Nieuws van politieke partijen in Zuid-Holland inzichtelijk

2 documenten

Ook snelle fiets moet welkom zijn op snelfietspad

D66 D66 Zuid-Holland 13-03-2019 21:02

De afgelopen jaren is hard gewerkt aan het verbeteren van de fietsinfrastructuur in de provincie. D66 wil dat de fiets een goed alternatief kan zijn voor woon-werk- en woon-schoolverkeer. Zeker met de komst van de elektrische fiets, is de fiets ook op de middellange afstand een alternatief voor de auto.

Steeds meer Nederlanders kopen een elektrische fiets, waaronder ook een steeds groter aandeel speed-pedelecs. Deze laatste categorie snelfietsen is bij uitstek geschikt om grotere afstanden af te leggen, maar heeft maar beperkt toegang tot fietspaden omdat zij gelijk wordt gesteld aan een bromfiets.

D66 is van mening dat het onwenselijk is om snelle fietsen te weren van snelfietspaden, zeker omdat die routes nu juist bedoeld zijn om fietsers snel en veilig van A naar B te brengen. Statenlid Paul Breitbarth: “Fietssnelwegen zijn breed, geasfalteerd en goed verlicht. Op deze fietspaden zouden ook snelle fietsen welkom moeten zijn. De afgelopen jaren is flink geïnvesteerd in meer fietsverbindingen en dat wil D66 in de volgende periode opnieuw doen. Ik heb dan ook vragen gesteld aan het college over de toegankelijkheid van deze provinciale snelfietspaden.”

Peter Paul Lippinkhof is zo’n forens die gekozen heeft om een speed-pedelec aan te schaffen. “Ik ga graag op de fiets naar mijn werk, ook al is dat een flink eind fietsen. In Zuid-Holland ligt een steeds uitgebreider netwerk met mooie fietspaden. Het is jammer dat ik daar met mijn milieuvriendelijke, snelle ebike volgens de regels geen gebruik van mag maken.”

Plaatsmaken voor fietsen

D66 D66 Zuid-Holland 27-06-2018 10:56

Stientje van Veldhoven kondigde eerder deze maand 200.000 forensen uit de auto te halen door te investeren in nieuwe fietsroutes en extra fietsenstallingen bij stations. Door slim samen te werken met de regio is er 250 miljoen euro beschikbaar voor het Fietsenplan van het kabinet. “Goed nieuws”, zegt Chris de Vor, programmamanager bereikbaarheid bij de gemeente Leiden. In ‘zijn’ stad is binnen Zuid-Holland het tekort aan stallingen het grootst. 

“Leiden is een echte fietsstad. Altijd al geweest. Dat komt natuurlijk omdat we een studentenstad zijn, maar ook omdat er relatief veel omliggende woonkernen op fietsafstand van Leiden liggen, zoals Oegstgeest, Warmond, Leiderdorp en Voorschoten. Met de komst van de e-bike is woon-werkverkeer vanuit plaatsen die wat verder liggen, zoals Katwijk en Voorhout, nu ook prima met de fiets te doen. Tel daar de aandacht voor gezond en duurzaam bij op en het fietsverkeer groeit harder dan wij hadden wij ooit voor ogen hadden. Een ontwikkeling waar we trots op zijn.”

Gedragsverandering “De stijging van het aantal fietsers stelt Leiden wel voor praktische uitdagingen”, vervolgt De Vor. “Bijvoorbeeld hoe we regionale routes laten aansluiten op de fietspaden in de stad en hoe we het tekort aan stallingen kunnen oplossen. We zijn nu bezig met het aanleggen van kleinschalige inpandige stallingen, zoals die bij de Waag, zodat er in de binnenstad voldoende ruimte komt voor fietsen. Hierbij houden we natuurlijk ook rekening met e-bikes en bakfietsen; de diversiteit aan fietsen is tegenwoordig enorm. En hiermee zijn we er nog niet. Er is ook een gedragsverandering nodig. Mensen zijn zo gewend om hun fiets te parkeren waar het maar uitkomt. Het wegzetten van je fiets in een stalling, moeten wij met z’n allen nog leren.”

Cofinanciering “Onze grootste zorg is echter het gebied rondom het station. Met een tekort aan 20.000 plaatsen heeft Leiden – na Amsterdam en Utrecht – het grootste fietsenstallingsprobleem in Nederland. Het bedrag dat nodig is om dit op te lossen (zo’n 45 miljoen euro) hebben we als gemeente niet. We kunnen niet anders dan aankloppen bij het Rijk en zijn afhankelijk van regionale programma’s. De Vor is dan ook blij dat Provinciale Staten meteen inspelen op het plan van staatsecretaris Van Veldhoven en de afgelopen maanden al geld hebben gereserveerd om samen met het Rijk te investeren in fietspaden en -stallingen. “Dat is voor ons echt een impuls.” Statenlid Paul Breitbarth reageert: “Het tekort aan fietsenstallingen zal natuurlijk niet van vandaag op morgen zijn opgelost, maar met cofinanciering vanuit het Rijk en de provincie kan Leiden flinke stappen zetten. Ruimbaan voor de fiets!”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.