Nieuws van politieke partijen in Tilburg inzichtelijk

53 documenten

Online in gesprek met D66 Tilburg (28 juni 2020)

D66 D66 Tilburg 29-06-2020 08:20

Maandelijks gaat D66 Tilburg in gesprek met Tilburgers. We bezoeken hiervoor telkens een andere wijk of dorp van de gemeente. Aan de hand van een actueel thema of vraagstuk gaan we #ingesprekmethttps://tilburg.d66.nl/2020/06/online-in-gesprek-met-d66-tilburg-28-juni-2020/💬. De ontvangen antwoorden gebruiken we in ons werk voor de gemeenteraad.

Vanwege de Coronacrisis deden we het nét even anders. Raadslid Koen van der Krieken en burgerraadslid Wim Hermans beantwoordden online vragen over de maatregelen in de gemeente(raad). We hebben het onder andere gehad over het raadslidmaatschap, successen en ambities, onderwijs, wonen en groen in de stad.

Bekijk de Facebook live-video.

 

Help de kwetsbaren, breek het bestuursakkoord open.

PvdA PvdA Tilburg 28-05-2020 19:20

Op 25 mei is er in de Tilburgse gemeenteraad gedeebatteerd over de gevolgen van het coronavirus voor Tilburg en de tussenbalans (halverwege het bestuursakkoord Gezond en Gelukkig, 2018-2022). Lees hieronder de spreektekst van Yusuf:

De coronacrisis is een gezondheids-, economische én samenlevingscrisis ineen. De vraag waar we vanavond een voorschot op nemen is, ‘Hoe ziet de samenleving van morgen er uit?’

Het antwoord daarop gaat niet alleen over steun op de korte termijn, maar vooral ook over de vraag hoe we inwoners, ondernemers, verenigingen en maatschappelijke en culturele instellingen overeind houden op de lange termijn. Eerlijk en fatsoenlijk. Want na de uitbraakfase van de pandemie en de overgangsfase, waar we nu in zitten, volgt de onvermijdelijk langdurige fase van de anderhalvemetereconomie en de anderhalvemetersamenleving.

De anderhalvemetersamenleving brengt een fors palet aan kwetsbaarheden en uitdagingen met zich mee. De slachtoffers van vandaag zijn niet per definitie de kwetsbaren van morgen. Vandaag zijn het de ouderen en de zieken, die het grootste gezondheidsrisico lopen, morgen zijn het de werknemers, zzp’ers, ondernemers en maatschappelijke instellingen, die in broodnood komen. Het zijn de kinderen in ontwrichte gezinnen, de mensen met psychische problemen, de verslaafden en daklozen, die uit beeld dreigen te raken en waarvoor als we niet uitkijken morgen nog minder hulp beschikbaar is.

Wij hebben ons als pvda ook de vraag gesteld ‘Wat is cruciaal voor de lokale samenleving? Denk daarbij aan voorzieningen op het gebied van armoede en (jeugd)zorg; aan het open houden van de werkbedrijven en vormen van dagbesteding; aan culturele initiatieven, bibliotheek, musea, podia en festivals; aan verenigingen, die het bindmiddel vormen van onze samenleving, van sport tot carnaval; en aan zwaar geraakte sectoren als de horeca en evenementenbranche. Zaken die Tilburg kleur geven.

Ook legt de crisis een voortdurend en klemmend beslag op de nu al onder druk staande zorg-, onderwijs-, politie- en welzijnswerkers, op hen die ons door deze crisis slepen. De pvda heeft voor de crisis haar zorgen geuit over de groeiende tweedeling, tussen mensen met en zonder vermogen, tussen wijken en centum, tussen stad en platteland, in het onderwijs, tussen ziek en gezond en tussen het stadhuis en de inwoners.

Tot slot over de financiën. De crisis legt een bom onder de huishoudportemonnee van gemeenten, die door de trap-op-trap-af en toenemende uitgaven in het sociaal domein ook voor de coronacrisis bijna leeg was. Steunmaatregelen kosten geld. Ingeschat wordt dat de coronacrisis in dit jaar minstens 5 tot 10% van de gemeentelijke begroting aan extra lasten met zich meebrengt. Dat zijn vele miljoenen voor Tilburg. Hoewel we een vermogende stad zijn hebben we dit geld ook niet direct op de plank. Andere gemeenten willen dan ook dat Den Haag extra geld beschikbaar stelt. Die roep is logisch, maar let op: als het kabinet één jaar incidenteel geld vrij maakt en het jaar daarop fors gaat bezuinigen, betekent dat alleen maar uitstel van de problemen.

De PvdA roept het college op om met buurgemeenten, regio, provincie en de VNG een lobby richting Rijk en provincie met twee doelen: 1. Lobby voor toestemming om de coronalasten als incidenteel nadeel te beschouwen en buiten de boeken te houden; 2. Lobby voor financiering door: a) Rijksbijdragen; b) aangetrokken langjarige geldleningen (met zeer lage rente); en c) inzet van eigen reserves.

En de PvdA stelt voor om langjarig de tijd te nemen om de coronalasten terug te betalen. Is het college eens met de voorgestelde denkrichting?

Het is voor de PvdA en ik hoop voor de raad in Tilburg belangrijk om ervoor te zorgen dat we een scherp beeld krijgen. Zowel een periodieke thermometer van de lokale financiën áls van de verwachte maatschappelijke impact zijn van cruciaal belang. Het college heeft daartoe een eerste aanzet gedaan. Is het college voornemens de raad periodiek te voorzien van sturingsinformatie?

De coronacrisis raakt alle bestaande zekerheden. Zo ook de verhoudingen in de lokale politiek. De coronacrisis vraagt ook een anderhalvemeterdemocratie, niet om een hinkelbaan. Niet om een buurtbarbecue, maar om solidariteit en eendracht. De PvdA kent u als een partij die verantwoordelijkheid durft te nemen in moeilijke tijden. Martin van Rijn laat dat landelijk zien. Lokaal zijn we daartoe ook bereid en willen we de coalitie en de partijen die het bestuursakkoord hebben gesteund vanavond een handreiking doen en daarmee vragen om het bestuursakkoord open te breken. Onlangs hebben wij een voorstel ingediend om lokale ondernemers en gezinnen met een minimum inkomen te helpen met een crisistegoed. Geïnspireerd op het burgerinitiatief om de horeca te helpen en zorgmedewerkers een uitje te bieden. Het crisistegoed helpt heel veel ondernemers en gezinnen direct uit de brand en biedt hen enige ademruimte. Laten we de rekening van de coronacrisis eerlijk en fatsoenlijk verdelen. Indien uw college bereid is lokale ondernemers en gezinnen met een minimuminkomen tegemoet te komen, dan vind u ons na de tussenbalans aan uw zijde. Voor een socialer en sterker Tilburg.

Naschrift: de tussenbalans zal op 6 juli 2020 besproken worden in de gemeenteraad.

Het bericht Help de kwetsbaren, breek het bestuursakkoord open. verscheen eerst op PvdA Tilburg.

D66 vraagt het college naar digitale inclusie in Tilburg

D66 D66 Tilburg 04-03-2020 10:00

Geacht college,

De overheid digitaliseert steeds verder, bijvoorbeeld op het gebied van dienstverlening, communicatie of tools om inwoners digitaal te laten participeren bij besluitvorming. Dit biedt veel kansen om taken nog slimmer, beter en democratischer te organiseren. Het is echter van essentieel belang dat iedereen mee kan blijven doen in dit digitaliseringsproces. Een van de randvoorwaarden om mee te kunnen blijven doen is dat online informatie en dienstverlening door de overheid voor iedereen toegankelijk is. Dit betekent dat er aandacht nodig is voor groepen voor wie websites en applicaties niet vanzelfsprekend toegankelijk zijn, zoals slechtzienden en -horenden. Gelukkig is D66 niet de enige partij die hier zo over denkt.

Wettelijke plicht tot digitale toegankelijke van websites en applicaties Op Europees niveau is al in 2016 een richtlijn gepubliceerd om de digitale toegankelijkheid van websites en applicaties voor mensen met een beperking te waarborgen.[1] Dit is in Nederland per 1 juli 2018 omgezet in het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid (hierna: Besluit).[2] Hiermee is deze Europese richtlijn bindende nationale regelgeving geworden. Het Besluit verplicht overheidsinstanties, waaronder gemeenten en intergemeentelijke organen, om de toegankelijkheid van websites, mobiele applicaties en intranetten en extranetten die live gaan voor mensen met een beperking te waarborgen.[3] Voor de invoering van het Besluit bij overheidsorganisaties gelden drie fasen:[4]

Nieuwe websites gepubliceerd vanaf 23 september 2018 moeten uiterlijk op 23 september 2019 voldoen. Bestaande websites gepubliceerd vóór 23 september 2018 moeten op 23 september 2020 voldoen. Mobiele applicaties moeten uiterlijk 23 juni 2021 voldoen.

Een onderdeel van het Besluit is de verplichting om toegankelijkheidsverklaringen te publiceren.[5] Met deze verklaringen geven overheidsinstanties inzicht in de stand van de toegankelijkheid van hun  informatievoorziening en dienstverlening. Als overheidsinstanties nog niet volledig voldoen aan de eisen uit de toegankelijkheidsstandaard, dan dienen zij in de verklaring aan te geven welke maatregelen worden genomen om de toegankelijkheid te verbeteren. De verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te gaan publiceren valt samen met de hiervoor genoemde termijnen.[6] De gemeenteraad kan deze verklaring als handvat gebruiken voor het bespreken van het beleid van het college van B&W op het gebied van digitale inclusie.[7]

Slechts zeven gemeenten voldoen aan de wettelijke verplichting Nu.nl maakte vorige week een rondgang langs alle Nederlandse gemeenten om na te gaan in hoeverre gemeenten aan het Besluit voldoen. Hieruit blijkt dat drie kwart van de gemeenten nog niet aan het Besluit voldoet. Slechts de helft van deze gemeenten denkt de wettelijke deadline van 23 september 2020 te halen. Nu.nl concludeert dat slechts zeven gemeenten op dit moment voldoen aan alle eisen (binnen de groep van 211 gemeenten die reageerde op de vragen van Nu.nl). 157 gemeenten voldoen er nog niet aan. Bij tien gemeenten voldoen alleen de PDF-bestanden nog niet aan de eisen. Van 37 gemeenten is onduidelijk of zij aan de eisen van het Besluit voldoen, omdat zij de toegankelijk niet onlangs hebben onderzocht.[8]

De Stichting Accessibility zet vraagtekens bij de constatering dat de helft van de gemeenten de wettelijke deadline denkt te halen. De stichting wijst erop dat de hoofdwebsites van gemeenten dan misschien aan de eisen voldoen, maar dat gemeenten tientallen systemen hebben die ook aan de eisen van het Besluit moeten voldoen. Hierbij valt te denken aan systemen voor gemeentelijke belastingen, het maken van afspraken of de huisvuilkalender. Volgens de stichting gaat het niet alleen om technische aanpassingen van een website, maar het waarborgen van de toegankelijkheid in de hele organisatie. Structurele stappen in gemeentelijke organisaties zijn belangrijker dan een eenzijdige focus op de deadline, aldus Stichting Accessibility.[9]

D66 hecht veel waarde aan een toegankelijke, inclusieve gemeentelijke overheid, ook op digitaal vlak. De recente nieuwsberichten zijn aanleiding tot het stellen van de volgende vragen:

Beschikt de gemeente Tilburg over een integraal beleid inzake digitale inclusie? Zo ja, hoe ziet dit beleid eruit? Uit welke onderdelen bestaat dit beleid? Kunt u ons de betreffende beleidsstukken doen toekomen? Zo nee, bent u bereid een integraal beleid inzake digitale inclusie te ontwikkelen? Wilt u de doelgroepen hierbij aan de voorkant betrekken? Kunt u een tijdslijn schetsen voor de ontwikkeling van dit beleid? Als u niet bereid bent een integraal beleid inzake digitale inclusie te ontwikkelen; waarom niet? U bent op 25 juli 2018 door de VNG geïnformeerd over de vereisten in het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.[10]Kunt u aangeven welke stappen sindsdien in de tijd zijn gezet om tot naleving van het Besluit te komen? In hoeverre en op welke onderdelen voldeed de gemeente Tilburg op 23 september 2019 wel/niet aan de vereisten voor fase 1 van het Besluit? Kunt u ons de toegankelijkheidsverklaring van fase 1 doen toekomen? Indien de gemeente Tilburg op 23 september 2019 niet voldeed aan de vereisten in fase 1, sinds wanneer voldoet de gemeente Tilburg hier dan wel aan? Waar lag dit aan? In hoeverre en op welke onderdelen voldoet de gemeente Tilburg op dit moment wel/niet aan het Besluit (geldt ook systemen buiten de hoofdwebsite)? Beschikt u over de toegankelijkheidsverklaringen en kunt u ons deze doen toekomen? Verwacht u op 23 september 2020 wel aan de vereisten te voldoen voor fase 2 van het Besluit? Zo nee, waarom niet en hoe ziet de planning er dan uit? De Stichting Accessibility wijst op het belang van een culturele omslag binnen gemeentelijke organisaties op het gebied van digitale inclusie, naast het voldoen aan de wettelijke vereisten. In hoeverre deelt het college deze mening? Welke stappen worden er gezet om deze culturele omslag in de gehele organisatie te effectueren?

 

Namens de D66-fractie, Koen van der Krieken & Yaşar Sazak

Wisseling burgerraadslid D66 Tilburg

D66 D66 Tilburg 16-12-2019 11:00

In de raadsvergadering van maandag 16 december 2019 heeft er een wisseling plaatsgevonden in de burgerraadsleden van D66 Tilburg.

We hebben vandaag afscheid genomen van Peter de Greef als burgerraadslid voor D66. Door zijn nieuwe baan heeft Peter geen tijd meer om op de gewenste momenten invulling te geven aan de taken van burgerraadslid.

De fractie heeft besloten de plek die hierdoor vrij komt op te vullen met een nieuw burgerraadslid. Hiervoor is Wim Hermans bereid gevonden, hij is tijdens de raadsvergadering van vandaag direct geïnstalleerd door de vice-voorzitter van de raad, D66-raadslid Jan van Esch. Wim is -na de huidige raadsleden- de eerstvolgende op de kieslijst van de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen.

Wim Hermans: “Sinds ik in 2005  ben gaan studeren in Tilburg, ben ik niet meer vertrokken uit deze fantastische stad. Tilburg is voor mij een stad vol energie waarin we samenwerken om het beste uit de stad te halen. Niet alleen via de gebaande paden maar ook door nieuwe denkrichtingen, kijk bijvoorbeeld naar de bruisende Spoorzone.

Ik geloof in de zelfredzaamheid van de burgers en daarbij vind ik dat iedere inwoner van Tilburg dezelfde kansen moet kunnen krijgen. Tilburg is een sociale stad waar de inwoners samen hun schouders zetten om er iets moois van te maken. D66 is mijn partij omdat we een pragmatische en optimistische geluid laten horen en ik geloof in de Europese visie en duurzaamheidsaanpak van de partij.

In het dagelijks leven ben ik beleidsmedewerker maatschappelijke ontwikkeling in de gemeente Someren. Hier houd ik me bezig met de Participatiewet, minimaregelingen, schulddienstverlening, laaggeletterdheid en statushouders.”

De Tilburgse D66-fractie bedankt Peter voor zijn inzet de afgelopen maanden en verwelkomt Wim in het team.

Landelijk zorgen over wachtlijsten voor dak- en thuislozen

PvdA PvdA Tilburg 24-11-2019 14:42

Het aantal dak- en thuislozen blijft maar stijgen. Extra zorgelijk is dat het ook steeds vaker gaat om jongeren en gezinnen… Het kabinet doet veel te weinig aan dit groeiende probleem, zo legt ook Tweede Kamerlid Henk Nijboer van de PvdA uit. Maar wat kunnen we er op het niveau van de gemeente aan doen? Op de website van het PvdA Centrum voor Lokaal Bestuur vertellen Janneke Holman (raadslid PvdA Den Haag) en ik erover.

Benieuwd naar het stuk? Klik hier

 

 

Het bericht Landelijk zorgen over wachtlijsten voor dak- en thuislozen verscheen eerst op PvdA Tilburg.

Motie verordening leges, hoofdstuk 1, Burgerlijke stand 1.1.1.1

LOKAAL TILBURG LOKAAL TILBURG Tilburg 13-11-2019 13:06

De door Lokaal Tilburg ingediende motie “Verordening leges, hoofdstuk 1, Burgerlijke stand 1.1.1.1.” bij de behandeling van de begroting voor 2020 luidt als volgt:

De Raad van de gemeente Tilburg, in vergadering bijeen op 11 en 14 november  2019 ter bespreking van de Programmabegroting 2020

Constaterende dat

De kosten voor een huwelijk of het registreren partnerschap binnen onze gemeente grote verschillen bevatten, vaak sterk afwijkend zijn ten opzichte van andere gemeentes en waarschijnlijk niet zijn vastgesteld op basis van kostprijscalculatie!

Tilburg                                        €         666,15               €           81,05

Eindhoven                                  €         450,-                  €         225,-

’s Hertogenbosch                      €        479,55                €         159,15

Rotterdam                                  €        487,60                €          165,90

(* op het gemeentehuis)

Het partnerschap registreren zeer populair is bij aankoop van een huis of de komst van kinderen.  Dit bij de notaris komt op minimaal 491 euro (bron: “goedkoopste-notaris” 180619).

Bij de kosten van trouwen op locatie geen weekendtoeslag berekend wordt terwijl dit wel van toepassing is in onze eigen trouwzalen (tot zelfs 50 % extra op zondag).

De leges voor het trouwen op locatie vaak hoger zijn dan in het gemeentehuis terwijl deze kosten voor de gemeente hoger zijn. (inzet bodes, representatieve kosten etc.)

Overwegende dat

De leges voor een huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie gebaseerd moeten zijn op een reële kostprijscalculatie. De leges voor een administratief huwelijk (partnerschapsregistratie) vaak meer dan de helft goedkoper zijn dan bij andere steden en vele malen goedkoper dan bij de notaris. De leges voor een huwelijk op een (horeca-) locatie relatief duur zijn.

Roept het College op

De tarieventabel Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand (1.1.1.1) nog eens kritische onder de loep te nemen en met een voorstel tot “tariefwijziging” te komen op basis van een reële kostprijscalculatie die in de pas loopt met vergelijke gemeentes. Het streven is deze wijzigingen minimaal budgettair neutraal door te kunnen voeren

Frans van Aarle / Lokaal Tilburg

Motie Participatief begroten

LOKAAL TILBURG LOKAAL TILBURG Tilburg 13-11-2019 12:59

De door Lokaal Tilburg ingediende motie “Participatief begroten” bij de behandeling van de begroting voor 2020 luidt als volgt:

De Raad van de gemeente Tilburg, in vergadering bijeen op 11 en 14 november  2019 ter bespreking van de Programmabegroting 2020

Constaterende dat

Bij het opstellen van de Programmabegroting 2020 onze inwoners  buitenspel hebben gestaan.

Steeds meer gemeenten in Nederland de inwoners oproepen mee te denken, mee te praten en mee te participeren bij de keuzes die gemaakt worden rondom een Programmabegroting

Overwegende dat

Participatief begroten vergroot de verantwoordelijkheid en zeggenschap van in-woners over de besteding van publieke gelden. Participeren zorgt ook voor meer begrip en draagvlak bij het maken van beleid en versterkt de lokale democratie.

De gemeente vooraf wel duidelijk de kaders moet aangeven waarbinnen de begroting moet blijven. De keuze van de inwoners uiteindelijk als advies voorgelegd wordt aan de gemeenteraad.

Roept het College op

Participatief begroten ook toe te gaan passen bij de toekomstige begrotingscyclus. De Raad te betrekken bij de verdere uitwerking.

Frans van Aarle / Lokaal Tilburg

Het stadspark als de nieuwe place to be

Burgerinitiatief Tilburg (BIT) Burgerinitiatief Tilburg (BIT) Tilburg 23-09-2019 14:12

Parken zijn het sieraad van de stad.

Deze zomer opende het grootste burgerinitiatief van ons land, het Spoorpark in Tilburg. Waar burgers en bestuurders elkaar vinden, wordt het resultaat beter. Of, zoals bij de opening werd gememoreerd dat wanneer ‘de gemeenteraad op zijn handen moest gaan zitten en de wethouder ook, het park er beter en mooier van is geworden.’

Blikvanger in Tilburg is een gigantische rits van kunstenaar Marieke Vromans ‘die de stad opent naar het groen’. Verderop in het Spoorpark: een scoutinggebouw (ook voor buitenschoolse opvang), stadscamping, beachvolleybalstrand en een 36 meter hoge uitkijktoren. Er is zelfs een stromende beek met boomstammetjes, rotsen en filterende waterplanten. Het pas geopende ‘Central Park van Tilburg’ is anders dan andere Nederlandse parken. Op een voormalig, braakliggend rangeerterrein van de NS hebben Tilburgers hun ‘droompark’ aangelegd. Laat bewoners iets bedenken en uitvoeren dat past in de ‘doe-democratie’ dacht de gemeente in 2015 en trok hiervoor acht miljoen euro uit. 70 vergaderingen en 81 ideeën later is er een 7,5 hectare groot park voor en door de stad. De voordelen van dit grootste burgerinitiatief van Nederland: de aanleg is goedkoper door de duizenden vrijwilligersuren, er is geen enkel bezwaarschrift binnengekomen en er is geen sprake geweest van bureaucratie omdat er ter ondersteuning een ambtenaar bij het proces was betrokken.

Bron: De Kunstbode – editie september 2019

D66: makkelijker parkeren met gehandicaptenparkeerkaart

D66 D66 Tilburg 15-09-2019 09:12

Elke gemeente maakt eigen regels als het gaat om parkeren en de regels ten aanzien van parkeren met een gehandicaptenparkeerkaart (GPK) zijn daarop geen uitzondering. Dit is al jaren een frustratie van veel GPK-gebruikers; ieder bezoekje vraagt vooraf om onderzoek. Een officieel overzicht van de regels is er niet, alleen particuliere websites proberen een overzicht te geven van de verschillende regels, maar die kunnen de wijzigingen niet altijd bijhouden. Daar bovenop komt nu de modernisering van handhaving; steeds meer gemeenten maken gebruik van scanauto’s, waaronder de gemeente Tilburg, en kentekenparkeren wordt de nieuwe norm. Hoe GPK-houders daarmee om moeten gaan, bedenkt ook iedere gemeente voor zich. Dit leidt tot nog meer (onoverzichtelijke) regels.

Voor bovenstaande problematiek is nu een oplossing bedacht: het CIB heeft, in samenwerking met Wij Staan Op!, een parkeer app voor GPK-houders gebouwd, die aansluit op het NPR van de RDW. Net als in reguliere parkeerapps kan per parkeeractie een kenteken worden gekozen, zodat gebruikers net zo flexibel zijn als met de papieren kaart. Daarnaast heeft de app als functionaliteit dat de regels per gemeente en de locatie van gehandicaptenparkeerplaatsen inzichtelijk worden gemaakt. Iedere gemeente die zich aansluit bij de app levert deze informatie zelf aan, waardoor de informatie altijd up-to-date is. De flexibele koppeling tussen kaart en kenteken wordt mogelijk gemaakt door een systeemwijziging bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Door deze manier van werken wordt fraude met de parkeerkaart enorm moeilijk.

De app kan pas worden gebruikt als gemeenten de app afnemen en hun GPK houders registreren. Momenteel is enkel de gemeente Alphen aan de Rijn aangesloten bij de GPK-app, maar het Centraal InkoopBureau (CIB) geeft aan dat er met meer gemeenten gesprekken worden gevoerd. Daarom heeft raadslid Julian Zieleman bij het vragenhalfuurtje van maandag 9 september de volgende vragen gesteld:

Is het college bekend met de GPK-app? Ziet het college meerwaarde in het aansluiten bij de GPK-app? Is het college reeds in gesprek met het CIB over aansluiten bij de GPK-app? Zo niet, is het college bereid om in gesprek te gaan met het CIB?

Beantwoording college Het college heeft aangegeven nog niet bekend te zijn met de app, maar te gaan onderzoeken of de gemeente zich erbij kan aansluiten. Het college gaat hierbij in gesprek met de organisatie Wij Staan Op!

 

GroenLinks wil slimme laadpalen in Tilburg | Tilburg

GroenLinks GroenLinks Tilburg 04-09-2019 00:00

Raadslid Bas van Weegberg wil meer laadpalen in Tilburg. En niet zomaar laadpalen, nee: slimme laadpalen! Lees er hier meer over.

Elektrisch rijden wordt het nieuwe normaal. Daar moeten we ons in Tilburg op voorbereiden. Gelukkig helpt de Rijksoverheid een handje. Ze trekken namelijk 5 miljoen euro uit voor gemeenten om slimme laadpalen aan te leggen. Bas van Weegberg heeft in het vragenhalfuurtje van de gemeenteraad voorgesteld hier gebruik van te maken.

Wat is een slimme laadpaal?

Een slimme laadpaal is een laadpaal die ook elektriciteit terug kan geven aan het net, op momenten dat de elektriciteitsbehoefte groot is. Dat gebeurt door de zonne-energie op te slaan in de batterij van de auto. Zo’n batterij heeft best veel capaciteit, ongeveer genoeg om een gemiddeld huis twee weken lang van stroom te voorzien. Meerdere slimme laadpalen kan je ook bundelen op een zogeheten laadplein.

Waarom is een slimme laadpaal handig?

Door dit type laadpalen te gebruiken is de elektriciteitsbehoefte makkelijker te reguleren. Dat is nodig omdat we onze huizen steeds vaker met elektriciteit verwarmen en steeds vaker elektrisch rijden. Je kan je voorstellen dat als veel mensen rond dezelfde tijd thuiskomen, de auto inpluggen en de warmtepomp aanzetten, dat dat gevolgen heeft voor het elektriciteitsnet. Die slimme laadpalen maken het makkelijker om die gevolgen te ondervangen.

Wat kan de gemeente doen?

De Rijksoverheid heeft een pot van 5 miljoen euro beschikbaar gesteld om slimme laadpalen aan te leggen. De gemeente kan een aanvraag indienen voor een gedeelte van dat geld. Dat is ook precies wat GroenLinks aan het College vraagt. En daarnaast wil GroenLinks dat slimme laadpalen een plek krijgen in het aanstaande beleid over emissieloos vervoer.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.