Nieuws van D66 inzichtelijk

21 documenten

Proef met fietsvlonders in de Muntel en de Vliert

D66 D66 s-Hertogenbosch 28-02-2020 15:56

De gemeente gaat bij wijze van proef extra tijdelijke stallingen maken waar inwoners hun fiets op straat kunnen stallen. Deze ‘fietsvlonders’ komen er na eerdere vragen van D66.

In de woonwijken in en rondom de binnenstad zijn de stoepen vaak smal en hebben de bewoners geen eigen schuur of andere plek om de fiets te stallen. Dat levert hinder en soms zelfs onveilige situaties op. Om meer veilige stallingsruimte op straat te maken voor fietsen en straten voor iedereen prettiger te maken om in te wonen, vroeg D66 in juni  van dit jaar of de gemeente bereid is om een pilot te starten met fietsvlonders. Een fietsvlonder is een plank met daarop 4 fietsbeugels met plek voor 8 fietsen. Veelal worden deze geplaatst op wat eerst een parkeerplek voor de auto was.

De gemeente heeft inmiddels samen met bewoners van de Muntel en de Vliert gezocht naar geschikte locaties. Op de Aartshertogenlaan en de Van der Weeghensingel zijn de eerste fietsvlonders al geplaatst. Tijdens een proefperiode van drie maanden bekijken de gemeente en de buurt samen of er voldoende draagvlak is voor een permanente fietsenstalling.

Raadslid Geert Verbruggen: “De fietsvlonder heeft zich bewezen in steden als Rotterdam en Den Haag. Fietsvlonders zijn een redelijk eenvoudige maatregel om de problematiek van gestalde fietsen op specifieke plekken op een duurzame en vernieuwende manier op te lossen. Hiermee werken we aan een plezierige, veilige en bereikbare leefomgeving. We zijn als fractie blij dat de gemeente start met deze proef. De insteek vinden we erg positief, vooral omdat de bewoners nadrukkelijk worden betrokken om samen tot een oplossing te komen.”

Bekijk hier het filmpje dat we met Geert opnamen bij de fietsvlonder aan de Van der Weeghensingel.

Proef met fietsvlonders in de Muntel en de Vliert

D66 D66 s-Hertogenbosch 28-02-2020 15:56

De gemeente gaat bij wijze van proef extra tijdelijke stallingen maken waar inwoners hun fiets op straat kunnen stallen. Deze ‘fietsvlonders’ komen er na eerdere vragen van D66.

In de woonwijken in en rondom de binnenstad zijn de stoepen vaak smal en hebben de bewoners geen eigen schuur of andere plek om de fiets te stallen. Dat levert hinder en soms zelfs onveilige situaties op. Om meer veilige stallingsruimte op straat te maken voor fietsen en straten voor iedereen prettiger te maken om in te wonen, vroeg D66 in juni  van dit jaar of de gemeente bereid is om een pilot te starten met fietsvlonders. Een fietsvlonder is een plank met daarop 4 fietsbeugels met plek voor 8 fietsen. Veelal worden deze geplaatst op wat eerst een parkeerplek voor de auto was.

De gemeente heeft inmiddels samen met bewoners van de Muntel en de Vliert gezocht naar geschikte locaties. Op de Aartshertogenlaan en de Van der Weeghensingel zijn de eerste fietsvlonders al geplaatst. Tijdens een proefperiode van drie maanden bekijken de gemeente en de buurt samen of er voldoende draagvlak is voor een permanente fietsenstalling.

Raadslid Geert Verbruggen: “De fietsvlonder heeft zich bewezen in steden als Rotterdam en Den Haag. Fietsvlonders zijn een redelijk eenvoudige maatregel om de problematiek van gestalde fietsen op specifieke plekken op een duurzame en vernieuwende manier op te lossen. Hiermee werken we aan een plezierige, veilige en bereikbare leefomgeving. We zijn als fractie blij dat de gemeente start met deze proef. De insteek vinden we erg positief, vooral omdat de bewoners nadrukkelijk worden betrokken om samen tot een oplossing te komen.”

Bekijk hier het filmpje dat we met Geert opnamen bij de fietsvlonder aan de Van der Weeghensingel.

Fietsenrekken bij bushaltes gewenst! Help ons mee

D66 D66 Zeist 01-10-2019 13:53

Herkennen jullie dit?

Geen fietsenrekken bij bushaltes. Stoep en gras worden vol gezet en geleide lijnen genegeerd.

Terwijl we juist willen dat mensen vaker de fiets pakken en met het OV reizen.

Wil je ons helpen?

Als je zo’n halte tegen komt, met een lading fietsen erbij. Maak dan een foto en mail die naar ons raadslid Sietse Bunge met de naam van de halte. Dan hopen we dat we dit kunnen verbeteren

d66sietske@gmail.com

Meer stallingsplekken voor fietsers

D66 D66 s-Hertogenbosch 08-09-2019 14:50

In juni van dit jaar vroeg D66 de gemeente om creatieve oplossingen voor de overlast van geparkeerde fietsen, zoals een fietsvlonder. Uit de beantwoording van de vragen blijkt dat de gemeente nu aan de slag gaat om meer en betere voorzieningen aan te leggen voor het stallen van de fiets. Bijvoorbeeld door parkeervakken in te ruilen voor stallingsplekken. De gemeente kiest daarbij om via een positieve insteek het stallingsgedrag te beïnvloeden.

Met name in de binnenstad, maar ook in de schil van vooroorlogse wijken rondom de binnenstad, veroorzaken grote aantallen gestalde fietsen op straat hinder. Het gemeentebestuur erkent dat er op bepaalde locaties te veel fietsen zijn geparkeerd die hinder kunnen veroorzaken en dat een oplossing gewenst is. De insteek is om op een positieve manier fietsers te stimuleren om hun fiets op een meer geschikte plek te parkeren. Dat kan op meerdere manieren, bijvoorbeeld met een fietsvlonder en (tijdelijke) vakken zoals ‘Vakje fiets’. De gemeente is vorige week al begonnen met de eerste stappen (Vakje fiets aan de Hoge Steenweg) en is van plan om hiermee verder te gaan.

Raadslid Geert Verbruggen: “De reactie van het college van B en W is erg positief. Ook D66 is voor het bieden van meer en betere kansen om je fiets te parkeren. De gemeente gaat samen met bewoners en ondernemers op zoek naar een oplossing. Of het een fietsvlonder wordt, wordt nog nader bekeken. De insteek hierbij vinden we erg positief, want door dergelijke trajecten samen in te gaan komen er oplossingen met een breed draagvlak. Een fietsvlonder is een middel om de hinder van geparkeerde fietsen samen met de buurt op te lossen. Het gaat wat D66 betreft vooral om de beweging en het doel dat we samen willen bereiken. Het doel is nu duidelijk: het probleem van te veel geparkeerde fietsen op bepaalde locaties oplossen. En nu is er ook een duidelijke gezamenlijk wil om dit aan te pakken.”

D66 ’s-Hertogenbosch is blij met de wijze waarop de hinder aangepakt gaat worden en kijkt uit naar de verdere aanpak waarbij geparkeerde fietsen geen problemen meer veroorzaken.

Meer stallingsplekken voor fietsers

D66 D66 s-Hertogenbosch 08-09-2019 14:50

In juni van dit jaar vroeg D66 de gemeente om creatieve oplossingen voor de overlast van geparkeerde fietsen, zoals een fietsvlonder. Uit de beantwoording van de vragen blijkt dat de gemeente nu aan de slag gaat om meer en betere voorzieningen aan te leggen voor het stallen van de fiets. Bijvoorbeeld door parkeervakken in te ruilen voor stallingsplekken. De gemeente kiest daarbij om via een positieve insteek het stallingsgedrag te beïnvloeden.

Met name in de binnenstad, maar ook in de schil van vooroorlogse wijken rondom de binnenstad, veroorzaken grote aantallen gestalde fietsen op straat hinder. Het gemeentebestuur erkent dat er op bepaalde locaties te veel fietsen zijn geparkeerd die hinder kunnen veroorzaken en dat een oplossing gewenst is. De insteek is om op een positieve manier fietsers te stimuleren om hun fiets op een meer geschikte plek te parkeren. Dat kan op meerdere manieren, bijvoorbeeld met een fietsvlonder en (tijdelijke) vakken zoals ‘Vakje fiets’. De gemeente is vorige week al begonnen met de eerste stappen (Vakje fiets aan de Hoge Steenweg) en is van plan om hiermee verder te gaan.

Raadslid Geert Verbruggen: “De reactie van het college van B en W is erg positief. Ook D66 is voor het bieden van meer en betere kansen om je fiets te parkeren. De gemeente gaat samen met bewoners en ondernemers op zoek naar een oplossing. Of het een fietsvlonder wordt, wordt nog nader bekeken. De insteek hierbij vinden we erg positief, want door dergelijke trajecten samen in te gaan komen er oplossingen met een breed draagvlak. Een fietsvlonder is een middel om de hinder van geparkeerde fietsen samen met de buurt op te lossen. Het gaat wat D66 betreft vooral om de beweging en het doel dat we samen willen bereiken. Het doel is nu duidelijk: het probleem van te veel geparkeerde fietsen op bepaalde locaties oplossen. En nu is er ook een duidelijke gezamenlijk wil om dit aan te pakken.”

D66 ’s-Hertogenbosch is blij met de wijze waarop de hinder aangepakt gaat worden en kijkt uit naar de verdere aanpak waarbij geparkeerde fietsen geen problemen meer veroorzaken.

KijkopSteenbergen.nlAfgelopen ...

D66 D66 Steenbergen 14-04-2019 20:55

Vanavond live van Fleur Gräper-van ...

D66 D66 Groningen 14-03-2019 10:07

Vanavond live van Fleur Gräper-van Koolwijk horen waarom 🚲 bij ons op één staat? Kom dan ook ook naar het fietscafe☕️ bij Spaak georganiseerd door Fietsersbond! #fietspartij #kiesvoordetoekomst

Ook snelle fiets moet welkom zijn op snelfietspad

D66 D66 Zuid-Holland 13-03-2019 21:02

De afgelopen jaren is hard gewerkt aan het verbeteren van de fietsinfrastructuur in de provincie. D66 wil dat de fiets een goed alternatief kan zijn voor woon-werk- en woon-schoolverkeer. Zeker met de komst van de elektrische fiets, is de fiets ook op de middellange afstand een alternatief voor de auto.

Steeds meer Nederlanders kopen een elektrische fiets, waaronder ook een steeds groter aandeel speed-pedelecs. Deze laatste categorie snelfietsen is bij uitstek geschikt om grotere afstanden af te leggen, maar heeft maar beperkt toegang tot fietspaden omdat zij gelijk wordt gesteld aan een bromfiets.

D66 is van mening dat het onwenselijk is om snelle fietsen te weren van snelfietspaden, zeker omdat die routes nu juist bedoeld zijn om fietsers snel en veilig van A naar B te brengen. Statenlid Paul Breitbarth: “Fietssnelwegen zijn breed, geasfalteerd en goed verlicht. Op deze fietspaden zouden ook snelle fietsen welkom moeten zijn. De afgelopen jaren is flink geïnvesteerd in meer fietsverbindingen en dat wil D66 in de volgende periode opnieuw doen. Ik heb dan ook vragen gesteld aan het college over de toegankelijkheid van deze provinciale snelfietspaden.”

Peter Paul Lippinkhof is zo’n forens die gekozen heeft om een speed-pedelec aan te schaffen. “Ik ga graag op de fiets naar mijn werk, ook al is dat een flink eind fietsen. In Zuid-Holland ligt een steeds uitgebreider netwerk met mooie fietspaden. Het is jammer dat ik daar met mijn milieuvriendelijke, snelle ebike volgens de regels geen gebruik van mag maken.”

Vanavond is Tom Rustebiel bij het ...

D66 D66 Groningen 01-11-2018 08:27

Vanavond is Tom Rustebiel bij het fietsdebat van Spaak Groningen. Samen met wethouder en lijstrekker Paul de Rook zet hij zich in om fietsen in Groningen nog aantrekkelijker te maken. Maar wat is eigenlijk de snelste vervoersvorm in Groningen? Onze wethouder Paul de Rook ging op de fiets een heuse TopGear-challenge aan met de auto én het OV. 🚴‍♂️🚂🚗 Wie wint? Bekijk 't hieronder! 👇

Plaatsmaken voor fietsen

D66 D66 Zuid-Holland 27-06-2018 10:56

Stientje van Veldhoven kondigde eerder deze maand 200.000 forensen uit de auto te halen door te investeren in nieuwe fietsroutes en extra fietsenstallingen bij stations. Door slim samen te werken met de regio is er 250 miljoen euro beschikbaar voor het Fietsenplan van het kabinet. “Goed nieuws”, zegt Chris de Vor, programmamanager bereikbaarheid bij de gemeente Leiden. In ‘zijn’ stad is binnen Zuid-Holland het tekort aan stallingen het grootst. 

“Leiden is een echte fietsstad. Altijd al geweest. Dat komt natuurlijk omdat we een studentenstad zijn, maar ook omdat er relatief veel omliggende woonkernen op fietsafstand van Leiden liggen, zoals Oegstgeest, Warmond, Leiderdorp en Voorschoten. Met de komst van de e-bike is woon-werkverkeer vanuit plaatsen die wat verder liggen, zoals Katwijk en Voorhout, nu ook prima met de fiets te doen. Tel daar de aandacht voor gezond en duurzaam bij op en het fietsverkeer groeit harder dan wij hadden wij ooit voor ogen hadden. Een ontwikkeling waar we trots op zijn.”

Gedragsverandering “De stijging van het aantal fietsers stelt Leiden wel voor praktische uitdagingen”, vervolgt De Vor. “Bijvoorbeeld hoe we regionale routes laten aansluiten op de fietspaden in de stad en hoe we het tekort aan stallingen kunnen oplossen. We zijn nu bezig met het aanleggen van kleinschalige inpandige stallingen, zoals die bij de Waag, zodat er in de binnenstad voldoende ruimte komt voor fietsen. Hierbij houden we natuurlijk ook rekening met e-bikes en bakfietsen; de diversiteit aan fietsen is tegenwoordig enorm. En hiermee zijn we er nog niet. Er is ook een gedragsverandering nodig. Mensen zijn zo gewend om hun fiets te parkeren waar het maar uitkomt. Het wegzetten van je fiets in een stalling, moeten wij met z’n allen nog leren.”

Cofinanciering “Onze grootste zorg is echter het gebied rondom het station. Met een tekort aan 20.000 plaatsen heeft Leiden – na Amsterdam en Utrecht – het grootste fietsenstallingsprobleem in Nederland. Het bedrag dat nodig is om dit op te lossen (zo’n 45 miljoen euro) hebben we als gemeente niet. We kunnen niet anders dan aankloppen bij het Rijk en zijn afhankelijk van regionale programma’s. De Vor is dan ook blij dat Provinciale Staten meteen inspelen op het plan van staatsecretaris Van Veldhoven en de afgelopen maanden al geld hebben gereserveerd om samen met het Rijk te investeren in fietspaden en -stallingen. “Dat is voor ons echt een impuls.” Statenlid Paul Breitbarth reageert: “Het tekort aan fietsenstallingen zal natuurlijk niet van vandaag op morgen zijn opgelost, maar met cofinanciering vanuit het Rijk en de provincie kan Leiden flinke stappen zetten. Ruimbaan voor de fiets!”