Nieuws van politieke partijen over Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS inzichtelijk

20 documenten

Reeks uitgangspunten voor de energietransitie

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Peel en Maas 16-09-2019 13:03

https://pvdagroenlinks.nl/reeks-uitgangspunten-voor-de-energietransitie/ Tijdens een bijeenkomst van afgevaardigden van de progressieve raadsfracties op zaterdag 14 september 2019 te Panningen is een reeks uitgangspunten voor de energietransitie opgesteld. In deze uitgangspunten wordt het accent gelegd op maatschappelijke aspecten van de energietransitie. De progressieve fracties van de gemeenten Beesel, Echt-Susteren, Gennep, Horst aan de Maas, Leudal, Maasgouw, Mook en Middelaar, Nederweert, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Venlo en Venray benadrukken dat de energietransitie kansen biedt: kansen voor gemeenschapsontwikkeling, kansen voor een toekomstbestendige lokale economie, kansen voor een verbetering van de leefsituatie voor iedereen. Die positieve benadering van de energietransitie is uitgewerkt in negen uitgangspunten. De progressieve raadsfracties stellen voor deze uitgangspunten op te nemen in de Regionale Energiestrategie van de regio Noord- en Midden-Limburg.

Progressieve raadsfracties zien sociale kansen in energietransitie

Tijdens een bijeenkomst van afgevaardigden van de progressieve raadsfracties op zaterdag 14 september 2019 te Panningen is een reeks uitgangspunten voor de energietransitie opgesteld. In deze uitgangspunten wordt het accent gelegd op maatschappelijke aspecten van de energietransitie, op de invloed die de energietransitie heeft op de wijze waarop wij met elkaar samen leven: hoe we wonen, hoe we ons verplaatsen, hoe we eten, hoe we produceren en consumeren. De progressieve fracties benadrukken dat de energietransitie kansen biedt: kansen voor gemeenschapsontwikkeling, kansen voor een toekomstbestendige lokale economie, kansen voor een verbetering van de leefsituatie voor iedereen. Die positieve benadering van de energietransitie is uitgewerkt in negen uitgangspunten. De progressieve raadsfracties van de gemeenten Beesel, Echt-Susteren, Gennep, Horst aan de Maas, Leudal, Maasgouw, Mook en Middelaar, Nederweert, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Venlo en Venray stellen voor deze uitgangspunten op te nemen in de Regionale Energiestrategie van de regio Noord- en Midden-Limburg. Iedere regio moet op korte termijn een Regionale Energiestrategie (RES) opstellen. Daarin stelt de regio vast welke concrete bijdragen zij levert om de doelen van het klimaatakkoord te halen. Het gaat daarbij met name om de doelen wat betreft de opwekking van duurzame elektriciteit en de doelen wat betreft warmtetransitie in de gebouwde omgeving (van fossiele naar duurzame bronnen). De gezamenlijke colleges van B&W van de Noord- en Midden-Limburgse gemeenten hebben een startnotitie gemaakt, waarin ze aangeven hoe ze het opstellen van de Regionale Energiestrategie willen aanpakken. Het is vooral een technologisch en ruimtelijk verhaal geworden. De progressieve fracties van de gemeenteraden van Noord- en Midden-Limburg zijn van mening dat sociale aspecten minstens zo belangrijk zijn bij de energietransitie.

Uitgangspunten Energietransitie

Opgesteld door progressieve raadsfracties van de gemeenten Beesel, Echt-Susteren, Gennep, Horst aan de Maas, Leudal, Maasgouw, Mook en Middelaar, Nederweert, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Venlo en Venray

 

De progressieve raadsfracties stellen voor de volgende uitgangspunten te hanteren voor de energietransitie:

A – Energietransitie is een kans voor gemeenschapsontwikkeling:

1. Energietransitie is niet louter een technische en ruimtelijke operatie; het is op de eerste plaats een sociaal proces. Dat betekent dat er tijd en geld ingezet moeten worden om mensen mee te krijgen, enthousiast te maken, aan te zetten tot moeilijke beslissingen, maar ook tot collectief meedenken en handelen. Gemeenten kunnen daarin een gezamenlijk initiatief nemen, bij voorbeeld door het inrichten van een duurzaamheidstrefpunt met concrete voorbeelden hoe je energie kunt besparen of een vergroeningsactie kunt starten in de buurt.

2. Energie is een collectieve voorziening. Het opwekken van schone energie wordt collectief aangepakt: van, voor en door burgers. Motto: eerlijk en samen. Via bewonersinitiatieven en lokale bedrijven, onder regie van de lokale overheid, met de nadrukkelijke afspraak dat de lokale samenleving steeds een meerderheidsbelang houdt en alle burgers – ook zij die niet financieel deel (kunnen) nemen aan de productie van schone energie – meedelen in de opbrengst.

3. Er wordt regionaal een ‘gideonsbende van transformatoren’ gevormd, dat is een deskundig team van opbouwwerkers, die de sociale infrastructuur van buurten, wijken, dorpen vertrouwd maakt met de kansen die energietransitie biedt voor processen van gemeenschapsvorming (stimuleren van lokale economie en het vergroten van sociale en culturele veerkracht).

B – Energietransitie is een kans voor een andere en meer lokale economie:

4. Door mensen niet alleen aan de voorkant van het proces te betrekken, maar ook in de uitvoer een rol te geven, ontstaat lokale werkgelegenheid en sociale cohesie. Door investeringen en besparingen lokaal zichtbaar en besteedbaar te maken, ontstaat meer lokaal besteedbaar inkomen. En door samen te werken aan de energietransitie ontstaan netwerken die gaan renderen op sociaal, maatschappelijk en cultureel vlak. (zie: https://www.lsabewoners.nl/wp-content/uploads/2018/06/Essay-Wijk-voor-de-wijk-bewonersgedreven-energietransitie.pdf)

5. Door te kiezen voor een lokale, bewonersgedreven en collectieve aanpak met steun van de juiste intermediairs, ontstaat lokaal draagvlak, wordt noodzakelijke expertise toegevoegd en is de kans groot dat de energietransitie soepel gaat verlopen. Een collectieve aanpak via een gebiedscollectief biedt de beste kansen om op haalbare en betaalbare wijze duurzame energie te produceren.

6. Als de energietransitie beperkt blijft tot het realiseren van andere energiebronnen teneinde de huidige wijze van leven, produceren en consumeren ongewijzigd voort te zetten, is zo’n transitie een onvoldoende antwoord op het klimaatvraagstuk. De energietransitie moet een stap zijn naar het verkennen en realiseren van andere, meer toekomstbestendige, wijzen van leven, produceren en consumeren. Alle energie die minder wordt gebruikt, hoeft niet meer duurzaam opgewekt te worden. Energietransitie begint dus met energie besparen.

C – Energietransitie is een kans voor verbetering van de leefsituatie voor iedereen

7. Iedereen, ook mensen die het niet zo breed hebben, moeten mee kunnen doen met energietransitie. Hogere inkomens profiteren het meeste van subsidies die verstrekt worden om energietransitie in gang te zetten; de energielasten voor deze huishoudens zullen dalen, terwijl de energielasten zullen stijgen voor de lagere-inkomensgroepen die geen geld hebben om veranderingen te bekostigen. Daardoor groeit de toch al grote kloof tussen rijk en arm. In aanvulling op het rijk moeten gemeenten en partners in de energietransitie, zoals woningcorporaties en lokale bedrijven, maatregelen nemen om die tendens te keren.

8. Energietransitie moet niet alleen betaalbaar zijn voor mensen met een kleine portemonnee, maar ze moeten er ook in financiële zin meteen voordeel van hebben. Daarom ontwerpt de gemeente een regeling om met name aan groepen mensen met lage inkomens – huurders en mensen met een eigen woning – renteloze leningen te verstrekken die terugbetaald kunnen worden met een deel van het geld dat uitgespaard wordt door lager energieverbruik. Omwille van de haalbaarheid moet ook een deel van het uitgespaarde geld blijven zitten in de portemonnee van de mensen die meedoen met de energietransitie.

9. De energietransitie moet worden gebruikt om de kwaliteit van de leefsituatie, waaronder de woning en de woonomgeving, te verbeteren. Voor iedereen!

Panningen, 14 september 2019 Progressieve raadsfracties van de gemeenten van Noord- en Midden-Limburg

Woningbouw niet over laten aan markt

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Peel en Maas 26-08-2019 18:00

De gemeente moet zelf een grotere rol pakken bij de woningbouw en dit niet alleen overlaten aan de markt, want die bouwt niet voor mensen met een kleine portemonnee.

[This post contains video, click to play]

De Raad van de gemeente Peel en Maas in vergadering bijeen op 2 juli 2019

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS GroenLinks PvdA Peel en Maas 08-07-2019 07:55

constaterende • dat het kabinet op 28 juni 2019 het klimaatakkoord gepresenteerd heeft; • dat dit akkoord een ingrijpende energietransitie noodzakelijk maakt; • dat het kabinet draagvlak voor deze transitie van cruciaal belang acht; • dat het kabinet wil zorgen voor een brede en actieve betrokkenheid van iedereen; • dat het kabinet daarbij een voorname taak legt bij gemeenten;

overwegende • dat het realiseren van de energietransitie gedurende vele jaren grote inspanningen vergt van onze gemeenschappen, organisaties, instellingen en bedrijven, alsmede van onszelf als gemeente; • dat voorkomen moet worden dat door de energietransitie de kloof tussen rijk en arm in de samenleving groter wordt; • dat naast landelijke maatregelen de lokale overheid de mogelijkheid heeft aanvullende maatregelen te nemen om ook voor lage inkomensgroepen de energietransitie haalbaar en betaalbaar te houden;

roept het college op • om in kaart te brengen welke taken de Rijksoverheid in het klimaatakkoord rekent tot de verantwoordelijkheid van gemeenten; • om in kaart te brengen welke aanvullende maatregelen de gemeente Peel en Maas zou kunnen nemen om inwoners te ondersteunen bij het nemen van maatregelen in het kader van de energietransitie en wat hiervan de kosten zijn; • om in kaart te brengen welke kansen er voor lokale gemeenschappen en lokale initiatieven zijn om tijdig in te spelen op de energietransitie en welke steun de gemeente hierbij kan bieden; • om voor 15 december 2019 een eerste rapportage van de gevraagde inventarisaties ter bespreking aan te bieden aan de gemeenteraad; • om in bedoelde rapportage een plan op te nemen voor een brede maatschappelijke dialoog over energietransitie, samen op te zetten met dorpsgemeenschappen en met andere hiervoor in aanmerking komende partijen/organisaties

en gaat over tot de orde van de dag.

Fractie PvdA/GroenLinks Annigje Primowees Frits Berben Raf Janssen

De waarderingsroos voor de maand juni

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Peel en Maas 03-06-2019 18:00

[This post contains video, click to play]

De waarderingsroos voor de maand juni wordt door raadslid Raf Janssen uitgereikt aan Paul Ebisch, die op diverse plekken in de Gemeente Peel en Maas vrijwilligerswerk doet. Paul werd opgezocht op de Markt in Panningen waar hij voor Oppe Koffie loempia’s aan het verkopen was.

De waarderingsroos voor de maand ...

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Peel en Maas 03-06-2019 17:00

De waarderingsroos voor de maand juni wordt door raadslid Raf Janssen uitgereikt aan Paul Ebisch, die op diverse plekken in de Gemeente Peel en Maas vrijwilligerswerk doet. Paul werd opgezocht op de Markt in Panningen waar hij voor Oppe Koffie loempia's aan het verkopen was.

Als gemeente moeten we een fonds ...

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Peel en Maas 20-05-2019 17:00

Als gemeente moeten we een fonds vormen om mensen te helpen hun woning aardgasvrij te maken. Raadslid Raf Janssen hierover:

Al fietsend ’gevoel’ krijgen bij en wennen aan de SED (Stede Broec, Enkhuizen, Drechterland)

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Stede Broec 03-05-2019 07:25

Deze sportievelingen hebben wel zin in de SED-fietstocht.

GROOTEBROEK

Toerclub Grootebroek verzorgt op zondag 19 mei de allereerste SED-fietstocht. Twee routes van 25 en twee van 40 kilometer voeren fietsers langs de mooiste plekjes van Stede Broec, Enkhuizen en Drechterland.

Bedoeling van de SED-fietstocht is volgens Kaagman om inwoners en clubs in de drie gemeenten wat meer met elkaar te verbinden. ,,De drie gemeenten werken ambtelijk al langere tijd samen, maar burgers hebben nog helemaal geen gevoel bij de SED. Toch krijgen we er met zijn allen wel steeds meer mee te maken. Zo moest ik als inwoner van Stede Broec laatst ook naar het gemeentehuis in Drechterland om iets te regelen.’’

Het kan volgens Kaagman niet anders of in de nabije toekomst komt er een volledige gemeentelijke fusie. ,,Dus we kunnen maar beter alvast een beetje met z’n allen aan het idee wennen. We hebben alle verenigingen in de drie gemeenten actief aangeschreven met de vraag om met de tocht mee te doen. Ook de burgemeesters van Enkhuizen en Stede Broec hebben al toegezegd mee te fietsen’’, vertelt voorzitter Peter Kaagman. ,,En natuurlijk zijn alle inwoners welkom.’’

Door de verschillende lengtes zijn de routes zowel geschikt voor ’gewone’ als elektrische toerfietsen, maar kunnen ook de sportievere fietsers aan de bak. Starten bij de SAV-kantine aan de Raadhuislaan, voor de 25 km tussen 9 en 12 uur, voor de 40 km tussen 9 en 10.30 uur. Deelname is gratis, inschrijven kan via de knop op de website: www.toerclubgrootebroek.nl

De vertrouwensbreuk: Er bereiken ...

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS PvdA Son en Breugel 22-02-2019 11:11

De vertrouwensbreuk: Er bereiken ons vragen waarom de PvdA voor de motie van wantrouwen heeft gestemd om de wethouders van FNP-huize te verzoeken af te treden. Die vraag wordt eveneens gekoppeld aan onze opstelling ten aanzien van de zandwinning. 1) In de Raadsbijeenkomst over de zandwinning hebben we al duidelijk gemaakt dat wij een dergelijke ontwikkeling in een Natura 2000 gebied op die lokatie niet willen. Ruimtelijk is het wat ons betreft niet passend en we kregen vanuit de opgestarte petitie ondertekenaars steun voor onze opstelling. Onze huidige fractie heeft zich vanaf het begin uitgesproken tegen de zandwinningsontwikkeling op dit lokatie. De wethouders van de FNP waren daar wel voor en ook de FNP ging pas laat "draaien" en koos met ons tegen de zandwinning. Tot zover de zandwinning. 2) Wat de Motie van wantrouwen betreft, wij hebben in de Raadsvergadering van 20 februari jl. er bij de FNP op aangedrongen, evenals andere fractie trouwens, om de Wethouders van FNP-huize terug te trekken, zodat een Motie van Wantrouwen niet nodig zou zijn. Het is nooit fraai om dat te moeten doen. De FNP wilde dat niet, men wilde dat de Raad de wethouders zou wegsturen. De opmerking van 1 der wethouders dat de wethouders nu men in het college zat, geen FNP wethouders meer waren, klopt niet. Er zijn in dit college geen partijloze wethouders benoemd, maar door de FNP voorgedragen FNP-vertegenwoordigers in het college benoemd.Wat het duale systeem betreft, de wethouders van de FNP zaten ook bij overleggen van de FNP fractie, dus onafhankelijk waren ze niet. Hoeft ook niet, zij zijn er namens de partij in gezet. De coalitie-breuk had te maken met het niet meer hebben van vertrouwen in elkaar, dus... er was een vertrouwensbreuk, de coalitie kon niet meer door 1 deur. Men kwam er niet uit met elkaar en de Raad werd daardoor gedwongen een keus te maken. De wethouders weigerden af te treden. Onze partijlijn bij de fractie is dat als onze fractie niet meer wordt vertrouwd, wij onze mensen uit het bestuur terughalen Dat is een zuivere politieke lijn. Daar kan men anders over denken, maar wij trekken daar 1 lijn. Daarom hebben wij de motie gesteund, het niet steunen zou betekenen dat de voorstanders van zandwinning in het college blijven zitten, terwijl de Raad een andere mening heeft en er geen vertrouwen meer is tussen coalitie partijen.Dat is een ongelukkige situatie. Je zou kunnen zeggen, we laten de wethouders zitten tot er een nieuw college is, dat klinkt sympathiek, maar dat zou betekenen dat de gemeente in het geval van 1 wethouder na 1 maart tenminste 1,5 jaar extra wachtgeld zou moeten betalen met uiteindelijk hetzelfde resultaat, nl. dat men moet opstappen. Het zou de gemeente duizenden euro's kosten, dus extra kosten opleveren wat weer door de burger moet worden opgehoest. Zoals hierboven gezegd, de hoofdreden is, dat wij onze mensen terughalen als wij geen vertrouwen meer krijgen, de FNP kijkt daar anders tegenaan, dat mag, maar zij dwong ons daardoor wel te moeten kiezen, niet tegen de wethouders maar wel voor de voor ons van belang gevonden politieke zuiverheid. Het is een wat lang verhaal geworden, maar wel onze toelichting op de gang van zake tot nu toe. Wietze de Haan Fractievoorzitter PvdA de Fryske Marren

In het onderwijs moet de werkdruk ...

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Peel en Maas 18-02-2019 18:00

In het onderwijs moet de werkdruk omlaag en het salaris omhoog Raadslid Annigje Primowees over het mooiste vak dat er volgens haar bestaat.

Oude gebouwen met asbest moeten ...

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Peel en Maas 11-02-2019 18:00

Oude gebouwen met asbest moeten worden opgeruimd. De gemeente moet daarbij helpen, ook financieel. Raadslid Frits Berben hierover.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.