Nieuws van politieke partijen in Hilversum inzichtelijk

214 documenten

Jacobine van Dijk alweer genomineerd! Stemmen kan nog

CDA CDA Hilversum 13-01-2023 14:22

Opnieuw is Jacobine van Dijk genomineerd, nu voor beste politicus van Hilversum. Wij kennen Jacobine al jaren als de stille kracht achter de fractie, als campagneleider heeft ze een prachtig resultaat neergezet. Als raadslid is de start veelbelovend en zijn wij supertrots op deze nominatie! De jury schrijft over Jacobine: Jacobine van Exel-van Dijk weet zaken met de nodige humor goed te verbinden. De christendemocraat, een nieuwkomer in de gemeenteraad, kijkt met een academische blik naar zaken, maar blijft daar niet in steken. De Hilversumse koppelt haar CDA-zienswijze aan praktische besluitvorming en heeft met haar typische CDA-uitgangspunten ook oog voor principiële stellingnames. Stemmen kan via deze link.

Inspraak is nep-Participatie?

ChristenUnie ChristenUnie Hilversum 20-05-2021 18:05

https://hilversum.christenunie.nl/k/n6080/news/view/1373385/65655/Foto Aafke maart 2021.jpgElke week schrijft een raadslid een column voor de Gooi en Eembode. Deze week was het de beurt van Aafke Vreugdenhil. Mijn hele leven ben ik al de kleinste. Vroeger in de klas, in de groep, en later zelfs vóór de groep. Muzikaliteit was ook niet bepaald mijn sterkste kant, dus de eerste viool spelen was evenmin aan de orde. Binnen mijn gezin ben ik ook weer de kleinste.

Letterlijk klein zijn is niets vergeleken bij je klein voelen in de maatschappij, als je denkt dat je niet van betekenis bent. Ik  heb een zwak voor mensen die wel een mening hebben, maar niet gehoord worden en geholpen moeten worden hun gedachten onder woorden te brengen. Het is mijn vak om in mediation of relatiecoaching mensen te helpen structuur te brengen in hun warrige gedachten en gevoelens. Om beter gehoord en begrepen te worden.Mensen kunnen elkaar ondersneeuwen of overschreeuwen door verschil in vaardigheden, belangen, of zelfbeeld.

Dat zie je ook in politieke participatietrajecten. Partijen worden democratisch gekozen. Veel burgers hebben daar nog steeds veel vertrouwen in. Voor velen is dat voldoende. Een keuze maken en een hokje rood kleuren is ook gemakkelijker dan het woord voeren op een vergadering. Een gelikte brief schrijven is niet zomaar gedaan. En inspreken tijdens een commissie, met een gloedvol betoog, is moeilijk. Daar is moed en motivatie voor nodig en verdient veel respect.De keerzijde van die inspraakmogelijkheden is de suggestie dat ‘meespreken’ super democratisch is. Het wordt evenwel zomaar een schaduwdemocratie, waarin een dominant eigenbelang zegeviert, zonder ruimte voor een democratische belangenafweging voor alle inwoners.

Eén keer in de vier jaar stemmen in alle vrijheid is dé vorm van lokale participatie. Bij concrete projecten is inspraak essentieel. Als daarmee de verwachting wordt gewekt dat deze inspraak beslissend wordt voor de uitkomst, is dat nep-participatie en ondemocratisch. Dan voelen inwoners zich geflest met verlies van vertrouwen in de politiek. In het formele democratische proces mag een politicus zelfs niet mee vergaderen, als deze een specifiek belang heeft bij het onderwerp.

Op dit moment zijn participatieprocessen in Hilversum niet leuk meer. Ergernis en pijn wisselen elkaar af. Vanuit het raadhuis werd niet altijd eerlijk benoemd wat participatie echt is: niet meebeslissen, maar wel meespreken en meedenken.Participatie dient te gebeuren binnen duidelijke grenzen en spelregels vooraf.Die zich het meest betrokken voelt, hoeft niet per definitie de grootste invloed te hebben. Ook niet degene met de beste verbale kwaliteiten. Goed luisteren naar mensen die vanuit deelbelangen ongelooflijk veel energie steken in meedenken en daarvoor de publiciteit zoeken, is een plicht voor elk raadslid. Maar willekeurig meerdere mensen bevragen over actuele zaken in Hilversum geeft evenwichtiger inzicht in de verschillende opvattingen, belangen en afwegingen. Dat geldt ook voor inwoners die zelf nooit de barricaden zullen opgaan. Onder ‘gewone’ mensen is veel wijsheid, ook die van zichzelf zeggen: “daar heb ik geen verstand van”.

Gekozen raadsleden hebben de verantwoordelijkheid op basis van hun eed of belofte en vanuit hun verkiezingsprogramma keuzes te maken. Keuzes die nooit het gevolg mogen zijn van wie het hardst op de trom slaat, maar na afweging van belangen van alle Hilversummers en vaak nog breder. Niet iedereen kan - als het hem of haar uitkomt - de eerste viool spelen.

Aafke Vreugdenhil

 

Opnieuw tegenvaller in sociaal domein van 3,9 miljoen; VVD-fractie is verbijsterd

VVD VVD Hilversum 08-09-2020 05:55

Afgelopen vrijdag 4 september 2020 is de Hilversumse gemeenteraad geïnformeerd over een nieuwe onvoorziene tegenvaller in het sociaal domein. Tot op heden was de beste inschatting voor de kosten 2020 van Wmo en Jeugdzorg de uitkomsten van de jaarrekening 2019 aangevuld met een prijsindexatie. Echter nieuwe informatie laat zien dat de kosten sterker stijgen dan tot nu toe voorzien. De verwachte financiële afwijking voor 2020 bedraagt naar verwachting een nadeel van €8,9 miljoen. Hiervan is €5 miljoen nodig om de begroting 2020 op hetzelfde niveau te brengen als de jaarstukken 2019 en €3,9 miljoen is te zien als een additioneel nadeel. De VVD-fractie is verbijsterd door dit nieuws en heeft meteen vragen gesteld aan het Hilversumse college (LINK).

In 2015 is de uitvoering van de jeugdhulp en van de maatschappelijke ondersteuning (Wmo) van het Rijk naar de gemeenten gegaan (decentralisatie) waarbij tegelijkertijd 15% is gekort op het budget, omdat Den Haag de verwachtte besparing alvast heeft ingeboekt. Waar wij in het begin geld overhielden voor de uitvoering van deze taken worstelt Hilversum inmiddels, net zoals andere gemeenten, met oplopende tekorten op de begroting van het sociaal domein. De oorzaak van deze oplopende tekorten is veelledig: allereerst is er sprake van een toename van het aantal jongeren dat een beroep doet op jeugdhulpvoorzieningen. Dit is een landelijke trend die ook in Hilversum zichtbaar is. Hierbij speelt mee dat het bereik van de jeugdhulp is toegenomen, doordat de hulp laagdrempeliger is geworden. Daarnaast stijgen ook de uitgaven aan Wmo-zorg structureel. Mensen blijven langer thuis wonen, worden ouder en doen daardoor vaker een beroep op de gemeente voor hulp en ondersteuning. Voor de kostentoename in de Wmo is de invoering van het zogeheten abonnementstarief per 1 januari 2019 een extra oorzaak. Deze maatregel heeft een aanzuigende werking, doordat het de drempel verlaagt om meerdere voorzieningen tegelijkertijd af te nemen.

Wat de VVD betreft moeten Hilversummers de zorg en ondersteuning kunnen krijgen die zij nodig hebben, maar er zit ook een grens aan, namelijk de financiële draagkracht van de samenleving. Om de kwaliteit en toegankelijkheid van de Wmo- en jeugdhulpvoorzieningen in de toekomst te kunnen blijven garanderen moet volgens ons de gemeente zich richten op de inwoners die de hulp het hardst nodig hebben. Doen wij dit niet dan zal door de verdere stijging van de kosten het zorgaanbod uiteindelijk verschralen en daarmee de kwaliteit en toegankelijkheid van deze voorzieningen drastisch verminderen. Daarnaast is er dan ook minder geld voor andere investeringen die de stad tot een levendig Hilversum maken. Om die redenen is het van belang dat de gemeentelijke zorgtaken betaalbaar blijven en wij controle krijgen op de kostenontwikkeling.

De nieuwe tegenvaller van 3,9 miljoen laat zien dat de controle op deze kosten volledig ontbreekt. Hier maken wij ons als VVD-fractie dan ook ernstige zorgen over. Op dit moment nemen de kosten van het sociaal domein al ruim 44 procent van de begroting in beslag en als de stijgende lijn geen halt wordt toe geroepen, zal dit alleen maar meer worden (LINK).

Helaas kunnen wij niet alle kostenfactoren beïnvloeden en worden veel beleidskeuzes met betrekking tot de Jeugdwet en de Wmo in Den Haag bepaald, maar gemeenten staan wel aan de lat voor de rekening van deze zorgkosten. Wij zetten ons al hard in om deze problemen in Den Haag aan te kaarten, maar doen ook al jaren een dringend beroep op het college om ervoor te zorgen dat de gemeenteraad nu eindelijk eens inzicht krijgt in de kosten in het sociaal domein (LINK).

De maat is wat ons betreft nu dan ook vol. Wij willen inzicht in de opbouw van de kosten, zodat wij tot duurzame kostenbeheersende en kostenreducerende maatregelen kunnen komen in het sociaal domein. De uitgaven aan jeugdzorg en maatschappelijke ondersteuning moeten binnen de budgettaire kaders van de gemeente worden gebracht. Als we dat niet doen zullen de kosten verder blijven stijgen met grote financiële problemen als gevolg.

Freek Reijmerink

CDA organiseert thema-avond Stationsgebied

CDA CDA Hilversum 07-09-2020 19:55

Het CDA afdeling Hilversum organiseert op 22 september 2020 een discussieavond in De Morgenster over de ontwikkeling van het Stationsgebied. Een belangrijke ontwikkeling die het aanzien van Hilversum de komende decennia gaat bepalen. Centraal staat in deze avond het bestemmingsplan en beeldkwaliteitsplan voor het nieuwe Stationsgebied, wat in oktober door de gemeenteraad wordt behandeld. Tijdens deze avond zal vml. wethouder Willem van der Spek de ontwikkeling van het stationsgebied vanuit historisch perspectief benaderen. Stedenbouwkundige Gert Jan Dral zal spreken over de ontwikkeling van stationsgebieden elders en ingaan op de vraag wat andere gemeenten ons leren. Raadslid Evert Jan Kruijswijk Jansen zal bespreken welk voorstel aan de gemeenteraad wordt gedaan en in gesprek gaan over de politieke afwegingen in dit voorstel. Belangrijke onderwerpen die zeker aan bod gaan komen zijn de verbinding tussen Oost en West, de gewenste bouwhoogtes en de parkeernormen voor de te realiseren woningen. Wat: Discussieavond ontwikkeling Stationsgebied Wanneer: dinsdag 22 september om 20.30 uur Waar: De Morgenster in Hilversum Aanmelden voor deze avond is verplicht ivm coronaen kan via deze link

Gertjan Postma: "Goed financieel beheer in corona tijden."

CDA CDA Hilversum 04-09-2020 09:31

Fractielid en financieel expert Gertjan Postma maakt zich zorgen over de financiële impact van de coronacrisis: "Wij maken alvast de keuze de lasten voor burgers zoals de woonlasten zo lang mogelijk te ontzien en daarbij de meest kwetsbare burgers te beschermen. Zij ervaren al genoeg soms vervelende gevolgen vanwege Corona. Laten we dus in eerste instantie onderzoeken hoe de gemeente zelf efficiënter kan gaan werken en bezuinigd op minder noodzakelijke uitgaven. Dat zal mijn inzet zijn om de gevolgen van de corona crisis ook in Hilversum op een verstandige manier op te vangen."

Art. 41 vragen: Hilversummers moeten voorrang krijgen op nieuwbouwwoning

CDA CDA Hilversum 31-08-2020 09:02

Als Hilversummer een huis huren of kopen in je eigen gemeente, is niet makkelijk. Dat moet gaan veranderen. Wij willen dat Hilversummers voorrang krijgen bij de koop van een nieuwbouwhuis in hun gemeente. De reden dat we dit onderwerp nu weer (net als in 2018) aankaarten, is de uitkomst van een onderzoek uitgevoerd door de NRC. De krant nam de woningmarkt voor nieuwbouwhuizen onder de loep en ontdekte 'schimmige procedures en vriendjespolitiek': de toewijzingsprocedures zijn niet transparant. Wat het CDA betreft gaat Hilversum daarom afspraken maken met ontwikkelaars over de toewijzing van woningen, waarbij voorrang voor Hilversummers meegenomen kan worden in die afspraken. Raadslid Evert Jan Kruijswijk Jansen stelde uitgebreid vragen aan het college hierover.

VVD luidt noodklok: zonder ingrijpen stijgen uitgaven voor maatwerkvoorzieningen in het sociaal domein in 7 jaar van 28 miljoen naar 45 miljoen

VVD VVD Hilversum 28-05-2020 08:42

Naar aanleiding van de behandeling van de jaarstukken luidt de VVD de noodklok omtrent de kostenstijging in het sociaal domein. Een recente prognose van de Regio Gooi en Vechtstreek laat zien dat als de trends van de afgelopen jaren in het sociaal domein zich voortzetten en de vergrijzing zich verder in Hilversum voltrekt, de Hilversumse uitgaven voor maatwerkvoorzieningen jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning in 7 jaar stijgen van 28 miljoen naar 45 miljoen. Een kostenstijging die niet valt op te vangen en daarom ingrijpen noodzakelijk maakt.

In 2015 is de uitvoering van de jeugdhulp en van de maatschappelijke ondersteuning (Wmo) van het Rijk naar de gemeenten gegaan (decentralisatie) waarbij tegelijkertijd 15% is gekort op het budget, omdat Den Haag de verwachtte besparing alvast heeft ingeboekt. Van die verwachtte besparing is in de praktijk tot op heden niets terecht gekomen, in tegendeel. Net zoals andere gemeenten, worstelt ook Hilversum met oplopende tekorten op de begroting van het sociaal domein. Daarnaast baart het beslag dat deze uitgaven op de gemeentebegroting leggen ons ernstige zorgen. Op dit moment nemen de kosten van het sociaal domein al ruim 44 procent van de begroting in beslag, en als de stijgende lijn doorzet, dan wordt dat alleen maar meer. Hierdoor blijft er in Hilversum steeds minder geld over voor andere zaken die belangrijk zijn voor onze inwoners en ondernemers.

De stijging van de uitgaven voor het sociaal domein worden vooral veroorzaakt door de toename van het aantal jongeren dat een beroep doet op jeugdhulpvoorzieningen. Dit is een landelijke trend die ook in Hilversum zichtbaar is. Hierbij speelt eveneens mee dat het bereik van de jeugdhulp is toegenomen, doordat de hulp laagdrempeliger is geworden. Ook de uitgaven aan Wmo stijgen structureel. Mensen blijven langer thuis wonen, worden ouder en doen daardoor vaker een beroep op de gemeente voor hulp en ondersteuning. Een tweede oorzaak voor de kostentoename in de Wmo is de invoering van het zogeheten abonnementstarief per 1 januari 2019. Deze maatregel heeft een aanzuigende werking, doordat het de drempel verlaagt om meerdere voorzieningen tegelijkertijd af te nemen. Inwoners betalen maximaal 19 euro in de maand eigen bijdrage, ongeacht hoeveel voorzieningen ze afnemen en ongeacht de hoogte van het inkomen. Daarnaast is dit bedrag van 19 euro per maand niet gebaseerd op de werkelijke kosten van voorzieningen en volstrekt niet kostendekkend.

Op dit soort beleidskeuzes kunnen we als gemeente weinig tot geen invloed uitoefenen. Het beleid wordt in Den Haag bepaald en de gemeenten moeten betalen. Ook de oplopende tekorten als geheel kunnen we als gemeente maar gedeeltelijk en beperkt beïnvloeden.

Factoren die niet zijn te beïnvloeden en ook in de landelijke discussie naar voren komen zijn bijvoorbeeld de bevolkingsgroei, complexe en zware problematiek, beperkt aantal plekken in verpleeghuizen, de strakke wettelijke kaders op de uitvoering van de taken in het sociaal domein en de effecten van het eerder genoemde abonnementstarief in de Wmo.

Wat de VVD betreft moeten Hilversummers de zorg en ondersteuning kunnen krijgen die zij nodig hebben. Er zit echter ook een grens aan, namelijk de financiële draagkracht van de samenleving. Om de kwaliteit en toegankelijkheid van al deze voorzieningen in de toekomst te kunnen blijven garanderen moet volgens ons de gemeente zich richten op de inwoners die de hulp het hardst nodig hebben. Doen wij dit niet dan zal door de verdere stijging van de kosten het zorgaanbod verschralen en daarmee de kwaliteit en toegankelijkheid van deze voorzieningen drastisch verminderen. Daarnaast is er dan minder geld voor andere investeringen die de stad tot een levendig Hilversum maken. Om die redenen is het juist van belang dat de gemeentelijke zorgtaken betaalbaar blijven en wij controle krijgen op de kostenontwikkeling.

Wij zetten ons al hard in om deze problemen in Den Haag aan te kaarten, maar roepen daarnaast ook het college met klem op om met duurzame kostenbeheersende en kostenreducerende maatregelen te komen in het sociaal domein. Met een geraamde stijging van 17 miljoen in 7 jaar tijd is het namelijk geen kwestie van of je keuzes moet maken, maar wanneer er keuzes gemaakt worden.

De uitgaven aan jeugdzorg en maatschappelijke ondersteuning moeten binnen de budgettaire kaders van de gemeente worden gebracht. Als we dat niet doen, dan wordt de financiële slagkracht van Hilversum steeds meer gegijzeld door het sociaal domein en dit vormt een gevaar voor het welzijn van Hilversum als geheel.

Freek Reijmerink en Tobias Westerneng

Vraagtekens bij 10.000-woningenplan Hilversum | Hilversum en Wijdemeren

GroenLinks GroenLinks Hilversum 25-05-2020 00:00

Hilversum GroenLinks-raadslid Lex van Waarden zet zijn vraagtekens bij de ambitie van het Hilversums college om het sleutelgebied Hilversum om te bouwen tot een stad met ‘een hoog stedelijk en kosmopolitisch milieu met internationale allure’.

“Er is nu al een groot tekort aan betaalbare woningen". En wat hem betreft ligt bij die bouwopgave de lat hoog. "We zijn schatplichtig aan Dudok.” Daarom stelt Lex voor om een stedenbouwkundig supervisor aan te stellen. “Een stadsbouwmeester, die niet gevraagd wordt een internationaal hoog stedelijk milieu te realiseren maar wat mij betreft een prachtige, levendige, duurzame compacte tuinstad in het groen. Met een unieke bruisende groene mediacampus.”  “Met verschillende scenario’s kunnen we de discussie voeren. En vanuit een breed gedragen visie volgen de woningaantallen vanzelf.” Lees verder in de Gooi en Eemlander (premium content).

VVD-wethouders lichten Kadernota toe

VVD VVD Hilversum 17-05-2020 14:28

In een zogenoemde Kadernota maakt het college van Burgemeester en Wethouders afwegingen op welke terreinen meer kan worden uitgegeven en waar er mogelijk bezuinigd kan worden. Het is uiteindelijk aan de raad om de kaders vast te stellen voor de uitwerking van de (meerjaren)begroting. Tijdens de vergadering van de Hilversumse gemeenteraad op 10 juni komt de Kadernota van het college aan de orde. VVD-wethouders Floris Voorink en Arno Schepers blikken alvast vooruit op hun eigen beleidsterrein.

Wethouder Floris Voorink (O.a. Ruimtelijke Ordening, Sport en Vergunningverlening en Handhaving) “In Hilversum staat veel op stapel. Op het  Media Park zijn volop ontwikkelingen, net als aan beide kanten van het station en op het Arenapark. Voor verstedelijking heb je goede mensen nodig en specialistische kennis nodig. Daar hebben we in de Kadernota geld voor vrijgemaakt.

Wonen en werken De afgelopen jaren is Hilversum behoorlijk gegroeid. Hierdoor staat de woningmarkt aan alle kanten ontzettend onder druk. Het is moeilijk te voorspellen welk effect de coronacrisis hier op heeft, maar we verwachten dat de druk aan de onderkant van de markt eerder zal toenemen dan afnemen. Daarnaast moeten we de werkgelegenheid in de regio op peil zien te houden. Als je alleen een woonstad bent, raak je voorzieningen kwijt. Het is de uitdaging om binnen een beperkte ruimte extra woon- en werkplaatsen te creëren, zonder het karakter van Hilversum te verliezen. Gelukkig gebeurt er veel op dit gebied.

Vergunningverlening en handhaving 2021 krijgt de omgeving meer zeggenschap over een vergunningsaanvraag. Buren krijgen een formele positie. In de Kadernota maken we geld vrij om de ambtelijke organisatie daarop voor te bereiden. Dit vergt namelijk een andere manier van werken. Ook voor handhaving hebben we in de Kadernota geld vrijgemaakt. Dit is nodig om bouw- en woningtoezicht naar een hoger niveau te tillen. Zeker als het gaat om de juridische kant, bijvoorbeeld in het geval van handhaving op woningsplitsing.

Sport Twee jaar geleden hebben we in de begroting extra geld voor sport gereserveerd. Daar moeten we nu een klein beetje inleveren. Dit zijn immers barre tijden waarin iedereen wat moet doen. Omdat het toch al om extra geld ging, denk ik niet dat sportende Hilversummers iets van deze besparing merken.” =====================================================================================================

Wethouder Arno Scheepers (o.a. Project Stationsplein, Grondbeleid en Buurten & wijken) “Dit jaar bieden we het  bestemmingsplan voor het Stationsgebied ter besluitvorming aan de gemeenteraad aan. Dat is de laatste grote stap voor we aan het ontwerpen en de uitvoering kunnen beginnen. De plannen worden dus steeds concreter en dat is ontzettend leuk. We concentreren ons ook op het verbeteren van de verbinding tussen Hilversum-Oost en het centrum. Samen met de NS en ProRail kijken we hoe we de onderdoorgang mooier kunnen maken. Dus geen tunnel, maar écht een verbinding. Daarnaast hebben we op en rond het Oosterspoorplein een voorkeursrecht gevestigd, zodat we dat gebied -waar we geen eigen vastgoed in bezit hebben- een facelift kunnen geven die past binnen de Gebiedsagenda 1221.

Meer expertise Dit project is steeds groter en complexer geworden. Dat komt omdat we gelijktijdig werken aan de Spoorzone. Deze projecten grijpen in elkaar en daardoor ontstaan steeds nieuwe kansen. Daar hebben we meer expertise voor nodig. Hilversum heeft veel goede mensen in  huis: stedenbouwers, planologen en verkeerskundigen. Maar Inmiddels lopen we tegen zaken aan waar we nog  geen ervaring mee hebben. Daarom hebben we in de Kadernota extra geld gereserveerd voor die kennis en kunde.

Duurzaamheid In het coalitieakkoord hebben we veel geld voor duurzaamheid gereserveerd. In de Kadernota staat dat we een klein beetje van dat extra geld afhalen. Toch blijven we ons volop inzetten op het verduurzamen van Hilversum. Onze ambities blijven heel hoog.

Buurten Tenslotte hebben we afgelopen jaar de nieuwe uitvoeringsnota Buurten 3.0 opgesteld. Belangrijk onderdeel hiervan is dat we in de wijken en buurten samen met de inwoners de grote thema’s per wijk willen ophalen. Door de coronacrisis liggen deze meetings voorlopig stil. Zodra het kan, gaan we weer volop aan de slag om samen met de wijken en buurten te kijken wat er spelt. Daarnaast blijft er veel ruimte voor buurtinitiatieven!”

(Bron: Gemeentepagina Gooi en Eembode)

Hilversum, binding in een bestuurlijk mijnenveld

CDA CDA GroenLinks PvdA Hilversum 14-04-2020 05:12

In amper twee jaar tijd is Hilversum bijna de helft van de aangetreden wethouders onderweg kwijtgeraakt. Een ongekend hoog aantal. Hilversum is hiermee een bestuurlijke probleemgemeente. Die conclusie trok ook voormalig burgemeester van Bussum Milo Schoenmaker in 2011 in zijn boek Bestuurlijk gedonder [1]. Schoenmaker deed onderzoek naar de redenen waarom wethouders ten val komen en bestempelde gemeenten die geregeld geconfronteerd worden met bestuurlijke conflicten en bestuurscrises als bestuurlijke probleemgemeenten. Hilversum scoorde in zijn onderzoek over de periode 1998 – 2010 een plek in de top 9 van Nederland. Recent publiceerde Henk Bouwmans het boek Valkuilen voor wethouders, waarin hij het aftreden van wethouders in de periode 2002-2018 onderzocht heeft [2]. Bouwmans trekt eenzelfde conclusie: op basis van het aantal vertrouwensbreuken met wethouders staat Hilversum op een (gedeelde) 10e plek van bestuurlijke probleemgemeenten. In het onderzoek van Bouwmans is de huidige bestuursperiode niet meegenomen. Het Hilversumse college begon in 2018 met 7 wethouders en daarvan zijn er inmiddels 3 afgetreden. Het bevestigt het beeld van een bestuurlijke probleemgemeente. En dat is zorgelijk. Niet alleen omdat bestuurlijke probleemgemeenten het moeilijker hebben om zaken voor elkaar te krijgen, ook omdat het vertrouwen van inwoners in hun bestuur in deze gemeenten doorgaans niet groot is en de gemeente meer dan gemiddeld veel geld kwijt is aan wachtgeldregelingen en andere voorzieningen rondom het afscheid van een oude wethouder en de komst van een nieuwe. Welke lessen kan Hilversum hieruit trekken? Bouwmans doet een aantal aanbevelingen. Een van de belangrijkste aanbevelingen is dat politieke partijen en de gemeenteraad in een bestuurlijke probleemgemeente in een vroegtijdig stadium moeten bezien welk type wethouder geschikt is om in een probleemgemeente te worden aangesteld. In Hilversum moet je constateren dat het debat hierover niet wordt gevoerd. Sterker nog, recente vragen hierover van de PvdA werden weggezet als onkies in tijden van de coronacrisis. De keuze voor een wethouder wordt gemaakt door de partijen zelf en debat over het profiel wordt niet gevoerd. Op basis van de recente ervaringen verdient het aanbeveling dat de raad hier meer regie gaat pakken. Welk profiel wil de raad? Op basis waarvan zoekt een partij haar kandidaat? Als vergelijking de keuze van de leden van de Europese Commissie. De lidstaten (partijen) dragen voor, maar het Europees Parlement (gemeenteraad) toetst de kandidaten in debat en heeft daarna een stem in het aanvaarden van de kandidaat. Dit leidt tot een betere commissie (college). Daarnaast is het van belang dat wethouders binding hebben met Hilversum. Komende week wordt in Hilversum een nieuwe wethouder benoemd. Opmerkelijk genoeg wordt dit een wethouder van buiten. In dit geval een ervaren wethouder die zijn bestuurlijke sporen ruimschoots verdiend heeft. Maar ook een bestuurder die niet in Hilversum woont en nog geen binding met onze gemeente heeft. Kennelijk lukt het niet om uit onze ruim 90.000 inwoners een geschikte wethouder voor te dragen. Dat binding met Hilversum geen garantie op succes is bewijst de recente geschiedenis. Maar dat in een wethouder van buiten een extra gevaar schuilt mag duidelijk zijn. Ook het CDA heeft dat in het verleden ervaren. Juist in probleemgemeenten is het noodzakelijk dat een bestuurder de mores van een gemeente snapt en begrijpt wat in het Hilversumse bestuur nodig is. Niet om in de karresporen van de vertrokken voorgangers verder te gaan, maar wel om goed aan te voelen welke veranderingen nodig en haalbaar zijn. Een wethouder van buiten staat in dat proces achter op kandidaten uit de gemeente zelf omdat de noodzakelijke binding met Hilversum mist. En daarmee is de kans op vroegtijdig vertrekken ook groter. Gelijktijdig aan deze benoeming is GroenLinks in de afrondende fase beland van hun zoektocht naar de opvolger van Jan Kastje. Het is onwenselijk als ook deze kandidaat van buiten komt, omdat de binding van het college met Hilversum, de inwoners, ondernemers en verenigingen dan wel heel mager wordt. Een mooie kans om hier een Hilversummer voor te dragen die kan bouwen aan een stabiele bestuurlijke gemeente. Evert Jan Kruijswijk Jansen Raadslid CDA Hilversum Lees ook het interview met Evert Jan in de Gooi en Eembode [1] Milo Schoenmaker, Bestuurlijk gedonder. Onderzoek naar bestuurlijke probleemgemeenten in Nederland (1998-2010). [2] Henk Bouwmans, Valkuilen voor wethouders. Lessen uit valpartijen van wethouders in de periode 2002-2018.