Nieuws van GroenLinks inzichtelijk

60 documenten

Tekst raadsvergadering 1 juli 2020 | Beverwijk - Wijk aan Zee

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Beverwijk - Wijk aan Zee 01-07-2020 00:00

Vandaag is het een bijzondere vergadering. Traditioneel kijken wij terug naar wat is bereikt en vooruit als aanzet van wat wij willen bereiken in 2021.

De Covid crises schudt onze samenleving door elkaar. Totdat er een vaccin is staat onze samenleving op zijn kop. Met grote gevolgen voor onze inwoners zowel mb.t. hun gezondheid, economische positie als bewegingsvrijheid.

 

2019 was op hooflijnen een rustig en stabiel jaar. Dit geeft het jaarverslag duidelijk weer. Onze dank gaat uit naar de ambtelijke organisatie voor zowel hun werk van het afgelopen jaar als het opleveren van een goed leesbaar jaarverslag.

Ondanks de schijnbare rust waren er wel een aantal flinke grote dossiers:

De discussies rondom het project Sportpark Adrichem met de sport verenigingen. Het is dan ook goed om te kunnen constateren dat e.e.a. goed op schema is blijven lopen. Het bijna omvallen van Kenter, een steun pilaar binnen onze jeugdzorg De grote wachtlijsten en financiële problemen van Veilig Thuis, wat opgelost is door het binnen de VRK te brengen De explosie van geweld incidenten (leidend tot een demonstratie voor het Stadhuis). Iets waar actie op is genomen, samen met de buurt in een combinatie van repressie en sociaal werk. Het Tata steel dossier waarbij er grote zorgen zijn omtrent zowel de milieu effecten, de werkgelegenheid als de financiële ruimte voor Tata om te kunnen investeren in noodzakelijke duurzaamheid maatregelen. Dit dossier zal nog jaren veel aandacht nodig hebben. Tata is en blijft een economische pijler onder onze gemeente. De combinatie van het principe "Gezondheid op 1" en het functioneren van Tata, is en blijft een complexe uitdaging voor alle betrokkenen. De bijeffecten van het aanwijzen van onze gemeente als stekkerdoos voor wind op zee. In dit dossier vinden wij het belangrijk dat de gemeente in staat is de belangen van onze inwoners op een goede wijze in te brengen in de discussies met de experts van zowel TenneT als de Rijksoverheid. Om dat te kunnen is specifieke vakkennis nodig. Vraag is of die voldoende in huis is. Daarom dienen wij mede de motie, over dit onderwerp, van de fractie Vrij in, .

De toekomst is ongewis, De bijeffecten van COVID19 zullen sterk bepalend zijn. Gelukkig staan wij, in vergelijking met onze buurgemeenten, er goed voor. Hier zijn geen urgente bezuinigingen nodig. Wij hebben geld voor het opzetten van een Covid steunfonds. Als steun in de rug, aanvullend op de landelijk regelingen voor onze bedrijven, verenigingen en culturele instellingen.

Toch brengt de toekomst veel onzekerheden met zich mee. Daarom is het goed dat het college een pas op de plaats maakt door een beleidsarme voorjaarsnota aan te bieden. Het is goed om deze pas op de plaats te maken om bij de begroting behandeling de ruimte te hebben om keuzes te kunnen maken. Wat is nog mogelijk, wat moeten wij versterken, wat temporiseren en wat even in de ijskast zetten. Dit kan ambities gaan raken, dat lijkt onontkombaar. Keuzes op basis van de juiste informatie. De lopende studies zullen dan de informatie leveren.

De fractie van GroenLinks vindt het belangrijk om raadsbreed gedragen keuzes te maken.De realisatie van ambities reikt verder dan de twee jaar die deze college periode nog duurt. Het is, ons inziens, belangrijk om benodigde externe partners enig vertrouwen te geven dat projecten niet sterk coalitie afhankelijk zijn.

Tot slot:

Twee belangrijke thema's zijn woningbouw en gezondheid. Deze komen samen in het dossier Schiphol. In de recent uitgebracht Rijks Luchtvaart nota staat groei van het aantal start en landingen nog steeds voorop. De, bewezen, negatieve gezondheidseffecten van fijnstof uitstoot en verstoorde nachtrust spelen nauwelijks een rol in de voorgestelde aanpak.

Aanvullend heeft de nieuwe omgevingswet geluidhinder een hogere status. De woningbouw in de wijde omgeving van Schiphol komt daarmee in gevaar door strengere geluidsregels. Doordat vliegverkeer ook wordt toegevoegd, ontstaat er een veel negatiever beeld. Dat betekent niet perse minder woningbouw, maar juist dat we nog meer moeten inzetten op hinderreductie van de luchtvaart. Onze regio vertegenwoordiger in het bestuurlijk overleg Schiphol (BRS) heeft hier aandacht voor. De visie van de BRS kan versterkt worden als de achterliggende gemeenteraden de colleges opdracht geven om op korte termijn een ondersteunende zienswijze in te dienen bij de Rijksoverheid.

De fractie van Groenlinks, samen met de fracties van de PvdA, Vrij en D66, dient een motie in waarbij wij het college vragen de BRS te ondersteunen door het indienen van de gevraagde zienswijze om de Rijksoverheid te vragen om ipv de groei van Schiphol, juist het verminderen van de fijnstof uitstoot, de verstoring van de nachtrust (door het aantal nachtvluchten te verminderen) en het verminderen van de geluidsbelasting in het algemeen (om blokkade woningbouw te voorkomen) voorop te stellen.

 

 

Op naar een circulaire economie met Circo! | Alphen aan den Rijn

GroenLinks GroenLinks Alphen aan den Rijn 01-06-2020 00:00

Of je nu actief bent in de horeca, bouw, maakindustrie of zakelijke dienstverlening, als ondernemer heb je bijna altijd wel te maken met grondstoffenstromen. Het voedsel dat je inkoopt en verkoopt, de bouwmaterialen die je gebruikt, het pand waarvanuit je werkt, allemaal bepalen ze jouw grondstoffenpaspoort. Circulair ondernemen biedt bedrijven businesskansen en de mogelijkheid om zorgvuldiger met grondstoffen en materialen om te gaan. In deze CIRCO-demo laat Bas Hillerström je in korte tijd kennismaken met de design-uitdagingen en business-kansen van de circulaire economie. Het gaat om een interactieve workshop, je gaat dus vooral zelf aan de slag met het thema! Zo ontdek je hoe je ecologische én economische winst kunst boeken als ondernemer. De demo wordt op 10 juni van 20.00u tot 21.30u georganiseerd in samenwerking met GroenLinks Alphen en de Economic Development Board Alphen en vindt online plaats. Geef je hier op!

Bestaande producten zijn vaak niet optimaal ontworpen voor een tweede leven, voor gebruik als dienst, voor hergebruik van onderdelen of het kostenefficiënt terugwinnen van materialen.

In deze CIRCO-demo ervaar je hoe je met circulaire businessmodellen en ontwerpstrategieën concrete eerste stappen kunt maken in de ontwikkeling van circulaire producten, diensten en  businessmodellen.

Als het smaakt naar meer, doe dan mee met CIRCO! In een CIRCO track ontwikkelen bedrijven en ontwerpers samen circulaire business en delen ze nieuwe kennis en inspiratie. www.CIRCOnl.nl

Daarnaast zal ondernemer Henk-Jan Grimbergen iets vertellen over 'Circular Changes'. Grimbergen Industrial Systems is in 2018 gestart met een proeffabriek waar grondstoffen (edelmetalen) uit oude producten (printplaten) worden gehaald, zodat deze opnieuw gebruikt kunnen worden voor andere producten.  De gemeente Alphen aan den Rijn heeft Circular Changes, op advies van de EDBA, een bijdrage verstrekt uit de co-financieringsregeling LEF.  De activiteiten van deze onderneming passen goed bij het doel van de gemeente om de ontwikkeling naar een groene en circulaire economie te stimuleren. Henk Jan Grimbergen zal ons zijn ervaringen op het gebied van circulair ondernemen delen.

Een mooi divers programma dus! Nadat u zich hier onder opgeeft ontvangt u een bevestiging. Voor de bijeenkomst ontvangt u een link om digitaal deel te kunnen nemen. De workshop is gericht op ondernemers, maar andere geïnteresseerden zijn ook van harte welkom

Op naar een ciruclaire economie met Circo! | Alphen aan den Rijn

GroenLinks GroenLinks Alphen aan den Rijn 01-06-2020 00:00

Of je nu actief bent in de horeca, bouw, maakindustrie of zakelijke dienstverlening, als ondernemer heb je bijna altijd wel te maken met grondstoffenstromen. Het voedsel dat je inkoopt en verkoopt, de bouwmaterialen die je gebruikt, het pand waarvanuit je werkt, allemaal bepalen ze jouw grondstoffenpaspoort. Circulair ondernemen biedt bedrijven businesskansen en de mogelijkheid om zorgvuldiger met grondstoffen en materialen om te gaan. In deze CIRCO-demo laat Bas Hillerström je in korte tijd kennismaken met de design-uitdagingen en business-kansen van de circulaire economie. Het gaat om een interactieve workshop, je gaat dus vooral zelf aan de slag met het thema! Zo ontdek je hoe je ecologische én economische winst kunst boeken als ondernemer. De demo wordt op 10 juni van 20.00u tot 21.30u georganiseerd in samenwerking met GroenLinks Alphen en de Economic Development Board Alphen en vindt online plaats. Geef je hier op!

Bestaande producten zijn vaak niet optimaal ontworpen voor een tweede leven, voor gebruik als dienst, voor hergebruik van onderdelen of het kostenefficiënt terugwinnen van materialen.

In deze CIRCO-demo ervaar je hoe je met circulaire businessmodellen en ontwerpstrategieën concrete eerste stappen kunt maken in de ontwikkeling van circulaire producten, diensten en  businessmodellen.

Als het smaakt naar meer, doe dan mee met CIRCO! In een CIRCO track ontwikkelen bedrijven en ontwerpers samen circulaire business en delen ze nieuwe kennis en inspiratie. www.CIRCOnl.nl

Daarnaast zal ondernemer Henk-Jan Grimbergen iets vertellen over 'Circular Changes'. Grimbergen Industrial Systems is in 2018 gestart met een proeffabriek waar grondstoffen (edelmetalen) uit oude producten (printplaten) worden gehaald, zodat deze opnieuw gebruikt kunnen worden voor andere producten.  De gemeente Alphen aan den Rijn heeft Circular Changes, op advies van de EDBA, een bijdrage verstrekt uit de co-financieringsregeling LEF.  De activiteiten van deze onderneming passen goed bij het doel van de gemeente om de ontwikkeling naar een groene en circulaire economie te stimuleren. Henk Jan Grimbergen zal ons zijn ervaringen op het gebied van circulair ondernemen delen.

Een mooi divers programma dus! Nadat u zich hier onder opgeeft ontvangt u een bevestiging. Voor de bijeenkomst ontvangt u een link om digitaal deel te kunnen nemen. De workshop is gericht op ondernemers, maar andere geïnteresseerden zijn ook van harte welkom

Motie: Maak Hoogovens weer Nederlands | Beverwijk - Wijk aan Zee

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Beverwijk - Wijk aan Zee 29-05-2020 00:00

De Beverwijkse raad heeft donderdag 28 mei haar zorgen uitgesproken over de gang van zaken rond het wegsturen van topman Theo Henrar bij Tata Steel.

Aanleiding van deze stellingname was een motie van de fractie van GroenLinks die mede ingediend is door de fracties van de PvdA, VVD, CDA en Gemeentebelangen.

Fractievoorzitter Kees Berghuis gaf het belang van de motie aan die het college verzoekt bij het ministerie in Den Haag aan te dringen op meer of versteviging van de Nederlandse inbreng in het staalbedrijf.

De raad van Beverwijk is geschokt door de maatregelen die Tata genomen heeft tegen topman Theo Henrar. Daarnaast is de raad bezorgd en verontwaardigd door de al jaren voortgaande investering van 'IJmuidense winst' in het deel van de onderneming in het Verenigd Koninkrijk.

Al eerder is de IJmond het perspectief ontnomen van de ontwikkeling van een duurzamer productieproces van ruwijzer door de doorontwikkeling van Hisarna naar India te verplaatsen. Investeringen om de druk op milieu en gezondheid in de IJmond te ontlasten worden op de lange baan geschoven of komen er gewoon niet. Zo blijven ook noodzakelijke investeringen om de kooksfabriek en de hoogovens te moderniseren voorlopig uit. En deze investeringen zijn mede en juist noodzakelijk om het leefmilieu in de IJmond, dat de de afgelopen jaren behoorlijk te lijden heeft gehad door toedoen van het bedrijf, te ontlasten.

Daarnaast ontstaat de indruk dat het bedrijf wordt ontdaan van kennis en perspectief wat een bedreiging is voor werknemers en omwonenden én nadelige invloed heeft op de regionale en landelijke economie. De raad heeft er geen vertrouwen in dat dit onder India's eigenaarschap ten positieve zal veranderen.

Wethouder Ferraro gaf aan de motie te omarmen waarna de motie met ruime meerderheid van stemmen is aangenomen.

GroenLinks dient motie in - Houd Hoogovens Nederlands | Heemskerk

GroenLinks GroenLinks Heemskerk 29-05-2020 00:00

De fractie van GroenLinks Heemskerk, en ook de overige fracties zijn geschokt door de maatregelen die Tata genomen heeft tegen topman Theo Henrar. Daarnaast is de raad bezorgd en verontwaardigd door de al jaren voortgaande investering van ‘IJmuidense winst’ in het deel van de onderneming in het Verenigd Koninkrijk. Al eerder is de IJmond het perspectief ontnomen van de ontwikkeling van een duurzamer productieproces van ruwijzer door de doorontwikkeling van Hisarna naar India te verplaatsen. Investeringen om de druk op milieu en gezondheid in de IJmond te ontlasten worden op de lange baan geschoven of komen er gewoon niet. De indruk ontstaat dat het bedrijf wordt ontdaan van kennis en perspectief wat een bedreiging is voor werknemers en omwonenden én nadelige invloed heeft op de regionale en landelijke economie.

Voor GroenLinks Heemskerk reden genoeg om een motie in te dienen, tijdens de raadsvergadering van 28 mei. GroenLinks verzoekt in de motie het college van B&W  m er bij het ministerie van Economische Zaken op aan te dringen ‘onze Hoogovens’ te behouden voor de Nederlandse economie en ervoor te zorgen dat de Nederlandse inbreng in het staalbedrijf op z’n minst verstevigd en gewaarborgd wordt. Het staalbedrijf in IJmuiden is al meer dan 100 jaar een onmisbare partner en aanjager is geweest van innovatie in duurzame en economische ontwikkeling binnen de IJmond.  De motie is ook ingediend in de gemeenteraden van Velsen en Beverwijk.

Op weg naar een veerkrachtige, duurzame stad | Amsterdam

GroenLinks GroenLinks Amsterdam 10-04-2020 00:00

Het stadsbestuur van Amsterdam werkt op dit moment op alle mogelijke manieren aan het indammen van de coronacrisis. Onze wethouders schrijven over wat hen in deze tijd bezighoudt. Deze keer Marieke van Doorninck (Ruimtelijke Ordening en Duurzaamheid). In deze blog vertelt ze hoe ze blijft doorwerken aan een toekomstbestendige, vitale stad. Met Amsterdammers, met bedrijven, en met econoom Kate Raworth, bekend van de 'donuteconomie'.  

‘Gaan de plannen voor een duurzame stad nog door?’ Die vraag wordt mij heel vaak gesteld de afgelopen tijd. Een heel begrijpelijke vraag. Sinds de coronacrisis is alles in de stad anders geworden. In de eerste plaats is er natuurlijk de bezorgdheid om ieders gezondheid. En de zorg om al die mensen in vitale beroepen, en met name in de medische zorg, die dag in dag uit aan het werk zijn om alles draaiende te houden. En de gedachten waar mensen ’s nachts wakker van liggen: hoe gaat het straks met mijn inkomen, mijn onderneming, met de toekomstplannen, nu het leven in de stad er compleet anders uitziet? We zien van dichtbij hoe de Amsterdamse horeca, kunstensector en flexwerkers hard getroffen worden, en hoe kwetsbaar de economie is, en hoe kwetsbaar de planeet waarop we leven.

Initiatieven voor een groene stad

Misschien juist daarom blijven we achter de schermen doorwerken aan een duurzame, veerkrachtige stad. Een klimaatneutrale stad waar brede welvaart, voor iedereen, centraal staat. Naast voldoende inkomen, gaat het dan om welzijn, om voldoende vrije tijd, om een goede gezondheid, om een prettige, schone leefomgeving en ruimte voor persoonlijke groei voor de inwoners van de stad.

We doen dit samen met Amsterdammers. De laatste jaren zijn inwoners en bedrijven met allerlei initiatieven gestart voor een schone en groene stad. Met zonnepanelen, met ideeën voor windcoöperaties, met daktuinen, met isolatie en zelfs met complete wijkplannen leveren zij een concrete bijdrage aan onze doelstellingen. Het kan toch niet zo zijn dat die energie voor niks is geweest?

Een stad voor de volgende generatie

Daarom heb ik begin april de transitievisie warmte uitgebracht, waarin je kunt zien hoe we ervoor zorgen dat Amsterdam in 2040 aardgasvrij wordt, en welke stappen je zelf kunt zetten. Begin maart heb ik de routekaart Amsterdam klimaatneutraal 2050 gepresenteerd aan Ilias, de kinderburgemeester van Amsterdam. Ik voel me aan hem, en alle andere kinderen in de stad, verplicht om die routekaart te blijven volgen. We willen immers voor hen dat de Amsterdam in de toekomst een prettige en leefbare stad blijft. En zoals het er nu naar uitziet, zal de generatie van Ilias nog veel meer de gevolgen van klimaatverandering merken dan mijn eigen generatie.

En, Amsterdam is de eerste stad in de wereld die het donutmodel van Kate Raworth gaat gebruiken als basis voor een duurzame, sociale en bloeiende stad. Dat staat in de strategie Amsterdam Circulair 2020-2025, die ik vorige week presenteerde. Kate Raworth is een Britse econoom, die je misschien wel kent van haar invloedrijke boek ‘De donuteconomie’. In plaats van een eeuwige winst- en groeilijn, pleit zij voor een kringloopeconomie. Een economie binnen een cirkel, een donut dus. Aan de binnenring van de donut staan de  sociale principes, zoals eten, onderdak, zorg en onderwijs voor iedereen. Aan de buitenrand staan de ecologische risico’s, zoals klimaatverandering, verzuring van zeewater en het afbreken van de ozonlaag. In een ideale economie blijf je binnen die twee ringen: er is dan genoeg welvaart voor iedereen, zonder dat je de planeet schade toebrengt.  

Het donutmodel voor Amsterdam

Samen met Kate en haar team hebben we een eigen donutmodel ontwikkeld voor Amsterdam. De komende jaren willen we voor de voortgang van de circulaire economie niet alleen kijken naar het gebruik van materialen en de cyclus die zij doorlopen, maar ook naar sociale aspecten als gezondheid, scholing en gelijkheid. En dan kijken we niet alleen naar de mensen in Amsterdam, maar ook naar de mensen in andere landen en werelddelen die onze producten gemaakt hebben. Maatregelen die klimaatverandering tegengaan, zijn geen luxe, maar een noodzaak voor een leefbare stad. De gemeente Amsterdam blijft daaraan werken met de zeven stadsdelen, lokale initiatieven, marktpartijen, kennisinstellingen én Amsterdammers.

Om het makkelijker te maken om anders en minder te consumeren, gaat de gemeente bijvoorbeeld aan de slag met bedrijven, lokale initiatieven en kennisinstellingen om een netwerk van deelplatforms, kringloopwinkels, online marktplaatsen en reparatiediensten op te zetten.

We gaan het gebruik van nieuwe grondstoffen en materialen fors verminderen. De gemeente gaat zoveel mogelijk gebruikte producten inkopen, we werken met horeca samen om minder voedsel te verspillen, en we vragen bouwbedrijven om met duurzame materialen te werken.   

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Klimaatmaatregelen kunnen ook banen creëren die we straks hard nodig hebben. Het aardgasvrij maken van huizen is veel werk. Denk bijvoorbeeld alleen al aan het aanleggen van installaties en het aanbrengen van isolatie. Om onze ambities op wind- en zonne-energie te realiseren, moeten er duizenden zonnepanelen aangelegd worden, en windmolens gebouwd. Dat is een stuk arbeidsintensiever dan kolen stoken.

Ook plastic scheiden, recyclen en verwerken tot een nieuw product levert meer werk op dan plastic verbranden in de vuiloven, en ‘gewoon’ nieuw plastic maken uit olie. Om te zorgen dat reparatie en hergebruik van spullen ook echt loont, roep ik het Rijk op om de belasting op arbeid te verschuiven naar belasting op grondstoffen en energie. Zo wordt repareren goedkoper, terwijl de aanschaf van een nieuw product duurder wordt.

Bij de vorige economische recessie lukte het maar mondjesmaat om met klimaatbestendige maatregelen te komen, en liep de strijd tegen klimaatverandering vertraging op. De duurzaamheidssector heeft zich de afgelopen jaren verder ontwikkeld en is veel inclusiever geworden. Bij het bedrijfsleven leeft het besef nu breed dat klimaatbeleid nodig en onontkoombaar is. Voor heel bedrijven is maatschappelijk verantwoord ondernemen geen extraatje meer, maar onderdeel van hun dagelijks werk en hun verdienmodel. Amsterdam heeft een aantrekkingskracht op talent dat impact wil maken. Ik ontmoet veel jonge mensen die zich willen inzetten voor een duurzame stad.

Veerkrachtige stad

Het is onbestaanbaar dat dit alles wat we samen bereikt hebben, stil komt te staan. Dus ja, juist daarom ga ik door. Nogmaals, dat voelt soms vreemd, terwijl nog zoveel mensen voor hun leven vechten op de IC. Veel mensen ook in mijn eigen omgeving maken zich zorgen om hun ouders, om buren, om collega’s. Maar ik doe het in de wetenschap dat dit ons gaat helpen als we straks weer vooruit kunnen kijken. De overstap naar een circulaire economie is nodig om onszelf én anderen een eerlijke kans te geven op een goed leven. Amsterdam gaat die stap zetten, als een van de eerste steden in de wereld. Dit gaan we samen doen. Een toekomstbestendige, veerkrachtige stad bouwen, samen met alle Amsterdammers.

Plannen voor circulaire economie veelbelovend | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Rotterdam IJsselmonde 11-03-2020 00:00

De Europese Commissie voert komende jaren beleid door waar GroenLinks al jaren voor strijdt. Dat blijkt uit de plannen voor een circulaire economie van de Commissie. Er komen brede duurzaamheids- en ontwerpeisen voor producten op de Europese markt. “Dit heeft de potentie om de circulaire economie echt een slinger te geven. Het is wel jammer dat de Commissie een ander cruciaal puzzelstuk blijft negeren: beprijzing”, aldus GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout.

Het huidige Europese beleid voor ‘ecodesign’ is succesvol, maar nog te beperkt. De Europese Unie stelt nu al eisen aan het maximale energieverbruik van apparaten. Dit zorgt voor een lagere CO2-uitstoot en een lagere energierekening. De focus ligt tot nu toe echter uitsluitend op energie. Met het vandaag gepresenteerde beleid wil de Europese Commissie doorpakken. Er worden eisen gesteld aan producten, zoals levensduur en repareerbaarheid. Eickhout: “Hiermee zorgen we voor schonere en betere producten, die langer meegaan. Daar is dus niet alleen het milieu mee geholpen, maar ook consumenten hebben er baat bij.”

Afvalberg

“De afvalberg in Europa blijft maar toenemen. Daarom is het goed dat in de plannen staat dat er doelstellingen komen om afvalstromen te verminderen”, stelt Eickhout. Bovendien komen er extra maatregelen voor een groen aanbestedingsbeleid en tegen afvaltransporten naar landen buiten de EU.  

GroenLinks is echter kritisch op het uitblijven van plannen op gebied van beprijzing. Eickhout: “Dit is een onmisbaar onderdeel in de transformatie van een lineaire naar een circulaire economie. Grondstoffen moeten echt zwaarder worden beprijsd om het aantrekkelijk te maken om zuinig om te gaan met materialen. Arbeid moet daarentegen juist goedkoper worden. Zo wordt het weer aantrekkelijk om iets te laten repareren.”

Plannen voor circulaire economie veelbelovend | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Rotterdam Noord 11-03-2020 00:00

De Europese Commissie voert komende jaren beleid door waar GroenLinks al jaren voor strijdt. Dat blijkt uit de plannen voor een circulaire economie van de Commissie. Er komen brede duurzaamheids- en ontwerpeisen voor producten op de Europese markt. “Dit heeft de potentie om de circulaire economie echt een slinger te geven. Het is wel jammer dat de Commissie een ander cruciaal puzzelstuk blijft negeren: beprijzing”, aldus GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout.

Het huidige Europese beleid voor ‘ecodesign’ is succesvol, maar nog te beperkt. De Europese Unie stelt nu al eisen aan het maximale energieverbruik van apparaten. Dit zorgt voor een lagere CO2-uitstoot en een lagere energierekening. De focus ligt tot nu toe echter uitsluitend op energie. Met het vandaag gepresenteerde beleid wil de Europese Commissie doorpakken. Er worden eisen gesteld aan producten, zoals levensduur en repareerbaarheid. Eickhout: “Hiermee zorgen we voor schonere en betere producten, die langer meegaan. Daar is dus niet alleen het milieu mee geholpen, maar ook consumenten hebben er baat bij.”

Afvalberg

“De afvalberg in Europa blijft maar toenemen. Daarom is het goed dat in de plannen staat dat er doelstellingen komen om afvalstromen te verminderen”, stelt Eickhout. Bovendien komen er extra maatregelen voor een groen aanbestedingsbeleid en tegen afvaltransporten naar landen buiten de EU.  

GroenLinks is echter kritisch op het uitblijven van plannen op gebied van beprijzing. Eickhout: “Dit is een onmisbaar onderdeel in de transformatie van een lineaire naar een circulaire economie. Grondstoffen moeten echt zwaarder worden beprijsd om het aantrekkelijk te maken om zuinig om te gaan met materialen. Arbeid moet daarentegen juist goedkoper worden. Zo wordt het weer aantrekkelijk om iets te laten repareren.”

Plannen voor circulaire economie veelbelovend | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Rotterdam Hillegersberg-Schiebroek 11-03-2020 00:00

De Europese Commissie voert komende jaren beleid door waar GroenLinks al jaren voor strijdt. Dat blijkt uit de plannen voor een circulaire economie van de Commissie. Er komen brede duurzaamheids- en ontwerpeisen voor producten op de Europese markt. “Dit heeft de potentie om de circulaire economie echt een slinger te geven. Het is wel jammer dat de Commissie een ander cruciaal puzzelstuk blijft negeren: beprijzing”, aldus GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout.

Het huidige Europese beleid voor ‘ecodesign’ is succesvol, maar nog te beperkt. De Europese Unie stelt nu al eisen aan het maximale energieverbruik van apparaten. Dit zorgt voor een lagere CO2-uitstoot en een lagere energierekening. De focus ligt tot nu toe echter uitsluitend op energie. Met het vandaag gepresenteerde beleid wil de Europese Commissie doorpakken. Er worden eisen gesteld aan producten, zoals levensduur en repareerbaarheid. Eickhout: “Hiermee zorgen we voor schonere en betere producten, die langer meegaan. Daar is dus niet alleen het milieu mee geholpen, maar ook consumenten hebben er baat bij.”

Afvalberg

“De afvalberg in Europa blijft maar toenemen. Daarom is het goed dat in de plannen staat dat er doelstellingen komen om afvalstromen te verminderen”, stelt Eickhout. Bovendien komen er extra maatregelen voor een groen aanbestedingsbeleid en tegen afvaltransporten naar landen buiten de EU.  

GroenLinks is echter kritisch op het uitblijven van plannen op gebied van beprijzing. Eickhout: “Dit is een onmisbaar onderdeel in de transformatie van een lineaire naar een circulaire economie. Grondstoffen moeten echt zwaarder worden beprijsd om het aantrekkelijk te maken om zuinig om te gaan met materialen. Arbeid moet daarentegen juist goedkoper worden. Zo wordt het weer aantrekkelijk om iets te laten repareren.”

Plannen voor circulaire economie veelbelovend | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Rotterdam Hoogvliet 11-03-2020 00:00

De Europese Commissie voert komende jaren beleid door waar GroenLinks al jaren voor strijdt. Dat blijkt uit de plannen voor een circulaire economie van de Commissie. Er komen brede duurzaamheids- en ontwerpeisen voor producten op de Europese markt. “Dit heeft de potentie om de circulaire economie echt een slinger te geven. Het is wel jammer dat de Commissie een ander cruciaal puzzelstuk blijft negeren: beprijzing”, aldus GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout.

Het huidige Europese beleid voor ‘ecodesign’ is succesvol, maar nog te beperkt. De Europese Unie stelt nu al eisen aan het maximale energieverbruik van apparaten. Dit zorgt voor een lagere CO2-uitstoot en een lagere energierekening. De focus ligt tot nu toe echter uitsluitend op energie. Met het vandaag gepresenteerde beleid wil de Europese Commissie doorpakken. Er worden eisen gesteld aan producten, zoals levensduur en repareerbaarheid. Eickhout: “Hiermee zorgen we voor schonere en betere producten, die langer meegaan. Daar is dus niet alleen het milieu mee geholpen, maar ook consumenten hebben er baat bij.”

Afvalberg

“De afvalberg in Europa blijft maar toenemen. Daarom is het goed dat in de plannen staat dat er doelstellingen komen om afvalstromen te verminderen”, stelt Eickhout. Bovendien komen er extra maatregelen voor een groen aanbestedingsbeleid en tegen afvaltransporten naar landen buiten de EU.  

GroenLinks is echter kritisch op het uitblijven van plannen op gebied van beprijzing. Eickhout: “Dit is een onmisbaar onderdeel in de transformatie van een lineaire naar een circulaire economie. Grondstoffen moeten echt zwaarder worden beprijsd om het aantrekkelijk te maken om zuinig om te gaan met materialen. Arbeid moet daarentegen juist goedkoper worden. Zo wordt het weer aantrekkelijk om iets te laten repareren.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.