Nieuws van politieke partijen in Doetinchem over D66 inzichtelijk

12 documenten

Woordvoering kadernota 2021

D66 D66 Doetinchem 17-09-2020 21:25

Tijdens de behandeling van de kadernota 2021 heeft Pieter Herngreen namens de fractie de volgende woordvoering ingebracht:

Voorzitter,

Vorig rond deze tijd stond ik hier met de nodige zorgen over de toekomst van de financiële positie van onze gemeente. Doetinchem staat bekend om zijn behoedzame financiële beheer, en nu een jaar later hebben we een begroting waarin bezuinigingen zijn doorgevoerd en worstelen we met een pandemie waarvan we de gevolgen voor onze economie en financiën niet kunnen overzien. In onze vooruitblik naar de begroting 2021 wil ik ingaan op de financiële positie, de economische toekomst, het sociaal domein en de toekomst van de duurzaamheid.

Financiële positie en vooruitzicht

We hebben vorig jaar ombuigingen in de begroting doorgevoerd om de financiële toekomst van onze gemeente te borgen. Dat was pijnlijk maar noodzakelijk. Zoiets gebeurt ook met het risico dat het voorzieningenniveau en wat wij het verdienvermogen van Doetinchem noemen worden aangetast. Maar een goed weerstandsvermogen is nodig om toekomstige nadelen te kunnen opvangen. We zijn nu een half begrotingsjaar verder, maar merken vooral de verstorende effecten van de coronacrisis. De maanden die nodig waren om de maatregelen door te voeren en de effecten te monitoren, zijn overschaduwd door de gevolgen van corona. En ook al is 2019 financieel gunstig afgesloten, de risico’s waarvan we de omvang, ernst en gevolgen nauwelijks kunnen overzien maken dat we niet zo maar de begroting weer kunnen bijstellen. Gemeenten waar de inkomsten ook afhankelijk zijn van toerisme, hebben de meeste last. Een ruwe schatting die juist vanmorgen door Binnenlands Bestuur werd genoemd laat zien dat de kosten voor alle gemeenten 1,5 tot 3 miljard belopen, dat is ruwweg €90 á 180 per inwoner, voor Doetinchem ruim m€5.  We zijn het eens om €1,5 als buffer voor de kosten van corona in de begroting op te nemen, waarbij we hopen op een ruime compensatie van de rijksoverheid voor de rest.

Doetinchem centraal

Het is vaker gezegd maar blijft essentieel: een vitale binnenstad en evenzo vitale kernen zijn voorwaarde voor Doetinchem als aantrekkelijke woongemeente. Het bepaalt mede het vestigingsklimaat, waarbij niet alleen het goed functioneren van de gemeentelijke diensten belangrijk is, maar ook een woningmarkt die maakt dat woningzoekenden aan hun trekken kunnen komen. In onze gemeente zijn nog veel plekken beschikbaar voor woningbouw met wat ons betreft een toekomstbestendig en duurzaam karakter. Ook experimentele woonvormen moeten ruim baan krijgen.

Doetinchem moet er alles aan doen om het ondernemingen makkelijk te maken goed gekwalificeerd personeel te werven waartoe een goede woon- en werkomgeving doorslaggevend zijn. De plannen om Doetinchem te laten uitgroeien tot ‘Toplocatie Oost’ steunen we dan ook van harte. Uitmuntend onderwijs is daarbij onmisbaar.

Maar het gaat om meer dan alleen het bedrijfsleven; ook op cultuur, beleving en andere vrije tijdsfuncties moeten we inzetten. Doetinchem moet ook een toeristische hub worden naar de gehele Achterhoek, als verblijfplaats en als oriëntatiepunt voor de bezoeker van elders.

Doetinchem nog steeds sociaal

Ondanks dat we met de keuzerichtingen de begroting hebben aangepast, bevinden onze voorzieningen in het sociaal domein zich op een aanvaardbaar niveau. De Taskforce heeft bereikt dat Doetinchem grip krijgt op de uitgaven, waardoor onze wens om de inwoners hulp en steun te kunnen blijven geven wordt gehonoreerd. Maar er blijven risico’s in de uitgaven door onzekerheid over de BUIG uitkering en de mogelijke kosten als gevolg van ondersteuning aan onze inwoners.

We zouden graag zien dat het sportbedrijf binnen afzienbare tijd uit de steigers komt. Het gaat hier om samenwerking tussen voorzieningen die we belangrijk vinden voor preventie, gezondheid en welzijn, waar ook het onderwijs een rol speelt.

Diversiteitsbeleid staat niet altijd in het middelpunt van de belangstelling, maar voor D66 blijft een inclusieve samenleving een speerpunt. Inwoners moeten zichzelf kunnen zijn ongeacht geloof, nationaliteit of seksuele geaardheid.

Duurzaamheid moeten we bevechten

Het thema duurzaamheid omvat met name de energietransitie en de fysieke bereikbaarheid. De ontwikkeling van de regionale energie strategie is een eind op streek. Het is een proces dat we kritisch zullen volgen wat betreft de haalbaarheid en een realistische verdeling van de doelen over de gemeenten en regio’s. In de ruimtelijke inrichting van onze gemeenten moeten we terdege rekening houden met de toepassing van alternatieve energiebronnen in die zin dat we onze landschappelijke kwaliteiten in stand houden. De RES en de Omgevingswet hangen zo op een complexe manier samen. We zullen de plannen daarop beoordelen.

We vinden uiteraard dat de projecten die de verkeersdoorstroming bevorderen gewoon doorgang moeten vinden. Maar nog belangrijker is het om de voorgestelde doorfietsroute Wehl-De Huet snel doorgang vinden, en dat dit een begin is van meer soortgelijke projecten. Tegelijkertijd steunen wij initiatieven die fietsveiligheid bevorderen, zoals aanpassing van kruisingen en verbreding van fietspaden.

Tenslotte

Voorzitter,

Wij hebben, ondanks alle risico’s die in de realisatie van de begroting aan de orde zijn, er vertrouwen in dat met de beleidsvoornemens in de kadernota een degelijke, sluitende begroting voor 2021 tot stand komt. We stemmen daarom in met het voorstel de kadernota vast te stellen en de opdracht aan het college voor het opstellen van de begroting 2021 met de genoemde randvoorwaarden.

Tenslotte, voorzitter, ter afsluiting wil ik nog het volgende zeggen. We komen uit een lastig eerste halfjaar met vergaderen via het beeldscherm en ander ongemak. Ik wil de griffie complimenteren en danken voor de fantastische steun die we kregen om ons werk mogelijk te maken.

Weekbericht: 1,5 meter

D66 D66 Doetinchem 06-06-2020 11:51

We mogen weer! Eerlijk gezegd kon ik niet wachten om weer volop te genieten van het terras en de restaurantjes in Doetinchem. Gisteravond hebben we dan ook lekker uitgepakt bij een restaurant in de Grutstraat. Het was heerlijk, maar aan de andere kant ook een confronterende avond.

Mooi om te zien hoe creatief de horeca is geweest om nieuwe mogelijkheden te creëren voor eten en drinken op 1,5 meter. Hier en daar is er ongetwijfeld nog wat discussie over het feit of een verdieping of naastgelegen deel van het pand als apart restaurant gezien kan worden, maar over het algemeen is het mogelijk gemaakt om met je eigen huishouden bij elkaar aan een tafeltje te zitten.

Die regels, kan dat wel?

Ik geef het ze te doen, het opvolgen van al die regels. Het horecapersoneel heeft noodgedwongen een tijd thuis gezeten en is zichtbaar enthousiast er weer voor de gasten te zijn. Maar hoe gaat dat met het hanteren van die regels? Kan dat nou eigenlijk wel? We hadden gereserveerd, maar ook gasten die niet gereserveerd hadden konden ter plekke een reservering doen om direct plaats te nemen. Ik zag er kennelijk fit genoeg uit, want niemand heeft me gevraagd of ik verkouden ben of koorts heb. Het restaurant was prima ingericht op de 30 gasten en de 1,5 meter afstand, maar toen er een groepje jongeren kwam werd de tent verbouwd en namen zij vlak tegen elkaar plaats aan wat aan elkaar geschoven tafels.

Hoe groot is het contrast met het stadhuis en het opleidingsgebouw waar ik eerder op de dag was. Je kunt niet zomaar naar binnen, want je moet een afspraak hebben. Het aantal toegelaten personen per ruimte ligt vast, er zijn eenrichtingsroutes bepaald en met een grote hoeveelheid aan bordjes wordt duidelijk gemaakt dat je toch echt steeds je handen moet wassen en afstand moet houden. De gemeenteraad moest eigen koffie en thee meenemen en in de raadszaal mocht een beperkt aantal raadsleden aanwezig zijn.

Ja, het kan!

Het wordt een flinke opgave. Collega’s ontmoeten elkaar weer en willen bijpraten. Houden mensen dan daadwerkelijk afstand? En hoe doen wij het op terrassen en in café’s en restaurants? Schuiven we, ook al komen we niet uit hetzelfde huishouden, toch aan één tafel? Bij een restaurant in Doetinchem zag ik dat het zeker kan. Reserveren verplicht. Eén gastheer om ons naar de tafel te brengen. Bij binnenkomst direct de vraag of we allemaal gezond waren en uit één gezin kwamen. Personeel dat netjes afstand hield. Wat fijn dat het op die manier werkt.

Doen wij dit met elkaar?

We willen weer terug naar de situatie zoals die was. Zonder zorgen naar de kapper, chillen met vrienden in een park, naar de sportschool, drankjes in de bar en weer samen op reis. Tegelijkertijd zal het aantal bevestigde besmettingen in de komende tijd stijgen en zullen er nieuwe (lokale) uitbraken van het virus zijn. Juist daarom zijn de komende tijd de maatregelen tegen verspreiding van het virus zo belangrijk. Vanuit het oogpunt van publieke gezondheid blijf ik hier ook aandacht voor vragen. Het zal een flinke opgave zijn om ons bewust te zijn en blijven van het belang van de maatregelen. Houd vol!

Weekbericht wethouder – week 37

D66 D66 Doetinchem 14-09-2019 13:06

Afgelopen week was de week van de alfabetisering. Maandagochtend begon ik in Amsterdam. Daar ondertekenden de 35 centrumgemeenten een akkoord met drie ministeries (vertegenwoordigd door minister Ingrid van Engelshoven) over de vervolgaanpak laaggeletterdheid. Gemeenten ontvangen hiervoor vanaf volgend jaar extra geld. Elke wethouder was gevraagd iemand mee te nemen. Jack Tucker vergezelde mij. Hij staat beter bekend als Magic Jack en liet op een fenomenale wijze zien dat je door zelf kansen te pakken kunt omgaan met je taalachterstand. Eerst moet er dan wel aandacht voor zijn en je moet in een situatie komen dat je je taalachterstand niet hoeft te verbergen. Hij vertelde over schaamte die daarbij hoort en mogelijkheden die er zijn om verder te komen met taal. In onze arbeidsmarktregio zullen we met partners volop een vervolg geven aan de aanpak.

Ik had een gesprek met Blik op Werk over de wijze waarop zij de kwaliteit bewaken van o.a. instanties die inburgeringstrajecten verzorgen. Het was niet een heel positief verhaal, want in Nederland wordt helaas misbruik gemaakt van de financiële inzet die de Rijksoverheid nu levert. Dat verandert wellicht met de nieuwe inburgeringswet. We spraken ook over mogelijkheden die er zijn om samen met Blik op Werk criteria op te stellen, waar een instelling op beoordeeld kan worden. Ik vind dat een werkwijze die erg past bij de regierol die gemeenten binnenkort krijgen.

Met het college hebben we intensief gewerkt aan keuzerichtingen in onze begroting. We hebben ook gereflecteerd op de reeds behaalde resultaten en de focus voor de komende tijd. Het gaf mij veel energie om dit samen met de burgemeester en andere wethouders te kunnen doen. We vormen met elkaar een sterk team met een brede blik op onze maatschappelijke opgaven.

Er was ook een inspirerende bijeenkomst met partijen die met de gemeente Doetinchem samen hebben gewerkt aan de uitvoeringsagenda integratie en participatie statushouders. Ook hadden we een ontmoeting met alle D66-wethouders in Gelderland. Al met al een was het een week met veel energie om de komende tijd weer veel goede dingen te doen.

Domus

D66 D66 Doetinchem 06-02-2019 13:33

In onze gemeente is in het dorp Wehl een grote villa ingericht als voorziening voor beschermd wonen. Vanaf het moment dat bekend werd dat dit gebeuren zou, was bij veel inwoners de weerstand groot. Een deel van de Wehlse bevolking voelde zich overvallen en organiseerde protest. Ondanks het gebrekkige draagvlak zette de gemeente door en kwam de voorziening er. Niet zonder politieke slag of stoot, dat dan weer wel. Het leidde destijds zelfs tot afsplitsing uit de fractie van de PvdA. Onder de naam Domus is de exploitatie in handen van het Leger des Heils. In de overeenkomst met de gemeente waren voorwaarden opgenomen voor de veiligheid voor de omwonenden en van de bewoners van Domus. Met die veiligheid is veel misgegaan.

Maar toch. Er zijn nu eenmaal mensen voor wie het leven geen makkelijke opgave is. Door wat voor oorzaken ook lopen ze tegen de grenzen van hun kunnen aan. Weerstand bieden aan verslavende middelen zoals alcohol of drugs is lukt niet, want de vergetelheid van de roes helpt om alles draaglijker te maken. En als afkicken lukt, blijft de kans op terugval groot. Na een misstap in het verleden en de vrijheidsstraf die daarop volgde, maakt weer meedoen in de samenleving moeilijk. Na een lange opname in een psychiatrisch ziekenhuis is het gewone leven oppakken soms niet te doen.

Maatschappelijke opvang is er voor deze mensen, in de vorm van beschermd wonen. Gemeenten hebben de plicht hiervoor voorzieningen te treffen. We vinden dat normaal. Het is een teken van beschaving dat we mensen niet op straat in de kou laten zitten. We bieden ze bescherming, steun en hulp om hun plek in de samenleving terug te veroveren of, met de beperkingen die ze hebben, op hun manier mee te doen. We weten allemaal dat dit niet altijd goed gaat. Het gedrag van deze mensen voldoet soms niet aan de normen van gewoon fatsoen. Naast huisvesting hebben ze intensieve begeleiding nodig. Hun problematiek is veelal psychisch van aard. Daarmee omgaan vraagt kennis en ervaring. Dat is een vak apart.

In de jaren dat Domus bestaat, zijn er ergerlijke, nare incidenten in het dorp geweest. Vaak ging het om hinderlijk roepen, maar ook schelden, openbare dronkenschap, diefstal enzovoort. Voor Wehl was de maat vol toen in de zomer van 2018 iemand met een mes liep te zwaaien. Het was de grenzen van de verdraagzaamheid voorbij na al eerdere gevallen van aanranding en andere vormen van hinderlijk grensoverschrijdend gedrag.

De gemeente moest ingrijpen omdat het beheer van de voorziening tekort schoot. De bestaande afspraken over de manier waarop de bewoners van Domus werden begeleid, werden niet nageleefd of de regeling was onvolledig. Het gemeentebestuur stond voor de opgave om de zaak op orde te krijgen: regie door de gemeente, handhaving door politie en het beheer veel meer onder controle krijgen. De meest overlast veroorzakende bewoners van Domus werden overgeplaatst. Het management van Domus moest beter voldoen aan de voorwaarden van het contract met de gemeente. Om dat te regelen is het beheerplan aangepast.

D66 vindt dat die aangescherpte maatregelen voor het beheer en de handhaving een kans moeten krijgen. Veel inwoners vonden de komst van Domus bedreigend en vreesden overlast. Het is te betreuren dat ze het gelijk – ten minste voor een deel – aan hun kant kregen. Als Doetinchem haar taak om beschermd wonen zoals dat in Domus vorm krijgt, verantwoord wil blijven uitvoeren, vraagt dat veiligheidsgaranties voor de omwonenden. Het Leger des Heils heeft in het verleden te weinig gedaan om Domus in de Wehlse gemeenschap te laten opgaan. Om hierin verbetering te brengen is het nodig te werken aan intensieve, openhartige communicatie en naar verbinding te zoeken. Ook daar zal de gemeente haar verantwoordelijkheid moeten nemen.

De gemeenteraad van Doetinchem heeft op 31 januari besloten Domus verder te laten gaan. Niet iedere fractie was het daarmee eens, maar de meerderheid vindt dat het aangescherpte beheerplan de veiligheid voor de omwonenden voldoende garandeert. De praktijk moet uitwijzen of de inzet van de gemeente de ambitie waarmaakt. In de loop van dit jaar is er een evaluatie waarover de raad weer kan oordelen.

Ten slotte de vraag hoe de toekomst er uit gaat zien. Blijft Domus, of gaat het weg? Een voorziening als Domus zal in elke buurt, elke wijk weerstand oproepen. Wat dat betreft staan de spandoeken overal klaar. De overheid kan echter niet elke onwelgevallige maatregel uit de weg gaan.

De les die we moeten leren is dat we de maatschappelijke verantwoordelijkheid voor bescherming van kwetsbare mensen niet alleen in woorden maar ook in daden zichtbaar maken. Dat gaat des te beter als mensen het beleid dat daarbij hoort niet als een bedreiging maar als een uitnodiging tot deelname zien. Daar hoort inspraak bij, plannen maken, meedenken en doen. Pas wanneer mensen alle omstandigheden in beeld hebben en het gevoel hebben daar mede verantwoordelijk voor te zijn, ontstaat er draagvlak. Een vestiging voor beschermd wonen in een buurt kan onder die voorwaarde meer kans van slagen hebben.

En zo komen we uit bij de participatie in de samenleving. Burgers zijn onze kiezers. Maar zij hebben ook belang bij hoe het er in hun woonomgeving aan toegaat. Daar hebben ze een mening en ideeën over, niet alleen maar afwijzing. Betrek ze bij ingrijpende beslissingen die zich in hun omgeving voordoen en voorkom voldongen feiten. Een heldere en constructieve dialoog tussen burgers en overheid helpt ons vaak aan betere oplossingen!

Pieter Herngreen

Fractievoorzitter D66 Doetinchem

Domus

D66 D66 Doetinchem 06-02-2019 13:33

In onze gemeente is in het dorp Wehl een grote villa ingericht als voorziening voor beschermd wonen. Vanaf het moment dat bekend werd dat dit gebeuren zou, was bij veel inwoners de weerstand groot. Een deel van de Wehlse bevolking voelde zich overvallen en organiseerde protest. Ondanks het gebrekkige draagvlak zette de gemeente door en kwam de voorziening er. Niet zonder politieke slag of stoot, dat dan weer wel. Het leidde destijds zelfs tot afsplitsing uit de fractie van de PvdA. Onder de naam Domus is de exploitatie in handen van het Leger des Heils. In de overeenkomst met de gemeente waren voorwaarden opgenomen voor de veiligheid voor de omwonenden en van de bewoners van Domus. Met die veiligheid is veel misgegaan.

Maar toch. Er zijn nu eenmaal mensen voor wie het leven geen makkelijke opgave is. Door wat voor oorzaken ook lopen ze tegen de grenzen van hun kunnen aan. Weerstand bieden aan verslavende middelen zoals alcohol of drugs is lukt niet, want de vergetelheid van de roes helpt om alles draaglijker te maken. En als afkicken lukt, blijft de kans op terugval groot. Na een misstap in het verleden en de vrijheidsstraf die daarop volgde, maakt weer meedoen in de samenleving moeilijk. Na een lange opname in een psychiatrisch ziekenhuis is het gewone leven oppakken soms niet te doen.

Maatschappelijke opvang is er voor deze mensen, in de vorm van beschermd wonen. Gemeenten hebben de plicht hiervoor voorzieningen te treffen. We vinden dat normaal. Het is een teken van beschaving dat we mensen niet op straat in de kou laten zitten. We bieden ze bescherming, steun en hulp om hun plek in de samenleving terug te veroveren of, met de beperkingen die ze hebben, op hun manier mee te doen. We weten allemaal dat dit niet altijd goed gaat. Het gedrag van deze mensen voldoet soms niet aan de normen van gewoon fatsoen. Naast huisvesting hebben ze intensieve begeleiding nodig. Hun problematiek is veelal psychisch van aard. Daarmee omgaan vraagt kennis en ervaring. Dat is een vak apart.

In de jaren dat Domus bestaat, zijn er ergerlijke, nare incidenten in het dorp geweest. Vaak ging het om hinderlijk roepen, maar ook schelden, openbare dronkenschap, diefstal enzovoort. Voor Wehl was de maat vol toen in de zomer van 2018 iemand met een mes liep te zwaaien. Het was de grenzen van de verdraagzaamheid voorbij na al eerdere gevallen van aanranding en andere vormen van hinderlijk grensoverschrijdend gedrag.

De gemeente moest ingrijpen omdat het beheer van de voorziening tekort schoot. De bestaande afspraken over de manier waarop de bewoners van Domus werden begeleid, werden niet nageleefd of de regeling was onvolledig. Het gemeentebestuur stond voor de opgave om de zaak op orde te krijgen: regie door de gemeente, handhaving door politie en het beheer veel meer onder controle krijgen. De meest overlast veroorzakende bewoners van Domus werden overgeplaatst. Het management van Domus moest beter voldoen aan de voorwaarden van het contract met de gemeente. Om dat te regelen is het beheerplan aangepast.

D66 vindt dat die aangescherpte maatregelen voor het beheer en de handhaving een kans moeten krijgen. Veel inwoners vonden de komst van Domus bedreigend en vreesden overlast. Het is te betreuren dat ze het gelijk – ten minste voor een deel – aan hun kant kregen. Als Doetinchem haar taak om beschermd wonen zoals dat in Domus vorm krijgt, verantwoord wil blijven uitvoeren, vraagt dat veiligheidsgaranties voor de omwonenden. Het Leger des Heils heeft in het verleden te weinig gedaan om Domus in de Wehlse gemeenschap te laten opgaan. Om hierin verbetering te brengen is het nodig te werken aan intensieve, openhartige communicatie en naar verbinding te zoeken. Ook daar zal de gemeente haar verantwoordelijkheid moeten nemen.

De gemeenteraad van Doetinchem heeft op 31 januari besloten Domus verder te laten gaan. Niet iedere fractie was het daarmee eens, maar de meerderheid vindt dat het aangescherpte beheerplan de veiligheid voor de omwonenden voldoende garandeert. De praktijk moet uitwijzen of de inzet van de gemeente de ambitie waarmaakt. In de loop van dit jaar is er een evaluatie waarover de raad weer kan oordelen.

Ten slotte de vraag hoe de toekomst er uit gaat zien. Blijft Domus, of gaat het weg? Een voorziening als Domus zal in elke buurt, elke wijk weerstand oproepen. Wat dat betreft staan de spandoeken overal klaar. De overheid kan echter niet elke onwelgevallige maatregel uit de weg gaan.

De les die we moeten leren is dat we de maatschappelijke verantwoordelijkheid voor bescherming van kwetsbare mensen niet alleen in woorden maar ook in daden zichtbaar maken. Dat gaat des te beter als mensen het beleid dat daarbij hoort niet als een bedreiging maar als een uitnodiging tot deelname zien. Daar hoort inspraak bij, plannen maken, meedenken en doen. Pas wanneer mensen alle omstandigheden in beeld hebben en het gevoel hebben daar mede verantwoordelijk voor te zijn, ontstaat er draagvlak. Een vestiging voor beschermd wonen in een buurt kan onder die voorwaarde meer kans van slagen hebben.

En zo komen we uit bij de participatie in de samenleving. Burgers zijn onze kiezers. Maar zij hebben ook belang bij hoe het er in hun woonomgeving aan toegaat. Daar hebben ze een mening en ideeën over, niet alleen maar afwijzing. Betrek ze bij ingrijpende beslissingen die zich in hun omgeving voordoen en voorkom voldongen feiten. Een heldere en constructieve dialoog tussen burgers en overheid helpt ons vaak aan betere oplossingen!

Pieter Herngreen

Fractievoorzitter D66 Doetinchem

Weekbericht wethouder – week 4

D66 D66 Doetinchem 26-01-2019 13:30

Wat veel mooie en grappige reacties kreeg ik naar aanleiding van het krantenartikel ‘Wethouder Jorik Huizinga kan ook heel hard lopen’. Ik was er de hele maandag verlegen van. Stiekem heb ik er erg om gelachen, ‘heel hard’ is een vrij subjectief begrip. Feit is wel dat ik erg genoten heb van het feit dat ik na lange tijd weer in vorm was om heerlijk over de Montferlandse heuvels te rennen. In de collegevergadering kwam ik er niet onderuit te trakteren.

Maandagmiddag sprak ik met een aantal betrokkenen van het Werkgeversservicepunt en de gemeente Doetinchem over SROI. Centrale vraag: hoe creëren we meer kansen voor mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie? Wat is onze eigen rol (gemeente) en wat zijn de mogelijkheden voor andere instellingen en bedrijven. Het is een thema uit de coalitieagenda, waar we nu door een pilot met het WSP concreet invulling aan geven. We kijken daarbij naar de monitor.

Er was tijd voor het college om de stand van zaken op te maken en te kijken naar ieders inbreng in het realiseren van onze doelen om de gemeente Doetinchem weer een stuk mooier te maken. Ook nam ik tijd voor afstemming met collega-wethouders in de regio Achterhoek. We werken nauw samen als het gaat om werk & inkomen en ik merkte opnieuw dat participatie bij alle colleges een belangrijk thema is, verbonden met het gehele sociale domein. Initiatieven bij gemeenten, SDOA en Laborijn zijn er ook om van elkaar te leren en samen nieuwe (regelarme?) wegen te verkennen.

Rond het plan van aanpak ‘Samen sterk voor inwoners naar werk’ heb ik afgestemd met verschillende raadsleden. Ik heb hen verteld over het belang van deze aanpak en de kansen die het biedt voor werk en maatschappelijke participatie van inwoners. Dat Laborijn daar de komende tijd flink op inzet, door mensen uit te nodigen voor de Werkacademie vind ik een kansrijke en belangrijke stap. Spannend ook, omdat het ook om mensen gaat die al lang niet in gesprek zijn geweest over hun talenten en kansen. Ook gaat het om mensen die wellicht nooit hebben mogen ervaren hoe fijn het is om collega’s te hebben en zelf een inkomen te verwerven.

Inspirerend was ook een gesprek met Evelyn Wannet en Sylvia van Drenth van Twomorrow. We hebben gesproken over werken met een psychische kwetsbaarheid. Ze geven integratie vorm vanuit en met de GGZ-behandelaar. Een gevoelig thema, want niet elke behandelaar is ervan overtuigd dat het perspectief van (betaald) werk reëel is voor mensen die (medisch) behandeld worden. Ik vind dat je, als je dat wel goed doet, echt werkt aan perspectief voor mensen. In het kader van ons regionale project ‘Avontuur in de structuur’ gaan we er een vervolg aan geven.

Donderdagavond was de beeldvormende raad. Ik kreeg veel vragen over het plan van aanpak van Laborijn en de beoogde resultaten. Ik vond het mooi om te merken dat resultaten ook volgens raadsleden gaan over wat onze inwoners ervan merken en niet alleen over geld en cijfermatige targets. Die zijn uiteraard van belang, maar ik zag ook bij raadsleden dat zij van mening zijn dat Laborijn intensiever de slag zal moeten gaan om mensen, waar dat nog niet zo is, perspectief te bieden. In de Werkacademie van Laborijn gaat het over mogelijkheden van mensen en een goede afstemming met werkgevers en maatschappelijke organisaties.

Op vrijdag hebben we met het dagelijks bestuur en de directie van Laborijn nader afgestemd. Hoewel het tempo en de aanpak in de Laborijn-gemeenten verschillend is, hebben we vastgesteld dat we werken aan hetzelfde doel. Tussendoor kon ik even op de schaats: wat een mooie ijsbaan hebben we toch in Doetinchem. ‘s Avond ben ik op bezoek geweest bij de PvdA. Zij hadden het zogenaamde Roze Kafé, waar stil gestaan werd bij LHBTI-beleid in Gelderland. Mooi dat er landelijk initiatief is om samen deel te nemen aan de Canal Parade.

In dit weekend heb ik piketdienst. Dit houdt in dat ik als loco-burgemeester beschikbaar ben voor acute situaties rond openbare orde en veiligheid. Ik ervaar dat als een verantwoordelijke rol en ik ben alert en bereikbaar voor hulpdiensten en zorginstellingen. Hopelijk is het een rustig, fijn en goed weekend voor al onze inwoners.

Weekbericht wethouder – week 3

D66 D66 Doetinchem 19-01-2019 11:56

De maandagochtend staat altijd in het teken van het portefeuilleberaad. Met ambtenaren bespreek ik dan alle verschillende dossiers. Het is een wonderlijk gebeuren. Groepjes ambtenaren staan klaar om 10 minuten met een wethouder of de burgemeester te spreken over een onderwerp. Het betekent voor mij altijd een flink stuk voorbereiding, want alle te bespreken stukken wil ik goed gelezen hebben. Afgelopen maandag spraken we o.a. over ict-dienstverlening, armoede & participatie en volksgezondheid. In een aantal gevallen ging het om stukken die ter besluitvorming in het college waren voorbereid. Meestal is het p-beraad ook de laatste stap, voordat een stuk in route gaat ter besluitvorming. Die route is een vaste procedure, waarbij verschillende betrokkenen hun handtekening moeten zetten.

Maandagmiddag was ik aanwezig bij de vergadering van het dagelijks bestuur van de GGD Noord- en Oost-Gelderland. In deze gemeenschappelijke regeling werkt de gemeente Doetinchem samen met 21 andere gemeenten aan diverse raken rond gezondheid van onze inwoners. In het dagelijks bestuur zit ik samen met wethouders uit Apeldoorn, Elburg, Epe, Nunspeet en Winterswijk. Ook de burgemeester van Zutphen is lid van net dagelijks bestuur. We hebben veel actuele thema’s besproken en de vergadering van het algemeen bestuur in februari voorbereid.

We hadden een fijne nieuwjaarsbijeenkomst voor alle medewerkers van Laborijn op de Vijverberg. Na toespraken van de directeur van De Graafschap en de directeur van Laborijn, mochten we genieten van een stamppotbuffet. Directie, managers en teamleiders zorgden voor de bediening, dat was ontzettend leuk. Er waren ongeveer 550 mensen en daarmee was het een geslaagde bijeenkomst.

Op maandagavond was de fractievergadering van D66. We hebben de komende beeldvormende raadsvergaderingen besproken en ook de voorbereiding op de komende verkiezingen. Het is fijn om te zien dat we in onze gemeente steeds meer actieve leden hebben. Iedereen draagt zijn steentje bij in de gesprekken, waardoor de vier raadsleden en raadsopvolger prima voorbereid zijn en hun politieke agenda kunnen invullen en waarmaken. Ik heb maandagavond ook met twee andere fracties mogen afstemmen over de beeldvormende raad van 24 januari. Ik vind het fijn om op die manier te werken en ook buiten de raadszaal tijd te nemen om thema’s die van belang zijn voor onze inwoners met elkaar te bespreken.

Op dinsdag was de collegevergadering. Meestal is er een hele lange lijst aan stukken, maar deze keer was dat te overzien. Daardoor hadden we meer tijd om met elkaar stil te staan bij strategische onderwerpen. De opzet daarvan is dat we met de burgemeester en wethouders afstemmen over de strategie rond bredere thema’s in onze eigen gemeentelijke organisatie en de regio. We gingen met elkaar naar Vreden, waar we de andere burgemeesters en wethouders van de zeven Achterhoekse gemeenten ontmoetten. Het thema ‘Grenzhoppers’ stond centraal. De burgemeester van Vreden vertelde hoe de samenwerking over de grens concreet vorm krijgt en wat dat nu en in de toekomst betekent voor o.a. de arbeidsmarkt. Extra leuk is dat later deze week bekend werd dat gastheer Joris Bengevoord, burgemeester van Winterswijk, gekozen werd als beste bestuurder. Ik heb hem van harte gefeliciteerd met deze (terechte) prijs.

Woensdag was het Wethoudersoverleg Werk & Inkomen. We kwamen deze keer met de acht wethouders bij elkaar in Montferland (Didam). Ook de regiomanager van het UWV en de directeuren van SDOA en Laborijn waren aanwezig. We hebben met elkaar gesproken over de gezamenlijke aanpak in onze arbeidsmarktregio en benoemden concreet de doelen voor het Werkgeversservicepunt Achterhoek in 2019. We werken samen aan één werkgeversbenadering. Goed vond ik het dat we er met elkaar een speerpunt van maken eerst snel een beter zicht te hebben van de individuele werkzoekenden, dat we het hebben over targets, maar ook dat we ons voornemen een brede inzet te plegen op Social Return on Investment (SROI).

‘s Middags mocht ik samen met collega wethouder Jos Hoenderboom (Oost Gelre), Hans Martijn Ostendorp (De Graafschap) en Edwin van der Vliet (UWV) op de middenstip van stadion De Vijverberg de overeenkomst ondertekenen, waarin we de actieve samenwerking tussen De Graafschap en het Werkgeversservicepunt Achterhoek bekrachtigden. De samenwerking richt zich op participatie: (betaald) werk stelt mensen in staat mee te doen. Het helpt dat De Graafschap daarin een actieve rol neemt, omdat ondernemers elkaar op de Vijverberg ontmoeten. Daarnaast is de club ook een plek waar veel inwoners die niet eenvoudig een plek vinden op de arbeidsmarkt graag komen.

Er was veel belangstelling voor de Kazemat. Er waren rondleidingen, waar veel mensen op af kwamen. Ik heb veel geleerd over de achtergrond, het ontstaan en wat we nu eigenlijk nog terug kunnen zien over de historie van de Homburgerpoort te Deutichem. Indrukwekkend en prachtig om te zien hoe mooi het behouden is gebleven. In een stad waar in cultuurhistorisch opzicht veel dingen niet meer aanwezig zijn, is het extra bijzonder om dit samen te mogen beleven.

UWV kwam in de afgelopen week met recente informatie over de arbeidsmarkt in de Achterhoek. Het aantal WW-uitkeringen in onze arbeidsmarktregio is sterk gedaald. In de gemeente Doetinchem daalde het aantal uitkeringen in het afgelopen jaar met 26% naar 811. Belangrijkste achtergrond hiervan is dat bedrijven het erg goed doen. In mijn gesprekken met ondernemers hebben we het in toenemende mate over de zorg die er bij bedrijven is om voldoende goed personeel te vinden.

Vrijdagmiddag kwamen we bij elkaar voor de borrel van D66. Met een mooie groep (steun)fractieleden hebben we geproost op een fijne betrokkenheid van D66 in onze gemeente. We bespraken politieke thema’s, maar ook veel persoonlijke dingen die voor mij de drijfveren van onze mensen mooi tekenen en ook maar weer laten zien: er is ook een heel inspirerend leven naast al onze politieke drukte. Fijn weekend!

Jorik Huizinga wethouder, Jordy Mullink raadslid

D66 D66 Doetinchem 17-05-2018 22:30

Tijdens de raadsvergadering van 17 mei 2018 is Jorik Huizinga als wethouder benoemd. Jordy Mullink is geïnstalleerd als raadslid.

Jorik Huizinga groeide op in een dorp in de Achterhoek. Hij volgde de pedagogische academie voor het basisonderwijs en haalde zijn doctoraaldiploma onderwijskunde. Later heeft hij de Master of Business Administration afgerond. Tot 17 mei 2018 was Jorik onderwijsmanager bij een hogeschool en was hij lid van de Raad van Toezicht van een scholenstichting. Deze functies heeft hij neergelegd, om zich volledig te kunnen richten op het wethouderschap.

Jordy Mullink is geboren in Doetinchem en opgegroeid in Wehl. Hij volgt de studie Biologie en medisch laboratoriumonderzoek (HLO) in de richting moleculaire pathogenese in Nijmegen. In zijn vrije tijd fotografeert hij graag en speelt hij altsax bij muziekvereniging AMDG in Wehl. Jordy zal zich samen met de andere drie raadsleden van D66 in de komende tijd actief inzetten om het geluid van D66 in de raad te laten horen.

Wij wensen Jorik en Jordy veel succes.

Informateur: coalitie van CDA, VVD, CU-SGP, D66 en GL

D66 D66 VVD CDA SGP Doetinchem 11-04-2018 21:06

Informateur Maria Martens (CDA) adviseert de coalitie van Doetinchem voor de periode 2018-2022 te laten bestaan uit de fracties van CDA, VVD, CU-SGP, D66 en GL. Deze coalitie zou bestaan uit 19 van de 31 zetels in de nieuwe gemeenteraad. Haar advies is verder te komen tot een coalitieakkoord op hoofdlijnen.

“De informateur heeft goed gekeken naar de uitslag van de verkiezingen. Partijen die stemmen gewonnen hebben, zijn essentiële partners in deze coalitie. Dat is goed nieuws voor de lokale democratie,” zegt Jorik Huizinga, fractievoorzitter van D66. “Bovendien is de samenwerking tussen de beoogd coalitiepartners in de afgelopen periode goed geweest. Er is in de afgelopen jaren veel gerealiseerd in de gemeente en daar kan nu een vervolg aan gegeven worden.”

CDA heeft veruit de meeste stemmen gekregen en VVD stabiliseerde ten opzichte van de vorige verkiezingen. D66, GL en CU-SGP hebben bij de verkiezingen op 21 maart winst geboekt. De partijen zijn samen goed voor een zeer ruime meerderheid van de stemmen.

D66 heeft in gesprek met de informateur zes kernthema’s genoemd, die van belang zijn voor de nieuwe raadsperiode. Twee daarvan kenmerken de richting van het bestuur in Doetinchem: krachtige en vitale samenleving en intensiveren van de regionale samenwerking. Dit beleid is reeds ingezet met de Agenda voor de Toekomst, maar krijgt wat D66 betreft een stevig vervolg in de komende periode.

D66 heeft een coalitieakkoord op hoofdlijnen voorgesteld. Zo’n akkoord legt vooraf geen partijen aan banden, maar biedt ruimte voor alle raadsleden om wezenlijke punten in te brengen. Het biedt optimale ruimte voor partijen die zich niet in de coalitie vertegenwoordigd weten.

De fractie van D66 in Doetinchem staat voor een constructieve samenwerking met alle partijen in de gemeenteraad. De contacten met andere raadsleden zijn goed en wij zullen erin investeren om die contacten verder te verdiepen en versterken.

Zie hier de inbreng van D66 bij het gesprek met de informateur.

Duidingsdebat

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Doetinchem 29-03-2018 20:15

Na de installatie van de nieuwe gemeenteraadsleden, vond in de raadzaal vanavond het duidingsdebat plaats. Door de fractievoorzitters van de verschillende partijen werd een visie gegeven op de uitkomsten van de verkiezingen en de betekenis voor de komende tijd. Jorik Huizinga bracht namens de fractie van D66 onderstaande in.

Kijk hier naar de video.

D66 is terug in de gemeenteraad! En hoe! Onze partij heeft in de laatste jaren bij elke verkiezing meer stemmen gekregen. Van 1 zetel naar 2 in 2006, naar 3 in 2014 en nu naar 4. De kiezer heeft zich in toenemende mate uitgesproken voor de sociaalliberale, progressieve koers van D66. Onze politieke visie wordt gedragen en de kiezer wil dat wij een cruciale rol hebben in de raad.

In de komende periode gaat het echter niet om D66. Belangrijker is dat de coalitiepartijen door de kiezer beloond zijn met meer stemmen, terwijl de oppositie stemmen en zetels verloor. Dat is vrij uitzonderlijk. Het lijkt wel een politieke regel dat de oppositie bij verkiezingen wint ten opzichte van de coalitie. In de meeste gemeenten kreeg de coalitie dan ook minder stemmen. Ook in de Achterhoek was dat zo, behalve in Winterswijk en Doetinchem. Daar won de coalitie.

In Doetinchem zijn 27 van de 31 zetels naar landelijke partijen gegaan, terwijl aan de verkiezingen 5 lokale partijen meededen. D66 interpreteert deze uitkomst als wens van Doetinchemmers om vooral over de gemeentegrenzen heen te blijven kijken. Dat is wat ons betreft dan ook één van de belangrijke opdrachten voor de komende periode: verbindingen in en buiten de regio versterken en verder uitbouwen.

Hoe kan het nu dat de kiezer juist de coalitiepartijen heeft beloond? D66 heeft daar drie verklaringen voor.

1. De Agenda voor de Toekomst

In 2014 waren er grote uitdagingen, vooral op het gebied van een veranderende rol van de overheid, op het gebied van het sociale domein en ten aanzien van de financiële crisis. De veranderagenda bleek een door raad en het college goed gedragen en richtinggevend document. De koers die bij de start van de raadsperiode in de Agenda voor de Toekomst werd bepaald, bleek vier jaar lang een sterk richtinggevend kader, waarvan de resultaten gerealiseerd zijn.

2. Centrumgemeente Doetinchem

De bestuurlijke rol van Doetinchem in de regio Achterhoek wordt steeds belangrijker. Aan een toenemend aantal thema’s werken we samen met andere gemeenten. Ook in die gemeenten zien we zetelwinst bij CDA, VVD, GroenLinks en D66. In totaal hebben deze partijen 8 zetels meer. Er zijn in de Achterhoekse gemeenten minder zetels voor PvdA, SP en lokale partijen. Wanneer wij gebruik maken van onze politieke partners in de regio en in de provincie, dan kunnen we de regionale samenwerking versnellen en optimaliseren, zo is de visie van D66.

3. Collegiaal bestuur

Verkiezingen gaan niet alleen over cijfers. Belangrijker nog zijn de mensen. De bestuurscultuur was vier jaar geleden een belangrijk aandachtspunt. De andere visie op het samenspel tussen inwoners en gemeente, maakte dat de rol van het college en de gemeenteraad moest veranderen. D66 heeft deel uitgemaakt van een professioneel college, waarin collegiaal bestuurd werd. De rol van de gemeenteraad is geoptimaliseerd, doordat portefeuillehouders de raad vooraf en achteraf expliciet betrokken bij de koers. De raad ging meer sturen. Wat D66 betreft zitten wij midden in dit veranderingsproces en wij zijn van mening dat dit verder voltooid moet worden in de komende jaren.

 

Een mooie periode ligt voor ons. Maar het wordt ook een periode met flinke uitdagingen. Vraagstukken die vragen om een gemeentebestuur dat niet op de winkel past, maar de schouders zet onder een vooruitstrevende, duurzame verandering.

Het mag duidelijk zijn. Voor D66 geldt dat wij graag onze plannen willen realiseren in samenwerking met partners die ruimte bieden aan de samenleving. We gaan uit van het feit dat je samenleven niet alleen doet, maar staan voor een open gemeente, waarin mensen gelijke kansen krijgen. Met een flinke dosis ‘Doen!’ willen wij het voor elkaar krijgen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.