Delft is een echte fietsstad en daar wil D66 op blijven inzetten. Daarom presenteerde D66 Delft vandaag de negen speerpunten voor een fietsvriendelijker Delft. D66 wil drukke fietsroutes in Delft veiliger maken, goede, liefst stoplichtvrije, doorgaande fietsroutes en fietsparkeren beter regelen.

Delft fietsstad

Fietsen is met wandelen de schoonste en gezondste vorm van vervoer en daarom een belangrijk punt in het verkiezingsprogramma van D66 Delft. De grote hoeveelheid fietsen in Delft veroorzaakt soms problemen zoals blokkeringen van stoepen. Raadslid Martina Huijsmans over Delft fietsstad: “Er zijn steden in de wereld die dromen van zoveel fietsen als in Delft. Dat grote aantal fietsers betekent dat we ruim baan voor de fiets moeten maken.”

Doorgaande fietsroutes

D66 kent vele drukke fietsroutes met name de fietsroutes van en naar de TU Delft. D66 wil dat deze routes overzichtelijke kruisingen bevatten waarbij fietsers geen scherpe bochten hoeven te maken. Ook wil D66 investeren in nieuwe hoogwaardige fietsverbindingen om de bestaande verbinding te ontlasten. Over de Schie moeten er twee nieuwe bruggen komen en een fietstunnel onder het spoor ter hoogte van de Kruithuisweg. Huijsmans: “Nu de elektrische fiets al vanzelfsprekend is, wil D66 investeren in fietssnelwegen naar Rotterdam, Den Haag, Pijnacker, Nootdorp en Midden Delfland. Hiermee maken we de elektrische fiets een serieuze optie voor forenzen op de fiets.”

Realistische fietsparkeerplekken

D66 ziet ook dat de veelheid aan fietsen op enkele plaatsen tot problemen leidt en wil hier een realistisch beleid op dat de problemen aanpakt. Vooral in het centrum geeft fietsparkeren overlast bij bewoners en voetgangers. D66 pleit er voor dat flitsparkeren nog steeds dicht bij de bestemming kan. Voor een 10-minuten boodschap ga je niet je fiets in een stalling 300 meter verderop zetten. Langparkeerders zetten bij voorkeur hun fiets in gratis stallingen. De gemeente kan bewoners en ondernemers meer stimuleren hun fiets inpandig te parkeren. Bij nieuwe ontwikkelingen zijn bewoners en ondernemers zelf verantwoordelijk voor hun fietsstalling, eventueel met een bijdrage van de gemeente. Bij hotspots zoals supermarkten, studentenvereniging en sportscholen wil D66 Delft experimenteren met fietsvlonders of het omvormen van één parkeerplek tot meerdere fietsparkeerplekken. D66 wil dat de gemeente actiever handhaaft op weesfietsen en verkeerd geparkeerde fietsen. Weesfietsen kan de gemeente wat D66 betreft sneller weghalen. Zo wordt Delft een nog betere fietsstad.