Nieuws van politieke partijen in Den Helder inzichtelijk

4 documenten

verslag partijcongres 23 november 2019

ChristenUnie ChristenUnie Den Helder 06-12-2019 18:26

Verslag 40e partijcongres ChristenUnie in Utrecht.Vandaag, de laatste zaterdag van november is het goed om weer even terug te kijken op de afgelopen week. Het is al weer een week geleden, maar vorige week zaterdag ben ik naar het partijcongres van de ChristenUnie in Utrecht geweest, enerzijds als lid en ook als vertegenwoordiger van de afdeling in Den Helder. Hoewel het voor mij niet de eerste keer was, was het was opnieuw een mooi en bijzonder congres. Het thema was 'Samenleving met aandacht' en dit kwam door het hele programma steeds naar voren. Na de opening door voorzitter Piet Adema werd overdenking verzorgd door Bettelies Westerbeek. Ze is werkzaam als missionair pionier in de Haagse wijk Moerwijk. Dit is een multiculturele wijk in Den Haag, die als achterstandswijk te boek staat. Er is weinig sociale cohesie, het opleidingsniveau is laag, net als het gemiddelde inkomen.De protestantse Marcuskerk wil in de wijk een brug slaan naar nieuwe vormen van kerk-zijn. De pioniersplek 'Geloven in Moerwijk' is een jonge huis-tuin-en-keuken kerk in een wijk waar van alles gebeurt: Moerwijk! We willen als pioniersplek kerk-zijn op een creatieve manier die past bij onze buurt en buren. Met elkaar willen we een positieve bijdrage leveren aan de plek waar we wonen. En het was goed en bemoedigend om te horen om van Bettelies  hoe ze dit doen in deze Haagse wijk en zo aandacht hebben voor de samenleving.Verder was er 's morgens een gesprek met onder andere Roel Kuiper en een drietal gasten i.v.m. zijn afscheid in juni dit jaar van de Eerste Kamer. Het onderwerp was 'privatisering' en hier is uitvoerig over doorgesproken ook omdat Roel de senaatscommissie hier over heeft geleid en zich in dit onderwerp heeft verdiept.Aan het eind van de ochtend sprak Gert Jan Segers en zijn speech is terug te vinden op de website www.christenunie.nl. Hij vertelde over de enerverende tijd en de uitdagingen waar de  fractie voor staat. Ook vertelde hij over zijn nieuwste boek 'De verloren zoon - en het verhaal van Nederland'. Dit boek is zeker een aanrader!In het middagprogramma was er een interview met Carola Schouten, onze minister voor LN&V en vice-premier. Het was goed om zo 'uit de eerste hand' te horen hoe het gaat in het kabinet met alle besluitvorming rond de stikstofproblematiek. Er ligt een zware verantwoordelijkheid op haar schouders. Dit redt zij niet alleen, de steun van het hele kabinet is nodig. En bovenal Gods kracht en wijsheid. Daar mogen we voor bidden!Zo terug kijkend, was het een mooie dag waar in ook voldoende gelegenheid was om elkaar te ontmoeten en te spreken. 'Oude bekenden', maar ook nieuwe mensen die nog niet lang actief zijn in de ChristenUnie.  Ja, het is een voorrecht, om al zo lang bij de partij betrokken te zijn.Piet Bras    

’Hoe zit het nou met De Boerderij in De Schooten?’

Behoorlijk Bestuur Behoorlijk Bestuur Den Helder 29-01-2019 21:47

Bron NHD© Foto G. Stoekenbroek

Wordt multifunctioneel centrum De Boerderij door de gemeente bevoordeeld ten opzichte van andere buurthuizen?

Fractievoorzitter Sylvia Hamerslag van Behoorlijk Bestuur wil dat van burgemeester en wethouders weten. Zij heeft daarover een waslijst aan schriftelijke vragen aan het college gesteld.

,,In 2010 is er een aanbouw gerealiseerd aan MFC De Boerderij’’, vertelt Hamerslag. ,,Ik heb begrepen dat de gemeente daar 30.000 euro per jaar aan hypotheekkosten voor betaalt. Maar het rare is dat de gemeente zaalhuur moet betalen voor bijvoorbeeld het spreekuur van de wijkconciërge. Je zou verwachten dat de gemeente ruimten mag gebruiken omdat de hypotheek al wordt betaald. Maar van enig vruchtgebruik is geen sprake. De gemeente krijgt een factuur van het multifunctioneel centrum wanneer daar een ruimte wordt gebruikt. Dat lijkt mij geen slimme deal. Ik heb het college gevraagd mij te vertellen hoe het precies zit en om de constructie te veranderen als de informatie klopt. Want als de gemeente medeverantwoordelijk is voor de hypotheek, bevindt De Boerderij zich in een bevoorrechte positie ten opzichte van andere buurthuizen. Die moeten de kosten van huur en verbouwing zelf ophoesten. Ik probeer er al twee jaar achter te komen hoe het zit en krijg steeds vage antwoorden van ambtenaren. Daarom vraag ik het nu aan het college.’’

lees hieronder onze schriftelijke vragen

Den Helder, 24 januari 2019

Schriftelijke Vragen Behoorlijk Bestuur iz Financiering aanbouw Multifunctioneel centrum de Boerderij Den Helder,  conform art 36 Reglement van Orde.

Financiering aanbouw Multifunctioneel centrum de Boerderij Den Helder

Door wie is de aanbouw medio 2010 van het Multifunctioneel centrum de Boerderij gefinancierd?

>Met welke reden is er voor deze vorm van financieren gekozen?

Is het u bekend dat de gemeente € 30.000 euro per jaar betaalt voor de hypotheeklasten van deze aanbouw?

Is het juist dat de afdeling Stadsbeheer voor deze transactie(s) getekend heeft?

>Zo ja; Bent u met de fractie van Behoorlijk Bestuur eens dat deze kwestie geen zaak voor afdeling wijkbeheer is, aangezien deze afdeling zich met onderhoud van de openbare ruimte dient bezig te houden?

Is het juist dat dit gefinancierd is uit het budget van het Wijkbeheer?

Bestaat er een contract m.b.t. het verstrekken c.q. garantstellen van/voor een hypotheek t.b.v. de aanbouw Multifunctioneel centrum de Boerderij door de gemeente?

>Zo ja; Is het mogelijk dat de gemeente onder dit contract uit kan komen?

>zo ja; wordt er i.z. bovengenoemde aanbouw geld overgemaakt naar het buurtcollectief of direct naar de hypotheekverstrekker?

Is de aanbouw mogelijk eigendom van de gemeente?

Wanneer op vraag 1 als antwoord de gemeente Den Helder is, waarom betaalt deze zelfde gemeente zaalhuur voor bv het wijkspreekuur van de wijkcongiërge?

Zijn er afspraken over het gebruik door de gemeente van de ruimten in het wijkcentrum de Boerderij?

Doordat er nauwelijks een vrije ruimte beschikbaar is wanneer de wijkconciërge van de Schooten in de ‘Huiskamer” het wijkspreekuur wil houden, de ruimte nu door de Gemeente gereserveerd en gehuurd moet worden en daarvoor facturen naar de gemeente worden gestuurd, waardoor van zelfs maar enig vruchtgebruik geen sprake is. Behoorlijk Bestuur is van mening dat dit geen slimme deal is.

>zo ja; wat bent u bereid te doen aan deze constructie?

>Zo niet; graag uw motivatie voor dit gekozen antwoord.

Zijn de stukken van de hypotheekverstrekker ter inzage incl. de tekeningen van de aanbouw?

Kunt u de onderliggende stukken met betrekking tot de aanbouw van het Multifunctioneel centrum de Boerderij aan ons beschikbaar stellen?

Bent u het met de fractie van Behoorlijk Bestuur eens, dat mocht blijken dat de gemeente Den Helder daadwerkelijk financieel medeverantwoordelijk is voor de hypotheek van de aanbouw Multifunctioneel centrum de Boerderij, dit wijkhuis zich daarmee in een bevoorrechte positie bevindt t.o.v. andere buurthuizen?  Andere buurthuizen moeten immers ook zelf de kosten van huur en verbouwing zelf ophoesten.

>Graag zien wij ook hier u antwoorden gemotiveerd en onderbouwd.

Namens de fractie van Behoorlijk Bestuur

S. Hamerslag

Voor Nieuws klik HIER

Zo'n 1e dag van een nieuw jaar: ...

ChristenUnie ChristenUnie Den Helder 01-01-2019 20:11

Zo'n 1e dag van een nieuw jaar: eindeloos perspectief naar het lijkt, maar hoe snel wordt alles al weer "gewoon"? Het afgelopen jaar was er één met vele hoogtepunten, maar nu lijkt het al weer "gewoon". En eigenlijk is dat maar goed ook: het leven is met die vele hoogtepunten ook enorm intensief. Ik heb dan ook erg genoten van rustige Kerstdagen en Oudejaarsviering. Lekker ondergedompeld in het gezinsleven, familie en kerkdiensten. Ondertussen al weer popelen om aan het werk te gaan. Ik vind het geweldig om deel uit te maken van dit college, de contacten met de ambtelijke organisatie zijn heel positief en het is stimulerend om met (vertegenwoordigers van) organisaties in gesprek te gaan. Er zijn veel positieve geluiden over de economische ontwikkelingen van Nederland: we gaan er allemaal op vooruit! Nou allemaal? Zo'n 95% dan in elk geval. Belangrijk is om te weten wie die 5% zijn die er niet op vooruit gaan, voor wie het leven dus (onverminderd) moeilijk is. Laten dat nu net de mensen zijn die het al niet breed hebben. Het is toch bizar dat mensen met de laagste inkomens (bijstand) meer belasting moeten betalen en minder huurtoeslag krijgen omdat dit het gevolg is van het toekenningssysteem? De effecten zullen zeker in Den Helder merkbaar zijn: we staan nog steeds in de top 5 van armste gemeenten (december 2018). Dat betekent volgens mij dat we als college/raad creatief moeten zijn en hard werken om oplossingen te vinden voor chronische armoede die effecten heeft op gezondheid en welbevinden. Ik weet mij in mijn werk afhankelijk van mijn geloof in God en vind daarin ook de kracht om dit mooie werk te doen. Ik ben blij met de CU-(steun)fractie. Al met al "10.000 redenen tot dankbaarheid" en veel zin in het nieuwe jaar. Ik hoop velen van jullie te ontmoeten en persoonlijk "Veel heil en Zegen" te wensen tijdens de Nieuwjaarsreceptie van de gemeente.

Achtergronden en feiten bij ontruiming postkantoor

PvdA PvdA Den Helder 25-04-2018 16:18

Vorige week dinsdag is gestart met de ontruiming van het voormalige postkantoor. We merken dat veel bewoners het prettig vinden om de feiten rond deze zaak op een rij te hebben. Hieronder kunt u lezen hoe het zo is gekomen.

Als gemeente investeren we al jaren flink in het stadshart van Den Helder. Ook dit pand staat al lang op de verlanglijst om opgeknapt te worden en een goede invulling te krijgen. In 2008 is het postkantoor aangewezen als tijdelijke broedplaats voor kunst en cultuur. Er zitten dan meerdere gebruikers in. Ook met de heer Scholte wordt een overeenkomst getekend. Net als de anderen mag hij een deel van het pand tijdelijk als atelier gebruiken. In de periode 2011-2013 zijn er diverse gesprekken met Scholte geweest over vestiging van een museum op een andere locatie dan het postkantoor. Dat is voor geen van deze locaties gelukt.

Afspraken niet mogelijk Vanaf 2014 hebben het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad diverse pogingen gedaan om met de heer Scholte afspraken te maken over de vestiging van een museum in het voormalige postkantoor. Meerdere contactpersonen hebben gesprekken gevoerd, maar konden niet tot afspraken komen. Adviezen hoe tot een gedegen businessplan te komen, zijn afgeslagen. Ook een expert in cultureel vastgoed en bemiddeling tussen gemeente en kunstenaars heeft na maanden niet tot een constructief gesprek met de heer Scholte weten te komen (begin 2016). Volgens afspraak met de gemeenteraad is toen besloten het pand te gaan verkopen.

Oordelen rechters Na het besluit het pand te verkopen, zijn de bruikleenovereenkomsten opgezegd. In juni 2017 is de openbare verkoopprocedure gestart. En inmiddels is het pand verkocht. De heer Scholte weigerde echter te vertrekken en beweert dat hij overeenstemming met de gemeente heeft over verkoop van het pand. De voorzieningenrechter oordeelde op 1 februari dat de gemeente voldoende had aangetoond dat daar geen sprake van is. Op 13 maart oordeelde het Gerechtshof Amsterdam bovendien: • Dat de gemeente een spoedeisend belang heeft bij de ontruiming, want het is verkocht en moet leeg worden opgeleverd. • Het aannemelijk is dat het hier niet gaat om huur- maar om bruikleenovereenkomsten. • Er sprake is van een betalingsachterstand van ruim negentienduizend euro (juni 2017). Een dergelijke betalingsachterstand is best hoog. Dat maakt het zeer aannemelijk dat de rechter in een bodemprocedure zal oordelen dat deze betalingsachterstand ontbinding van de overeenkomsten rechtvaardigt . Op basis van deze uitspraak moest de heer Scholte het pand binnen 30 dagen verlaten. Deze datum liep op vrijdag 13 april af. Daarna was een gedwongen uitzetting mogelijk. Dat is dinsdag 17 april gebeurd.

Twee bodemprocedures Waarom zo’n haast met ontruimen? En waarom niet de ‘bodemprocedure ‘afgewacht? Dat heeft te maken met het feit dat het pand ondertussen is verkocht aan Tuin BV. Daarover leest u verderop meer. Eerst is het belangrijk om te weten dat er geen sprake is van één bodemprocedure is maar van twee. De ene is gestart door de gemeente en de andere door de heer Scholte. Voor beide procedures is nog geen zittingsdatum vastgesteld. Het is dan ook niet duidelijk hoe lang er nog afgewacht zou moeten worden.

Het op de lange baan schuiven van de ontruiming zou onduidelijk, ongewenst én riskant zijn geweest. Het Gerechtshof erkende in maart 2018 immers het spoedeisend belang en stemde in met ontruiming, Door niet te ontruimen zou de gemeente zou zich een onbetrouwbare (proces)partij tonen.

Gemeente heeft inspanningsverplichting Op grond van de koopovereenkomst met Tuin BV, moet de gemeente zich inspannen om uiterlijk 1 juni 2019 het pand leeg en gesaneerd van asbest te leveren. Doet de gemeente dit niet, dan kan de firma Tuin de overeenkomst ontbinden. Dat heeft dan mogelijke schadevergoedingen tot gevolg. Een andere mogelijkheid is dat de koper niet tot ontbinden over zou gaan. In dat geval riskeert de gemeente vorderingen met (hoge) dwangsommen om de overeenkomst alsnog na te komen en daarnaast schadevergoeding. Met deze inspanningsplicht (leeg en gesaneerd opleveren) kan de gemeente dus niet lichtzinnig omgaan: zou de gemeente nu niet ontruimen dan is zeker niet denkbeeldig dat zij handelt in strijd met deze inspanningsplicht.

En ook: opknapbeurt / gelijke monniken – gelijke kappen Andere redenen om de ontruiming niet langer af te wachten zijn de volgende. Het pand is dringend aan een opknapbeurt toe en de maandelijkse kosten (zoals noodzakelijk onderhoud, rente, afschrijving, ozb, verzekering, enzovoort) lopen door. Het gratis ter beschikking stellen van het pand kost de gemeente geld. Meting in 2016 kwam op 124.000 euro in dat jaar. Daarom is het pand ook inmiddels verkocht aan Tuin BV die het gaat opknappen. We streven er natuurlijk naar dat dit zo snel mogelijk wordt gedaan: een opgeknapt pand versterkt de kwaliteit van de opgeknapte omgeving.

Daarbij is er geen enkele reden om de heer Scholte anders te behandelen dan andere burgers met een betalingsachterstand. Juist van een gemeente mag verwacht worden dat zij geen voorkeursbehandeling geeft.

Zorgvuldig handelen Het college en de gemeenteraad hebben jarenlang geprobeerd om er met de heer Scholte uit te komen. De inzet van verschillende mensen en het kiezen van verschillende invalshoeken: het kwam niet tot goede afspraken. We merkten ook dat het niet lukken van de pogingen tot samenwerking persoonlijk werd gemaakt. Sinds 2014 heeft het dossier bij vier wethouders gelegen en is veel overleg geweest met de gemeenteraad. Besluiten die nodig waren, zijn door het hele college of de raad genomen. De rol van de burgemeester betreft alleen zaken die betrekking hebben op openbare orde en veiligheid.

Wij, het college van burgemeester en wethouders, willen voorop stellen dat wij de situatie, waarin de gemeente Den Helder met de heer Scholte is beland, betreuren. Ons doel is altijd geweest zo zorgvuldig mogelijk te handelen en met respect voor personen en de kunst. Vanuit de overtuiging dat dit past bij het openbaar bestuur. En vanuit de overtuiging het goede te doen voor de stad en zijn inwoners.

Moment van ontruiming en inzet politie Het door ons ingeschakelde deurwaarderskantoor heeft voor de uitvoering van zijn opdracht ondersteuning van de politie gevraagd. Dat is niet ongebruikelijk. Daarbij had de heer Scholte zelf in media aangekondigd niet te zullen vertrekken en dat hij zich zou verzetten tegen ontruiming. Het moment van ontruiming is dan ook gekozen in nauwe samenspraak met de politie. Dat de ME bij de ontruiming betrokken zou zijn is absoluut niet waar. Wel was er een versterkt politiebusje aanwezig om materiaal te vervoeren.

Hoe wordt voor de kunst gezorgd? De heer Scholte wist al lang dat hij het pand moet verlaten. Door dat niet op tijd te doen, nam hij geen verantwoordelijkheid voor de kunst. De gemeente neemt de verantwoordelijkheid voor de kunst nu over. Van alle objecten is een foto en beschrijving gemaakt. De verhuizing en zorgvuldige opslag wordt gedaan door een hierin gespecialiseerd bedrijf.

Waarover gaan de bodemprocedures? De bodemprocedure van de gemeente, heeft onder meer als doel om de kosten van de ontruiming te verhalen op de heer Scholte. De bodemprocedure die de heer Scholte heeft aangespannen gaat vooral over de vraag of hij al in de zomer van 2017 overeenstemming met de gemeente had bereikt over de aankoop van het pand. Daar is geen sprake van. De voorzieningenrechter kwam in februari 2018 ook tot dat oordeel. Hoewel de voorzieningenrechter een voorlopig oordeel velt, komt zo’n oordeel niet zomaar tot stand. Er wordt door de rechter meegewogen of zijn oordeel in de bodemprocedure in stand zal blijven.

Het bericht Achtergronden en feiten bij ontruiming postkantoor verscheen eerst op PvdA Den Helder.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.