Nieuws van politieke partijen in Grave inzichtelijk

9 documenten

Graafse Meedenker Louis Sparidans: Grave is er uit!!

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 03-12-2019 18:52

De gemeente Grave is er uit.

Onze wethouder van financiën, de heer Rick Joosten,  is een blije man. U kent hem nog wel van zijn uitspraak vorig jaar: ‘we hebben in Grave geld zat’. Maar desondanks gaan de gemeentelijke belastingen in 2020 toch met meer dan 10% omhoog, gemiddeld variërend van 11,2 tot 13,6 procent . Het is maar dat u het weet, dan kunt u er alvast op rekenen en eventueel geld opzij leggen, want de hogere aanslag komt er spoedig na nieuwjaar weer aan.

Het gaat vooral om de onroerendezaakbelasting en om de afvalstoffenheffing. Een zelfstandig Grave mag wat kosten, moet u maar denken. In Cuijk ben je een stuk goedkoper uit. Een eigenaar/bewoner van een huis daar betaalt volgend jaar ‘slechts’ 4,9% meer. Ook Boxmeer staat er financieel stukken beter voor.

Onze LPG (Lokale Partij Grave) is faliekant tegen een referendum, opiniepeiling of wat dan ook om te zien of de inwoners van Grave nog steeds zelfstandig willen blijven. De LPG weet het zeker: zij heeft daarvoor uw stem helemaal niet nodig!

In Mill daarentegen krijgen de inwoners wél de mogelijkheid van een referendum. Wat denkt u dat ze gaan kiezen? Zou u dat ook wel willen? Vergeet het maar!  Daar helpt geen moedertje lief aan.

Onze burgemeester lacht in zijn vuistje. Alleen hijzelf en zijn vrouw weten samen wat het beste zou zijn voor Grave. Maar dat vertelt hij verder aan niemand anders!

Louis Sparidans

GEMEENTEN SCHIETEN WEINIG OP MET STIKSTOFPLANNEN

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave GroenLinks Grave 14-11-2019 13:00

Eindjes

Woensdag kondigde het kabinet aan dat op korte termijn de snelheid op snelwegen wordt verlaagd, varkenshouderijen worden gesaneerd en de uitstoot van vee wordt verminderd door ander veevoer. Maar de koepel van de Nederlandse gemeenten ziet vooral losse eindjes, waardoor het onduidelijk blijft welke bouwprojecten kunnen doorgaan. Uit de onderliggende berekeningen van het RIVM, die het kabinet gebruikte voor haar plannen, blijkt dat de voordelen van de maatregelen in het westen van het land onvoldoende zullen zijn om de stikstofuitstoot van bouwactiviteiten te compenseren. Met name in de kustgebieden blijft de stikstofdepositie te hoog.

Drempelwaarde

Volgens de VNG zijn gemeenten beter geholpen door een vastgestelde drempelwaarde. Nu blijft er onzekerheid, zegt VNG-bestuurder Boudewijn Revis, tevens wethouder in Den Haag. ‘Wat de maatregelen nu precies betekenen voor individuele gemeenten en wanneer woningbouwprojecten weer van start kunnen, is nog te onduidelijk. Dat betekent dat ook voor de bouwsector de onzekerheid voortduurt, terwijl gemeenten klaar staan met plannen. Er wachten nu mensen op een woning en daarom moeten we nu weer snel aan de slag.’

Rijksprojecten

In de brief die het kabinet gisteren naar de Tweede Kamer stuurde, staat dat projecten “waar nood en maatschappelijke inpact het grootst is” voorrang krijgen. De VNG hoopt niet dat het kabinet daarmee vooral rijksprojecten bedoelt. ‘Gemeenten weten bij uitstek waar de nood hoog is en verwachten daarom als gelijkwaardige partner aan tafel te zitten bij de toewijzing van projecten met voorrang. Het kan niet zo zijn dat rijks- en andere projecten voorrang krijgen en dat de gemeentelijke projecten het sluitstuk van de verdeling vormen.’

Positiever

De provincie Noord-Brabant, een van de regio’s die wèl profiteren van de kabinetsmaatregelen, reageerde aanmerkelijk positiever op de plannen. Dat het kabinet de plannen voor de verbreding van een aantal rijkswegen in de provincie door laat gaan, kan op instemming rekenen. Maar de maatregelen zijn slechts het eerste begin, zegt de provincie in een eerste reactie. ‘Er is meer nodig. Met name de gebiedsgerichte aanpak, met onder meer aankopen en transitie van landbouwbedrijven rondom N2000 gebieden, conform het advies van de commissie Remkes, blijft nodig. Brabant roept het Rijk op om ook hiervoor op korte termijn nadere afspraken te maken de provincies.’

Natuurregels

Gedeputeerde Rik Grashoff (Natuur, Water en Milieu, GroenLinks) ziet vooralsnog weinig heil in de kabinetsplannen om de natura2000-regels voor natuurgebieden te veranderen. ‘De slechte effecten van stikstofneerslag in natuur los je op door minder stikstof en met natuurherstel, niet door te morrelen aan natuurbeschermingsregels.’

Vergoeding bij WOZ-bezwaar mogelijk op de schop

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 28-10-2019 07:02

Moet er paal en perk worden gesteld aan de vergoeding van proceskosten voor WOZ-bezwaarmakers? Deze markt voor een groeiend aantal commerciële bureaus wordt binnenkort tegen het licht gehouden. Volgend jaar zomer verwacht het kabinet de uitkomsten, waaruit zal blijken of aanpassingen wenselijk zijn.

Dat schrijft minister Dekker voor Rechtsbescherming in een brief aan de Tweede Kamer. Het onderzoek wordt uitgevoerd door het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC). Aanleiding voor de studie is dat de procedures ‘in toenemende mate’ worden gevoerd door bureaus die werken op basis van ‘no cure no pay’. Gemeenten ergeren zich aan die bureaus, onder andere omdat de vergoedingen vaak nauwelijks in verhouding zouden staan tot de gemaakte kosten.

De gemeente Maastricht riep eerder op hier kritisch naar te kijken. Na de toezegging van Dekker volgde nog een brief uit het Zuiden aan de Tweede Kamer. Het college had gehoopt dat de minister zou ingaan op de argumenten voor aanpassing van het Besluit proceskosten bestuursrecht (Bpb), zoals Maastricht ‘mede namens diverse andere gemeenten’ bepleitte. Niet alleen het verdienmodel van de bureaus zit hen dwars, zo onderstreepten ze.

Het gaat er bijvoorbeeld ook om dat de vergoeding van proceskosten, die kan worden geïncasseerd als de WOZ-waarde te hoog blijkt te zijn vastgesteld, niet gerelateerd is aan het financieel belang daarbij van de bezwaarmaker. ‘Een verlaging van de OZB-aanslag van de eigenaar met enkele tientjes staat tegenover een rekening van 700 tot 1000 euro van het bureau dat hem of haar vertegenwoordigt,’ schrijft Maastricht.

Voorstel beeldvormende avond fusie voetbalverenigingen en krediet nieuwe sportaccommodatie..

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 16-08-2019 08:47

GraverMaat: A.s. dinsdag vergadert de agendacommissie over de vergaderagenda.

In IBabs staat het volgende over de nieuwe sportaccommodatie.

Op maandag 26 augustus is er een openbare bijeenkomst voor alle raadsleden en commissieleden.

Ook belangstellenden zijn van harte welkom.

De STAVAZA wordt besproken.

Datum: maandag 26 augustus.

Tijd: 19.30 – 22.00 uur

Locatie:Raadszaal Grave

Op 12 februari heeft de raad van Grave een amendement aangenomen, waarin hij een aantal voorwaarden stelt aan de kredietverstrekking voor een nieuwe sportaccommodatie.

In de RIB 2019-21 heeft het college de raad geïnformeerd over de voortgang m.b.t. de vernieuwing sportpark Kranenhof.

Vervolgens is de raad op 11 juni door de wethouder en een vertegenwoordiging van de voetbalverenigingen bijgepraat over de stand van zaken.

Op 16 september (raadsvergadering) staat zowel het krediet als de wensen en bedenkingen geagendeerd.

Het voorstel is om als volgt de avond vorm te geven:

Doel:

Beeldvormende avond voor de raads- en commissieleden, waarin ze uitleg krijgen en de mogelijkheid hebben om vragen te stellen. Vragen kunnen vooraf ook al schriftelijk worden aangekondigd, zodat men zich hierop kan voorbereiden.

Opzet:

Openbare avond, zodat iedereen er kennis van kan nemen.

Fracties (in ieder geval de woordvoerders en mogelijk hun ondersteuning) nemen plaats in de cirkel.

Overige belangstellenden nemen plaats op de publieke tribune.

Avond wordt live (alleen geluid) uitgezonden.

Voorgesteld programma:

19.30 uur Welkomstwoord en inleiding door wethouder Joosten.

19.40 uur Stand van zaken door voetbalverenigingen.

19.55 uur Uitleg (financiële) gevoeligheidsanalyse door Stichting Waarborgfonds Sport + gerichte vragen beantwoorden.

20.30 uur Uitleg overeenkomst door Stichting Vereniging en Recht + gerichte vragen beantwoorden

21.00 uur Uitleg breed verkeerskundig onderzoek door Met Graumans + gerichte vragen beantwoorden (telefonisch gesproken op 5 augustus, heeft aangegeven dat hij op zijn vroegst om 20.30 uur in Grave kan zijn vanwege een afspraak in de kop van Noord-Holland tot 18.00 uur)

21.30 uur Overige vragen

Uiterlijk 22.00 uur: einde

Vervolg

Vervolgens kan in de commissievergadering I&B op 10 september de oordeelsvorming plaatsvinden en op 16 september ter besluitvorming aan de raad worden voorgelegd

‘NIEUWE FRAUDEAANPAK ONDERVANGT PROBLEMEN GOED’

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave VVD Grave 25-06-2019 03:55

‘NIEUWE FRAUDEAANPAK ONDERVANGT PROBLEMEN GOED’

Geschreven door Ben Martini op

. Gepost in Nieuws en actualiteiten

Experts op het gebied van handhaving van de Participatiewet zien vooruitgang in een conceptwetsvoorstel van dat ervoor moet zorgen dat uitkeringsfraude met vermogen in het buitenland niet meer loont. Staatssecretaris Tamara van Ark (Sociale Zaken en Werkgelegenheid, VVD) maakte het voorstel zaterdag bekend.

Uitkeringsrecht herleeft

Tot nu toe geldt dat een fraudeur opnieuw een uitkering kan krijgen na te zijn betrapt op het bezitten van vermogen in het buitenland. Doordat het teruggevorderde bedrag als schuld wordt afgetrokken van de waarde van het aangetroffen vermogen, komt iemand mogelijk onder de vermogensgrens terecht waardoor het recht op uitkering herleeft. Daarom worden boetes en vorderingen in het kader van socialezekerheidsfraude binnenkort niet meer als schuld meegenomen in de vermogenstoets. Behalve fraude minder lonend te maken, hoopt de staatssecretaris hiermee ook gemeenten verder aan te zetten tot het aanpakken van uitkeringsfraude met vermogen in het buitenland.

Onrechtvaardig

‘In hoofdlijnen helemaal prima’, luidt het verdict van Hans Nacinovic, als jurist gespecialiseerd in de Participatiewet. ‘Iemand die wél eerlijk is over het vermogen en zijn of haar huis in Turkije aan de straatstenen niet gesleten krijgt, zit ook zonder uitkeringsrecht. Dat bij fraudeurs het uitkeringsrecht herleefde, is onrechtvaardig naar de mensen die eerlijk zijn over hun vermogen en het daarom zonder uitkeringsrecht moeten stellen.’

/index.php/1884-herindeling-op-komst-in-noord-brabant

/index.php/1882-woz-taxaties-in-alle-gemeenten-marktconform

LTO WIL PAAL EN PERK OZB-TARIEF BEDRIJVEN

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 30-04-2019 16:33

LTO WIL PAAL EN PERK OZB-TARIEF BEDRIJVEN

Geschreven door Ben Martini op

. Gepost in Nieuws en actualiteiten

LTO Nederland wil dat er een regeling komt die gemeenten dwingt de stijging van de ozb-tarieven voor het bedrijfsleven te begrenzen.

Volgens een analyse van de koepelorganisatie voor de land- en tuinbouw komt de verhoging van de ozb-tarieven voor het grootste deel ten laste van bedrijven. Burgers zouden vaker worden ontzien.

Buitengebied

Uit recente cijfers in de Atlas van de lokale lasten 2019 van het Groningse onderzoeksinstituut Coelo blijkt dat veel gemeenten de lasten voor bedrijven laten stijgen. Bij ruim zestig gemeenten stijgen ze ten opzichte van vorig jaar met 6 tot 52,5 procent. Een analyse van LTO van de ozb-tarieven van alle 355 gemeenten maakt duidelijk dat burgers meer worden ontzien. Sinds 2014 kreeg het bedrijfsleven verhoudingsgewijs de grootste stijgingen voor de kiezen: bij 97 procent van de gemeenten namen de verschillen toe. Een agrariër in het buitengebied van Zwolle betaalt volgens LTO bijvoorbeeld ruim 5 keer meer aan ozb dan een burger, voor dezelfde WOZ-waarde aan stenen. Bij 70 procent van de gemeenten ligt die verhouding boven de 3 en bij 97 procent boven de 2.

/index.php/1748-jeugdzorg-ook-in-2018-gestegen

/index.php/1746-zeg-maar-tegen-de-minister-dat-we-dit-niet-gaan-doen

HUISEIGENAAR ZIET LOKALE LASTEN 2,7 PROCENT STIJGEN

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 27-03-2019 11:29

Huishoudens met een eigen woning betalen dit jaar gemiddeld 2,7 procent meer belasting aan de gemeente, de provincie en het waterschap. De gemeentelijke lasten stijgen gemiddeld 3,5 procent, de waterschapslasten 2,3 procent en de provinciale lasten 0,3 procent.

Dat blijkt uit de Atlas van de Lokale Lasten die COELO vandaag presenteert. COELO is een onderzoeksinstituut verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Bloemendaal duurst

Een meerpersoonshuishouden met een koopwoning betaalt gemiddeld 1.264 euro aan gemeente (740 euro), provincie (185 euro) en waterschap (339 euro). De duurste plek om te wonen is Bloemendaal (2.051 euro); de goedkoopste Gilze en Rijen (995 euro).

Ook huurders betalen gemiddeld 2,7 procent meer dan vorig jaar: 812 euro. Daarvan gaat 368 euro naar de gemeente, 185 euro naar de provincie en 259 euro naar het waterschap. De duurste plek om te wonen voor huurders is Midden-Delfland (1.157 euro); de goedkoopste plek is De Ronde Venen (485 euro).

Ozb

Eigenaar-bewoners betalen gemiddeld 281 euro onroerendezaakbelasting (ozb), 8 euro meer dan vorig jaar. Het gemiddelde ozb-tarief voor woningen stijgt 3,2 procent. De grootste stijgingen en dalingen vinden we in gemeenten die dit jaar zijn gefuseerd. In de voormalige gemeenten Oud-Beijerland (nu deel van Hoeksche Waard) daalt het tarief 22 procent, in de voormalige gemeente Neerijnen (nu deel van West Betuwe) stijgt het met 41 procent. Na een fusie wordt in de hele nieuwe gemeente hetzelfde tarief gehanteerd. Fusiepartners die een relatief hoog (Oud-Beijerland) of laag (Neerijnen) tarief hadden krijgen dan te maken met relatief sterke veranderingen.

Afvalstoffenheffing

Meerpersoonshuishoudens – zowel huurders als woningeigenaren – zijn gemiddeld 263 euro kwijt aan afvalstoffenheffing. Dat is 5,7 procent meer dan vorig jaar. Dat is een veel sterkere stijging dan in voorgaande jaren. Dat komt doordat het rijk de afvalstoffenbelasting met 139 procent heeft verhoogd. Die belasting wordt betaald door afvalverwerkers. Zij rekenen de kosten door aan gemeenten. Het bedrag dat een meerpersoonshuishouden aan de afvalstoffenheffing betaalt loopt uiteen van 37 euro in Nijmegen tot 419 euro in Enkhuizen.

Nog geen verdere openbaarheid WOZ-waarden niet-woningen

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 07-03-2019 18:33

Belangrijkste conclusie in het rapport is pas te besluiten over verdergaande openbaarheid van WOZ-waarden van niet-woningen op het moment dat meerjarige ervaring is opgedaan met de openbaarmaking van WOZ-waarden via het WOZ-waardeloket. Gedacht wordt daarbij aan een periode van vijf jaar sinds de ingebruikname van het WOZ-waardeloket.

Op 26 februari heeft de staatssecretaris van Financiën het rapport aangeboden aan de Tweede Kamer. Het rapport is opgesteld door een werkgroep onder voorzitterschap van het ministerie van BZK. De overige leden van de werkgroep zijn vertegenwoordigers van de VNG, de Waarderingskamer, de Unie van Waterschappen en het ministerie van Financiën. Aanleiding voor het rapport is de afspraak gemaakt in het bestuurlijk overleg van 14 september 2016 om de verdere mogelijkheden voor de WOZ-gegevens als open data te onderzoeken.

FUSIE: ARGUMENTEN BOVEN EMOTIES

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave PvdA Grave 28-02-2019 07:11

Geschreven door Ben Martini op

. Gepost in Nieuws en actualiteiten

Acht jaar lang was een discussie over de bestuurlijke toekomst van Waterland politiek onbespreekbaar. Dat taboe is er af: alle scenario's worden nu tegen het licht gehouden. Dat gebeurt nadrukkelijk op basis van argumenten in plaats van emoties. Alle geledingen in de samenleving worden actief bij het debat betrokken.

Drie fasen

In het Waterlandse coalitieakkoord 2018-2022 is opgenomen dat de raad uiterlijk in 2020 een besluit moet nemen over de bestuurlijke toekomst van Waterland, maar verantwoordelijk wethouder Ton van Nieuwkerk (PvdA) gaat er nu vanuit dat dit eind december gaat gebeuren. Drie scenario’s worden daarbij bekeken: zelfstandig blijven, ambtelijke fusie of bestuurlijke fusie. Het proces om tot een finaal besluit te komen, is in drie fasen opgeknipt. ‘Fase drie noem ik steeds het echte debat. Dat is het debat met de inwoners van alle kernen’, aldus Van Nieuwkerk. Dat zal in mei/juni plaatsvinden.

Objectief

De eerste twee fases ziet Van Nieuwkerk dan ook voornamelijk als voorbereiding op het debat met de inwoners. De wethouder zag er geen heil in om inwoners met een dik rapport om de oren te slaan, op basis waarvan de discussie over de bestuurlijke toekomst zou kunnen worden gevoerd. ‘Ik was op zoek naar iets objectiefs, iets transparants en iets overzichtelijks.’ Hij kwam uit bij de Argumentenfabriek, die de eerste fase heeft ontworpen en begeleid.

/index.php/1578-oost-nederland-loopt-warm-voor-database-met-privecamera-s

/index.php/1576-gemeenten-moeten-bijspringen-bij-miljoenentekort-veiligheidsregio

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.