Nieuws van politieke partijen in Noordoostpolder over SGP inzichtelijk

4 documenten

Perspectiefnota 2021-2014: Niet alles kan en niet alles kan tegelijk

CDA CDA SGP Noordoostpolder 29-06-2020 13:19

De fractie CDA Noordoostpolder dankt het ambtelijk apparaat voor het werk wat is verricht. De Perspectiefnota is onder de huidige onzekere omstandigheden eigenlijk in potlood geschreven. Wat zijn de niet vergoede effecten van Corona? Wat zijn de effecten van de herverdeling van het Gemeentefonds? Hoe pakken de kosten van het Sociaal Domein uit? Onzekerheden die het reëel en evenwichtig begroten dit jaar extra moeilijk maken. Vooral de sterke toename van de niet- beïnvloedbare lasten zoals bijvoorbeeld de Veiligheidsregio, de Omgevingsdienst en de open eindregelingen in het sociaal domein maken een sluitende begroting moeilijk. De financiële structuur van gemeente Noordoostpolder is robuust. Er zijn afgelopen jaren flinke reserves en liquide middelen opgebouwd. Een uitkomst van jaren verstandig met middelen omgaan. Echter de ruimte in de exploitatie wordt ieder jaar minder. Met grote investeringen is er voorzichtig beleid gevoerd. Eerst sparen en dan pas investeren. In tegenstelling tot vele andere gemeenten is het lenen voor grote duurzame investeringen hier niet aan de orde. Echter het ambitieniveau voor investeringen is groot. Het CDA is van mening dat niet alles kan en niet alles tegelijk kan. Er komen nieuwe tijden en daarbij horen aangepaste ambities, voor alle beleidsterreinen. Echter als grote maatschappelijke investeringen aan snee komen moeten we het gezond verstand gebruiken. Niet alleen cijfers maar ook maatschappelijke effecten bepalen de keuze en het moment van de investering. Daarom vindt het CDA dat na een zorgvuldig gevoerd proces over het Bosbad het verantwoord is te kiezen voor scenario 2. We dienen hiervoor samen met CU-SGP en GL een amendement in. Het CDA houdt vast aan begrotingsevenwicht. Echter het CDA kiest voor 2021 en 2022 voor een demping van de voorgestelde bezuinigingen. Dit is mogelijk vanwege de omvang van de reserves. We zijn met CU-SGP mede-indiener van een motie. Het CDA hecht belang aan biodiversiteit in de openbare ruimte. Na de landbouw is de openbare ruimte de grootste grondgebruiker. Uitbreidingen van bebouwing en infrastructuur moeten zo worden uitgevoerd dat ze meer biodiversiteit opleveren en een positief effect hebben op natuur en klimaat. Het CDA is samen met GL mede-indiener van een motie. Als de gemeente Noordoostpolder een bedrage mag leveren aan het tekort aan woningen in Nederland wil het CDA weten wat de sociaal economische effecten zijn van de bouw van 6000 woningen. Echter bij de bouw van deze woningen horen wel voorwaarden als de N50 vierbaans en de komst van de Lelylijn. Met een gunstige prijsstelling biedt de bouw van extra woningen kansen voor het bedrijfsleven, voor het toerisme en voor de komst van nieuwe inwoners. Samen met D’66 dient het CDA een motie in. Ook is het CDA mede-indiener van een motie om fietsroutes in Noordoostpolder aantrekkelijker te maken. Het CDA vindt het niet verantwoord dat de lasten in het sociaal domein met ruim 3 miljoen toenemen bij het bestendigen van het huidige beleid. Het CDA kiest daarom voor scenario 2 met aanvullende maatregelen. Dit scenario laat een evenwicht zien tussen goede zorg en betaalbaarheid. Sinds de decentralisaties verstrekt het Rijk gemeenten onvoldoende middelen om de lasten in het sociaal domein te dekken. De lage eigen bijdrage in de WMO wekt een toenemende vraag op. Met de PU dient het CDA een motie in om het Rijk te verzoeken het abonnementstarief in de WMO terug te draaien. Binnen het sociaal domein moet meer ruimte voor innovatie komen. Digitale en technologische ontwikkelingen kunnen in zorg en de toeleiding ernaar versterkend en besparend werken. Om het voordeel en de mogelijkheden te onderzoeken dient het CDA samen met D’66 een motie in. Het CDA vindt dat het sportstimuleringsbudget ten goede aan de betreffende sportverenigingen dient te komen. Grote evenementen moeten volgens het CDA gefinancierd worden uit het budgetten voor gebiedspromotie. Het CDA dient hiertoe een motie in. Raad, College en ambtelijke dienst: De tijden zijn veranderd.We moeten ons echter niet door angst en vastomlijnde taakstellingen laten leiden, maar het gezonde verstand gebruiken. We moeten vooruitkijken en voorstellen doen die niet in beton zijn gegoten, maar flexibel zijn. Hierbij ligt naast financiële haalbaarheid draagvlak onder onze inwoners van belang.

Betoog ONS bij Begrotingsraad door Fractievoorzitter Bert Jan Aling

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder SGP VVD CDA ChristenUnie Noordoostpolder 11-11-2019 16:38

RAADSVERGADERING NAJAARSJAARSRAPPORTAGE & PROGRAMMA BEGROTING 2020 - 2023; 11 november

Voorzitter, leden van de Raad, geachte aanwezigen.

Voor ons liggen de najaarsrapportage en de programmabegroting 2020-2023. Allereerst wil ik de ambtelijke dienst bedanken voor de wijze waarop ze de begroting hebben gepresenteerd.

Voorzitter eerst wat in het algemeen.

Zoals we allemaal hebben ervaren is het bestuurlijk een zeer roerige periode geweest. Het  plotselinge vertrek van onze burgemeester is bij onze fractie flink aangekomen. En dat heeft het vertrouwen tussen de raadsleden naar onze mening geschaad. Het functioneren van de raad is hiermee als zelfstandig orgaan niet gebaat. Het is dan ook van groot belang dat onze waarnemend burgemeester alle zeilen bijzet om de verhoudingen weer te normaliseren. De ONS fractie wenst hem daarbij veel succes en wij kijken met belangstelling uit naar de resultaten uit het onderzoek, de eventuele verbetervoorstellen en de implementatie daarvan.

De najaarsrapportage en de programmabegroting 2020 geven wederom een goede doorkijk op ons toekomstig huishoudboekje.

De financiën staan er goed voor, maar we hebben met z’n allen ook een enorm ambitie. Daarnaast zijn de verwachtingen dat de bevolking in de Noordoostpolder gaat dalen en verder gaat vergrijzen. Dit vraagt extra aandacht om toekomstige lasten per inwoner niet verder te doen stijgen en tegelijk aan de veranderende vragen uit de samenleving te voldoen.

Programma 1 FYSIEKE LEEFOMGEVING

Zoals in juli aangegeven zijn wij voor een aantrekkelijke leefomgeving waarin bewoners prettig wonen, werken en recreëren. Daar hoort een ‘groene’ openbare ruimte bij met flora en fauna. In juli hebben wij daarom samen met het CDA een motie biodiversiteit opgesteld. Deze motie is  overgenomen door het college.

In de nieuwe begroting komt het woordje ‘biodiversiteit’ al 7 keer voor.  Daar zijn we natuurlijk blij mee. Alleen om de biodiversiteit te herstellen is meer nodig dan zieke essen vervangen door een gevarieerder boomsoorten of ecologisch wegbermen beheer.

Wij hadden verwacht meer concrete zaken en ambities in de huidige programmabegroting terug te kunnen vinden. Van ONS mag de ambitie naar een hoger plan. Het is daarom dat de ONS fractie met een amendement komt waarin wij het college opdragen om voor 1 april 2020 een concreet ambitiedocument voor te leggen met verschillende varianten met kosten en kwaliteit om uitvoering te geven aan het versterken van de biodiversiteit.

Zodat we een nog kleurrijke gemeente worden, die bijdraagt aan een betere biodiversiteit en een positieve uitstraling heeft voor onze inwoners en toeristen.

De ONS fractie staat achter het beleid, dat (leges) tarieven met maximaal het inflatiepercentage mogen stijgen en dat heffingen zoveel als mogelijk kostendekkend zijn. De ONS fractie is niet blij met een verhoging van ruim 10% voor de afvalstoffenheffing, doordat o.a. gescheiden afvalstromen minder opleveren, het verbranden van restafval duurder is geworden en het afval scheiden achter blijft bij de verwachtingen. We zijn zeer benieuwd naar de nieuwe vorm van afvalinzameling om zo de kosten van afval binnen de perken te houden.

Op 29 november is er een buitengewone ALV van de VNG. Op de agenda staat o.a. Besluitvorming Klimaatakkoord kunt u ons aangeven waar wij als gemeente staan en waar we ons voor vastleggen? Wij maken ons namelijk zorgen over de toekomstige betaalbaarheid VOO onze inwoners.

Programma 2 SOCIALE LEEFBAARHEID

Programma 3 ECONOMISCHE ONTWIKKELING

Voorzitter, de laatste ontwikkelingen bij Bant, namelijk het plaatsen van enorme silo’s vlakbij het dorp, vind de ONS fractie een onwenselijke situatie. Wij roepen dan ook het college op om de bestemmingsplannen buitengebied dusdanig te wijzigen dat deze landschap ontsierende tanks vlakbij onze groendorpen niet meer mogelijk worden gemaakt. We vernemen graag uw reactie.

Programma 4 DIENSTVERLENING EN BESTUREN

Programma 5 FINANCIËN

In het begin van mijn betoog heb ik aangegeven dat we zien dat we een uitdaging hebben met ons meerjarenperspectief. De aankomende periode komen een aantal grote investeringen op ons af en verwachten we een vergrijzing en afname van onze inwoners. Als raad is het erg belangrijk om goed inzicht te hebben wat voor effecten dit op lange termijn en op het totaal heeft. De motie met dit verzoek heeft het college in juli overgenomen. Helaas is er tot op heden niets geleverd aan de raad. We blijven het belangrijk vinden dat we op korte termijn een meerjarenperspectief gepresenteerd krijgen waarin kort en bondig de samenhang en effecten van de investeringen op onze exploitatie inzichtelijk worden gemaakt. We dienen daarom samen met de VVD, SP, en CristenUnie SGP opnieuw een motie in. Zodat we de juiste keuzes kunnen maken.

ONS is voorstander van een degelijke begroting op basis van voorzichtigheidsprincipes. Het is voor ONS onzeker of de begrote middelen voor de jeugdzorg 2022 en 2023 worden toegekend door het nieuwe kabinet. Om deze nu al mee te nemen vinden wij voorbarig. Wij zullen dan ook positief stemmen op de motie van CU-SGP.

Programma 6 KRACHTIG NOORDOOSTPOLDER

ONS is blij met de verbeterslag die momenteel in de Jeugdzorg wordt gemaakt. Helaas zien we dat nog steeds de kosten stijgen. De bodem van de koepelreserve sociaal domein komt hierdoor snel inzicht. Als dit zo doorgaat dan is de reserve in 2020 verbruikt en moeten we andere reserves gaan aanspreken. De laatste berichten van minister De Jonge lijken een nieuwe reorganisatie in te luiden.

Met participatie staan we aan de vooravond van de Social Firm, dit lijkt een goed overwogen keuze te zijn. ONS is benieuwd of dit een antwoord geeft op de vragen rondom betaalbaarheid en toegankelijkheid.

Het doorzetten van de Werk Corporatie volgen wij kritisch. ONS is heel benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek naar het zogenaamde Granieten Bestand in de Participatiewet. Hopelijk leidt dit tot maatwerk met betrekking tot de prestatie vereisten van de betreffende personen.

Ook in de WMO staan we voor een vernieuwde verordening. We kunnen er hopelijk weer een tijd tegenaan. Wel hebben we zorgen over de ontwikkelingen bij de wijkteams. Gaat dit wel helemaal goed?

Mantelzorgers en vrijwilligers blijven een belangrijk onderdeel van de WMO en Jeugdzorg. ONS verzoekt het College om hier optimale ondersteuning aan te geven.

Voorzitter tot slot

Het zorgloket komt eraan! Een wens van veel partijen, zeker ook van ONS. Wij hebben er vertrouwen in dat dit veel zaken gaat verbeteren en vereenvoudigen.

In het komende jaar starten we met de aangepaste schuldhulpverlening. Wij hopen dat dit onze inwoners gaat helpen bij het voorkomen en beheersen van de schulden.

Met het subsidiebeleid en de verantwoording is het College nog bezig.

Hopelijk zien we een constructieve ontwikkeling in het aankomende jaar.

Voorzitter, leden van de Raad, geachte aanwezigen.

Voor ons liggen de najaarsrapportage en de programmabegroting 2020-2023. Allereerst wil ik de ambtelijke dienst bedanken voor de wijze waarop ze de begroting hebben gepresenteerd.

Voorzitter eerst wat in het algemeen.

Zoals we allemaal hebben ervaren is het bestuurlijk een zeer roerige periode geweest. Het  plotselinge vertrek van onze burgemeester is bij onze fractie flink aangekomen. En dat heeft het vertrouwen tussen de raadsleden naar onze mening geschaad. Het functioneren van de raad is hiermee als zelfstandig orgaan niet gebaat. Het is dan ook van groot belang dat onze waarnemend burgemeester alle zeilen bijzet om de verhoudingen weer te normaliseren. De ONS fractie wenst hem daarbij veel succes en wij kijken met belangstelling uit naar de resultaten uit het onderzoek, de eventuele verbetervoorstellen en de implementatie daarvan.

De najaarsrapportage en de programmabegroting 2020 geven wederom een goede doorkijk op ons toekomstig huishoudboekje.

De financiën staan er goed voor, maar we hebben met z’n allen ook een enorm ambitie. Daarnaast zijn de verwachtingen dat de bevolking in de Noordoostpolder gaat dalen en verder gaat vergrijzen. Dit vraagt extra aandacht om toekomstige lasten per inwoner niet verder te doen stijgen en tegelijk aan de veranderende vragen uit de samenleving te voldoen.

Programma 1 FYSIEKE LEEFOMGEVING

Zoals in juli aangegeven zijn wij voor een aantrekkelijke leefomgeving waarin bewoners prettig wonen, werken en recreëren. Daar hoort een ‘groene’ openbare ruimte bij met flora en fauna. In juli hebben wij daarom samen met het CDA een motie biodiversiteit opgesteld. Deze motie is  overgenomen door het college.

In de nieuwe begroting komt het woordje ‘biodiversiteit’ al 7 keer voor.  Daar zijn we natuurlijk blij mee. Alleen om de biodiversiteit te herstellen is meer nodig dan zieke essen vervangen door een gevarieerder boomsoorten of ecologisch wegbermen beheer.

Wij hadden verwacht meer concrete zaken en ambities in de huidige programmabegroting terug te kunnen vinden. Van ONS mag de ambitie naar een hoger plan. Het is daarom dat de ONS fractie met een amendement komt waarin wij het college opdragen om voor 1 april 2020 een concreet ambitiedocument voor te leggen met verschillende varianten met kosten en kwaliteit om uitvoering te geven aan het versterken van de biodiversiteit.

Zodat we een nog kleurrijke gemeente worden, die bijdraagt aan een betere biodiversiteit en een positieve uitstraling heeft voor onze inwoners en toeristen.

De ONS fractie staat achter het beleid, dat (leges) tarieven met maximaal het inflatiepercentage mogen stijgen en dat heffingen zoveel als mogelijk kostendekkend zijn. De ONS fractie is niet blij met een verhoging van ruim 10% voor de afvalstoffenheffing, doordat o.a. gescheiden afvalstromen minder opleveren, het verbranden van restafval duurder is geworden en het afval scheiden achter blijft bij de verwachtingen. We zijn zeer benieuwd naar de nieuwe vorm van afvalinzameling om zo de kosten van afval binnen de perken te houden.

Op 29 november is er een buitengewone ALV van de VNG. Op de agenda staat o.a. Besluitvorming Klimaatakkoord kunt u ons aangeven waar wij als gemeente staan en waar we ons voor vastleggen? Wij maken ons namelijk zorgen over de toekomstige betaalbaarheid VOO onze inwoners.

Programma 2 SOCIALE LEEFBAARHEID

Programma 3 ECONOMISCHE ONTWIKKELING

Voorzitter, de laatste ontwikkelingen bij Bant, namelijk het plaatsen van enorme silo’s vlakbij het dorp, vind de ONS fractie een onwenselijke situatie. Wij roepen dan ook het college op om de bestemmingsplannen buitengebied dusdanig te wijzigen dat deze landschap ontsierende tanks vlakbij onze groendorpen niet meer mogelijk worden gemaakt. We vernemen graag uw reactie.

Programma 4 DIENSTVERLENING EN BESTUREN

Programma 5 FINANCIËN

In het begin van mijn betoog heb ik aangegeven dat we zien dat we een uitdaging hebben met ons meerjarenperspectief. De aankomende periode komen een aantal grote investeringen op ons af en verwachten we een vergrijzing en afname van onze inwoners. Als raad is het erg belangrijk om goed inzicht te hebben wat voor effecten dit op lange termijn en op het totaal heeft. De motie met dit verzoek heeft het college in juli overgenomen. Helaas is er tot op heden niets geleverd aan de raad. We blijven het belangrijk vinden dat we op korte termijn een meerjarenperspectief gepresenteerd krijgen waarin kort en bondig de samenhang en effecten van de investeringen op onze exploitatie inzichtelijk worden gemaakt. We dienen daarom samen met de VVD, SP, en CristenUnie SGP opnieuw een motie in. Zodat we de juiste keuzes kunnen maken.

ONS is voorstander van een degelijke begroting op basis van voorzichtigheidsprincipes. Het is voor ONS onzeker of de begrote middelen voor de jeugdzorg 2022 en 2023 worden toegekend door het nieuwe kabinet. Om deze nu al mee te nemen vinden wij voorbarig. Wij zullen dan ook positief stemmen op de motie van CU-SGP.

Programma 6 KRACHTIG NOORDOOSTPOLDER

ONS is blij met de verbeterslag die momenteel in de Jeugdzorg wordt gemaakt. Helaas zien we dat nog steeds de kosten stijgen. De bodem van de koepelreserve sociaal domein komt hierdoor snel inzicht. Als dit zo doorgaat dan is de reserve in 2020 verbruikt en moeten we andere reserves gaan aanspreken. De laatste berichten van minister De Jonge lijken een nieuwe reorganisatie in te luiden.

Met participatie staan we aan de vooravond van de Social Firm, dit lijkt een goed overwogen keuze te zijn. ONS is benieuwd of dit een antwoord geeft op de vragen rondom betaalbaarheid en toegankelijkheid.

Het doorzetten van de Werk Corporatie volgen wij kritisch. ONS is heel benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek naar het zogenaamde Granieten Bestand in de Participatiewet. Hopelijk leidt dit tot maatwerk met betrekking tot de prestatie vereisten van de betreffende personen.

Ook in de WMO staan we voor een vernieuwde verordening. We kunnen er hopelijk weer een tijd tegenaan. Wel hebben we zorgen over de ontwikkelingen bij de wijkteams. Gaat dit wel helemaal goed?

Mantelzorgers en vrijwilligers blijven een belangrijk onderdeel van de WMO en Jeugdzorg. ONS verzoekt het College om hier optimale ondersteuning aan te geven.

Voorzitter tot slot

Het zorgloket komt eraan! Een wens van veel partijen, zeker ook van ONS. Wij hebben er vertrouwen in dat dit veel zaken gaat verbeteren en vereenvoudigen.

In het komende jaar starten we met de aangepaste schuldhulpverlening. Wij hopen dat dit onze inwoners gaat helpen bij het voorkomen en beheersen van de schulden.

Met het subsidiebeleid en de verantwoording is het College nog bezig.

Hopelijk zien we een constructieve ontwikkeling in het aankomende jaar.

ONS blijft aandacht vragen voor ...

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder SGP VVD CDA Noordoostpolder 07-09-2018 14:23

ONS blijft aandacht vragen voor burgers die door gemeentelijk beleid in de knel zitten, of dreigen te komen Een goed financieel resultaat of goede zorg? Hoe speelt de gemeente het toch klaar? Een prachtig resultaat bereiken op de WMO zodat er geld overblijft voor de stijgende kosten van de Jeugdzorg en de reserve Sociaal Domein nog in stand blijft ook. Het afgelopen jaar werd er aan maatwerkvoorzieningen in de WMO een miljoen euro uitgegeven. In het programma Krachtig Noordoostpolder vallen de kosten voor de WMO voorzieningen ieder jaar mee. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Jeugdzorg waar de WMO-meevaller in 2017 dan ook ter compensatie werd gebruikt. De coalitie van CDA, SGP/CU, VVD en Politieke Unie is er blij mee. Wat doen we het toch goed in de Noordoostpolder, als je het vergelijkt met de resultaten in de andere gemeentes. Wij staan hier als ONS toch een beetje anders in. We zien de drempels die worden opgeworpen voordat mensen toegang krijgen tot voorzieningen. Zorgvragers zijn afhankelijk van hun omgeving geworden. Iemand die zorg vraagt is natuurlijk al vaak niet zo heel gezond en scherp. Het onderstaande voorbeeld dient ter illustratie. Ik bedank degene die mij dit verteld heeft. Casus Bejaarde mevrouw, ziekte van Parkinson. Woont nog zelfstandig met ZZP 6 (dat is een hoge zorgbehoefte). Vaak worden mensen dan in de Diemenhof of een dergelijke instelling ondergebracht.. maar of je daarop zit te wachten?? https://denoordoostpolder.nl/2018/07/04/ingezonden---diemenhof In het pand van Mercatus waarin mevrouw nu woont worden de keukens volgens plan over twee jaar vervangen. Mevrouw kan met de huidige (oude) keuken niet uit de voeten. Ze kan vanuit de rolstoel niet bij de kraan en door haar afhankelijkheid van de rolstoel zitten de keukenkastjes in de weg. De verzorgers zetten zo goed mogelijk water neer, maar met een ander model kraan zou mevrouw goed geholpen zijn en het verwijderen van de onderste keukenkastjes zou ook helpen.. Op 13 juli is er een gesprek met cliënt, verzorgende en ergotherapeut. De WMO-medewerkster is op bezoek om te kijken of een beschikking kan worden afgegeven voor aanpassingen in de keuken. Later komt de EVV’er (Eerst Verantwoordelijke Verzorgende) erbij. De mevrouw van de WMO vraagt aan de verzorgende wat het probleem is. Ze wil het probleem van de Ergotherapeut apart horen. De kraan is dus het issue en het zou helemaal fijn zijn als de onderkastjes weg zouden kunnen zodat ze er met haar rolstoel beter bij kan. Totdat de EVV’er binnen komt. De EVV’er kapt het gesprek af omdat ze ziet dat de cliënt in paniek raakt doordat de mevrouw van de WMO aankaart dat mevrouw beter kan worden opgenomen in een verpleeghuis. Mevrouw raakt hierdoor behoorlijk van de wijs (en is nog een week daarna onrustig geweest) . De mevrouw van de WMO geeft aan dat de verzorgers dan maar vaker moeten langskomen om water te geven. Cliënt krijgt een verslag toegestuurd waarin staat dat de kraan is afgewezen. Er is duidelijk aangevraagd dat er ook een aanrecht/verandering keukenblok is gewenst (rolstoel). Hierover wordt in het verslag niets vermeld. Hierover is verder ook geen contact meer opgenomen door de WMO verstrekking. Op 28 augustus spreekt de verzorger met de vertegenwoordiger van de verhuurder Mercatus. Die begrijpt de situatie maar kan niets toezeggen. Hij heeft wel het voorstel de keuken zo snel mogelijk aan te passen op kosten van Mercatus, wat ze toch al zouden doen, en een afspraak met de WMO te maken om de eventuele meerkosten aan de WMO in rekening te brengen. Dat hoeft, alles bij elkaar, niet veel extra te kosten. Op 28 augustus heeft de EVV’er van mevrouw wederom contact opgenomen met de WMO-mevrouw met de vraag hoe het er nu voorstaat met de keuken (aanrechtblad en dergelijke). Dit was geen prettig gesprek. De WMO verwijst wederom naar een verpleeghuis. Ze geeft aan dat ze voor een glas water geen keuken kan veranderen. Inmiddels is de situatie nog steeds hetzelfde. Er is geen aanpassing en mevrouw kan nog steeds niet zelfstandig bij haar kraan. Politiek Het is mooi om klinkende financiële resultaten te halen en een geweldige solvabiliteit te hebben als gemeente. Het is echter de vraag ten koste waarvan dat gebeurt. Veel voorzieningen zijn niet goed, of niet goed toegankelijk. Aanvragen voor Maatschappelijke Ondersteuning worden afgewezen. Het doel van de gemeente zou moeten zijn een prettige/leefbare omgeving voor de inwoners te creëren, zowel om te wonen als om te werken. Het doel van de gemeente kan niet zijn om een goed financieel resultaat te behalen. Het financiële resultaat is het gevolg van de afweging tussen de geboden voorzieningen en de beschikbare middelen. Als de voorzieningen niet geboden worden dan zal het resultaat per definitie zijn dat er middelen (geld dus) overblijven. Wie weet hoeveel mensen hierdoor in een onmogelijke situatie zitten. Als ONS blijven wij aandacht vragen voor burgers die door gemeentelijk beleid in de knel zitten, of dreigen te komen.

Anjo Simonse genomineerd voor 'Beste raadslid'

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie Noordoostpolder 22-02-2018 20:55

Campagnebureau BKB, de Volkskrant en omroep WNL houden in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen een verkiezing van ‘het Beste raadslid van Nederland’. Anjo Simonse, raadlid voor de ChristenUnie-SGP, is tot nu toe de enige genomineerde uit de gemeente Noordoostpolder.

"Anjo is een raadslid met zijn hart op de goede plek. Hij staat midden in de samenleving. Een unaniem aangenomen motie van Anjo heeft rust gebracht voor inwoners met een WMO-indicatie", zo luidt de motivatie op de website besteraadslid.nl.

Tot 7 maart is er een internetverkiezing. Daarna worden de vijftig raadsleden met de meeste stemmen beoordeeld door een professionele jury. Uiteindelijk gaan er tien kandidaten naar de finale.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.