Nieuws van politieke partijen over SGP inzichtelijk

37 documenten

Waarom de SGP niet voor het Noodfonds Corona voor ondernemers is...

SGP SGP CDA Ermelo 17-06-2020 00:00

Waarom de SGP niet voor het Noodfonds Corona voor ondernemers is... De SGP is toch de partij voor ondernemers?

Zeker, maar dan moet een ondernemer er wel wat aan hebben. Het voorstel van CDA en CU behelsde een lening van € 5000,-. Daar ga je geen onderneming mee overeind houden. Vervolgens zou de gemeente onder andere een beroep moeten doen op de bank. Dat kan een ondernemer zelf ook. Voor welke bedrijven de lening zou moeten gelden werd ook niet duidelijk. Kortom een voorstel wat niet goed onderbouwd was. Het werd dan ook verworpen.

Vervolgvragen Corona

SGP SGP Waalwijk 04-06-2020 00:00

Vervolgvragen Corona

De SGP fractie heeft een aantal vragen gesteld over acties van de gemeente naar aanleiding van de huidige Coronacrisis. Deze liggen op diverse terreinen. Denk aan handhaving, ondersteuning ondernemers, inrichting van de publieke ruimte, specifieke maatregelen. De beantwoording hiervan geeft echter volop aanleiding hierop nog eens door te vragen. Wat wordt er nu concreet bedoeld, wat zijn nu de echte vervolgstappen en wat verwachten we hiervan? We kijken uit naar de beantwoording.

Bekijk hieronder de schriftelijke vragen:

SGP stelt vragen inzake MKB-toets Gorinchem

SGP SGP ChristenUnie Gorinchem 20-05-2020 00:00

 

Schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders, als bedoeld in artikel 41 van het reglement van orde voor de gemeenteraad van Gorinchem.

Gorinchem, 14 mei 2020Onderwerp: MKB-Toets in de gemeente Gorinchem

InleidingOndernemers moeten zo min mogelijk hinder ondervinden van regels en bureaucratie van de overheid, of dat nu op landelijk of lokaal niveau is. Het kabinet heeft voor landelijke wet- en regelgeving de mkb-toets al ingevoerd. Het is nu de beurt aan provincies en gemeenten. Want juist op lokaal niveau maken mkb-ondernemers het verschil. Zo’n MKB-Toets is een kans voor gemeenten om de lokale economie te versterken en de samenwerking met de lokale bedrijven te verbeteren.MKB-Nederland heeft alle gemeenten opgeroepen om in navolging van het kabinet ook lokaal de MKB-Toets in te voeren. Deze toets moet ervoor zorgen dat maatregelen en gemeentelijk beleid (beter) uitvoerbaar worden voor kleine en middelgrote bedrijven.Ondernemers klagen steeds meer over toenemende regeldruk. Dit geldt zowel voor maatregelen van de landelijke overheid als van gemeenten. Met name kleinere bedrijven zijn hier veel tijd aan kwijt. Omdat regels vaak niet zijn afgestemd op de praktijk van het mkb - terwijl 98 procent van alle bedrijven tot die categorie behoort - kunnen ondernemers er slecht mee uit de voeten.Samen met regionale en lokale ondernemersverenigingen heeft MKB-Nederland dit voorjaar alle gemeenten een Handreiking gestuurd waarmee ze de MKB-Toets eenvoudig kunnen invoeren.De MKB-Toets wordt vanaf dit jaar een belangrijk onderdeel van de verkiezing MKB-Vriendelijkste gemeente van MKB-Nederland. De ondernemersorganisatie zal per gemeente inventariseren of de toets daadwerkelijk is ingevoerd.

We hebben daarover de volgende vragen:

Is het college op de hoogte van de brief van MKB-Nederland met de vraag de MKB-Toets lokaal in te voeren? Deelt het college de mening van MKB Nederland, dat de MKB-Toets een instrument is om tot effectieve, uitvoerbare regels en maatregelen te komen voor het mkb en om onnodige regeldruk te voorkomen? Gaat het college de MKB-Toets invoeren, zo ja, op welke termijn en op welke wijze? Wat gaat het college doen met de uitkomst van de MKB-Toets? Op welke termijn en op welke wijze wordt de raad geïnformeerd over de uitkomsten van de MKB-Toets en het vervolg daarop?

Gelieve bovenstaande vragen schriftelijk te beantwoorden.

De fractie van ChristenUnie-SGP, namens deze,Hoogachtend,Frank M.Th. Barth

Steun de Zeeuwse ondernemers

SGP SGP Zeeland 14-05-2020 00:00

De coronacrisis dwingt ondernemers om creatief te zijn. Vis- en vleeshandel G&B uit Yerseke levert normaliter aan de horeca, maar vanwege de sluiting viel vrijwel de complete omzet weg. Nu is er een pop-up store geopend voor particulieren om toch weer omzet te kunnen draaien. Statenlid Hans Rottier ging met zijn boodschappenlijstje op pad.

SGP: Kijk ook naar de dorpen

SGP SGP Partij voor de Vrijheid Overijssel 29-02-2020 00:00

 

In de Statenvergadering lag woensdag een investeringsplan op tafel voor aantrekkelijk wonen. Goed dat dit gebeurt, maar de SGP heeft nog wel kritische kanttekeningen. “De focus ligt wel erg veel op de stad”, zegt Jan Jonker. Hij roept Gedeputeerde Staten op om óók naar de dorpen te kijken.

Ook in kleinere gemeenten ligen er grote uitdagingen op het gebied van vitaliteit en leefbaarheid, zegt Jan Jonker. “De vitaliteit van de stad en binnensteden vraagt om aandacht, maar wat betekent dit investeringsvoorstel voor de dorpen en andere kleine kernen?”

Elke gemeente zal haar rol nemen om de kwaliteit en leefbaarheid te behouden of versterken, verwacht Jonker. De SGP verwacht van de gedeputeerde dat hij hier invulling en sturing aan zal geven. De PVV stelde voor om een pilot te starten voor het aantrekkelijker maken van woning. Die moet volgens de SGP in het teken staan van het oplossen van knelpunten. “Wellicht moet de regelgeving dan versoepeld of vereenvoudigd worden”, vindt Jonker.

Flexibiliteit blijkt, ook op het gebied van leefbaarheid, gewenst. Gemeenten krijgen in de toekomst meer mogelijkheden om lokaal invulling te geven aan de leefbaarheid en vitaliteit. Retail is daarbij een belangrijke pijler, die wat de SGP betreft dan ook de ruimte moet krijgen. Jonker spoort het college dan ook aan: “Daar mag wat ons betreft gelijk gas op gegeven worden.”

Ontwikkelingsmaatschappij Oost NL

SGP SGP Gelderland 26-02-2020 00:00

/r/a3cad2915d91521082de9b35667bbea0?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fontwikkelingsmaatschappij-oost-nl%2F11776&id=084f16725752331dd74ab3a25449254965c9d93e

 

Wat doet Oost NL precies en waar staat zij voor? Op 5 februari was de SGP Statenfractie te gast in Apeldoorn bij de organisatie Oost NL.

Oost NL is de ontwikkelingsmaatschappij van Oost-Nederland. In opdracht van het ministerie van Economische Zaken en de provincies Gelderland en Overijssel, versterken zij de lokale economie. Dit doen ze door met publiek geld te investeren in ondernemers in Oost-Nederland.

Naast financiële middelen stellen ze hun kennis, kunde en netwerk beschikbaar. Ze zijn met name actief in de sectoren Food, Energy, Health en Tech. Dhr. Föllings gaf ons een inkijkje in de organisatie en we spraken met hem over verschillen tussen provincies, langetermijninvesteringen, revolverende middelen en investeringen in onderzoek naar alternatieve duurzame energiebronnen.

/r/a3cad2915d91521082de9b35667bbea0?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fontwikkelingsmaatschappij-oost-nl%2F11776&id=084f16725752331dd74ab3a25449254965c9d93e

De toekomst van de Startversneller

PvdA PvdA SGP VVD CDA Gelderland 25-02-2020 10:33

De vorige periode heeft Provinciale Staten in Gelderland zich sterk gemaakt voor een breed instrument gericht op startende ondernemers. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in de Startversneller; een voucherinstrument dat voor Gelderland wordt uitgevoerd door Oost NL.  Deze regeling is na moties in 2016[1] en 2017[2], uiteindelijk op 1 maart 2018 van start gegaan. In oktober 2018 is dit instrument ook van start gegaan in de Provincie Overijssel.[3]

In de startnotitie ‘Accenten economische beleidsperiode’[4] geeft Gedeputeerde Staten aan meer focus te willen aanbrengen in het economisch beleid en meer te willen aansluiten bij de landelijke Kennis en Innovatie Agenda’s. Wij maken ons zorgen of bij een te scherpe focus het brede startersbeleid dat de afgelopen acht jaren in Gelderland succesvol[5] is geweest (zie ook de evaluaties) in het gedrang komt. De Startversneller is nu juist een breed instrument dat voor en door Gelderse starters, ongeacht de branche, kan worden gebruikt. Juist dit instrument helpt ze door middel van trainingen en coaching om als startende ondernemer een goede start te maken. Wij, maar vooral de startende ondernemers in Gelderland, hebben nu behoefte aan helderheid over al dan niet continueren van de Startversneller als breed economisch instrument.

Coaching, training en opleiding Startende ondernemers die maximaal vijf jaar zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel kunnen een voucher van maximaal € 1.000,-aanvragen voor coaching, training en opleiding bij ontwikkelingsmaatschappij Oost NL. Voor ondernemers die al verder zijn in hun ontwikkeling is de Groeiversneller ontwikkeld. Bedrijven die voor een groeispurt staat kunnen een groeiplan indienen bij Oost NL. Zij kunnen in aanmerking komen voor vouchers en leningen om die groeistap te versnellen. Bovendien krijgen zij toegang tot een relevant kennisnetwerk en innovatieve expertise in Gelderland.

Vragen aan Gedeputeerde Staten

Samen met CDA Gelderland en SP Gelderland hebben wij een aantal vragen ingediend aan Gedeputeerde Staten. De portefeuillehouder Economie en Innovatie is gedeputeerde Christianne van der Wal. Wij willen het volgende weten:

Is Gedeputeerde Staten het met ons eens dat de Startversneller in de huidige vorm moet blijven bestaan, juist omdat dit voor elke Gelderse starter (ongeacht de branche) een waardevol instrument kan zijn? Is de gedeputeerde van mening dat het belangrijk is voor de continuïteit en herkenbaarheid dat niet telkens de voorwaarden van de instrumenten worden aangepast? Kan de gedeputeerde aangeven wat de financiële consequenties zijn als het instrument de Startversneller de komende drie jaar in de huidige vorm blijft bestaan? En of dit benodigde budget beschikbaar is binnen de Ambitie Economie en Mobiliteit? Kan de gedeputeerde aangeven wie de afgelopen periode gebruik gemaakt heeft van de Startversneller en welk (economisch) effect dat heeft gehad op de continuïteit van de bedrijfsvoering? Kan de gedeputeerde aangeven wat de economische consequenties zijn als de Startversneller buiten de ‘accenten’ komt te liggen?

https://gelderland.pvda.nl/nieuws/de-toekomst-van-de-startversneller/

━━━━━━━━━━━━━━━

Bronnen:

[1] 16M29:  20 juni 2016 (ingediend door CDA, SP, PvdA, CU en 50Plus)

[2] 17M15 : 1 maart 2017 (ingediend door: CDA, CU, VVD, PvdA, SP, SGP, 50Plus)

[3] De Startversneller kan gezien worden als een opvolger van de zogenaamde ‘Ik start smart’-regeling, toentertijd uitgevoerd door de Kamer van Koophandel.

[4] PS2019-772

[5] PS2020-104 en PS 2109-048

Het bericht De toekomst van de Startversneller verscheen eerst op PvdA Gelderland.

SGP wil onderzoek naar Alblasserdampas

SGP SGP Alblasserdam 25-02-2020 00:00

SGP Alblasserdam zou graag zien dat er een onderzoek komt naar een Alblasserdampas. Wellicht zou zo’n kortingspas interessant kunnen zijn voor ondernemers en inwoners.

Mogelijke voordelen van een Alblasserdampas:

 samenbindende werking voor ondernemers en winkeliers

extra voordeel voor specifieke doelgroepen; zoals senioren, scholieren, bijstandsgerechtigden, mantelzorgers en vrijwilligers

steun voor de lokale economie en culturele instellingen

Invoering van de Alblasserdampas zou vorm kunnen krijgen via het ondernemersfonds en/of ondernemersverenigingen en/of winkeliersverenigingen.

Een plaatselijke kortingspas is niet nieuw in de regio. Sinds een aantal jaar is er een Dordtpas, ook in Papendrecht is de vraag gesteld naar een Papendrecht Pas.

Meidoornplein

SGP SGP Oldebroek 18-12-2019 00:00

 

Eindelijk een vervolg aan revitalisering winkelcentrum Meidoornplein

De raad van Oldebroek heeft in de raadsvergadering van 12 december 2019 een flink budget beschikbaar gesteld voor een positieve ontwikkeling in Wezep centrum.

Hoewel er nog de nodige zaken uitgewerkt moeten worden heeft de SGP wel ingestemd met het beschikbaar stellen van het budget. Wij zijn van mening dat dit het moment is om toch ook het andere deel van het winkelcentrum op te waarderen. Nu wachten zou het risico geven dat er niets meer gaat gebeuren. We hebben waardering voor het initiatief dat is opgepakt door de ondernemers. Het is de kans om een positieve ontwikkeling in gang te zetten.

Nadat het college na de commissievergadering een aanvullende nota had opgesteld waarin een heel aantal belangrijke voorwaarden zijn opgenomen voor de verdere uitwerking van het initiatief kon de SGP instemmen met het beschikbaar stellen van het geld. Wel waren wij van mening dat de visie die uit een paar schetsen bestond niet vastgesteld kon worden. Helemaal omdat in de informerende nota stond dat er voordat er een definitief ontwerp wordt gemaakt er verschillende varianten worden opgesteld die met de omgeving besproken worden en vervolgens aan de raad worden aangeboden. Daarom heeft de SGP het amendement mede ingediend.

Om te komen tot verschillende varianten is het noodzakelijk om vooraf goed met de omwonenden en de ondernemers te overleggen over de exacte invulling. Ook moet er een goed verkeerscirculatieplan worden opgesteld. Voordat er dus een schop in de grond gaat moet er nog heel wat gedaan worden.

Namens de SGP-fractie,

Erik Doornwaard

 

/r/210d320ac93f7a571b10e4fe4dab0a55?url=http%3A%2F%2Fwww.oldebroek.sgp.nl%2Factueel%2Fmeidoornplein%2F11542&id=12909d4a21877a03b2e4db4aab55bc8e61b948b4

Algemene beschouwing kadernota 2020-2023

SGP SGP Utrechtse Heuvelrug 11-07-2019 00:00

Bij de behandeling van de kadernota (de nota met uitgangspunten en keuzes voor de begroting 2020-2023) worden altijd "Algemene beschouwingen" gehouden. Iedere fractie spreekt zich dan in enkele minuten uit over wat ze prioriteiten vinden voor het komende jaar. En daar wil men natuurlijk ook geld voor uittrekken of, in deze tijd meer van toepassing, minder op bezuinigen. Namens de SGP sprak Gert-Jan van den Brink onderstaande beschouwing uit.

Meneer de Voorzitter,  geachte aanwezigen,

In het Financieel Dagblad van afgelopen dinsdag werd het SGP genoemd, het Stabiliteits- en Groei Pact, de begrotingsregels van de Europese Commissie, die geschonden werden door Italië. Italië is niet op het strafbankje geplaatst door de Franse EuroCommissaris van Financiële en Economische zaken, doordat hij overtuigd was van het effect van de begrotingsaanpassingen ter grootte van 7,6 miljard euro.

Ik moest toen meteen aan onze gemeente denken en te meer omdat onze minister van Financiën Hoekstra die bijstelling desgevraagd “positief” noemde: “Er is wel degelijk iets gebeurd met de begroting”. Dat schept hoop voor onze situatie, al zitten wij in de fase van Kadernota en moet er nog gebouwd worden aan de begroting. Op onze beurt kunnen we de provincie verwijzen naar die minister, omdat er ook bij ons wel degelijk iets gebeurd is.

Maar, meneer de Voorzitter, even serieus, als je als gemeente een 3 traps bezuiniging nodig hebt, en vervolgens na een gelukkig positief uitpakkende meicirculaire, nog steeds in de rode cijfers zit, is er bepaald wel reden tot zorg. Sommige partijen zijn aan het vlooien geweest in de regelbegroting, andere willen sleutelen aan de OZB en er zijn zelfs partijen, waaronder die andere SGP, die het resterende vastgoed van de gemeente willen vervreemden. De SGP dient daarvoor dan ook een motie in. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit beseft heb dat het gemeentekantoor gezien moet worden als een reserve voor moeilijke tijden. En die tijden zijn er nu. Want een slot op investeringen is voor veel noodzakelijke ontwikkelingen absoluut ongewenst, om de maatregelen tegen wateroverlast maar te noemen. We pleiten er daarom voor om bij elke investering na te gaan wat het maatschappelijk effect is, ofwel anders gezegd: wat hebben onze inwoners er aan. Met deze maatstaf zou het beeld er ons inziens anders uitgezien hebben.

Veel nadruk wordt gelegd op de Jeugdzorg en andere onderdelen van het Sociaal Domein. Als we echter kijken naar de cijfers op “waarstaatjegemeente.nl”, dan vallen we daar helemaal niet op en steken zelfs positief af ten opzichte van het Nederlands gemiddelde; of het nu gaat over het percentage jongeren met jeugdhulp of het percentage tienermoeders. Maar als je beseft dat alleen onze gemeente eind 2018 al 955 jongeren in de jeugdzorg had dan zijn dat er 955 te veel.

Onze inwoners hebben juist de nadruk gelegd op een sobere gemeente met een efficiënte organisatie. In de zojuist aangekondigde motie is al gevraagd om scenario’s m.b.t. de vervreemding van het gemeentekantoor, maar wordt het personeel ontzien, omdat er nog veel capaciteit nodig zal blijken in de komende jaren voor de invoering van diverse wetten, waaronder de omgevingswet en de bijbehorende visie. Kijken we echter naar de verdeling over de loonschalen dan blijkt onze gemeente in vergelijking met andere gemeenten topzwaar, wat er toe kan leiden dat de doorstroming van of het perspectief voor de middenposities onvoldoende is én werkdruk verhogend. We vragen een reactie van het college op deze in alle opzichten ongunstige verhoudingen, die ook tot uitdrukking komt in de overhead cijfers.

Voorzitter, onze wethouder Financiën heeft al een aantal keren gememoreerd dat we ongeveer 8 miljoen Euro minder ontvangen van het Rijk, vanwege onze vermeende rijkdom aan dure woningen. Ik begin medelijden met Bloemendaal te krijgen, die trouwens wel vergelijkbare problemen heeft als wij. We zijn daarom ook blij met een college van B&W dat actief lobbyt bij de overheden en via de VNG. Wachtend op de resultaten daarvan kunnen we ondertussen Europese fondsen onderzoeken, niet dan? We hebben tenslotte allemaal, ook onze inwoners, bijgedragen aan de diverse sporen om tot een aanvaardbaar kader of uitgangspositie te komen voor de komende begroting. We willen het college ook vragen om een diepgaande analyse van de ideeën die de inwoners hebben aangedragen, om zo alles er uit te halen wat er in zit.

Toch, Voorzitter, willen we niet in mineur eindigen, want als we kijken naar de samenwerking in deze raad en het college, ondersteund door ons ambtenarenkorps én een grote groep meedenkende inwoners, dan stemt ons dat meer dan blij om er met zijn allen uit te komen. Laten we dit momentum vast houden om deze mooie gemeente ook door deze moeilijke en uitdagende periode heen te loodsen. We wensen u daarom veel wijsheid en bovenal Gods zegen toe.

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.