Nieuws van politieke partijen over De Republikeinen inzichtelijk

19 documenten

‘Het lijkt wel alsof Rutte in de tang zit’

De Republikeinen De Republikeinen Vlaardingen 16-10-2019 12:18

Waarom blijkt het koningshuis toch altijd nóg weer duurder dan we al dachten? De Nieuws BV (NPO Radio 1) vroeg het aan historica Dorine Hermans en Republikeins Genootschap-woordvoerder Floris Müller.

“Het lijkt een prestigekwestie voor de Oranjes”, vertelt Hermans, schrijfster van verschillende boeken over de monarchie. Volgens de historica is de Nederlandse koninklijke familie enorm gericht op geld en betaalt het als zo ongeveer het enige koningshuis ter wereld géén belasting.

Zo vallen de jaarlijkse kosten voor het koningshuis veel hoger uit dan de officieel geraamde 44.4 miljoen euro. Floris Müller van het Republikeins Genootschap noemt 350 miljoen euro als conservatieve schatting. Bijvoorbeeld omdat het staatshoofd geen vermogensbelasting afdraagt over zijn geheim gehouden miljardenvermogen. Daarmee zijn de Oranjes de duurste en rijkste vorsten van Europa.

Hermans ziet in de Tweede Kamer langzaam de bereidheid ontstaan om kritische vragen te stellen: “Ik denk dat er een transitie gaande is. Sinds een paar jaar durven politici zich openlijk uit te spreken over de kosten van het koningshuis. Ik hoop dat ze nu een beetje doorpakken.”

Müller van het Republikeins Genootschap heeft hier zo zijn twijfels over:

“Als er toch iets ceremonieels is aan het koningshuis, dan is het wel de behandeling van de kosten.”

Premiers durven koning nooit aan te pakken

“Het lijkt wel alsof Rutte in de tang zit”, stelt Hermans. Dat geldt waarschijnlijk ook voor de premiers na hem. Geen enkele minister-president durft de koning – een ongekozen miljardair in het hart van ons staatsbestel – openlijk af te vallen.

De NOS vat het in een analyse samen:

‘De koning loopt de premier politiek niet voor de voeten en de premier pareert de financiële kritiek. Zo helpen zij elkaar.’

Het probleem zit in het systeem. Tijd voor een republiek.

Steun onze campagne voor de republiek

‘Het lijkt wel alsof Rutte in de tang zit’

De Republikeinen De Republikeinen Vlaardingen 16-10-2019 12:18

Waarom blijkt het koningshuis toch altijd nóg weer duurder dan we al dachten? De Nieuws BV (NPO Radio 1) vroeg het aan historica Dorine Hermans en Republikeins Genootschap-woordvoerder Floris Müller.

“Het lijkt een prestigekwestie voor de Oranjes”, vertelt Hermans, schrijfster van verschillende boeken over de monarchie. Volgens de historica is de Nederlandse koninklijke familie enorm gericht op geld en betaalt het als zo ongeveer het enige koningshuis ter wereld géén belasting.

Zo vallen de jaarlijkse kosten voor het koningshuis veel hoger uit dan de officieel geraamde 44.4 miljoen euro. Floris Müller van het Republikeins Genootschap noemt 350 miljoen euro als conservatieve schatting. Bijvoorbeeld omdat het staatshoofd geen vermogensbelasting afdraagt over zijn geheim gehouden miljardenvermogen. Daarmee zijn de Oranjes de duurste en rijkste vorsten van Europa.

Hermans ziet in de Tweede Kamer langzaam de bereidheid ontstaan om kritische vragen te stellen: “Ik denk dat er een transitie gaande is. Sinds een paar jaar durven politici zich openlijk uit te spreken over de kosten van het koningshuis. Ik hoop dat ze nu een beetje doorpakken.”

Müller van het Republikeins Genootschap heeft hier zo zijn twijfels over:

“Als er toch iets ceremonieels is aan het koningshuis, dan is het wel de behandeling van de kosten.”

Premiers durven koning nooit aan te pakken

“Het lijkt wel alsof Rutte in de tang zit”, stelt Hermans. Dat geldt waarschijnlijk ook voor de premiers na hem. Geen enkele minister-president durft de koning – een ongekozen miljardair in het hart van ons staatsbestel – openlijk af te vallen.

De NOS vat het in een analyse samen:

‘De koning loopt de premier politiek niet voor de voeten en de premier pareert de financiële kritiek. Zo helpen zij elkaar.’

Het probleem zit in het systeem. Tijd voor een republiek.

Steun onze campagne voor de republiek

Rutte: koning mag dubbele vergoedingen paleismeubels houden

De Republikeinen De Republikeinen D66 Vlaardingen 15-10-2019 10:03

De koning mag zijn dubbele meubeltoeslag houden. Ook naar het twee keer betalen voor de aanschaf van paleismeubels komt geen verder onderzoek, dat schrijft premier Rutte in een brief aan de Tweede Kamer.

Het bedrag werd in ambtelijke stukken ‘per abuis’ beschreven als vergoeding voor het onderhoud van paleisinventarissen, eigenlijk zou het gaan om een vrij besteedbare ‘lump sum’, zo stelt premier Rutte nu in een antwoord op kamervragen van D66 parlementariër Joost Sneller.

Ook naar de vermeende aanschaf van paleismeubels die eigenlijk al van de staat waren – volgens NRC een ‘vergissing’ in het voordel van de Oranjes à twintig miljoen gulden – komt geen verder onderzoek. Dat vindt de premier te ingewikkeld: „Een sluitende identificatie en reconstructie van de herkomst van alle individuele meubelstukken behoort (..) niet meer tot de mogelijkheden.”

De Tweede Kamer gaat morgen in debat over de begroting van de koning. RG-woordvoerder Floris Müller heeft er niet veel vertrouwen in: “Als er al iets symbolisch is aan het koningshuis, dan is het de kritische bevraging in de behandeling van de jaarlijkse kosten”.

Steun onze campagne voor de republiek

Koning noch president

De Republikeinen De Republikeinen Vlaardingen 12-05-2019 18:14

In een volwassen democratie heb je helemaal geen staatshoofd nodig, zo betoogt Gerhard Elferink in dit artikel. Dus ook geen president.

Voor velen is een republiek niets anders dan een monarchie waarin de erfelijke koning is vervangen door een gekozen president. Dat is een onjuiste, veel te eenzijdige, benadering.

Republiek komt van ‘res publica’ dat ‘algemene zaak’ betekent. Het staat voor een staatsvorm die het algemeen belang dient. Niet enkel dat van de aanzienlijken (aristocratie) of de rijken (plutocratie), maar het belang van het gehele volk (democratie). In zo’n republiek heeft het soevereine volk alle macht.

Republiek staat volgens mij gelijk aan democratie en heeft in wezen niets van doen met welk presidentieel systeem dan ook.

Toen in veel landen de soevereiniteit van vorsten overging op het volk, heeft men, vastgeroest als men was in oude structuren, niets beters weten te verzinnen dan op de voormalige positie van de vorst simpelweg weer een ander individu neer te zetten, met dat verschil, dat men hem voortaan president noemde en niet voor erfopvolging in aanmerking liet komen.

Een apart – naast parlement en regering functionerend – presidentschap vervangt in feite de ‘Kroon’, met als gevolg dat zo’n president ergens toch weer een surrogaatkoning is!

In een volwassen democratie hebben we noch een koninklijk noch een presidentieel systeem nodig.

Beide systemen, met hun niet te onderschatten autocratische uitstraling, houden naast de volkssoevereiniteit toch weer een andere soevereiniteit, hoe afgezwakt dan ook, in stand. En dat is verkeerd.

Het presidium van de Tweede Kamer – de voorzitter en ondervoorzitters bij elkaar (bron)

In een échte representatieve democratie is het parlement, en alléén het parlement, het hoogste orgaan. Het bestuur daarvan, het presidium, geeft leiding aan de wetgevende en controlerende taken van het parlement.

Daarnaast dient het bestuur ook de vorming van regeringen te initiëren en te coördineren en ze afsluitend te installeren.

De voorzitter van de regering, de premier, dient rechtstreeks te worden gekozen.

Het direct kiezen van de premier geeft het electoraat de mogelijkheid het parlement een opdracht mee te geven welk soort regering gewenst is. Op die manier kan het electoraat, als enige soeverein, zijn invloed doen gelden op zowel de uitvoerende als controlerende macht.

Om te voorkomen dat veel bevoegdheden, lees macht, in één hand samenkomen, zal ook de gekozen premier geen ‘sterke man’ maar een ‘primus inter pares’ dienen te zijn.

Voor het nemen van beslissingen dient ook de gekozen premier ingebed te zijn in het geheel van parlement en regering.

Indien de direct gekozen premier er niet in slaagt een regering  te vormen die op voldoende steun in het parlement kan rekenen, is het de beurt aan het parlement een nieuwe premier te benoemen. De premier vertegenwoordigt regering en land in alle bestuurlijke zaken.

Franje staatsbezoeken achterhaald

Andere zaken, zoals de meer ceremoniële, worden uitgevoerd door het bestuur van het parlement, waarbij zijn voorzitter al dan niet als staatshoofd kan fungeren. Nodig is het niet. Een democratie kan best zonder.

De ceremoniële taken dienen wel van allerhande poespas te worden ontdaan.

De onzinnige staatsbezoeken, met hun militaire franje, kunnen sowieso worden afgeschaft.

Die dateren immers nog uit de tijd toen afstanden nog écht afstanden waren, en hele landstreken nog het privébezit van bepaalde families.

Eens in de zoveel tijd kwamen vorsten bij elkaar op visite om elkaar te leren kennen, om via het arrangeren van huwelijken hun gebied en macht uit te breiden of territoriale twisten geweldloos bij te leggen.

Nadat zich natiestaten hadden gevormd en de meeste vorsten hun soevereiniteit moesten afstaan, bleven voornoemde bezoeken doorgaan – nu onder de naam van staatsbezoeken – ofschoon alle oorspronkelijke redenen inmiddels waren komen te vervallen.

Natiestaten worden niet meer zomaar groter of kleiner, ze hebben internationaal vastgelegde grenzen, en de macht berust voortaan bij regeringen en parlementen, die ook voor het buitenlandse beleid verantwoordelijk zijn.

Die hebben op hun beurt tegenwoordig een keur aan internationale podia waar ze zowel formeel als informeel met elkaar over van alles en nog wat kunnen onderhandelen, zodat meerdaagse folklore- en eetfestijnen écht niet meer nodig zijn.

Naast regering en parlement is het wenselijk een onafhankelijk Constitutioneel Hof te hebben, dat men zich als een samenvoeging van de huidige Eerste Kamer en de Raad van State kan voorstellen. Dit Hof controleert nieuwe wetten en regels op hun al dan niet in strijd zijn met de Grondwet en of ze billijk zijn in de meest ruimste betekenis van het woord.

Daarnaast fungeert het Hof als ‘Ombudsman’ voor alle ingezetenen die klachten over dan wel conflicten met een overheid hebben. In een democratie hebben we op landsniveau aan Parlement, Regering en Constitutioneel Hof écht voldoende!

Bovendien moet dat hele adelgedoe en dito titulatuur radicaal worden afgeschaft. In een democratie is iedereen, zonder uitzonderingen, gelijkwaardig! Dus geen ‘prins van Oranje’ meer, maar meneer van Amsberg.

Wat vind je van het betoog van Gerhard Elferink voor een republiek zonder president? Denk je ook dat een echte representatieve democratie geen staatshoofd nodig heeft? Ben je het met hem eens dat staatsbezoeken met militaire franje achterhaald zijn? Maakt een constitutioneel hof Nederland democratischer? Inhoudelijke reacties zijn meer dan welkom!

Lees ook:

Op 5 mei vieren wij van de republiek ...

De Republikeinen De Republikeinen Vlaardingen 04-05-2019 08:38

Op 5 mei vieren wij van de republiek de invoering van de minister-president in 1945. De minister-president bevrijdde ons al half van de Koning. Wij, De Republikeinen, doen de andere helft. #Bevrijdingsdag #5mei

‘Van Oldenbarnevelt was geen republikein – en zeker niet de grootste’

De Republikeinen De Republikeinen Vlaardingen 03-05-2019 09:56

Ingezonden brief van Gerard Chel naar aanleiding van onze nieuwsbrief.

Waarde republikeinse vrienden,

Omdat je nooit in een mail twee totaal verschillende zaken aan de orde moet stellen, wil ik graag met een tweede reactie komen op de plotselinge interesse die jullie aan de dag leggen voor Johan van Oldenbarnevelt.

Al een paar besturen geleden – er zijn nogal wat wisselingen geweest – ontstond ook ineens belangstelling voor JvO. Alsof hij niet alleen ’s lands grootste staatsman is geweest, maar ook ’s lands grootste republikein. Omdat de man de Republiek der Verenigde Nederlanden heeft gevormd.

Toen al heb ik het toenmalige bestuur erop gewezen dat, net zoals de mythe dat de koning goed is voor miljarden aan buitenlandse orders, het óók een mythe is dat JvO republikein zou zijn. Hoewel ik dat ook liever anders zou willen, maar niets is minder waar. JvO was niet tegen de Oranjes of tegen de monarchie. Integendeel, hij was kind aan huis op het Princenhof in Delft waar Willem van Oranje resideerde, JvO werd uiteindelijk diens vertrouweling.

Na de moord op WvO werd aan Johan gevraagd de begrafenis te organiseren – een voor die tijd uitermate belangrijke en tegelijkertijd zeer delicate klus. Waarmee in één klap JvO’s positie was veiliggesteld. JvO ontfermde zich ook over prins Maurits en het was JvO die hem een paar jaar later voordroeg als stadhouder. Belangrijk verschil met nu is dat de Staten-Generaal die benoeming moest goedkeuren. Nooit heeft JvO overwogen een ‘willekeurige burger’ voor te dragen, ook voor hem was het een uitgemaakte zaak dat de Oranjes deze functie zouden bekleden.

Oldenbarnevelt was zeer gekant tegen de Spaanse koning, niet omdat hij tegen de koning was, maar onder meer omdat de Spanjaard de Nederlanden het katholieke geloof als enig juiste wilde opleggen. En zo waren er nog een paar poltiek-zakelijke meningsverschillen. JvO heeft er hoogstpersoonlijk voor gezorgd dat de Raad van State werd omgevormd tot het orgaan wat het geleidelijk is geworden, maar, alweer, alleen omdat de RvS toentertijd het adviescollege van de Spaanse koning was.

Samen met eerbiedwaardige historici als Knapen, Kajan en Wiekart – die allen gespecialiseerd zijn in JvO – ben ik ervan overtuigd dat JvO vandaag de dag alles behalve een republikein zou zijn geweest.

Met andere woorden: JvO zou indertijd net zo goed ’s lands belangrijkste bestuurder van de Monarchie der Verenigde Nederlanden kunnen zijn geweest.

Opnieuw wil ik jullie erop wijzen zeer terughoudend te zijn in het profileren van JvO als republikein.

Warme stadsgroet

‘Je moet niet te voorspelbaar worden’

De Republikeinen De Republikeinen Vlaardingen 24-04-2019 13:19

Jarenlang stond hij vooraan bij demonstraties op Koningsdag. Nu vindt Hans Maessen – voorzitter van het Republikeins Genootschap – dat het tijd is om op een andere manier actie te voeren. In dit interview legt hij uit waarom.

Iedereen ging er al vanuit dat je ging demonstreren

“Ja, zelfs de politie Amersfoort belde me om te vragen wat de plannen waren. Ik heb ze gezegd dat we bij het RG een geheimhoudingsverklaring hebben getekend en ik op straffe van 25.000 euro helaas niets kon verklappen.”

Maar even zonder gekheid, waarom sta je er deze keer niet?

“Ik denk dat onze acties in het verleden succes hebben gehad. Bijvoorbeeld het protest rond de kroning, toen we onterecht werden opgepakt. Dat heeft alle media gehaald en zo zijn meer mensen zich gaan verdiepen in ons streven.”

“Maar je moet niet elk jaar precies hetzelfde gaan doen. Dan word je folklore en onderdeel van een oubollig mediaspektakel, zonder dat het over de inhoud gaat. De gemiddelde Nederlander bereik je er niet meer mee.”

Hoe voer je dan wel campagne voor de republiek?

“We steken veel meer tijd en moeite in onze online campagne. Dat heeft nu al effect. Onder andere via onze Facebookpagina. Daar bereiken we tienduizenden mensen – dat moet doorgroeien naar honderdduizenden. Ook gaan we actief de strijd aan met sprookjes rond het koningshuis. Bijvoorbeeld de mythe dat Willem-Alexander ons zoveel geld oplevert tijdens handelsmissies.”

Waar kun je als republikein terecht tijdens Koningsdag in Amersfoort?

“Sommige leden hadden zich al aangemeld om op de traditionele manier te gaan demonstreren. Ik snap dat zij misschien teleurgesteld zijn. Het staat ze uiteraard vrij om alsnog langs de route te gaan staan.”

“Ze kunnen zich ook aansluiten bij OranjeBitter; een initiatief van lokale kunstenaar Ron Jagers. Dat wordt een vrolijke bedoening in hartje Amersfoort waar theatermakers en muzikanten de draak steken met al die oranjeverering.”

Wat levert een koning op bij handelsmissies?

De Republikeinen De Republikeinen PvdA Vlaardingen 19-04-2019 09:43

Koning Willem-Alexander zou het Nederlandse bedrijfsleven tijdens handelsmissies (indirect) meer of betere deals bezorgen dan een president. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat niet hard te maken.

De ‘monarchiebonus’ van 4-5 miljard €

‘De stille kracht van het koningshuis’ – Harry van DalenDownload

Vaak wordt in deze discussie verwezen naar een artikel van macro-econoom Harry van Dalen (Tilburg University) uit 2007.

Hij bepleit dat monarchieën onder andere stabieler, democratischer en minder corrupt zijn dan republieken. Dat zou Nederland als koninkrijk jaarlijks vier tot vijf miljard euro ‘monarchiebonus’ opleveren.

In zijn vergelijking gooit hij alle ‘republieken’ op een hoop (zoals bijvoorbeeld Noord-Korea met de Kim-dynastie). Bij de ‘monarchieën’ is hij kieskeuriger. Welvarend en democratisch Canada, Nieuw-Zeeland of Australië tellen mee (hoewel de Britse koningin er slechts zelden komt). Absolute monarchieën zoals Saoedi-Arabië of Brunei laat hij dan weer buiten beschouwing.

Maar de belangrijkste kritiek op Van Dalen is dat hij nergens oorzaak en gevolg kan aantonen. Met andere woorden: Is Nederland welvarend (mede) dankzij de monarchie? Of is Nederland welvarend ondanks de monarchie?

Op handelsmissies gaat dit artikel niet in.

Onderzoek: handelsmissies met koning zorgen niet voor ‘substantiële toename’

Dan een onderzoek dat wel specifiek over handelsmissies gaat:

‘Ik ga op handelsreis en ik neem mee. Een koning?’Download

De onderzoeker vond geen ‘substantiële toename’ in de handel met landen waar een koninklijke handelsmissie op bezoek was geweest.

Onderzoeksbegeleider Huub Ruël (Universiteit Twente) schrijft in een toelichting per mail dat Nederlandse bedrijven weliswaar graag op de foto gaan met de koning of koningin, maar de royals geen aantoonbare meerwaarde leveren voor het afsluiten van contracten met buitenlandse organisaties.

Onderzoek: handelsmissies met minister leveren gemiddeld meer op

Financieel buitenlandinstrumentarium – Min. EZDownload

Onder anderen Harry Garretsen (RUG) en Henri L.F. de Groot (VU) onderzochten handelsmissies met én zonder bewindspersonen (ministers).

Zij concludeerden dat missies mét minister meer opleverden. Gemiddeld nam de handel met desbetreffend land daarna met een half procent toe.

Kritische kanttekening van Huub Ruël: ‘Wat wel gebeurt, is dat een minister meegaat op een handelsmissie omdat er een contract kan worden getekend. Het voorwerk is dan al gedaan. En dan wordt de schijn gewekt dat het dankzij de missie is gelukt.’ (uit: ‘Handelsmissie levert zelden iets op’ – Volkskrant)

De Nederlandse koninklijke familie op bezoek bij de Sultan van Brunei

Bewijs dat een monarchie de export bevordert vonden ze niet.

Wel merkten ze op dat monarchieën gemiddeld meer naar andere monarchieën exporteerden. Het zou dus nut kunnen hebben om de koninklijke familie mee te sturen op handelsmissies naar andere koninkrijken.

Je zou je dus af kunnen vragen wat de meerwaarde is van een koninklijk bezoek aan bijvoorbeeld Duitsland of de Verenigde Staten.

Volgens Oud-Amerika-correspondent Max Westerman (RTL) scoort juist het Nederlandse koningshuis slecht op dit punt. Door een krampachtige omgang met (buitenlandse) media, creëren ze veel minder goodwill dan bijvoorbeeld het Zweedse of Belgische koningshuis.

Ook zakenbad Quote zet zijn vraagtekens bij de meerwaarde van een Oranje op zakenreis: ‘Verder is er geen snippertje bewijs te vinden dat republieken als Duitsland, Frankrijk of Ierland lijden onder export die zou worden weggelokt door de monarchen van Zweden, Nederland, Engeland, België of Spanje.’ – (‘Het Koningshuis bevordert de export helemaal niet’ – Quote)

Omgekeerd wijzen direct belanghebbenden bij handelsmissies, zoals minister Ploumen (PvdA) of Hans de Boer (VNO-NCW), op de meerwaarde van koninklijke aanwezigheid: ‘Als we met hen reizen merk je dat werkelijk alle deuren opengaan.‘ Je kunt je echter afvragen of zij het zich kunnen permiteren om het koningshuis openlijk af te vallen.

Hoe effectief zijn handelsmissies?

Overigens wordt het belang van handelsmissies voor de Nederlandse economie volgens verschillende wetenschappers overschat.

Volgens Huub Ruël is het vaak ‘niet meer dan een beetje netwerken‘. Hij pleit voor meer onderzoek naar de effectiviteit van handelsmissies.

“..In de praktijk leidt het meereizen van het koninklijk huis veel teveel af: potentiële buitenlandse zakenpartners raken onder de indruk van een interessant fenomeen, terwijl ze eigenlijk door Nederlandse ondernemingen en hun producten geïmponeerd dienen te worden. Buitenlandse afnemers kopen echt geen Nederlandse producten omdat ze tijdens een diner naast de koningin hebben mogen zitten. Ze kopen Nederlandse producten omdat die innovatief, kostencompetitief en kwalitatief hoogwaardig zijn.”

De veranderende rol van de koning tijdens handelsmissies

Prins Bernhard vroeg om steekpenningen voor zijn bemoeienis bij de aankoop van vliegtuigen

Tot slot is het goed om aan te tekenen dat het koningshuis tegenwoordig op ruime afstand staat van de handelsmissie zelf:

Willem-Alexander heeft daarom veel minder invloed dan bijvoorbeeld Prins Bernhard – deze bemoeide zich direct met grote deals en bleek daarbij vatbaar voor corruptie en omkoping (De Lockheed-affaire).

Wat vindt het Republikeins Genootschap?

Republikein word je meestal niet vanwege het geld. Er zijn zoveel betere argumenten (1, 2, 3). Kort samengevat: Monarchie past niet bij democratie.

Toch denken veel Nederlanders dat het koningshuis ons in ieder geval veel geld zou opleveren. Dat blijkt niet te bewijzen.

De PR-machine rond het Koningshuis doet er alles aan om deze mythe in stand te houden. Daarom laten we bij het RG een tegengeluid horen.

Steun onze campagne voor de republiek

Dit artikel maakt onderdeel uit van een verzameling veelgestelde vragen over republiek, monarchie en democratie. We staan altijd open voor feedback. Neem daarvoor contact met ons op.

Steun monarchie daalt onder jongeren

De Republikeinen De Republikeinen Vlaardingen 16-04-2019 15:01

Jongeren zien de monarchie steeds minder zitten, dat blijkt uit onderzoek van Ipsos in opdracht van de NOS. Ook over de gehele linie is het koningshuis de afgelopen tien jaar minder populair geworden.

Verschil tussen jongeren en ouderen

In 2007 bleek nog 70% van de jongeren (18-34) enthousiast over de Oranjes, in 2019 is dat nog slechts 55%, een krappe meerderheid.

Ouderen (55+) blijken nog wel steevast fan van de monarchie. In deze leeftijdsgroep is maar liefst 80% aanhanger van het koningshuis.

Oubollig, ondemocratisch en te duur

Waarom zijn jongeren steeds minder fan van de monarchie?

Als belangrijkste argument noemen de respondenten de kosten van het koningshuis, vorig jaar in een onderzoek geraamd op 345 miljoen euro. Daarmee zijn de Oranjes het duurste vorstenhuis van Europa.

Ook het ‘oubollige’ karakter van de monarchie speelt een rol. Koekhappen op Koningsdag spreekt blijkbaar niet meer zo tot de verbeelding.

Tot slot hebben jonge Nederlanders kritiek op erfopvolging. Waarom zou je staatshoofd moeten worden omdat je uit een bepaalde familie komt?

Tegelijkertijd is er veel onbekendheid met de republiek als staatsvorm. Volgens onderzoeker Van Heck associeren jongeren een republiek vaak met Amerika en Trump. Het Duitse model (met een ceremonieel president) of het Zwitserse model (republiek zonder staatshoofd) zijn veel minder bekend.

Bij het Republikeins Genootschap willen we daar uiteraard graag verandering in brengen. Daarom publiceren we de komende maanden een serie artikelen met veelgestelde vragen over monarchie en republiek. Ook onderzoeken we de mogelijkheid om een serie voorlichtingsfilmpjes op YouTube te crowdfunden.

Het autochtone deel van het ...

De Republikeinen De Republikeinen Vlaardingen 12-03-2019 13:53

Het autochtone deel van het Nederlandse volk wil de invloed en macht van de Koning en koningin niet zien. Maxima en Alexander hebben een allochtone achtergrond en dus maken de allochtonen de dienst uit in NL, ongeacht het gepruttel van Wilders, Rutte en Baudet. De allochtonen hebben de invloed en macht van hun mede allochtonen aan de top natuurlijk wel in de gaten en maken daar gebruik van!!! Ons land ontstond als republiek in 1588 en dat duurde tot 1806. De republiek is dus van de autochtonen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.