraagt naar de mogelijkheid om ook hier grenscontroles in te voeren. D66 dringt erop aan vluchten uit EU-landen te weren. En de economie is tot stilstand gekomen. Drie maanden geleden was dit volledig onvoorstelbaar geweest. Wat is er in de tussentijd gebeurd?

In deze mini-documentaire presenteert Thierry Baudet de Coronatijdlijn. We bespreken van januari tot nu alle relevante ontwikkelingen over de verspreiding van het Coronavirus in Nederland. En wat is de weg vooruit? Hoe krijgen we Nederland weer op de rails? Kijk ook!

Coronamaatregelen voor flexwerkers

D66 D66 Nederland 17-03-2020 18:14

Coronamaatregelen voor flexwerkers

Restaurant, cafés en theaters zijn tot en met 28 april dicht. Veel mensen die in deze sectoren werken hebben een 0-urencontract. Daarom komen er maatregelen.

Door de maatregelen die worden genomen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, moeten ondernemers in de horeca, theaters en andere drink- en eetgelegenheden hun deuren sluiten. Om ervoor te zorgen dat deze werkgevers niet hun medewerkers hoeven te ontslaan, gaat de overheid tot 90% van de loonkosten overnemen van bedrijven die worden getroffen.

Ook voor de werknemers die op oproepbasis of een nulurencontract werken. Hiervoor zijn voor de komende drie maanden miljarden beschikbaar gesteld. Zo kunnen mensen hun baan zoveel mogelijk behouden en hoeven zij hun rechten op een werkloosheidsuitkering niet te gebruiken. Als het straks weer beter gaat kunnen deze mensen dan snel weer aan de slag.

De tegemoetkoming in de loonkosten gaat gelden voor alle bedrijven met een omzetdaling van meer dan 20% sinds 1 maart. Het UWV gaat zo snel mogelijk uitkeren en achteraf verrekenen zodat bedrijven snel over de benodigde financiële middelen kunnen beschikken en zoveel mogelijk banen kunnen worden behouden.

Eenmalige tegemoetkoming van 4000 euro voor ondernemers

Er is een eenmalige tegemoetkoming van €4000 voor ondernemers in sectoren die direct getroffen zijn door de maatregelen die zijn genomen op verspreiding van het coronavirus te beperken. Het gaat onder andere over horeca, kappers en schoonheidssalons, reisorganisaties, zwembaden, fitnesscentra en sportclubs. Voorwaarde is wel dat er een bedrijfslocatie is buiten het eigen huis. De lijst met sectoren, precieze voorwaarden en het aanvraagformulier zijn te vinden op deze website van het RVO.

Voorlopige belastingaanslag verlagen of uitstellen

Daarnaast kunnen bedrijven een verzoek indienen om hun voorlopige belastingaanslag te verlagen of om pas een stuk later en zonder boete belasting te betalen. Daardoor houden ze in deze lastige tijd meer geld in kas en is de kans groter dat zij deze crisis door komen.

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Coronamaatregelen voor zzp’ers

D66 D66 Nederland 17-03-2020 18:14

Als zzp’er of flexwerker kan de coronacrisis een grote klap betekenen. Zelfstandigen verdienen voldoende aandacht, want dit is geen normaal ondernemersrisico!

Veel zzp’ers worden hard getroffen door de maatregelen die zijn genomen om de verspreiding van het coronavirus te beperken. Zij hebben plotseling geen opdrachten meer.

Dit is geen gewoon ondernemersrisico. Om zzp’ers tegemoet te komen wordt een speciale uitkering opgezet bij gemeenten, die binnen 4 weken moet worden toegekend (dat kan nu 13 weken duren) voor maximaal drie maanden. De uitkering gaat in ieder geval gelden in de periode van 1 maart tot 31 mei. Vanaf komende week kun je je bij de gemeente waarin je woont melden. Deze aanvulling op het inkomen zorgt ervoor dat niemand onder het sociaal minimum terecht komt. Hierbij wordt niet gekeken naar het inkomen van een partner of vermogen, waardoor een veel grotere groep dan eerder recht krijgt op deze uitkering.

De coronacrisis vormt voor sommige zzp’ers een belemmering om het urencriterium voor 2020 te halen. Doordat ze minder of zelfs geen opdrachten hebben, kan dat gevolgen hebben voor hun recht op zelfstandigenaftrek. Terwijl zzp’ers die aftrekpost nu heel goed kunnen gebruiken. Juist in tijden van crisis moeten we ruimhartiger omgaan met het urencriterium. D66 wil daarom dat de eisen van het urencriterium omlaag gaan, bijvoorbeeld door de uren over de maanden waarin het noodpakket in werking is, niet mee te tellen. Zo kunnen zelfstandigen ook voor de aftrek in aanmerking komen, ondanks dat ze minder uren maken.

Makkelijker lenen of krediet krijgen

Om ervoor te zorgen dat de kredietverlening aan bedrijven niet stilvalt zijn garantieregelingen voor het MKB verruimd en de voorwaarden versoepeld. Hier kunnen zelfstandigen ook gebruik van maken. Zo kunnen zij makkelijker krediet krijgen zodat zij sneller en simpeler bijvoorbeeld met een overbruggingskrediet de gevolgen van de coronacrisis het hoofd kunnen bieden. Voor zelfstandigen voor wie een reguliere lening geen optie is, kan er extra worden geleend bij de gemeente voor het bedrijfskapitaal. De rente op deze lening wordt verlaagd naar 2% en de voorwaarden voor terugbetaling versoepeld, er hoeft pas in 2021 worden afgelost.

Voorlopige belastingaanslag verlagen of uitstellen

Zzp’ers kunnen daarnaast ook gebruik maken van de mogelijkheid om hun voorlopige belastingaanslag te verlagen of om pas een stuk later en zonder boete belasting te betalen. Daardoor houden ze in deze lastige tijd meer geld in kas en is de kans groter dat zij deze crisis door komen.

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Handelsakkoord EU-Vietnam: business as usual en dus in strijd met duurzame ambities | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA PvdA Nederland 10-02-2020 00:00

GroenLinks zet grote vraagtekens bij het handelsakkoord tussen de Europese Unie en Vietnam waarover het Europees Parlement woensdag stemt. Het eerste handelsakkoord dat de nieuwe Europese Commissie voorlegt aan het Europees Parlement is volgens Europarlementariër Bas Eickhout in strijd met de duurzame ambities van de Europese Commissie. We beantwoorden zeven vragen over het handelsakkoord.

1. Wat staat er in het handelsakkoord?

Sinds 2007 onderhandelde de Europese Unie en Vietnam over een handelsakkoord. In het akkoord spreken de twee partijen af om importheffingen geleidelijk af te schaffen. Daarnaast maken ze afspraken om elkaars productstandaarden te erkennen, zodat de handel makkelijker wordt. Voor landbouwproducten krijgt de EU voor 99 procent toegang tot de Vietnamese markt, terwijl de EU importquota behoudt voor de import van Vietnamese landbouwproducten. Behalve een handelsakkoord, ligt er ook een verdrag voor dat de bescherming van investeerders regelt. Dit zorgt ervoor dat investeerders overheden kunnen aanklagen, vaak ten koste van mens en milieu.

2. Wat betekent dit handelsakkoord voor het klimaat en milieu?

De Europese Commissie spreekt over duurzame ontwikkeling in handelsakkoorden, maar toch blijft ook dit akkoord business as usual: handelsafspraken zijn bindend maar afspraken over duurzaamheid blijven vrijblijvend. Eventuele negatieve effecten van de handel op het klimaat blijven daardoor zonder consequenties. Het verder vrijgeven van de handel in hout en vis, zonder bindende duurzaamheidsafspraken, kan de bestaande problemen van ontbossing en overbevissing verergeren. GroenLinks wil alleen handelsakkoorden die echt bijdragen om klimaatverandering aan te pakken en die goed zijn voor de biodiversiteit.

3. Hoe staat het met de mensenrechten in Vietnam?

De mensenrechtensituatie in Vietnam is zeer zorgelijk. De vrijheid van meningsuiting is sterk ingeperkt en kritiek op de overheid wordt hard gestraft. In 2019 werd in Vietnam een nieuwe cybersecurity-wet aangenomen, waardoor mensen die zich online uitspreken tegen de regering eenvoudig vervolgd kunnen worden. Verschillende journalisten en mensenrechtenverdedigers zijn door de overheid geïntimideerd of zelfs opgesloten. De journalist Pham Chi Dung werd gearresteerd nadat hij het Europees Parlement opriep om de ratificatie van het handelsakkoord met Vietnam uit te stellen.

Ondanks het samenwerkingsakkoord dat de EU al in 2016 met Vietnam sloot, verbetert de situatie in Vietnam nauwelijks. In dat samenwerkingsakkoord staat de mogelijkheid om het het handelsakkoord dat nu voorligt, op te schorten. Het is voor GroenLinks onacceptabel dat de EU dit handelsakkoord ratificeert voordat mensenrechtenschendingen in het land voldoende zijn aangepakt.

4. Maar is GroenLinks dan tegen handel?

Nee, GroenLinks is voorstander van handelsafspraken als die een positieve impact hebben op duurzaamheid en respect voor mensenrechten. Voor GroenLinks is het essentieel dat handelsafspraken ertoe bijdragen dat bedrijven handelen met respect voor mensen, dieren, klimaat en milieu. Door multinationals extra rechten te geven om overheden onder druk te zetten als bedrijfsbelangen worden geschaad, gaan we juist de verkeerde kant op.

5. Maar andere partijen hebben toch ook gezegd dat ze meer aandacht willen voor klimaat en mensenrechten in handelsakkoorden?

Klopt. Helaas ziet het ernaar uit dat ze zullen instemmen met het akkoord. In de handelscommissie stemden de Europese christendemocraten (Europese fractie van CDA), liberalen (fractie van D66 en VVD) en sociaaldemocraten (fractie van PvdA) vorige maand in met het verdrag.

6. Moet dit akkoord nu ook nog door nationale parlementen worden goedgekeurd?

Deels. Dit handelsakkoord is een Europese bevoegdheid en hoeft daarom alleen door het Europees Parlement en door Europese ministers goedgekeurd te worden. Het deel over het investeringsakkoord is een gedeelde bevoegdheid van Europa en van de lidstaten, het moet daarom langs ook alle nationale parlementen. Het Europees Parlement stemt komende week over beide delen.

7. Over welke andere verdragen lopen er nog onderhandelingen? Momenteel onderhandelt de Europese Commissie met onder andere Australië, Nieuw-Zeeland en Indonesië over handelsakkoorden. Met China onderhandelt de Europese Commissie over een investeringsakkoord. De Europese Unie sloot al een handelsakkoord op hoofdlijnen Zuid-Amerikaanse landen (EU-Mercosur) waar de lidstaten en het Europees Parlement zich over buigen zodra de volledige juridische tekst voltooid is. Het handelsakkoord met Canada (CETA) is voorlopig in werking getreden, maar EU-lidstaten moeten het nog wel ratificeren. Onder andere in Nederland is nog onzeker of dat gaat gebeuren. Een volledig overzicht van alle handelsonderhandelingen staat op de website van de Europese Commissie.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.