Iedere Leidenaar is ermee bekend: overvolle fietsenstallingen, bezette stoepen op de Hooigracht en de Breestraat, en geen plek voor de bakfiets op de markt op zaterdag. Met een grote studentenpopulatie is de aanwezigheid van de fiets geen vreemd gewaarwording in Leiden, en ook de stimulering van het fietsgebruik in plaats van de auto leidt tot groeiend aantal rijwielen. Beide goede ontwikkelingen, maar ze brengen ook een onoverzichtelijke en soms zelfs gevaarlijke fietsenchaos met zich mee. De stad staat op sommige plekken vol met 'weesfietsen' (fietsen - vaak kapot - die geen aanwijsbare eigenaar meer hebben) en fietswrakken. De gemeente heeft moeite met het identificeren en wegvoeren van dit type fiets. Toen de CDA-fractie vorige maand met de Leidse handhavers meeliep, gaven dezen aan dat het niet altijd duidelijk is wanneer iets een weesfiets of wrak is of niet. Sommige studenten blijven bijvoorbeeld doorfietsen tot er echt alleen nog een frame over is - en gelijk hebben ze. Enfin, niet altijd gemakkelijk te handhaven dus. Een ander probleem zijn de drukke punten die Leiden kent. Denk aan Leiden Centraal, Leiden Lammenschans, de Breestraat of andere plekken in de binnenstad. Mensen die komen winkelen, de Schouwburg bezoeken, naar musea of de kroeg gaan komen vaak tegelijk op de fiets op dezelfde plekken. Uitstekend voor de lokale economie en een levendige binnenstad, maar in de zonder voldoende stallingsmogelijkheden funest voor een opgeruimd straatbeeld. Het geeft de binnenstad van Leiden een rommelig, soms chaotisch beeld. Een groot deel van de oplossing ligt dus in het faciliteren van meer stallingsmogelijkheden. Na lang aandringen komt er uitbreiding van fietsparkeerplekken bij Lammenschans, en ook bij Leiden Centraal komen extra fietsparkeerplekken. Hard nodig, dus dat zijn goede ontwikkelingen. Wat het CDA betreft moet er nog iets meer vaart worden gemaakt met deze ontwikkelingen. Het College wil het gebruik van de fiets stimuleren. De fiets staat op 1, en het CDA kan deze gedachte omarmen. Om een leefbare stad te houden is het goed dat mensen - wanneer mogelijk - gebruik maken van de fiets in plaats van de auto. Daarnaast komen er de komende jaren nog meer studenten naar de stad. Ook dat vind het CDA een mooie ontwikkeling: Leiden staat goed op de kaart! De hieraan verbonden groei van fietsgebruik moet dan echter wel gepaard gaan met een flinke uitbreiding van fietsparkeerplekken. De gemeente moet bijvoorbeeld nog meer op zoek naar plekken voor fietsenstallingen, openingstijden van bestaande stallingen kunnen worden uitgebreid en ondernemers die kansen zien in het uitbaten van fietsparkeren moeten daartoe uitgedaagd worden. Kortom: meer fietsen = meer fietsenrekken. Fiets 'm erin! Wilt u het CDA iets meegeven, mail dan naarfractie@cdaleiden.nlof neem contact op met CDA woordvoerder Bereikbaarheid, Jonathan Provoost,j.provoost@gemeenteraadleiden.nl