Nieuws van politieke partijen in Eindhoven inzichtelijk

30 documenten

Catharinakerk optillen? Doldriest plan

CDA CDA Eindhoven 17-08-2020 14:22

Wij koesteren onze binnenstad. Vandaar dat we duidelijkheid willen over veel (geruchten over) plannen. Lees hier onze raadsvragen: Raadsvragen ‘Binnenstad op de schop’. Eindhoven, 12 augustus 2020 Geacht college, Eindhoven heeft een historische Kempische middeleeuwse stadskern die sinds 1242 is uitgegroeid tot het centrum dat we nu kennen. Met een specifiek stratenpatroon, kenmerkende bebouwing en hoogtelijnen. Dit geeft de stad een eigen karakteristieke sfeer. Een sfeer die ondanks enkele rigoureuze ingrepen in de vorige eeuw grotendeels intact is gebleven. We hoeven maar te denken aan de bouw van het hooghuys, de Heuvelgalerie, Dynamo en de sloop van het oude stadhuis. Sommige ingrepen zijn uitstekend geslaagd, maar anderen worden zeer betreurd. Een herkenbare stedenbouwkundige visie op de toekomst van de stad is van groot belang en die dient ook gedragen te worden door de stad en de inwoners. De sloop van het oude stadhuis en de bouw van het hooghuys (en achterliggende Cityplan van Van Den Broek en Bakema) hebben destijds geleid tot heftige protesten van burgers. Een visie van buiten opleggen aan de stad pakt vaak slecht uit. Ook in 2020 ligt voor de binnenstad van Eindhoven een visie op tafel van een buitenstaander. Naast vele anderen maakt ook het CDA Eindhoven zich zorgen over de plannen van Winnie Maas. Het doorvoeren van al zijn voorstellen kan ernstige schade berokkenen aan het karakter, sfeer en verblijfskwaliteiten van de historische binnenstad. Doldrieste studies zijn het gevolg, zoals als het optillen van de monumentale en karakteristieke Catharinakerk bovenop een flat. Wij zijn bang dat we een Winy Wonderland, zoals het ED dat verwoord op 22-04-2018, krijgen in plaats van ons karakteristieke Eindhoven. Deze week zijn wij geconfronteerd met de voorbereidende sloopwerkzaamheden voor twee projecten die passen binnen de visie van supervisor Winnie Maas. Allereerst de sloop van de gemeentelijke gebouwen aan het stadhuisplein, de sloop van het ABN-AMRO complex en andere aangrenzende gebouwen. Ook volgt nog de sloop van de voormalige Hema aan de Rechtestraat. De bouwplannen voor beide locaties zijn nog niet getoond. Onbekend is of deze plannen überhaupt passen in de cultuurhistorische studie van SteenhuisMeurs. Deze studie uit 2012 is onderdeel van en gehecht aan het huidige geldende bestemmingsplan. Deze omvat talrijke aanbevelingen over o.a. bouwhoogten en verdient in de ogen van het CDA allereerst navolging en is bovendien recenter dan de hoogbouwvisie uit 2008. Als vervolg op onze vragen van april 2019 stellen wij de volgende vragen, nu per onderwerp: 1. De Catharinakerk. 1.a. Zijn of worden er door gemeente studies onderzocht naar de het optillen van de Catharinakerk verricht? 1.b Wordt dit in samenspraak gedaan met de huurder en RCE (Rijksdienst Cultureel Erfgoed)? 1.c Hoe staat B&W tegenover dit plan? En wie gaat de kosten betalen voor dit gemeentelijk gebouw? De inwoners van de stad? 2. De locatie ABN-Amro. De sloopwerkzaamheden voor het complex ABN-Amro aan het stadhuisplein zullen op korte termijn starten. De kantoorgebouwen hebben hun oorspronkelijke functie verloren, zijn gedateerd en eigenaar heeft gekozen voor sloop. Goed dat diverse organisaties nog enige tijd gebruik konden maken van de ruimten die prominent aan het Stadhuisplein liggen. Eerdere berichten in het ED toonden voorlopige studies en impressies met zeer hoge gebouwen. De genoemde cultuurhistorische studie uit 2012 adviseerde nog om 4-6 bouwlagen toe te passen. Het CDA is benieuwd hoever de planvorming inmiddels gevorderd is en of de richtlijnen uit de studie momenteel opgevolgd worden: 2.a Kan het college hier toelichting op geven? Zijn er reeds concrete bouwplannen? Zo ja, wanneer kan de raad de informatie hierover verkrijgen? 2.b Neemt u de aanbeveling uit de cultuurhistorische studie over voor planvorming op dit gebied? 2.c Oudere bankgebouwen hebben een representatieve functie gekend en, naar het CDA verwacht, is geïnvesteerd in kunstobjecten, al dan niet spijkervast verbonden met het gebouw. Kan de wethouder aangeven of bij de sloop belangrijke kunstwerken verloren gaan en of deze mogelijk gered kunnen worden? 2.d In de beantwoording van de raadsvragen van het CDA uit april 2019 stelde u dat: “Voor de lokale uitwerking, zoals bij de visie voor het Stadhuisplein, worden conform de ‘routeplanner Samenspraak’ partijen tijdig betrokken door de initiatiefnemer(s). Dat betreft zowel professionele belanghebbende partijen als gebruikers, bewoners, ondernemers en pandeigenaren.” Heeft het een college nu reeds een visie op het hele stadhuisplein? Zo ja, wat voor functies krijgt het plein? Wordt het een gebied met bijvoorbeeld meer horeca en culturele instellingen zodat er een grotere bruisende binnenstad ontstaat? 2.e Dient er voor de nieuwe bebouwing/functies aan stadhuisplein een nieuw bestemmingsplan te komen of dient het huidige bestemmingsplan op onderdelen te wijzigen? 3. De locatie Hema De sloop van het Hema complex nadert snel. Eerdere nieuwbouwplannen voorzagen nog in een winkelpand van twee verdiepingen met veel glas. Nieuw zijn nu de ideeën voor twee ‘vergroende’ torens met woningen en een winkelpassage. Hierover hebben wij de volgende vragen: 3.a In hoeverre bent u het eens met de aanbevelingen in de cultuurhistorische studie, die stelt over de Rechtestraat dat: Bij toekomstige ontwikkelingen rekening gehouden moet worden met de architectuur en korrelgrootte van de buurpanden. Nieuwe ontwikkelingen kunnen eigentijds zijn zonder te veel te contrasteren met de omgeving. Neem de pandgewijze opbouw als uitgangspunt. De smalle gevels en diepe kavels aan de ruggengraat zijn waardevolle kwaliteiten, die voor een gevarieerd straatbeeld zorgen. Om dat te versterken/herstellen moet aansluiting gezocht worden tussen de plint en de bovenverdiepingen zodat de ritmiek en de pandgewijze opbouw in de gevels herkenbaar blijven. Koester de geringe bouwhoogte aan de ruggengraat. Deze staat in verhouding tot de straatbreedte. 3.b Bent u het eens dat grootschalige hoogbouw lastiger is in te passen in het winkelgebied dan middelhoogbouw en meer kostbare ingrepen vereist dan de bouw van een soortgelijk gebouw ergens anders? 3.c Welke aanpassingen moeten gedaan worden voor de verkeersinfrastructuur? Waar komen extra parkeervoorzieningen, laad-lospunten en hoe zijn deze te bereiken? 3.d Winkelpassages lijken jaren tachtig oplossingen te zijn en wordt nu wel rekening gehouden met windoverlast voor winkelend publiek en omringende gebouwen door de extra torens? Procesvragen 4. Zijn de nieuwe plannen voor de HEMA en ABN-Amro locaties al gedeeld met de Van Abbe- Stichting en de Stichting Wederopbouw Eindhoven? 5. Krijgt de gemeenteraad de genoemde plannen, de Ontwikkelingsperspectief Centrum II en verdichtingsvisie in willekeurige volgorde toegestuurd en wordt bij de vaststelling van zaken gewerkt in de volgorde van Visie naar Bouwplan? 6. Vallen de plannen voor het Stadhuisplein als Hema nog onder het oude regime van hoogbouwvisie 2008 of wilt het college alles onder de nieuwe verdichtingsvisie laten vallen, die voor september in de planning staat? 7. Heeft u een studie laten verrichten naar het feit of mensen in moeilijk toegankelijke, autoluwe, geluidsrijke binnenstad willen wonen of eerder verkiezen voor wonen op knooppunt XL of Victoriakwartier, welke beter te ontsluiten zijn en waarschijnlijk ook stiller? 8. Wel effect heeft bouwen in de historische binnenstad op de prijsrange voor woningen. Zijn er betaalbare koopwoningen en in het segment middenhuur mogelijk bij bouwen in de historische binnenstad? Daar is immers de meeste behoefte aan. 9. Eindhoven heeft maar één historische Kempische Middeleeuwse stadskern. Bent u het met het CDA eens dat het handhaven van cultuurhistorische waarde en het volgen van de aanbevelingen van de cultuurhistorische studie belang heeft? Of heeft u geheel andere cultuurhistorische inzichten verkregen als college? 10. Bent u het eens met CDA dat over wijzigingen die plaatsvinden in de historische kern de raad maar ook het publiek nauw geïnformeerd moeten worden en dat vooraf aan besluitvorming er geen onherstelbare schade kan ontstaan en de belevening van de stad voor bewoners en bezoekers sterk wordt aangetast? Wij kijken uit naar de beantwoording van deze vragen. Namens de CDA-fractie, Niels Groot, raadslid Rob Gordon, raadslid

Eindhovense kunst in gevaar?

CDA CDA Eindhoven 14-07-2020 11:15

Met het kunstwerk aan het oude postkantoor bij het station is niet goed omgesprongen. Het blijkt vernietigd. Wij willen weten hoe de gemeente omgaat met andere kunstwerken en erfgoed. Vandaar dat CDA-raadsleden Christo Weijs en Niels Groot onderstaande raadsvragen hebben gesteld. Raadsvragen ‘Eindhovense kunst in gevaar?’ Eindhoven, 11 juli 2020 Geacht college, We delen uw verontwaardiging over de vernietiging van het kunstwerk van Wally Elenbaas dat in het verleden de wand van het oude postkantoor op het Stationsplein sierde. Van de Bond Heemschut hebben wij alleen vernomen dat zij door de jaren heen regelmatig bij u om aandacht voor dit kunstwerk hebben gevraagd. Daarnaast wordt er deze dagen aandacht wordt gevraagd voor de manier waarop de gemeente zelf met de kunst in het eigen stadhuis is omgegaan. Wij sluiten ons aan bij de vragen die daar al over zijn gesteld. Maar we missen daarin nog aandacht voor het grote bronzen plastiek dat aan de muur in de traphal beneden in de kelder van het stadhuis hing. Dat blijkt daar nu niet meer te zijn…. In veel gebouwen in Eindhoven is er kunst aangebracht/ingebouwd. Naast de kunst van voor de Tweede Wereldoorlog, zijn er ook kunstwerken uit periodes daarna. Allereerst is er de kunst uit de wederopbouwperiode. Ten tweede zijn er ook kunstwerken uit de jaren ‘60 en ‘70, die in het kader van de 1% regeling in gebouwen werden aangebracht. Vaak zijn de betreffende panden uit de naoorlogse perioden aan het eind van hun levensduur en komt sloop hiervoor in zicht. Soms worden daarbij de aanwezige kunstwerken herstemd, zoals bij het oude Van der Putt Lyceum. De daar aanwezige kunst heeft, zoals het nu lijkt, een herbestemming hebben gevonden. Maar anderzijds lijken de glas in lood ramen van de kapel van het gesloopte Neos-complex verloren gegaan te zijn. Mede gezien wat er ook gebeurd is met het kunstwerk van Wally Elenbaas lijkt het dus niet vanzelfsprekend dat er zorgvuldig met dit type erfgoed, ingebouwde kunst, wordt omgegaan. Vaak zijn deze kunstwerken eigendom van alle Eindhovenaren, aangezien het merendeel van de betreffende panden in het bezit van de overheid is. Het CDA Eindhoven maakt zich dus ernstig zorgen over dit type erfgoed, zeker nu er meerdere bouwprojecten op stapel staan die de sloop van gebouwen met kunstwerken aan de buiten- en binnenkant betreffen. Voorbeelden zijn het bankgebouw op het Stadhuisplein/Wal en de zusterflat aan de Vestdijk. Dit brengt het CDA Eindhoven tot de een reeks van verschillende type vragen: A. Met betrekking tot het oude postkantoor: Klopt het dat de Bond Heemschut meerdere keren aandacht heeft gevraagd voor het herplaatsen van het kunstwerk van Wally Elenbaas? Zo ja, wat heeft u met deze vragen gedaan? B. Met betrekking tot het stadhuis: Kunt u ons gerust stellen over de bestemming van het bronzen plastiek in de stadhuiskelder? C. Met betrekking tot uw rol t.o.v. het beschermen van kunstwerken in de stad: Hoe beoordeelt u uw eigen rol in het verleden bij het beschermen van de kunst uit de jaren van de wederopbouw en de jaren ‘60 en ‘70? D. Wat betreft over de kennis over dit erfgoed en kunstpatrimonium in Eindhoven: Heeft u een inventaris van vaste kunstwerken aan de buitenzijde en binnenzijde van gemeentelijke als ook van andere overheidsgebouwen in Eindhoven? Heeft u een inventaris van alle ‘mobiele’ kunstwerken in gemeentelijke overheidsgebouwen? Heeft u inventaris van vaste kunstwerken aan de buitenzijde en binnenzijde van niet- overheidsgebouwen in Eindhoven? Heeft een u een up-to-date inventaris van kunstwerken in de openbare ruimte, zoals parken? Als het antwoord nee is op één van de vier bovenstaande vragen (5, 6, 7, 8), bent u bereid dat aan te leggen? Zo nee, waarom niet? Bent u bereid hierbij de hulp van de erfgoedverenigingen Van Abbe en stichting Wederopbouwerfgoed Eindhoven in te roepen? E. Naast het inventariseren van kennis en kunst, gaat het om middelen tot bescherming voor toekomstige projecten: Is het mogelijk om analoog aan de archeologieverplichting een verplichting op te nemen dat bij alle aanvragen voor sloopvergunningen voor gebouwen/complexen een toets moet worden opgenomen met een inventarisatie en waardering van mogelijk aanwezige vaste kunstwerken zowel in als buiten het betreffende object? Bent u bereid na een positief oordeel van de waarde van deze kunstwerken door onafhankelijke experts, zoals de Eindhovense erfgoedstichtingen of andere instanties, de bescherming en/of herbestemming van de kunstwerken op te nemen in een plan van eisen voor de ontwikkelaar? Heeft u reeds een protocol met betrekking tot de bescherming van kunstwerken tijdens een proces van herbestemming? U kunt denken aan eisen met betrekking tot een tijdelijke opslag totdat het geïncorporeerd wordt in een nieuw gebouw of totdat gebruik kan worden door een andere (Eindhovense) belangstellende partij of in een ander initiatief. Zo nee, bent u bereid dat op te stellen? F. Daarnaast zijn er de dringende kwesties zoals komende herontwikkelingen, waar mogelijk al reeds afspraken zijn gemaakt omtrent sloop en herbestemming: Hoe gaat u borgen dat er niets mis gaat met de kunstwerken, zoals in het bovengenoemde bankgebouw en de zusterflat? Wij kijken uit naar de beantwoording van onze vragen. Namens het CDA Eindhoven, Niels Groot, raadslid Christo Weijs, raadslid (bron foto: WikiMedia Commons)

Inbreng Zwarte Piet-debat

CDA CDA Eindhoven 02-06-2020 16:11

Lees hieronder de inbreng van Remco van Dooren in de gemeenteraad in het debat over Zwarte Piet: Voorzitter, De kleur van Zwarte Piet. Het is het onderwerp in ons land waar iedereen een mening over heeft maar waar ook iedereen de buik helemaal van vol heeft. Waar het feest bedoeld was om kinderen te verwennen en te laten genieten van een mooi verhaal met magie, is het nu een strijdtoneel geworden van volwassenen die een mening proberen door te drukken, enorm irritant zijn en geen begrip hebben voor elkaar. De ene flank vindt Zwarte Piet racistisch en schoffeert miljoenen mensen die genieten van een prachtig kinderfeest en helemaal geen racistische bedoelingen hebben. De andere flank scheldt en tiert en kan niet opbrengen dat mensen aanpassingen aan het figuur willen zien. Het resultaat: twee groepen die het kinderfeest enorm verzieken. En 90% van de samenleving kan zich niet vinden in deze tegenpolen. We weten dat het twee jaar geleden in Eindhoven uit de hand is gelopen. Er zijn dialoogsessies georganiseerd om voor- en tegenstanders van Zwarte Piet met elkaar op een fatsoenlijke manier te laten praten. Maar toen het eind 2019 weer spannend werd omdat er gedreigd zou worden met demonstraties, besloot het college om kant te kiezen voor één van de tegenpolen en te bepalen dat Pieten geen zwarte of bruine basistinten mogen hebben vanaf 2020. En dat is onderwerp van debat vanavond en dat het CDA helemaal niet gewild. Het CDA vindt namelijk dat de overheid op afstand moet blijven bij zaken die burgers zelf organiseren en waarvoor zij zelf verantwoordelijkheid dragen. Het is de samenleving zelf die tradities koestert en doorgeeft. Het Sinterklaasfeest is zo’n traditie die de samenleving zelf vormt en invult. Het is aan de samenleving zelf hoe het Sinterklaasfeest wordt gevierd en welke kleur de Pieten hebben. Wij zijn het dan ook niet eens met het college om op de stoel van de samenleving te gaan zitten en te bepalen dat alleen nog bepaalde pieten in Eindhoven welkom zijn. Daar gaat het college niet over, maar de samenleving zelf. Die verantwoordelijkheid kun je ook goed bij de samenleving leggen. Organisatoren van het sinterklaasfeest zijn mensen die goed weten wat er speelt en leeft in de buurt. Zij zijn zich bewust van maatschappelijke ontwikkelingen en passen het feest ook aan, daar waar de behoefte is. Dat laat ook het intochtcomité in de binnenstad zien. Over de jaren hebben zij al aanpassingen gedaan en daar zijn zij ook in de toekomst bereid toe. Zij zoeken een middenweg en kiezen geen kant van de tegenpolen. Zij komen niet van een andere planeet, nee, zij proberen elk jaar om het sinterklaasfeest een groot feest te laten zijn voor zoveel mogelijk mensen. En dat proberen alle honderden vrijwilligers in Eindhoven, ook in andere buurten. Als buurtbewoners al jaar en dag blij worden van het Sinterklaasfeest met Zwarte Pieten in hun buurt, dan is dat helemaal top. En als buurtbewoners graag in hun wijk een intocht organiseren met roetveegpieten of een combinatie, dan is dat ook prima. Maar dat is aan de buurt zelf, niet aan de gemeente. De gemeente moet daarin faciliterend optrekken, zorgen voor een veilige openbare orde en de vrijwilligers van de evenementen met raad en daad bijstaan. De gemeente geeft subsidie, maar moet niet zelf het evenement gaan invullen. En moet dit ook niet proberen via de subsidie af te dwingen. Het stadsbestuur kiest nu duidelijk kant, waarschijnlijk omdat ze de demonstraties en de ongeregeldheden zat zijn en daar een einde aan willen maken. Het CDA zijn die ook zat, maar het is niet de oplossing voor dit probleem. We hebben er vorig jaar al voor gepleit, en doe dat nu weer. Laat geen demonstraties toe tussen kinderen tijdens een kinderfeest, maar voortaan op het Stadhuisplein, het hart van de democratie, waar de veiligheid het beste gewaarborgd kan worden en waar de minste overlast is voor omwonenden en anderen. Dan nog twee opmerkingen ter afsluiting. Het college heeft alleen invloed op subsidierelaties, maar roept ook andere organisatoren van sinterklaasevenementen op te veranderen. Waarom doet ze dat, terwijl het in zoveel wijken al jaren goed gaat en de buurt tevreden is? En hoe gaat het college een ‘hellend vlak’ voorkomen? Want het kan goed zijn dat over een paar jaar ergens anders opheft ontstaat, bijvoorbeeld over Carnaval-uitingen of andere events, en gaat het college dan ook subsidievoorwaarden stellen aan de invulling? Wij hopen uiteraard van niet. Voorzitter, tot slot, het CDA wil niet dat het college en de overheid beslissen welke kleur Zwarte Piet heeft. Dat moeten we overlaten aan de samenleving. Daar dient een fatsoenlijke dialoog te zijn. Wij hopen dat het college zich wil bezinnen op haar beslissing. Remco van Dooren, raadslid

CDA: Politiek gaat niet over de kleur van Zwarte Piet

CDA CDA Eindhoven 02-06-2020 16:11

Lees hieronder de inbreng van Remco van Dooren in de gemeenteraad in het debat over Zwarte Piet: Voorzitter, De kleur van Zwarte Piet. Het is het onderwerp in ons land waar iedereen een mening over heeft maar waar ook iedereen de buik helemaal van vol heeft. Waar het feest bedoeld was om kinderen te verwennen en te laten genieten van een mooi verhaal met magie, is het nu een strijdtoneel geworden van volwassenen die een mening proberen door te drukken, enorm irritant zijn en geen begrip hebben voor elkaar. De ene flank vindt Zwarte Piet racistisch en schoffeert miljoenen mensen die genieten van een prachtig kinderfeest en helemaal geen racistische bedoelingen hebben. De andere flank scheldt en tiert en kan niet opbrengen dat mensen aanpassingen aan het figuur willen zien. Het resultaat: twee groepen die het kinderfeest enorm verzieken. En 90% van de samenleving kan zich niet vinden in deze tegenpolen. We weten dat het twee jaar geleden in Eindhoven uit de hand is gelopen. Er zijn dialoogsessies georganiseerd om voor- en tegenstanders van Zwarte Piet met elkaar op een fatsoenlijke manier te laten praten. Maar toen het eind 2019 weer spannend werd omdat er gedreigd zou worden met demonstraties, besloot het college om kant te kiezen voor één van de tegenpolen en te bepalen dat Pieten geen zwarte of bruine basistinten mogen hebben vanaf 2020. En dat is onderwerp van debat vanavond en dat het CDA helemaal niet gewild. Het CDA vindt namelijk dat de overheid op afstand moet blijven bij zaken die burgers zelf organiseren en waarvoor zij zelf verantwoordelijkheid dragen. Het is de samenleving zelf die tradities koestert en doorgeeft. Het Sinterklaasfeest is zo’n traditie die de samenleving zelf vormt en invult. Het is aan de samenleving zelf hoe het Sinterklaasfeest wordt gevierd en welke kleur de Pieten hebben. Wij zijn het dan ook niet eens met het college om op de stoel van de samenleving te gaan zitten en te bepalen dat alleen nog bepaalde pieten in Eindhoven welkom zijn. Daar gaat het college niet over, maar de samenleving zelf. Die verantwoordelijkheid kun je ook goed bij de samenleving leggen. Organisatoren van het sinterklaasfeest zijn mensen die goed weten wat er speelt en leeft in de buurt. Zij zijn zich bewust van maatschappelijke ontwikkelingen en passen het feest ook aan, daar waar de behoefte is. Dat laat ook het intochtcomité in de binnenstad zien. Over de jaren hebben zij al aanpassingen gedaan en daar zijn zij ook in de toekomst bereid toe. Zij zoeken een middenweg en kiezen geen kant van de tegenpolen. Zij komen niet van een andere planeet, nee, zij proberen elk jaar om het sinterklaasfeest een groot feest te laten zijn voor zoveel mogelijk mensen. En dat proberen alle honderden vrijwilligers in Eindhoven, ook in andere buurten. Als buurtbewoners al jaar en dag blij worden van het Sinterklaasfeest met Zwarte Pieten in hun buurt, dan is dat helemaal top. En als buurtbewoners graag in hun wijk een intocht organiseren met roetveegpieten of een combinatie, dan is dat ook prima. Maar dat is aan de buurt zelf, niet aan de gemeente. De gemeente moet daarin faciliterend optrekken, zorgen voor een veilige openbare orde en de vrijwilligers van de evenementen met raad en daad bijstaan. De gemeente geeft subsidie, maar moet niet zelf het evenement gaan invullen. En moet dit ook niet proberen via de subsidie af te dwingen. Het stadsbestuur kiest nu duidelijk kant, waarschijnlijk omdat ze de demonstraties en de ongeregeldheden zat zijn en daar een einde aan willen maken. Het CDA zijn die ook zat, maar het is niet de oplossing voor dit probleem. We hebben er vorig jaar al voor gepleit, en doe dat nu weer. Laat geen demonstraties toe tussen kinderen tijdens een kinderfeest, maar voortaan op het Stadhuisplein, het hart van de democratie, waar de veiligheid het beste gewaarborgd kan worden en waar de minste overlast is voor omwonenden en anderen. Dan nog twee opmerkingen ter afsluiting. Het college heeft alleen invloed op subsidierelaties, maar roept ook andere organisatoren van sinterklaasevenementen op te veranderen. Waarom doet ze dat, terwijl het in zoveel wijken al jaren goed gaat en de buurt tevreden is? En hoe gaat het college een ‘hellend vlak’ voorkomen? Want het kan goed zijn dat over een paar jaar ergens anders opheft ontstaat, bijvoorbeeld over Carnaval-uitingen of andere events, en gaat het college dan ook subsidievoorwaarden stellen aan de invulling? Wij hopen uiteraard van niet. Voorzitter, tot slot, het CDA wil niet dat het college en de overheid beslissen welke kleur Zwarte Piet heeft. Dat moeten we overlaten aan de samenleving. Daar dient een fatsoenlijke dialoog te zijn. Wij hopen dat het college zich wil bezinnen op haar beslissing. Remco van Dooren, raadslid

Cultuurbeleid van de provincie: reden tot zorg?

CDA CDA Eindhoven 02-06-2020 06:10

Het CDA Eindhoven kreeg vragen over het provinciale culturele beleid van de nieuwe coalitie in Brabant. Het CDA Eindhoven begrijpt de zorgen, echter blijkt de waarheid toch genuanceerder te zijn dan de voormalige coalitiepartijen doen voorkomen. Het CDA-statenlid Marcel Deryckere geeft een duidelijke uitleg op de website van CDA Brabant. Hierbij de link:https://cdabrabant.nl/veelgestelde-vragen-over-cultuur-in-het-bestuursakkoord-2020-2023/ Dus ja, er gaat bezuinigd worden in de toekomst, maar wel pas in 2023 na de volgende provinciale verkiezingen. De basisreden voor de dan noodzakelijke bezuinigingen van 30 miljoen euro is de lage rente op de middelen die vrijkwamen na de verkoop van Essent. 7 miljoen euro hiervan wordt gezocht bij 'Vrije Tijd', waaronder cultuur valt. Hoe precies de voorgenomen bezuinigingen dan vorm moeten krijgen, zal bepaald worden na overleg met betrokkenen. Kortom, de paniek is erg voorbarig. Pas in 2023 zal het effect krijgen. Dan zijn er ook weer verkiezingen en start een nieuwe coalitie. Dit nieuwe verbond van partijen zal dan bepalen waar geld naartoe en vanaf gaat. Dat zou dus ook beteken dat er meer geld naar cultuur kan gaan. De verkiezingen en coalitieonderhandelingen in 2023 gaan dat bepalen.

Verbeeldingskracht en verbondenheid

PvdA PvdA Eindhoven 10-05-2020 14:55

Een bekende uitspraak van Commissaris van de Koning, Wim van de Donk, was: ‘’Het arme Brabant is rijk geworden dankzij de verbeeldingskracht en verbondenheid van haar inwoners.’’ Verbeeldingskracht en verbondenheid zijn het erfgoed van Brabant. Maar juist dat erfgoed wordt bij het grofvuil gezet. Kunst en cultuur zorgen voor verbeeldingskracht. Kunst en cultuur houdt ons

Het bericht Verbeeldingskracht en verbondenheid  verscheen eerst op PvdA Eindhoven.

Coronacrisis in Eindhoven: Niemand tussen wal en schip

D66 D66 Eindhoven 18-04-2020 20:21

Vorige week stelde D66, in het allereerste digitale vragenuur over corona, vragen over ondernemers en inwoners die (nog) niet vallen onder de steunmaatregelen en tussen wal en schip dreigen te vallen. In alle stappen die worden gezet wil D66 dat er niemand vergeten wordt. We moeten ons samen door deze situatie heenslaan. Raadslid Jorien Migchielsen: “Iedereen moet zich gezien en gehoord voelen, zeker in deze crisistijd! We moeten kijken wie er op dit moment nog buiten de boot vallen bij de steunmaatregelen en ook proberen hén zo goed mogelijk te helpen. Het oprichten van een lokaal fonds zou een goed idee zijn.”

Wij ontvangen dan ook veel zorgelijke signalen uit de -ongesubsidieerde- kunst & cultuursector, horeca, toerisme en Eindhovense verenigingen.  De vaste lasten – zoals huur en (deel van de) salarissen – lopen door velen keihard door, terwijl de gemiste inkomsten in de meeste gevallen niet ingehaald kunnen worden.

Ter illustratie: Robèr Willemsen, voorzitter van de Koninklijke Horeca Nederland zei afgelopen week dat 30 à 35% van de horecabedrijven in mei failliet dreigt te gaan. Landelijk gezien zijn er nu maatregelen gekomen in de vorm van een Nationaal Noodpakket voor de economie en banen, de uitstel van (gemeente)belastingen, de maatregelen die Stichting Cultuur heeft genomen voor gesubsidieerde cultuurinstellingen, en de maatregelen voor afgelaste evenementen.

Maar ook lokaal moeten we handelen en zorgen dat niemand tussen wal en schip valt door middel van een lokaal noodfonds. D66 stelde daarom tijdens het tweede digitale vragenuur onderstaande vragen:

Heeft de gemeente Eindhoven een beeld van hoeveel horeca/toerisme-bedrijven, verenigingen en/of culturele instellingen (gesubsidieerd en ongesubsidieerd) er financieel in zwaar weer verkeren? Welke rol ziet de gemeente Eindhoven voor zichzelf bij de ondersteuning van deze bedrijven, instellingen en verenigingen? Hoe kan en gaat de gemeente deze groepen helpen? Voor ondernemers bestaat het ondernemersloket. Welke loketten en regelingen zijn er voor verenigingen? Is het college bereid om zwaar getroffen sectoren in de stad die niet kunnen overleven te ondersteunen met een lokaal fonds? Welke mogelijkheden en samenwerkingsverbanden zijn hierbij mogelijk?

 

D66 gaat voor een bruisend Eindhoven ...

D66 D66 Eindhoven 30-07-2019 09:12

D66 gaat voor een bruisend Eindhoven met een boeiend nachtleven. We hebben het college dan ook gevraagd op zoek te gaan naar alternatieven voor deze culturele broedplaatsen! #eindhoven #bruisendestad #nachtleven

DENK💪 Dit is DENK! Misschien niet ...

DENK DENK Eindhoven 23-07-2019 19:09

Adb RADAR21 Mei is is de dag van ...

DENK DENK Eindhoven 21-05-2019 13:24

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.