Nieuws van politieke partijen in Enschede inzichtelijk

64 documenten

Afscheid wethouder Jurgen van Houdt

ChristenUnie ChristenUnie Enschede 11-03-2023 11:08

https://enschede.christenunie.nl/k/n10023/news/view/1456978/43676/afscheidsspeech Jurgen in Enschede.jpg

Afgelopen week was de drukbezochte afscheidsreceptie van onze wethouder. Hij werd toegesproken door de burgemeester en bedankt voor meer dan 20 jaar inzet voor onze mooie stad. Van fractievolger naar raadslid, vanaf 2007 actief als raadslid en later als fractievoorzitter, vanaf 2014 als wethouder met elke 4 jaar een compleet nieuwe portefeuille. Zoals hij zelf al aangaf een brede voorbereiding op de volgende taak die hem wacht. Jurgen sprak daarna zelf de aanwezigen toe. Waarin hij memoreerde dat hij 6 burgemeesters heeft meegemaakt en van ieder van hen wel iets geleerd had. Daarnaast was er een groot woord van dank aan zijn vrouw en kinderen. Jurgen sloot af met de zegenbede van psalm 122 uit de oude berijming:

Dat vreed,’en aangename rust,En milde zegen u verblijDat welvaart in uw vesting zijIn uw paleizen vreugd’ en lust.

Dit willen wij hem als fractie ook toebidden voor zijn nieuwe taak en alle nieuwe uitdagingen op zijn weg. Maar ook voor ons die in Enschede het werk voortzetten. We danken Jurgen voor zijn inzet voor de stad in de afgelopen 20 jaar.

Afgelopen donderdag is Jurgen in Rijssen-Holten geïnstalleerd als burgemeester.

Wethouder Financiën in Coronatijd

D66 D66 Enschede 28-08-2021 14:14

Enschede heeft perspectief nodig. Samen bouwen aan de toekomst door en uit de crisis. We moeten investeren in de stad om onze inwoners en ondernemers kansen te bieden. Na jaren van bezuinigingen is de rek er wel uit.

Er is stevig gelobbyd bij het Rijk om meer middelen voor de gemeenten vrij te maken in het Gemeentefonds. Dat lijkt nu eindelijk resultaat te krijgen, alhoewel het Rijk nog niet op alle punten duidelijkheid geeft, zolang er geen nieuwe regering is gevormd. Als wethouder vind ik het enorm belangrijk om de grote sociale en financiële uitdagingen aan te gaan en anticyclisch te investeren in de stad.

Te weinig middelen van het Rijk

De begroting van Enschede heeft een omvang van zo’n 750 miljoen Euro. Daar doet Enschede veel mee, heel veel. Tot 2020 werd bezuinigd om het gemeentelijk huishoudboekje op orde te krijgen. Dat was nodig als gevolg van de financiële crisis, maar vooral omdat het Rijk te weinig middelen beschikbaar stelde voor gemeenten. Dat betekende voor Enschede dat extra middelen werden ingezet in het sociale domein ten koste van het fysieke domein. Maar daar kan, zoals gezegd, verandering in komen.

Geen extra bezuinigingen

Het meerjarenbeleid wordt ieder jaar voor het zomerreces uitgestippeld in de zogenoemde Zomernota. Daarin geeft de Gemeenteraad de contouren aan voor de begroting die na het reces tot stand komt.

De Zomernota voor 2020 kreeg van mij de veelzeggende titel Coronanota. Een pandemie van deze omvang was ongekend. Voor mij stond vast dat we onze inwoners door de crisis zouden helpen. Geen nieuwe bezuinigingen en zoveel mogelijk de gevolgen beperken. De raad stemde in met het voorstel om geen verdere bezuinigingen door te voeren. Dat was een mooi moment: mijn eerste door de raad vastgestelde nota. Ook werd unaniem ingestemd met de motie Wederopbloei, waarbij een fonds werd gevormd om de veerkracht van de stad financieel te ondersteunen. Bij de begroting kon daar 600K euro voor worden vrijgemaakt.

Niemand wist wat de toekomst ons zou brengen en dat is in zekere zin nog steeds het geval. Toch tekenen zich inmiddels een aantal contouren af. Zo kwam het Rijk de belofte om de financiële gevolgen te compenseren ruimschoots na.

Investeren in de stad

Bij mij groeide het besef van de noodzaak om anticyclisch te investeren. In eerste instantie om het aantal banen dat zou verdwijnen te compenseren. Dat bracht mij tot het voorstel om te kijken in hoeverre het mogelijk zou zijn om projecten naar voren te halen, te versnellen, zodat er meer banen bij komen. Inmiddels is duidelijk dat ook de woningmarkt onder grote druk is komen te staan. Dat vraagt eveneens om investeringen. Al bij de begroting voor 2021 lukte het om de plannen voor Centrum Kwadraat mee te nemen, evenals het plan Rondkomen met je Inkomen. Daarmee wordt én in de fysieke kant én in de sociale ambitie van de stad geïnvesteerd.

Ook de Zomernota 2021, waarin een Investeringsagenda is opgenomen, is begin juli door de Raad aangenomen.

Het Gemeentefonds

Het Rijk heeft inmiddels een voorstel ontwikkeld om de financiële middelen, die aan de gemeenten worden toegerekend, op een nieuwe manier te berekenen: te herijken. Binnen de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) en de G40 (40 grootste gemeenten) voeren we gesprekken over de wijze waarop en de gevolgen voor onze stad. De discussie is nog niet afgerond. Toch zijn de signalen inmiddels positief te noemen.

Enorm tekort middelen jeugd

Een belangrijk punt hierbij is het structurele tekort op de middelen voor de jeugd. In 2015 heeft de decentralisatie van de uitvoering van de Jeugdwet plaatsgevonden terwijl de middelen met 40% gekort werden. Het was voorspelbaar dat daardoor een enorm knelpunt zou ontstaan. Inmiddels is berekend dat het landelijke tekort meer dan 1,5 miljard euro bedraagt. Er moest een arbitrage aan te pas komen om het Rijk in beweging te brengen. De demissionaire regering heeft nu voor 2022 de tekorten aan de middelen voor jeugd toegevoegd. Het gaat voor Enschede om een kleine 16 miljoen euro. Voor de invulling van de structurele middelen voor de jaren erna wordt gewacht op de nieuwe regering. Dat is uiterst ongelukkig voor alle gemeenten die in oktober de begroting voor 2022-2025 moeten indienen. Het maakt nogal verschil of structureel met een verhoging van 16 miljoen kan worden gerekend. De bezuinigingskramp ligt weer op de loer.

Stand van zaken herijking

Daarnaast speelt de herijking van het gemeentefonds. De afgelopen week is bekend geworden dat de nu gehanteerde berekening voor Enschede leidt tot een structurele verbetering van onze financiële positie. Het is nog niet definitief*, maar de nieuwe berekening komt uit op €46 per inwoner op jaarbasis erbij. Weliswaar gefaseerd ingevoerd, maar op basis hiervan zou vanaf 2023 2,5 miljoen, 2024 5 miljoen en 2025 7,5 miljoen voordeel gelden in onze begroting.

In dat geval komt er meer ruimte om én onze Investeringsagenda én onze voorzieningen op te pakken. En natuurlijk blijven we ook inzetten op het sociale domein. Zoals we dat de afgelopen jaren met overtuiging hebben gedaan.

*Eerdere herverdelingen leidden bij het definitieve resultaat uiteindelijk tot afwijkende cijfers.

Het bericht Wethouder Financiën in Coronatijd verscheen eerst op Enschede.

Zorgen over corona en onze stad

ChristenUnie ChristenUnie Enschede 09-10-2020 15:50

https://enschede.christenunie.nl/k/n10023/news/view/1320293/43676/03 Meijer, Hadassa

Als ChristenUnie Enschede hebben wij zorgen over taken die niet, of maar half, door kunnen gaan. Dit omdat we in Nederland nieuwe coronaregels hebben. Afgelopen maandag stelde raadslid Meijer hier vragen over binnen de Enschedese gemeenteraad. Zij is bang dat deze belangrijke taken niet doorgaan. Dit gebeurt bij onder andere de stadsbank Oost, het formulierenadviespunt, de wijkwijzers, huiskamers van de buurt en de speeltuinen. Juist als we moeilijke maatregelen nemen, moeten we voor elkaar zorgen. 

Raadslid Hadassa Meijer zegt hierover het volgende:

"Als wij stoppen met verschillende taken en we stappen zetten om Corona te bestrijden, dan heeft dit gevolgen. Hoe gaan we hier goed mee om? Het laatste wat mensen hier van moeten ondervinden zijn problemen. Al helemaal mensen die spanning hebben over hun financiën mogen hier geen last van hebben. Misschien moeten we soms kijken naar de noodoplossing. Wij hopen dat de stad hierdoor beter gaat draaien, dat het goed gaat."

Ondanks de duidelijke vragen van raadslid Meijer zei het college dat ze niet extra zaken gaat regelen voor onze stad. Ze houden vast aan de Coronaregels en denken dat mensen online geholpen kunnen worden. Helaas is dit voor mensen die stapels formulieren in moeten invullen of schuldproblemen hebben lang niet altijd een optie. Ook is echt contact soms nodig, een scherm is niet altijd de oplossing. 

Raadslid Meijer geeft aan dat zij zich in wil zetten om toch beweging te zien bij het college. Er zijn mensen die niet goed om kunnen gaan met een laptop of tablet. Die mensen zitten dan ook nog eens binnen. Dan vereenzaam je en krijg je niet de hulp die nodig is. Dat moeten we niet willen. Wij als ChristenUnie denken dan ook dat we meer moeten doen om de mensen in deze stad te helpen!

Op naar de integrale energievisie

CDA CDA Enschede 10-09-2020 11:57

Wat hebben we een reis moeten maken tot de besluitvormende en kaderstellende raadsvergadering van maandag jl. inzake de Nota van Uitgangspunten. Met de levendige raadsvergadering van voor de vakantie nog vers in het geheugen stond er nogal wat druk op deze raadsvergadering. Aan het huidige voorliggende voorstel is niks verandert sinds de vergadering van voor de zomer. Kortom: bij vaststelling van dit raadsvoorstel verliest de raad zijn volledige positie. We geven het mandaat aan het college. De raad en de inwoners staan hierdoor buitenspel. Dit kán en mág echt niet de bedoeling zijn. Mede daarom hebben we samen met EnschedeAnders een amendement geschreven om deze principiële punten uit het raadsvoorstel te schrappen. Heel bijzonder kwam er ook ineens een vergelijkbaar amendement vanuit de coalitie. Het amendement van de coalitie heeft het wél gehaald… Innovatie Het CDA Enschede wil ook kijken naar de kansen en mogelijkheden die de energietransitie ons biedt. Wat het CDA betreft moet de gemeente Enschede inzetten op nieuwere en andere vormen van energieopwekking. Dus niet (!) alleen vasthouden aan de windmolens en de vele hectaren zonnevelden. Maak van Enschede de Energie-innovatiehoofdstad. Onze innovatie-motie heeft unanieme steun van de Raad gekregen. Besparen Wat je niet verbruikt, hoef je ook niet op te wekken. Zet als gemeente Enschede in op besparen! Geef het goede voorbeeld. Daarnaast hebben we de wethouder opgeroepen om serieus werk te maken van een besparingselement in de integrale Energievisie. Ook onze besparingsmotie heeft het unaniem gehaald. Buitengebied Het CDA Enschede heeft het college en ook de leden van coalitie opgeroepen om zeer zorgvuldig om te gaan met ons buitengebied. De opgave waar het binnenstedelijke gebied voor staat mag niet over de schutting worden gegooid van het schaarse en mooie buitengebied. Mede daarom zijn wij blij dat de windmolen aan de Windmolenweg via een amendement is geschrapt. Dit betekent echter wel dat er een alternatieve plek zal worden gezocht. Het is nu maar de vraag of deze coalitie oog blijft houden voor draagvlak. Rond december moet de integrale Energievisie ter besluitvorming in de raad liggen en dit zal ongetwijfeld punt van gesprek zijn. Mart van Lagen, raadslid CDA Enschede

Tuintjes, camera’s en een alarm tegen afval naast de bak

PvdA PvdA Enschede 02-09-2020 10:38

Geschreven door Muus Visser

Gemeenten hebben in toenemende mate last van bijplaatsingen: afval dat naast ondergrondse containers wordt gedumpt. Maatregelen als ‘containertuintjes’, cameratoezicht en eventueel de afschaffing van het betalen per afvalzak moeten uitkomst bieden.

Bewoners van bepaalde Arnhemse wijken spreken gekscherend inmiddels van ‘Palermo aan de Rijn’, zoveel afval belandt er op de plateaus naast de containers. Uit een steekproef van de Gelderlander bleek dat bijna 1 op de 5 containers rondom is vervuild. ‘We hebben zo’n 1400 containers in Arnhem, dus reken maar uit hoeveel dat er zijn,’ zegt raadslid Vincent Bouma.

Bijplaatsingen zijn geen specifiek Arnhems probleem. Landelijke cijfers ontbreken, maar een rondje langs nieuwssites leert dat de problematiek speelt van Roosendaal tot Enschede. De een wijst op de volle containers als oorzaak van het probleem; nieuwe zakken passen er niet meer in, waarop bewoners deze naast de container achterlaten. Met alle gevolgen van dien: irritatie bij buren, stankoverlast en ongedierte in de buurt.

Bouma: ‘Rond 20% van de afvalcontainers is het een puinhoop’

Anderen zien diftar (afkorting van gedifferentieerde tarieven) als de boosdoener. Dit systeem houdt grofweg in dat bewoners betalen per weggegooide afvalzak of hoeveelheid afval, in plaats van een vast bedrag per jaar aan afvalstoffenheffing. Volgens het Centraal Planbureau (CPB) geeft het systeem huishoudens een prijsprikkel om de hoeveelheid restafval terug te dringen. De negatieve lezing zou zijn dat het huishoudens een prikkel geeft hun afval niet in de container te deponeren, maar daarnaast of in openbare afvalbakken. Toch zou dit ‘onwenselijke neveneffect’ klein zijn in vergelijking met de behaalde positieve resultaten, aldus het CPB vorig jaar.

Lokale PvdA-politici in verschillende gemeenten herkennen het afvalprobleem in hun gemeenten. Wat zien zij als de oorzaak? En, belangrijker, zijn er oplossingen?

VANG-doelstellingen

De term bijplaatsingen vindt Arjan de Vries ‘wel heel keurig’, bijna eufemistisch eigenlijk. ‘Het is gewoon aso-gedrag,’ zegt de Almelose fractievoorzitter. Ook Almelo kent het probleem van afval dat naast de container wordt achtergelaten. ‘Maar we hebben een wethouder die er bovenop zit.’

De gemeente werkt (nog) niet met diftar, een heikel punt in de gemeenteraad, vertelt De Vries. Zelf heeft hij ook zijn twijfels bij het systeem. ‘De discussie over diftar loopt al jaren en is nog niet beslecht. De invoering zelf is kostbaar en ik denk daarnaast dat het bijplaatsingen in de hand werkt. Deze gemeenteraad gaat daar niet meer over beslissen.’

De Vries: ‘Het is gewoon aso-gedrag’

In Arnhem werd diftar juist onlangs ingevoerd; per 1 juli werkt de gemeente met het principe van betalen per afvalzak. ‘Daar zijn wij als PvdA belangrijk in geweest, want wij hebben het voorstel aan een meerderheid geholpen,’ zegt raadslid Bouma. De invoering duurde 6 jaar. ‘Het is bekend dat rond de invoer en de periode daarna het aantal bijplaatsingen flink toeneemt. Dat is ook in Arnhem het geval; die hoeveelheid is omhoog geschoten.’

Toch ziet Bouma diftar vooralsnog als het beste systeem. Ten eerste om de hoeveelheid restafval per inwoner omlaag te brengen. In 2014 stelde het kabinet Rutte II acht ‘VANG-doelstellingen’ vast, waarbij VANG staat voor ‘Van afval naar grondstof’. Een van de doelstellingen is de hoeveelheid restafval per inwoner naar 100 kg per jaar te krijgen in 2020. ‘Diftar helpt daarbij,’ stelt Bouma, ondersteund door cijfers van de Benchmark Afval.

Ten tweede moet de gemeente de afvalstoffenheffing betaalbaar houden; de kosten van de afvalophaal worden één op één doorberekend aan de inwoners. Bouma: ‘Je moet als gemeente iets doen, anders loopt het uit de klauwen.’ In 2018 werkte zo’n 50 procent van de gemeenten in Nederland met diftar.

Bloemetjestapijt

Een mogelijke oplossing voor minder bijplaatsingen wordt gezocht in de containertuintjes. Daarbij lijken gemeenten uit te gaan van de broken window theorie, die stelt dat een vervuilde omgeving meer vuil aan zal trekken. Omgekeerd heeft een onderhouden en schone buurt een preventief effect ten aanzien van ongewenst gedrag en kleine criminaliteit, zoals vandalisme. Een container in een net aangeharkt (kunst)tuintje zou binnen die logica moeten zorgen voor minder bijplaatsingen. En het werkt, tot op zekere hoogte, zegt André Boersma. Het Enschedese PvdA-raadslid vertelt dat het aantal bijplaatsingen rond containers met ‘bloemetjestapijt’ wel degelijk afnam. ‘De proef met tuintjes was redelijk geslaagd. Maar op een gegeven moment gaat dat kunstgras kapot en moet er gezocht worden naar geld om dat te vervangen.’

Boersma: ‘De proef met containerstuintjes is redelijk geslaagd’

Ook het Arnhems raadslid Bouma wijst op de kosten. ‘We hebben simpelweg niet de ruimte in de begroting om bij alle containers tuintjes aan te leggen.’ Hij is voorzichtig positief over de containerhofjes. ‘In een wijk waar veel bijplaatsingen plaatsvonden lijkt het nu beter te worden. Het vervelende daar is dat mensen in een rolstoel of scootmobiel niet meer bij de container konden. Daar gaan we vragen over stellen.’

In Almelo wordt ondertussen geëxperimenteerd met zwaarder geschut. Eerder plaatste de gemeente al camera’s bij twee milieustraatjes, zoals de ondergrondse containers er genoemd worden. ‘Dat schijnt een succes te zijn,’ vertelt fractievoorzitter De Vries. ‘Het bijplaatsen zelf is daardoor verminderd en we hebben wat overtreders kunnen bekeuren.’

Het heterdaadje

De camera’s zijn in Almelo niet het enige wapen in de strijd tegen bijplaatsingen; recentelijk introduceerde de gemeente het ‘heterdaadje’, een container die begint te loeien wanneer er afval naast wordt gezet. ‘Gooi je afval in de afvalbak,’ sommeert de container.

Een goed idee, vindt Boersma, die denkt dat bijplaatsingen een ‘mentaliteitsprobleem’ zijn. ‘Zo’n alarm geeft de buurt een signaal, dat laat weten dat er iets gebeurt. Misschien verhoogt het de drempel het afval naast de bak achter te laten.’ Hij pleit voor een heldere campagne die in klare taal uitlegt wat de financiële gevolgen kunnen zijn van bijplaatsingen: als je nu je afval niet in de container plaatst, betaal je op termijn zoveel euro per zak. Boersma verwacht daarnaast dat de bijplaatsingen af zullen nemen na de coronacrisis. Boersma: ‘Dan gaan de mensen weer aan het werk en is er minder tijd om het hele huis op te ruimen.’

Bouma: ‘Zonder werkbaar alternatief Diftar afschaffen is onverstandig’

In Arnhem werd ruim een maand na invoering van diftar alweer gekeken naar afschaffing van het systeem om het afvalprobleem te tackelen. De lokale SP heeft aangekondigd samen met burgers hierover een referendum te willen organiseren. Bouma: ‘Zonder dat ze hierbij een werkend alternatief presenteren.’

Om tot een referendum te komen zijn aanvankelijk 750 handtekeningen nodig, later nog eens 3000. ‘En die gaan er wel komen,’ verwacht Bouma. ‘Het referendum wordt in dat geval waarschijnlijk tegelijk gehouden met landelijke verkiezingen, anders komen er te weinig mensen op af. Dan kan diftar in Arnhem zomaar weer sneuvelen.’

Het bericht Tuintjes, camera’s en een alarm tegen afval naast de bak verscheen eerst op PvdA afdeling Enschede.

Wéér nieuwe vragen inzake het zwembaddossier...

CDA CDA Enschede 15-04-2020 07:05

In november 2017 stelde de toenmalige gemeenteraad een zwembadvisie vast. Deze vastgestelde zwembadvisie zou voor komende jaren dé visie zijn voor de zwembaden in Enschede. Het college heeft dus ruim de tijd gehad om aan de slag te gaan met de uitvoering daarvan. In mei 2019 stond op de agenda van de gemeenteraad eindelijk een raadsvoorstel inzake de nieuwbouw van het zwembad op het Diekman. Het voorstel werd 90 minuten voortijd van de agenda van de gemeenteraad afgehaald. Het is inmiddels alweer bijna een jaar geleden dat het college met een voorstel naar de gemeenteraad is gekomen. Het college heeft er sindsdien voor gekozen om niet met een nieuw raadsvoorstel te komen maar om weer opnieuw een (haalbaarheid)onderzoek te doen. De uitkomsten van dat nieuwe (haalbaarheid)onderzoek zouden tijdig worden gedeeld met de zwemverenigingen-/gebruikers. Dat waren de toezeggingen vanuit Sportaal én vanuit de betreffende wethouder die aanwezig was op de ‘gebruikersbijeenkomst’ van 12 februari jl. De CDA-fractie ontvangt vanuit de zwembadverenigingen-/gebruikers veelal signalen ten aanzien van de beloftes die zijn gemaakt door Sportaal en college die niet worden nagekomen. Het zwembaddossier speelde al ver voor deze huidige Coronasituatie waarin we nu zitten. Mede daarom kan wat het CDA-betreft dit niet als argument gelden voor enige vertraging of veranderingen in beleid inzake de zwembaden. Daarom is de Enschedese CDA-fractie wéér genoodzaakt om schriftelijke vragen te stellen aan het college van Burgemeester en Wethouders van Enschede. De CDA-fractie hoopt hiermee duidelijkheid te verschaffen waar vele zwemverenigingen-/gebruikers op zitten te wachten. Sportaal en het college deden tijdens de gebruikersbijeenkomsten van 12 februari jl. de belofte om de zwemverenigingen-/gebruikers tijdig (op 11 maart jl.) te infomeren over de uitkomsten van het (haalbaarheid)onderzoek. Tot op heden is er nog op geen enkele wijze een rapport en of brief vanuit Sportaal/gemeente naar de zwemverenigingen-gebruikers of gemeenteraad gestuurd. Wat is de reden voor vertraging in het delen van de onderzoeksresultaten/informatie met de zwemverenigingen-/gebruikers?Op de planning staat dat in mei van dit jaar de behandeling is van het ‘nieuwe’ zwembadvoorstel. In hoeverre gaat dit college deze deadline halen? Het CDA Enschede ontvangt steeds vaker signalen over de slechte bereikbaarheid van Sportaal voor (zwem)verenigingen-/gebruikers. In hoeverre zijn de zwemverenigingen-/gebruikers meegenomen in het nieuwe (haalbaarheid)onderzoek?Wanneer is met welke verenigingen gesproken?Wat is er gedaan met de uitkomsten van de gesprekken met de zwemverenigingen-/gebruikers?Wanneer krijgen de zwemverenigingen-/gebruikers en de gemeenteraad de uitkomsten van het (haalbaarheid)onderzoek?Hoe kunnen de zwemverenigingen-/gebruikers Sportaal het beste bereiken als het gaat over informatie als bijv. stand van zaken haalbaarheidsonderzoek? Namens de CDA-fractie,Mart van Lagen

Kamervragen over ‘Big Brother-achtige’ controle op uitkeringen in Enschede

SP SP Enschede 06-03-2020 20:32

ENSCHEDE - ‘Uiteindelijk maar 4 dagen uitkering terugvorderen en dat dekt jouw kosten m.b.t dit onderzoek bij lange na niet. Jammer.’ Die e-mail, van een ambtenaar van de gemeente Enschede aan een collega, schiet SP-Kamerleden Jasper van Dijk en Michiel van Nispen in het verkeerde keelgat.

Wilco Louwes 04-03-20, 07:50

 

De Kamerleden krijgen de indruk dat financiële motieven de boventoon voeren bij de sociale recherche van de gemeente Enschede. De interne e-mail werd boven water gehaald door het KRO-NCRV-programma De Monitor.

Is het wenselijk dat gemeenten er op gericht zijn om onderzoekskosten van sociaal rechercheurs te verhalen op de betreffende uitkeringsgerechtigden? Van Dijk en Van Nispen willen van minister Sander Dekker van Rechtsbescherming horen wat hij er van vindt.

De minister gaf onlangs aan dat hij zou willen dat gemeenten minder vaak onnodig procederen tegen inwoners. De SP-Kamerleden willen weten hoe de geschetste werkwijze daar aan bijdraagt.

De interne mail is niet de enige situatie in Enschede die in de Kamervragen wordt aangekaart. Ook een casus waarbij 3 euro is teruggevorderd van een inwoner, wordt genoemd. De betreffende uitkeringsgerechtigde had volgens bankafschriften namelijk ‘maar’ 169 euro aan boodschappen uitgegeven, terwijl dat volgens het NIBUD 172 euro zou moeten zijn.

Een ‘Big Brother-achtige’ werkwijze volgens Van Dijk en Van Nispen. ‘In hoeverre is deze inbreuk op de privacy gerechtvaardigd en conform derichtlijnen van de Autoriteit Persoonsgegevens?’, willen ze van de minister weten.

 

https://www.tubantia.nl/enschede/kamervragen-over-big-brother-achtige-co...

Een heel duurzaam recreatiezwembad, dat echter nog veel vragen oproept…

CDA CDA Enschede 26-02-2020 08:59

Op woensdag 12 februari 2020 was er een zwembadgebruikersbijeenkomst in het kader van Participatie. Bezoekers konden hun wensen en ideeën kenbaar maken. De uitkomsten moeten input geven aan een nieuw haalbaarheidsonderzoek waaruit opnieuw verschillende scenario’s moeten komen. Kortom: het college lijkt opnieuw te beginnen. In 2017 heeft de (voormalige) gemeenteraad een zwembadvisie vastgesteld. De visie kon worden omgezet in een raadsvoorstel. Pas in mei 2019 lag er inderdaad een raadsvoorstel, dat echter vlak voor de commissievergadering werd ingetrokken door het college. Dat was het startmoment van onzekerheid voor alle zwemverenigingen en zwembadgebruikers. Het CDA Enschede en de SP Enschede hebben geprobeerd door antwoorden van het college op technische vragen meer duidelijkheid te verkrijgen. De oppositiepartijen hebben op initiatief van het CDA in een gezamenlijke noodbrief het college opgeroepen de vele vragen uit de samenleving te beantwoorden. De coalitiepartijen zegden toe dat iedere bezuiniging op de zwembaden niet bespreekbaar was en zou worden teruggedraaid. Woensdag 12 februari jl. mochten alle zwembadgebruikers weer op komen draven. Opnieuw mochten zij hun wensen en ideeën kenbaar maken, die overigens wel moeten passen binnen de bezuinigingen. Deze moeten verwerkt worden in een aantal nieuwe scenario’s. Op woensdag 11 maart a.s. zijn de gebruikers weer uitgenodigd en kunnen zij kennis nemen van het ‘nieuwe rapport’. Half april besluit het college over het rapport en in mei 2020 dient er een besluit te zijn genomen door de gemeenteraad. Het CDA Enschede en SP Enschede hebben een aantal vragen aan het college van burgemeester en wethouders n.a.v. de bijeenkomst van 12 februari jl.: Wat zijn de geraamde kosten van het ‘nieuwe’ haalbaarheidsonderzoek? Hoe luidt de onderzoeksvraag, gesteld door Sportaal en de gemeente Enschede aan onderzoeksbureau HEVO en wat zijn de onderzoek criteria? Hoe en wanneer kunnen gebruikers en zwemverenigingen reageren op de uitkomsten van het haalbaarheidsonderzoek van HEVO? Welke punten uit de zwembadvisie 2017 wil het college meenemen in de volgende zwembadvisie? Welke varianten uit de zwembadvisie 2017 worden meegenomen of geactualiseerd en welke niet. Graag uitleg waarom wel/niet. Moeten CDA Enschede en de SP Enschede de gebruikersbijeenkomsten van 12 februari en 11 maart beschouwen als de participatiemomenten, zoals genoemd in de beantwoording van vragen van het CDA en de SP? Wat zijn voor het college en in het bijzonder voor de portefeuillehouder de voorwaarden om tevreden te zijn over de gebruikersparticipatie in het zwembaddossier? Worden er ook varianten bekeken zonder de taakstelling van 400.000 euro? Graag toelichting hierop. Mart van Lagen, Raadslid CDA Enschede

Kamerlid Stieneke van der Graaf bezoekt Enschede

ChristenUnie ChristenUnie Enschede 20-02-2020 17:03

https://enschede.christenunie.nl/k/n10023/news/view/1311047/43676/Stieneke in Enschede 3.jpg

Op Valentijnsdag was het kamerlid Stieneke van der Graaf bij de ChristenUnie Enschede op bezoek. Ze volgde een druk programma. Met de burgemeester sprak ze over veiligheid, met de fractie sprak ze over de gemeentefinanciën en met werhouder Jurgen van Houdt over bereikbaarheid. Ze is ook verantwoordelijk voor alle drie de onderwerpen in de Tweede Kamer.   

Nadat Stieneke gesproken heeft over veiligheid met de burgemeester kreeg ze van de raadsleden Hadassa en Henri het rappor: 10 jaar bezuinigen in Enschede aangeboden. Dit rapport gaat over de bezuinigingen in de gemeente Enschede. Ze was erg blij dat ze het rapport kreeg overhandigd en wou het graag goed doorlezen. "We willen met Stieneke op Valentijnsdag onze liefde voor de stad Enschede delen, we hopen dat dit bezoek voor haar een aanmoediging zal zijn om zich in te zetten voor onze stad!" zo zei Raadslid Haddasa Meijer.

Tegelijkertijd zegt Stieneke al druk bezig te zijn in Den Haag met meer geld voor de gemeenten en in het bijzonder voor extra aandacht voor de regio's verder van Den Haag. Door Gert-Jan Segers is al een motie ingediend om te stoppen met de trap-op-trap-af systematiek, deze is aangenomen door de Tweede Kamer. Dit moet zorgen voor meer stabiliteit van het geld dat de gemeenten krijgen uit Den Haag.

Ook zet Stieneke zich in voor een goede uitkomst van de verdeelmodellen van de grensregio's. Dit is nu vaak spannend voor gemeenten in Twente. Ook gaat Stieneke met andere woordvoerders afstemmen hoe er meer kan gebeuren voor de gemeenten. Ze wil zo proberen de gemeenteefinanciën af te stemmen met het hele sociale domein waar de gemeente voor verantwoordelijk zijn. 

Naast de gemeentefinanciën is Stieneke ook bezig met bereikbaarheid van de gemeenten. Naast asfalt (de snelweg), houdt ze zich ook bezig met fietsen en het openbaar vervoer. (de trein) 

In een gesprek met onder andere wethouder Jurgen van Houdt van vervoer zijn de zorgen over bereikbaarheid met de trein gedeeld. Stieneke was nog niet gerust dat er voldoende aandacht zou zijn voor de gebieden buiten de randstad bij nieuwe plannen. Daarom werkt ze aan een regiotoets op voorstellen. Bij nieuwe voorstellen moet dan de vraag beantwoord worden of de verschillende regio's er wel goed in voor komen. In het bijzonder de grensregio's zoals de regio Twente zal hierdoor beter uit voorstellen van Het Rijk komen.

"We zijn blij met het bezoek van Stienek van der Graaf aan Enschede" vertelt het raadslid Henri de Roode. "We zullen goed contact blijven houden. Ook zijn wij heel benieuwd naar al het werk dat Stieneke gaat verzetten omdat ze goed begrijpt wat onze problemen zijn en we merken dat zij zich echt voor ons in Enschede in wil zetten." 

Maatschappelijk draagvlak is onmisbaar, vooral in het Energievraagstuk

CDA CDA VVD Enschede 06-02-2020 14:22

Het debat over de Regionale Energiestrategie (RES) in Twente kwam pas echt tot uiting in de raadsvergadering van maandag 3 februari jl. Tijdens de behandeling over de Startnota RES in de commissievergadering was er nauwelijks echt over de inhoud en de gevolgen van dit stuk gediscussieerd. Daar kreeg de commissie geen mogelijkheden voor. Alles moest weer schriftelijk worden afgedaan. Het cultuurtje van deze coalitie, vooral als het moeilijk wordt. Maar uiteindelijk kwam het debat er dan toch in de raadsvergadering waarbij het zich vooral toespitste tot de onderwerpen participatie, landschappelijke gevolgen en de tijdsdruk waar de raad en deze gemeente voor staan. Het CDA Enschede is zeer sceptisch en kritisch over de manier waarop deze wethouder omgaat met de inwoners van Enschede. De wethouder gaf tijdens de raadsvergadering aan dat hij bezig was en is met de hoogste graad participatie. Een kleine berekening leert ons dat de wethouder het heeft over minder dan 1% van de Enschedese inwoners die zijn gehoord en hebben kunnen meedoen. Dat noemt het CDA Enschede een zeer lage graad participatie. Het CDA heeft op basis daarvan een tweetal moties ingediend om de Enschedese inwoners alsnog te betrekken bij het RES-traject. Het CDA is van mening dat de gemeenteraad de mogelijkheid moet hebben om de achterbannen te raadplegen. Daarom diende de CDA-fractie een motie in waarbij de wethouder met een apart raadsvoorstel naar de gemeenteraad moet komen met alle voorstellen over het ‘duurzaam’ opwekken van nieuwe energie. Deze motie heeft het niet gehaald. Over participatie gesproken… De tweede motie die het CDA heeft ingediend, heeft wel kunnen rekenen op de steun van een meerderheid in de raad. De CDA fractie heeft de wethouder de opdracht meegegeven om met een communicatie- en participatievoorstel te komen. Maatschappelijk draagvlak is onmisbaar voor het slagen van deze opgave. De VVD stemde overigens als één van de weinige partijen tegen. Het Energiedebat in de gemeenteraad is nog maar net begonnen, binnenkort staat de Nota van Uitgangspunten (volgens de coalitie een heilige document) op de agenda. In dit document wordt verder ingegaan op het energievraagstuk waar onze gemeente voor staat. Eerste indruk van het stuk is al snel duidelijk: Enschede-West is de klos en mag de gehele Energieopgave gaan dragen voor onze stad en haar dorpen. Even voor de duidelijkheid: de wethouder wil deze Nota van Uitgangspunten ook gebruiken als inbreng namens Enschede in Twentse Regionale Energiestrategie. Wederom geen participatie, maar wel het opleggen van een zestal windmolen in Enschede-West en talloze zonnevelden. Wordt vervolgd… Mart van Lagen Raadslid CDA Enschede

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.