Nieuws van politieke partijen in Noordenveld inzichtelijk

12 documenten

Inbreng bij behandeling gemeente begroting 2024 op 8 en 13 november 2023

Lijst Groen Noordenveld (LGN) Lijst Groen Noordenveld (LGN) Noordenveld 08-11-2023 19:55

Voorbereiding begrotingsbehandeling

De ontwerpbegroting was dit jaar weken later dan in eerdere jaren beschikbaar. De tijd van voorbereiding voor de raad was te kort. Bovendien heeft die langere voorbereidingstijd voor het college, niet tot een beter leesbare en duidelijkere begroting geleid.

Een voorbeeld van de onduidelijkheid in de begroting is het financiële kader voor de sportaccommodaties. Bij de behandeling op 12 juli 2023 zegde de wethouder toe dat er in de begroting 2024 meer duidelijk zou zijn over de bedragen die voor de plannen van clubs zouden gelden. Uit de begroting en uit de beantwoording van vragen van LGN, blijkt nog geen enkele financiële richtlijn voor de afzonderlijke plannen van de verschillende sportclubs. Er blijft zeer veel onduidelijk, terwijl de begroting inwoners en organisaties duidelijkheid zou moeten bieden over financiële kaders. Nu steken clubs veel tijd en energie in plannen waarvoor mogelijk geen geld is. Is het voorgenomen bedrag genoeg? Hoe moet dat in komende jaren? Graag een reactie van overige fracties.

Uit de beantwoording van vragen (in ieder geval de vragen 12, 26, 27, 28, 30, 31, 35, 42, 59 en 69) blijkt dat er de nodige fouten, onjuistheden en onvolledigheden in de tekst van de ontwerpbegroting staan. Na de verzelfstandiging van de organisatie openbaar onderwijs, staat er zelfs een onterechte paragraaf in de begroting. Die had eruit gemoeten. Hoe moet de raad een begroting vaststellen als de tekst daarvan niet klopt?

Verder lijkt het college via de begroting alsnog de extra bijdrage van 7% voor het opvangen van de Omgevingswet voor de Regionale Uitvoeringsdienst te willen binnenhalen, terwijl de gemeenteraad die op 14 juni 2023 in de zienswijze op de ontwerpbegroting 2024 RUD nog heeft afgewezen. Graag een reactie van de wethouder.

Nog een probleem is het ontbreken van een grondprijsbrief 2024. Gaat het college dan uit van de gegevens van de grondprijsbrief 2023, die waarschijnlijk niet meer actueel zijn? Is het grondbeleid niet zodanig belangrijk, dat dit voor de raad actueel inzichtelijk moet zijn? Graag een reactie van overige fracties.

Vervolgens wil het college in het voorjaar van 2024 praten over de financiële gevolgen van het coalitieprogramma, dat grote delen van de begroting raakt. Wordt dan de begrotingsbehandeling over gedaan? Graag een reactie van de wethouder.

Verder is een betere procedure en meer inhoudelijke duidelijkheid in de ontwerpbegroting van 2025 van belang. Het lijkt LGN een goed plan als de auditcommissie van de gemeenteraad (dat zijn de raadsleden die zich extra in de financiële stukken verdiepen) de gemeenteraad in de eerste helft van 2024 adviseert over een betere opzet en een betere voorbereiding van de ontwerp-begroting. Graag een reactie van overige fracties.

Een krappe personele bezetting wordt al vele jaren als excuus voor fouten gebruikt. Dat zou de gemeenteraad niet langer moeten accepteren. Het college heeft tijd genoeg gehad om prioriteiten te stellen, zodat de wel aanwezige medewerkers het werk aankunnen. Wat LGN betreft ligt de prioriteit bij een betere dienstverlening aan inwoners, inclusief uitvoering van de dorpsplannen Norg en Peize, een zorgvuldige voorbereiding van beslissingen (Grondprijsbrief) en correcte publicaties van besluiten (ter inzage leggen van bestemmingsplannen, bijv. De Tip). Hierover dient LGN een motie in.

Over het toevoegen van een overschot aan de reserve sociaal domein (voor o.a. thuishulp, jeugdhulp, welzijn, inkomensondersteuning van inwoners) bevat de ontwerpbegroting verschillende teksten: er zou incidenteel sprake zijn van het gebruiken van het overschot voor tekorten op andere beleidsterreinen, maar er zou ook sprake van zijn dat het hek van de dam is. Geld voor de zorg zou niet langer geld voor de zorg blijven. Het college geeft pas bij beantwoording van de vragen van LGN de werkelijke bedoeling aan, ik citeer: “Vanaf 2024 is er geen sprake meer van een aparte begroting sociaal domein en zal er geen dotatie meer aan de reserve sociaal domein worden gedaan.” Die tekst is nergens in de begroting zelf te vinden, maar die verontrust LGN zeer. Geld voor de zorg is volgens dit college niet langer geld voor de zorg. Daar kan LGN niet mee instemmen. Voor 2024 wil onze fractie bij uitzondering akkoord, gaan, de financiële nood op andere beleidsterreinen in Noordenveld is blijkbaar hoog. LGN dient daarom een amendement in om de aparte begroting voor het sociaal domein overeind te houden.

Op korte en langere termijn zijn er namelijk veel onzekerheden voor het sociaal domein. De kosten voor jeugdhulp bijvoorbeeld en voor opvang van vluchtelingen. Wat gaat een nieuwe regering doen? Meer aandacht voor bestaanszekerheid? Dat zou terecht zijn, maar krijgen gemeenten daarvoor dan ook meer geld? We weten het niet. Ondertussen gaan bedrijven failliet, raken mensen werkloos en zijn er nog steeds te hoge energierekeningen voor de laagste inkomens. Ook de gemeente zal daarvoor verantwoordelijkheid moeten nemen. Dus hou dat geld alsjeblieft beschikbaar voor sociaal beleid.

Verder noopt de hedendaagse bestaansonzekerheid tot gericht handelen in de gemeente Noordenveld. De energietoeslag zou veel sneller uitbetaald kunnen worden. Begin oktober was er al groen licht vanuit Den Haag, terwijl de uitbetaling pas in november is. Verder is de prijs van een kop koffie in de bibliotheek na de verbouwing € 3,00 geworden. Dat is zeker in een gesubsidieerde instelling een niet passend bedrag voor mensen met weinig geld en brengt de sociale ontmoetingsfunctie van de bibliotheek in gevaar. Om maar even iets te noemen: in Leek betaal je in de bibliotheek 50 cent voor een kopje koffie.

Het college wil de belastingen en heffingen met zo’n 3% verhogen, ook dat raakt mensen met een laag inkomen als ze net buiten de kwijtscheldingsnorm vallen. 3% stijging was het uitgangspunt bij de voorbeschouwingen in juli 2023 (perspectiefnota). Inmiddels blijkt de opbrengst van de OZB in 2023 hoger te zijn dan verwacht en geeft de ontwerpbegroting zelf aan dat rioolheffing en afvalstoffenheffing kostendekkend zijn. Waarom dan toch verhogingen? Individuele inwoners hebben dit jaar soms al verhogingen van 20 tot 30% alleen vanwege waardestijging door bijvoorbeeld woningverkoop in de buurt. De tarieven voor 2024 zijn nu nog niet bekend, dat komt pas in december. LGN stelt voor om bij de vaststelling van de tarieven rekening te houden met de hogere OZB-opbrengst en de kostendekkendheid van rioolheffing en afvalstoffenheffing. Zeker nu de rioolheffing in 2024 verschuift van eigenaars naar gebruikers, met nog onbekende effecten, is het het beste daarnaast niet ook een verhoging door te voeren. Graag een reactie van overige fracties.

In de begroting 2024 staan voor verkeersmaatregelen alleen de Zevenhuisterweg en Nieuweweg genoemd. 2024 is het laatste jaar van het huidige tienjarig gemeentelijk verkeer- en vervoerplan. De Fiets op 1 heet dat plan, naar een amendement van LGN. De fiets staat echter nog niet lang niet overal op 1 zoals we hebben kunnen lezen in de inspreekbijdrage van een inwoner van Nietap over de kruising Ceintuurbaan Noord met De Zulthe. Ook kwam er onlangs een e-mail van een inwoonster van Roderveld over de onveiligheid voor fietsers op de Hullenweg in Roden. Wat LGN betreft worden beide knelpunten in 2024 al aangepakt. Er staan nog onbenutte financiële mogelijkheden in de trimesterrapportage. Verkeersveiligheid is een onderwerp dat leeft in de samenleving. Veilige, duidelijk herkenbare fietspaden met voorrang zijn voor volwassenen en kinderen (zie ook het advies van de Kinderadviesraad) uiterst belangrijk. Graag een reactie van overige fracties.

Het is belangrijk dat het participatietraject voor het verkeer- en vervoerplan inderdaad in 2024 plaatsvindt. Vrijwel alle inwoners hebben hiermee te maken. Daarom ziet LGN graag een groots opgezet traject daarvoor. LGN dient hiertoe een motie in.

In de begroting staat nu ook een paragraaf participatie zoals LGN al eerder heeft voorgesteld. De daarvoor benodigde middelen staan niet vermeld, maar die zijn waarschijnlijk nog in andere posten verwerkt. Deze paragraaf is een mooi begin. Ook de klachtenafhandeling binnen de gemeente kan daarin een rol krijgen. Op die manier participeren inwoners in verbetering van de dienstverlening. Verder is een paragraaf Participatie een mooie plek voor plannen en budgetten van de Kinderadviesraad, de Adviesraad Sociaal Domein en de Adviesraad Duurzaamheid

Nieuwsbrief – December 2019

PvdA PvdA Noordenveld 02-05-2020 14:17

Bedankt voor uw interesse in onze nieuwsbrief, klikt u gerust verder op de onderstaande link. Nieuwsbrief Linkse samenwerking Noordenveld – december 2019

Het bericht Nieuwsbrief – December 2019 verscheen eerst op PvdA Noordenveld.

Anita van der Noord in Roeg TV | Noordenveld

GroenLinks GroenLinks Noordenveld 08-11-2019 00:00

Ons raadslid Anita van der Noord is vorig jaar gestart met de actie Heel Noordenveld Zoemt. Afgelopen jaar en dit voorjaar zijn diverse acties uitgevoerd voor de bijen en andere insecten.

Zoals bekend is de stand van de wilde bijen en andere insecten dramatisch gedaald. Lokaal strijdt GroenLinks voor meer biodiversiteit, bloemen en natuurlijk groen. Omdat ook inwoners daar een belangrijke bijdrage in kunnen leveren zijn we de actie Heel Noordenveld Zoemt gestart. Ons doel is de aanleg van een denkbeeldig bloemenlint door de hele gemeente, met hulp van bewonersinitiatieven. De gemeente ligt, zoals in zoveel plaatsen, vol met "zinloos" gras. Daar kunnen veel meer bloemen in, daarom is de actie dit jaar uitgebreid. Met behulp van subsidies van de NAM en Provincie Drenthe gaan we 10.000 m2 gras vervangen door wilde bloemen. We hebben daarvoor wilde bloemenmengsels van de Cruydt Hoeck gekocht en helpen initiatiefnemers bij de aanleg.
 
Afgelopen zaterdag gingen we van start bij het eerste bewonersinitiatief van de Vijversburg in Norg. Samen met bewoners hebben we 400 m2 grasveld geplagd. Daarbij zijn opnames gemaakt door TV Drenthe voor het tv-programma Roeg. Aanstaande zaterdagavond 9 november wordt het uitgezonden.  
 
Het afplaggen van graszoden is zwaar werk. We zijn daarom zeer verheugd dat de gemeente ons bij de Vijversburg een handje helpt, zodat de bewoners straks op tijd alles hebben ingezaaid. Een mooie opsteker en een mooie aanzet voor het ecologisch bermbeheer dat de gemeente de komende jaren verder wil uitbreiden. Samen maken we ons sterk voor de bloemen en de bijen.
 
Komend voorjaar gaan we het bloemenlint verder uitbreiden in Nietap, Terheijl, Roden, Nieuw-Roden, Peize en Lieveren. Laat heel Noordenveld zoemen, ook in eigen tuin!
 
Roeg – TV Drenthe, 9 november, 17.11 uur, wordt elk uur herhaald

SDG avond 19 september groot succes | Noordenveld

GroenLinks GroenLinks PvdA Noordenveld 24-09-2019 00:00

Op 19 september organiseerde de DUOfractie PvdA/GroenLinks een informatie- en debatavond over de Duurzame Ontwikkelings Doelen (Sustainable Development Goals - SDG) in de HealthHub in Roden.

Een groot aantal geïnteresseerden nam plaats op de tribune van de grote zaal in de HealthHub. Sprekers waren:

Kees Klomp - over de betekeniseconomie Lars Sørensen - over de SDG's Jan Dirk van den Berge - FabLab Immo Dijkma - begeleiden workshop

Kees had een gloedvol betoog, met de nadruk dat er nu echt iets gaat veranderen in de wereld. Voorheen was de financiële winst zelf de belangrijkste drijfveer van bedrijven, nu kantelen we van het conventionele model naar een economie waar waarde aan de natuur wordt toegevoegd. Hier een interview met Kees.

Lars wist ons te boeien met een verhaal over de doelen zelf. Iedereen kan meedoen, zie zijn website.

Jan Dirk van den Berge vertelde over het FabLab. Dit is een onderzoeksinstelling met vestigingen wereldwijd, ook in Roden in de HealthHub. Hier wordt aan prototypes gewerkt voor de gezondheidszorg. Zie de website van de HealthHub.

De avond werd afgesloten met een gespreksronde in kleine groepen, waarbij allen ideeën kon delen, hierover in debat gaan, en het soms oneens zijn! Immo Dijkma heeft alle ideeën gebundeld, en wij zullen binnenkort een nieuwe avond organiseren om deze te bespreken, en vooral om acties uit te zetten die de de doelen op lokaal niveau kunnen helpen.

Wordt Noordenveld ook een SDG-gemeente?

Na deze successvolle bijeenkomst heeft fractievoorzitter Bertus Jan Epema de andere fracties in de raad van Noordenveld gevraagd of zij het plan steunen om op 25 september de SDG-vlag te hijsen op het gemeentehuis. Helaas moeten wij constateren dat menig fractie koudwatervrees heeft. Dit eenvoudige voorstel wordt dan ook niet aangenomen, jammer, jammer: er zitten namelijk geen nadelen of verplichtingen aan, de gemeente Noordenveld doet al heel veel dat raakvlakken heeft met diverse SDG doelen. Wel zullen wij een motie indienen om gemeente Noordenveld formeel aan te melden als SDG-gemeente.

Hoe nu verder

Vol inspiratie en goede moed zal de DUOfractie PvdA/GroenLinks op deze weg doorfietsen, en proberen de raad mee te krijgen in de uitvoering van concrete maatregelen om SDG doelen te behalen. Namelijk: alleen praten en luisteren is niet genoeg, actie is veel belangrijker!

Dag van Europa

ChristenUnie ChristenUnie Noordenveld 20-07-2018 10:47

https://noordenveld.christenunie.nl/k/n6117/news/view/1224885/978073/dag van europaVoor de commissie DrEUn (Drents Europees netwerk) mocht Statenlid Harm Henk op 30 mei een bezoek aan Emmen organiseren. Het onderwerp van deze zeer informatieve dag was circulaire economie.

Eerst werd een werkbezoek gebracht aan Emmtec, het bedrijvenpark in Emmen dat vroeger onderdeel van Akzo Nobel was. Sitemanager Hendrik van der Ploeg gaf een toelichting op de uitdagingen om van het gas af te komen, terwijl Rob Voncken (Greenpac) vertelde over diverse startende bedrijven op deze locatie. Een bezoek aan Morssinkhof (recycling van uw statiegeldflessen) en Stenden en het Rijnlandinstituut completeerden een dag vol informatie. Input die we weer kunnen gebruiken voor het verkiezingsprogramma.

In gesprek met de Statenleden - verslag bijeenkomst 18 juni

ChristenUnie ChristenUnie Noordenveld 16-07-2018 11:06

https://noordenveld.christenunie.nl/k/n6117/news/view/1224091/978073/Statenleden ALVMaandag 18 juni waren we als Statenfractie en leden van de ChristenUnie Drenthe te gast in De Schildhoeve in Fluitenberg. Samen met de leden is nagedacht over de uitdagingen van de provincie voor de komende tijd. We zien terug op een zeer geslaagde avond! Klik hier voor een korte sfeerimpressie.

Niet iedereen weet wat nu precies de werkzaamheden van een Statenlid of Gedeputeerde zijn. Daarom begon de avond met een interview met Gedeputeerde Tjisse Stelpstra en fractievoorzitter Bernadette van den Berg. Zij hebben het een en ander gedeeld over hun dagelijkse werkzaamheden. Ook hebben zij een toelichting gegeven op enkele onderwerpen die in de afgelopen periode aan de orde zijn geweest in de Provinciale Staten, zoals het OV, de energietransitie en drugsafval. 

Hierna werden de aanwezigen aan het werk gezet. Op een interactieve manier hebben we, onder het genot van voldoende koffie en thee, met elkaar nagedacht over welke onderwerpen in Drenthe het meest belangrijk zijn. Welke knelpunten zien onze leden? Samen hebben de aanwezigen voor veel problemen ook oplossingen kunnen aandragen. Ook konden er vragen gesteld worden aan de Statenleden.

De besproken zaken worden door de Statenleden meegenomen in hun werk voor de Provincie en vormen ook input bij het schrijven van het verkiezingsprogramma (volgend jaar zijn de Statenverkiezingen).

De Statenfractie nodigt u van harte uit om zowel uw zorgen als nieuwe ideeën met hen te blijven delen. U kunt ons bereiken via fractie@drenthe.christenunie.nl . 

https://noordenveld.christenunie.nl/k/n6117/news/view/1224091/978073/in-gesprek-met-de-statenleden-verslag-bijeenkomst-18-juni.html

https://noordenveld.christenunie.nl/k/n6117/news/view/1224091/978073/in-gesprek-met-de-statenleden-verslag-bijeenkomst-18-juni.html

https://noordenveld.christenunie.nl/k/n6117/news/view/1224091/978073/in-gesprek-met-de-statenleden-verslag-bijeenkomst-18-juni.html

https://noordenveld.christenunie.nl/k/n6117/news/view/1224091/978073/in-gesprek-met-de-statenleden-verslag-bijeenkomst-18-juni.html

https://noordenveld.christenunie.nl/k/n6117/news/view/1224091/978073/in-gesprek-met-de-statenleden-verslag-bijeenkomst-18-juni.html

Revisie Omgevingsvisie

ChristenUnie ChristenUnie Noordenveld 28-03-2018 16:10

https://noordenveld.christenunie.nl/k/n6117/news/view/1207738/978073/Roy Pruisscher (4) - kopie

Richting geven en ruimte bieden. 

De overheid geeft richting en zegt waar het naartoe moet. Ze geeft ook ruimte aan alle maatschappelijke spelers, en beschermt daarom de publieke structuur. Statenlid Roy Pruisscher: “ Tijdens de commissievergadering hebben we aangegeven dat er bij bepaalde zaken beter richting gegeven moet worden. Dat is wat ook in het aangepaste stuk is gebeurd.”

De provincie wil het gebruik en de winning van fossiele energie verder afbouwen en de vestiging van grootschalige winkels buiten het stedelijk gebied wordt tegengehouden.

Pruisscher: “De provincie kan het niet alleen, maar heeft gemeenten en marktpartijen hard nodig. Laten we alle partijen ook ruimte bieden. Hier zal ook de gelegenheid voor zijn op de diverse inspraakavonden. In september willen we de opbrengsten van de inspraakavonden en het Drenthe in debat meebrengen in de behandeling van de Revisie Omgevingsvisie.”

 

Gefeliciteerd Dik Nijboer. We willen ...

VVD VVD Noordenveld 10-03-2018 20:04

Gefeliciteerd Dik Nijboer. We willen jou graag in het zonnetje zetten voor je inzet als vrijwilliger. Zou je ons een pb bericht willen sturen?

Rechtvaardige schade afhandeling door gaswinning

ChristenUnie ChristenUnie Noordenveld 08-02-2018 20:50

https://noordenveld.christenunie.nl/k/n6117/news/view/1188844/978073/motie gasschade

Inmiddels is er een schadeprotocol voor de schadeafhandeling in Groningen en zal de gaskraan verder dichtgaan in Groningen. Eindelijk een onafhankelijke schadeafwikkeling voor Groningen en ook Langelo valt onder dat protocol. Toch zijn we er daarmee nog niet, zeker niet voor de situatie in Drenthe is onze indruk.
De ChristenUnie, en alle fracties in Provinciale Staten in Drenthe willen dat er ook een snelle oplossing komt voor de schade door gaswinningsactiviteiten in Drenthe (en de rest van Nederland). Hierbij denken we bijvoorbeeld aan inwoners van Steenbergen en omgeving die door de gasopslag Langelo schade aan hun huizen hebben. Dat speelt als sinds de winter van 2014/2015, en nog is dit niet opgelost, maar we denken ook aan de mensen in bijvoorbeeld Zuidlaren en Emmen.
Het verder dichtdraaien van de gaskraan in Groningen mag niet gaan leiden tot extra gaswinning in Drenthe, in de zogeheten kleine velden. Daarom heeft de ChristenUnie een motie ingediend, welke medeondertekend is door alle partijen. 
Op deze manier hoopt de ChristenUnie bij te kunnen dragen aan een zo rechtvaardig mogelijke wijze van schadeafhandeling door gaswinning. Daarnaast zullen we actief blijven in het bevorderen van het gebruik van alternatieven voor het gebruik van gas.

Meten is weten door Albert Wemmenhove

PvdA PvdA Noordenveld 01-02-2018 09:22

Roder Journaal 1 feb

Zo ook bij Albert Wemmenhove, die de politiek in Noordenveld al vroeg waarschuwde. Langelo kwam in 1995 landelijk in het nieuws, toen de NAM plannen openbaarde om hier een ondergrondse gasopslag aan te leggen. Aan de rand van het dorp verrees een enorm complex, waar gas in de bodem wordt geperst, om er in koude winters uitgepompt te worden. Dit met name vanwege de behoefte aan een reserve van aardgas voor kleinverbruikers. Er waren toen al bezwaren, maar die waren niet van genoeg ‘gewicht’ om het voornemen tegen te houden.

Inmiddels wordt er op vele plekken gas gewonnen en zijn er ook meerdere gasopslag-complexen in Nederland. Maar inmiddels is er ook sprake van schade… Wemmenhove woont vanaf 2003 in Steenbergen. “Wij wonen op het gasveld, de locatie is hier 700 meter hemelsbreed vandaan. Ik was altijd al geïnteresseerd in gaswinning en gasopslag. Als ecoloog let ik op mijn omgeving en toen bij het Groote Diep werkzaamheden waren, rezen bij mij veel vragen, die samenhangen met de activiteiten van de NAM en die ik met mijn natuurwetenschappelijke achtergrond maar deels kon beantwoorden. Voor 1997 was het veldje hier een puur winveld en daarna werd het een opslagveld met periodieke injectie van aardgas en in de winter productie. Geologisch gezien was dit veldje niet ongeschikt, omdat de zandsteenlaag op ongeveer 3 km diepte mooie poriën bevatte om gas op te slaan. Een vorm van omkering’, dus…”

Er zijn behoorlijke bodembewegingen geweest en een aantal jaren geleden trokken inwoners van Steenbergen en omgeving aan de bel. “Scheuren ja. Niet heel veel, maar mijn schuur bijvoorbeeld is behoorlijk getroffen, ook is er schade aan het huis. In de winter van 2014-2015  begon de geschiedenis van de schade hier. In één keer waren er 30, 35 schadegevallen. Toen zijn de scheuren ontstaan, dat heeft te maken met capaciteitsvergroting van de NAM. Voor die tijd was dat minder. In deze periode is de Werkgroep Steenbergen opgericht, die later meer meldingen kreeg. "Het ging om iedereen die te maken had met bodembeweging in dit gebied.”

Ellende en schade

Het gasveld, of liever complex van velden, strekt zich globaal uit tussen Huis ter Heide en Terheijl. Compartiment II, onder Langelo en Steenbergen, is actueel vanwege de wens van de NAM om de capaciteit op te voeren. Wemmenhove gaat terug naar de basis. “Voor dit soort dingen geldt de gaswet, dat is een belangrijke wetmatigheid. Je hebt drie variabelen, temperatuur, volume maar het allerbelangrijkste de druk. Het gas moet stromen. Dat is op 2500-3000 meter diepte, daar gebeurt heel veel als de mens daar gaat rommelen. We spreken dan niet over aardbevingen, maar van geïnduceerde seismisiteit. Zodra mensen gaan experimenteren met de wetmatigheden van de ondergrond, al zijn ze nog zo deskundig, dan vraagt men om ellende en dus schade. De plannen kunnen ook gevolgen krijgen voor bijvoorbeeld Roden”, merkt de Steenberger op.

Wemmenhove heeft in de raadscommissie van Noordenveld de problematiek aangezwengeld. “Ik vroeg, ‘kunt u mij aangeven of er sprake is van een verband tussen deze ontwikkelingen en schadegevallen in het opslagveld?’ Ik vroeg naar een causaal verband.” De gemeenteraad werd door de NAM uitgenodigd, maar de presentatie van asset-manager Johan de Haan, waarbij steeds werd gezegd wat ‘een prachtig bedrijf’ we hier hebben, wekte woede op. “De NAM mag een prachtig bedrijf zijn, maar die is wel beperkt. Dat bleek vanaf de eerste schadegevallen. Ze hadden toen al beter mensen meteen geld kunnen geven.”

Gemakzuchtig

“Ik sta als Nederlands staatsburger versteld hoe gemakzuchtig onze overheid de belangen van de Nederlandse gaswinning, aandelen en toezicht uit handen heeft gegeven. Je wordt toch strontziek van de manier waarop de Rijksoverheid (EZ), Shell en Exxon Mobil de gashandel onder elkaar hebben geregeld. Deze overeenkomst tussen die partijen stamt uit 1963 en wordt het Gasgebouw genoemd en dat gelardeerd door Gasterra en de toezichthouder Staatstoezicht op de Mijnen (SodM).”

“De Wet op de Mijnbouw van toen is een heel menselijke manier van dingen inpakken, die wettelijke schadebeperking zou moeten regelen.  Maar dat is nooit gebeurd. Die wet was gericht op Limburg, maar die situatie is heel anders. Het Centrum Veilig Wonen in Groningen (dat klachten behandelt-red.) staat onder supervisie van Hans Alders, en heeft zo’n honderd medewerkers. Daar heb ik persoonlijk slechte ervaringen mee. We hebben hier in het dorp een gesprek gehad met Hans Alders, en bij hem aangedrongen op nieuw onderzoek na het mislukte werk van Arcadis. Dat na validatie door de TU Delft ook flink door de mand viel. Vervolgens kwam een volgend onderzoek in beeld. Dat was Witteveen en Bos, opnieuw een veel voor de overheid werkend bedrijf en dus niet onafhankelijk. De kwaliteit van het onderzoek was matig, bureauwerk, onvolledig en niet gebaseerd op recente metingen van bodembewegingen.”

Teleurstellend

De resultaten van het onderzoek waren voor alle schademelders uiterst teleurstellend. Niemand van de ruim 1600 gevallen kwam in aanmerking voor schadevergoeding. Ook de schades op en rondom de gasopslag UGS Norg niet. “Nu snappen we de uitkomst van de onderzoeken en de starre opstelling van de NAM ook beter vanwege het akkoord uit 1963. De NAM (Shell en Exxon Mobil) heeft de touwtjes in handen. Het opgerichte Platform Gasopslag Langelo is niet meer actief. “Dat bestond uit een samenstelling van vertegenwoordigers van alle partijen o.a. van Centrum Veilig Wonen, dat al niet meer kwam opdagen. De NAM zat er in, op het laatst in de persoon van asset-manager Wessel de Haas, maar die moet het verhaal vertellen van zijn baas. Het was een eindeloze voortzetting van ingenomen standpunten, dat heeft geen zin. Pappen en nathouden. Er is voorgesteld – mede door de Werkgroep Steenbergen – om het op te heffen.”

Wemmenhove is hoopvol, dat de gemeente volop betrokken blijft bij dit dossier. “De Noord-Drentse gemeenten en de provincie Drenthe proberen hun krachten te bundelen om eindelijk de vreemde power van Economische Zaken en de NAM te bestrijden. Het begint er op te lijken, dat organisaties als De Technische Commissie Bodem Beweging (TCBB) maar ook de SodM steeds meer afstand gaan nemen van de deal uit 1963. We dienen echter goed op onze hoede te blijven en gezamenlijk blijven optrekken om te voorkomen, dat het gasprobleem van Groningen in Noord-Drenthe nog meer sporen achter laat dan nu reeds het geval is. Wij zitten in Drenthe niet te wachten op verplaatsing van de grote gasproductie van Groningen naar Langelo en zelfs nog dieper de provincie in. Dat de Groningers nu druk zetten, was zonder Zeerijp niet gebeurd, maar wij willen de dreiging hier ook niet voelen”, meent de Steenberger.

Betere metingen

Uiteindelijk is mede dankzij Hans Alders de problematiek rond Langelo wel betrokken bij de Groninger schadesituatie. Wemmenhove dringt voor de toekomst aan op meer en betere metingen. En vraagt aandacht voor andere dan materiële schade. “Er zijn ook mensen met psychische klachten, door de laagfrequente tonen van de installatie. Ik zou graag willen, dat ze meten met apparatuur, die overal in het buitenland al wordt gebruikt. En dat we zelf kunnen meten. Echt onafhankelijk.”

Daarnaast is het wachten op een schadeprotocol. De druk op de gaslocatie vergroten is volgens Wemmenhove ontoelaatbaar. Het bezwaar van de gemeenten Noordenveld en Leek over plannen van de NAM bij de Raad van State heeft als gevolg, dat de NAM de noodzaak beter moet onderbouwen. “De drukverschillen zijn zo groot, dat geeft onvoorstelbare schade aan de ondergrond. De poriën van het zandsteen zullen kapot gaan. En de bodem hoeft maar iets te veranderen, dat geeft dan al beweging. Meten is weten. En als je dat niet doet, moet je ook niet zoals de NAM doet alles binnen de veiligheidsrisico’s goedkeuren en dat allemaal voor de economie en de leveringszekerheid. De NAM heeft macht om de overheid onder druk te zetten. Dat houdt nog stand, als gevolg van het besluit uit 1963.”

“We moeten elkaar duidelijk maken dat het zo niet kan, er moet een kanteling plaatsvinden. We zitten op een plek waar gas zit, geschikt voor particulieren en het zorgt, dat de kwaliteit goed is en naar particuliere gaspitjes gaat. Maar we hebben nog wel zo’n jaar of 50 te maken met injectie en productie van aardgas en naar ik hoop zonder extra schade. De capaciteit hier groter en groter maken is verschuiving van de problematiek. Daarom moeten we ons nu laten horen”, besluit Wemmenhove.

 

 

 1  7

naal ! februari 2018

Het bericht Meten is weten door Albert Wemmenhove verscheen eerst op PvdA Noordenveld.