Nieuws van politieke partijen in Enschede inzichtelijk

12 documenten

Toekenning Fonds Podiumkunsten

CDA CDA Enschede 05-08-2020 09:31

Het Fonds Podiumkunsten heeft afgelopen maandag de toekenningen bekend gemaakt van de subsidies voor podiumkunsten over subsidieperiode 2021-2024. Dit fonds is bedoeld voor kleinere theatergezelschappen, ensembles, festivals en nieuwe initiatieven. Het was bekend dat er fors minder geld te besteden was omdat 8,5 miljoen was overgemaakt naar instellingen die onder de zogenaamde Basisinfrastructuur (BIS) vallen. Daarnaast was het fonds van 20 Euro miljoen twee keer overtekend. Er waren 202 culturele instellingen die subsidie aanvroegen en uiteindelijk hebben slechts 78 toegekend gekregen. Het CDA en SP zijn niet blij over de verdeling van de subsidiegelden van het Fonds Podiumkunsten. Het CDA en SP vinden het niet verantwoord en onacceptabel dat geen enkele aanvraag van Overijssel gehonoreerd is en dat de regio Noord en Oost maar samen 4% hebben gekregen en Amsterdam 54%. Er is hier geen sprake van geografische spreiding. Het CDA en SP vinden het onacceptabel en onaanvaardbaar dat de komende 4 jaar geen enkele cultuurinstelling van onze Regio ondersteund wordt door het Fonds Podiumkunsten. Als dit advies doorgaat dan kan dit mogelijk tot omvallen van kleinere gezelschappen en verschraling leiden van culturele voorzieningen in onze Regio. Dit mogen en moeten we niet accepteren. Wij zullen dan ook lokaal, provinciaal en landelijk niveau onze zorgen uiten en voor een meer evenwichtige regionale spreiding pleiten. Daarom stellen wij het college de volgende vragen: Bent u het met het CDA en SP eens dat het onaanvaardbaar en onacceptabel is dat Overijssel O Euro krijgt van het Fonds Podiumkunsten? Indien ja welke acties onderneemt u richting het Rijk om die meer evenwichtige regionale verdeling te krijgen? Bent u toe bereid om hierin samen op te trekken met de Provincie en andere gemeentes in de Regio? Heeft u ook in beeld tot welke consequenties dit advies precies leidt voor onze provincie als dit advies doorgaat? Welke gevolgen heeft dit advies voor instellingen als Wilminktheater, Concordia en Sonnevanck theater? En meer specifiek welke gevolgen heeft dit advies voor het aanbod van deze instellingen?

Weet gemeente Enschede cultuur-historie wel op waarde te schatten?

CDA CDA Enschede 09-09-2019 12:23

Helaas komt het nog steeds voor dat de gemeente Enschede bepaalde elementen, straten, gebouwen of bepaalde panden niet op cultuurhistorische waarde weet te schatten. Het gevolg hiervan is dat deze gesloopt worden en daarmee dus ook cultuurhistorie verloren gaat voor de stad en dorpen. Voorbeelden zijn er genoeg: oude gevel van de oude fabriek Sanders, Bato-complex en nu de oude stenen aan de Harberinksweg in Usselo. Vergeet daarbij niet dat de sloop van het oude politiebureau aan de Haaksbergerstraat en karakteristieke villa’s aan de Nijverheidsstraat, nog steeds pijn doen. Iedere keer zien we hetzelfde patroon. Gebouwen, waardevolle elementen, straten dreigen gesloopt te worden. Grote commotie is het gevolg. Allerlei organisaties die zich inzetten voor cultuur-historie, bewoners en raadsleden ageren en protesteren tegen deze sloop. Het einde van het liedje is dat de sloop bijna nooit terug gedraaid wordt. Dat is frustrerend en funest voor de relatie met al deze organisaties, burgers en raadsleden en het vertrouwen in het bestuur. Het lijkt of de gemeente Enschede niet van deze gebeurtenissen en ervaringen heeft geleerd. Er gaat geen seintje in de organisatie branden van een verlies van cultuurhistorie. Het CDA maakt zich dan ook grote zorgen over cultuur-historie, ook omdat er geen geld vrij is gemaakt voor het onderbezette afdeling cultuur-historie. Terecht dat erfgoedvereniging Heemstede een klacht heeft ingediend bij de Erfgoedinspecteur en de Provincie Overijssel. Deze vereniging vindt dat Enschede haar cultuur-historisch erfgoed onvoldoende beschermt. Het CDA zou graag zien dat het college bij elk besluit omtrent inrichting en vernieuwing van de fysieke omgeving in Enschede op cultuur-historische waarde toetst. In dit kader vragen wij dan ook het college het volgende: 1. Wat heeft het college geleerd na de commotie over het slopen van o.a. het Bato-complex maar nu ook van het verwijderen van de oude stenen aan de Harberinksweg?2. Bent u bereid om de oude stenen aan de Harberinksweg weer terug te plaatsen?3. Bent u bereid om bij elk besluit rondom de inrichting en ontwikkeling te toetsen op cultuurhistorische waarde? Namens de CDA-fractie, Ayfer Koç, fractievoorzitter CDA Enschede

- Een hekel hebben aan jezelf is de ...

Democratisch Platform Enschede Democratisch Platform Enschede Enschede 29-06-2019 13:45

- Een hekel hebben aan jezelf is de norm - Althans zo zien losgezongen politici dat. Gebukt onder geadopteerde schaamte bewegen zij hemel en aarde om alles wat onze natiestaat identificeert als negatief te bestempelen. Verstoten van historische en economische kennis, dat welvaart en “uitbuiting” onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn en van alle tijden is, zijn deze wereldverbeteraars elke vorm van nuance uit het oog verloren. Dat onze westerse wereld haar welvaart (deels) te danken heeft aan mensenhandel is duidelijk aan de Gutmensch voorbij gegaan. Ook dat Afrikaanse volkeren zich eveneens hebben verrijkt door naburige dorpen te verkopen aan de VOC-koopvaardij en vrolijk mee participeerden in de slavenhandel. De wereldvreemde populist roept maar wat om zich sociaal wenselijk te profileren en vindt iedere cultuur fantastisch behalve de Nederlandse. De Kaaskop moet zich schamen voor alles wat Nederland ‘Nederland’ maakt en voor haar voorouders die van Nederland een paradijs hebben weten te maken voor iedereen die opzoek is naar een veilig en menswaardig bestaan. BIJ1 DENK Amsterdam Gemeente Amsterdam Raad053 #oikofobie

Mogelijk verdwijnen muurschildering in kapel Stadsmaten

CDA CDA Enschede 13-03-2019 12:00

Het CDA heeft reeds eerder vragen gesteld over het klooster in Stadsmaten op het Ariënsplein. Wij kregen signalen dat mogelijk het klooster gesloopt zou worden. De wethouder gaf toen aan dat dit niet het geval zou zijn. Bij dezelfde vraag gaf hij ook aan dat het gebouw aan het Ariënsplein, inclusief de kapel, van bijzondere waarde is en dat dit op drie manieren is vastgelegd. In zijn antwoord gaf de wethouder toen het volgende aan: A. In de ruimtelijke kwaliteitseisen is door de (raad van de) gemeente aan de ontwikkelaar meegegeven om het aanwezige erfgoed te respecteren. B. Door de monumentencommissie zijn in haar onderzoek van december 2016 gekwalificeerd als erfgoed: het beeld van Alphons Ariëns, het hekwerk aan de Emmastraat, het kruis op het mortuarium en de kapel. Dit is vastgelegd in de rapportage “Zaken met monumentale waarde op en rond het voormalige MST terrein”, waarmee rekening wordt gehouden. Er zijn op dit moment geen plannen om van het vorenstaande af te wijken. C. In het concept ontwerpbestemmingsplan “Ariënsplein” - waar thans aan wordt gewerkt - is het klooster en aansluitende omgeving aangemerkt als “karakteristiek”, met een bouwaanduiding met het oog op het cultuurhistorisch waardevolle bouwwerk ter plaatse. Een eventuele aanvraag voor een omgevingsvergunning voor (gedeeltelijke) sloop wordt hierbij getoetst aan de beleidsregel “Koesteren Cultuurhistorie”. Onlangs kregen wij signalen dat er zorgen zijn over het verdwijnen van de oude muurschilderingen in de kapel. Nu met de nieuwe invulling zijn de zorgen serieus te noemen. Terecht dat de Historische Sociëteit (SHSE) nu in Tubantia aan de bel trekt en grote zorgen heeft dat deze muurschilderingen verloren zullen gaan. Het CDA is er ook niet gerust op dat deze muurschilderingen, die van grote historische waarde zijn voor Enschede, niet verloren zullen gaan. Daarom heeft het CDA deze week aan het college de volgende vragen gesteld: 1. De gemeenteraad heeft in de ruimtelijke kwaliteitseisen aan de ontwikkelaar LIFE meegegeven om het aanwezige erfgoed op het Ariënsplein te respecteren. Bent u het met ons eens dat het hier ook gaat om de kapel inclusief de bijzondere muurschilderingen en het plafond? 2. In het concept ontwerpbestemmingsplan Ariënsplein is het klooster en aansluitende omgeving aangemerkt als “karakteristiek” met een bouwaanduiding met het oog op het cultuurhistorisch waardevolle bouwwerk ter plaatse. Bent u het met ons eens dat het hier ook gaat om de kapel inclusief de bijzondere muurschilderingen en het plafond? 3. Hoe kan het dat er naar alternatieven wordt gekeken voor het ontwerp, dus inclusief het verdwijnen van muurschilderingen terwijl op drie manieren vastgelegd is dat de kapel van enorme historische waarde is voor de stad? 4. Wat gaat u eraan doen dat die muurschilderingen en andere elementen in de kapel die van cultuurhistorische waarde zijn, behouden blijven, ook na de verbouwing? Ayfer Koç, fractievoorzitter CDA Enschede

Reactie op artikel over ...

Democratisch Platform Enschede Democratisch Platform Enschede Enschede 31-12-2018 09:53

Reactie op artikel over schriftelijke vragen van DENK. Ingezonden stuk.

Vragen over sloop klooster stadsmaten en panden Cobercoterrein

CDA CDA Enschede 14-11-2018 19:01

Afgelopen weken heeft u kunnen lezen dat het Bato-complex gesloopt gaat worden. Wij hebben meerdere malen aandacht gevraagd voor het behoud van de cultuurhistorische elementen van dit complex. Helaas lijkt het erop dat de sloop doorgaat en Enschede weer een stukje van haar identiteit verliest.Nu krijgen we signalen dat het klooster Stadsmaten aan het Ariënsplein gesloopt gaat worden en dat bij het Cobercoterrein panden gesloopt gaan worden We hebben in 2017 als Raad ruimtelijke kwaliteitseisen meegegeven m.b.t. de ontwikkeling van het Ariënsplein (zie raadsvoorstel ontwikkelingskader herontwikkeling Ariënsplein). Hierin is ook opgenomen dat het gebouw, of eigenlijk een verzameling van gebouwen, behouden zou blijven. Wij krijgen nu echter signalen dat het klooster gesloopt gaat worden. Voor wat betreft het Cobercoterrein hebben we begrepen dat de woningen en het kantoorcomplex waar het mystiektheater aan de Raiffeissenstraat was gevestigd gesloopt gaan worden. Rabobank heeft in 2011 een cultuurhistorische scan laten maken door SteenhuisMeurs, waarin de cultuurhistorische waarde van dit gebied en de Melkhal nog eens uiteengezet wordt. Over deze panden wordt het volgende gezegd: “Door de stedelijke schil is het pand van situationele waarde. De woningen en het kantoorcomplex hebben ensemblewaarde als een essentieel cultuurhistorisch en functioneel onderdeel van de Melkinrichting. Al is de architectuurhistorische waarde beperkt, de gebruikte materialen en de zichtbare betonnen banden die de gevel geleden komen overeen met de vormentaal die de rest van het fabriekscomplex typeert en maken het onderdeel van een ‘familie’ van gebouwen. Benut restanten van structuren en bebouwing om het verhaal van de Melkinrichting en van het coöperatief erf zichtbaar te maken. Deze overblijfselen kunnen de inrichting van de openbare ruimte versterken. Voor wat betreft de Melkhal hebben wij meerdere malen aangedrongen op het behoud ervan. Gelukkig is hergebruik van de Melkhal als randvoorwaarde meegenomen bij de ontwikkeling van dit gebied. De Melkhal is opgenomen op de cultuurhistorische kaart van Enschede Voor wat betreft de overige panden blijkt helaas dat er bijna niets met het advies van SteenhuisMeurs is gedaan. In dit kader hebben wij het college het volgende gevraagd: l Klopt het dat het klooster op het Ariënsplein gesloopt wordt? Indien ja, hoe past dit in de ruimtelijke kwaliteitseisen die door de gemeenteraad zijn meegegeven zoals behoud van verschillende panden op het Ariënsplein? l Klopt het dat de woningen en het kantorencomplex (mystiektheater) die van cultuurhistorische waarde zijn gesloopt worden? l Hoe past de sloop in het advies van het rapport van SteenhuisMeurs? l Eerder heeft het CDA om een lijst gevraagd van projecten van grootstedelijke ontwikkelingen. De wethouder gaf aan dat de beantwoording een ondoenlijke klus zou zijn. Wij zijn het hier niet mee eens en vragen alsnog om met deze lijst te komen.

Enschede kan haar sloopwoede niet stoppen

CDA CDA D66 Enschede 19-10-2018 11:19

Het is weer zover. Enschede kan haar sloopwoede niet stoppen. Het BATO-complex, het complex waar de Nederlandse Reisopera voorheen was gevestigd, wordt binnenkort gesloopt. Toen ik dit bericht las moest ik denken aan een oud krantenartikel (1946) in Tubantia, dat een aantal raadsleden kreeg van een bewoner die nauw betrokken is bij ons cultuur historisch erfgoed. In dat artikel wordt over lelijk Enschede gesproken door de toen zittende wethouder Nijkamp en de supervisor van het Wederopbouwplan (Buurtschap de Veldkamp). Men vond Enschede een lelijke stad, zelfs foeilelijke stad zonder karakter. Alles wat herinnerde aan het pijnlijke textielverleden moest vernietigd worden. In datzelfde artikel werd ook aangegeven dat Enschede een stad is met vele fabrieken. Daar klopt het hart van deze stad, die groot is geworden door haar industrie, door haar fabrieken, door de energie en de vakkennis van haar bevolking. Veel textielfabrieken in Enschede zijn gesloopt, maar het BATO-complex heeft het wonderwel tot nu toe overleefd. Wat heel bijzonder aan deze fabriek is, is dat het opgericht is door de Boeren en Arbeiders Textiel Onderneming (BATO), herenboeren i.p.v. de gevestigde textielfamilies. De stichting Oversticht uit Zwolle geeft in de second opinion die in opdracht van het college van Enschede is uitgevoerd aan dat dit complex een hoge cultuurhistorische waarde heeft door zijn ontstaans- en ontwikkelingsgeschiedenis. Het complex is ook van stedenbouwkundige waarde door de markante ligging in de later ontstane woonwijk, en door de specifieke geslotenheid van het gebied met een duidelijk andere functie. Het CDA vindt ons cultuurhistorisch erfgoed ontzettend belangrijk voor de stad en heeft zich in het verleden meerdere malen hard gemaakt voor behoud van dit erfgoed. Wij maakten ons ook al een tijd zorgen over de mogelijke sloop van dit complex en hebben samen met andere partijen (GL, D66 en EA) meerdere malen vragen gesteld over het voornemen tot sloop van het BATO-complex. Bij de laatste vergadering van stadsdeel centrum op 16 oktober kwam naar voren dat er al een melding is gemaakt tot overgaan tot sloop. Naar aanleiding van dat bericht hebben we een brief gestuurd naar het college. In deze brief, die ondersteund werd door alle oppositiepartijen, riepen wij het college op om in gesprek te gaan met de ontwikkelaar en geen onomkeerbare stappen (zoals sloop) te nemen voordat er een gedegen plan ligt dat recht doet aan de cultuurhistorische en architectonische waarde van het pand, de locatie en de omgeving. Het antwoord van het college, brief d.d. 18 oktober, op onze oproep is zeer teleurstellend. Zij geeft kort samengevat aan dat de sloop door kan gaan en wel op 29 oktober en dat zij geen grond ziet om het proces te stoppen, omdat het complex als geheel niet als gemeentelijk monument beschouwd wordt en geen basis/kader heeft om sloop tegen te houden. Gezien het zeer teleurstellende antwoord van de wethouder willen wij nu zelf het initiatief nemen om de ontwikkelaar uit te nodigen om samen met de gemeenteraad en erfgoedorganisaties in gesprek te gaan en nogmaals het verzoek te doen om geen onomkeerbare stappen te ondernemen. Voor het CDA is de grens bereikt dat wij als Raad bij ruimtelijke ontwikkelingsplannen pas aan het eind van het ontwikkelingstraject aan zet zijn en dat er zoveel cultureel erfgoed vernietigd wordt. Dit is het zoveelste voorbeeld waarbij de Raad pas aan het eind meekrijgt dat een pand of een bepaald gebied van cultuurhistorische waarde gesloopt wordt. Denk hierbij aan het Sanders terrein, ook wel het Sanders muurtje genoemd, en de Melkhal. Op dit moment zien we weinig mogelijkheden om onze kwaliteitskaders mee te geven, behalve dan het wegstemmen van beeldkwaliteitsplan en bestemmingsplan waardoor de betrokken partijen nog verder van huis zijn. Wij willen in de toekomst meer aan het begin van ruimtelijke ontwikkelingsplannen betrokken worden, door middel van een kwaliteitsplan, zodat we onze kwaliteitskaders mee kunnen geven. Wij willen dan ook met een motie komen om dit mogelijk te maken, zodat de Raad straks vanaf het begin aan zet is en niet pas aan het eind. Ayfer Koç, Fractievoorzitter CDA Enschede

Gogbot en IS

CDA CDA Enschede 26-09-2018 17:38

Laat ik ermee beginnen dat cultuur van enorm belang is voor de economische ontwikkeling van onze stad. Een breed en divers aanbod van culturele voorzieningen bepaalt de aantrekkelijkheid van de stad voor jonge en creatieve hoogopgeleide mensen. Niet alleen podium- en beeldende kunsten, maar ook evenementen en festivals zijn hier een onderdeel van. Gogbot is een vernieuwend en internationaal gewaardeerd festival; het kreeg zelfs in 2011 de landelijke innovatieprijs. In dit kader zou je zeggen dat Gogbot een aanwinst is voor Enschede. Er is echter ook een andere kant. Gogbot krijgt het laagste waarderingscijfer van alle evenementen, heeft weinig naamsbekendheid en lage bezoekersaantallen (2012: waardering 6,3 en naamsbekendheid 2%). Daarnaast is rondom het evenement Gogbot meerdere malen ophef geweest. Denk hierbij aan porno op de toren van de Grote Kerk, optreden Femen en recent met de afbeelding van een IS-strijder. Gogbot geeft zelf aan dat ze het randje opzoekt, er soms net erover heen gaat en neemt geen genoegen met gewoon. Kunst mag best schuren, prikkelen en confronteren, maar waar ligt de grens? Waar ligt voor het college de grens? En zeker omdat het hier om een evenement gaat dat in de openbaarheid plaatsvindt? Ook al is de afbeelding van de IS-strijder dit jaar wat afgeschermd geweest, het stond wel bij een open ingang die mensen nieuwsgierig maakte om even te gaan kijken. En vergeet hierbij niet dat Gogbot aangeeft zoveel mogelijk mensen te willen bereiken. Als politicus is het niet gebruikelijk om een kunstwerk te beoordelen. Mijn mening is hier dan ook niet van belang, maar echter wel wat ik hoor van onze bewoners, namelijk het volgende: Stel je voor: je zoon wordt onthoofd door ISIS. Dan wordt zijn foto uitvergroot, zonder zijn toestemming en zonder de toestemming van de familie. Dan knippen jullie zijn hoofd eruit, geven jullie hiervoor subsidie en mag iedereen zich daarin laten fotograferen. Dat doen jullie in een stad waarin ISIS-slachtoffers een nieuw bestaan proberen op te bouwen, met alle trauma's die daarmee gepaard gaan. Is dit wat we willen bereiken met ons evenementenbeleid? Waar het hier om gaat is dat we als Raad een kader hebben afgesproken m.b.t. ons subsidie- en evenementenbeleid waarbij we bepaalde positieve maatschappelijke effecten willen bereiken, zoals een positieve uitstraling en aantrekkingskracht voor de stad. Als raadslid wil ik toetsen of de onrust, pijn, leed, boosheid en verwarring de maatschappelijke reacties en effecten zijn die we willen bereiken bij het uitvoeren van dit beleid. Laat het duidelijk zijn dat dit niet is wat het CDA wil. De kern van deze discussie en ook de belangrijkste vraag richting de wethouder is wat ons betreft: in hoeverre voldoet Gogbot aan de kaders en de maatschappelijke effecten die we vastgesteld en beoogd hebben als Raad? Het CDA heeft in de discussie geen duidelijkheid gekregen over de criteria van het al dan niet subsidiëren van een bepaald evenement. Dus waarom Gogbot wel maar niet Grenswerk, Heart&Soul en multiculturele markt? Het CDA wil graag in een randprogramma hier duidelijkheid over krijgen. Mocht deze sessie geen duidelijkheid geven dan overwegen wij met een motie te komen om duidelijke criteria op te nemen in ons toetsingskader evenementen. Ayfer Koç, gemeenteraadslid CDA Enschede

Bedankt Piet, Ahmed en Jacques!

SP SP Enschede 30-03-2018 13:33

Woensdagavond 28 maart werd in het stadhuis van Enschede afscheid genomen van een groot aantal vertrekkende raadsleden. Ook Piet van Ek, Ahmed Yilmaz en Jacques Gerard zullen helaas geen deel uitmaken van de nieuwe gemeenteraad. De afgelopen raadsperiode hebben zij hun betrokkenheid bij de Enschedese samenleving laten zien. De SP-fractie zal de inzet van Piet, Ahmed en Jacques missen.

Morgen is het zover!! Graag willen ...

ChristenUnie ChristenUnie Enschede 20-03-2018 11:10

Morgen is het zover!! Graag willen wij als ChristenUnie Enschede vandaag ons laatste thema introduceren: Enschede als zuinige stad: Aantrekkelijk! Meer weten hoe de ChristenUnie hierover denkt? Lees dan hieronder verder! Ons culturele erfgoed maakt de stad aantrekkelijk. We moeten het daarom beschermen. Niet alleen de gebouwen maar ook tradities en collecties. Deze vertellen de geschiedenis van de stad. In economisch opzicht willen we volop inzetten op onze sterke punten, zoals kennisontwikkeling en diverse vormen van hoogwaardige productie. Enschede heeft een ruim aanbod aan voortgezette opleidingen: ROC van Twente, Hogeschool Saxion, ArtEZ en Universiteit Twente. Zij bieden uitstekende kansen om op deze terreinen een belangrijke rol te blijven spelen. Daarbij hoort ook het stimuleren van nieuwe ondernemers maar ook het aantrekken van bedrijven en instituten van naam is belangrijk. Benieuwd hoe de ChristenUnie concreet met dit thema aan de slag wil gaan? Klik dan op de onderstaande link en lees hier meer over. https://enschede.christenunie.nl/page/44970

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.