Nieuws van politieke partijen in Berg en Dal inzichtelijk

117 documenten

Presentatie Liander omtrent netcongestie

VVD VVD Berg en Dal 07-04-2023 06:51

Gisterenavond is de gemeenteraad bijgepraat over het probleem van de netcongestie, of makkelijker gezegd, het overvolle elektriciteitsnet. In heel Nederland zijn is er zoveel stroom dat over ons net vervoerd moet worden, dat er eigenlijk niks groots meer bij kan. Daarom wil Liander (het bedrijf dat dit regelt) ook in Berg en Dal een extra station bouwen, om zo meer ruimte te creëren voor initiatieven die stroom nodig hebben. Bijvoorbeeld woonwijken, bedrijven en ook zonneparken hebben grote stroomkabels nodig en kunnen, pas richting 2029 echt worden aangesloten op het net.

De raad is dus technisch bijgepraat over de plannen in Beek bij paardenstal Ebbers. Daar zal het nieuwe onderstation komen te staan, met een bebouwing die kleiner is dan de huidige bebouwing. Daarmee wordt het mooi weggewerkt in het landschap. Vervolgens is door de raad nog kort gesproken over de implicaties voor de 2 pilot zonneparken in onze gemeente. Per park is dit ook verschillend. Het grote park tussen Millingen en Leuth kan pas aangesloten worden als het nieuwe station er is. Het park aan de Lagewald in Groesbeek kan al wel aangesloten worden op het huidige net. Zij hebben op tijd een vergunning daarvoor aangevraagd namelijk.

Einde aan de soap in Berg en Dal

VVD VVD Berg en Dal 10-03-2023 10:38

Na maanden is er een einde gekomen aan de soap omtrent de vermeende kwestie tussen een raadslid, een wethouder en de burgemeester. Hierover is in de verschillende kranten al veel gezegd en geschreven, maar uiteindelijk is er door een onafhankelijk bureau (Hoffmann) een rapport geschreven waarin duidelijk is aangegeven dat er geen bewijs is gevonden voor de verschillende aantijgingen. Wel zijn de persoonlijke verhoudingen verschrikkelijk beschadigd en zijn de gemeente en verschillende individuen zeer zwaar in diskrediet gebracht. 

Onze fractievoorzitter, Remco Hammer, heeft ook een rol gespeeld in deze soap en daar gisterenavond op gereflecteerd tijdens de raadsvergadering. Zijn spreektekst sprak over het incident, zijn rol hierin, zijn reflectie naar zijn rol en de hoop op een goede toekomst. Het zou zeker niet zomaar weer goed komen, maar een begin is gemaakt. De burgemeester heeft richting de fractievoorzitter ook lovende woorden gesproken over zijn reflectie en de sterke actie om de eerste stap te zetten richting normalisering. Zijn letterlijke woorden waren: "We hebben ook tegenover gestaan en de dapperste is degene die de eerste stap zet. En dat ben jij geweest en daar wil ik jou graag heel erg voor bedanken." 

Wat de fractie betreft sluiten we een moeilijk hoofdstuk en gaan we nu weer vooruit om Berg en Dal een stukje liberaler te maken, te beginnen volgende week bij de reguliere raadsvergadering.

Dienstverleningsovereenkomst

PvdA PvdA Berg en Dal 21-09-2020 12:00

Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie op 21 september j.l. aan de orde gesteld bij het college.

Schriftelijke politieke vragen naar aanleiding van M44 Informatienota Dienstverleningsovereenkomst 2021-2022 met de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling ‘Rijk van Nijmegen’

Op pagina 2 van uw informatienota zijn de 7 lokale keuzes aangegeven. Waarop zijn de voorgestelde 7 keuzes vanuit de Keuzekaart (13 opties) exact gebaseerd, inclusief het aantal pepers? Welke cijfers, beleidskeuzes, et cetera. Waarom is daarbij bijvoorbeeld niet gekozen voor een specifieke doelgroepaanpak, zoals de 55-plussers of alleenstaande (part time werkende) ouders? In de DVO 2020 stond in artikel 9 meer uitwerking van de “Dienstverlening”. Wat is de reden dat dit artikel in dit concept niet meer is opgenomen? In artikel 13 van de DVO 2021-2022 in het tweede lid wordt een aanvullende afspraak benoemd over de prestatie-indicatoren en bijvoorbeeld het geven van meer inzicht in wel/niet duurzaamheid van de plaatsingen (banen). Dit was ook één van de onderdelen van de eerder aangenomen Motie Echte Banen. Goed dat er aandacht voor is, maar in het artikel staat: “Werkbedrijf gaat na” . Dat is een erg ruim en vrij begrip. Waarom is hiervoor gekozen? Wat verwacht u als concreet resultaat van dit tweede lid? Voorgesteld wordt om de DVO 2021-2022 voor 2 jaar af te sluiten in plaats van 1 jaar. Hoe moeten of kunnen afspraken tussentijds worden gewijzigd door een gemeente? Wat betekent dat praktisch gezien voor bijvoorbeeld het tijdspad en administratieve rompslomp? Hoe ziet u de risico’s hiervan in het kader van de huidige ontwikkelingen (zoals nog deels onbekende maar te verwachten gevolgen qua werkgelegenheid en doelgroep door de Coronacrisis)? Waarom valt ons succesvolle “Berg en Dal Werkt!” inmiddels niet onder “reguliere werkzaamheden”, nu zoveel gemeenten dit hebben overgenomen? Kunnen wij de laatste onderzoeken naar de klanttevredenheid ontvangen (resultatensheets)?

Het bericht Dienstverleningsovereenkomst verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

Dienstverleningsovereenkomst

PvdA PvdA Berg en Dal 21-09-2020 12:00

Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie op 21 september j.l. aan de orde gesteld bij het college.

Schriftelijke politieke vragen naar aanleiding van M44 Informatienota Dienstverleningsovereenkomst 2021-2022 met de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling ‘Rijk van Nijmegen’

Op pagina 2 van uw informatienota zijn de 7 lokale keuzes aangegeven. Waarop zijn de voorgestelde 7 keuzes vanuit de Keuzekaart (13 opties) exact gebaseerd, inclusief het aantal pepers? Welke cijfers, beleidskeuzes, et cetera. Waarom is daarbij bijvoorbeeld niet gekozen voor een specifieke doelgroepaanpak, zoals de 55-plussers of alleenstaande (part time werkende) ouders? In de DVO 2020 stond in artikel 9 meer uitwerking van de “Dienstverlening”. Wat is de reden dat dit artikel in dit concept niet meer is opgenomen? In artikel 13 van de DVO 2021-2022 in het tweede lid wordt een aanvullende afspraak benoemd over de prestatie-indicatoren en bijvoorbeeld het geven van meer inzicht in wel/niet duurzaamheid van de plaatsingen (banen). Dit was ook één van de onderdelen van de eerder aangenomen Motie Echte Banen. Goed dat er aandacht voor is, maar in het artikel staat: “Werkbedrijf gaat na” . Dat is een erg ruim en vrij begrip. Waarom is hiervoor gekozen? Wat verwacht u als concreet resultaat van dit tweede lid? Voorgesteld wordt om de DVO 2021-2022 voor 2 jaar af te sluiten in plaats van 1 jaar. Hoe moeten of kunnen afspraken tussentijds worden gewijzigd door een gemeente? Wat betekent dat praktisch gezien voor bijvoorbeeld het tijdspad en administratieve rompslomp? Hoe ziet u de risico’s hiervan in het kader van de huidige ontwikkelingen (zoals nog deels onbekende maar te verwachten gevolgen qua werkgelegenheid en doelgroep door de Coronacrisis)? Waarom valt ons succesvolle “Berg en Dal Werkt!” inmiddels niet onder “reguliere werkzaamheden”, nu zoveel gemeenten dit hebben overgenomen? Kunnen wij de laatste onderzoeken naar de klanttevredenheid ontvangen (resultatensheets)?

Het bericht Dienstverleningsovereenkomst verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

Dienstverleningsovereenkomst

PvdA PvdA Berg en Dal 21-09-2020 12:00

Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie op 21 september j.l. aan de orde gesteld bij het college.

Schriftelijke politieke vragen naar aanleiding van M44 Informatienota Dienstverleningsovereenkomst 2021-2022 met de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling ‘Rijk van Nijmegen’

Op pagina 2 van uw informatienota zijn de 7 lokale keuzes aangegeven. Waarop zijn de voorgestelde 7 keuzes vanuit de Keuzekaart (13 opties) exact gebaseerd, inclusief het aantal pepers? Welke cijfers, beleidskeuzes, et cetera. Waarom is daarbij bijvoorbeeld niet gekozen voor een specifieke doelgroepaanpak, zoals de 55-plussers of alleenstaande (part time werkende) ouders? In de DVO 2020 stond in artikel 9 meer uitwerking van de “Dienstverlening”. Wat is de reden dat dit artikel in dit concept niet meer is opgenomen? In artikel 13 van de DVO 2021-2022 in het tweede lid wordt een aanvullende afspraak benoemd over de prestatie-indicatoren en bijvoorbeeld het geven van meer inzicht in wel/niet duurzaamheid van de plaatsingen (banen). Dit was ook één van de onderdelen van de eerder aangenomen Motie Echte Banen. Goed dat er aandacht voor is, maar in het artikel staat: “Werkbedrijf gaat na” . Dat is een erg ruim en vrij begrip. Waarom is hiervoor gekozen? Wat verwacht u als concreet resultaat van dit tweede lid? Voorgesteld wordt om de DVO 2021-2022 voor 2 jaar af te sluiten in plaats van 1 jaar. Hoe moeten of kunnen afspraken tussentijds worden gewijzigd door een gemeente? Wat betekent dat praktisch gezien voor bijvoorbeeld het tijdspad en administratieve rompslomp? Hoe ziet u de risico’s hiervan in het kader van de huidige ontwikkelingen (zoals nog deels onbekende maar te verwachten gevolgen qua werkgelegenheid en doelgroep door de Coronacrisis)? Waarom valt ons succesvolle “Berg en Dal Werkt!” inmiddels niet onder “reguliere werkzaamheden”, nu zoveel gemeenten dit hebben overgenomen? Kunnen wij de laatste onderzoeken naar de klanttevredenheid ontvangen (resultatensheets)?

Het bericht Dienstverleningsovereenkomst verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

Wisseling van de wacht bij GroenLinks Berg en Dal | Berg en Dal

GroenLinks GroenLinks Berg en Dal 11-09-2020 00:00

Raadslid Peter Maas van GroenLinks Berg en Dal neemt tijdens de vergadering van 29 oktober 2020 afscheid van de Raad van de Gemeente Berg en Dal. Hij zal worden opgevolgd door commissielid Marjan Verdijk.

Peter Maas
Peter Maas heeft zich ruim een halve eeuw vanuit verschillende betaalde en onbetaalde functies ingezet voor de maatschappij: als ambtenaar bij onder andere de Gemeente Buren, als voorzitter van de Voedselbank Groesbeek e.o. en ten slotte als raadslid namens GroenLinks Berg en Dal.

Zijn inzet voor de zwakkeren in onze samenleving is de rode draad in zijn werk. In de raad combineerde hij zijn grote sociale betrokkenheid met een enorme werklust en was hij in de loop der jaren lid van de Commissie Wijkwensen, de Rekenkamercommissie, alsmede de werkgroepen Begroting, Bestuurlijke Vernieuwing en Sociaal Domein.

In het bijzonder heeft Peter zich - samen met andere raadsleden - ingezet voor het beter en tijdig betrekken van onze inwoners bij ontwikkelingen die hen rechtstreeks aangaan. Bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid, mobiliteit of sociale zekerheid. Voor hem is dit een belangrijke voorwaarde voor de inrichting van de samenleving van morgen, waar iedereen – op voet van gelijkheid - erbij hoort.

 
Marjan Verdijk
Peter vindt dat nu de tijd is gekomen om te ontdekken of er nog een leven na de politiek is en neemt daarom tijdens de vergadering van 29 oktober 2020 afscheid van de Raad van de Gemeente Berg en Dal. In commissielid Marjan Verdijk heeft de fractie inmiddels een geschikte opvolger kunnen vinden en zal Peter de komende weken zijn werkzaamheden in goed overleg aan haar en de overige fractieleden overdragen.  
Marjan heeft biologie gestudeerd in Utrecht, en is daarna voor de liefde naar onze gemeente verhuisd. Eerst woonde zij in de Refter in Ubbergen, daarna is zij via Nijmegen en Malden in het buitengebied tussen Bredeweg en De Horst terecht gekomen. Sinds 2018 heeft zij als commissielid brede ervaring opgedaan in de lokale politiek. Zij zal zich met name richten op de onderwerpen milieu, natuur en landschap, waarbij inwoners zoveel mogelijk moeten worden betrokken.

Overlast Centrum Groesbeek en buurtgroep Whatsapps

PvdA PvdA Berg en Dal 08-09-2020 12:57

Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie op 8 september j.l. aan de orde gesteld bij het college.

Schriftelijke politieke vragen over “Overlast Centrum Groesbeek en buurtgroep Whatsapps”

Vraag 1: Ons kwam ter ore dat een buurt Whatsappgroep rondom het centrum van Groesbeek roodgloeiend staat van de berichten omdat men rondom het dorp veel overlast ervaart. Dat wordt met name gemeld t.a.v. het parkeerdek/kelder van de parkeergarage Spoorlaan (bekend probleem, eerder ook raadsvragen et cetera gesteld), het stationnetje van de Draisine, maar ook in het park van Mariëndaal en de straat van de voormalige Lidl en Montessori college (Nijverheidsweg). Inmiddels is ook een online petitie opgesteld door inwoners die rondgaat. Vanuit de bewoners wordt gesteld (in de opgestelde petitie) dat te weinig door de gemeente wordt gedaan met de klachten die worden gemeld en inwoners voelen dat het (zij) niet serieus wordt (worden) genomen. Er wordt geschreven over o.a. lachgas, drugs, urineren, harde muziek draaien, rotzooi achterlaten, vernielingen, racen, onveiligheid, et cetera.

1.a. Herkent u deze actuele signalen en de gevoelens/ervaringen van omwonenden? Wat wordt er vanuit de gemeente, jongerenwerk en/of wijkagenten et cetera mee gedaan?

1.b. Zijn er fysiek toch nog maatregelen/wijzigingen toe te passen die dergelijke overlast op die plekken kan verminderen? Bijvoorbeeld de plekken minder aantrekkelijk maken om rond te hangen? Waarom vindt u dat hier wel / niet gepast?

1.c. Staat u nog steeds achter de beslissing om de hangplek in de parkeergarage/kelder van de Spoorlaan te gedogen?

1.d. Is een andere oplossing te vinden in de omgeving voor de jeugd die wel gewoon gezellig wil chillen zonder gedoe/overlast?

Vraag 2: De buurtgroep Whatsapp’s worden veel gebruikt. Vanuit de gemeente is ook gestimuleerd dat mensen deze buurtapps gebruiken en wordt dit ondersteund. Immers, zo staat op onze ge-meentelijke website bij een bericht over “Beheerders gezocht”: “Politie en toezichthouders kunnen namelijk niet overal tegelijk zijn”.

Maar , 2.a Wat is voor de gemeente het doel van deze appgroepen? Wordt ook gevolg gegeven aan zaken die uit deze buurtapp’s naar voren komen? Wordt er vanuit de gemeente bijvoorbeeld eens in de zoveel tijd contact gelegd met beheerders van deze app om te peilen wat er leeft bijvoorbeeld? Kortom, gebruiken wij deze groepen ook als input en hebben wij enig zicht op wat leeft in die wijken, zodat we als gemeente/wijkagenten/… ook tijdig erop in kunnen spelen?

2. b Hebben we nog steeds een (bijna) gemeentebrede spreiding van (actieve) buurtsapp’s? Eerder gaf de gemeente aan dat dit leidt tot minder inbraken/vernieling. Ziet u hiervan nog steeds effect?

Het bericht Overlast Centrum Groesbeek en buurtgroep Whatsapps verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

Overlast Centrum Groesbeek en buurtgroep Whatsapps

PvdA PvdA Berg en Dal 08-09-2020 12:57

Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie op 8 september j.l. aan de orde gesteld bij het college.

Schriftelijke politieke vragen over “Overlast Centrum Groesbeek en buurtgroep Whatsapps”

Vraag 1: Ons kwam ter ore dat een buurt Whatsappgroep rondom het centrum van Groesbeek roodgloeiend staat van de berichten omdat men rondom het dorp veel overlast ervaart. Dat wordt met name gemeld t.a.v. het parkeerdek/kelder van de parkeergarage Spoorlaan (bekend probleem, eerder ook raadsvragen et cetera gesteld), het stationnetje van de Draisine, maar ook in het park van Mariëndaal en de straat van de voormalige Lidl en Montessori college (Nijverheidsweg). Inmiddels is ook een online petitie opgesteld door inwoners die rondgaat. Vanuit de bewoners wordt gesteld (in de opgestelde petitie) dat te weinig door de gemeente wordt gedaan met de klachten die worden gemeld en inwoners voelen dat het (zij) niet serieus wordt (worden) genomen. Er wordt geschreven over o.a. lachgas, drugs, urineren, harde muziek draaien, rotzooi achterlaten, vernielingen, racen, onveiligheid, et cetera.

1.a. Herkent u deze actuele signalen en de gevoelens/ervaringen van omwonenden? Wat wordt er vanuit de gemeente, jongerenwerk en/of wijkagenten et cetera mee gedaan?

1.b. Zijn er fysiek toch nog maatregelen/wijzigingen toe te passen die dergelijke overlast op die plekken kan verminderen? Bijvoorbeeld de plekken minder aantrekkelijk maken om rond te hangen? Waarom vindt u dat hier wel / niet gepast?

1.c. Staat u nog steeds achter de beslissing om de hangplek in de parkeergarage/kelder van de Spoorlaan te gedogen?

1.d. Is een andere oplossing te vinden in de omgeving voor de jeugd die wel gewoon gezellig wil chillen zonder gedoe/overlast?

Vraag 2: De buurtgroep Whatsapp’s worden veel gebruikt. Vanuit de gemeente is ook gestimuleerd dat mensen deze buurtapps gebruiken en wordt dit ondersteund. Immers, zo staat op onze ge-meentelijke website bij een bericht over “Beheerders gezocht”: “Politie en toezichthouders kunnen namelijk niet overal tegelijk zijn”.

Maar , 2.a Wat is voor de gemeente het doel van deze appgroepen? Wordt ook gevolg gegeven aan zaken die uit deze buurtapp’s naar voren komen? Wordt er vanuit de gemeente bijvoorbeeld eens in de zoveel tijd contact gelegd met beheerders van deze app om te peilen wat er leeft bijvoorbeeld? Kortom, gebruiken wij deze groepen ook als input en hebben wij enig zicht op wat leeft in die wijken, zodat we als gemeente/wijkagenten/… ook tijdig erop in kunnen spelen?

2. b Hebben we nog steeds een (bijna) gemeentebrede spreiding van (actieve) buurtsapp’s? Eerder gaf de gemeente aan dat dit leidt tot minder inbraken/vernieling. Ziet u hiervan nog steeds effect?

Het bericht Overlast Centrum Groesbeek en buurtgroep Whatsapps verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

Overlast Centrum Groesbeek en buurtgroep Whatsapps

PvdA PvdA Berg en Dal 08-09-2020 12:57

Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie op 8 september j.l. aan de orde gesteld bij het college.

Schriftelijke politieke vragen over “Overlast Centrum Groesbeek en buurtgroep Whatsapps”

Vraag 1: Ons kwam ter ore dat een buurt Whatsappgroep rondom het centrum van Groesbeek roodgloeiend staat van de berichten omdat men rondom het dorp veel overlast ervaart. Dat wordt met name gemeld t.a.v. het parkeerdek/kelder van de parkeergarage Spoorlaan (bekend probleem, eerder ook raadsvragen et cetera gesteld), het stationnetje van de Draisine, maar ook in het park van Mariëndaal en de straat van de voormalige Lidl en Montessori college (Nijverheidsweg). Inmiddels is ook een online petitie opgesteld door inwoners die rondgaat. Vanuit de bewoners wordt gesteld (in de opgestelde petitie) dat te weinig door de gemeente wordt gedaan met de klachten die worden gemeld en inwoners voelen dat het (zij) niet serieus wordt (worden) genomen. Er wordt geschreven over o.a. lachgas, drugs, urineren, harde muziek draaien, rotzooi achterlaten, vernielingen, racen, onveiligheid, et cetera.

1.a. Herkent u deze actuele signalen en de gevoelens/ervaringen van omwonenden? Wat wordt er vanuit de gemeente, jongerenwerk en/of wijkagenten et cetera mee gedaan?

1.b. Zijn er fysiek toch nog maatregelen/wijzigingen toe te passen die dergelijke overlast op die plekken kan verminderen? Bijvoorbeeld de plekken minder aantrekkelijk maken om rond te hangen? Waarom vindt u dat hier wel / niet gepast?

1.c. Staat u nog steeds achter de beslissing om de hangplek in de parkeergarage/kelder van de Spoorlaan te gedogen?

1.d. Is een andere oplossing te vinden in de omgeving voor de jeugd die wel gewoon gezellig wil chillen zonder gedoe/overlast?

Vraag 2: De buurtgroep Whatsapp’s worden veel gebruikt. Vanuit de gemeente is ook gestimuleerd dat mensen deze buurtapps gebruiken en wordt dit ondersteund. Immers, zo staat op onze ge-meentelijke website bij een bericht over “Beheerders gezocht”: “Politie en toezichthouders kunnen namelijk niet overal tegelijk zijn”.

Maar , 2.a Wat is voor de gemeente het doel van deze appgroepen? Wordt ook gevolg gegeven aan zaken die uit deze buurtapp’s naar voren komen? Wordt er vanuit de gemeente bijvoorbeeld eens in de zoveel tijd contact gelegd met beheerders van deze app om te peilen wat er leeft bijvoorbeeld? Kortom, gebruiken wij deze groepen ook als input en hebben wij enig zicht op wat leeft in die wijken, zodat we als gemeente/wijkagenten/… ook tijdig erop in kunnen spelen?

2. b Hebben we nog steeds een (bijna) gemeentebrede spreiding van (actieve) buurtsapp’s? Eerder gaf de gemeente aan dat dit leidt tot minder inbraken/vernieling. Ziet u hiervan nog steeds effect?

Het bericht Overlast Centrum Groesbeek en buurtgroep Whatsapps verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

Verbetering internationale verbindingen Gelderland Noordrein Westfalen, nu met antwoorden

PvdA PvdA GroenLinks VVD Berg en Dal 25-08-2020 10:00

Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie op 19 juni j.l. aan de orde gesteld bij het college. Hieronder zijn de antwoorden van 25 augustus j.l. verwerkt.

Schriftelijke politieke vragen over “Verbetering internationale verbindingen Gelderland Noordrein Westfalen”

Geacht college,

In de Gelderlander van woensdag 10 juni jongstleden lazen wij een interessant artikel over het voornemen van de Euregio om een onderzoek in te stellen naar de haalbare verbeteringen (2030) van de verbindingen tussen onze provincie Gelderland en onze Duitse buren van Noordrein Westfalen. Een in meerdere opzichten goed initiatief lijkt ons: goed voor onze economie, goed voor internationale contacten en goed voor ons toerisme. In het onderzoek worden ook alle opties meegenomen hebben wij begrepen.

De fractie van de PvdA heeft samen met haar Nijmeegse, Kranenburgse en Kleefse partners en GroenLinks en VVD Nijmegen meermalen om een nieuw onderzoek gevraagd, met name om de mogelijkheden te onderzoeken van de haalbaarheid van een moderne lightrailverbinding (géén TREINverbinding!) tussen Kleef en Nijmegen. Dit ook in het kader van de integrale, economische en toeristische ontwikkeling van het centrum van Groesbeek. De reactie van onze wethouder Fleuren is teleurstellend en, niet verrassend, negatief, althans volgens het artikel in de Gelderlander.

Alvast bedankt voor de antwoorden, Namens PvdA Berg en Dal Lesley Albers, Fractievoorzitter

Wij hebben hierover een aantal vragen.

Vraag: Wij gaan ervan uit dat ons college blij is met een onderzoek naar de verbetering van de verbindingen tussen Gelderland en onze Duitse buren en bij dat onderzoek geen enkele verbinding uitsluit? Klopt deze aanname van de PvdA?   Antwoord: Ja, ons college staat achter de wens van de Euregio Rijn-Waal om in de komende tijd een grensoverschrijdend mobiliteitsplan op te stellen. Juist ook omdat het een breed ingestoken studie betreft die op voorhand geen verbindingen of modaliteiten uitsluit. Zo zijn wij ook erg geïnteresseerd in verdere verbeteringen van grensoverschrijdende buslijnen, een doortrekking van de B9, betere fietsverbindingen en verbindingen over het water.   Vraag: Wij gaan er ook van uit dat de wethouder namens het hele college spreekt als zij zegt dat een railverbinding ‘de verkrachting’ betekent van Groesbeek? Klopt ook deze aanname?   Antwoord: Op 4 juli 2019 heeft uw raad ons college negen kaders meegegeven voor de herinrichting van het marktplein. Momenteel zijn we met deze negen kaders het plein aan het ontwerpen. Door de beperkte grootte van het plein is het nu al een hele uitdaging om aan elk van deze kaders tegemoet te komen.   Een railverbinding zal een dermate groot ruimtebeslag innemen op het plein, dat het zeker niet meer mogelijk zal zijn om de doelen van uw raad te halen. In die zin betekent een railverbinding een ernstige aantasting van het centrum van Groesbeek.   Volledigheidshalve gaat het om de volgende negen kaders die uw raad heeft vastgesteld: i. Het marktplein moet een groene en dorpse uitstraling krijgen; ii. We faciliteren bezoekers met elk motief (impulsaankopen, boodschappen, verblijven, ontmoeten, recreëren, etc); iii. Een goede bereikbaarheid voor bestemmingsverkeer is essentieel, zowel voor auto’s, busvervoer, als voor fietsers; iv. Het marktplein moet een fietsknooppunt worden met een duidelijke routering en goede faciliteiten voor fietsparkeren; v. Het marktplein is dé locatie voor de markt en evenementen; vi. Op het marktplein moet een goede balans ontstaan tussen het marktplein als centrale ontmoetingsplek van het dorp, als verbindende schakel tussen de deelgebieden van het centrum en de wens om kort parkeren beperkt toe te staan in het kader van gericht centrumbezoek; vii. In het centrum waarborgen we voldoende parkeerplaatsen. Bij ontwikkelingen is een sluitende (theoretische) parkeerbalans leidend; viii. De Dorpsstraat heeft ook een functie als hemelwater geleidende goot.; ix. Doorgaand gemotoriseerd verkeer wordt ontmoedigd door de inrichting van de openbare ruimte.   Vraag: Is het college nog op de hoogte van het meerderheidsstandpunt van de Berg en Dalse raad dat ‘alle opties nog moeten worden opengehouden’ met betrekking tot de reactivering van de railverbinding Kleef Nijmegen?   Antwoord: Vooropgesteld: uw raad heeft niet besloten om ‘alle opties open te houden’.   Uw raad heeft ons college opdracht gegeven om met voorwaarden deel te nemen aan overleggen over een eventuele reactivering. Deze voorwaarden zijn vastgesteld door de raad van de gemeente Groesbeek op 4 oktober 2012 en bevestigd in de mobiliteitsvisie door uw raad in 2017. Het gaat om de volgende voorwaarden: 1) in de vervolgstudie(s) en bij overleggen moeten onderstaande Groesbeekse voorwaarden worden ingebracht: a. het vervoer (materieelsoort) is uitsluitend een tram en/of tramtrein b. het omvat alleen personenvervoer c. er komt minimaal 1 station/halte in het centrum van Groesbeek, haltes op De Horst en Bisseltsebaan zijn wenselijk d. een busverbinding over de Nijmeegsebaan blijft behouden e. OV naar/van De Horst en Breedeweg heeft en houdt een frequentie van minimaal 2x per uur 2) uitgangspunt is dat eventuele exploitatietekorten en investeringskosten (eventueel afhankelijk van het resultaat) niet voor rekening van de gemeente Groesbeek komen.   Ons college heeft deze voorwaarden de afgelopen jaren consequent uitgedragen. Echter is tot op heden vanuit Duitse zijde geen interesse gebleken in een reactivering van de verbinding als tram of tramtrein. Ook overige voorwaarden waren amper bespreekbaar. Vanuit Duitse zijde, recent nog door Kreis Kleve, is de wens geuit om de bestaande treindienst vanuit Düsseldorf naar Kleve door te trekken naar Nijmegen. Dit Duitse standpunt komt dus niet overeen met het standpunt zoals door uw raad ingenomen.   Vraag: Hoe zou het college in dit verband de huidige doorgaande weg door het dorp Groesbeek omschrijven in vergelijking met een eventuele railverbinding?   Antwoord: De Dorpsstraat is naar mening van ons college een te drukke weg voor een prettig en aantrekkelijk centrum. De weg vormt daardoor helaas een barrière. Het verschil met een eventuele railverbinding is dat voor autoverkeer geen geschikt alternatief voorhanden is gebleken. Daar waar dat voor het openbaar vervoer wel het geval is (de bestaande buslijn SB58 Nijmegen – Beek – Kleve en lijn 5 Nijmegen – Groesbeek).   Vraag: Waarom blijft wethouder Fleuren volharden in het beeld van een soort van intercity verbinding, met tunnels en ettelijke spoorovergangen et cetera tussen Kleef en Nijmegen terwijl daarvan toch al jarenlang geen sprake meer van is?   Antwoord: Gezien de recente uitspraak van de Kreis Kleve is dat nu juist wel sprake van.  
https://bergendal.pvda.nl/nieuws/verbetering-internationale-verbindingen-gelderland-noordrein-westfalen/

Impressie toekomstige situatie station Groesbeek, door Movares 2018

Het gaat niet zozeer om zaken als Groesbeek voorbij rijdende Intercity verbindingen. Waar het om draait is dat een verbinding inpasbaar is op een marktplein zonder allerlei harde, scheidende elementen die bij een trein verbinding verplicht zijn, zelfs in geval van een lightrail verbinding (wat nog steeds een trein betreft maar lichter).   In 2018 heeft Movares in opdracht van de provincie Gelderland de omgevingseffecten in beeld gebracht van een eventuele reactivering als trein (lightrail) verbinding. Uit de visualisaties bleek dat in dat geval hekwerken en hoge perrons een absoluut obstakel gaan vormen in ons centrum. Daar is ons college én uw raad absoluut geen voorstander van.   Vraag: Ook voor haar zou dus een nieuw onderzoek enige nieuwe inzichten kunnen geven en wellicht voortschrijdend inzicht. Bent u het hiermee eens?   Antwoord: Een nieuw onderzoek kan altijd leiden tot nieuwe inzichten en wellicht voortschrijdend inzicht.   De afgelopen tientallen jaren is al veel onderzocht over een eventuele reactivering. Wij hopen dan ook dat het Euregionaal mobiliteitsonderzoek zijn brede focus blijft houden waardoor ook andere mogelijke grensoverschrijdende verbeteringen in beeld blijven en tevens de belangen voor het centrum van Groesbeek worden meegewogen.

Het bericht Verbetering internationale verbindingen Gelderland Noordrein Westfalen, nu met antwoorden verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.