Nieuws van politieke partijen in Nederland over D66 inzichtelijk

7 documenten

Big tech op het matje

D66 D66 Nederland 02-02-2022 15:40

D66-Kamerlid Lisa van Ginneken: “Polarisatie en radicalisering zijn geen verdienmodel. Daarom willen wij social mediaplatforms als Facebook en Google aan de tand voelen. Zij gebruiken ondoorzichtige algoritmes die bepalen welke artikelen of filmpjes wij dagelijks te zien krijgen. Ook schotelen ze informatie voor met als enige doel ons langer en intensiever op hun platform houden. Informatie waar we heel boos of blij van worden. Niet altijd neutrale informatie dus. Op die manier kunnen ze ons platgooien met advertenties.”

Digitalisering: grote impact, geringe aandacht

D66 D66 Nederland 11-03-2021 19:14

Op basis van eigen onderzoek concludeerde de Tweede Kamer dat er naast kennisgebrek sprake is van gefragmenteerde aandacht. Met als gevolg dat overstijgende thema’s als algoritmes versus de rechtstaat of de geopolitiek van het 5G-netwerk onderbelicht blijven. In tegenstelling tot de EU en vergelijkbare lidstaten kent Nederland geen digitale besluitvormingsstructuur. Brussel kreeg een sterke Eurocommissaris Digitale Zaken, Berlijn en Kopenhagen stelden digitale commissies in, maar Den Haag blijft achter. De stap naar een vaste Kamercommissie en minister voor Digitale Zaken moet nu gezet worden. De ambtelijke organisatie behoeft naast de CIO Rijk een Chief Technology Officer, naar Brits model. In aanvulling op het Bureau ICT Toetsing (BIT) moeten grote uitvoeringsinstanties een Chief Privacy Officer aanstellen.

Gezien het grensoverschrijdende karakter van digitale vraagstukken is het begrijpelijk dat het parlement vaak naar de Europese Unie kijkt. Maar Nederland heeft een eigen verantwoordelijkheid om mensen te beschermen tegen oprukkende datamachten. Dit vergt een doelgerichte digitale agenda voor het komende decennium. Met een overheid die zich aan de wet houdt en tegenmacht biedt aan techreuzen. Met een samenhangende aanpak om de vitale infrastructuur beter te beschermen tegen externe dreigingen. Met serieuze investeringen in startups, onderzoeksprogramma’s en de innovatieve industrie. Met open source ICT-projecten, kleinschalige aanbestedingen en toegankelijke dienstverlening. En met maatregelen als een digitaks of een basisinkomen zodat iedereen meeprofiteert.

Om grip te houden op digitale technologie moeten zowel wetgeving als toezicht sluitend gemaakt worden. Lacunes binnen en tussen wetten laten ruimte voor ongewenste praktijken zoals de gezichtsherkenningscamera van een supermarkt in Alphen aan de Rijn. Het bleef lang onduidelijk of dit mocht en wie erover ging. Toekomstige wetgeving moet enerzijds experimenteerruimte bieden en anderzijds horizonbepalingen kennen die dwingen tot voortdurende heroverweging en aanpassing. Daarbij moeten toezichthouders beter in staat gesteld te worden om bestaande regels toe te passen op de digitale werkelijkheid. Naast meer budget voor de Autoriteit Persoonsgegevens moet het kabinet een waakhond instellen die zijn tanden zet in de wildgroei aan publieke algoritmes en die onder de digitale motorkap van techbedrijven kan kijken.

Naast het beter benutten van de kennis van bedrijven, wetenschappers en belangenorganisaties is intensieve publiek-private samenwerking nodig bij vraagstukken over cybersecurity, de digitale infrastructuur en het bestrijden van desinformatie. De overheid kan dit niet alleen. Ook vanwege het logge wetgevingsproces is zelfregulering via gedragscodes en certificering vaker succesformule dan zwaktebod.

Net als bij andere maatschappelijke vraagstukken is het bij digitale dilemma’s aan de politiek om aan te jagen, bij te sturen, af te remmen of te begrenzen. Teneinde een gezonde en eerlijke balans te vinden. Na decennia van gebrekkige aandacht en selectieve daadkracht, is het tijd voor een Kamer en kabinet met duurzame grip op digitalisering.

D66 stelt voorwaarden voor de corona-app

D66 D66 Nederland 16-04-2020 13:58

D66 stelt voorwaarden voor de corona-app

Naarmate de coronacrisis vordert denken we steeds meer na over hoe we stap voor stap terug kunnen naar ‘normale’ omgangsvormen. Makkelijk is dat niet. We moeten dit verstandig en zorgvuldig aanpakken.

Eén van de plannen van het kabinet is de inzet van een applicatie voor mobiele telefoons om besmettingen te traceren en mensen te waarschuwen wanneer zij contact hebben gehad met een besmet persoon. Een app kan een goed middel zijn om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan, maar het is ook een vergaand middel met grote risico’s. D66 is alleen voorstander van de inzet van een dergelijke app wanneer het de vrijheid en privacy van de gebruikers respecteert.

Privacy is een grondrecht en geeft ons een gevoel van vrijheid. We moeten voorkomen dat de overheid ons altijd en overal en zonder goede reden kan gaan volgen. De bestrijding van het virus kan niet tot gevolg hebben dat we een surveillancestaat krijgen. Onze data is waardevol en kan altijd in verkeerde handen terechtkomen. We moeten daarom goed nadenken over welke data nodig is, hoe deze opgeslagen wordt en met welk doel. Alleen dan kunnen we op een verstandige manier gebruikmaken van zo’n app. Daarom heeft D66 een aantal voorwaarden waaraan de apps moet voldoen.

Voorwaarden voor het invoeren van een app

Alleen in combinatie met het op grote schaal testen van mensen die mogelijk besmet zijn.

Conform AVG: alle wettelijke regels rondom privacy moeten ook gelden voor deze apps.

Wettelijke basis. Dit soort vergaande maatregelen kunnen niet zonder regels. Autoriteit Persoonsgegevens waarschuwt hier terecht voor

Doelgericht. De app moet gericht zijn op het doel: het Coronavirus indammen. Alleen daarvoor nuttige data moet gebruikt worden en verwijderd wanneer mogelijk. Dataminimalisatie en doelbinding zijn belangrijk.

Vrijwillig. Een verplichte app tornt aan onze privacy en dus aan onze vrijheid. Verplicht gevolgd worden is buitenproportioneel. Het zou het vertrouwen van mensen in de huidige maatregelen schaden.

Datacontrole bij gebruiker. Mensen moeten zelf controle hebben over de data die door de app gebruikt of gegenereerd wordt. Dus wanneer de gebruiker wil dat zijn gegevens verwijderd worden, moet dat kunnen.

Tijdelijk en omkeerbaar. Wettelijk vastleggen dat dit een tijdelijke maatregel is met een vast moment waarop de wettelijke regeling verloopt.

Security by design. Een app zal gevoelige informatie verzamelen. Zo’n app moet betrouwbaar zijn en goed beveiligd tegen hacken.

Opensource. Als de broncode van de software openbaar is kunnen onafhankelijke experts de software controleren op privacy en veiligheid. Dat wekt vertrouwen in de apps.

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Nederland eerste land met wet voor staatshackers

D66 D66 Nederland 12-12-2019 16:39

Nederland eerste land met wet voor staatshackers

D66 dient vandaag een wet in voor staatshackers. Staatshackers gebruiken cyberwapens bij hun opsporings- en inlichtingenwerk, maar daar is nog geen wetgeving voor. Nederland zou hiermee het eerste land ter wereld zijn met hackwetgeving, waarin staat welke afweging de overheid moet maken als één van hun hackers een softwarelek gebruikt als ingrediënt voor cyberwapens.

Iedere dag zijn de hackers van de overheid bezig met het verzamelen van zogenaamde ‘zerodays’. Dit zijn softwarelekken die nog niet bekend zijn en dus niet gedicht kunnen worden. Over het gebruik van deze lekken en de afhandeling ervan wordt nu geen verantwoording afgelegd.

D66-Kamerlid Kees Verhoeven: “Staatshackers gebruiken cyberwapens om in te breken op digitale netwerken. Zij hebben veel ongecontroleerde macht in handen, zonder ook maar enige verantwoordelijkheid af te leggen. De hele samenleving is aangesloten op het internet. Het gebruik van cyberwapens kan desastreuze gevolgen hebben. Zoals het platleggen van de Rotterdamse haven of het blokkeren van energieleveranciers. Maar denk ook aan het binnendringen van iPhone’s, laptopcamera’s of pacemakers. Het wordt hoog tijd dat er hackwetgeving komt, waar onze staatshackers zich in de toekomst aan moeten houden.”

Softwarelekken gebruiken of dichten?

D66 komt met een initiatiefwet die voorschrijft welke softwarelekken gebruikt mogen worden en wanneer ze juist gemeld en gedicht moeten worden. Verschillende ministeries en diensten moeten hier toezicht op houden, zodat wordt samengewerkt en alle belangen worden afgewogen. Denk daarbij aan de nationale veiligheid, maar ook aan de veiligheid van consumenten en hun privacy.

Verhoeven: “Op dit moment beslissen alleen de hackers van onze inlichtingendiensten en de politie wat er met de verzamelde softwarelekken gebeurt. Dat is schimmig, verder weet niemand welke lekken zij behouden en niet openbaar maken. Deze softwarelekken kunnen bedrijven dan dus niet repareren en dat maakt onze samenleving kwetsbaar. Criminelen en andere landen kunnen diezelfde lekken gebruiken om ons te hacken. De huidige wet loopt achter op de praktijk, daar moeten we nu echt wat aan doen.”

Lees hier de initiatiefwet van Kees Verhoeven.

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

D66 pleit voor digitale revolutie

D66 D66 Nederland 19-11-2019 06:00

D66 wil de indringende datamacht van bedrijven en overheden beperken. Dat is cruciaal om onze democratie, onze rechtstaat en onze vrijheid te beschermen.

Kamerlid Kees Verhoeven: “Er worden steeds meer algoritmes gebruikt die data van onschuldige mensen analyseren op verkeerd gedrag zonder dat zij ergens van verdacht zijn. Nu is het SyRI, straks zijn het gezichtsherkenningscamera’s die controleren of je door rood loopt. Techreuzen en overheden kunnen steeds dieper in onze levens treden. Dat gebeurt zonder dat we daar grip op hebben. Zonder dat we een vrije keuze of inspraak hebben. Zonder dat we ons recht kunnen halen. Daarom moeten we nu ingrijpen, we kunnen niet langer afwachten.”

De partij lanceert vandaag een pamflet met de titel ‘Digitale Revolutie’, daarin staan 12 voorstellen om de steeds verdergaande datamacht van techreuzen en overheden in te perken. Ingrijpende algoritmes zoals gebruikt bij gezichtsherkenning of SyRI moeten volgens de partij verboden worden tot er wetgeving en toezicht is.

Verhoeven: “Iedereen moet vrij online kunnen surfen zonder dat anderen meekijken. Het wordt met de dag duidelijker dat overheden en techreuzen te hongerig zijn naar onze persoonsgegevens. Algoritmes verdelen ons in hokjes: autochtoon, extreemrechts, arm, homoseksueel of hoogopgeleid. Op basis daarvan worden beslissingen genomen. Van fraudeonderzoek tot het onder je neus schuiven van nepnieuws. Dat heeft gevolgen voor onze vrijheid en grondrechten. Discriminatie ligt op de loer en privacy verdwijnt. De politiek moet hier paal en perk aan stellen. Er gebeurt veel te weinig”.

Algoritmes van Spotify en Netflix adviseren de volgende track of serie, Amazon en Alibaba bepalen het koopgedrag van miljarden mensen door hen online te volgen. Techreuzen misbruiken hun marktmacht om hun dominante positie te behouden. D66 wil de ontwrichtende media- en markmacht van techreuzen inperken door ze op te knippen en overnames van concurrenten moeilijker te maken. Dit betekent dat bijvoorbeeld Facebook een dienst zoals Whatsapp zou moeten afstoten en niet zomaar een concurrent als Instagram mag overnemen. Op die manier kan een monopolie worden opengebroken.

Lees hier het pamflet ‘Digitale Revolutie’.

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

EU moet zich klaarmaken voor technologische wapenwedloop

D66 D66 Nederland 03-05-2019 04:30

EU moet zich klaarmaken voor technologische wapenwedloop

D66 wil dat Europa zich klaarmaakt voor de technologische wapenwedloop die zich nu afspeelt. De partij publiceert vandaag een Europese Techvisie waar de Europese Unie mee aan de slag moet.

Kamerlid Kees Verhoeven: “We worden weggedrukt door landen zoals China en de Verenigde Staten. Daarmee kan welvaart, invloed en veiligheid uit onze handen glippen. Dat zou rampzalig zijn voor Nederland, voor alle Europese landen en voor de stabiliteit in de wereld. Het is zaak dat de Europese Unie de dreiging serieus neemt en alle naïviteit en afwachtendheid van zich afschudt.”

Daarom pleit D66 voor een gezamenlijke Europese techstrategie. Technologieën zoals 5G, cybersecurity en kunstmatige intelligentie moeten meer in handen van de Europese Unie komen. China, de VS en landen als Japan en Zuid-Korea investeren hier fors in vanuit strategische geopolitieke afwegingen. Europa blijft achter.

Verhoeven: “Voor de duidelijkheid. Landen als Nederland kunnen dit niet in hun eentje. Als eensgezinde Europese Unie met een ambitieuze agenda kunnen we voldoende tegenstand bieden, cyberaanvallen afslaan en offensief innoveren. Alleen zo kunnen we zorgen dat de belangen van mensen centraal staan in plaats van de belangen van een kapitalistische bedrijfscultuur of die van een centrale staatscultuur.”

De partij stelt voor dat via de Europese meerjarenbegroting 50 miljard extra wordt geïnvesteerd in technologieën zoals kunstmatige intelligentie, quantumcomputing, cybersecurity, ruimtevaart en digitale infrastructuur. Daarnaast moet een Europese techcommissaris aangesteld worden voor stevig Europees industriebeleid. Ook stelt D66 voor dat in Eindhoven een Europees instituut voor kunstmatige intelligentie komt.

Lees hier meer over onze voorstellen.

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Pak techreuzen aan

D66 D66 Nederland 05-02-2019 22:50

D66 wil dat techreuzen aangepakt worden via het mededingingsrecht. Kees Verhoeven: “Dat techreuzen zoals Facebook te machtig zijn, wordt met de dag duidelijker.

Hoe sluwer Zuckerberg mensen op internet volgt, hoe meer geld hij verdient. Techmonopolies moeten keihard aangepakt worden, het liefst morgen nog.” De D66’er lanceert vandaag een initiatiefnota met daarin 14 voorstellen om de macht van techreuzen in te perken.

Competitie op de markt moet weer voorop staan. Daarom kiest D66 ervoor om techmonopolies aan te pakken via het mededingingsrecht. De partij wil dat concentratie van data, marktmacht en geld veel beter wordt gecontroleerd. De bedrijven schenden privacy, ontlopen belasting, verspreiden desinformatie en overtreden arbeidsregels.

“Het doorgeslagen verdienmodel van techreuzen leidt tot de perverse prikkel om alles over ons te willen weten. Hetzelfde geldt voor Google, Amazon en al die andere bedrijven die ons op internet volgen. En het gaat niet alleen om onze naam, ons adres en of we op zoek zijn naar nieuwe schoenen. Deze bedrijven willen ook onze geaardheid, politieke voorkeur, huidskleur en loon weten. De politiek moet hier paal en perk aan stellen”, aldus Verhoeven die sinds vandaag geen Facebook-gebruiker meer is.

Een van de voorstellen is om techreuzen op te knippen wanneer zij zich schuldig maken aan herhaaldelijke overtredingen. Dit betekent dat bijvoorbeeld Google een dienst zoals Google Maps in de toekomst zou moeten afstoten. Op die manier kan een monopolie worden opengebroken en worden techreuzen gedwongen zich aan de regels te houden. Ook wil D66 strengere regels voor techbedrijven die meer dan 50% van marktaandeel bezitten, zoals hardere sancties voor wetsovertredingen. Daarbij kun je denken aan boetes die fors worden verhoogd, oplopend tot 50% van de jaaromzet.

Hoe blij de consument ook mag zijn met zijn vele vrienden op Facebook en de juiste zoekresultaten op Google, hij ondervindt wel degelijk schade door de dominante monopoliepositie van techreuzen. De Tweede Kamer bespreekt vandaag tijdens het Algemene Overleg mededinging de initiatiefnota van D66.

Lees de hele initiatiefnota van Kamerlid Verhoeven hier.

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook