Nieuws van politieke partijen in Assen inzichtelijk

48 documenten

Een wijntje drinken met; Hans Marskamp | Assen

GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA Assen 09-09-2020 00:00

Voor dit gesprek ben ik te gast bij Hans thuis, en kunnen we erg prettig in de schaduw van de bomen in de tuin zitten, het is een zeer warme dag, bijna 30 graden. De honden lopen wat snuffelend langs mij heen, in de tuin verderop scharrelen wat kippetjes rond en ook de kat komt even snuffelen.

Hans, fijn dat je wilde meewerken aan dit interview,

Je bent nu inmiddels 12 jaar raadslid voor GroenLinks Assen?

Niet 12 jaar als raadslid actief maar wel al 12 jaar actief in Assen voor GroenLinks. Eerst 4 jaar als raadslid, toen 4 jaar plaatsvervangend raadslid en nu weer een nieuwe periode als raadslid, daarvoor was ik al een tijdje aangehaakt bij de fractie.

 

Hoe ben je in de gemeente politiek terecht gekomen?

Wij zijn in 2008 naar Assen verhuisd, daarvoor hebben we 10 jaar in Exloerveen gewoond. In Exloerveen ben ik politiek actief geworden, er werd daar een werkgroep GL opgericht, want GL was nog niet actief daar. Daar heb ik toen bij aangehaakt, we hebben eerst 4 jaar de plaatselijke politiek gevolgd daar, en toen de verkiezingen kwamen moest er iemand als nr 1 op de lijst. Niemand van de werkgroep voelde zich daartoe echt geroepen, maar uiteindelijk werd ik de lijsttrekker en kwam ik als ‘eenpitter’ nieuw in de raad. Op een gegeven moment verhuisden we naar Loon en moest ik daar uit de raad. In Assen ben ik al vrij snel bij de fractie terecht gekomen, eigenlijk omdat de gemeente toen een fietsbrug vlakbij onze woning wilde verwijderen waar zwaluwen onder zaten te broeden. Toen heb ik contact gezocht met de GL fractie, of die er nog wat aan konden doen. Vanaf toen ben ik vaker aangeschoven bij de fractie en raadsvergaderingen. Toen de verkiezingen in Assen kwamen gaf Ger Meijer - de toenmalige fractievoorzitter - aan te willen stoppen. Ik heb mij toen opgegeven voor de kandidatenlijst en omdat ik al politieke ervaring had kwam ik op plek 2 achter Laura. We haalden toen 2 zetels en kwam ik direct in de raad. Als je kijkt naar intrinsieke motivering, zat ik altijd al wel aan de linkerkant van het spectrum, ik was erg begaan met natuur en milieu en dan kom je algauw bij GL terecht.

Stel dat GL bij een volgende verkiezing zo groot wordt dat we 2 wethouders mogen aanstellen zou jij dan wethouder willen worden?

Als 2de misschien wel, alleen zie ik dat (denk ik) niet zitten. Als ik zie wat Karin allemaal doet. Wethouder is echt heel iets anders als raadslid zijn, je moet soms ook echt op je strepen kunnen staan en ik weet niet of ik daar echt een type voor ben. Ik heb nu een baan van 40u en dan zeker meer als 60u. Aan de andere kant, als ik mijn huidige baan en raadslidmaatschap bij elkaar optel, dan zit ik ook wel aan die 60 uur.

Wat doe je voor werk naast raadslid zijn?

Ik werk bij een planschade-adviesburo als juridisch planschade adviseur en taxateur. Wij beoordelen planschades, dus als een bestemmingsplan verandert en dit is nadelig voor iemand, omdat er bijvoorbeeld ineens nieuwe woningen vlakbij jouw woning komen  te staan en daarbij gaat de waarde van je woning achteruit, dan kijken wij of er echt schade is, of het juridisch klopt en hoeveel schade er is. Het kantoor zit in Rotterdam maar ik werk vanuit huis in vooral Groningen Friesland en Drenthe.

Heeft je werk ook raakvlakken met het Groene en Linkse?

 Mijn kennis en ervaring op het gebied van ruimtelijke ordening komt soms wel goed van pas, maar voor de rest, word je wel geacht je politieke kleur geen rol te laten spelen in de advisering als het gaat om bv windmolens. Ik kan dat wel goed van elkaar scheiden.

Als er binnen GL Assen mensen zijn die twijfelen om zich kandidaat te stellen voor de volgende gemeenteraadsverkiezingen, wat zou je dan tegen ze zeggen om ze te motiveren?

 

        Hartstikke leuk! Doen!

Gemeente politiek is leuk, je moet er aardigheid in hebben, het staat heel dicht bij de mensen, het gaat om heel concrete dingen van lantaarnpalen tot beleidsnota’s, Je hebt veel contact met inwoners die je benaderen voor van alles en nogwat, dat vind ik erg leuk, om die mensen te helpen, te woord te staan. Het debat in de raad vind ik ook leuk, om daar inbreng in te hebben, je hebt direct invloed in je eigen gemeente. Dus als je daarin raakvlakken ziet, en denkt dat lijkt mij ook leuk dan zeker doen!

De invloed van GL is ook groter geworden in de 12 jaar dat je raadslid bent?

Ja nu op 4 zetels, dat is natuurlijk ongekend, dat waren er altijd 2 of 1. En nu dus 4 en dan ook in het college. Je merkt wel als je in het college zit dat het een heel andere positie is als wanneer je in de oppositie zit. Ook qua invloed maar ook hoe je in de raad functioneert.

Je hebt een andere balans moeten vinden daarin?

Ja, in de oppositie kun je roepen wat je wil om je standpunt te verkondigen, bij wijze van spreken. In de coalitie moet je soms ook wel eens rekening houden met het collegestandpunt of wat je met elkaar hebt afgesproken in het coalitieakkoord, dus meer rekening houden met elkaar. Elkaar niet verrassen is een woord wat veel genoemd wordt in coalitie verband.

Het lijkt mij dan wel lastig, wanneer laat je echt je GL geluid horen en wanneer moet je even een stap opzij doen om de afspraken niet te schaden?

Je probeert natuurlijk al wel in het collegeprogramma en coalitieakkoord je GL punten te hebben binnengehaald en ik denk dat we er wel een groot aantal dingen in te hebben staan waar we goed mee uit de voeten kunnen o.a. op gebied van duurzaamheid. Daar zit Karin (Dekker) natuurlijk ook bovenop, die heeft dat in haar portefeuille Binnenkort komt de verduurzaming van de pacht in de raad, dat hebben we vorige periode al aangezwengeld, en daar komt dan nu een beleidsnota over hoe de gemeente wil omgaan met haar pachters. Dat zijn leuke dingen die we als GL hebben bereikt.

Als je terugkijkt op de afgelopen 12 jaar, waar ben je dan het meest trots op, wat je met GL bereikt hebt?

Dat we nu met 4 in de raad zitten, dat was wel een enorme opsteker, we hadden wel op winst gerekend maar 4 hadden we niet direct verwacht. We hebben het in Assen bovenmatig goed gedaan. En de werkgroep duurzaamheid, die hadden we in de vorige periode, dat was een werkgroep die niet direct politiek gedreven was maar met allemaal mensen die iets hebben met duurzaamheid, zowel uit de coalitie als oppositie, iemand van de PvdA, D66 en CU en ik dan van GL. Met die werkgroep hebben we best veel voor elkaar gekregen, raadsavonden georganiseerd, iets met zonnepanelen. Dat was een heel vruchtbare samenwerking. Daar is wel een basis gelegd voor het duurzame beleid van Assen.

En zijn er zo terugkijkend ook zaken waarvan je denkt, als ik dat van te voren had geweten, of met de kennis van nu dan zou ik dat anders aanpakken?

Ik kan zo niet iets concreets benoemen, maar bijvoorbeeld bij het indienen van een motie die er net niet doorkomt  dat ik dan achteraf iets meer had kunnen lobbyen bij de anderen, meer samenwerking had kunnen opzoeken.  

Ben je als je puur naar jezelf kijkt, meer Groen of meer Links?

Als je groen ziet als meer voor duurzaamheid e.d. en links meer het sociale van GL, dan heb ik wel wat met het links maar inhoudelijk zit ik daar veel minder goed in en dan leun ik meer op Summer en Laura die daar veel meer inzitten ook vanuit hun eigen vakgebied en achtergrond. Ik vind het sociale heel belangrijk maar mijn voorliefde ligt dat wel meer bij de duurzaamheid en dus het groene.

Heb je dat van huis uit meegekregen?

Nee, nou ja wat is van huis uit meegekregen, ik ben opgegroeid op een boerderij in een CDA gezin en die waren niet echt groen. Als ik nu mijn broers spreek en we hebben het bv over de herenboeren dan hoor ik vooral, kan niet, lukt niet, wordt niks. Mijn broer die nu de boerderij doet vindt het ook heel normaal om allerlei “gewasbeschermingsmiddelen” te gebruiken. Wel grappig trouwens dat ik vanuit die achtergrond wel veel interesse heb in de landbouw en alles wat daar speelt maar dan vanuit de groene hoek.

 

Vanuit het vorige “Een wijntje drinken met” heb ik van Bram ook nog een vraag voor je meegekregen: Als je geen beperkingen zou hebben qua geld en beslissingsbevoegdheid, wat zou dan het eerst zijn wat je in Assen zou aanpakken?

Dan zouden we een volledig klimaatneutraal Assen hebben.

 

Van wie zou jij wel wat meer willen weten? Met andere woorden, met wie zou ik de volgende keer een wijntje moeten gaan drinken? 

Moeilijke vraag, als ik een keuze moet maken dan zou ik zeggen Sam Pormes. Omdat hij een zeer uitgesproken mening heeft over veel zaken.  

Hans, bedankt voor dit leuke gesprek, ik hoop dat jullie als lezers dit ook een leuk gesprek vonden.

Els Moltmaker-Thijssen stopt als raadslid

D66 D66 Assen 26-08-2020 17:15

Els Moltmaker heeft tijdens fractie overleg afscheid genomen. Els stopt als raadslid want ze gaat buiten de gemeente Assen verhuizen en daardoor voldoet ze niet langer aan de vereisten om raadslid in Assen te mogen zijn.

Officieel neemt Els op 3 september afscheid als raadslid, zodat op de zelfde dag in haar opvolging kan worden voorzien.

We bedanken Els voor haar tomeloze inzet en wensen haar met haar gezin voor in de toekomst veel succes en geluk toe.

 

The post Els Moltmaker-Thijssen stopt als raadslid appeared first on D66 Assen.

Wmo en jeugdhulp

VVD VVD Assen 16-06-2020 00:04

 In de raadsvergadering van 4 juni is de nieuwe verordening voor Wmo en Jeugdhulp behandeld. Een onderwerp van belang voor onze VVD-fractie, vooral vanwege de excessieve kostenoverschrijdingen in het sociale domein. Deze overschrijdingen leidden uiteindelijk tot de noodzaak om elders ongewenste bezuinigingen door te voeren of de lasten voor de Assenaren te verhogen. Reden voor de fractie om uitermate kritisch te zijn op dit punt.

 

Bij de overheveling van taken op het gebied van Wmo en Jeugdhulp was de achterliggende gedachte dat de gemeentelijke overheden veel efficiënter zouden kunnen werken dan Rijk en provincie omdat zij dichter bij de hulpvrager staan. Daarom is bij overheveling ook een forse korting op de beschikbaar gestelde budgetten toegepast. In plaats van een forse besparing blijken echter juist excessieve kostenstijgingen te ontstaan.

 

Hiervoor zijn onder meer de volgende redenen aanwijsbaar;

-      De nabijheid van de toegang tot de voorzieningen op gemeentelijk niveau werkt in de praktijk drempelverlagend. De zorgvraag nam dus toe in plaats van af.

-      De indicatiestelling werd niet meer centraal geregeld (CIZ) maar werd lokaal, per gemeente uitgevoerd. Bij de gemeenten was echter niet voldoende expertise beschikbaar. De indicatiestelling werd grotendeels overgelaten aan de zorgaanbieders. Dit werkt kostenverhogend omdat in voorkomende gevallen zwaarder is geïndiceerd dan noodzakelijk.

-      Na overheveling diende de bestaande zorgverlening zoveel mogelijk te worden gecontinueerd. Dat had voor Assen tot gevolg dat er aanvankelijk ruim 300 zorgaanbieders werden gecontracteerd. Door dit grote aantal werd de regie een lastig punt, men had zeker niet altijd voldoende overzicht.   

 

Voor de VVD-fractie was vooral het tweede punt, de indicatiestelling, een belangrijk gegeven. Wij hebben de afgelopen jaren herhaaldelijk aangedrongen op een meer onafhankelijke en scherpere indicatiestelling.

 

Dit blijkt nu in de nieuwe verordening beter vorm te zijn gegeven. Middels de toegang tot de zorg beschikt de gemeente, in samenspraak met de inwoner nu over meer ‘knoppen’ om betere sturing te geven aan het proces van indicering.

Daarmee wordt verder invulling gegeven aan de wens van de fractie om via de indicatiestelling te komen tot een betere regie en daarmee een meer kosteneffectieve zorgverlening. Om die reden hebben wij graag ingestemd met de vaststelling van de verordening.We blijven de ontwikkelingen natuurlijk op de voet volgen.

 

Frans van Kemenade

Plaatsvervangend raadslid

Dennis Klingenberg tijdelijk raadslid

D66 D66 Assen 17-04-2020 15:37

Dennis Klingenberg wordt per 23 april als tijdelijk raadslid benoemd. Hij vervangt Els Moltmaker die met moverende reden (geen covid-19) heeft aangegeven om gebruik te maken van de mogelijkheid van tijdelijk ziekteverlof (16 weken)  om daarna vol energie de draad weer op te pakken.

Als bestuur en fractie zijn we in onderling overleg gekomen tot een mooie oplossing. Wilfried de Jong, als eerste gegadigde op de kieslijst, heeft aangegeven dat Dennis Klingenberg de tijdelijke ziektevervanging voor zijn rekening mag nemen. Als bestuur en fractie zien we hierin voor Dennis, die nu al plaatsvervangend raadslid is, een mooie mogelijkheid om met het oog op de toekomst ervaring op te doen in de gemeenteraad. Wilfried die al enige tijd tijd weer actief is als steunfractielid is de komende periode plaatsvervangend raadslid.

Alle leden van D66 Assen zijn via de mail met een nieuwsbrief geïnformeerd, waarbij als bijlage is toegevoegd de toelichting van Wilfried waarom hij de plek aan Dennis gunt.

Wij wensen Dennis en Wilfried veel succes toe en wensen Els veel beterschap toe.

Mocht je nog vragen hebben over deze tijdelijke wijziging, neem dan gerust contact op met een van onze raadsleden of met het bestuur.

The post Dennis Klingenberg tijdelijk raadslid appeared first on D66 Assen.

Gemeentelijke Water- en Rioleringsplan kan duurzamer

D66 D66 Assen 17-01-2020 10:04

Tijdens de Raadsvergadering van 16 januari is de Gemeentelijke Water en Rioleringsplan 2019-2024 vastgesteld. De aanleg van het watersysteem in het openbaar gebied en het beheer ervan is een gemeentelijke taak en door het vast stellen wordt een gezonde, veilige en duurzame leef-en werkomgeving voor de lange termijn( 2030) nagestreefd. Echter, samen met een aantal overige partijen is D66 van mening dat het vastgestelde plan, op gebied van verduurzaming,  slechts een beperkt aantal maatregelen kent. Daarom ons aandeel in een gezamenlijke motie om het College te stimuleren duurzame maatregelen te bevorderen. We denken aan bewoners stimuleren om regenwater meer te benutten ter besparing van drinkwater, warmteterugwinning uit afvalwater, groene daken, stimuleren gebruik regentonnen etc. Ook aandacht voor dit onderwerp bij integrale van aanpak van wijken bij energietransitie.

The post Gemeentelijke Water- en Rioleringsplan kan duurzamer appeared first on D66 Assen.

Algemene beschouwingen 2019

CDA CDA Assen 16-11-2019 19:28

Algemene beschouwingen 2019 Daar staan we dan. Voor de tweede keer in deze bestuursperiode Algemene Beschouwingen onder de titel “Samen duurzaam verder”. Dat laatste vraagt van ons allemaal veel inzet. Het Dagblad van het Noorden kopte onlangs, “ Er is een grens overschreden tussen overheid en gemeentes”. En juist die overschrijding maakt het voor ons zo lastig. Een beroep doen op gezond verstand, doen wat moet, het braafste jongetje van de klas zijn, fanatisme, meedoen. Termen met inhoud die we allemaal zelf een vertaling geven. Een democratie gaat over luisteren, vertalen, inhoud en vertrouwen geven aan de dingen die ons en ieder op zijn eigen manier dierbaar zijn. Aan de inzet van iedereen, voorzitter, twijfelt de fractie van CDA geen moment. Dat iedereen kiest voor een eigen inbreng en dito standpunten is in een dergelijk proces normaal. Al leiden deze wel tot tegenstellingen. In de bespreking van de kadernota heeft de oppositie het College een duidelijk signaal gegeven. De oplossing rondom het sociaal domein moet anders. 16 stemmen voor en 15 tegen die Kadernota, dat is geen sinecure. Dit signaal heeft echter niet geleid tot een significante aanpassing van de programma begroting van 2020. Met het vertrek van stadspartij Plop uit het college tekent zich het verdere ongewisse af in de beoordeling van de programmabegroting. Voorzitter.De taak van de gemeenteraad is de begroting te beoordelen op het formeel en materieel sluitend zijn. Formeel sluitend is het wel doordat er een gebruik is gemaakt van de algemene reserves. Voor materieel sluitend is echter geen zekerheid. Ik quote bldz 12 “Een aantal aanvullende bezuinigingen die we voorstellen levert mogelijk niet de beoogde kostenbesparing”. Is dat materieel sluitend voorzitter?Er is dus een ondergrens bereikt in waar je als raad verantwoordelijk voor wilt zijn. Voor de fractie van het CDA geniet dat niet de voorkeur. Wij vragen het college nogmaals de gekozen weg te heroverwegen. Laat de tekortkoming, ontstaan door het overheidsbeleid, voorlopig volledig ten laste komen van de algemene reserves. En dit bedrag vervolgens isoleren in de begroting. Daarmee kunnen we zuiver houden wat wij te kort komen door het overheidsbeleid en vervolgens alsnog het komend jaar als rekening presenteren aan die overheid. De regering in Den Haag heeft namelijk, wat de CDA fractie betreft, de grens overschreden van betamelijk bestuur. In feite dwingen ze de Gemeente ook op andere beleidsgebieden te bezuinigen en de lasten te verhogen voor onze burgers. Terwijl het de vraag is of dergelijke maatregelen wel voldoende zijn. Het College hoeft wat het CDA betreft niet het braafste jongetje van de klas te zijn. Deze mag anders gaan dan de ongehoorzaamheid van het abonnementstarief bij Huishoudelijk hulp.Neem de rust om zaken samen met alle partners op te lossen. Dit is de gemeenschappelijke verantwoordelijkheid. Geef elkaar het vertrouwen dat nodig is om hieruit te komen. De onderhandelingen voor de nieuwe contractperiode sociaal domein zijn de uitgelezen kans. Het zou onze fractie niets verbazen dat dit onderwerp prominent wordt gebruikt als verkiezingsthema voor de komende tweede kamer verkiezingen.Is het dan allemaal fout wat dit college heeft gedaan? Integendeel voorzitter. We zijn heel content met de wijze waarop het college en alle medewerkers van het stadhuis hebben gewerkt aan de programma’s. Er zijn veel zaken gevonden waar we efficiënter dan wel effectiever konden en deze slag is in deze begroting mooi gemaakt. De wijze waarop met de partners in het sociaal domein is samengewerkt om tot een goede zorg voor een redelijk tarief te komen is top. Maar geef dit dan nu ook de ruimte om te groeien. De Rekenkamercommissie (RKC) sprak er over in haar conclusies. Even een stapje terug voorzitter. Als we heel pragmatisch kijken naar de opgave, doen we de stad in de ogen van het CDA tekort als we een greep doen in de algemene reserves in combinatie met het flink ombuigen in alle andere programma’s. We kunnen dan beter gevoerd beleid voorzetten en alleen de tekorten vanuit het sociaal domein financieren vanuit de reserves. Dan hebben we het dus voor 2020 niet over verhogen van OZB en toeristenbelasting voorzitter. Ook niet over het stoppen van subsidies en verdere verschraling van alles waar we als gemeente voor staan. Dat hoeft ook niet want de gemeente heeft wel reserves en is geen spaarbank. We moeten het beschikbaar gestelde geld zo goed mogelijk besteden aan en voor de inwoners. Het CDA is voor het behouden van de kracht van alle programma’s. Het CDA is tegen het oplossen van de tekorten binnen het sociaal domein over de ruggen van die programma’s. De samenhang van Assen haal je er uit als je ingrijpt op de voorgestelde wijze. De reserves van Assen zijn goed dankzij het gevoerde beleid in het verleden en kunnen dus een stootje hebben. Reserves zijn er om de klappen op te vangen net als bij een normaal gezin. Loopt het tegen dat doe je een beroep op het spaargeld en in uiterste noodzaak leen je verantwoord geld wat je in de komende jaren weer keurig gaat terugbetalen. Speel geen paniek voetbal. Voorzitter, wat het zwaarst is moet het zwaarst wegen. Dit zien we niet terug in het ambitie niveau van het college. Dat niveau blijft onverminderd overeind en getuigt wat de CDA fractie betreft dan ook niet van enige sensitiviteit. Voorlopig een pas op de plaats is het advies van het CDA. Pragmatisme is nu belangrijker dan wat dan ook. Als we met al het voorgaande in ons achterhoofd kijken naar de programmabegroting komen wij in disbalans. ONZE STAD trouwens ook.Financieel stelt het college voor flink in te grijpen om een sluitende begroting te kunnen presenteren die toekomstbestendig is. Oorzaak voor ingrijpen is voornamelijk het sociaal domein, en specifiek jeugdzorg. Daarbij zijn alle plannen niet eens genoeg om het tekort weg te werken. Ons inziens is de begroting zo niet materieel sluitend. Wij verwachten dat de Rijksoverheid haar financiële verantwoordelijkheid zal nemen en de gemeenten correct gaat compenseren. Daarmee is de oplossing van het college de verkeerde gebleken. CDA en de rest van de oppositie is in juli 2019 heel duidelijk geweest in de bespreking van de kadernota en heeft als eerste gesteld dat er geen bezuinigingen worden ingesteld om de tekorten in het sociale domein op te lossen. Genoeg is genoeg. Het geld moet uit Den Haag komen en niet van de Assenaren! Geheel in overeenstemming met de kernwaarden van het CDA nl: gespreide verantwoordelijkheid, gerechtigheid, solidariteit en rentmeesterschap zal het CDA daarom deze begroting niet steunen. Niet omdat er geen goede dingen in staan maar omdat wij duidelijk kiezen voor een andere wijze van oplossen. Tot slot voorzitter. Een begroting, weliswaar formeel sluitend maar materieel met veel onzekerheden en opgesteld in wankel evenwicht, moet je niet willen steunen. Dat doet de CDA fractie dan ook niet. Dank u wel voorzitter.

Algemene beschouwingen 2019

CDA CDA Assen 16-11-2019 19:28

Algemene beschouwingen 2019 Daar staan we dan. Voor de tweede keer in deze bestuursperiode Algemene Beschouwingen onder de titel “Samen duurzaam verder”. Dat laatste vraagt van ons allemaal veel inzet. Het Dagblad van het Noorden kopte onlangs, “ Er is een grens overschreden tussen overheid en gemeentes”. En juist die overschrijding maakt het voor ons zo lastig. Een beroep doen op gezond verstand, doen wat moet, het braafste jongetje van de klas zijn, fanatisme, meedoen. Termen met inhoud die we allemaal zelf een vertaling geven. Een democratie gaat over luisteren, vertalen, inhoud en vertrouwen geven aan de dingen die ons en ieder op zijn eigen manier dierbaar zijn. Aan de inzet van iedereen, voorzitter, twijfelt de fractie van CDA geen moment. Dat iedereen kiest voor een eigen inbreng en dito standpunten is in een dergelijk proces normaal. Al leiden deze wel tot tegenstellingen. In de bespreking van de kadernota heeft de oppositie het College een duidelijk signaal gegeven. De oplossing rondom het sociaal domein moet anders. 16 stemmen voor en 15 tegen die Kadernota, dat is geen sinecure. Dit signaal heeft echter niet geleid tot een significante aanpassing van de programma begroting van 2020. Met het vertrek van stadspartij Plop uit het college tekent zich het verdere ongewisse af in de beoordeling van de programmabegroting. Voorzitter.De taak van de gemeenteraad is de begroting te beoordelen op het formeel en materieel sluitend zijn. Formeel sluitend is het wel doordat er een gebruik is gemaakt van de algemene reserves. Voor materieel sluitend is echter geen zekerheid. Ik quote bldz 12 “Een aantal aanvullende bezuinigingen die we voorstellen levert mogelijk niet de beoogde kostenbesparing”. Is dat materieel sluitend voorzitter?Er is dus een ondergrens bereikt in waar je als raad verantwoordelijk voor wilt zijn. Voor de fractie van het CDA geniet dat niet de voorkeur. Wij vragen het college nogmaals de gekozen weg te heroverwegen. Laat de tekortkoming, ontstaan door het overheidsbeleid, voorlopig volledig ten laste komen van de algemene reserves. En dit bedrag vervolgens isoleren in de begroting. Daarmee kunnen we zuiver houden wat wij te kort komen door het overheidsbeleid en vervolgens alsnog het komend jaar als rekening presenteren aan die overheid. De regering in Den Haag heeft namelijk, wat de CDA fractie betreft, de grens overschreden van betamelijk bestuur. In feite dwingen ze de Gemeente ook op andere beleidsgebieden te bezuinigen en de lasten te verhogen voor onze burgers. Terwijl het de vraag is of dergelijke maatregelen wel voldoende zijn. Het College hoeft wat het CDA betreft niet het braafste jongetje van de klas te zijn. Deze mag anders gaan dan de ongehoorzaamheid van het abonnementstarief bij Huishoudelijk hulp.Neem de rust om zaken samen met alle partners op te lossen. Dit is de gemeenschappelijke verantwoordelijkheid. Geef elkaar het vertrouwen dat nodig is om hieruit te komen. De onderhandelingen voor de nieuwe contractperiode sociaal domein zijn de uitgelezen kans. Het zou onze fractie niets verbazen dat dit onderwerp prominent wordt gebruikt als verkiezingsthema voor de komende tweede kamer verkiezingen.Is het dan allemaal fout wat dit college heeft gedaan? Integendeel voorzitter. We zijn heel content met de wijze waarop het college en alle medewerkers van het stadhuis hebben gewerkt aan de programma’s. Er zijn veel zaken gevonden waar we efficiënter dan wel effectiever konden en deze slag is in deze begroting mooi gemaakt. De wijze waarop met de partners in het sociaal domein is samengewerkt om tot een goede zorg voor een redelijk tarief te komen is top. Maar geef dit dan nu ook de ruimte om te groeien. De Rekenkamercommissie (RKC) sprak er over in haar conclusies. Even een stapje terug voorzitter. Als we heel pragmatisch kijken naar de opgave, doen we de stad in de ogen van het CDA tekort als we een greep doen in de algemene reserves in combinatie met het flink ombuigen in alle andere programma’s. We kunnen dan beter gevoerd beleid voorzetten en alleen de tekorten vanuit het sociaal domein financieren vanuit de reserves. Dan hebben we het dus voor 2020 niet over verhogen van OZB en toeristenbelasting voorzitter. Ook niet over het stoppen van subsidies en verdere verschraling van alles waar we als gemeente voor staan. Dat hoeft ook niet want de gemeente heeft wel reserves en is geen spaarbank. We moeten het beschikbaar gestelde geld zo goed mogelijk besteden aan en voor de inwoners. Het CDA is voor het behouden van de kracht van alle programma’s. Het CDA is tegen het oplossen van de tekorten binnen het sociaal domein over de ruggen van die programma’s. De samenhang van Assen haal je er uit als je ingrijpt op de voorgestelde wijze. De reserves van Assen zijn goed dankzij het gevoerde beleid in het verleden en kunnen dus een stootje hebben. Reserves zijn er om de klappen op te vangen net als bij een normaal gezin. Loopt het tegen dat doe je een beroep op het spaargeld en in uiterste noodzaak leen je verantwoord geld wat je in de komende jaren weer keurig gaat terugbetalen. Speel geen paniek voetbal. Voorzitter, wat het zwaarst is moet het zwaarst wegen. Dit zien we niet terug in het ambitie niveau van het college. Dat niveau blijft onverminderd overeind en getuigt wat de CDA fractie betreft dan ook niet van enige sensitiviteit. Voorlopig een pas op de plaats is het advies van het CDA. Pragmatisme is nu belangrijker dan wat dan ook. Als we met al het voorgaande in ons achterhoofd kijken naar de programmabegroting komen wij in disbalans. ONZE STAD trouwens ook.Financieel stelt het college voor flink in te grijpen om een sluitende begroting te kunnen presenteren die toekomstbestendig is. Oorzaak voor ingrijpen is voornamelijk het sociaal domein, en specifiek jeugdzorg. Daarbij zijn alle plannen niet eens genoeg om het tekort weg te werken. Ons inziens is de begroting zo niet materieel sluitend. Wij verwachten dat de Rijksoverheid haar financiële verantwoordelijkheid zal nemen en de gemeenten correct gaat compenseren. Daarmee is de oplossing van het college de verkeerde gebleken. CDA en de rest van de oppositie is in juli 2019 heel duidelijk geweest in de bespreking van de kadernota en heeft als eerste gesteld dat er geen bezuinigingen worden ingesteld om de tekorten in het sociale domein op te lossen. Genoeg is genoeg. Het geld moet uit Den Haag komen en niet van de Assenaren! Geheel in overeenstemming met de kernwaarden van het CDA nl: gespreide verantwoordelijkheid, gerechtigheid, solidariteit en rentmeesterschap zal het CDA daarom deze begroting niet steunen. Niet omdat er geen goede dingen in staan maar omdat wij duidelijk kiezen voor een andere wijze van oplossen. Tot slot voorzitter. Een begroting, weliswaar formeel sluitend maar materieel met veel onzekerheden en opgesteld in wankel evenwicht, moet je niet willen steunen. Dat doet de CDA fractie dan ook niet. Dank u wel voorzitter.

Ook raadslid Henk Santing liep een ...

Stadspartij PLOP Stadspartij PLOP Assen 02-07-2019 21:12

Ook raadslid Henk Santing liep een avond mee.

Schriftelijke vragen betreffende ...

GroenLinks GroenLinks Assen 23-04-2019 17:15

Schriftelijke vragen betreffende aandelen gemeente Assen in Groningen Airport Eelde

Houten verkiezingsborden niet meer van de tijd

VVD VVD Assen 20-04-2019 07:00

Bij de verkiezingen in Assen wordt tot op heden gebruik gemaakt van houten verkiezingsborden. Hierop worden door de politieke partijen verkiezingsposters geplakt. In de praktijk blijken posters door weer en wind los te raken en het milieu te vervuilen. Ook worden de posters ‘overplakt’. Hierdoor ‘verrommelen’ de verkiezingsborden en wordt er met enige regelmaat opnieuw weer verse posters geplakt. Naar mening van de lokale VVD fractie past dit verspillende ritueel niet meer in deze tijd. Daarom heeft fractievoorzitter Martin Rasker vragen gesteld.

https://assen.vvd.nl/nieuws/35044/houten-verkiezingsborden-niet-meer-van-de-tijd

© Martin Rasker

Er zijn inmiddels goede alternatieven, zoals bijvoorbeeld de Trotterborden. Hierop kunnen logo's en leuzen van politieke partijen al worden voorgedrukt. Deze borden bestaan uit een betonnen voet, een in hoogte verstelbare zuil met een aan weerszijde bedrukt doek dat van binnenuit wordt verlicht. De voet gaat, anders dan bij de klassieke borden niet de grond in. Er hoeft m.b.t. de plaatsing in Assen dan ook geen rekening gehouden te worden met kabels en leidingen. Dergelijke borden zijn duurzaam en vandalismebestendig. Meerdere gemeenten gebruiken deze of soortgelijke borden al enkele jaren succesvol.

Daarom heeft de fractievoorzitter VVD fractie, Martin Rasker, het college gevraagd om te onderzoeken hoe duur het is om van deze borden gebruik te maken. Zij willen ook graag weten hoe duur de huidige manier is, zodat daarna een beslissing kan worden gemaakt wat we bij de komende verkiezingen willen gebruiken. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.