Nieuws van politieke partijen over Keerpunt 2010 inzichtelijk

9 documenten

Kranenhof wordt in december 2020 opgeleverd.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 06-12-2019 09:16

GraverMaat: Onze fractievoorzitter stelde schriftelijke vragen over eventuele vertraging bij de “bouw” van Sportpark Kranenhof. Gisteren kreeg Ben het volgende antwoord van de griffier:

Beste Ben,

Onderstaand de ontvangen beantwoording op je vraag.

Volgens de meest recente planning zal het sportpark in december 2020 opgeleverd worden.

De verschuiving in de oorspronkelijke planning heeft te maken met alle onderzoeken die moesten worden gedaan en de opstelling van de definitieve tekeningen

De Gelderlander: Verhuizing tankstation heet hangijzer in Velp.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 08-10-2019 08:04

De provincie Brabant is al jaren bezig met de vernieuwing van de N324 tussen Oss en Grave. Een rotonde zou volgens de provincie een ideale oplossing zijn.

Toch zijn er vlak voor de deadline van 1 december bezwaren binnengekomen bij de gemeenteraad. Het tankstation mag volgens twee bouwbedrijven en een concurrerend tankstation niet op Wisseveld komen.

Het tankstation is bang voor te grote concurrentie, wat uiteindelijk tot sluiting kan zorgen. De twee bouwbedrijven willen de verplaatsing tegenhouden, vanwege de geluid- en stankoverlast in de nog te bouwen woonwijk.

Door de wijzigingen moet het plan opnieuw aan de raad worden voorgelegd. Het kan dus worden afgewezen of opnieuw veranderen. Dezelfde raad heeft hierom aan de provincie gevraagd welke gevolgen verschillende scenario’s hebben. De snelste en goedkoopste oplossing is om de huidige plannen te behouden.

De provincie stelt dat er sowieso een besluit moet komen. Anders blijft het kruispunt onveilig en is de snackbar voor niets gesloten. Een tijdelijke oplossing is om Tango een nieuwe plek te geven. Alleen hierdoor lopen alle werkzaamheden drie jaar vertraging op. Tot slot kan er gekozen worden om Tango te laten staan. Dan komt er geen rotonde en wordt alleen het kruispunt opgeknapt. Snackbar Koolen kan dan ook weer openen. Deze moest uiterlijk 31 oktober de grond aanleveren, maar dat is nu even uitgesteld. Wat er gaat gebeuren, wordt vanavond duidelijk.

De Gelderlander: Bouwvergunning in Grave is de duurste van Brabant.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 15-09-2019 11:52

GraverMaat: Op de website van de Gelderlander trof ik dit bericht aan dat ik gemist heb tijdens mijn Middellandse Zee cruise.

Huiseigenaren betalen dit jaar over het algemeen meer voor een bouwvergunning dan vorig jaar.

De verschillen per gemeente zijn groot.

In Voorschoten is een vergunning ruim 23 keer zo duur als in Leiden.

In Brabant zijn de inwoners van Grave het meeste geld kwijt voor een kleine bouwvergunning. De gemeente Valkenswaard rekent het minste.

Voor een bouwproject van 10.000 euro rekent naast Grave ook de gemeente Mill en Sint Hubert een dergelijke vergunning 725,40 euro. In Valkenswaard kost deze vergunning 180 euro!!

Meer op de website van de Gelderlander.

Keeerpunt 2010 stelt 7 raadsvragen.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 29-05-2019 09:15

Wat speelt er op de Hondsdijk? Is er overleg met de betrokken partijen?

Wanneer worden  de inwoners van Grave geïnformeerd  over het besluit om in cassatie te gaan in de Zaak Gemeente Grave / Scheepswerf Grave?

Wanneer wordt er openheid van zaken gegeven over de resultaten van de grootschalige inval bij Scheepswerf Grave?

Wat word er gedaan aan het pas vernieuwde fietspad tussen Escharen en Esterveld  waar het onkruid uit het asfalt groeit?

De stand van zaken omtrent het pontje naar Gassel?

Waarom ligt de verbouwing van Oud Maaszicht stil?

Keerpunt 2010 vindt dat de subsidie aan de Esterse tennisclub toegekend moet worden. De raad moet hierover een uitspraak kunnen doen.

Met vriendelijk groeten en gaarne nader overleg over bovenstaande zaken.

Fractievoorzitter Keerpunt 2010 Ben Litjens

Bericht Keijser&Co op Facebook over hun Arsenaal: 418 likes, 156 opmerkingen en 43 keer gedeeld!

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 11-05-2019 15:47

GraverMaat: Het Arsenaal heeft een nieuw eigenaar die eerst achterstallig onderhoud gaat plegen. Veel succes met deze mooie aanwinst voor Grave.

Met gepaste trots willen wij onze volgers informeren dat wij sinds 7 mei 2019 de eigenaar zijn van een nieuw pand. Hier zullen wij onze tweede showroom gaan vestigen. Het zal een experience center worden voor retailers, dealers en architecten. We gaan ons daar richten op maatwerkmeubelen voor ieder interieur, van woon-, slaap- en eetkamers tot restaurants, hotels en kantoorruimtes.

Wij zijn erg enthousiast over deze nieuwe stap voor Keijser&Co en zien dit als een verlengstuk van onze showroom in ETC Design Center. We hopen onze klanten met deze twee locaties nog beter van dienst te kunnen zijn. Net als in Culemborg willen wij gaan samenwerken met branchegenoten, om zo elkaars merk te versterken. Om de beleving van de bezoekers te optimaliseren, zal er ook gekeken worden naar een horecapartner. Wij zijn momenteel in gesprek met diverse partijen om dit totaalconcept verder uit te werken.

De tweede showroom zal gevestigd worden op een bijzondere locatie: Het Arsenaal in Grave. Wij werken momenteel met veel enthousiasme aan de renovatie van het gebouw. Naar verwachting zullen wij in het voorjaar van 2020 gereed zijn met deze werkzaamheden en zullen dan ook met het kantoor het nieuwe pand in Grave betrekken. In de tussentijd zullen wij iedereen op de hoogte houden van de ontwikkelingen van onze nieuwe vestiging, via onze socialmediakanalen en de nieuwsbrief.

Mocht je naar aanleiding van dit bericht meer informatie willen ontvangen, dan kun je contact opnemen met Aard (aard@keijserenco.nl) of Lonneke (lonneke@keijserenco.nl).

De raad wacht nog op antwoorden over de Lidl, Georganiseerde actie op Scheepswerf en financiën Visioterrein.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 06-04-2019 14:12

1. Vragen over de Lidl.

Op 14 februari stelde VPGrave de volgende vragen:

Vragen VPGrave, Dhr. Kamps, vestiging Lidl op Borretweg

Geacht college,

Het dossier Lidl is een gevoelig dossier, daarvan zijn we ons van bewust. In de wandelgangen wordt echter gesproken over gesprekken tussen de gemeente en de Lidl / projectontwikkelaar.

De insteek van de gesprekkenzou zijn dat de gemeente via een financiële tegemoetkoming Lidl wil tegenhouden om zich te vestigen op de locatie aan de Mrg Borretweg ( voorheen locatie tuincentrum Van de Venne).

Mijn vragen zijn de volgende:

1. Zijn er inderdaad gesprekken tussen de gemeente en de Lidl dan

wel zijn projectontwikkelaar omtrent deze locatie?

2. Wij willen door het college worden bijgepraat over de stand van

zaken, de aard van de gesprekken en het doel dat het college

2. Actie Scheepswerf.

Vragen Lokale Partij Grave, mevr. Bannink n.a.v. persbericht actie scheepswerf

-Op welke gronden is deze actie gebaseerd?

-Wanneer is begonnen met de voorbereiding van deze actie?

-Krijgen we als raad terugkoppeling over de bevindingen?

3. Financiën Visioterrein.

Vragen VPGrave, Dhr. Van Geest inzake financiën Visioterrein

Zoals eerder aangekondigd hierbij de vragen met betrekking tot de inkomsten en uitgaven Visio en de projecten, niet zijnde Visio projecten, die genoemd worden in de Vestingvisie.

Het gaat ons erom goed inzicht te verkrijgen in de baten en lasten omdat wij als Raad geacht wordeneen controlerende functie te vervullen.

Helaas bleek het niet mogelijk dat inzicht te verkrijgen middels een grondexploitatieopzet met terugwerkende kracht. U hebt aangegeven het amendement te honoreren zodra zich de

mogelijkheid en wat ons betreft wenselijkheid van een grondexploitatie voor projecten op het Visioterrein voordoet. Ik ga er van uit dat u ten aanzien van de andere projecten die genoemd

worden in de vestingvisie het instrument van de anterieure overeenkomst zult gebruiken.

Het zal u duidelijk zijn dat wij als raadsleden daarover ( vertrouwelijk ) geïnformeerd willen worden. De financiële situatie van de gemeente geeft daartoe alle aanleiding.

De vragen zijn de navolgende:

1. Welke uitgaven zijn gedaan in het kader van de verwerving van Visio West en Visio Oost?

2. Welke grondkosten zijn toegerekend aan de Brede school die gerealiseerd is op het Visioterrein?

3. Welke kosten zijn gemaakt voor de sloop van de objecten, het opruimen van de rommel en het enigszins fatsoeneren van het terrein?

4. Welke kosten zijn gemaakt ten behoeve van het opstellen van de Vestingvisie en wat daarmee in de voorbereidende sfeer annex is?

5. Welk deel van die kosten is toe te rekenen aan de ontwikkeling van het Visioterrein?

6. Hoeveel bedragen de kosten die toe te rekenen zijn aan de aankoop van en ontwikkelingen op het Visioterrein die gemaakt zijn door ambtelijke ondersteuning vanuit CGM en ingehuurde adviseurs, niet zijnde medewerkers van Bureau West8?

Financieel Dagblad schrijft: Tegenslag

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 01-04-2019 08:24

Politiek in een klein dorp kan heel gevaarlijk zijn voor je

GraverMaat: de foto boven dit artikel komt uit mijn foto-archief en is geplaatst in een artikel van NRC over de ondergang van de Graafse Scheepswerf.

Scheepswerfeigenaar Robert van Kessel ging failliet na jaren bakkeleien met de gemeente Grave. Hij vertrouwt het niet meer om ‘in Grave voluit te gaan’.

Scheepswerf Grave in het gelijknamige dorp hoefde in 2012 helemaal niet failliet te gaan. De werf, die bijzondere schepen zoals veerponten en binnenvaartcruiseschepen bouwde, draaide jaarlijks een omzet van €20 mln. En toch moest Robert van Kessel, sinds 1999 eigenaar, in 2012 surseance aanvragen. Van Kessel houdt de overheid hiervoor verantwoordelijk en de rechter geeft hem gelijk.

Afgelopen februari stelde het gerechtshof in een zaak van de curator de gemeente ‘aansprakelijk’ voor ‘geleden schade’. Grave had ‘onrechtmatig’ en ‘onvoldoende zorgvuldig gehandeld’ jegens de werf. ‘Ik dacht altijd dat de overheid er voor jou is, dat ze eerlijk handelt. Dat beeld is drastisch veranderd. Politiek in een klein dorp kan heel gevaarlijk zijn voor je ondernemersbestaan.’

In 2009 concludeert de milieu-inspectie bij een controle dat Van Kessel niet de juiste milieuvergunning heeft om twee schepen van 135 meter te bouwen, waarvoor een offerte klaarligt. De vorige eigenaar had een vergunning aangevraagd voor schepen van 110 meter.

‘Maar de provincie verzekerde me: vraag gewoon een nieuwe vergunning aan, dan gedogen wij je bedrijfsvoering tot die tijd.’ Opgelucht gaat Van Kessel aan de slag met bodemonderzoek, luchtkwaliteit- en geluidsmetingen. ‘Alles trok ik uit de kast om het goed te doen.’

Anderhalve ton verder, want dat prijskaartje hing eraan, dient hij in 2010 de aanvraag in. ‘Ik dacht: het is een stempel, nietje erdoor en klaar. Na een paar maanden ging de telefoon: de aanvraag bleek niet in lijn met het bestemmingsplan. Nu is een milieuvergunning één ding, overtreding van het bestemmingsplan kan de provincie niet gedogen. Als je toch bouwt, kan de inspectie je zaak direct sluiten.’

1963 geboren in Rotterdam

1982 HTS Dordrecht

1986 Militaire dienst

1989 YVC Bolnes, diverse managementfuncties

1999 Eigenaar Scheepswerf Grave

2012 3D Ship Engineering

Van Kessel is ook verbaasd, hoe kan dit? Dat blijkt een complex verhaal, maar komt hierop neer: omdat degemeente verzuimde het huidigebestemmingsplan aan te passen,geldt het oude nog. ‘En volgens dat plan treedt de werf buiten degrenzen van zijn locatie. Daar keek ik wel van op. Evengoed dacht ik dat het op te lossen moest zijn.’

De ondernemer probeert maanden om provincie, gemeente en Rijkswaterstaat aan tafel te krijgen. Hij verzoekt Grave het bestemmingsplan aan te passen, maar krijgt geen reactie. Ondertussen ligt de werf al anderhalf jaar stil. ‘Ik stond voor het dilemma: ga ik hier bekendheid aan geven? Als potentiële opdrachtgevers lucht krijgen van de precaire situatie waarin je zit, loop je kans dat ze weglopen of wegblijven. Maar ik had weinig keus. Ik kon het niet veel langer uitzingen.’

Hij gaat alle politieke partijen langs. Iedereen belooft de aanpassing te gaan regelen; er gebeurt niks. ‘Uiteindelijk heb ik de gemeenteraad duidelijk gemaakt dat de boel failliet gaat als er geen oplossing komt.’ Zijn vrouw was mee ‘om te voorkomen’ dat hij ‘te emotioneel zou uitschieten’. Want die emotie was er wel: ‘Ik had zestig man in dienst uit Grave en omgeving; ik wist dat een faillissement voor sommige werknemers problematisch zou zijn.’

‘’Ik had best opengestaan voor verplaatsing, als ze het me hadden gevraagd.’’

Wat hem intussen door het lezen van alle bestemmingsplannen enstructuurnota’s duidelijk wordt, isdat Grave van de scheepswerf af wil. ‘Het college wil een soort boulevard aan de rivier ontwikkelen met dekade als entree naar het water. In dat stadsgezicht past eenscheepswerf niet. Dat snap ik; Grave is een prachtig, oud stadje. Ik had best opengestaan voor verplaatsing, als ze het me hadden gevraagd.’

De gemeenteraad stelt eind 2011 dit voor: Van Kessel mag bouwen, het college moet met hem praten over verhuizing en als dat niet lukt, mag hij blijven zitten waar hij zit. ‘Die avond knalden de champagnekurken. Eindelijk kon ik verder.’

Maar de blijdschap duurt niet lang. ‘Na een maand of twee had ik nog geen vergunning gezien, dus vroeg ik de gemeente waar dat papiertje bleef.’ In een gesprek zegt de wethouder dat hij de motie van de raad zal negeren. ‘Hij zei doodleuk dat hij een nieuw bestemmingsplan had, met de bepaling van een maximale lengte van 110 meter voor scheepsbouw. Mijn advocaat moest ik tegenhouden om de wethouder niet aan zijn stropdas over tafel te trekken, zo boos was die.’

‘’Ik moest mijn advocaat tegenhouden om de wethouder niet aan zijn stropdas over tafel te trekken, zo boos was die.’’

En hijzelf? ‘Tot dan leefde ik in eenroes. Maar op dat moment was hetof alle lucht uit me vloeide. Ik wasmurw. En de klap kwam nog harderaan omdat ik net dacht dat we aande gang konden. Drie maandenerna moest ik surseance aanvragen.De schulden waren opgelopen tot ruim €2 mln.’ Ondanks nieuwebemiddelingspogingen van de raad,provincie en zelfs de toenmaligeminister van Economische Zaken, is het te laat. De werf gaat een maand later failliet.

Omdat zijn onroerend goed in een aparte bv zit, kan Van Kessel na jaren ‘bikkelen’ daar nog wat rendement uithalen. Hij start met een aantal oud-werknemers 3D Ship Engineering, dat zich richt op projectontwikkeling in de scheepsbouw, en redt zo nog een stukje van het bedrijf dat nog altijd op dezelfde locatie zit. Ironisch genoeg, liggen er nog steeds schepen aan de kade, die de loods en ligplaats van hem huren.

Sinds een jaar of twee gaan de zaken beter, maar Van Kessel denkt niet over uitbreiding. ‘Als je failliet bent gegaan, heb je toch een streepje bij je naam. Het is een klein wereldje, als er miljoenen aan vorderingen op je uitstaan, wie gaat je dan aanbetalen?’

Bovendien vertrouwt hij het niet meer om ‘in Grave voluit te gaan’. ‘Ik ben geschrokken hoeveel absolute macht een wethouder met een plannetje kan hebben. Als ondernemer ben ik gewend aan gecalculeerde risico’s. Maar dat je van achter zo getackeld kan worden, daar krijg ik nog steeds kortsluiting van in mijn hoofd.’

De gemeente Grave en de destijds betrokken wethouder zien af van commentaar op dit artikel.

Column Geurt Franzen in de Gelderlander: Scheiding.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 30-03-2019 09:02

De beeldspraak van burgemeester Roolvink van Grave is treffend. Hij heeft het over een huwelijk. Een heel modern huwelijk, met drie partners.

Dat zijn de drie gemeenten, Cuijk, Grave en Mill en Sint Hubert. Ze hebben een paar jaar geleden besloten de ambtenaren bij elkaar te voegen. Zonder te fuseren, hebben ze gekozen voor één ambtelijke organisatie.

Niet dat dat allemaal zo lekker werkt, hoor. Probeer als loodgieter maar eens onder drie bazen te werken die elk zo hun eigen idee hebben over hoe een huis gebouwd moet worden. ‘Harry, die wasbak zou toch híer komen!’ ‘Ja baas, maar van Maurice moest ik de leidingen dáár aanleggen.’ ‘Breek maar weer af, gvd!’ ‘Goed baas. Maar eerst die wc-pot afkitten.’ ‘Wat doet die wc-pot hier!’

Afijn, de ambtenaren werken zo goed en zo kwaad als het gaat onder één dak (niet echt, eigenlijk gewoon nog onder drie) en proberen zonder al te veel stress ‘s avonds op tijd aan de maaltijd te zitten. Een deel van het werk voor Mill doen ze in Grave, een deel van het werk voor Cuijk doen ze in Mill en een deel van het werk voor Grave doen ze in Cuijk.

Handig?

Ze zijn er blijkbaar aan gewend. Want ze zijn boos nu Cuijk een ander liefje heeft gevonden. Twee zelfs: Boxmeer en Sint Anthonis. En het is geen slippertje, om bij de beeldspraak van Roolvink te blijven, het is serieus. En dus komt er nu een scheiding. Zijn de ambtenaren net een beetje gewend aan de ene driehoeksverhouding, moeten ze zich voorbereiden op een andere relatie.Weet je hoe het is met scheidingen? De kinderen zijn altijd de klos. Maar doormodderen is ook niet alles.

Dus even doorbijten, ambtenaren. Het is maar tijdelijk. Straks kruipen ze echt wel met zijn vijven in één bed

14/11/2008: Robert van Kessel van Scheepswerf Grave wint Rabobank Ondernemersprijs

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 25-02-2019 18:00

Robert bewondert zijn welverdiende aanwinst.

Het bestuur van Graveon had deze succesvolle

ondernemer aangedragen bij de organisatie

Gabrina van Staveren van Omroep Brabant is benieuwd naar reactie echtgenote van Robert.

“Goed voorbeeld van ondernemerschap”.

Hij grijpt zijn kans waar en wanneer deze zich voordoet. “Zijn jeugdige dynamiek werkt aanstekelijk en hij weet zijn mensen met enthousiasme meer dan gemiddeld te motiveren” aldus een passage uit het juryrapport.

Hij heeft bewezen over doorzettingsvermogen te beschikken, want zijn bedrijf kent al decennialang ruimtelijke belemmeringen en dient een moeilijke markt.

Met die toekomst zit het dus wel goed en dankzij zijn mooie eindproducten weet hij ook nog eens voldoende nieuwe medewerkers te motiveren voor het vak van scheepsbouwer.

Hij droeg zijn prijs, zoals beloofd, op aan alle industriele ondernemingen in deze regio.

Een erkenning.

Grave kan trots zijn op deze ondernemer!!!

In het fotoarchief vind U een diapresentatie van de avond in de schouwburg van Cuijk.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.