Nieuws van politieke partijen in Bunschoten inzichtelijk

15 documenten

De Ouwe Sjool

VVD VVD Bunschoten 01-07-2021 23:55

De Ouwe Sjool uit 1841 is het oudste gebouw van Spakenburg. Aanvankelijk gebouwd als kerk voor de nieuwe Christelijke Afgescheiden Gemeente later werd het gebruikt als school. Omdat de “Ouwe Sjool” het oudste gebouw van Spakenburg is heeft het de status van gemeentelijk monument gekregen.

https://bunschoten.vvd.nl/nieuws/44787/de-ouwe-sjool

© De Bunschoter

Toen werd besloten om over te gaan tot de bouw van de Noorderkerk, welke in 1878 in gebruik werd genomen, is besloten om het gebouw te gaan gebruiken als school. Het gebouw heeft dienstgedaan als school van 1879 tot 1949. De school wordt in 1949 bezit van de gebroeders van Halteren die een slagerij hadden aan de Zuidwenk en kreeg toen de naam “de Worstfabriek”.

Uiteindelijk kwam de school via de gemeente Bunschoten in het bezit van de Stichting Monumenten Bunschoten (SMB) met als plicht om het gebouw te restaureren. De stichting heeft al eerder zorg gedragen voor de realisatie van De Molen en restauratie van de botterwerf. Aanvankelijk was het plan om de bibliotheek te huisvesten in de Ouwe Sjool, nu dat niet doorgaat heeft de stichting de gemeente het verzoek neergelegd om het gebouw door te verkopen.

Monument: cultureel erfgoed

Het gebouw is het oudste van Spakenburg en behoort daarmee tot het culturele erfgoed van onze gemeente. Hoewel het gebouw architectonisch misschien niet direct uit het oog springt heeft het als oudste gebouw van Spakenburg wel een waardevolle en te koesteren emotionele geschiedenis. Daarom is het belangrijk is om het te behouden, want ons erfgoed vertelt iets over ons verleden en bepaalt daarmee mede onze lokale identiteit.

Nieuwe eigenaar

De Ouwe Sjool is nu gekocht door de Heinen & Hopman Beheer B.V. die het historische gebouw als nieuwe eigenaar gaat restaureren en in gebruik gaat nemen. De gemeente zal de restauratieplicht met twee jaar opschuiven zodat er genoeg tijd is om de voorbereidingen voor de restauratie van het oude gebouw in gang te zetten. 

Persbericht CDA Bunschoten

CDA CDA Bunschoten 11-05-2020 17:38

Persbericht Bunschoten-Spakenburg, 9 mei 2020 CDA-Bunschoten doet aanbevelingen voor het landelijke CDA-verkiezingsprogramma 2021 De CDA-afdeling van Bunschoten, Spakenburg, Eemdijk en Zevenhuizen heeft onlangs een aantal aanbevelingen gegeven voor het landelijke CDA-verkiezingsprogramma. Dit programma zal een rol spelen bij de komende Tweede Kamerverkiezingen in maart 2021 en de jaren erna. CDA-Bunschoten vraagt Den Haag onder meer aandacht te hebben voor de zekerheid van markthandelaren voor wat betreft vergunningen, behoud van ons varend erfgoed en de bevaarbaarheid van de Randmeren en meer invloed in het veiligheidsbeleid. Het is goede gewoonte binnen het CDA dat bestuur en fractie van de plaatselijke afdelingen gevraagd worden om inbreng te geven voor het landelijke verkiezingsprogramma. Omdat bijna elke Nederlandse gemeente een plaatselijke CDA-afdeling heeft, zorgt dit voor een goed beeld van wat men in het land belangrijk vindt. De belangrijkste thema’s zullen vervolgens ook terug te zien zijn in het programma van de Tweede Kamer-fractie. Overigens mogen alle CDA-leden zich daarover nog uitspreken tijdens het landelijk congres. Ambulante handel, erfgoed, veiligheid Ook de plaatselijke CDA-afdeling heeft zaken aangedragen voor het landelijke verkiezingsprogramma. Zo vraagt CDA-Bunschoten landelijk aandacht voor de ambulante handel en de belangrijke rol die markten en markthandelaren hebben in de voedselvoorziening en de (straks ook weer) sociale en toeristische functie. Ambulante handelaren verdienen daarom zekerheid wat betreft vergunningen voor standplaatsen en voldoende tijd en mogelijkheden voor een gezonde bedrijfsvoering en het terugverdienen van investeringen. Verder ziet het plaatselijk CDA graag dat er landelijk financiële middelen komen voor behoud van levend cultureel erfgoed: de hoofdzakelijk houten vissersschepen van de voormalige Zuiderzeevloot. Daartoe moet de Erfgoedwet aangevuld worden. Verder zou er een masterplan moeten komen voor het onderhouden, bevaarbaar en zwembaar houden van Randmeren en IJsselmeer: ‘Ons binnenwater mag niet veranderen in een moeras’. Aandacht willen de plaatselijke CDA-ers ook voor meer verantwoording in het plaatselijke veiligheidsbeleid. Door ontwikkelingen zoals de Nationale Politie en de Veiligheidsregio ervaren zowel gemeenteraden als inwoners steeds meer afstand tot wat er gedaan wordt aan veiligheid in de eigen woonplaats. De huidige tijd vraagt juist om meer invloed van inwoners en de volksvertegenwoordigers namens hen. Zorg, levendige kernen en oog voor allen Verder vraagt de lokale CDA-afdeling aandacht van Den Haag voor betere en slimmere bekostiging van de verschillende zorgtaken die de gemeentes afgelopen jaren gekregen hebben en waarop nu vaak tekorten ontstaan. In de methode van bekostiging moet de mens weer centraal komen staan en niet het systeem. Ook is aandacht gewenst voor behoud van de kwaliteit van leven in kleine kernen. Daar treedt steeds meer vergrijzing op, waardoor de samenstelling van de bevolking in deze kernen minder divers wordt. Hierdoor komt het voortbestaan van bijvoorbeeld scholen, kerkgemeenschappen en andere voorzieningen onder druk te staan. Bouwen voor jonge gezinnen geeft de klleine kernen weer een nieuwe impuls. Ten slotte vragen de plaatselijke CDA-ers aandacht voor mensen die moeite hebben mee te doen in de digitale samenleving. Vanwege de maatregelen rondom het corona-virus afgelopen weken zagen velen zich geconfronteerd met een sterke toename van digitalisering. Leerlingen kregen les via internet, vergaderingen werden via de computer gehouden. Toch zijn er ook veel mensen die moeite hebben om mee te komen in deze digitale ontwikkeling. Het lokale CDA vraagt om extra aandacht voor deze mensen. De overheid mag hen niet in de steek laten en moet hulp bieden. Dit alles vraagt om een landelijke aanpak. Dank Het landelijke CDA-verkiezingsteam heeft de suggesties van het CDA-Bunschoten met dank in ontvangst genomen. De komende tijd gaat het team aan de slag met het verwerken van alle inbreng tot een goed programma voor de campagne rond de Tweede Kamerverkiezingen van 2021. Noot voor de pers: Voor vragen kunt u contact opnemen met mw. M. van Baal (voorzitter bestuur lokale afdeling CDA-Bunschoten), tel. 06-41773020, e-mail marjonvanbaal@gmail.com

Hans Hoitink gids op open Monumentendag

VVD VVD Bunschoten 27-09-2019 10:54

Hans Hoitink is erg geïnteresseerd in onze lokale geschiedenis, hij zet zich daarom in voor het behoud van ons cultureel erfgoed. Tijdens de open Monumentendag 2019 gaf Hans rondleiding langs de historische kunstwerken die in ons gemeentehuis staan.

https://bunschoten.vvd.nl/nieuws/36554/hans-hoitink-gids-op-open-monumentendag

Ieder jaar is er in onze gemeente een kunstroute en een open Monumentendag. Tijdens deze dag tonen lokale kunstenaars hun werken op locaties in het hele dorp. Dit jaar viel dit gelijktijdig met de open Monumentendag en kon ook een kijkje genomen worden bij monumenten in ons dorp. Hans gaf een rondleiding aan nieuwsgierige inwoners die graag meer wilde weten van het historisch erfgoed in onze gemeente. 

Nog even nagenieten van de gezellige ...

ChristenUnie ChristenUnie Bunschoten 03-09-2018 09:03

Nog even nagenieten van de gezellige Visserijdag van afgelopen zaterdag! Wat fantastisch dat we zoveel bezoekers mochten ontvangen die konden genieten van onze cultuur. Prachtig! Dankzij alle vrijwilligers was het weer een groot succes!

Visserijdag 2018 in Spakenburg. ...

ChristenUnie ChristenUnie Bunschoten 01-09-2018 12:30

Visserijdag 2018 in Spakenburg. Trots op het dorp en alle vrijwilligers die zorgen voor een goede sfeer.

Algemene beschouwingen CDA op 2019-2022

CDA CDA SGP VVD Bunschoten 06-07-2018 04:07

Algemene beschouwingen CDA Eerste deel door Ariean van de Groep: Voorzitter, Wij als fractie zullen deze beschouwingen geven in twee delen. Het eerste deel over bestuurlijke zaken en financiën zal ik voor mijn rekening nemen, het deel over ruimtelijke zaken en samenlevingszaken zal mijn fractiegenoot Christiaan Buis verwoorden. Hier zijn we weer bij elkaar, net voor het zomerreces, om het gemeentebeleid te bespreken voor een jaar dat nog ver weg lijkt: 2019. We zitten hier met veel nieuwe mensen in de raad, zo vlak na de verkiezingen, met frisse blik en ideeën. En een open houding misschien? De tijd zal het leren... Veel lijkt er veranderd, maar nog veel meer lijkt ons ook hetzelfde te zijn gebleven. Wij staan hier als fractie in ieder geval zelfbewust en open. Klaar voor het debat dat we vandaag gaan voeren. En met flink wat ideeën en voorstellen die u in de vorm van moties en amendementen zijn toegezonden de afgelopen dagen. Zoals gezegd, het gaat vandaag om vooruitblikken. Ik wil dan ook niet teveel zeggen over de afgelopen maanden en de politieke keuzes die daarin zijn gemaakt. Over de uitbreiding van de wethoudersformatie, die de inwoners 40.000 euro per jaar kost – een uitbreiding die nog altijd niet helder verantwoord is – kent u ons standpunt. Het gegeven dat de coalitie heeft afgesproken de komende 4 jaar een miljoen euro meer uit te geven, is ook de revue gepasseerd. De tijden van zuinigheid en vlijt lijken voorgoed voorbij. Die spaarzaamheid bouwt spreekwoordelijk “Huizen als kastelen”, maar de coalitie lijkt eerder uit te gaan van “Gouden bergen”. En dat is misschien op het eerste gezicht niet zo vreemd. Doordat de gemeentefinanciën de vorige periode op orde zijn gebracht en het economische tij aan het keren is, ziet de toekomst er financieel aanzienlijk beter uit dan bijvoorbeeld vier jaar geleden, toen er een bezuinigingsdiscussie gevoerd moest worden. Dat geeft ruimte om uit te geven en dat is goed, als het investeringen zijn – ik benadruk ‘investeringen’ – die de inwoners ten goede komen. In het coalitieakkoord – waarvan we pas erg recent de financiële vertaling compleet kregen – staan uitgaven genoemd die de coalitie voor ogen heeft. Een vraag voor de wethouder financiën in deze: waarom heeft het zolang geduurd voordat we duidelijkheid kregen over de nog niet ingevulde p.m. posten van het coalitieakkoord? Die zijn toch cruciaal voor de discussie over financiën die we vandaag moeten voeren? Niet álle zaken op die lijst komen in de visie van het CDA de inwoners ten goede. Daarover zullen we nog inhoudelijk debatteren, waarschijnlijk vandaag ook nog wel. Maar dat de coalitie deze zaken in de voorliggende kadernota plaatst is voorspelbaar. En gezien de versheid van de net gesmede coalitieband, zullen ze er vandaag moeilijk uit te amenderen zijn met een meerderheid van raadsleden. In goede tijden en met veel voorgenomen uitgaven, voorzitter, is het niet meer dan logisch ook te kijken naar de inkomstenkant. En daar zien we iets bijzonders. De lasten voor de burger zouden met deze kadernota stijgen. Dat vinden we ongewenst en heel moeilijk te verkopen aan onze inwoners. Vandaar dat we twee amendementen indienen. Eén samen met de CAP om de lastenverhoging door rioolrechten te dit jaar stoppen (wat huurders en woningeigenaren ten goede komt). En één om de woningeigenaren en eigenaren van bedrijven weer wat terug te geven, na de OZB-stijgingen tijdens de tijden van crisis. Van CDA en CAP: AMENDEMENT BEVRIEZEN STIJGING RIOOLRECHT De raad der gemeente Bunschoten in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 ter behandeling van het raadsvoorstel ‘Kadernota begroting 2019-2022’, Besluit: De extra stijging rioolrecht met 4% (€ 46.000,--) te bevriezen in afwachting van de uitkomst van het nieuwe Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP). Toelichting: De financiële positie van de gemeente is gezond. Het is met het oog daarop goed om de totale lokale lasten voor onze inwoners in ieder geval niet te verzwaren. Een bevriezing van extra stijging rioolrecht is daartoe een reëel middel, omdat een deel van de geplande investeringen voor dit jaar ook worden doorgeschoven. Er is geen effect op het begrotingsresultaat. En het volgende amendement: AMENDEMENT VERLAGEN OZB De raad der gemeente Bunschoten in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 ter behandeling van het raadsvoorstel ‘Kadernota begroting 2019-2022’, Besluit: De in de Kadernota voorgestelde OZB-aanpassing in 2019 met 1% te beperken (dus 1,5% in plaats van 2,5% indexering). De lagere opbrengst voor de gemeente, geschat op €35.000=, is op te vangen uit het verwachte overschot op het begrotingsresultaat. Toelichting: De OZB is in de jaren van crisis en bezuinigen verhoogd om de financiële positie van de gemeente te verbeteren. Woningbezitters en eigenaren van bedrijven hebben in die jaren daardoor relatief meer bijgedragen dan huurders. De financiële positie van de gemeente is gezonder geworden en de financiële vooruitzichten zijn beter. Vorig jaar is al een begin gemaakt met het teruggeven van de eerdere OZB-verhogingen aan woningbezitters en eigenaren van bedrijfspanden. Op deze gronden en met de huidige financiële vooruitzichten is het verantwoord en gerechtvaardigd om de lastendruk van woningbezitters en eigenaren van bedrijfspanden te beperken. Bestrijden illegaal drugsgebruik en -handel Voorzitter, in het CDA-programma wordt een belangrijke rol ingenomen door het bestrijden van illegaal drugsgebruik en drugshandel. Onze mooie gemeente herbergt nog steeds een serieus probleem met illegale drugs, dat negatieve gevolgen heeft voor jongeren en ouderen. De CDA-fractie wil een verschuiving naar meer handhaven en doen. Er zijn legio goede voorbeelden en methodes. Gebiedsverboden voor dealers, drugshonden, de IJslandse methode. In de campagnes hebben diverse de revu gepasseerd. Wat ons betreft is de tijd van enkel praten en overtuigen definitief voorbij. De noodklok luidt! Is uw college daar ook van doordrongen? Neemt het college dus de extra stappen voor een actieve bestrijding van overlast door en het gebruik van drugs? De grens is nu echt bereikt. Gemeentegrensborden Voorzitter, over grenzen gesproken. In het zuiden van ons dorp sluimert nog altijd een grensconflict met onze buurgemeente Amersfoort over het aanleggen van een weg. Laat het duidelijk zijn, ons grondgebied is ons grondgebied, daar willen wij het laatste woord over houden. Maar heel symbolisch hangt juist daar, bleekjes en beschadigd, een klein bordje dat de grens van het grondgebied van de gemeente Bunschoten met de gemeente Amersfoort markeert: ‘Welkom in de gemeente Bunschoten’. Voorzitter, een zelfbewuste gemeente, staat voor haar inwoners en markeert haar grenzen, niet bleekjes, maar ronduit. Tijdens mijn fietstochten zie ik het: richting de Veluwe doen de gemeenten het vrijwel allemaal. We hebben daarom de volgende motie: MOTIE GEMEENTEGRENSBORDEN De raad der gemeente Bunschoten in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 ter behandeling van het raadsvoorstel ‘Kadernota begroting 2019-2022’; constaterende dat: Er nu niet langs de toegangswegen tot onze gemeente consequent gemeentegrensborden staan die de grens van het grondgebied van de gemeente Bunschoten markeren; Het enkele bord dat er staat (bij Zevenhuizen), slecht onderhouden en vervaagd is; Verschillende gemeenten om ons heen hun bezoekers wel consequent wijzen op het binnengaan van het gemeentelijk grondgebied. overwegende dat: Een zelfbewuste, fraaie en trotse gemeente als Bunschoten zich positief profileert door duidelijk aan te geven dat men Bunschotens grondgebied betreedt. verzoekt het College om: In 2019 te komen met een raadsvoorstel voor het plaatsen van gemeentegrensborden langs de toegangswegen van de gemeente. Voorzitter, tot zover mijn eerste bijdrage in de eerste termijn. Mijn fractiegenoot Christiaan Buis zal het tweede deel over Ruimte en Samenleving behandelen. Deel 2 algemene beschouwingen door Christiaan Buis: Voorzitter, Na de financiële beschouwing door fractiegenoot Van de Groep neem ik u mee wat betreft de onderdelen ruimte en samenleving. In de commissievergaderingen heeft onze fractie fel geageerd tegen de vele pro-memorieposten in de Kadernota, de heer Van de Groep noemde het al zo-even. Pas na de commissies zijn deze van verdere invulling voorzien. Jammer dat er in de commissies ten aanzien van de kosten, van toch wel majeure ideeën op het gebied van ruimtelijke ordening, geen discussie heeft kunnen plaatsvinden. Vorig jaar trapte ik mijn bijdrage in deze vergadering af met de verkeerssituatie in Zevenhuizen. Na een recent, opnieuw dodelijk, ongeval op die weg van een inwoner is de roep om te starten met het opknappen van de weg en het aanleggen van het zo verlangde fietspad heviger dan ooit. Wethouder, nogmaals de oproep om te handelen conform de motie. Er is immers door de voltallige raad aangegeven dat de weg in Zevenhuizen in 2018 volledig zou zijn afgerond. Van enige activiteit aldaar is nog niets te bekennen. Eenzelfde verhaal gaat op voor de Frans Jacobsweg, ook die weg zou in 2018 opgeknapt worden en afgerond zijn. Ook daar liggen meer ongevallen op de loer en de inwoners van Eemdijk, Spakenburg en Bunschoten zijn het zat. Graag een toelichting op de stand van zaken door de wethouder aangaande de Frans Jacobsweg. Nu ik over gevaarlijke wegen praat kom ik ook uit op het Sint Nicolaashoofd, een gevaarlijke berm aldaar maakt dat velen, zowel weggebruikers als omwonenden, worden blootgesteld aan onveilige situaties. In eerder commissievergaderingen is reeds over deze weg gesproken en zijn foto’s getoond. In de commissie en na overleg met de ambtenaren bleek deze weg niet in enige planning of onderhoudsplan te zijn opgenomen. Wij dienen hiertoe ‘amendement veilige berm Sint Nicolaashoofd’ in. AMENDEMENT VEILIGE BERM SINT NICOLAASHOOFD De raad der gemeente Bunschoten in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 ter behandeling van het raadsvoorstel ‘Kadernota begroting 2019-2022’, gehoord hebbende de beraadslaging in de commissies ruimte de dato 18 april 2018 en 13 juni 2018; Besluit: Om aan de Kadernota begroting 2019-2022 toe te voegen: ‘Om te voorkomen dat de bermen bij het Sint Nicolaashoofd stuk gereden worden, in 2019 langs de weg een strook met grasbetontegels aan te brengen. Het betreft 500 meter ziende op het deel ter hoogte van Sportpark de Vinken tot aan de polderrand, met aan beide kanten een strook van 40 cm breed.’ Toelichting: De bermen bij het Sint Nicolaashoofd verkeren al langere tijd in erbarmelijke staat en bij regen en/of winterperiodes ontstaan er gevaarlijke situaties. Kosten: Voor de raming is gerekend met 500 meter weg, het deel ter hoogte van Sportpark de Vinken tot aan de polderrand, met aan beide kanten een strook van 40 cm breed. Totale kosten komen uit op € 21.540,-. Wij verzoeken u, waar mogelijk dekking te vinden (eventueel middels herschikking) binnen de bestaande budgetten voor wegonderhoud. Mocht dit niet toereikend zijn de kosten te laten komen ten laste van het resultaat van de Kadernota begroting 2019-2022. Een ander prominent discussiepunt in de commissie ruimte is de evaluatie van het parkeerbeleid geweest. Eens in de vier jaar kijken wij als gemeente of de bestaande situatie geen aanpassing behoeft en welke tendensen er zijn wat betreft parkeren. Onze fractie is van mening dat, gezien de huidige situatie in het dorp aangaande parkeren, we dit onderzoek kunnen doorschuiven naar 2024 en we de kosten a 50.000 EUR vooralsnog in de portemonnee houden. Hiertoe is samen met de CU en VVD een amendement ingediend. Terugkerend discussiethema is ook openbare verlichting, in voorliggende kadernota is ook weer een stevige post a 170.000 EUR geëtiketteerd. Gezien de ontwikkelingen in de verlichtingsbranche zoals type licht, energiezuinigheid, diervriendelijkheid, waar te plaatsen en afstanden tussen palen willen wij het college oproepen om voorafgaande aan de uitgave van de 170.000 EUR de raad middels een raadsvoorstel mee te nemen in de beoogde vervangingen en/of plaatsingen. Zodoende kunnen er tegen die tijd raadsbreed prioriteiten worden aangebracht. Wij dienen hiertoe samen met SGP de ‘motie openbare verlichting’ in. MOTIE OPENBARE VERLICHTING De raad der gemeente Bunschoten in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 ter behandeling van het raadsvoorstel ‘Kadernota begroting 2019-2022’; Constaterende dat: - De kosten voor het onderhouden en plaatsen van masten/armaturen substantieel zijn; - er in 2022 EUR 170.000,- nodig is om te voorzien in (nieuwe) masten/armaturen. Overwegende dat: 2022 nog ver weg is en er diverse ontwikkelingen zijn in de branche voor (straat)verlichting in het kader van milieu- en diervriendelijkheid, zuinigheid van armaturen/lampen en het plaatsen (afstanden) van masten. Verzoekt het College om: Voorafgaande aan de uitgave van voornoemd bedrag te komen met een raadsvoorstel voor het plaatsen/vervangen van masten/armaturen en zodoende de gemeenteraad gelegenheid te geven om in dit dossier mee te denken. Voorzitter, Bunschoten is op vele vlakken vooruitstrevend te noemen maar in haar handelen ook vaak conservatief. Ik wil u meenemen in een voor ons nieuwe methode van groenonderhoud. Namelijk, groenonderhoud door begrazing door schapen. Het gebruik van schapen in een specifieke wijk is in vele gemeenten erg succesvol. Een voorbeeld daarvan is Nijkerk. Onze fractie is in Nijkerk op bezoek geweest om te spreken met ambtenaren en inwoners ten aanzien van een reeds 3 jaar lopend succesvol project met de schapen in de wijken Corlaer en de nieuwe wijk Doornsteeg. Het succes ligt hem niet zozeer in het feit dat de schapen veel goedkoper zijn dan de grasmaaier maar juist in het verbinden van mensen, jeugdeducatie en de opbloeiende biodiversiteit. De schaapskudde aldaar is zeer populair onder de bevolking (900 volgers op Facebook) en ruim 3000 bezoekers bij een recente open dag. De kudde zorgt voor verbinding binnen de betreffende wijken, heeft voor de jeugd (scholen en kinderdagverblijven) een zeer educatief karakter en de schapen zorgen voor een vergroting van de biodiversiteit. Wat zou het mooi zijn als we in een nog nader vast te stellen wijk, let wel 1 wijk, in Bunschoten in 2019 eens proef kunnen draaien. Wij dienen hiertoe het ‘amendement natuurlijk groenbeheer’ in. Een toelichting op het project zoals dat in Nijkerk loopt is bijgesloten in de stukken. AMENDEMENT NATUURLIJK GROENBEHEER De raad der gemeente Bunschoten in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 ter behandeling van het raadsvoorstel ‘Kadernota begroting 2019-2022’; Besluit: Om aan de Kadernota begroting 2019-2022 toe te voegen: ‘In 2019 een proef te organiseren voor groen- en maaibeheer middels de inzet van een schaapkudde en de resultaten daarvan in het eerste kwartaal 2020 terug te koppelen aan de gemeenteraad van Bunschoten.’ Toelichting: Men in omliggende gemeenten succesvol gebruikt maakt van een schaapskudde ter begrazing van bermen, gazons en taluds. De schaapskuddes zeer populair zijn onder de bevolking, zorgen voor verbinding binnen de betreffende wijk, voor de jeugd een zeer educatief karakter hebben (scholen en kinderdagverblijven) en de schapen zorgen voor een vergroting van de biodiversiteit. Een evaluatie/ervaringen van het gebruik van een schaapkudde in de gemeente Nijkerk treft u aan in de bijlage bij dit amendement. Kosten: Omliggende gemeenten geven aan dat er de simpele stelregel is dat de kosten voor groenbeheersing in een wijk middels schapen tussen de 25 en 30 procent hoger zijn dan de ‘normale’ maaiwijze voor die betreffende wijk. Afhankelijk van de wijk die wij kiezen komt er 25 tot 30 procent bovenop het budget voor die wijk. Wij verzoeken u, ten aanzien van voornoemde kosten, waar mogelijk dekking te vinden (eventueel middels herschikking) binnen de bestaande budgetten voor groenonderhoud. Mocht dit niet toereikend zijn de kosten te laten komen ten laste van het resultaat van de Kadernota begroting 2019-2022. De kosten hangen af van de te kiezen woonwijk. Voorzitter, wat betreft de commissie samenleving. Een terugkerend thema is dat iedereen moet kunnen meedoen in onze samenleving. Dat gaat uiteraard helemaal op voor jonge kinderen met een handicap. Spelen en meedoen met vriendjes en vriendinnetjes is erg belangrijk en iets dat wij als gemeente, met onze lokale speelvoorzieningen, zoveel mogelijk moeten stimuleren. Een aantal speeltuinen, en de aldaar geplaatste toestellen, blijken momenteel niet goed toegankelijk voor kinderen met een handicap. Wij willen deze speeltuinen, wanneer vervanging of aanpassing op enig moment in de toekomst nodig is, ‘inclusief’ maken. Inhoudende dat toestellen ook bruikbaar zijn voor kinderen met een handicap. Wij dienen hiertoe samen met SGP, de ‘motie inclusieve speelplaatsen’ in. MOTIE INCLUSIEVE SPEELPLAATSEN De raad der gemeente Bunschoten in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 ter behandeling van het raadsvoorstel ‘Kadernota begroting 2019-2022’; Overwegende dat: 1. Speelplaatsen in Bunschoten nu een deel van de kinderen uitsluiten, namelijk kinderen met een lichamelijke handicap; 2. er behoefte is bij kinderen met een handicap en hun ouders om te kunnen deelnemen en gebruik te maken van speelplaatsen en de aldaar aanwezige speeltoestellen; 3. er behoefte is vanuit de samenleving, begeleiders, verzorgers en hulpverleners om gehandicapte kinderen zo veel mogelijk te laten meedoen; 4. er op termijn een vervangingsvraag voor speeltoestellen plaats zal vinden. Verzoekt het college: Met een voorstel te komen om het beleid aangaande speelplaatsen zo aan te passen dat wanneer speelplaatsen worden gerenoveerd of vervangen, deze ‘inclusief’ worden gemaakt zodat ook kinderen met een handicap kunnen deelnemen. En gaat over tot de orde van de dag. Voorzitter, de afgelopen decennia heeft de gemeente Bunschoten een weifelend beleid gevoerd wat betreft gemeentelijke monumenten. Panden die door particulieren zijn onderhouden worden nu benoemd tot gemeentelijk monument. Eigenaren krijgen daardoor te maken met veel onnodige overheidsbemoeienis, komen te vallen onder een waar regime aan eisen, krijgen te maken met hoogoplopende kosten, en een papierrompslomp van een legertje aan gemeentelijke en externe adviseurs. Naar wij begrepen lopen er diverse discussies met meerdere inwoners. De particulier is niet langer de baas over het eigen bezit, maar overgeleverd aan de grillen van de lokale overheid. Het behoud van beeldbepalende panden gaat het CDA aan het hart. De budgetten voor subsidiëring die beschikbaar zijn, zijn echter ver ontoereikend om zoveel verschillende panden te kunnen bedienen. Vergroten van budgetten hiervoor is maatschappelijk gezien niet te verantwoorden. Het CDA pleit daarom voor blijvende vrijheid en vertrouwen in de particuliere bezitter van beeldbepalende panden. De gemeentelijke overheid kan en mag zich echter niet in mengen in het particulier eigendom zoals men dat nu voor ogen heeft, dat wil zeggen zonder fatsoenlijk budget en met veel onnodige regelgeving. De gemeente dient zich wat erfgoed betreft te focussen op behoud van de onze bottervloot en zich te beperken in aantallen gemeentelijke monumenten. Wij dienen hiertoe dan ook complementair de motie ‘motie gemeentelijke monumenten’ en ‘amendement gemeentelijke monumenten’ in. MOTIE GEMEENTELIJKE MONUMENTEN De raad der gemeente Bunschoten in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 ter behandeling van het raadsvoorstel ‘Kadernota begroting 2019-2022’; Overwegende dat: 1. Het benoemen van particulier eigendom tot gemeentelijk monument een heikel punt is in onze gemeente; 2. dit inwoners opzadelt met veel extra moeite, kosten, onnodige regelgeving en het hen in de handelingsvrijheid die bij ‘eigendom’ hoort beperkt; 3. het aantal benoemingen tot gemeentelijk monument nu al erg groot is en het incidenteel budget voor bewoners ziende op onderhoud c.q. advies hiertoe ontoereikend is; 4. er in de Kadernota opnieuw extra budget is verzocht met betrekking tot het aan- en toewijzen van monumenten; 5. er de afgelopen decennia een inconsequent erfgoed beleid is gevoerd op gemeentelijke monumenten; 6. de focus van het erfgoed beleid zou moeten liggen bij het behoud van onze bottervloot. Verzoekt het college: Met een voorstel te komen om de focus binnen het erfgoed beleid te leggen bij ons varend erfgoed en het benoemen van particulier bezit tot erfgoed te staken, deregulatie voor benoemingen mogelijk te maken indien eigenaren dat wensen en de uitbreiding van budget(ten) hiervoor te laten vervallen. En gaat over tot de orde van de dag. AMENDEMENT GEMEENTELIJKE MONUMENTEN De raad der gemeente Bunschoten in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 ter behandeling van het raadsvoorstel ‘Kadernota begroting 2019-2022’; Besluit: De vervolgstappen aangaande gemeentelijke monumenten te schrappen uit de Kadernota. Kosten: De besparing ter grootte van EUR 50.000,- toe te voegen aan de algemene reserve. Onlangs heeft de begeleidingscommissie accountant gesproken over het werk van de controlerend accountant voor onze gemeente. De kosten lopen, eenzijdig op last van de accountant, fors op terwijl de perceptie vanuit de gemeente op in het verleden gemaakte afspraken toch anders ligt. Wij dienen hiertoe de ‘motie accountant’ in waarmee wij het college en de ambtenaren steunen en aanzetten om de eenzijdige verhoging niet voor zoete koek te slikken. Middels de motie willen wij, conform de besluitvorming in de begeleidingscommissie accountant, het college vragen te inventariseren wat de werkelijke kosten zijn in vergelijkbare gemeenten, te bekijken wat de opties voor een nieuw aanbestedingstraject zijn in BNLP-verband en alles in het werk te stellen om de kosten in het kader van de controle op het jaarwerk zo laag mogelijk te houden. MOTIE ACCOUNTANT De raad der gemeente Bunschoten in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 ter behandeling van het raadsvoorstel ‘Kadernota begroting 2019-2022’ en gehoord hebbende de beraadslaging in de begeleidingscommissie accountant de dato 12 juni 2018; Constaterende dat: - De kosten voor de controle van de jaarrekening van de gemeente Bunschoten sterk oplopen; - er de tendens lijkt te zijn, zo blijkt ook uit de schriftelijke terugkoppeling van de ambtenaren, dat de accountant eenzijdig de kosten voor haar werk laag laat en achteraf (naar boven) aanpast. Verzoekt het College om: Te inventariseren wat de werkelijke kosten zijn in vergelijkbare gemeenten, te bekijken wat de opties voor een nieuw aanbestedingstraject zijn in BNLP-verband en alles in het werk te stellen om de kosten in het kader van de controle op het jaarwerk zo laag mogelijk te houden. Voorzitter, dit voorzover ronde 1 namens het CDA.

Algemene beschouwingen CDA op 2019-2022

CDA CDA SGP VVD Bunschoten 06-07-2018 04:07

Algemene beschouwingen CDA Eerste deel door Ariean van de Groep: Voorzitter, Wij als fractie zullen deze beschouwingen geven in twee delen. Het eerste deel over bestuurlijke zaken en financiën zal ik voor mijn rekening nemen, het deel over ruimtelijke zaken en samenlevingszaken zal mijn fractiegenoot Christiaan Buis verwoorden. Hier zijn we weer bij elkaar, net voor het zomerreces, om het gemeentebeleid te bespreken voor een jaar dat nog ver weg lijkt: 2019. We zitten hier met veel nieuwe mensen in de raad, zo vlak na de verkiezingen, met frisse blik en ideeën. En een open houding misschien? De tijd zal het leren... Veel lijkt er veranderd, maar nog veel meer lijkt ons ook hetzelfde te zijn gebleven. Wij staan hier als fractie in ieder geval zelfbewust en open. Klaar voor het debat dat we vandaag gaan voeren. En met flink wat ideeën en voorstellen die u in de vorm van moties en amendementen zijn toegezonden de afgelopen dagen. Zoals gezegd, het gaat vandaag om vooruitblikken. Ik wil dan ook niet teveel zeggen over de afgelopen maanden en de politieke keuzes die daarin zijn gemaakt. Over de uitbreiding van de wethoudersformatie, die de inwoners 40.000 euro per jaar kost – een uitbreiding die nog altijd niet helder verantwoord is – kent u ons standpunt. Het gegeven dat de coalitie heeft afgesproken de komende 4 jaar een miljoen euro meer uit te geven, is ook de revue gepasseerd. De tijden van zuinigheid en vlijt lijken voorgoed voorbij. Die spaarzaamheid bouwt spreekwoordelijk “Huizen als kastelen”, maar de coalitie lijkt eerder uit te gaan van “Gouden bergen”. En dat is misschien op het eerste gezicht niet zo vreemd. Doordat de gemeentefinanciën de vorige periode op orde zijn gebracht en het economische tij aan het keren is, ziet de toekomst er financieel aanzienlijk beter uit dan bijvoorbeeld vier jaar geleden, toen er een bezuinigingsdiscussie gevoerd moest worden. Dat geeft ruimte om uit te geven en dat is goed, als het investeringen zijn – ik benadruk ‘investeringen’ – die de inwoners ten goede komen. In het coalitieakkoord – waarvan we pas erg recent de financiële vertaling compleet kregen – staan uitgaven genoemd die de coalitie voor ogen heeft. Een vraag voor de wethouder financiën in deze: waarom heeft het zolang geduurd voordat we duidelijkheid kregen over de nog niet ingevulde p.m. posten van het coalitieakkoord? Die zijn toch cruciaal voor de discussie over financiën die we vandaag moeten voeren? Niet álle zaken op die lijst komen in de visie van het CDA de inwoners ten goede. Daarover zullen we nog inhoudelijk debatteren, waarschijnlijk vandaag ook nog wel. Maar dat de coalitie deze zaken in de voorliggende kadernota plaatst is voorspelbaar. En gezien de versheid van de net gesmede coalitieband, zullen ze er vandaag moeilijk uit te amenderen zijn met een meerderheid van raadsleden. In goede tijden en met veel voorgenomen uitgaven, voorzitter, is het niet meer dan logisch ook te kijken naar de inkomstenkant. En daar zien we iets bijzonders. De lasten voor de burger zouden met deze kadernota stijgen. Dat vinden we ongewenst en heel moeilijk te verkopen aan onze inwoners. Vandaar dat we twee amendementen indienen. Eén samen met de CAP om de lastenverhoging door rioolrechten te dit jaar stoppen (wat huurders en woningeigenaren ten goede komt). En één om de woningeigenaren en eigenaren van bedrijven weer wat terug te geven, na de OZB-stijgingen tijdens de tijden van crisis. Van CDA en CAP: AMENDEMENT BEVRIEZEN STIJGING RIOOLRECHT De raad der gemeente Bunschoten in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 ter behandeling van het raadsvoorstel ‘Kadernota begroting 2019-2022’, Besluit: De extra stijging rioolrecht met 4% (€ 46.000,--) te bevriezen in afwachting van de uitkomst van het nieuwe Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP). Toelichting: De financiële positie van de gemeente is gezond. Het is met het oog daarop goed om de totale lokale lasten voor onze inwoners in ieder geval niet te verzwaren. Een bevriezing van extra stijging rioolrecht is daartoe een reëel middel, omdat een deel van de geplande investeringen voor dit jaar ook worden doorgeschoven. Er is geen effect op het begrotingsresultaat. En het volgende amendement: AMENDEMENT VERLAGEN OZB De raad der gemeente Bunschoten in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 ter behandeling van het raadsvoorstel ‘Kadernota begroting 2019-2022’, Besluit: De in de Kadernota voorgestelde OZB-aanpassing in 2019 met 1% te beperken (dus 1,5% in plaats van 2,5% indexering). De lagere opbrengst voor de gemeente, geschat op €35.000=, is op te vangen uit het verwachte overschot op het begrotingsresultaat. Toelichting: De OZB is in de jaren van crisis en bezuinigen verhoogd om de financiële positie van de gemeente te verbeteren. Woningbezitters en eigenaren van bedrijven hebben in die jaren daardoor relatief meer bijgedragen dan huurders. De financiële positie van de gemeente is gezonder geworden en de financiële vooruitzichten zijn beter. Vorig jaar is al een begin gemaakt met het teruggeven van de eerdere OZB-verhogingen aan woningbezitters en eigenaren van bedrijfspanden. Op deze gronden en met de huidige financiële vooruitzichten is het verantwoord en gerechtvaardigd om de lastendruk van woningbezitters en eigenaren van bedrijfspanden te beperken. Bestrijden illegaal drugsgebruik en -handel Voorzitter, in het CDA-programma wordt een belangrijke rol ingenomen door het bestrijden van illegaal drugsgebruik en drugshandel. Onze mooie gemeente herbergt nog steeds een serieus probleem met illegale drugs, dat negatieve gevolgen heeft voor jongeren en ouderen. De CDA-fractie wil een verschuiving naar meer handhaven en doen. Er zijn legio goede voorbeelden en methodes. Gebiedsverboden voor dealers, drugshonden, de IJslandse methode. In de campagnes hebben diverse de revu gepasseerd. Wat ons betreft is de tijd van enkel praten en overtuigen definitief voorbij. De noodklok luidt! Is uw college daar ook van doordrongen? Neemt het college dus de extra stappen voor een actieve bestrijding van overlast door en het gebruik van drugs? De grens is nu echt bereikt. Gemeentegrensborden Voorzitter, over grenzen gesproken. In het zuiden van ons dorp sluimert nog altijd een grensconflict met onze buurgemeente Amersfoort over het aanleggen van een weg. Laat het duidelijk zijn, ons grondgebied is ons grondgebied, daar willen wij het laatste woord over houden. Maar heel symbolisch hangt juist daar, bleekjes en beschadigd, een klein bordje dat de grens van het grondgebied van de gemeente Bunschoten met de gemeente Amersfoort markeert: ‘Welkom in de gemeente Bunschoten’. Voorzitter, een zelfbewuste gemeente, staat voor haar inwoners en markeert haar grenzen, niet bleekjes, maar ronduit. Tijdens mijn fietstochten zie ik het: richting de Veluwe doen de gemeenten het vrijwel allemaal. We hebben daarom de volgende motie: MOTIE GEMEENTEGRENSBORDEN De raad der gemeente Bunschoten in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 ter behandeling van het raadsvoorstel ‘Kadernota begroting 2019-2022’; constaterende dat: Er nu niet langs de toegangswegen tot onze gemeente consequent gemeentegrensborden staan die de grens van het grondgebied van de gemeente Bunschoten markeren; Het enkele bord dat er staat (bij Zevenhuizen), slecht onderhouden en vervaagd is; Verschillende gemeenten om ons heen hun bezoekers wel consequent wijzen op het binnengaan van het gemeentelijk grondgebied. overwegende dat: Een zelfbewuste, fraaie en trotse gemeente als Bunschoten zich positief profileert door duidelijk aan te geven dat men Bunschotens grondgebied betreedt. verzoekt het College om: In 2019 te komen met een raadsvoorstel voor het plaatsen van gemeentegrensborden langs de toegangswegen van de gemeente. Voorzitter, tot zover mijn eerste bijdrage in de eerste termijn. Mijn fractiegenoot Christiaan Buis zal het tweede deel over Ruimte en Samenleving behandelen. Deel 2 algemene beschouwingen door Christiaan Buis: Voorzitter, Na de financiële beschouwing door fractiegenoot Van de Groep neem ik u mee wat betreft de onderdelen ruimte en samenleving. In de commissievergaderingen heeft onze fractie fel geageerd tegen de vele pro-memorieposten in de Kadernota, de heer Van de Groep noemde het al zo-even. Pas na de commissies zijn deze van verdere invulling voorzien. Jammer dat er in de commissies ten aanzien van de kosten, van toch wel majeure ideeën op het gebied van ruimtelijke ordening, geen discussie heeft kunnen plaatsvinden. Vorig jaar trapte ik mijn bijdrage in deze vergadering af met de verkeerssituatie in Zevenhuizen. Na een recent, opnieuw dodelijk, ongeval op die weg van een inwoner is de roep om te starten met het opknappen van de weg en het aanleggen van het zo verlangde fietspad heviger dan ooit. Wethouder, nogmaals de oproep om te handelen conform de motie. Er is immers door de voltallige raad aangegeven dat de weg in Zevenhuizen in 2018 volledig zou zijn afgerond. Van enige activiteit aldaar is nog niets te bekennen. Eenzelfde verhaal gaat op voor de Frans Jacobsweg, ook die weg zou in 2018 opgeknapt worden en afgerond zijn. Ook daar liggen meer ongevallen op de loer en de inwoners van Eemdijk, Spakenburg en Bunschoten zijn het zat. Graag een toelichting op de stand van zaken door de wethouder aangaande de Frans Jacobsweg. Nu ik over gevaarlijke wegen praat kom ik ook uit op het Sint Nicolaashoofd, een gevaarlijke berm aldaar maakt dat velen, zowel weggebruikers als omwonenden, worden blootgesteld aan onveilige situaties. In eerder commissievergaderingen is reeds over deze weg gesproken en zijn foto’s getoond. In de commissie en na overleg met de ambtenaren bleek deze weg niet in enige planning of onderhoudsplan te zijn opgenomen. Wij dienen hiertoe ‘amendement veilige berm Sint Nicolaashoofd’ in. AMENDEMENT VEILIGE BERM SINT NICOLAASHOOFD De raad der gemeente Bunschoten in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 ter behandeling van het raadsvoorstel ‘Kadernota begroting 2019-2022’, gehoord hebbende de beraadslaging in de commissies ruimte de dato 18 april 2018 en 13 juni 2018; Besluit: Om aan de Kadernota begroting 2019-2022 toe te voegen: ‘Om te voorkomen dat de bermen bij het Sint Nicolaashoofd stuk gereden worden, in 2019 langs de weg een strook met grasbetontegels aan te brengen. Het betreft 500 meter ziende op het deel ter hoogte van Sportpark de Vinken tot aan de polderrand, met aan beide kanten een strook van 40 cm breed.’ Toelichting: De bermen bij het Sint Nicolaashoofd verkeren al langere tijd in erbarmelijke staat en bij regen en/of winterperiodes ontstaan er gevaarlijke situaties. Kosten: Voor de raming is gerekend met 500 meter weg, het deel ter hoogte van Sportpark de Vinken tot aan de polderrand, met aan beide kanten een strook van 40 cm breed. Totale kosten komen uit op € 21.540,-. Wij verzoeken u, waar mogelijk dekking te vinden (eventueel middels herschikking) binnen de bestaande budgetten voor wegonderhoud. Mocht dit niet toereikend zijn de kosten te laten komen ten laste van het resultaat van de Kadernota begroting 2019-2022. Een ander prominent discussiepunt in de commissie ruimte is de evaluatie van het parkeerbeleid geweest. Eens in de vier jaar kijken wij als gemeente of de bestaande situatie geen aanpassing behoeft en welke tendensen er zijn wat betreft parkeren. Onze fractie is van mening dat, gezien de huidige situatie in het dorp aangaande parkeren, we dit onderzoek kunnen doorschuiven naar 2024 en we de kosten a 50.000 EUR vooralsnog in de portemonnee houden. Hiertoe is samen met de CU en VVD een amendement ingediend. Terugkerend discussiethema is ook openbare verlichting, in voorliggende kadernota is ook weer een stevige post a 170.000 EUR geëtiketteerd. Gezien de ontwikkelingen in de verlichtingsbranche zoals type licht, energiezuinigheid, diervriendelijkheid, waar te plaatsen en afstanden tussen palen willen wij het college oproepen om voorafgaande aan de uitgave van de 170.000 EUR de raad middels een raadsvoorstel mee te nemen in de beoogde vervangingen en/of plaatsingen. Zodoende kunnen er tegen die tijd raadsbreed prioriteiten worden aangebracht. Wij dienen hiertoe samen met SGP de ‘motie openbare verlichting’ in. MOTIE OPENBARE VERLICHTING De raad der gemeente Bunschoten in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 ter behandeling van het raadsvoorstel ‘Kadernota begroting 2019-2022’; Constaterende dat: - De kosten voor het onderhouden en plaatsen van masten/armaturen substantieel zijn; - er in 2022 EUR 170.000,- nodig is om te voorzien in (nieuwe) masten/armaturen. Overwegende dat: 2022 nog ver weg is en er diverse ontwikkelingen zijn in de branche voor (straat)verlichting in het kader van milieu- en diervriendelijkheid, zuinigheid van armaturen/lampen en het plaatsen (afstanden) van masten. Verzoekt het College om: Voorafgaande aan de uitgave van voornoemd bedrag te komen met een raadsvoorstel voor het plaatsen/vervangen van masten/armaturen en zodoende de gemeenteraad gelegenheid te geven om in dit dossier mee te denken. Voorzitter, Bunschoten is op vele vlakken vooruitstrevend te noemen maar in haar handelen ook vaak conservatief. Ik wil u meenemen in een voor ons nieuwe methode van groenonderhoud. Namelijk, groenonderhoud door begrazing door schapen. Het gebruik van schapen in een specifieke wijk is in vele gemeenten erg succesvol. Een voorbeeld daarvan is Nijkerk. Onze fractie is in Nijkerk op bezoek geweest om te spreken met ambtenaren en inwoners ten aanzien van een reeds 3 jaar lopend succesvol project met de schapen in de wijken Corlaer en de nieuwe wijk Doornsteeg. Het succes ligt hem niet zozeer in het feit dat de schapen veel goedkoper zijn dan de grasmaaier maar juist in het verbinden van mensen, jeugdeducatie en de opbloeiende biodiversiteit. De schaapskudde aldaar is zeer populair onder de bevolking (900 volgers op Facebook) en ruim 3000 bezoekers bij een recente open dag. De kudde zorgt voor verbinding binnen de betreffende wijken, heeft voor de jeugd (scholen en kinderdagverblijven) een zeer educatief karakter en de schapen zorgen voor een vergroting van de biodiversiteit. Wat zou het mooi zijn als we in een nog nader vast te stellen wijk, let wel 1 wijk, in Bunschoten in 2019 eens proef kunnen draaien. Wij dienen hiertoe het ‘amendement natuurlijk groenbeheer’ in. Een toelichting op het project zoals dat in Nijkerk loopt is bijgesloten in de stukken. AMENDEMENT NATUURLIJK GROENBEHEER De raad der gemeente Bunschoten in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 ter behandeling van het raadsvoorstel ‘Kadernota begroting 2019-2022’; Besluit: Om aan de Kadernota begroting 2019-2022 toe te voegen: ‘In 2019 een proef te organiseren voor groen- en maaibeheer middels de inzet van een schaapkudde en de resultaten daarvan in het eerste kwartaal 2020 terug te koppelen aan de gemeenteraad van Bunschoten.’ Toelichting: Men in omliggende gemeenten succesvol gebruikt maakt van een schaapskudde ter begrazing van bermen, gazons en taluds. De schaapskuddes zeer populair zijn onder de bevolking, zorgen voor verbinding binnen de betreffende wijk, voor de jeugd een zeer educatief karakter hebben (scholen en kinderdagverblijven) en de schapen zorgen voor een vergroting van de biodiversiteit. Een evaluatie/ervaringen van het gebruik van een schaapkudde in de gemeente Nijkerk treft u aan in de bijlage bij dit amendement. Kosten: Omliggende gemeenten geven aan dat er de simpele stelregel is dat de kosten voor groenbeheersing in een wijk middels schapen tussen de 25 en 30 procent hoger zijn dan de ‘normale’ maaiwijze voor die betreffende wijk. Afhankelijk van de wijk die wij kiezen komt er 25 tot 30 procent bovenop het budget voor die wijk. Wij verzoeken u, ten aanzien van voornoemde kosten, waar mogelijk dekking te vinden (eventueel middels herschikking) binnen de bestaande budgetten voor groenonderhoud. Mocht dit niet toereikend zijn de kosten te laten komen ten laste van het resultaat van de Kadernota begroting 2019-2022. De kosten hangen af van de te kiezen woonwijk. Voorzitter, wat betreft de commissie samenleving. Een terugkerend thema is dat iedereen moet kunnen meedoen in onze samenleving. Dat gaat uiteraard helemaal op voor jonge kinderen met een handicap. Spelen en meedoen met vriendjes en vriendinnetjes is erg belangrijk en iets dat wij als gemeente, met onze lokale speelvoorzieningen, zoveel mogelijk moeten stimuleren. Een aantal speeltuinen, en de aldaar geplaatste toestellen, blijken momenteel niet goed toegankelijk voor kinderen met een handicap. Wij willen deze speeltuinen, wanneer vervanging of aanpassing op enig moment in de toekomst nodig is, ‘inclusief’ maken. Inhoudende dat toestellen ook bruikbaar zijn voor kinderen met een handicap. Wij dienen hiertoe samen met SGP, de ‘motie inclusieve speelplaatsen’ in. MOTIE INCLUSIEVE SPEELPLAATSEN De raad der gemeente Bunschoten in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 ter behandeling van het raadsvoorstel ‘Kadernota begroting 2019-2022’; Overwegende dat: 1. Speelplaatsen in Bunschoten nu een deel van de kinderen uitsluiten, namelijk kinderen met een lichamelijke handicap; 2. er behoefte is bij kinderen met een handicap en hun ouders om te kunnen deelnemen en gebruik te maken van speelplaatsen en de aldaar aanwezige speeltoestellen; 3. er behoefte is vanuit de samenleving, begeleiders, verzorgers en hulpverleners om gehandicapte kinderen zo veel mogelijk te laten meedoen; 4. er op termijn een vervangingsvraag voor speeltoestellen plaats zal vinden. Verzoekt het college: Met een voorstel te komen om het beleid aangaande speelplaatsen zo aan te passen dat wanneer speelplaatsen worden gerenoveerd of vervangen, deze ‘inclusief’ worden gemaakt zodat ook kinderen met een handicap kunnen deelnemen. En gaat over tot de orde van de dag. Voorzitter, de afgelopen decennia heeft de gemeente Bunschoten een weifelend beleid gevoerd wat betreft gemeentelijke monumenten. Panden die door particulieren zijn onderhouden worden nu benoemd tot gemeentelijk monument. Eigenaren krijgen daardoor te maken met veel onnodige overheidsbemoeienis, komen te vallen onder een waar regime aan eisen, krijgen te maken met hoogoplopende kosten, en een papierrompslomp van een legertje aan gemeentelijke en externe adviseurs. Naar wij begrepen lopen er diverse discussies met meerdere inwoners. De particulier is niet langer de baas over het eigen bezit, maar overgeleverd aan de grillen van de lokale overheid. Het behoud van beeldbepalende panden gaat het CDA aan het hart. De budgetten voor subsidiëring die beschikbaar zijn, zijn echter ver ontoereikend om zoveel verschillende panden te kunnen bedienen. Vergroten van budgetten hiervoor is maatschappelijk gezien niet te verantwoorden. Het CDA pleit daarom voor blijvende vrijheid en vertrouwen in de particuliere bezitter van beeldbepalende panden. De gemeentelijke overheid kan en mag zich echter niet in mengen in het particulier eigendom zoals men dat nu voor ogen heeft, dat wil zeggen zonder fatsoenlijk budget en met veel onnodige regelgeving. De gemeente dient zich wat erfgoed betreft te focussen op behoud van de onze bottervloot en zich te beperken in aantallen gemeentelijke monumenten. Wij dienen hiertoe dan ook complementair de motie ‘motie gemeentelijke monumenten’ en ‘amendement gemeentelijke monumenten’ in. MOTIE GEMEENTELIJKE MONUMENTEN De raad der gemeente Bunschoten in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 ter behandeling van het raadsvoorstel ‘Kadernota begroting 2019-2022’; Overwegende dat: 1. Het benoemen van particulier eigendom tot gemeentelijk monument een heikel punt is in onze gemeente; 2. dit inwoners opzadelt met veel extra moeite, kosten, onnodige regelgeving en het hen in de handelingsvrijheid die bij ‘eigendom’ hoort beperkt; 3. het aantal benoemingen tot gemeentelijk monument nu al erg groot is en het incidenteel budget voor bewoners ziende op onderhoud c.q. advies hiertoe ontoereikend is; 4. er in de Kadernota opnieuw extra budget is verzocht met betrekking tot het aan- en toewijzen van monumenten; 5. er de afgelopen decennia een inconsequent erfgoed beleid is gevoerd op gemeentelijke monumenten; 6. de focus van het erfgoed beleid zou moeten liggen bij het behoud van onze bottervloot. Verzoekt het college: Met een voorstel te komen om de focus binnen het erfgoed beleid te leggen bij ons varend erfgoed en het benoemen van particulier bezit tot erfgoed te staken, deregulatie voor benoemingen mogelijk te maken indien eigenaren dat wensen en de uitbreiding van budget(ten) hiervoor te laten vervallen. En gaat over tot de orde van de dag. AMENDEMENT GEMEENTELIJKE MONUMENTEN De raad der gemeente Bunschoten in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 ter behandeling van het raadsvoorstel ‘Kadernota begroting 2019-2022’; Besluit: De vervolgstappen aangaande gemeentelijke monumenten te schrappen uit de Kadernota. Kosten: De besparing ter grootte van EUR 50.000,- toe te voegen aan de algemene reserve. Onlangs heeft de begeleidingscommissie accountant gesproken over het werk van de controlerend accountant voor onze gemeente. De kosten lopen, eenzijdig op last van de accountant, fors op terwijl de perceptie vanuit de gemeente op in het verleden gemaakte afspraken toch anders ligt. Wij dienen hiertoe de ‘motie accountant’ in waarmee wij het college en de ambtenaren steunen en aanzetten om de eenzijdige verhoging niet voor zoete koek te slikken. Middels de motie willen wij, conform de besluitvorming in de begeleidingscommissie accountant, het college vragen te inventariseren wat de werkelijke kosten zijn in vergelijkbare gemeenten, te bekijken wat de opties voor een nieuw aanbestedingstraject zijn in BNLP-verband en alles in het werk te stellen om de kosten in het kader van de controle op het jaarwerk zo laag mogelijk te houden. MOTIE ACCOUNTANT De raad der gemeente Bunschoten in vergadering bijeen op donderdag 5 juli 2018 ter behandeling van het raadsvoorstel ‘Kadernota begroting 2019-2022’ en gehoord hebbende de beraadslaging in de begeleidingscommissie accountant de dato 12 juni 2018; Constaterende dat: - De kosten voor de controle van de jaarrekening van de gemeente Bunschoten sterk oplopen; - er de tendens lijkt te zijn, zo blijkt ook uit de schriftelijke terugkoppeling van de ambtenaren, dat de accountant eenzijdig de kosten voor haar werk laag laat en achteraf (naar boven) aanpast. Verzoekt het College om: Te inventariseren wat de werkelijke kosten zijn in vergelijkbare gemeenten, te bekijken wat de opties voor een nieuw aanbestedingstraject zijn in BNLP-verband en alles in het werk te stellen om de kosten in het kader van de controle op het jaarwerk zo laag mogelijk te houden. Voorzitter, dit voorzover ronde 1 namens het CDA.

Stop nou toch eens met ruimen!

Christelijke Arbeiders Partij (CAP) Christelijke Arbeiders Partij (CAP) Bunschoten 15-03-2018 18:08

Eigenwijs, eerlijk, Spakenburgs. DENK ANDERS de CAP

https://capbunschoten.nl/wp-content/uploads/WhatsApp-Video-2018-03-15-niet-ruimen.mp4

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.