Nieuws van politieke partijen over Keerpunt 2010 inzichtelijk

47 documenten

Graafse Meedenker Wil Baaijens: Bestuurlijke loyaliteit.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 04-12-2019 16:24

GraverMaat: Wil Baaijens heeft een onderzoek van Raadslid.Nu over de rol en positie van de gemeenteraad uitgeplozen.

Hieronder zijn interpretatie over de Graafse verhoudingen.

De Nederlandse Vereniging voor Raadsleden (Raadslid. NU)  heeft in 2017, een jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018, een onderzoek  laten uitvoeren  om te achterhalen hoe raadsleden over de eigen rol en positie van de gemeenteraad oordelen (google: Raadslid.NU Den Haag, , 30 augustus 2017, Rol en positie van de gemeenteraad).

Uit het onderzoek bleek dat de loyaliteit van raadsleden duidelijk niet bij de gemeenteraad ligt/lag.

Op de vraag “welke van de volgende aspecten vindt u het meest belangrijk in uw functioneren als gemeenteraadslid”, werd door de deelnemers als volgt gereageerd:

• Loyaliteit aan mijn fractie: 45%,

• Loyaliteit aan mijn eigen opvattingen: 41%,

• Loyaliteit aan de gemeenteraad: 9%,

Zo’n uitkomst kan niet tot democratische tevredenheid stemmen dunkt me. Bij een integer politiek bestuur hoort de loyaliteit van raadsleden aan de raad leidinggevend te zijn waarbij de dialoog de basis dient te zijn voor besluitvormende processen. Niet de macht van de helft + één, zoals enkelen in de Graafse raad, college en in lokale media prediken. Binnen een democratie is dat een twijfelachtig en onfris gedachtengoed. Je geeft dan aan dat kadaverdiscipline en een wedstrijdmentaliteit van “Winners en Losers” de gronden zijn om politieke tegenstellingen tussen coalitie en oppositie te banaliseren of niet serieus te nemen.

In het rapport van de  van de Raad voor Openbaar Bestuur (ROB) getiteld: “Zoeken naar waarheid”, wordt het begrip ‘integer bestuur’ duidelijk en uitvoerig beschreven. Het rapport is te downloaden (google: ROB-rapport, zoeken naar waarheid).

Mijn advies aan Raads-, commissie- en collegeleden maar ook aan politiek geïnteresseerde burgers is: Lees dat advies eens goed door, want ik heb het vermoeden dat het rapport bij het Graafs politiek bestuur onbekend is.

Projecteren we de cijfers uit het Raadslid.nu – onderzoek op de raad van Grave, dan zou dat betekenen dat slechts 0,09 X 15 = 1,35  raadsleden loyaal zouden zijn aan de raad. Dat kan niet en is natuurlijk niet zo. Maar hoeveel zijn het er dan wel? Persoonlijk schat ik het aantal raadsleden dat het Algemeen belang laat prevaleren boven het partij- of eigenbelang op drie à vier. Moet de Graafse goegemeente daarmee tevreden zijn?

M.v.g. Wil Baaijens.

Thos bestuurders vragen aan raadsleden om mee te werken aan een oplossing voor urgent probleem.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 02-12-2019 19:09

GraverMaat: Na het lezen van de boze brief van de Thos bestuurders heeft onze fractievoorzitter Ben Litjens contact gezocht met deze bestuurders om zich een beeld van de ontstane situatie te maken.

In het verleden had hij meermaals contact gehad met het bestuur.

Ben nam telefonisch contact op met burgemeester Roolvink.

Onze burgemeester zal deze brief morgen inbrengen in het          B & W overleg.

Hij zal mede zorgdragen voor een voorspoedige oplossing zegde hij Ben Toe.

Eerst plaats ik het recentelijke B & W besluit.

Financieringsaanvraag ter verduurzaming van de accommodatie van tennisvereniging Thos.

Samenvattend ambtelijk advies:

Tennisvereniging Thos wil haar accommodatie verduurzamen.

Enerzijds zal de aanschaf van materialen (zie kostenbeschrijving) verlopen middels een BOSA subsidie van € 29.590,- en anderzijds is men voornemens om een lening van € 55.000,- aan te

vragen bij de Nederlandse Waterschapsbank.

Omdat Stichting Waarborgfonds Sport (SWS) volledig garant staat voor de 15-jarige lening, hoeft gemeente Grave alleen

achterborgstelling te verlenen (besluit 1). Dit betekent dat de gemeente indirect garant staat en in actie komt zodra Stichting

Waarborgfonds Sport (SWS) niet aan haar verplichtingen m.b.t. de garantstelling kan voldoen.

Besluit college:

1. In te stemmen met het verlenen van achterborgstelling door de gemeente Grave ten behoeve van de financieringsaanvraag die tennisvereniging Thos bij de Nederlandse Waterschapsbank heeft ingediend, waarna deze borgstelling vervolgens door de gemeente wordt doorgelegd naar Stichting Waarborgfonds Sport.

2. Zich onherroepelijk en onvoorwaardelijk borg te stellen ten behoeve van geldgeefster voor de juiste nakoming van de

verplichting tot betaling van al hetgeen geldgeefster van tennisvereniging Thos danwel haar rechtsop­volgster onder

algemene titel, uit hoofde van de onderhavige overeenkomst van geldlening te vorderen heeft of zal hebben. Indien er

voorwaarden worden gesteld aan de garantie zullen deze geen afbreuk doen aan de garantie die de gemeente Grave aan

de Nederlandse Waterschapsbank afgeeft.

3. Te ondertekenen de onderhavige leningsovereenkomst, waarin een borgtochtverklaring door de gemeente Grave afgelegd

Tussen 9 februari en 13 september 2019 hebben wij van bijna alle fracties schriftelijk en mondeling steun ondervonden bij de duurzaamheidsplannen van Thos.

Na 7 maand trekken en duwen hebben beide verantwoordelijke wethouders in de raadsvergadering van 16 september voor het specifieke geval van Thos hun steun toegezegd een oplossing te zoeken voor een duurzaamheidslening op korte termijn.

Een regeling voor alle sportclubs in Grave, de duurzaamheidslening via het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting, te verstrekken was nu niet mogelijk!

Vandaag, 2 december om 18.00 uur hebben we nog geen duurzaamheidslening (via de NWB) en moeten concluderen dat het de beide wethouders en de gehele gemeentelijke organisatie kennelijk niet lukt Thos van dienst te zijn, de afspraken na te komen, of de simpele voorwaardentekst van de NWB over te nemen en bij het kruisje te tekenen.

Het is de gemeente die, begin oktober,  de Nederlandse Waterschapsbank ( NWB) als oplossing voor Thos voorstelt, de rente voor deze de duurzaamheidslening bedraagt 0,95 % die in 15 jaar afgelost moet worden.

De specifieke voorwaarden waaronder deze lening wordt gegeven, worden op 7 oktober j.l. aan de gemeente verstrekt.

Thos heeft vooraf een omgevingsvergunning aangevraagd, ( half oktober verleend) en de garantstelling via de Stichting Waarborgfonds aangevraagd.(deze is 7 november verleend).

Dan moet er alleen nog een garantsteling via de gemeente geregeld worden waarvan de voorwaarden immers al op 7 oktober bekend waren.

Hoe moet dat: De gevraagde tekst van de NWB overnemen en als verantwoordelijke bestuurders/ambtenaren tekenen bij het kruisje.

Je geeft dit document aan Thos en wij dragen zorg dat we de lening daadwerkelijk krijgen. (wij kunnen dit als Thos, tot op heden,  met alle voorliggende brieven, telefoontjes, mailverkeer , Appjes en verstrekte bewijsstukken niet regelen)

Wij mogen u, fractievoorzitters,  bijna allemaal om hulp vragen, dat is in het verleden toegezegd.

Wij zijn als Thos ten einde raad, wie van u gaat ons helpen?

Onze deadline ligt op 14 december, dan moet er achtereenvolgens een correcte garantstelling zijn, de te verstrekken leningsovereenkomt door de NWB aangeleverd worden, vervolgens moet deze leningsovereenkomst mede door de gemeente ondertekend worden, de stortingsdatum van de NWB moet overeenkomstig vastgesteld worden en Thos moet op 14 december aan haar betalingsverplichtingen voldoen.

U als gemeenteraad controleert bestuur en ambtenaren!

Kunt u aan een zeer spoedige oplossing van ons bijzonder urgente probleem een bijdrage leveren?

Namens Thos,

Gerard Ophuis, voorzitter   Jan ten Broeke, voorzitter baancommissie

Kritische opmerkingen CDA raadslid Roland Eijbersen over diverse onderwerpen.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 14-11-2019 19:33

Het college stelde voor om op de subsidies op cultuur (onder andere muziekgezelschappen, kinderfolklore, Graafs Geheugen) en op subsidies van evenementen (Hippisch Festijn, Graveon, smartlappenfestival etcetera) te korten. Het CDA diende hiervoor twee wijzigingsvoorstellen in om deze bezuinigingen te annuleren en op te vangen via de OZB. Beide voorstellen werden breed door de raad gedragen en aangenomen met 12 stemmen voor en 1 tegen.

Het CDA wees tijdens de begrotingsbehandeling op het belang van de activiteiten van wijk- en dorpsraden en was het niet eens met bezuinigingsvoorstel van het college om daarop 25.000 euro te bezuinigen.

Een amendement van het CDA om dit te voorkomen haalde het niet met 5 voor en 8 stemmen tegen.

Daarna volgde het VVD-amendement dat minder verstrekkende gevolgen voor de wijk- en dorpsraden had (10.000 euro bezuinigen), ten opzichte van het voorstel van het College. De CDA-fractie stemde strategisch in met het VVD-voorstel, dat het daarmee nét wel haalde (7-6).

Twee maanden geleden besloot een meerderheid van de gemeenteraad om in te stemmen met het miljoenen-investeringsvoorstel voor het nieuwe Sportpark Kranenhof. Tegen die achtergrond vond de CDA-fractie het ongepast om 10% te bezuinigen op de sportsubsidies voor jeugd en de sportclubs zoals het College voorstelde. Ook dit wijzigingsvoorstel van het CDA werd met dubbele cijfers aangenomen, 12 tegen 1.

Eijbersen: “Op een tekort van meer dan één miljoen voor 2020 hebben de bezuinigingen op cultuur, sport en wijk- en dorpsraden weinig impact op de begroting, maar voor de betrokken verenigingen en organisaties is die impact mogelijk groot. Onze 3 CDA-raadsleden gaan hier voor liggen. Ook stellen wij een extra bedrag beschikbaar voor de sport, want de signalen uit de betrokken sportclubs zijn niet positief.

Wethouder Joosten moet met een gedragen Sport & Beweegnota komen.”

In eerdere overleggen kwam de risicoparagraaf die in de begroting staat aan de orde. Deze lijst van alle geïdentificeerde risico’s voor de gemeente Grave miste volgens de christendemocraten één belangrijk punt, namelijk het cassatieproces tussen de gemeente Grave en de curator van de scheepswerf. Antwoorden vanuit het college gaven geen aanleiding om dit punt te veranderen en daarom diende de CDA-fractie een amendement in om dit risico op te nemen. Ook dit amendement haalde het met 11-2.

Grave betaalt in 2020 ruim 7,7 miljoen euro aan werkorganisatie CGM. Het CDA stelde tijdens de vergadering vast dat het college niet zou komen met voorstellen om te snijden in het ambtelijk apparaat. Daarnaast legde burgemeester uit dat door de afspraken die over CGM zijn gemaakt, bezuinigingen op het ambtelijk apparaat in 2020 niets zou opleveren. Ter plekke diende het CDA daarom een motie in om een budgetplafond in te stellen op de afname van uren van het ambtelijk apparaat. Een jaar eerder immers was er ruim 3 ton méér uitgegeven dan begroot. Omdat er wel gesneden wordt in voorzieningen en de inwoners geconfronteerd worden met een stijging van de OZB, vond het CDA zo’n budgetplafond gerechtvaardigd. De motie werd unaniem door de gemeenteraad aangenomen.

In de begroting voor 2020 is Sportpark Kranenhof niet opgenomen. Op dit opvallende punt wees raadslid Eijbersen. Gelet op het gegeven dat een begroting over 2020 een correct en reëel beeld moet geven van alle gemeentelijke uitgaven en het feit dat dit miljoenen project een negatieve impact heeft op een aantal financiële indicatoren van de begroting, was dit aanleiding voor vragen. Wethouder Joosten zegde toe dat het college gaat uitzoeken of er een begrotingswijziging moet komen.

Nadat de wijzigingsvoorstellen waren verwerkt, stemde het CDA in met de begroting, met als voorbehoud de nog te ontvangen antwoorden van wethouder Joosten over Kranenhof. Raadslid Eijbersen besluit: “We hebben aan de hand van gesprekken met onze achterban en de visiegroepen, maar ook met enkele verenigingen, een deel van de bezuinigingen kunnen afbuigen. Wij hebben voor onze voorstellen brede steun in de raad kunnen vinden. Dat is mooi. Leefbaarheid in Escharen, Gassel, Grave en Velp is voor ons belangrijk.”

Inwoners in Mill komen in actie!

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 13-11-2019 16:50

GraverMaat: In het kader van de informatie-voorziening over ontwikkelingen in de regio plaats ik het onderstaande Facebookbericht.

Land van Cuijk, daar horen wij toch ook bij?

Waarom zouden we een duur zelfstandig bestuur in stand houden, zonder dat we ECHT inspraak hebben?

Als we nu meedoen, kunnen we aansluiten en meepraten, invloed uitoefenen!

De informatieavond ‘Bestuurlijke toekomst gemeente Mill’ op 23 september j.l. georganiseerd vanuit onze gemeente werd druk bezocht door inwoners van de gemeente Mill en Sint Hubert. Er werd een duidelijk signaal afgegeven door de aanwezige inwoners, verenigingen en ondernemers. Zij maken zich ernstige zorgen over het besluit dat de Gemeenteraad gemaakt heeft over het zelfstandig willen blijven en niet willen aansluiten bij een grotere gemeente met Cuijk, Boxmeer en Sint Anthonis. Vele inwoners voelen zich niet gehoord en gezien in dit besluit.

Een groep zeer bezorgde inwoners heeft de krachten gebundeld en is een werkgroep gestart waarmee we de STEM VAN DE BURGER willen laten horen voor het te laat is! Onze STEM NAMENS DE BURGERS is nog de enige manier om een voet tussen de deur te krijgen in het proces om de gemeenteraad van Mill en Sint Hubert te overwegen hun besluit opnieuw kritisch te bekijken en alsnog aan te sluiten bij de gemeente land van Cuijk.

WIJ ZIJN VOOR DE GEMEENTE MILL EN SINT HUBERT IN ÉÉN LAND VAN CUIJK OMDAT:

1. De nieuwe gemeente gaat werken vanuit de (dorps)kernen en vanuit vertrouwen in de inwoners, verenigingen en bedrijven.

2. Het belangrijk is dat dat er eigen initiatieven, voor eigen dorp en vereniging, kunnen worden ontplooid met goede ondersteuning vanuit gemeente.

3. Wij ons sterk maken voor het behouden van een welvarende regio met behoud van eigenheid, onze natuur en onze cultuur van onze dorpen, maar nieuwe kansen zien in samengaan.

4. Er een sterke organisatie nodig is om alle taken die bij de gemeente liggen goed op te kunnen pakken. De komende jaren moet er veel aandacht naar ouderenzorg, jeugdhulp, onderwijs, klimaat, duurzaamheid en ondermijning. Mill en Sint Hubert is te klein om dit zelfstandig aan te kunnen pakken.

5. Bij zelfstandigheid, er diensten en ambtelijke ondersteuning in moeten worden gekocht bij een andere gemeente, waarbij geen of slechts zeer beperkte invloed is op kwaliteit en de manier van uitvoering. Inkopen is duur en maakt ons afhankelijk van andere gemeenten.

6. Onze dorpen voordeel hebben van een sterk één Land van Cuijk. Met één grote gemeente kunnen we mee praten in samenwerkingsverbanden in onze regio, de provincie en in Den Haag.

7. In het samengaan in één Land van Cuijk we sterk vertegenwoordigd zijn en onze regio een sterke stem heeft bij onze provincie en in Den Haag. Mill als zelfstandige gemeente heeft alleen heeft een onvoldoende bepalende stem in de regio, de provincie en in Den Haag.

8. In het samengaan er een helder regionaal perspectief uitgedragen kan worden, met één boodschap naar buiten, waarin we optimaal onze kansen kunnen benutten voor onze regio vanuit evenwichtige regionale verhoudingen.

9. De bereikbaarheid van onze dorpen belangrijk is. De N264 in Sint Hubert een voorbeeld is waar we met één grote gemeente meer hadden kunnen bereiken. Behoud van openbaar vervoer vraagt om een regionale aanpak.

10. Eén Land van Cuijk krachtig is om landelijke problemen als woningbouw, klimaatveranderingen, omgevingswet, stikstofproblematiek en immigratie mee aan te kunnen pakken.

11. Een grote gemeente aantrekkelijker is voor bedrijven om zich te vestigen. Met goede en sterke verbindingen, goede bereikbaarheid en contacten met Uden/Veghel, Eindhoven, Venlo en Nijmegen.

Heb je vragen? Laat het ons weten! Wij horen je vragen heel graag en willen graag met je in gesprek gaan.

Burgerinitiatief Werkgroep gemeente Mill in één Land van Cuijk.

Graafse Meedenker Louis Sparidans: Grave blijft nog jarenlang zelfstandig!

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 CDA Grave 12-11-2019 17:24

Ongetwijfeld zal een deel van de Graafse bevolking dit als muziek in de oren klinken. Lekker, knus in ons eentje, tegen alle ‘boze’ fusieplannen van gemeenten rondom ons heen. Dat ook op termijn er niet aan te ontkomen valt dat wij ook moeten gaan fuseren, is een kwestie van later zorg. Maar tot die tijd kunnen we voorlopig nog net doen alsof we ons van alles kunnen veroorloven. Althans, dat is de liefste wens van onze Lokale Partij Grave, de LPG. Het CDA heeft zich daarbij aangesloten. Zeker tot in het jaar 2022 is er geen schijn van kans dat er nog enige verbetering optreedt.

We hebben ‘geld zat’ zegt onze LPG-wethouder van financiën, de heer Rick Joosten, dus met wat bezuinigingen links en rechts en wat extra verhogingen van de gemeentelijke belastingen komen we er wel. Zo is deze week opnieuw besloten. Geen reden om te gaan jammeren, denkt Rick waarschijnlijk. We krijgen immers toch dankzij hem voor pakweg een miljoen of vijf een prachtig nieuw Kranenhof-sportpark, of niet soms? We boffen alleen maar, hoor ik hem denken. En mocht iemand toch nog iets tekort komen kan ie altijd nog naar de voedselbank. Die hebben we immers niet voor niets. Er zijn al zoveel mensen die onder de armoedegrens moeten leven.

Helaas, het is een triest verhaal. De gemeente Grave gaat het in z’n eentje NIET redden, zoveel is zeker. Als mensen iets anders willen, kunnen ze dat op zijn vroegst over twee jaar, in 2021 kenbaar maken. Dat vindt althans het CDA van wethouder Ben Peters, tevens de man achter het plan om ook op de bieb te bezuinigen. Nog maar enkele jaren ‘doorbijten’ dus, voor mensen die hopen dat het snel beter wordt.

Dat is de huidige stand van zaken. Alleen de Provincie of het Rijk kan vóór die tijd nog ‘roet in het eten’ van LPG en CDA gooien, als het écht niet meer langer kan. Er is dus nog hoop, zij het dat er pas in 2022 verkiezingen voor een nieuwe gemeenteraad komen.

Louis Sparidans

Verzin een list, net als in Hilversum, om de bezuinigingen terug te draaien.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 12-11-2019 09:34

Een foto van de tekst geplaatst in deze krant. Klik op de tekst voor een vergrootte uitgave.

GraverMaat: In de Gooi-en Eemlander schrijft de politieke verslaggever onder de kop: “Hogere uitgaven niet alleen slecht nieuws”

Op de website van Hilversum staat nog een aanvulling. Dit heb ik ook geplaatst.

Vanavond zijn in Grave de begrotingsdebatten. Men besluit dan ook over de voorgestelde bezuinigingen.

Veel bezuinigingen zullen overbodig zijn en ook geen onnodige OZB verhogingen als met hetzelfde besluit als Hilversum neemt en het “Gat” even voor lief neemt en geen extra greep uit de krimpende reserves neemt.

Ter informatie heb ik de hoofdlijnen oordeelsvormende werkbijeenkomst begroting en ombuigingen zoals die in iBabs te vinden zijn eronder gezet!!

Mijn verwachting is, na het teruglezen van alle opmerkingen en vragen, dat de OZB met 15% omhoog gaat.

ARTIKEL UIT DE GOOI- EN EEMLANDER.

Burgemeester en wethouders wijzen er nadrukkelijk op dat de hogere uitgaven voor WMO en jeugdhulp geen exclusief Hilversums probleem zijn. Heel veel gemeenten kampen ermee.

De Vereniging Nederlandse Gemeenten probeert daarom uit alle macht extra geld los te krijgen van het Rijk.

In dat licht vindt het Hilversumse college het goed dat nogal wat gemeenten laten zien met welke geldproblemen ze kampen.

Ook het college van Hilversum kiest er nu voor het probleem niet te “verstoppen”.

In plaats van het gat te dichten door een greep in de reserves laat het college dat gat voorlopig even bestaan.

Aanvulling website Hilversum:

Gemeenten zijn voor meer dan 60 procent van hun begroting afhankelijk van het Rijk. Tijdens Prinsjesdag presenteerde het Rijk haar nieuwe plannen voor komend jaar. De impact hiervan op Hilversum wordt momenteel doorgerekend. Daarnaast werkt het Rijk aan een nieuwe systematiek van gelden toekennen. De impact daarvan op onze begroting voor de komende jaren is pas begin volgend jaar in beeld wanneer de nieuwe werkwijze bekend gemaakt wordt. Het is denkbaar dat de Rijksplannen aanleiding zijn voor Hilversum om de begroting bij te sturen. In dat geval zal het college alsnog in het voorjaar bezuinigingsrichtingen voorleggen aan de raad.

Ter informatie: Hoofdlijnen openbare oordeelsvormende werkbijeenkomst begroting en ombuigingen.

Programmabegroting (incl. ombuigingen)

Hoofdlijnen inbreng CDA:

Mist visie op houdbare overheidsfinanciën. Heeft zorgen over

de financiële situatie van de gemeente. Bij de ombuigingen van vorig jaar is de bodem al bereikt. Heeft moeite met veel opgenomen ombuigingen omdat ze de leefbaarheid aantasten.

CDA wil de voorzieningen in stand houden. Kijkt ook naar de inkomstenkant (OZB verhogen).

Noemt duidelijke en pittige brief sportclubs en of de raad kan helpen met extra verhoging OZB.

Hoofdlijnen inbreng Keerpunt 2010:

Ombuigingen zijn horrorkeuzes. Grave heeft veel te dure uitgaven gedaan, heeft ook altijd tegengestemd. Eens raakt de pot leeg. Wil stoppen met

Agrifood. Ziet veel zinloze uitgaven. Vindt dat het roer om moet. Wil radicaal ander beleid en hoeft geen kernendemocratie.

Hoofdlijnen inbreng D66:

Mist risico’s in de begroting. Vraagt zich af waarom voor deze bezuinigingen is gekozen. Is op zoek naar het verhaal: wat voor een gemeente willen we zijn? Is op zoek naar de financiële visie van het college: Hoe wordt Grave meerjarig financieel gezond?

Wil het plan van het college weten. Vraagt zich af wat er gedaan kan worden aan de oorzaak, de tekorten in het Sociaal Domein. Hoe krijgen we hier grip op?

Hoofdlijnen inbreng VVD:

Mist het participatiebudget bij de ombuigingen, was vorig jaar wel voor 132.000 euro structureel als ombuiging opgenomen.

Hoofdlijnen inbreng VPGrave:

financieel uitgehold is. Vindt het ondenkbaar om nog verder te bezuinigen. Vindt aantal aannames in de ombuigingen boterzacht, hele reeks is geen bezuiniging maar een inschatting.

Vindt de begroting visieloos. Heeft als remedie om aan te kloppen bij CBA en mee te gaan in de herindeling. Dan nog tijd 1 januari 2022 overbruggen met een tijdelijke verhoging OZB, aantal

zaken schrappen en reserves uitputten.

Vervolgens ontstaat er een gesprek tussen LPG en VPGrave over of de financiële problematiek anders is als je een grotere gemeente bent. VPGrave kan alleen maar nee zeggen tegen de begroting.

Hoofdlijnen inbreng LPG:

Lastige situatie, het doet pijn, zoekt overleg in raad om samen te kijken wat  er mogelijk is. Geeft aan dat een raadslid heeft uitgezocht of Grave een uitzonderingspositie heeft  door gegevens van 80 gemeenten (klein, groot, heringedeeld) te verzamelen. Geen één

gemeente heeft een rooskleurige financiële situatie, er is overal te weinig geld.

Grave is geen uitzondering.

Hoofdlijnen inbreng LLVCG:

De bezuiningsvoorstellen baren hun zorgen. Vraagt zich af of door het weghalen van de randvoorwaarden van de structuurvisie sociaal domein door de ombuigingen, dit beleid overeind is te houden.

Het college geeft twee redenen voor de financiële ontwikkelingen; de niet voldoende middelen van het Rijk voor de Jeugdzorg (geven 1 miljoen meer uit dat aan rijksmiddelen wordt ontvangen) en de schommelingen van het accres. Daarbij komen ook nog externe factoren, zoals GR-en, asbest. Visie van het college is om zo min mogelijk op de meest kwetsbare mensen te bezuinigen en alle subsidies met 10% te korten. Geeft aan dat het budget voor de

sportnota een obstakel is. Geeft toelichting op de aanpak om meer grip te krijgen op de Jeugdzorg en de voorgestelde ombuiging op de schoolbieb.

Het college zegt toe de volgende twee punten voor de raadsvergadering van 5 november af te

Het college zegt toe de vraag wat een gemiddeld huishouden meer gaat betalen als de OZB met 15% stijgt, schriftelijk te beantwoorden.

Het college zegt toe in het kader van een mogelijke ombuiging een schriftelijke toelichting te geven op het participatiebudget en of er een verplicht deel in zit.

Oproep aan iedereen die de Bibliotheek op School een warm hart toe draagt!

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 11-11-2019 09:35

Hartelijk dank voor alle steun van iedereen die aanwezig was voor- en tijdens de raadsvergadering in Grave afgelopen dinsdag.Dit was hartverwarmend en laat zien wat de Bibliotheek op School voor kinderen, ouders, leerkrachten en andere partners betekent.

Het verloop van de vergadering was voor ons allen natuurlijk frustrerend, omdat er na de insprekers eerst 2,5 uur werd gedebatteerd over het herindelingsvraagstuk.

Hierdoor is de behandeling van de begroting en hiermee de bezuiniging op de Bibliotheek op School nog niet afgerond.

Volgende week dinsdag om 19:30 uur vergadert de gemeenteraad hierover verder en dan komen ze meteen ter zake.

We hebben inmiddels een verontrustend amendement onder ogen gehad waaruit blijkt dat de coalitiepartijen LPG en CDA (die samen een meerderheid hebben) van plan zijn de bezuiniging op de Bibliotheek op School gewoon door te zetten.

Dit wordt verpakt in een verhaal waarin er naar alternatieven wordt gezocht, maar betekent in feite dat de financiering wordt stopgezet.

Er kan volgende week ook niet opnieuw worden ingesproken, want de vergadering gaat gewoon door waar ze zijn gebleven.

Het voordeel hiervan is dat het dus niet nog een keer uren gaat duren voordat er een besluit komt van de raad.

Naar verwachting is de kogel sneller door de kerk.

Het enige dat we op dit moment samen nog kunnen doen is met een zo groot mogelijke aanwezigheid op de publieke tribune aanwezig zijn.

Hiermee laten we nog één keer zien dat deze bezuiniging ten koste gaat van de kinderen.

Dit is onze laatste kans om de politiek onder druk te zetten! We hopen met alle partners nog één keer een laatste, stevig signaal af te geven.

OPROEP!  KOM OP DINSDAG 12 NOVEMBER NAAR HET PUBLIEKSDEEL VAN DE RAADSZAAL OP DE EERSTE VERDIEPING!

WE VERZAMELEN OM 19.15 UUR OM DUIDELIJK TE LATEN ZIEN WAAR WE VOOR KOMEN; DE BIEB OP SCHOOL MOET BLIJVEN!

Ad Berends uit Mill: Is er toekomst voor Mill, Sint Hubert, Wilbertoord en Langenboom?

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 21-10-2019 17:54

GraverMaat: Ad Berends uit Mill publiceerde onderstaande bericht op Facebook.

Als je voor Mill Grave, Gassel, Velp en Escharen leest dan zeg je na lezing:

Er is toekomst voor Grave, Gassel, Escharen en Velp!!!

ZEER ZEKER,

Maar wel met grote ZORGEN over oa ‘dienstverlening’ en ‘bedrijfsvoering’ bij het zelfstandig blijven van onze gemeente.

De coalitie’s AB90 en VKP zeggen dat het heel goed kan om zelfstandig te blijven. Dat we het gemakkelijk alleen af kunnen met een eigen gemeentebestuur, eigen gemeentehuis, eigen ambtenaren én waar nodig ingehuurde deskundigen.

Nu, maar ook naar de toekomst moeten door gemeentes op veel beleidsthema’s verstandige-belangrijke keuzes worden gemaakt.

Een gemeente en het besturen daarvan gaat niet sec alleen over ‘geld’ ( Frans Janssen 😉) het moet toch bovenal gaan over,

“Hebben wij het naar onze zin hier”, en dat ook in de toekomst en, voor de toekomst van onze kinderen-kleinkinderen.

Er komt oa door decentralisatie steeds meer op de gemeente = het gemeentebestuur af.

Denk aan:

• Toenemende aandacht voor jeugd, sociale- en seniorenzorg, onderwijs – scholen, woningbouw-starterswoningen en op handen zijnde krimp

• Toenemende criminaliteit die onze samenleving steeds meer ondermijnt

• De energietransitie, ICT ontwikkelingen en omgevingswetgevingen

• Veranderend speelveld ivm kernendemocratie, burgerparticipatie

• De schaalvergroting bij maatschappelijke organisaties zet door

• Milieu & Natuur vraagstukken die oplossing behoeven

• Stimuleren en inspireren van burgerinitiatief in alle kerkdorpen

• Gezondheid, verspilling en Goed Eten, ook boven aan de politieke agenda

• Contact producent & consument stimuleren in onze agrarische regio. Enz.

Prof. dr. P.P. Tordoir, aug. 2019: “Het Land van Cuijk vormt een opmerkelijk en kansrijke economische hotspot in het zuiden van het land.”

“De uitdagingen vergen nadrukkelijk samenwerking in regionaal verband, maar tevens ook samenwerking in bredere verbanden en op hogere schaalniveaus.

Maak beleid voor de economie en beroepsbevolking.”

Het Land van Cuijk herbergt een kansrijke hotspot binnen de exporteconomie van Zuid-Nederland, die nog weinig wordt herkend in bestuurlijke en beleidskringen.

Voor interregionaal denken en handelen is het nuttig als de (relatief kleine) gemeenten in het Land van Cuijk de ‘gezamenlijke vuist’ te kunnen maken.

Versterking van de zwakke infrastructuurverbinding van het Land van Cuijk met oa de Brainportregio Zuidoost ligt voor de hand gezien de geschetste ruimtelijk economische dynamiek. Samen sta je sterker dit te realiseren.

Creëer beleid voor sociale vitaliteit en aantrekkingskracht.

De bevolkingsstructuur wordt steeds meer éénzijdig door teruglopende aantallen jongvolwassenen en gezinnen en een snel toenemende groep ouderen. In kleinere kernen is of dreigt er krimp. Voor de sociale veerkracht van de regio en ook voor de economische toekomstkansen is het nodig om daaraan te werken. Gemeenten zullen dat gezamenlijk moeten doen om kracht te kunnen maken.

De meest concrete regionale opgave daarbij is om de aantrekkingskracht van de regio als woongebied voor jonge gezinnen te versterken. Hier in liggen prima kansen gezien de voorkeur van deze bevolkingsgroep voor ruime en betaalbare woningen en een groene en kindvriendelijke omgeving.

Stimulering van toerisme en recreatie in onze regio Land van Cuijk.

Organisatie van regionale en interregionale afstemming en samenwerking enz. enz.

Beste AB90 en VKP:

Willen jullie en hoe willen jullie dit allemaal als kleine zelfstandige gemeente aanpakken?

1) Zijn wij als zelfstandige gemeente voldoende capabel en ambtelijk kwalitatief toegedicht om al deze thema’s straks adequaat op te pakken en uit te voeren in het voordeel van ons als inwoners?

2) WAT doet dat met de toekomstige kwaliteit van dienstverlening, wonen, recreëren en werkgelegenheid voor ons als inwoners, als gemeenschap?

En,

3) WAT zijn volgens jullie de gegronde argumenten om herindeling telkens af te wijzen? (Dit met de wetenschap dat Cuijk echt niet blijft binnen CGM.)

4) HOE gaan jullie dit, zie wat er op ons af komt, nu én straks verantwoorden naar jullie achterban, jullie kiezers, de kerkdorpen, ons als inwoners? En, naar onze kinderen-kleinkinderen?

VERTROUWEN

Wij wonen, werken en recreëren in een fantastisch mooi landelijk en gastvrij gebied met daarbinnen vele uitdagingen naar de toekomst.

Laten we die uitdagingen SAMEN oppakken,

Met elkaar initiatieven op blijven zetten waardoor het aantrekkelijk is om hier te blijven.

Kijken naar wat er al is en op zoek naar datgene wat beter kan.

DOEL is toch dat we als familie, vrienden en dorpsgenoten langer en vooral gezellig kunnen blijven wonen in ons ‘eigen’(kerk-)durpke en, dat kan heel goed als inwoners van Mill & Sint Hubert in en binnen de gemeente Land van Cuijk!

LATEN WE SAMEN OPTREKKEN OM DAT TE BEWERKSTELLIGEN.

VERGT DAT VERDER ACTIE,

Ad Berends TROTSE inwoner van Mill én het Land van Cuijk

lid van de politieke vereniging AB90

GRAAG DELEN, bij voorbaat dank.

Vanavond wordt de eerste Motiemarkt gehouden met 13 voorstellen!

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 25-09-2019 18:33

GraverMaat: Overzicht ingediende ideeën Motiemarkt 2019 Grave (Dit overzicht is NIET OPENBAAR tot de start van de motiemarkt op 25 september).

Nu de bijeenkomst is begonnen kan ik u alle voorstellen publiceren. Bovenstaande foto is overgenomen van de Facebookpagina van het CDA.

Keerpunt 2010 steunt o.a. de terugkeer van het veer naar de overkant, het Croonwerk, in Heumen.

Nr. 1.

Naam: Mevrouw Vincie Gijsbers en Eva Leeman

Korte toelichting:

Grave aantrekkelijker en milieuvriendelijker maken door het verminderen van afval en plastic in de gemeente Grave. Door middel van opruimen en bewustwording. Voornaamste doel is het geven en delen van informatie en daar vragen ze hulp van de gemeente voor + financiële steun voor bijvoorbeeld afval bakken die het scheiden van afval stimuleren en plastic-vrije alternatieven tijdens festivals in Grave.

Nr. 2.

Naam: Mevrouw Jansen namens Innovatieteam – Stichting Dedicon

Naam idee: Het labyrint dat Grave verbindt

Korte toelichting:

Oprichten van een beleeftuin in de vorm van een labyrint in de contouren van de oude binnenstad. Inwoners en bezoekers laten beleven wat een rijke historie deze vestingstad heeft. In het labyrint loop je fysiek over een tijdlijn waar spelelementen in zitten. De tuin is ook toegankelijk voor mensen met een beperking.

Nr. 3.

Naam: De heer Schmiermann van Sociom en wijkraad Estersveld

Naam idee: Verbouwing wijkcentrum Esterade

Korte toelichting:

Het gebruik van het wijkgebouw is de laatste jaren veelvuldig toegenomen. De inrichting is ernstig verouderd en de vloeren en muren zijn aan een opknapbeurt toe. Sociom maakt gebruik van het wijkcentrum met een vrijwilligerspunt, kernteam, jeugdjongerenwerk en vluchtelingenwerk. Er zijn teveel mensen aanwezig. Ze vragen de gemeenteraad de verbouwingsplannen die al enkele jaren spelen, vlot te trekken en geld en ambtelijke capaciteit vrij te maken om de broodnodige aanpassingen van het gebouw mogelijk te maken.

Nr. 4.

Naam: De heren Rob Geurts en Jos Somers

Naam idee: Introduceren Socialapp om met eenzame ouderen in contact te komen.

Korte toelichting:

Voorkomen eenzaamheid en kwetsbaarheid ouderen door het introduceren van een app. Ouderen kunnen eenvraag stellen via deze app en krijgen privé antwoord terug. Alle vragen kunnen door de beheerder op een discrete wijze worden gemonitord. Kosten bedragen 7.000 euro (opslag icloud, aanschaf 25x leentoestellen, training en uitleg, flyers en verzekering telefoons)

Nr. 5.

Naam: De heer Jeroen v.d. Eerden (Stichting Duurzaam Grave)

Naam idee: Lokaal energie-akkoord

Korte toelichting:

Realiseren van een lokaal energieakkoord, waarin partijen als gemeente, waterschap, woningcoöperatie en de Stichting Duurzaam Grave afspraken vastleggen over een traject waarmee Grave in 2030 klimaatneutraal kan zijn. Dit is al uitgewerkt in een integraal beleidsplan door de Stichting en dat is beschikbaar. Ze streven naar regionale inspiratie en afstemming en tegelijk lokaal uitvoeren. Ze vragen politiek draagvlak en inzet van ondersteuningsmiddelen. Geld is nodig voor de organisatie van informatiebijeenkomsten, flyers en ander PR-materiaal.

Nr. 6.

Naam idee: Opnieuw in gebruik nemen oude haven voor historische schepen.

Korte toelichting:

Ze vragen de gemeente Grave toestemming om Grave als watersportcentrum op de kaart te zetten. Het idee wordt verder gepresenteerd op de motiemarkt.

Nr. 7.

Naam: De heer Leo Burgers (Cloveniers)

Naam idee: Ontsluiting Visio terrein Hampoort met stad Grave en aanleg elektra en waterpunt op Visio

Korte toelichting:

De ingezette weg van een definitiever historie festival een grotere kans te geven door de brug te realiseren en als uitgangspunt het Visio terrein de basis te geven door daar elektra en een waterpunt te realiseren. Water en elektra zijn de problemen waardoor iedere organisatie voor grote kosten komen te staan. Bouw historische brug bedraagt 50.000 euro, elektra en waterpunt bedraagt 3.000 euro

Nr. 8.

Naam: Mevrouw Carlijn Hermanussen (BiblioPlus)

Naam idee: Interactieve vloer in bibliotheek Grave

Korte toelichting:

Verrijken bibliotheek als ontmoetingsplaats door het realiseren van een interactieve vloer. Deze vloer geeft aandacht aan het onderzoekend en spelenderwijs leren en zorgt voor interactie. Laat kinderen bewegen en maakt een actieve plek van de bibliotheekvloer. Kosten bedragen zo’n 10.000 euro (afhankelijk van de mogelijkheden van de vloer)

Nr. 9.

Naam: Mevrouw Annie Jans-Willems, Yvonne Broens en Rieky Janssen

Naam idee: Geef de mantelzorger een gezicht

Korte toelichting:

Ondersteunen van een praatgroep, eventueel eens een gezellige avond met etentje, workshops, ontspanning voor mantelzorgers. Op deze manier elkaar ondersteunen en elkaar helpen omdat er heel veel mogelijkheden zijn om hulp te vragen. Het merendeel weet niet waar ze terecht kunnen.

Nr. 10.

Naam: Mevrouw Corrie Willems (Siebers)

Naam idee: Betere aanwijzing ingang Hoofschestraat/Infirmerie

Korte toelichting:

Voor bezoekers/ambulance/thuiszorg/huisarts etc. is de bewegwijzering erg onduidelijk. Daar is over gesproken met Mooiland en de Vereniging van Eigenaren. Voorstel is dan ook om een bord met verwijzing van huisnummers boven het kappertje en bij de Hoofschestraat nummer 24 te plaatsen.

Nr. 11.

Korte toelichting:

Idee 1: Neem een eenduidige beslissing over de gemeentelijke herindeling (heroverweging bestuursakkoord) door een plan van aanpak op te stellen waar draagvlak van inwoners een belangrijk deel van uitmaakt.

Idee 2: Bouwen van een samenwerkingsverband burger- gemeentebestuur, zowel op korte als op lange termijn door een plan van aanpak hiervoor ontwikkelen

Nr. 12.

Naam idee: Realiseren Voetveerdiensten tussen Grave – Nederasselt en Gassel – Overasselt

Korte toelichting: Midden 2017 is er binnen een kleine kring een planoprisping geweest om een fiets- en wandel- pendeldienst over het water in te stellen in uiterst kleine vorm van Grave naar Overasselt en van Mook/Cuijk en terug. Wij bieden aan, beiden vaartuigen in de toekomst in te kunnen zetten in Grave-Nederasselt en Gassel- Overasselt.

In ons voorstel tot realisatie wordt voor de veerdienst Grave Nederasselt het accent gelegd op de oversteek naar het Kroonwerk ‘Coehoorn’ en mag optioneel als attractieve aanvulling van de bekende stadswandeling worden ingezet.

De afspraken en boeking hiervoor worden gekoppeld aan de boeking voor de stadswandeling en zijn op afroep 7 dagen per week mogelijk.

Deze oversteek is bij belangstelling uit te breiden met rondje door haven en Maasfront vanwege het bijzondere zicht op Grave als vestingstad. Ook is de verwachting dat de geboden mogelijkheden financieel minder belastend zou zijn voor alle betrokken oevergemeenten.

Waarbij de kosten van eenvoudige infrastructurele voorzieningen/ c.q. aanpassingen binnen de perken kunnen blijven. Immers die voorzieningen zijn globaal nog aanwezig.

Op de Motie-Markt in de gemeente Grave, waar wij het projectplan namens de gemeenten willen presenteren kunnen we zien of de raadsfracties dat ook zo zien in dit verband.

Op verzoek van de gemeenten Heumen en Grave en de Heemkunde verenigingen uit Gassel en Overasselt gaan we een plan verder uitwerken en presenteren tot de invulling van de veerverbinding tussen Gelderland en Brabant dus Ga-Over… Gassel-Overasselt : Het van oudsher bekende ‘Tempels Veer’ en later bediend door de Overasselts veerman ‘de Schoer’.

Nr. 13.

Op maandag 23 september wordt duidelijk of deze meneer deelneemt. Hij kan mogelijk niet aanwezig zijn.

Naam idee: Aanleggen stroomkast voor evenementen op het Bikkelkampplein

Korte toelichting: Idee om de sociale cohesie binnen de wijken van Grave west te bevorderen.

Er worden op het Bikkelkampplein met regelmaat activiteiten ontplooit en men kampt vaak met de stroomvoorziening.

Men is te afhankelijk van buurtbewoners en campus west Middels een externe stroomkast kan dit tot het verleden gaan behoren.

Ook zou men met regelmaat een exploitant met een viskar of richting eindejaars- een oliebollenkar het plein kunnen laten opleven.

Een raming van de kosten voor de levering van z’on kast 3500 euro bedragen, hopende op wat medewerking vanuit buitendienst grave in de aanleg.

Activiteiten in het kader van 75 jaar bevrijding.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 30-08-2019 17:32

Op 5 mei 2020 viert Nederland dat ons land 75 jaar is bevrijd en dat we sindsdien in vrijheid leven. Het Nationaal Comité 4 en 5 mei organiseert een lustrumprogramma met activiteiten van augustus 2019 tot oktober 2020.

Op www.4en5mei.nl/75jaarvrijheid vindt u hier informatie over.

Echter, zoals u bekend zal zijn, zijn met operatie Market Garden eind 1944 al delen van Nederland (Limburg en Brabant) bevrijd. Reden voor het provinciebestuur van Noord-Brabant en andere partijen om al in 2019 aan de slag te gaan met het thema “75 jaar bevrijding”. Met deze raadsinformatiebrief willen wij u daarover informeren.

In de gemeente Grave zal Operatie Market Garden van 14-22 september 2019 worden herdacht.

In Grave komt een kampement met re-enactors genaamd Cider White. Dit kampement wordt gesitueerd naast de brug van Grave op historische grond vlakbij de kazematten. Ook vindt hier een educatieprogrammaplaats en zijn er publieksactiviteiten. Verder is het de bedoeling om op vrijdagavond 20 september in het centrum van Grave een theaterspektakel rond de bevrijding van Grave op te voeren. Op zondag 22 september 2019 trekt een grote herdenkingsstoet van Basecamp Veghel naar Nijmegen, via o.a. Grave. Meer informatie staat op www.graafskazemattenmuseum.nl.

Het Land van Cuijk haakt aan op Brabant Remembers en doet dit met de regionale variant Land van Cuijk Remembers. De gemeenten hebben het Regionaal Bureau voor Toerisme Land van Cuijk (RBT) opdracht gegeven om daar invulling aan te geven. Hier zijn middelen beschikbaar voor gesteld door de Stuurgroep Samenwerken LvC. Het RBT heeft een bundeling gemaakt van wat er rond dit thema is in onze regio (musea, thematische fiets/wandelroutes, evenementen) en kijkt naar mogelijkheden om dit te verrijken. Dat kan bijvoorbeeld door het maken van speciale pop-up fiets/wandelroutes in 2019 en 2020. Alle informatie staat in een kalender die digitaal beschikbaar is via www.landvancuijkremembers.nl. Ook is in de Reisgids 2019 voor het Land van Cuijk en in het Vita Magazine aandacht voor 75 jaar bevrijding.

De provincie Noord-Brabant en het Nationaal Fonds voor Vrede, Vrijheid en Veteranenzorg (kortweg vfonds) ondersteunen het project Brabant Remembers. Het vfonds richt zich op erkenning en waardering van veteranen en mensen in uniform, op herinnering, herdenken en vieren en stimuleert mensen om na te denken over vrede en vrijheid. De stichting Crossroads ’40-’45, waar bijvoorbeeld ook het Oorlogsmuseum in Overloon deel van uitmaakt, wil WOII-erfgoed goed op de kaart te zetten, tastbaar maken en met verhalen (inter)nationaal uitdragen. Deze stichting heeft het concept Crossroads ontwikkeld. Brabant Remembers ,de publiekscampagne van Crossroads, vertelt 75 bijzondere, inspirerende, persoonlijke verhalen: groot of klein, over mobilisatie, verzet, collaboratie of bevrijding, uit elke gemeente één. Verhalen waarin een

levensveranderende keuze centraal staat.

Visit Brabant, het promotiebureau van de provincie, is partner voor het vermarkten van het geheel. Meer informatie vindt u op www.brabantremembers.com.

Bij de samenwerking in het kader van Dynamic Borders wordt eveneens gekeken of er via speciale projecten aandacht besteed kan worden aan het herdenken van het einde van de oorlog. Het gekozen mottois: Vrede-Vrijheid-Vriendschap. Concrete ideeën worden nog uitgewerkt. Een van de voor Dynamic Borders ontwikkelde grensoverschrijdende fietsroutes heeft als thema ‘Remembrance Route’. Op de facebookpagina “Euregio Rijn – Waal 75 jaar vrijheid / 75 Jahre Freiheit” worden alle projecten vermeld in het kader van 75

jaar vrijheid.

We adviseren u om verdere berichtgeving via websites, social media en krantenberichten te volgen om een goed beeld te krijgen van het uiteindelijke programma rond de herdenkingen.

Het is van grote waarde om stil te blijven staan bij de verhalen van de bevrijding en de vrijheid waarin wij leven en om dit door te geven aan jongere generaties.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.