Nieuws van politieke partijen in Asten inzichtelijk

8 documenten

CDA: maak Coronaherstelplan met & voor Astense ondernemers

CDA CDA Asten 25-01-2022 20:04

Het Coronaherstelplan moet door de gemeente in samenspraak met de Astense ondernemers en de diverse brancheverenigingen en belangenorganisaties worden opgesteld. Hierin moet minimaal worden opgenomen om welke bedrijven of branches het gaat en welke bijdrage de gemeente Asten kan leveren om het toekomstperspectief voor deze bedrijven op de korte en middellange termijn te verbeteren. Het CDA Asten-Heusden-Ommel wil dat het lokale bedrijfsleven op een passende manier (maatwerk) wordt ondersteund binnen de financiële, juridische en personele mogelijkheden van de gemeente. Het gaat er ons om dat de ondernemers een betrokken en betrouwbare partner hebben aan de gemeente Asten. Samen moeten we er alles aan doen om het ondernemersklimaat in Asten te verbeteren. De burgemeester heeft toegezegd zo snel mogelijk met een reactie te komen op hoe het Coronaherstelplan eruit komt te zien. Wordt vervolgd! .De motie is te lezen via deze link, klik hier

Motie omgevingsvisie: toekomstperspectief ondernemers buitengebied

CDA CDA Asten 07-10-2021 08:05

Tijdens de raadsvergadering van 5 oktober werd de omgevingsvisie voor de gemeente Asten vastgesteld. In deze visie is de gemeente ingedeeld in verschillende gebieden met verschillende ambities. In de vergadering hebben wij aandacht gevraagd voor het toekomstperspectief van ondernemers in het buitengebied. Eerder is duidelijk geworden dat ondernemers die zijn gevestigd bij de grens van de gebieden "Peel & Beekdalen" en "Groen Genieten", zich zorgen maken over het toekomstperspectief van hun bedrijf door de genoemde ambities in deze gebieden. Omdat wij ons hier ook zorgen over maken, hebben wij een motie opgesteld en ingediend in de vergadering. Hierin is het college opgeroepen om in gesprek te gaan met deze ondernemers. Deze informatie wordt vervolgens gebruikt bij het opstellen van het omgevingsplan. De motie werd unaniem aangenomen. Klik hier om de motie te lezen

CDA tegen komst tweede megastal Heusden

CDA CDA Asten 04-03-2020 12:39

Onlangs moest de gemeente een vergunning verlenen aan een rundveebedrijf met ruim 1.300 koeien. Tot ieders verbazing vraagt dezelfde investeerder, terwijl de ene locatie met veel moeite net is afgerond, alweer een nieuwe vergunning aan. Dit keer gaat voor een bedrijf met ruim 1.100 koeien op nog geen 200 meter afstand van het andere bedrijf. Opnieuw gaat het dus om een bedrijf dichtbij de kom van Heusden. Een groot aantal inwoners heeft op alle mogelijke manieren duidelijk proberen te maken, dat de eerste ontwikkeling al niet wenselijk was. En toch, wordt zonder blikken of blozen een nieuwtraject ingezet. Het is een trap na in de richting van al die bezorgde inwoners. Alsof er nul rekening wordt gehouden met de gevoelens en belangen van de Heusdenaren. Zoals ook in diverse media naar voren is gekomen, maakt dit nogal wat los in Asten en dan met name in het dorp Heusden. Ook wij als CDA-fractie maken ons hier nadrukkelijk zorgen om. Bij de eerste aanvraag waren er al vragen over mogelijke overlast. Nu gaat het richting een verdubbeling van het eerdere aantal. Wat zouden deze locaties gezamenlijk wel niet voor effect hebben op de leefbaarheid, gezondheid van inwoners, maar ook bijvoorbeeld op de natuur? Dat de zorgen terecht zijn, is niet te ontkennen. Het is niet voor niets, dat dergelijke bedrijven in Nederland bijna niet voorkomen. In dit dichtbevolkte land is het zaak dat bedrijfsontwikkelingen in evenwicht en passend in de omgeving plaatsvinden. Dat is in deze situatie ver te zoeken. De vraag komt natuurlijk naar boven of deze ondernemer de zorgen en frustraties van inwoners van de gemeente Asten begrijpt of wil begrijpen. Het is logisch, dat je als ondernemer kijkt naar het toekomstperspectief van jouw onderneming en om deze reden door wil ontwikkelen. Maar dit kan toch ook op andere manieren? Als CDA zijn wij er ons van bewust, dat er voldoende toekomstperspectief moet zijn voor agrarisch ondernemers. Maar wij zijn ons er ook van bewust, dat dit op een evenwichtigere manier moet gebeuren; bij schaalvergroting dient rekening te worden gehouden met de omgeving. Het opzoeken van de uiterste vormen van schaalvergroting is voor ons onwenselijk, helemaal in de buurt van dorpskernen. Wat doet de politiek hieraan? In het oude bestemmingsplan was (nog) geen rekening gehouden met dit soort ongekend grote bedrijven, waardoor uiteindelijk de vergunning voor het bedrijf aan de Slobeendweg moest worden verleend. De Astense politiek is unaniem over de toekomst: wij willen dit soort ontwikkelingen onmogelijk maken zeker in de buurt van dorpskernen. Jarenlang ervoeren inwoners van Heusden overlast van een pluimveebedrijf aan de Antoniusstraat. In goed overleg met die ondernemer is hier een oplossing voor gevonden. De gemeente heeft hier net als de provincie in geïnvesteerd, zodat het bedrijf een andere bestemming krijgt zonder geuroverlast. Het kan niet zo zijn, dat op de ene plek wordt geïnvesteerd in de verbetering van de leefbaarheid en er honderden meters verderop ontwikkelingen zijn, die daar dwars tegen ingaan. De leefbaarheid van een dorp, van onze inwoners gaat altijd voor op het individuele bedrijfsbelang. Als politiek, als CDA maken wij ons hier hard voor. Wat ons betreft komt er geen tweede megastal aan de Gezandebaan. Namens de fractie CDA Asten-Heusden-Ommel,Jos Leenders

CDA tegen komst tweede megastal Heusden

CDA CDA Asten 04-03-2020 12:39

Onlangs moest de gemeente een vergunning verlenen aan een rundveebedrijf met ruim 1.300 koeien. Tot ieders verbazing vraagt dezelfde investeerder, terwijl de ene locatie met veel moeite net is afgerond, alweer een nieuwe vergunning aan. Dit keer gaat voor een bedrijf met ruim 1.100 koeien op nog geen 200 meter afstand van het andere bedrijf. Opnieuw gaat het dus om een bedrijf dichtbij de kom van Heusden. Een groot aantal inwoners heeft op alle mogelijke manieren duidelijk proberen te maken, dat de eerste ontwikkeling al niet wenselijk was. En toch, wordt zonder blikken of blozen een nieuwtraject ingezet. Het is een trap na in de richting van al die bezorgde inwoners. Alsof er nul rekening wordt gehouden met de gevoelens en belangen van de Heusdenaren. Zoals ook in diverse media naar voren is gekomen, maakt dit nogal wat los in Asten en dan met name in het dorp Heusden. Ook wij als CDA-fractie maken ons hier nadrukkelijk zorgen om. Bij de eerste aanvraag waren er al vragen over mogelijke overlast. Nu gaat het richting een verdubbeling van het eerdere aantal. Wat zouden deze locaties gezamenlijk wel niet voor effect hebben op de leefbaarheid, gezondheid van inwoners, maar ook bijvoorbeeld op de natuur? Dat de zorgen terecht zijn, is niet te ontkennen. Het is niet voor niets, dat dergelijke bedrijven in Nederland bijna niet voorkomen. In dit dichtbevolkte land is het zaak dat bedrijfsontwikkelingen in evenwicht en passend in de omgeving plaatsvinden. Dat is in deze situatie ver te zoeken. De vraag komt natuurlijk naar boven of deze ondernemer de zorgen en frustraties van inwoners van de gemeente Asten begrijpt of wil begrijpen. Het is logisch, dat je als ondernemer kijkt naar het toekomstperspectief van jouw onderneming en om deze reden door wil ontwikkelen. Maar dit kan toch ook op andere manieren? Als CDA zijn wij er ons van bewust, dat er voldoende toekomstperspectief moet zijn voor agrarisch ondernemers. Maar wij zijn ons er ook van bewust, dat dit op een evenwichtigere manier moet gebeuren; bij schaalvergroting dient rekening te worden gehouden met de omgeving. Het opzoeken van de uiterste vormen van schaalvergroting is voor ons onwenselijk, helemaal in de buurt van dorpskernen. Wat doet de politiek hieraan? In het oude bestemmingsplan was (nog) geen rekening gehouden met dit soort ongekend grote bedrijven, waardoor uiteindelijk de vergunning voor het bedrijf aan de Slobeendweg moest worden verleend. De Astense politiek is unaniem over de toekomst: wij willen dit soort ontwikkelingen onmogelijk maken zeker in de buurt van dorpskernen. Jarenlang ervoeren inwoners van Heusden overlast van een pluimveebedrijf aan de Antoniusstraat. In goed overleg met die ondernemer is hier een oplossing voor gevonden. De gemeente heeft hier net als de provincie in geïnvesteerd, zodat het bedrijf een andere bestemming krijgt zonder geuroverlast. Het kan niet zo zijn, dat op de ene plek wordt geïnvesteerd in de verbetering van de leefbaarheid en er honderden meters verderop ontwikkelingen zijn, die daar dwars tegen ingaan. De leefbaarheid van een dorp, van onze inwoners gaat altijd voor op het individuele bedrijfsbelang. Als politiek, als CDA maken wij ons hier hard voor. Wat ons betreft komt er geen tweede megastal aan de Gezandebaan. Namens de fractie CDA Asten-Heusden-Ommel,Jos Leenders

Geen bedrijventerrein ten koste van landschap in de Peel

D66 D66 Asten 28-05-2019 11:04

De zes Peelgemeenten willen nog voor de zomer tot gezamenlijke afspraken komen over ‘’Bedrijventerreinen in de sub-regio de Peel’.

De Astense raadsleden Tiny van den Eijnden (D66-Hart voor Asten) en Sandu Niessen (PGA) zijn beiden zeer betrokken bij dit onderwerp en hebben gezamelijk een duidelijke mening geformuleerd.

Hierbij hun opinie zoals gepubliceerd het Peelbelang van 23 mei, 2019.  Het stuk is ook gepubliceerd in het ED van 28 mei, 2019.

De bedrijventerreinen in de zes gemeenten zijn te verdelen in twee soorten: lokale terreinen waar doorgaans bedrijven met een grootte tot een halve hectare (ongeveer een voetbalveld) zijn gehuisvest en het regionaal terrein in Helmond waar bedrijven groter dan een halve hectare zich kunnen vestigen. Grote bedrijven kunnen doorstromen naar regionale terreinen om lokaal weer ruimte te creëren. Die afspraken gaan vooral over een nieuw regionaal bedrijventerrein.

Om te komen tot gezamenlijke afspraken “Bedrijventerreinen in de sub-regio de Peel” moeten we beginnen met het juiste uitgangspunt: ontwikkelen waar het kan en beschermen waar het moet.

Bodemarchief Zoeken naar nieuwe bedrijventerreinen is een ingewikkelde zaak: voor elke locatie zijn er bezwaren. Bedrijven en gemeenten hebben een sterke voorkeur voor locaties, die goed in het zicht liggen en goed bereikbaar zijn. Tot de favorieten behoren de locaties tussen Helmond en de A67 aan beide zijden van de Zuid-Willemsvaart. Locaties met beekdalen, oude wegen en bolle akkers. Locaties waar buurtschappen als Lungendonk, Stipdonk en Diesdonk liggen. Het achtervoegsel –donk verwijst naar een hoge zandrug langs een beekdal en verwijst daarmee ook naar de eerste bewoners van de gebieden. Stromend water was essentieel en de hoge zandruggen zorgden voor droge gronden waar boerderijen stonden en akkers lagen. In de bovengenoemde gebieden is die hele historie nog te zien: de beekdalen, de bolle akkers en de wegen naar de beken. Als op die plekken een industrieterrein wordt aangelegd, gaat dat kwalitatief hoogwaardig landschap voorgoed verloren.

Bedrijventerreinen Zoeken naar nieuwe industrieterreinen dient te gebeuren vanuit de vraag wat nodig is.

Staan we bedrijven toe met een groot ruimtebeslag en weinig arbeidsplaatsen? Welke bestaande bedrijventerreinen kunnen we nieuw leven inblazen? Ook het huidige arbeidstekort en de huisvestigingsproblemen van arbeidsmigranten zijn belangrijk om in de afweging mee te nemen. Het is goed om die opgaven gezamenlijk in Peelverband op te pakken.

De gemeente Helmond neemt als uitgangspunt infrastructuur. Wij zijn van mening dat het anders moet. Het landschap dient de basis te zijn voor keuzes voor nieuwe ontwikkelingen. Dit is ook vastgelegd in de “Ruimtelijke Agenda De Peel” die als ondertitel heeft “een gezamenlijke ruimtelijke agenda met het landschap als basis”. Het startpunt van de gemeente Helmond is dus tegenstrijdig met die Ruimtelijke agenda, die bijna unaniem is aangenomen in de verschillende gemeenteraden.

Ontwikkel vanuit het landschap Door een zorgvuldig ruimtegebruik, gebruik makend van wat er al is en bescherming van kwalitatief hoogwaardig landschap versterken wij niet alleen onze Peelidentiteit, maar voorkomen we ook dat we als regio ruimtelijk veranderen in een eenheidsworst.

Als wij met deze ruimtelijke bril op de kaart kijken naar de Peel dan zien wij dat er voldoende ruimte is tussen Deurne en Venray. Daar dient men eerst naar te kijken. Het feit dat dit gebied niet aan een snelweg ligt hoeft geen beperking te zijn. Voor Helmond zien wij nog twee interessante gebieden waar eventueel nog een bedrijventerrein ontwikkeld kan worden.

Het eerste gebied is Varenschut tussen de twee kanalen in aan de Rochadeweg. Het is een drassig gebied met veel rafelranden waardoor de ruimte daar erg onderbenut is. Een kans voor Helmond, om de rafelranden op te lossen en er een mooie voorkant van het bedrijventerrein (en de stad) van te maken. Ook is daar glastuinbouw, die naar onze mening logischer is op andere plekken in de regio. De vrijkomende ruimte kan meer hectaren opleveren voor dit gebied.

Mocht dit gebied te weinig voorzien in de behoefte, dan is er nog een mogelijkheid aan de andere kant van het kanaal. Wij zien de mogelijkheid tot het ontwikkelen van Lungendonk ten noorden van de Rochadeweg. Als men de Rochadeweg zou doortrekken naar Brandevoort (is een oud plan), dan komt er binnen die nieuwe ring een gebied beschikbaar dat stedenbouwkundig veel mogelijkheden biedt op het gebied van groen bij Het Goor (als groene hart) en voor regionale bedrijvigheid op Lungendonk.

Daarna is daar de beschikbare ruimte op. Maak je een keuze meer zuidelijk richting de A67 dan stuit je op een hoogwaardig kwalitatief landelijk gebied. Een gebied waarmee we ons juist als regio onderscheiden. Het groene oude landbouwgebied met bossen ten noorden van Lierop met de gehuchten Hersel, Eindje en Stipdonk en op Astens grondgebied Bussel, de Diesdonk, Oostappen, het Aadal en beekdal van de Astense Aa. De Diesdonk en de Oostappense bossen hebben de status van aardkundig waardevol en de Diesdonk en het beekdal van de Aa en Astense Aa hebben een waterbergingsfunctie.

Wat willen wij de automobilisten op de A67 in de toekomst laten zien: een industrieterrein zoals er dertien in een dozijn voorkomen óf een aantrekkelijk landschap, dat deel uitmaakt van onze collectieve regionale identiteit en dat een belangrijke bijdrage levert aan de recreatieve uitstraling van onze regio?

Tiny van den Eijnden, D66-Hart voor Asten en Sandu Niessen, PGA,  raadsleden van de gemeente Asten.

Geen bedrijventerrein ten koste van landschap in de Peel

D66 D66 Asten 28-05-2019 11:04

De zes Peelgemeenten willen nog voor de zomer tot gezamenlijke afspraken komen over ‘’Bedrijventerreinen in de sub-regio de Peel’.

De Astense raadsleden Tiny van den Eijnden (D66-Hart voor Asten) en Sandu Niessen (PGA) zijn beiden zeer betrokken bij dit onderwerp en hebben gezamelijk een duidelijke mening geformuleerd.

Hierbij hun opinie zoals gepubliceerd het Peelbelang van 23 mei, 2019.  Het stuk is ook gepubliceerd in het ED van 28 mei, 2019.

De bedrijventerreinen in de zes gemeenten zijn te verdelen in twee soorten: lokale terreinen waar doorgaans bedrijven met een grootte tot een halve hectare (ongeveer een voetbalveld) zijn gehuisvest en het regionaal terrein in Helmond waar bedrijven groter dan een halve hectare zich kunnen vestigen. Grote bedrijven kunnen doorstromen naar regionale terreinen om lokaal weer ruimte te creëren. Die afspraken gaan vooral over een nieuw regionaal bedrijventerrein.

Om te komen tot gezamenlijke afspraken “Bedrijventerreinen in de sub-regio de Peel” moeten we beginnen met het juiste uitgangspunt: ontwikkelen waar het kan en beschermen waar het moet.

Bodemarchief Zoeken naar nieuwe bedrijventerreinen is een ingewikkelde zaak: voor elke locatie zijn er bezwaren. Bedrijven en gemeenten hebben een sterke voorkeur voor locaties, die goed in het zicht liggen en goed bereikbaar zijn. Tot de favorieten behoren de locaties tussen Helmond en de A67 aan beide zijden van de Zuid-Willemsvaart. Locaties met beekdalen, oude wegen en bolle akkers. Locaties waar buurtschappen als Lungendonk, Stipdonk en Diesdonk liggen. Het achtervoegsel –donk verwijst naar een hoge zandrug langs een beekdal en verwijst daarmee ook naar de eerste bewoners van de gebieden. Stromend water was essentieel en de hoge zandruggen zorgden voor droge gronden waar boerderijen stonden en akkers lagen. In de bovengenoemde gebieden is die hele historie nog te zien: de beekdalen, de bolle akkers en de wegen naar de beken. Als op die plekken een industrieterrein wordt aangelegd, gaat dat kwalitatief hoogwaardig landschap voorgoed verloren.

Bedrijventerreinen Zoeken naar nieuwe industrieterreinen dient te gebeuren vanuit de vraag wat nodig is.

Staan we bedrijven toe met een groot ruimtebeslag en weinig arbeidsplaatsen? Welke bestaande bedrijventerreinen kunnen we nieuw leven inblazen? Ook het huidige arbeidstekort en de huisvestigingsproblemen van arbeidsmigranten zijn belangrijk om in de afweging mee te nemen. Het is goed om die opgaven gezamenlijk in Peelverband op te pakken.

De gemeente Helmond neemt als uitgangspunt infrastructuur. Wij zijn van mening dat het anders moet. Het landschap dient de basis te zijn voor keuzes voor nieuwe ontwikkelingen. Dit is ook vastgelegd in de “Ruimtelijke Agenda De Peel” die als ondertitel heeft “een gezamenlijke ruimtelijke agenda met het landschap als basis”. Het startpunt van de gemeente Helmond is dus tegenstrijdig met die Ruimtelijke agenda, die bijna unaniem is aangenomen in de verschillende gemeenteraden.

Ontwikkel vanuit het landschap Door een zorgvuldig ruimtegebruik, gebruik makend van wat er al is en bescherming van kwalitatief hoogwaardig landschap versterken wij niet alleen onze Peelidentiteit, maar voorkomen we ook dat we als regio ruimtelijk veranderen in een eenheidsworst.

Als wij met deze ruimtelijke bril op de kaart kijken naar de Peel dan zien wij dat er voldoende ruimte is tussen Deurne en Venray. Daar dient men eerst naar te kijken. Het feit dat dit gebied niet aan een snelweg ligt hoeft geen beperking te zijn. Voor Helmond zien wij nog twee interessante gebieden waar eventueel nog een bedrijventerrein ontwikkeld kan worden.

Het eerste gebied is Varenschut tussen de twee kanalen in aan de Rochadeweg. Het is een drassig gebied met veel rafelranden waardoor de ruimte daar erg onderbenut is. Een kans voor Helmond, om de rafelranden op te lossen en er een mooie voorkant van het bedrijventerrein (en de stad) van te maken. Ook is daar glastuinbouw, die naar onze mening logischer is op andere plekken in de regio. De vrijkomende ruimte kan meer hectaren opleveren voor dit gebied.

Mocht dit gebied te weinig voorzien in de behoefte, dan is er nog een mogelijkheid aan de andere kant van het kanaal. Wij zien de mogelijkheid tot het ontwikkelen van Lungendonk ten noorden van de Rochadeweg. Als men de Rochadeweg zou doortrekken naar Brandevoort (is een oud plan), dan komt er binnen die nieuwe ring een gebied beschikbaar dat stedenbouwkundig veel mogelijkheden biedt op het gebied van groen bij Het Goor (als groene hart) en voor regionale bedrijvigheid op Lungendonk.

Daarna is daar de beschikbare ruimte op. Maak je een keuze meer zuidelijk richting de A67 dan stuit je op een hoogwaardig kwalitatief landelijk gebied. Een gebied waarmee we ons juist als regio onderscheiden. Het groene oude landbouwgebied met bossen ten noorden van Lierop met de gehuchten Hersel, Eindje en Stipdonk en op Astens grondgebied Bussel, de Diesdonk, Oostappen, het Aadal en beekdal van de Astense Aa. De Diesdonk en de Oostappense bossen hebben de status van aardkundig waardevol en de Diesdonk en het beekdal van de Aa en Astense Aa hebben een waterbergingsfunctie.

Wat willen wij de automobilisten op de A67 in de toekomst laten zien: een industrieterrein zoals er dertien in een dozijn voorkomen óf een aantrekkelijk landschap, dat deel uitmaakt van onze collectieve regionale identiteit en dat een belangrijke bijdrage levert aan de recreatieve uitstraling van onze regio?

Tiny van den Eijnden, D66-Hart voor Asten en Sandu Niessen, PGA,  raadsleden van de gemeente Asten.

Gisteren avond heeft onze Guus ...

D66 D66 Asten 10-04-2018 10:50

Gisteren avond heeft onze Guus Koopman zijn laatste officiële daad als fractievoorzitter voltooid. Hij heeft het agendapunt, verkiezing nieuwe fractievoorzitter met verve afgeslagen. De hamer met inscriptie mocht hij meteen houden. Guus bedank voor je grote inzet voor D66-Hart voor Asten en je blijft actief als secretaris. Onze nieuwe fractievoorzitter Tiny van den Eijnden wensen wij veel succes! Gemma Koomen-Driessen heeft aangegeven niet terug te komen als burgercommissielid. Gemma ook jij enorm bedank. Gemma blijft actief als voorzitter van D66-Hart voor Asten.

Investeren in een toekomstbestendige ...

D66 D66 Asten 09-03-2018 08:10

Investeren in een toekomstbestendige gemeenschap daar ligt ONS BELANG. Goedkoop blijkt in Asten afgelopen jaren immers vaak duurkoop. Dus stem 21 maart D66-Hart voor Asten voor vooruitgang!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.