Nieuws van politieke partijen in s-Hertogenbosch inzichtelijk

4 documenten

Proef met fietsvlonders in de Muntel en de Vliert

D66 D66 s-Hertogenbosch 28-02-2020 15:56

De gemeente gaat bij wijze van proef extra tijdelijke stallingen maken waar inwoners hun fiets op straat kunnen stallen. Deze ‘fietsvlonders’ komen er na eerdere vragen van D66.

In de woonwijken in en rondom de binnenstad zijn de stoepen vaak smal en hebben de bewoners geen eigen schuur of andere plek om de fiets te stallen. Dat levert hinder en soms zelfs onveilige situaties op. Om meer veilige stallingsruimte op straat te maken voor fietsen en straten voor iedereen prettiger te maken om in te wonen, vroeg D66 in juni  van dit jaar of de gemeente bereid is om een pilot te starten met fietsvlonders. Een fietsvlonder is een plank met daarop 4 fietsbeugels met plek voor 8 fietsen. Veelal worden deze geplaatst op wat eerst een parkeerplek voor de auto was.

De gemeente heeft inmiddels samen met bewoners van de Muntel en de Vliert gezocht naar geschikte locaties. Op de Aartshertogenlaan en de Van der Weeghensingel zijn de eerste fietsvlonders al geplaatst. Tijdens een proefperiode van drie maanden bekijken de gemeente en de buurt samen of er voldoende draagvlak is voor een permanente fietsenstalling.

Raadslid Geert Verbruggen: “De fietsvlonder heeft zich bewezen in steden als Rotterdam en Den Haag. Fietsvlonders zijn een redelijk eenvoudige maatregel om de problematiek van gestalde fietsen op specifieke plekken op een duurzame en vernieuwende manier op te lossen. Hiermee werken we aan een plezierige, veilige en bereikbare leefomgeving. We zijn als fractie blij dat de gemeente start met deze proef. De insteek vinden we erg positief, vooral omdat de bewoners nadrukkelijk worden betrokken om samen tot een oplossing te komen.”

Bekijk hier het filmpje dat we met Geert opnamen bij de fietsvlonder aan de Van der Weeghensingel.

Proef met fietsvlonders in de Muntel en de Vliert

D66 D66 s-Hertogenbosch 28-02-2020 15:56

De gemeente gaat bij wijze van proef extra tijdelijke stallingen maken waar inwoners hun fiets op straat kunnen stallen. Deze ‘fietsvlonders’ komen er na eerdere vragen van D66.

In de woonwijken in en rondom de binnenstad zijn de stoepen vaak smal en hebben de bewoners geen eigen schuur of andere plek om de fiets te stallen. Dat levert hinder en soms zelfs onveilige situaties op. Om meer veilige stallingsruimte op straat te maken voor fietsen en straten voor iedereen prettiger te maken om in te wonen, vroeg D66 in juni  van dit jaar of de gemeente bereid is om een pilot te starten met fietsvlonders. Een fietsvlonder is een plank met daarop 4 fietsbeugels met plek voor 8 fietsen. Veelal worden deze geplaatst op wat eerst een parkeerplek voor de auto was.

De gemeente heeft inmiddels samen met bewoners van de Muntel en de Vliert gezocht naar geschikte locaties. Op de Aartshertogenlaan en de Van der Weeghensingel zijn de eerste fietsvlonders al geplaatst. Tijdens een proefperiode van drie maanden bekijken de gemeente en de buurt samen of er voldoende draagvlak is voor een permanente fietsenstalling.

Raadslid Geert Verbruggen: “De fietsvlonder heeft zich bewezen in steden als Rotterdam en Den Haag. Fietsvlonders zijn een redelijk eenvoudige maatregel om de problematiek van gestalde fietsen op specifieke plekken op een duurzame en vernieuwende manier op te lossen. Hiermee werken we aan een plezierige, veilige en bereikbare leefomgeving. We zijn als fractie blij dat de gemeente start met deze proef. De insteek vinden we erg positief, vooral omdat de bewoners nadrukkelijk worden betrokken om samen tot een oplossing te komen.”

Bekijk hier het filmpje dat we met Geert opnamen bij de fietsvlonder aan de Van der Weeghensingel.

Meer stallingsplekken voor fietsers

D66 D66 s-Hertogenbosch 08-09-2019 14:50

In juni van dit jaar vroeg D66 de gemeente om creatieve oplossingen voor de overlast van geparkeerde fietsen, zoals een fietsvlonder. Uit de beantwoording van de vragen blijkt dat de gemeente nu aan de slag gaat om meer en betere voorzieningen aan te leggen voor het stallen van de fiets. Bijvoorbeeld door parkeervakken in te ruilen voor stallingsplekken. De gemeente kiest daarbij om via een positieve insteek het stallingsgedrag te beïnvloeden.

Met name in de binnenstad, maar ook in de schil van vooroorlogse wijken rondom de binnenstad, veroorzaken grote aantallen gestalde fietsen op straat hinder. Het gemeentebestuur erkent dat er op bepaalde locaties te veel fietsen zijn geparkeerd die hinder kunnen veroorzaken en dat een oplossing gewenst is. De insteek is om op een positieve manier fietsers te stimuleren om hun fiets op een meer geschikte plek te parkeren. Dat kan op meerdere manieren, bijvoorbeeld met een fietsvlonder en (tijdelijke) vakken zoals ‘Vakje fiets’. De gemeente is vorige week al begonnen met de eerste stappen (Vakje fiets aan de Hoge Steenweg) en is van plan om hiermee verder te gaan.

Raadslid Geert Verbruggen: “De reactie van het college van B en W is erg positief. Ook D66 is voor het bieden van meer en betere kansen om je fiets te parkeren. De gemeente gaat samen met bewoners en ondernemers op zoek naar een oplossing. Of het een fietsvlonder wordt, wordt nog nader bekeken. De insteek hierbij vinden we erg positief, want door dergelijke trajecten samen in te gaan komen er oplossingen met een breed draagvlak. Een fietsvlonder is een middel om de hinder van geparkeerde fietsen samen met de buurt op te lossen. Het gaat wat D66 betreft vooral om de beweging en het doel dat we samen willen bereiken. Het doel is nu duidelijk: het probleem van te veel geparkeerde fietsen op bepaalde locaties oplossen. En nu is er ook een duidelijke gezamenlijk wil om dit aan te pakken.”

D66 ’s-Hertogenbosch is blij met de wijze waarop de hinder aangepakt gaat worden en kijkt uit naar de verdere aanpak waarbij geparkeerde fietsen geen problemen meer veroorzaken.

Meer stallingsplekken voor fietsers

D66 D66 s-Hertogenbosch 08-09-2019 14:50

In juni van dit jaar vroeg D66 de gemeente om creatieve oplossingen voor de overlast van geparkeerde fietsen, zoals een fietsvlonder. Uit de beantwoording van de vragen blijkt dat de gemeente nu aan de slag gaat om meer en betere voorzieningen aan te leggen voor het stallen van de fiets. Bijvoorbeeld door parkeervakken in te ruilen voor stallingsplekken. De gemeente kiest daarbij om via een positieve insteek het stallingsgedrag te beïnvloeden.

Met name in de binnenstad, maar ook in de schil van vooroorlogse wijken rondom de binnenstad, veroorzaken grote aantallen gestalde fietsen op straat hinder. Het gemeentebestuur erkent dat er op bepaalde locaties te veel fietsen zijn geparkeerd die hinder kunnen veroorzaken en dat een oplossing gewenst is. De insteek is om op een positieve manier fietsers te stimuleren om hun fiets op een meer geschikte plek te parkeren. Dat kan op meerdere manieren, bijvoorbeeld met een fietsvlonder en (tijdelijke) vakken zoals ‘Vakje fiets’. De gemeente is vorige week al begonnen met de eerste stappen (Vakje fiets aan de Hoge Steenweg) en is van plan om hiermee verder te gaan.

Raadslid Geert Verbruggen: “De reactie van het college van B en W is erg positief. Ook D66 is voor het bieden van meer en betere kansen om je fiets te parkeren. De gemeente gaat samen met bewoners en ondernemers op zoek naar een oplossing. Of het een fietsvlonder wordt, wordt nog nader bekeken. De insteek hierbij vinden we erg positief, want door dergelijke trajecten samen in te gaan komen er oplossingen met een breed draagvlak. Een fietsvlonder is een middel om de hinder van geparkeerde fietsen samen met de buurt op te lossen. Het gaat wat D66 betreft vooral om de beweging en het doel dat we samen willen bereiken. Het doel is nu duidelijk: het probleem van te veel geparkeerde fietsen op bepaalde locaties oplossen. En nu is er ook een duidelijke gezamenlijk wil om dit aan te pakken.”

D66 ’s-Hertogenbosch is blij met de wijze waarop de hinder aangepakt gaat worden en kijkt uit naar de verdere aanpak waarbij geparkeerde fietsen geen problemen meer veroorzaken.