Nieuws van politieke partijen in Amsterdam inzichtelijk

55 documenten

Verspil geen cultuur: stel overcapaciteit beschikbaar

CDA CDA Amsterdam 13-11-2023 17:12

Rogier Havelaar heeft in de gemeenteraad een voorstel gedaan om overcapaciteit in de cultuursector beschikbaar te maken voor Amsterdammers. Zo kunnen Amsterdammers met een kleine beurs ook genieten van voorstellingen die niet uitverkocht zijn. De gemeente geeft namelijk 175 euro per Amsterdammer per jaar uit aan kunst- en cultuursubsidies. De bezettingsgraad van alle zalen is laag. Zeker na de corona-crisis zijn er nog stoelen over. Fractievoorzitter Havelaar pleit daarom voor het beschikbaar stellen van deze lege stoeltjes: “Iedere lege stoel is cultuurverspilling. Dat is gewoon zonde.” Als oplossingsrichting geeft hij als tip om gebruik te maken van de app ’Too good to go’. Zie verder de berichtgeving in de Telegraaf en de motie.

Update: Ons' Lieve Heer op Solder gered

CDA CDA Amsterdam 24-08-2020 08:34

De Amsterdamse CDA-fractie maakt zich zorgen om het voortbestaan van een belangrijk historisch museum in de binenstad, Ons' Lieve Heer op Solder. Het Amsterdamse Fonds voor de Kunsthad geen subsidie voor de eeuwenoude katholieke schuilkerk en vanwegede coronapandemie liepen de inkomstenal flink terug. Eén van de redenen om de subsidie niet toe te kennen, zou liggen aan te weinig 'niet-westerse' personeelsleden bij het museum. Op Twitter kondigde fractievoorzitter Diederik Boomsma een spoeddebat over dit onderwerp aan: 'Onacceptabel en bizar. Kostbaar religieus erfgoed: de stad heeft de plicht dit in stand te houden. Linksom of rechtsom. Zojuist debat aangevraagd voor de commissie KDD.' Het debat hierover zal plaatsvinden op woensdag 26 augustus. Inmiddels zijn meer dan 14.000 handtekeningen ingezameld voor behoud van het museum. Onderteken de petitie hier. UPDATE 25/8/2020: Mede door de druk van het CDA en de duizenden ondertekenaars heeft het museum alsnog een subsidie gekregen voor de komende jaren!

Woonhuis Etty Hillesum blijft behouden | Amsterdam

GroenLinks GroenLinks Amsterdam 17-06-2020 00:00

Het voormalige woonhuis van de Joodse schrijfster Etty Hillesum krijgt de status van beschermd monument. Dat heeft het college van B en W besloten. In haar huis in de Gabriël Metsustraat bij het Museumplein schreef Hillesum haar dagboeken tijdens de Tweede Wereldoorlog. 

Op deze plek schreef Etty Hillesum haar dagboeken tussen 1941 en 1942. Uiteindelijk zou Etty Hillesum de oorlog niet overleven, zij werd in Auschwitz in 1943 vermoord. Met de monumentenstatus is het behoud van de panden een stap dichterbij gekomen. Nienke van Renssen (raadslid Ruimtelijke ordening): “Haar dagboeken getuigen van een originele geest en ongelooflijke moed. Wat GroenLinks betreft creëren we een mogelijkheid om Etty Hillesum blijvend te herinneren op deze plek.”

Het gaat om de panden Gabriël Metsustraat 2-6, met zicht op het Museumplein. De eigenaar wilde deze afbreken en er appartementen bouwen. Terecht hebben bewoners en vele organisaties in de stad aandacht gevraagd voor de geschiedenis van deze bijzondere plek. Ook de karakteristieke details van ramen en deuren en de gevel van rode bakstenen zijn een reden om het pand te beschermen. Met de monumentenstatus blijven de panden nu gespaard van de sloop.

Sloop- en bouwwoede

Wethouder Touria Meliani (Monumenten en Erfgoed): “De dagboeken van Etty Hillesum zijn niet alleen persoonlijke documenten, maar bieden ook belangrijk inzicht in hoe Joodse mensen in Amsterdam tijdens de Tweede Wereldoorlog werden gediscrimineerd en vervolgd.” 

In 2017 werden vanwege de toegenomen sloop- en bouwwoede in Amsterdam-Zuid al een aantal andere panden aangewezen als beschermd rijksstadgezicht, maar daar zaten deze panden helaas niet bij. Nienke van Renssen: “Ik pleit ervoor om een groter deel van stadsdeel Zuid aan te wijzen als rijksbeschermd stadsgezicht, om de historische panden en het straatbeeld voor de toekomst te behouden."

Gemeente moet Uilenburgersjoel helpen

CDA CDA Amsterdam 28-05-2020 08:15

CDA-fractievoorzitter heeft aandacht gevraagd voor de penibele situatie van de Uilenburgersjoel. Deze historische synagoge is enkele jaren geleden gerenoveerd en in gebruik genomen als gebedshuis, buurthuis en locatie voor culturele activiteiten. Helaas worden door de coronacrisis de zalen nauwelijks meer verhuurd en dreigt de organisatie tussen wal en schip te vallen. Gesubsidieerde culturele instellingen profiteren van de extra 17 miljoen euro die de gemeente heeft uitgetrokken, maar veel instellingen kunnen daar geen aanspraak opmaken. De wethouder heeft toegezegd hierop terug te komen en uit te zoeken waarop organisaties zoals de Uilenburgersjoel recht op hebben. Het CDA hoopt dat de overheid koste wat kost kan voorkomen dat de Uilenburgersjoel de coronacrisis niet doorkomt.

Gemeente moet Uilenburgersjoel helpen

CDA CDA Amsterdam 28-05-2020 08:15

CDA-fractievoorzitter heeft aandacht gevraagd voor de penibele situatie van de Uilenburgersjoel. Deze historische synagoge is enkele jaren geleden gerenoveerd en in gebruik genomen als gebedshuis, buurthuis en locatie voor culturele activiteiten. Helaas worden door de coronacrisis de zalen nauwelijks meer verhuurd en dreigt de organisatie tussen wal en schip te vallen. Gesubsidieerde culturele instellingen profiteren van de extra 17 miljoen euro die de gemeente heeft uitgetrokken, maar veel instellingen kunnen daar geen aanspraak opmaken. De wethouder heeft toegezegd hierop terug te komen en uit te zoeken waarop organisaties zoals de Uilenburgersjoel recht op hebben. Het CDA hoopt dat de overheid koste wat kost kan voorkomen dat de Uilenburgersjoel de coronacrisis niet doorkomt.

Inzoomen op de crisis #1 – met theatermaker Michiel Schreuders

PvdA PvdA Amsterdam 28-04-2020 12:54

Michiel Schreuders (39) is theatermaker en muzikant in Amsterdam. Hij is zakelijk directeur van Tafel van Vijf Muziektheater en maakt familievoorstellingen waarmee hij optreedt in theaters in Nederland en België. We spraken hem voor onze serie ‘inzoomen op de crisis’ en zoomden met hem in op de vraag hoe de coronacrisis hem en zijn beroepsgroep raakt.

“Gelukkig voel ik de crisis financieel nog niet echt. Maar je merkt dat het borrelt onder je. Dat maakt de situatie heel schizofreen”, zegt Michiel wanneer ik hem online spreek. Het schizofrene zit hem erin dat hij aanvoelt dat we op de rand van een diep ravijn staan. Hij zou deze maanden veel spelen met twee voorstellingen, maar dat is allemaal afgezegd als gevolg van de overheidsmaatregelen.

Michiel was toevallig net in loondienst gegaan bij de twee theatergezelschappen waarvoor hij al werkte als ZZP’er. Dat maakt dat hij iets van een anker heeft in de storm die raast en dat geeft wat rust, ook voor zijn gezin. Hij woont met zijn vriendin, die als lerares werkt, en twee kleine kinderen in een vooroorlogse arbeidswoning in Amsterdam Nieuw-West.

Hij vindt het niet erg om even thuis te zitten – theatermakers als hij zitten buiten de theaterseizoenen wel vaker zo’n anderhalve maand thuis, tijd die dan gebruikt wordt om te componeren en nieuwe ideeën te ontwikkelen. In zulke periodes leven theatermakers van de spaarpot die ze tijdens het theaterseizoen hebben aangevuld. Hij maakt zich voor zijn persoonlijke situatie op de korte termijn dus nog niet al te ernstige zorgen, maar hij vreest de komende maanden.

Zorgen om de toekomst “Ik ben heel erg bang voor de toekomst. Gaan scholen weer voorstellingen boeken? Durven mensen naar het theater te gaan, als dat weer mag? Durven mensen hun kinderen naar een voorstelling te sturen? En dan heb ik het nog niet eens over de enorme impact op de inkomsten. Door de 1,5 meter-afstandregel zullen bezoekersaantallen flink dalen. Dan heb je het over gigantische bedragen die je misloopt.

Een theatermedewerker berekende dat je in een zaal waar normaal 150 mensen in passen, je nog maar dertig mensen zou kunnen toelaten. Kijk naar wat dat met de kaartverkoop doet. Dat kan nooit uit. Theaterzalen zijn er juist op gebouwd om zo veel mogelijk mensen dicht op elkaar te zetten. Als je dat principe onderuithaalt, dan zijn theaters en bioscopen en andere vormen van vermaak met dat businessmodel niet meer houdbaar.”

En dan is er natuurlijk nog de economische crisis, waarvan we nu pas aan het begin zitten. Mensen die minder geld te besteden hebben, schalen uitgaven aan zaken als kunst, film en theater terug. Dus nog even los van de veiligheidsfactor qua corona, komt er nog een tweede klap overheen voor de theatersector. Ook daarom zal de sector de handen ineen moeten slaan, niet alleen om innovatief te zijn maar ook om iets te doen aan de prijzen. “Er zijn heel goede solovoorstellingen. Dat kost minder.”

‘In principe gaan we ervan uit dat alle kosten voor ZZP’ers stoppen’ Maar bovenal vindt Michiel het pijnlijk om te zien wat er in de theaterwereld om hem heen gebeurt. Hij werkt veel samen met acteurs, geluidmensen, tekstschrijvers, regisseurs, decorbouwers en lichtmensen. Dat zijn voor het grootste deel ZZP’ers en onder hen vallen keiharde klappen.

“Ik ken een geluidsman. ZZP’er, woont in Noord-Brabant met zijn vriendin en twee kindjes. Zij is ook ZZP’er, een dansdocent. Hij verwachtte de komende maanden volop werk te zullen hebben, maar bij beiden zijn de opdrachten in één keer opgedroogd. Je mag dan aanspraak maken op de speciale uitkeringsregeling voor ZZP’ers die door het kabinet is opgetuigd, maar er is óók een regel die stelt dat je maar één uitkering per huishouden krijgt. Hij krijgt dus nu €1500 per maand, maar alleen al de hypotheek is €1200 want ze moesten een huis. Die mensen zijn gewoon fucked. Ze zijn best wel in paniek.”

Intussen probeert Michiel met Tafel van Vijf te doen wat ze kunnen voor de ZZP’ers waarmee zij werken. Daarbij loopt hij tegen rare tegenstrijdigheden aan. Het Fonds voor de Podiumkunsten riep theaterproducenten op ZZP’ers zo veel mogelijk te blijven betalen als de financiën dat toelaten.

“Wij hebben een redelijke financiële buffer opgebouwd, dus wij zeiden tegen een acteur dat hij zijn uren gewoon kan blijven factureren. Maar het gekke is: aan de ene kant is er die oproep van het fonds om ZZP’ers te behandelen als werknemers. Maar als je als organisatie aanklopt bij de gemeente voor financiële steun, dan verwacht men daar juist dat je opdrachten aan ZZP’ers stopzet.

Ik ontving het inventarisatieformulier voor steun van de gemeente. In de instructie staat letterlijk: ‘in principe gaan we ervan uit dat alle kosten voor ZZP’ers stoppen’. Als je toch doorbetaalt, wordt die kostenstijging niet meegerekend in de verliezen die je moet opgeven – juist de reden waarom je om steun vraagt. Dat staat haaks op de oproep van het landelijke Fonds voor de Podiumkunsten. En denk nog eens aan die geluidsman die met zijn hele gezin moet rondkomen van €1500. Wat als die nou gewoon doorbetaald had kunnen worden?”

Met spoed gezocht: slimme innovaties in de theaterbranche De slechte vooruitzichten nopen tot innovatief nadenken in de theaterbranche over nieuwe vormen waarin beleving centraal blijft staan, want daar gaat het om in theater.

Zo denkt Michiel na over variaties op het concept van de drive in-bioscoop. “Dat je op het festivalterrein van Pinkpop met je theatergroep op het podium staat en het publiek in hun auto’s zit. Of bostochten met koptelefoons.”

Hij hoopt dat creatieve theaterdirecties slimme manieren bedenken om op de één of andere manier toch een theaterbeleving te creëren. “Er wordt gedacht aan registraties van voorstellingen online te zetten. Prima, maar dan wordt het gewoon een film. Dan kun je als publiek net zo goed Netflix aanzetten; film is een heel ander soort beleving dan theaterbezoek. En dan zit je ook nog met de inkomstenkwestie. Ik zit er niet echt op te wachten.”

Slagveld Door alles heen loopt nu ook het feit dat theaterproducenten hun subsidieaanvragen bij de kunstfondsen hebben ingediend. Dat zijn vooral plannen gebaseerd op de realiteit van de ‘oude wereld’ van vóór corona. De fondsen gaan gewoon door met hun normale manier van beoordelen, zo weet Michiel, maar niemand weet hoe de wereld er in september uit ziet, als het theaterseizoen weer begint. En op de achtergrond spelen langlopender processen.

“Impressariaten, dus de agenten die voorstellingen van kunstenaars verkopen aan theaters, beginnen aankomende september met het verkopen van voorstellingen voor het daaropvolgende seizoen. Impressariaten moeten aan de slag met campagnemateriaal voor de voorstellingen die zij moeten verkopen, maar je weet nu niet hoe de wereld er straks uit ziet. Men gaat er nu maar vanuit dat het straks, na de zomer, allemaal weer goed is.”

Hij zucht. “Het landschap is een slagveld geworden.”

________________________________

Reactie vanuit de fractie: Hendrik Jan Biemond (woordvoerder Kunst & Cultuur) “Dit verhaal van Michiel legt de huidige pijn in de cultuursector confronterend bloot en staat ook niet op zichzelf. De afgelopen weken heb ik al veel van dit soort signalen vanuit Amsterdamse artiesten, theatermakers en kunstenaars ontvangen. Het is pijnlijk dat de hardste klappen van deze crisis vallen in een sector die ons zo lief is en die we misschien wel het hardste nodig hebben om er straks weer uit te komen. Niet alleen omdat de Amsterdamse cultuursector 10.000 mensen een inkomen biedt en honderdduizenden mensen vermaak, maar ook omdat de cultuursector het kloppende hart van creativiteit en vernieuwing is in de stad. En creatief en vernieuwend zullen we moeten zijn de komende tijd.”

“De korte termijn staat daarom wat mij betreft in het teken van redden wat er te redden valt. Daar hebben we het rijk bij nodig, maar we moeten ook kijken hoe we dat lokaal kunnen vertalen. Zo heb ik vorige week een motie ingediend waarin we de wethouder onder andere vragen om samen met financiële deskundigen de mogelijkheden te inventariseren voor noodhulp, juist ook aan culturele instellingen die normaliter geen subsidie van de gemeente ontvangen. Ook heb ik aan het college gevraagd of we als stad subsidie uitkeringen aan culturele instellingen van later dit jaar naar voren kunnen halen. Dit kan denk ik lucht geven zonder dat het de stad extra geld kost. Ik ben benieuwd naar de reactie hierop. ”

“Heb jij een idee of suggestie om de huidige pijn door de crisis in de culturele sector te verzachten en heb je daar de gemeente bij nodig? Laat het mij dan weten. Tot slot wil ik iedereen in de Amsterdamse cultuursector heel veel sterkte en succes wensen de komende tijd. We’re in this together.”

Hendrik Jan Biemond Raadslid PvdA Amsterdam h.biemond@raad.amsterdam.nl

https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/inzoomen-op-de-crisis-1-met-theatermaker-michiel-schreuders/

Het bericht Inzoomen op de crisis #1 – met theatermaker Michiel Schreuders verscheen eerst op PvdA Amsterdam.

Snelloket voor kunst die hoop en troost biedt tijdens de coronacrisis | Amsterdam

GroenLinks GroenLinks Amsterdam 13-04-2020 00:00

Onze wethouder Touria Meliani opent samen met het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK) een snelloket voor Amsterdamse kunstprojecten die op creatieve manieren hun publiek bereiken. Vaak is dat digitaal, nu de kunstpodia in de stad gesloten zijn.

Makers en organisaties kunnen een aanvraag doen voor een bedrag van minimaal 1500 euro en maximaal 5000 euro. Aanvragen worden binnen vijf werkdagen behandeld. Het snelloket is bedoeld voor zowel professionele kunstenaars als amateurkunstenaars.

De maatregelen om het coronavirus tegen te gaan, hebben de culturele sector vrijwel tot stilstand gebracht: theaters en concertzalen zijn leeg, tentoonstellingen afgelast en festivals gaan niet door. De financiële gevolgen voor de kunstwereld worden op dit moment door de gemeente Amsterdam, in nauwe samenwerking met het AFK, in kaart gebracht. Tegelijkertijd blijft de behoefte aan kunst en cultuur groot. Amsterdamse makers en culturele organisaties zoeken naar nieuwe manieren om een (online) publiek te bereiken.

Nieuw publiek

Het snelloket is bedoeld voor actuele kunstprojecten die reageren op de gevolgen van het coronavirus, inhoudelijk of door de manier van presenteren. Het kan bijvoorbeeld gaan om een livestream, virtuele rondleidingen, podcasts, websites en social media, maar ook offline kunst die, op fysieke afstand, vanaf het balkon of op straat wordt gepresenteerd.

Wethouder Touria Meliani (Kunst en Cultuur, Digitale Stad): "Veel kunstenaars zijn hun opdrachten kwijt geraakt. Maar juist zij kunnen de behoefte aan verbinding, troost en verbeelding vormgeven. Met dit snelloket, waarmee we eenvoudig en binnen enkele werkdagen een subsidie uitbetalen, bieden we kunstenaars de mogelijkheid om op andere manieren mensen te bereiken, en ook mensen die onder normale omstandigheden niet of weinig in aanraking komen met kunst."

Het AFK Snelloket is tot stand gekomen in samenwerking met de gemeente Amsterdam (Kunst en Cultuur, Digitale Stad en Evenementenfonds).

De NDSM-werf: ruig, rauw en radicaal groen | Amsterdam

GroenLinks GroenLinks Amsterdam 21-03-2020 00:00

Amsterdam gaat de NDSM-werf in Noord de komende jaren ingrijpend vergroenen. Dat heeft het college van B en W op 20 maart besloten. Ook moet op de werf meer ruimte komen voor sportvoorzieningen. Aan de westkant van de NDSM-werf kiest het college er ook voor om meer woningbouw mogelijk te maken ten opzichte van wat er in de huidige plannen mogelijk is. Onze wethouder Marieke van Doorninck vertelt hoe zij dit voor zich ziet.  

De afgelopen jaren is de woningbouw in de omgeving van de NDSM-werf snel gegaan. “Hierdoor neemt ook de behoefte aan voldoende publieke, groene, open ruimte voor sport en ontspanning toe”, vertelt onze wethouder Ruimtelijke Ordening Marieke van Doorninck. “Daarom willen we de NDSM-werf radicaal vergroenen, uiteraard met respect voor het monumentale en industriële karakter van de werf. Het Landschaftspark Duisburg-Nord is een geweldig voorbeeld van hoe dat vorm kan krijgen. Hier heeft een voormalige staalfabriek allerlei nieuwe functies gekregen omringd door groen.”

Behoud van het ruige karakter

De westkant van de NDSM-werf heeft in 2020 al bijna het maximum bereikt van wat er volgens het huidige bestemmingsplan mogelijk is. Voor dit gebied kiest het college voor verdichten met meer woningbouw. De vergroening van de oostelijke kant van de werf zorgt ervoor dat het hele gebied een goede balans krijgt. 

Om te kijken hoe de vergroening van de NDSM-werf de komende jaren vorm kan krijgen, laat het college een haalbaarheidsonderzoek uitvoeren. Uit dit onderzoek moet blijken wat er praktisch, financieel en juridisch mogelijk is, en hoe de monumentale status, het culturele gebruik en het ruige karakter van de werf behouden kan blijven.

Radicale innovatieve vergroening

Ook Stichting NDSM-werf, in opdracht van de gemeente verantwoordelijk voor de culturele programmering en het dagelijks beheer van het onbebouwde deel van de oostelijke NDSM-werf, staat positief tegenover vergroening. Directeur Tim Vermeulen: “De NDSM-werf heeft vele gezichten: het is een plek met veel historie, een iconisch erfgoed, een prominente plek voor evenementen, thuisbasis voor artistiek en cultureel ondernemerschap en tijdelijke proeftuin voor innovatieve ideeën. Wij geloven dat radicale innovatieve vergroening deze functies nog beter met elkaar kan verbinden en kan verduurzamen. Dit is een van de mooiste plekken van Amsterdam en de enige open ruimte van enig formaat aan het IJ. Wat ons betreft moet dit voor altijd behouden blijven, niet voor een paar gebruikers, maar voor iedereen. Vergroening draagt daar op tal van manieren aan bij.”  

Naomie Pieter is Roze Lieverdje 2020 | Amsterdam

GroenLinks GroenLinks Amsterdam 14-02-2020 00:00

De LHBTIQ+-activist nam zojuist op het Roze Lieverdje Gala 2020 het beeldje in ontvangst. Naomi kreeg deze onderscheiding vanwege haar jarenlange inzet voor niet alleen de LHBTIQ+ gemeenschap, maar ook de zwarte en gekleurde gemeenschap. Ze organiseerde verschillende demonstraties en is mede-oprichter van ‘Black Queer & Trans Resistance NL’. De prijs werd uitgereikt door onze wethouder Touria Meliani.

Het Roze Lieverdje is een tweejaarlijkse prijs voor een Amsterdammer die zich op bijzondere wijze heeft ingezet voor de emancipatie van LHBT+’ers in de hoofdstad. De prijs is een initiatief van GroenLinks Amsterdam. Online stemden meer dan 1500 mensen op hun favoriete kandidaat uit vijf genomineerden: Naomie Pieter, Adrie van Diemen, Peter van Maaren, Alejandra Ortiz en Hans Verhoeven. Lees hier meer over hun nominaties. Samen met het oordeel van de jury kwam Naomie Pieter als winnaar uit de bus. 

Juryvoorzitter Ruud Douma (Dolly Bellefleur): “Queer, antiracistisch en performancekunstenaar. Naomie is het allemaal. Maar misschien is ze wel het meest een activist. Waarbij ze de lol in het activisme binnen de zwarte LHBTIQ+ -gemeenschap belangrijk vindt. Zoals bij haar queer dancehall-feest Pon Di Pride.”

In haar speech roemde wethouder Touria Meliani het onvermoeibare doorzettingsvermogen dat de kandidaten met elkaar gemeen hebben. "Dat jullie ondanks de uitsluiting en misschien wel de pijn die jullie zelf ervaren hebben, de stap gemaakt hebben om iets voor die samenleving te gaan doen, die samenleving te veranderen, dat vind ik het allergrootste wat er is. De transformatie die je daarmee doormaakt, dat is niet in één avond, in één prijs te vangen." Meliani uitte de wens dat het niet bij deze ene avond blijft. "Ik zou willen dat we overal in de samenleving mensen zoals jullie gaan  tegenkomen. Liefst in de belangrijke posities om deze samenleving echt inclusief te maken. Als je opkomt voor één persoon die kwetsbaar is, kom je op voor iedereen."

 

Het Roze Lieverdje is een initiatief van GroenLinks Amsterdam.

 

Het jaar 2019 van: Hendrik Jan Biemond

PvdA PvdA Amsterdam 27-12-2019 09:09

Het politieke jaar 2019 zit erop. Tijd om met onze Amsterdamse politici terug- én vooruit te blikken op hun werk voor Amsterdam. In de zesde aflevering van de rubriek ‘Het jaar 2019 van…’: ons raadslid Hendrik Jan Biemond.

1.Wat was voor jou het Amsterdamse hoogtepunt van 2019? “Het met de hele fractie kijken naar een voorvertoning van de documentaire ‘Terug naar de Akbarstraat’. Medio januari 2020 komt deze documentaire op de nationale televisie. Bijzonder indrukwekkend.”

2. Waar lag jij in 2019 wakker van? “Ik heb in 2019 vooral wakker gelegen door de lange vergaderingen van de gemeenteraad, soms tot in de vroege morgen. Laten we dat volgend jaar anders gaan doen.”

3. Op welk politiek resultaat uit 2019 kijk je het meest tevreden terug? “De invoering van het Kunstenplan 2021-2024. Zo ben ik heel blij dat er in dit plan extra aandacht komt voor de toegankelijkheid van onze kunst & cultuursector in de randen van de stad.”

4. Wat was voor jou het meest grappigste Amsterdamse nieuwsfeit in 2019? “Het filmpje van Ilias de eerste kinderburgemeester van Amsterdam. Dit gaat een groot succes worden!”

5. Wat was voor jou de meest bijzondere ontmoeting in 2019 en waarom? “De ontmoeting met de documentaire ‘Terug naar de Akbarstraat’. Nogmaals: gaat dat zien.”

6. Wat was jouw het leukste werkbezoek in 2019 en waarom? “Mijn bezoek aan de vereniging Made in de Pijp, een inspirerende groep ambachtslieden middenin de stad.”

7. Welk collega-raadslid verdient volgens jou een groot compliment over 2019 en waarvoor? “Sylvana Simons, vanwege haar onverzettelijkheid.”

8. Wat wordt jouw politieke speerpunt in 2020? “Een economie die werkt voor iedereen.”

9. Wat wens jij Amsterdammers toe voor het jaar 2020? “Een jaarwisseling zonder knal vuurwerk.”

 

Het bericht Het jaar 2019 van: Hendrik Jan Biemond verscheen eerst op PvdA Amsterdam.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.