Nieuws van politieke partijen in Delft inzichtelijk

3 documenten

Deelfietsen in Delft, vervoer van de toekomst? (Mobike)

Studenten Techniek In Politiek (STIP) Studenten Techniek In Politiek (STIP) Delft 02-05-2019 18:30

Je hebt ze vast al in Delft zien staan; de oranje fietsen van Mobike. Het zijn deelfietsen die iedereen kan gebruiken en die jou overal in Delft kunnen brengen. Maar de gestalde fietsen staan inmiddels ook steeds vaker in de weg, daarom is het belangrijk dat de gemeente bewuste keuzes maakt over deelfietsen.

Mobike – een aanwinst of een vloek?

Onafhankelijk Delft Onafhankelijk Delft Delft 16-12-2018 19:21

Sinds maart 2018 kom je ze overal tegen, je kunt er in Delft bijna niet meer omheen: de oranje deelfietsen van het bedrijf Mobike. In het eerste kwartaal ongeveer 100 deelfietsen en nu, het vierde kwartaal, staat de teller al rond de 830.

De mobike is efficiënt in gebruik en de totale hoeveelheid fietsen neemt af. Dit is positief aangezien er een groeiend tekort aan stallingscapaciteit voor fietsen is. Maar er zijn duidelijke signalen van overlast. De gebruikers moeten opgevoed worden, de fietsen worden overal geparkeerd/neergegooid en dit leidt tot onnodige ergernis.

Mobike heeft ruim 10.000 geregistreerde gebruikers en hun aantal groeit nog steeds. Een mobike wordt gemiddeld 2x per dag gebruikt. De meeste trips waren, zoals verwacht, tussen de treinstations, de binnenstad, de TU en studentencomplexen. Hieruit kun je opmaken dat de deelfiets grotendeels gebruikt wordt door studenten.

Het wachten was ook op de evaluatie en het gesprek van de wethouder met Mobike. Afgelopen donderdag is de evaluatie besproken in de commissievergadering R&V en heb ik mijn teleurstelling uitgesproken over het resultaat, de conclusie en de afspraken. Er zijn afspraken gemaakt maar we zijn nu al een maand verder en een verbetering is niet echt zichtbaar. De fietsen zwerven nog steeds door de hele stad en staan nog steeds gestald op de parkeer-verbodszones. Het is te hopen dat er snel duidelijkheid komt of de Mobikes een ‘eigen plek’ kunnen krijgen in de stations fietsenstalling.

Mobike heeft aan de wethouder toegezegd betere communicatie en toelichting te geven en de gebruikers te beboeten die de fietsen bij het station, op de Markt of buiten de gemeentegrens achterlaten. Er gaat geëxperimenteerd worden met parkeer-verbodszones rond de grachten, om te voorkomen dat gestalde fietsen te water raken. Mobike gaat ook telefonisch contact opnemen met gebruikers die fietsen structureel foutparkeren. We gaan het zien, eens kijken of er snel verbetering optreedt.

Al met al ben ik wel van mening dat het gebruik van een deelfiets een positieve aanvulling is en bijdraagt aan een gezonde stad. De voordelen wegen zwaarder dan de nadelen. Ik heb gesproken met verschillende gebruikers afgelopen week en zij zullen de deelfiets laten staan als deze alleen op vaste haal- en dropzones te verkrijgen is. Het schiet dan zijn doel voorbij, men zal zich afkeren van dit systeem en weer een eigen fiets aanschaffen. En dat is dus niet de bedoeling.

Een nieuwe evaluatie zal plaatsvinden aan het eind van het academische jaar 2018/2019. Waarschijnlijk zullen er dan meer aanbieders op de markt zijn. Dat is positief, een monopolie positie wordt voorkomen voor Mobike. Deelvervoer aanbieder Hely is de Delftse markt al aan het aftasten en heeft plannen voor een mobiliteit hub in de Schoenmaker plantage, de voorbereidingen voor een pilot liggen al klaar.

Tot slot een gouden tip: bij overlast of parkeren op de no-parkingzones kun je een foto sturen met het mobike ID-nummer naar service.nl@mobike.com of per Whatsapp 0643842938. De fiets wordt opgehaald en Mobike gaat in gesprek met degene die de fiets daar achtergelaten heeft.

Sylvia Grobben

D66 presenteert negen fietsspeerpunten

D66 D66 Delft 21-11-2017 16:23

Delft is een echte fietsstad en daar wil D66 op blijven inzetten. Daarom presenteerde D66 Delft vandaag de negen speerpunten voor een fietsvriendelijker Delft. D66 wil drukke fietsroutes in Delft veiliger maken, goede, liefst stoplichtvrije, doorgaande fietsroutes en fietsparkeren beter regelen.

Delft fietsstad

Fietsen is met wandelen de schoonste en gezondste vorm van vervoer en daarom een belangrijk punt in het verkiezingsprogramma van D66 Delft. De grote hoeveelheid fietsen in Delft veroorzaakt soms problemen zoals blokkeringen van stoepen. Raadslid Martina Huijsmans over Delft fietsstad: “Er zijn steden in de wereld die dromen van zoveel fietsen als in Delft. Dat grote aantal fietsers betekent dat we ruim baan voor de fiets moeten maken.”

Doorgaande fietsroutes

D66 kent vele drukke fietsroutes met name de fietsroutes van en naar de TU Delft. D66 wil dat deze routes overzichtelijke kruisingen bevatten waarbij fietsers geen scherpe bochten hoeven te maken. Ook wil D66 investeren in nieuwe hoogwaardige fietsverbindingen om de bestaande verbinding te ontlasten. Over de Schie moeten er twee nieuwe bruggen komen en een fietstunnel onder het spoor ter hoogte van de Kruithuisweg. Huijsmans: “Nu de elektrische fiets al vanzelfsprekend is, wil D66 investeren in fietssnelwegen naar Rotterdam, Den Haag, Pijnacker, Nootdorp en Midden Delfland. Hiermee maken we de elektrische fiets een serieuze optie voor forenzen op de fiets.”

Realistische fietsparkeerplekken

D66 ziet ook dat de veelheid aan fietsen op enkele plaatsen tot problemen leidt en wil hier een realistisch beleid op dat de problemen aanpakt. Vooral in het centrum geeft fietsparkeren overlast bij bewoners en voetgangers. D66 pleit er voor dat flitsparkeren nog steeds dicht bij de bestemming kan. Voor een 10-minuten boodschap ga je niet je fiets in een stalling 300 meter verderop zetten. Langparkeerders zetten bij voorkeur hun fiets in gratis stallingen. De gemeente kan bewoners en ondernemers meer stimuleren hun fiets inpandig te parkeren. Bij nieuwe ontwikkelingen zijn bewoners en ondernemers zelf verantwoordelijk voor hun fietsstalling, eventueel met een bijdrage van de gemeente. Bij hotspots zoals supermarkten, studentenvereniging en sportscholen wil D66 Delft experimenteren met fietsvlonders of het omvormen van één parkeerplek tot meerdere fietsparkeerplekken. D66 wil dat de gemeente actiever handhaaft op weesfietsen en verkeerd geparkeerde fietsen. Weesfietsen kan de gemeente wat D66 betreft sneller weghalen. Zo wordt Delft een nog betere fietsstad.