Nieuws van politieke partijen in Heemstede inzichtelijk

12 documenten

Verslag commissie Samenleving dd. 4 april 2023

Heemsteeds Burger Belang Heemsteeds Burger Belang Heemstede 26-05-2023 12:54

De heer Wolter Kymmell voorzitter van de stichting podia sprak in om aan te geven dat er een Benefietconcert georganiseerd wordt in samenwerking met de Stichting Ultimate Stabat Mater. Beide organisaties zijn gevestigd in Heemstede. De organisatie geschiedt vrijwel geheel door vrijwilligers. Datum: 29 april 2023, 15.30 – 17.00 uur. Locatie: Oude Kerk, Heemstede. Het benefietconcert wordt uitgevoerd door het Ukraine Liberation Orchestra. Bijna alle 16 orkestleden zijn gevluchte professionele musici uit de Oekraïne die hun sporen verdiend hebben op grote nationale- en internationale concertpodia er wordt geld ingezameld voor ‘Opvanghuis van de kinderdienst van de regio Lviv’.

Heemsteeds burgerberaad was het 2e punt op de agenda HBB maakt zich zorgen over het feit dat de raad de uitkomst van het burgerberaad op voorhand moet omarmen en anders moet beargumenteren waarom de raad niet meegaat met het advies van de burgerraad, dit omdat je nooit op voorhand een besluit kan omarmen je moet eerst weten wat er in het stuk staat, daarnaast is de raad gekozen door de inwoners van Heemstede en hebben wij daarmee het mandaat gekregen van de inwoners, waarom dan nog € 75.000 uitgeven aan een burgerberaad. HBB is wel voor burgerparticipatie vandaar dat we positief hebben ingestemd met de zienswijze. Er waren 2 onderwerpen waaruit gekozen kon worden voor een eerste burgerberaad energietranistie of afvalinzameling. Er is gekozen voor afvalinzameling. De werkgroep verwerkt de zienswijze van de commissie Samenleving in het voorstel en biedt deze vervolgens aan ter vaststelling (A-stuk, raad juni 2023). De Begeleidingsgroep zorgt daarna voor de verdere uitwerking en uitvoering met als doel om eind 2023 daadwerkelijk met het burgerberaad van start te gaan.

Een extra krediet voor nieuwbouw Nicolaas Beetsschool

In december heeft de wethouder ook al om extra geld gevraagd voor de Nicolaas Beetsschool en nu 4 maanden later wordt er weer om extra geld voor de nieuwbouw gevraagd en wel 1,9 miljoen euro. HBB vroeg zich af hoe het kon dat er in zo’n korte tijd al om zoveel extra geld wordt gevraagd. Wat is er gebeurd de afgelopen 4 maanden? Dit is nog maar de 1e school waar we mee gaan starten, hoe veel duurder wordt dan dit hele project? Wat ons betreft is het code rood! De wethouder heeft de school gevraagd om nogmaals te kijken naar het schetsontwerp de school heeft hier goed in meegedacht maar de bouwkosten zijn enorm gestegen en daardoor wordt het plan veel duurder. De school gaat wel verduurzamen dat betekent dat er ongeveer aan 10% van de kosten aan de gemeente terug wordt betaald. HBB heeft gevraagd of de 1,9 miljoen niet betaald kan worden van de 4,4 miljoen voor verduurzaming die al gereserveerd staat. De wethouder geeft aan dat dit niet mogelijk is, omdat daar al ander plannen voor zijn die binnenkort gepresenteerd gaan worden. De commissie wil graag een overzicht vóór de kadernota van hoeveel duurdere dit integraal huisvestingsplan gaat worden. Dit punt gaat mee als bespreekstuk naar de raadsvergadering van 20 april.

Nieuwe tradities

HBB geeft aan dat ze € 6000,00 euro voor vervanging van het vuurwerk en de kerstboomverbranding wel erg weinig vindt, de wethouder geeft aan dat de raad zelf over het bedrag gaat die ze willen besteden aan deze nieuwe tradities, gaat mee als hamerpunt naar de raadsvergadering van 20 april.

Verlenging budget subsidie Wij Heemstede 2024 stond ook op de agenda. Aan WIJ Heemstede is een budgetsubsidie verleend gedurende de periode 2020-2023. Er moeten door beide partijen strategische keuzes gemaakt worden om tot nieuwe afspraken te komen voor de budgetsubsidie ingaande 2024. Hiervoor is de

tijd te kort, waardoor een jaar verlenging nodig is. De wethouder legde uit dat vanwege drukte op de afdeling te weinig tijd is geweest om nieuwe afspraken te maken. Hier hebben we uiteraard begrip voor, maar we horen dit argument wel vaker en dat baart ons zorgen of ambities niet moeten worden bijgesteld. Inhoudelijk kunnen we ons in het voorstel wel vinden, dus kan het door naar de raad voor besluitvorming als hamerstuk.

Regionaal risicoprofiel 2023 en regionaal beleidsplan crisisbeheersing Kennemerland 2023-2026: dit werd ook een hamerstuk. We hebben complimenten gegeven aan de VRK over de wijze van informeren en zijn benieuwd naar de voorgenomen oefening.

Voortgang opvangplekken vluchtelingen en statushouders: Wethouder Meerhoff informeerde de commissie over het proces rond de genoemde locaties (Leidsevaartweg) in het regionaal conceptplan asiel.

Enquête voorkeuren Afvalsysteem Heemstede

VVD VVD Heemstede 13-01-2021 09:37

Heemstede staat voor een belangrijke keuze en bijbehorende investeringen voor een nieuw afvalsysteem. Door het invullen van deze 6 minuten durende enquête geeft u ons inzicht in uw voorkeur voor een afvalsysteem in Heemstede. 
Klikt u op onderstaande link en de enquête begint:
Deel deze link met uw buren of met vrienden/kennissen elders in Heemstede.
Houd u de (sociale) media in de gaten voor de uitkomsten die we halverwege februari 2021 zullen delen.
Hartelijk dank alvast voor uw deelname!

Jan Willem Kempers: 25 jaar lid

PvdA PvdA Heemstede 21-05-2020 14:09

Jan Willem Kempers is dit jaar 25 jaar lid van de PvdA en zeer erkentelijk voor de leuke manier waarop hij  in het zonnetje is  gezet op vrijdag 1 mei jl. Dank. Vanuit die gedachte beantwoord ik graag de drie vragen als volgt.

Weet u nog waarom u lid geworden bent van de Partij van de Arbeid? Jazeker, ik ben destijds tijdens mijn studententijd van de PvdA lid geworden vanwege de beginselen waarvoor de partij staat.

Waarom bent u de PvdA sindsdien trouw gebleven; nooit getwijfeld over andere partijen of het opzeggen van het lidmaatschap? Ik ben nog steeds lid van de PvdA omdat ik nooit aan het belang van de beginselen van de PvdA heb getwijfeld. In die zin is het voor mij ook een manier waarop je in het leven staat. Voor mij persoonlijk zit dat ook vaak in kleine dingen. De PvdA heeft het realiseren van en het vasthouden aan de beginselen naar mijn beleving wel eens uit het oog verloren. Ik niet, en daarom ben ik al 25 jaar lid, maar ik moet wel constateren dat er lelijke momenten zijn geweest die de PvdA niet van zijn beste kant heeft laten zien. Elke dag kan dat echter beter en anders, en dat biedt hoop!

Wat vindt u juist nu van belang en zou u als prioriteit willen meegeven aan onze politici? Juist in deze tijd, waarin vele zekerheden onzeker worden, is het van belang dat naar de beginselen van de partij wordt gekeken. Het uitventen van onze idealen zal in deze tijd mensen steun kunnen bieden en richting kunnen geven. Als voorbeeld noem ik het aanpakken van de groeiende inkomens- en vermogensongelijkheid en de herwaardering voor vitale beroepen. Onderwerpen die de PvdA zich aan moet trekken. Als de PvdA dat doet gaat de roos vast weer bloeien! En bedenk daarbij steeds: de beginselen blijven hoopvol bestaan.

Het bericht Jan Willem Kempers: 25 jaar lid verscheen eerst op PvdA Heemstede.

Helaas geen overgangsregeling voor standplaatsen

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 PvdA CDA Heemstede 20-12-2019 19:47

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1283009/48317/WP_20160604_09_55_42_Pro.jpgNa maanden debat heeft de Haarlemse gemeenteraad de discussie over het nieuwe standplaatsenbeleid afgerond. Op grond van Europese regelgeving wordt de vergunningtermijn voor viskramen, ijskarren en oliebollenkramen beperkt tot tien jaar. Tevergeefs heeft de oppositie gepleit voor een overgangsregeling voor de huidige standplaatsregeling

Raadslid Frank Visser: “Helaas moest het standplaatsenbeleid aangepast worden omdat Europa op grond van de Dienstenrichtlijn stelt dat bij schaarse vergunningen er altijd na een paar jaar concurrentie moet zijn. De termijn van 10 jaar die Haarlem heeft gekozen is wat dat betreft nog ruim in vergelijking met andere gemeenten. Volgens juristen is een langere termijn echter niet haalbaar bij de rechter. Dit is zuur voor de huidige standplaatshouders die dachten een onbeperkte vergunning te hebben en later hun bedrijf te kunnen verkopen. Daarom hebben wij samen met andere fracties gepleit voor een overgangsregeling.”

GroenLinks, PvdA, D66 en CDA hebben uiteindelijk tegen alle voorstellen van de oppositie gestemd om de voorstellen te verzachten. Zo werd er als overgangsregeling door de Actiepartij gepleit om vergunningen binnen 5 jaar te mogen verkopen en dat de vergunning dan voor de nieuwe eigenaar 10 jaar geldig zou zijn. Dit voorstel heeft de ChristenUnie gesteund. Dit voorstel haalde het niet net als ons eigen voorstel om standplaatshouders die na 10 jaar hun plek verliezen aan een ander tenminste één kans te geven op een andere plek.

Daarnaast heeft onze fractie voorgesteld om standplaatshouders de mogelijkheid te geven parttime te werken. Visser: “Nu moet een standplaatshouder in principe altijd aanwezig zijn. Het is terecht dat een standplaats 5 a 6 dagen per week gebruikt moet worden maar het is niet meer van deze tijd dat je een standplaatshouder verplicht (meer dan) fulltime te werken.”

Een ander voorstel van de ChristenUnie was om dubbel grondgebruik toe te staan, juist omdat de plaatsen schaars zijn. Nu kan je op 1 locatie nog een oliebollenkraam in de winter hebben en een ijskar in de zomer. Het college heeft echter besloten om dit niet meer toe te staan omdat dit dubbele gebruik niet op elke plek wenselijk zou zijn. Visser: “Dat vind ik een vreemd argument. Dan moet je besluiten tot maatwerk en niet iets categorisch verbieden”.

Lees hieronder alle moties van de ChristenUnie. Lees hier de eerdere bijdrage van de ChristenUnie over dit onderwerp.

 

MOTIE Oliebollenkraam en ijskar gaan goed samen

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 19 december 2019,

In beraadslaging over Standplaatsenbeleid 2019;

Constaterende dat:

Het college in het Standplaatsenbeleid 2019 heeft bepaald dat een standplaats altijd maar kan worden benut door één ondernemer met één vergunning (blz. 17); Het op dezelfde plek dus niet meer mogelijk is om bijvoorbeeld in de winter een oliebollenkraam te hebben en in de zomer een ijskar of doordeweeks een viskraam en in het weekend een bloemenstal; Hierop momenteel 2 uitzonderingen gelden, namelijk de Nice Passage 12 en de Grote Houtstraat 140C; Deze uitzonderingen worden opgeheven zodra de huidige vergunning afloopt;

Overwegende dat:

Het college nergens motiveert waarom dit dubbelgebruik verboden wordt; Dubbelgebruik juist nastrevenswaardig is omdat hierdoor minder ruimte nodig is voor standplaatsen; Voor zover bekend bij de gemeenteraad nooit klachten zijn binnen gekomen over dit dubbel gebruik; Deze regel een typisch voorbeeld is van overbodige regels; De gemeente juist zou moeten streven naar het bieden van maatwerk;

Verzoekt het college:

Het standplaatsenbeleid 2019 aan te passen zodat dubbel gebruik van één standplaats wel mogelijk blijft.

En gaat over tot de orde van de dag.

 

Frank Visser, ChristenUnie

Gertjan Hulster, Actiepartij

 

MOTIE Visje in Noord en Zuid

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 19 december 2019,

In beraadslaging over Standplaatsenbeleid 2019;

Constaterende dat:

Het college in het Standplaatsenbeleid 2019 heeft bepaald dat per ondernemer slechts één vergunning kan worden verleend; Het college hiermee wil voorkomen dat standplaatsen worden ingenomen door grote (landelijke) ketens;

Overwegende dat:

Elke vergunning maximaal 10 jaar geldig wordt; Het bedrijfsrisico voor lokale standplaatshouders hierdoor enorm zal toenemen; Het toestaan van maximaal 3 vestigingen dit risico voor onze lokale ondernemers kan verkleinen; Tegelijkertijd door het aanwezigheidsvereiste kan worden voorkomen dat hierdoor standplaatsen worden ingenomen door ketens van buiten de stad; Met meerdere vestigingsmogelijkheden in een grote stad als Haarlem kan worden voorkomen dat consumenten de halve stad door moeten reizen voor hun favoriete vis- of bloemenleverancier;

Verzoekt het college:

Het standplaatsenbeleid 2019 aan te passen zodat per vergunninghouder maximaal 3 vergunningen worden toegestaan onder de volgende voorwaarden:

de vergunninghouder voldoet op tenminste één van deze locaties aan het aanwezigheidsvereiste; voor de andere locaties wordt het aanwezigheidsvereiste ingevuld door vaste medewerkers; de vergunninghouder zijn vergunning niet kan verpachten aan een andere ondernemer (verplichte bedrijfsvoering als één bedrijf);

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

MOTIE Parttime standplaatshouder

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 19 december 2019,

In beraadslaging over Standplaatsenbeleid 2019;

Constaterende dat:

Het college in het Standplaatsenbeleid 2019 heeft bepaald dat per ondernemer slechts één vergunning kan worden verleend en dat de vergunninghouder ten tijde van de bedrijfsuitoefening zoveel als mogelijk persoonlijk aanwezig dient te zijn. Indien niet aan de aanwezigheidseis kan worden voldaan, bijvoorbeeld bij langdurige ziekte, is het ter beoordeling aan het college of de vergunninghouder tijdelijk vervangen kan worden; Bij hoge mate van uitzondering kan het college de vergunninghouder (schriftelijk) toestemming geven gedurende een bepaalde periode de bedrijfsuitoefening te laten uitoefenen door een “vervanger”;

Overwegende dat:

Parttime werken tegenwoordig heel normaal is (dit is geen “hoge mate van uitzondering”); Het voor deze ondernemers wel wenselijk kan zijn het grootste deel van de week open te zijn; “Zoveel als mogelijk aanwezig zijn” een onduidelijk criterium is; Het aanwezigheidsvereiste ook door meerdere vaste medewerkers ingevuld zou moeten kunnen worden (analoog aan het aanwezig zijn van bevoegde medewerkers in horeca zaken met een drankvergunning)

Verzoekt het college:

Het standplaatsenbeleid 2019 aan te passen zodat het aanwezigheidsvereiste wordt beperkt tot de eis de vergunninghouder tenminste 1/3 van het aantal in de vergunning opgenomen dagen/uren aanwezig is;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Gertjan Hulster, Actiepartij

 

MOTIE Standplaats kwijt? Dan aanbod voor nieuwe (in mededinging)

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 19 december 2019,

In beraadslaging over Standplaatsenbeleid 2019;

Constaterende dat:

Het college in het Standplaatsenbeleid 2019 heeft bepaald dat elke standplaats na 10 jaar aan een andere aanbieder kan worden vergeven; Door het maximum aantal standplaatsen niet zeker is dat een standplaatshouder die zijn standplaats verliest een nieuwe standplaats kan krijgen In het verleden er veel meer potentiele standplaatslocaties in Haarlem waren;

Overwegende dat:

Een standplaatshouder die zijn standplaats puur door mededinging verliest recht heeft op een tweede kans;

Verzoekt het college:

Het standplaatsenbeleid 2019 aan te passen zodat een standplaatshouder die zijn standplaats door mededinging verliest en die wel aan de gestelde voorwaarden voldoet de kans krijgt een nieuwe locatie toegewezen te krijgen ook als dit betekent dat hiervoor het aantal standplaatslocaties moet worden uitgebreid. Bij de toewijzing van deze nieuwe standplaats gelden dan wel de regels voor mededinging.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

 

Meerwijk verdient het!

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 29-11-2019 18:11

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1282318/48317/20151224_131102.jpgDe komende jaren gaat de openbare ruimte van Meerwijk compleet op de schop. Zo’n 50 jaar na de oplevering van deze wijk zijn de straten, stoepen en parkeervakken aan groot onderhoud toe.

De bedoeling is de opknapbeurt van Meerwijk te combineren met maatregelen voor de energietransitie. De gemeente Haarlem is bezig met uitwerking van een warmtenet dat in Schalkwijk het gasnet moet gaan vervangen. Komend jaar zal een proefboring plaatsvinden om te zien of met geothermie voldoende aardwarmte beschikbaar kan komen voor de verwarming van Meerwijk.

De commissie beheer van de gemeenteraad kreeg de keuze uit verschillende scenario’s voor de herinrichting. In het goedkoopste scenario wordt niet de hele wijk aangepakt maar is het momenteel beschikbare budget van circa 15 miljoen leidend. In dit scenario wordt uitgegaan van de huidige weginrichting. In het duurste scenario van 25 miljoen wordt de hele wijk aangepast en wordt de hele wijk 30 km zone inclusief eenrichtingsverkeer in veel straten. In dit scenario is er meer groen en minder verharding en worden speelmogelijkheden verbeterd. Ook komen er wadi’s waardoor er minder ondergrondse afvoer nodig is (klimaatadaptatie).

De hele gemeenteraad heeft de voorkeur voor het duurste scenario. Dit is wel een uitdaging omdat de komende jaren in de stad meer investeringen nodig zijn. De ChristenUnie gaf daarom aan dat wij weliswaar ook de voorkeur hebben voor dit scenario maar dat nu wel heel erg snel veel geld wordt uitgegeven terwijl over veel kleinere investeringen vaak veel langer wordt gedebatteerd. Wij hebben het college uitgedaagd om te kijken of hetzelfde resultaat kan worden bereikt voor minder geld en of dat een deel van de kosten wellicht kan worden betaald uit de rioolheffing. Raadslid Frank Visser: “De ChristenUnie gaat voor een duurzame en verkeersveilige inrichting. De opknapbeurt van Meerwijk is hard nodig. In sommige wegen zitten diepe gaten en de inrichting sluit niet meer aan bij de eisen van deze tijd. Maar we moeten ook naar het geld kijken. De komende jaren zijn nog veel meer investeringen in de stad nodig. Ik heb liever dat de opknapbeurt wordt uitgesmeerd over meer jaren dan dat we veel geld uitgeven in de wijk zonder dat de inrichting echt verbeterd.”

Nieuwe entree station Bloemendaal met P&R

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 30-08-2019 08:41

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1278843/48317/IMG_5348.JPGDe gemeente Haarlem heeft plannen om het parkeerterrein bij de Kennemer Sporthal en de IJsbaan anders in te richten. Door hier een parkeergarage te bouwen kan er ruimte ontstaan voor woningbouw. De ChristenUnie heeft gepleit de parkeergarage ook in te zetten als P&R. Station Bloemendaal ligt immers op 300 meter afstand. Dan moet er alleen wel een ingang aan de Haarlemse zijde komen want anders moeten reizigers nog eens 300 meter omlopen.

Lees hier de bijdrage van raadslid Frank Visser in de raadscommissie ontwikkeling:

Voorzitter, het is goed dat naar mogelijkheden voor woningbouw in dit gebied wordt gekeken door het parkeren in een gebouwde voorziening te brengen. Dit kan een mooi plan worden. Betrek wel de bewoners van de wijk goed bij deze ontwikkeling. Het mag ook niet zo zijn dat de gebruiksmogelijkheden van de Sporthal worden beperkt. Dus er moet goed worden gekeken naar geluidsoverlast en er moeten voldoende parkeerplekken blijven. En hoe zit het bijvoorbeeld met de circussen die hier wel eens staan en de woonwagens van de kermisexploitanten? Wat wordt daarvoor het alternatief?

Voor de parkeervoorziening worden twee locaties genoemd: ten noorden of ten oosten van de sporthal. De ChristenUnie ziet vooral kansen in een parkeergarage of beter gezegd “wijkhub” direct ten noorden van de sporthal. Die kan dan als buffer dienen tussen de wijk en de hal. Op het grasparkeerterrein kunnen dan woningen komen. Ik denk dat je hier de wijk mooi mee kunt afronden, mits het voldoende groen wordt ingevuld. Ook kunnen er woningen komen tussen de hal en de Delft. Voor de entree van de hal kan dan een parkachtig plein komen met veel fietsenstallingen waar geen plek meer is voor auto’s maar wel ruimte voor sport. Hier kan bijvoorbeeld het basketbalveldje terugkomen.

De wijkhub krijgt wat ons betreft niet alleen een functie voor de sporthal, de ijsbaan en de woningen. Maak er ook een P&R van. De afstand tot het einde van het perron van station Bloemendaal is namelijk maar 120 meter en tot de perrontunnel 300 meter. Alleen het jammere is: die perrontunnel heeft alleen een ingang aan de kant van Bloemendaal. Als dit niet verandert dan zouden reizigers 600 meter moeten lopen en dat is te ver voor een P&R!

De ChristenUnie wil al jaren dat er ook een ingang aan de Haarlemse kant komt zodat station Bloemendaal ook een beetje station Haarlem Noord wordt. De ChristenUnie wil daarom de wethouder vragen te onderzoeken of het doortrekken van de perrontunnel van station Bloemendaal naar de Haarlemse kant (deels) bekostigd kan worden uit de ontwikkeling van de IJsbaanlaan. Als we als Haarlem geld op tafel leggen dan kunnen we hiervoor wellicht ook een bijdrage van het Rijk of provincie lospeuteren.

Nieuwbouwwoningen moeten bijdragen aan mobiliteit

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 17-07-2019 20:32

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1278105/48317/IMG_5287.JPGUit studie blijkt dat voor de groei van de stad niet alleen een grote opgave ligt voor woningen maar ook voor veel nieuwe voorzieningen zoals schoolgebouwen en verbeteren van de bereikbaarheid. De ChristenUnie wil daarom dat ontwikkelaars via de grondexploitatie gaan bijdragen aan investeringen in mobiliteit.

De conclusies t.a.v. wonen baren de ChristenUnie zorgen. De verhouding 40% sociaal, 40% middelduur en 20% duur komt wel redelijk overeen met de woningbehoefte maar de vraag naar grotere en grondgebonden woningen is groter. Kortom: als we ons bouwprogramma niet aanpassen komen met name gezinnen in de knel. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? De ChristenUnie ziet nu al dat jonge gezinnen wegtrekken uit Haarlem. Dat wordt nog gecamoufleerd door de komst van gezinnen uit Amsterdam, maar je ziet het nu al om je heen: gezinnen die wat groter willen wonen vissen continu achter het net. En in de sociale huursector worden vooral kleine appartementen gerealiseerd dus ook gezinnen met een lager inkomen vinden moeilijk een huis. Wat gaat het college hier aan doen?

Dan mobiliteit. Wij delen de conclusie dat we rekening moeten houden met spoorverdubbeling tussen Haarlem Centraal en Spaarnwoude. Maar dat geldt ook voor het traject Haarlem Centraal-Heemstede Aerdenhout. Zorgt het college ook dat op dit traject ruimte blijft voor 4 sporen?

Voor de fiets worden vooral knelpunten in beeld gebracht als het gaat om ontbrekende schakels. Een ander belangrijk probleem is met de groei van het fietsverkeer de breedte van de fietspaden. Op drukke routes zullen fietspaden breder moeten. Ook de opkomst van snelle e-bikes maakt bredere fietspaden noodzakelijk. Is het college bereid dit ook in kaart te brengen?

Wij missen een gedeelde visie op de mobiliteitstransitie. In de ene ontwikkelvisie lees je over zogenaamde mobiliteitshubs waar alle mobiliteit van één wijk bij elkaar komt, in de ontwikkelvisie voor een andere wijk lees je hier niets over. En dat terwijl de gedachte van die mobiliteitshubs best goed is.

Er is veel geld nodig om Haarlem bereikbaar te houden. De woningbouw moet hieraan bijdragen. De ChristenUnie is het daarom oneens met wat op blz. 97 wordt geschreven over een mobiliteitsfonds. Hier staat (citaat) “Een mobiliteitsfonds kan helpen bij projecten waar niet in voldoende mate voorzien wordt in de mobiliteitsbehoefte (bv. parkeernormen worden niet gehaald).”   Ook als een project wel in de betreffende woonwijk voorziet in de mobiliteitsbehoefte moet het nog steeds bijdragen aan de stedelijke en regionale opgave voor mobiliteit. Als elke woning gemiddeld circa 10.000 euro bijdraagt dan hebben we in Haarlem een fonds van 100 mln. Dan hebben we eindelijk geld voor busbanen, de Velserverbinding, etc. En dan komen we nog steeds tekort! Het mobiliteitsfonds moet dus niet alleen bedoeld zijn om een tekort aan parkeerplaatsen af te kopen. Elke projectontwikkelaar moet geld storten in het mobiliteitsfonds. Kan hij in de wijk onvoldoende doen aan de bereikbaarheid, dan moet hij gewoon nog een bedrag extra storten in het fonds!

Wat wonen we toch in een ...

Heemsteeds Burger Belang Heemsteeds Burger Belang Heemstede 29-06-2018 17:40

Wat wonen we toch in een fantastische gemeente #heemstede! Daar werken we met zijn allen ook hard aan. Er zijn natuurlijk wel altijd dingen die beter kunnen. Suggesties? Neem contact met ons op, of laat een berichtje achter. #denkendoemee

Het eindverslag van de informateur ...

Heemsteeds Burger Belang Heemsteeds Burger Belang Heemstede 17-04-2018 15:39

Het eindverslag van de informateur en een persbericht van HBB over het beoogde vervolg is beschikbaar via onze website:

Afgelopen week heeft de informateur ...

Heemsteeds Burger Belang Heemsteeds Burger Belang Heemstede 08-04-2018 20:47

Afgelopen week heeft de informateur Hans Luiten met alle partijen gesproken om op basis hiervan een advies te geven over mogelijke coalities. De planning was rond 7 april op basis van deze gesprekken een eindverslag te kunnen presenteren. Dit eindverslag heeft enige vertraging opgelopen en zal naar verwachting in de loop van de week volgen. Waarom leest u in het tussenadvies van de informateur op onze website:

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.