Nieuws van politieke partijen in Zuid-Holland inzichtelijk

5 documenten

Aandacht voor circulaire toepassingen

CDA CDA Zuid-Holland 14-12-2022 15:48

Bedrijven met blik op een circulaire toekomst mogen wat CDA Hoeksche Waard betreft meer aandacht krijgen. En zeker als de toepassing nu al mogelijk is. Siemen Cox van Compostandig heeft een werkende composteermachine ontwikkeld en gebouwd in de Hoeksche Waard. Deze machine verbruikt minder dan een zuinige koelkast aan energie. Groenten, fruit en etensresten aan de ene kant erin en 2 weken later compost aan de andere kant eruit. Het kleinste model heeft een capaciteit voor 130 huishoudens. Dit compost ruikt heerlijk naar bosgrond. Hiermee ontstaan kansen om het aantal transportbewegingen met GFE en compost sterk terug te brengen. Kijk hier voor meer info www.compostandig.nl.

Weinig ambitieus coalitieakkoord

D66 D66 VVD Zuid-Holland 20-08-2019 09:43

Vandaag presenteerde het nieuwe college van Gedeputeerde Staten het coalitieakkoord voor 2019-2023 dat de titel ‘elke dag beter’ meekreeg. De fractie van D66 is blij dat Zuid-Holland na een lange periode van onderhandelen weer een voltallig bestuur heeft, dat de schouders wil zetten onder tal van zaken in onze provincie. Zijn wij ook blij met de inhoud van het akkoord? Ja en nee.

De introductie stelt dat het coalitieakkoord tot stand is gekomen met het belang van alle Zuid-Hollanders voorop. Er wordt gekozen voor een gezonde en groene economie, waaraan iedereen meedoet. “Dat doet ons sociaal-liberale hart goed”, aldus fractievoorzitter Ria Oosterop. “Ook de 30 miljoen euro die wordt uitgetrokken voor schone energie is op zich positief te noemen.”

Uit het akkoord maken wij op dat het college, net als D66, voorstander is van sterke gemeenten die hun taken goed kunnen uitvoeren. Als een gemeente niet goed presteert, kan de provincie ingrijpen. Wat ons betreft hebben die inwoners recht op goed bestuur en zijn er wat dat betreft nog wel een aantal uitdagingen in de provincie.

Minder optimistisch zijn wij over de passages over “een verantwoord en realistisch klimaat- en energiebeleid.” Daarin herkennen we heel erg de aarzelende houding van de VVD als het gaat om de uitvoering van het Klimaatakkoord.

Ook over de sectorale invulling van het coalitieakkoord maken wij ons zorgen. De Omgevingswet vraag écht om een integrale benadering en een cultuurverandering bij het ambtelijk apparaat. D66 mist deze samenhang en tevens ruimtelijke kwaliteit als belangrijke doelstelling bij alle opgaven in het fysieke domein. En bij grote, belangrijke onderwerpen, zoals OV-aanbesteding, de Duinpolderweg en de overlast van Schiphol, ontbreekt het wat ons betreft aan duidelijkheid.

Ria Oosterop: “De D66 fractie legt de lat komende periode hoger. Vanuit de oppositie gaan wij constructief aan de slag met onder andere bodemdaling, biodiversiteit, landbouw, cultuureducatie en de fiets. Thema’s die in het coalitieakkoord onvoldoende uit de verf komen en waarvoor te weinig geld wordt uitgetrokken. Waar de coalitie kiest voor ‘elke dag beter’ zal D66 zich inspannen voor ‘elke dag nóg beter’. Onze mooie provincie is tenslotte nog lang niet af!”

Amhaouch: Nadrukkelijke voorwaarden voor openstelling Lelystad airport

CDA CDA VVD Zuid-Holland 09-11-2018 14:42

Het CDA en de VVD willen dat de openstelling van Lelystad Airport alleen kan plaatsvinden als het luchtruim uiterlijk in 2023 is heringedeeld en de laagvliegroutes zullen verdwijnen. Tijdens de begrotingsbehandeling van Infrastructuur en Waterstaat afgelopen week diende CDA woordvoerder Mustafa Amhaouch dit voorstel in dat kon rekenen op steun van de VVD. Amhaouch: ‘Op ons partijcongres 3 november in Groningen hebben de leden zich duidelijk uitgesproken tegen de laagvliegroutes. Lelystad Airport kan alleen open onder de nadrukkelijke voorwaardedat de laagvliegroutes bij de luchtruimherziening in 2023 zijn verdwenen. Ik heb dan ook meteen gehoor gegeven aan deze uitspraak door deze motie in te dienen. Het is mooi dat ook de VVD ons hierin steunt.’ Het CDA vindt dat de Luchtruimherziening al flinke vertraging heeft opgelopen in het vorige kabinet door gebrek aan kennis en kunde. Het is daarom van belang dat de juiste expertise bij het ministerie en de betrokken organisaties voldoende aanwezig is om de algehele Luchtruimherziening in 2023 tot een succes te maken. Het CDA wil samen met de VVD dat de openstelling van Lelystad Airport alleen kan plaatsvinden onder de nadrukkelijke voorwaarde dat het luchtruim uiterlijk in 2023 is heringedeeld en dat de laagvliegroutes verdwijnen.

Grapperhaus: Forse investeringen in aanpak ondermijnende criminaliteit

CDA CDA Zuid-Holland 12-07-2018 12:47

Met forse investeringen en een set aan wetgeving pakt dit kabinet ondermijnende criminaliteit aan. Er wordt vooral in de regio ingezet op een meerjarige aanpak om te voorkomen dat criminelen zich innestelen in woonwijken, misbruik maken van economische structuren en voorzieningen in ons land en met grote sommen zwart geld, geweld en intimidatie invloed proberen te verwerven in de legale wereld. Er is volgens minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid ‘een breed offensief nodig van de overheid met verschillende sectoren, wegkijken is geen optie meer’. Dat schrijft hij vandaag in een brief aan de Tweede Kamer.Extra geldHet kabinet heeft in het regeerakkoord extra geld uitgetrokken voor de aanpak: een ondermijningsfonds van 100 miljoen euro, met daarnaast structureel extra investeringen van 5 miljoen euro in 2018, oplopend naar 10 miljoen euro vanaf 2019. Om te voorkomen dat deze financiële inzet wordt versnipperd, is gekozen voor een stevig accent op de bestrijding van de illegale drugsindustrie en de daarmee gepaard gaande verwevenheid van onder- en bovenwereld.Gerichte aanpak in de regioDe professionals die werken op lokaal niveau weten het beste wat er moet gebeuren om de aanpak te versterken. Er komt circa 85 miljoen euro beschikbaar voor 10 meerjarige regionale plannen en 15 miljoen euro voor versterking op landelijk niveau. In de zomer worden de plannen verzameld en minister Grapperhaus verwacht op basis daarvan in het najaar van 2018 de middelen te kunnen verdelen.Samenwerking met maatschappelijke spelersSamen met maatschappelijke spelers, zoals branches en ondernemers, richten gemeenten, de politie, het OM en de Belastingdienst hun pijlen op zogenoemde sleutelpersonen en -sectoren die de criminele drugsindustrie faciliteren. Plegers van georganiseerde criminaliteit maken gebruik van dezelfde legale structuren en voorzieningen als gewone burgers: transportvoorzieningen, financiële en juridische dienstverlening, recreatieterreinen, de vastgoedsector. Daarmee infecteren ze de legale economie.Klik hier om de hele brief van de minister te lezen.

Railterminals en truck platooning

D66 D66 Zuid-Holland 19-03-2018 14:21

D66 Zuid-Holland bracht een bezoek aan Transport en Logistiek Nederland (TLN) in Zoetermeer, dé ondernemersorganisatie voor wegtransportbedrijven en logistiek dienstverleners, en was positief verrast door de innovatiekracht binnen de sector. Duurzamer en efficiënter transport staat er torenhoog op agenda.

Algemeen directeur Jan Boeve en beleidsadviseur regionale belangenbehartiging Zuid-Holland Martijn Vonk gaven een uitgebreide toelichting op de ingrijpende veranderingen die op de sector afkomen en de mogelijkheden en kansen die TLN ziet om de druk op wegen te verminderen. Ook praatten zij de fractie bij over de grootste infrastructurele knelpunten in Zuid-Holland, zoals de A12-corridor. Het traject tussen Gouwe en Oudenrijn staat in de top 3 van duurste files voor vrachtverkeer (maar liefst 13 miljoen euro schade in 2016). TLN pleit ervoor om ter hoogte van Bleiswijk een Holland Railterminal te realiseren om lading te kunnen overslaan van de weg naar het spoor. Statenlid Ton van Rijnberk is enthousiast over een dergelijke railterminal. “D66 is een groot voorstander van multimodale goederenstromen, waarbij je continu kijkt wat de beste oplossing is: vervoer over de weg, vervoer over spoor of vervoer over water.”

Rotterdamse haven Na afloop ging de fractie langs bij wegvervoerder H.N. Post en Zonen, een Pijnackers familiebedrijf dat voorop loopt op het gebied van duurzaamheid en innovatie. Zo rijden de trekkers en vrachtauto’s van het bedrijf dankzij ingenieus planningssysteem en datauitwisseling met de Rotterdamse haven zo min mogelijk zonder lading. Ook zijn extra investeringen gedaan om te voldoen aan de emissie-eisen Euro 6. De CO2-besparing per ton lading die dat oplevert, wordt dagelijks op de website vermeld. Post en Zonen is ook een van de bedrijven die zal meedoen aan de pilot van TNO om ‘truck platooning‘ te testen. Met deze technologie kan via een internetverbinding achter elkaar worden gereden, wat brandstof bespaart voor iedere vrachtauto binnen de colonne. De verwachting is dat truck platooning vanaf 2020 realiteit is.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.