Deelfietsbedrijven moeten per 2020 een vergunning aanvragen voordat zij in Rotterdam fietsen mogen plaatsen. Dat wordt vandaag besloten in de gemeenteraad. GroenLinks wethouder Bokhove (mobiliteit) wil hiermee de kwaliteit van de bedrijven verbeteren en overlast van verkeerd geplaatste fietsen voorkomen.

GroenLinks volgt de ontwikkeling van deelsystemen met interesse. Deze voertuigen kunnen namelijk ook autoritten vervangen. Tot nu toe kon de gemeente helemaal geen eisen stellen aan deze bedrijven. Dat wordt met dit vergunningstelsel wel mogelijk. Zo komt er een maximum aantal fietsen, moeten bedrijven goed bereikbaar zijn en zorgen dat de fietsen in goede staat zijn. Tevens kunnen alleen schone vormen van deelmobiliteit een vergunning krijgen.

Raadslid Jeroen Postma: “Mobiliteit in Rotterdam is continu in verandering.  We hebben de O-bikes zien komen en gaan, de Felyx-scooters zijn niet meer weg te denken en nu zijn er elektrische fietsen van Uber in de stad. Daar waren tot nu eigenlijk nauwelijks regels voor. Dat zorgde soms voor overlast of een slechte kwaliteit. Het is goed dat onze wethouder nu een vergunningsplicht heeft ingevoerd. Zo kan Rotterdam op het mobiliteitsvlak gecontroleerd blijven vergroenen én vernieuwen.”