Nieuws van politieke partijen over SGP inzichtelijk

69 documenten

SGP faliekant tegen EU-belasting

SGP SGP Nederland 27-05-2020 00:00

De Europese Commissie wil belasting gaan heffen. Daarmee zetten ze een wissel om. Lees hier de reactie van Europarlementariër Bert-Jan Ruissen en Tweede Kamerlid Roelof Bisschop.

De SGP is faliekant tegen de voorstellen van de Europese Commissie waarin voor het eerst in de geschiedenis EU-belastingen worden ingevoerd, een fonds van 750 miljard euro met geld dat overgeheveld wordt naar landen die hun financiën en economie niet op orde hebben en een forse verhoging van de EU-meerjarenbegroting.

“Met dit voorstel om de eerste EU-belasting in te voeren, gaat een wissel om”, zegt Kamerlid Roelof Bisschop van de SGP. “Als dit doorgezet wordt, is het een historische stap. Het begint met een heffing voor grote bedrijven, maar je kunt op je klompen aanvoelen dat het eindigt met nog veel meer belastingen, voor iedereen.”

"Dit voorstel getuigt van machtshonger,” zegt Europarlementariër Bert-Jan Ruissen. "We zijn voor hulp aan elkaar in moeilijke tijden, solidariteit, maar dat hoeft niet via een geldstroom van Noord- naar Zuid-Europa. Ook niet door de nationale bevoegdheid voor belastingheffing over te dragen aan Brussel. In dat geval maak je zo’n geldstroom zelfs permanent. Dat wil ik absoluut niet.”

"Dit voorstel komt voort uit een gevaarlijke combinatie: partijen die een grotere EU willen en landen die meer geld willen. We moeten ons niet laten meeslepen door deze wervelwind”, zegt Ruissen. “We weten nog niet eens de omvang van de economische crisis. En zelfs Italië kan met ruim 2400 miljard euro schuld nog steeds direct geld lenen op de financiële markt, zonder de EU. Dit is een verdere stap naar een Europese staat. Daar ga ik niet in mee.”

De SGP vindt dat de huidige EU-begroting voldoende mogelijkheden heeft om probleemgebieden te helpen, bijvoorbeeld via de fondsen voor regionale ontwikkeling. Bovendien ligt er al een pakket van maar liefst 540 miljard aan leningen waar EU-lidstaten uit kunnen putten. “De SGP zal de Nederlandse regering dan ook steunen als ze voet bij stuk houdt en niet zwicht voor de druk van met name de grote en zuidelijke landen. Buigen we wel, dan is het einde zoek,” aldus de SGP’ers.

Al eerder pleitten de SGP-parlementariërs voor een onderzoek naar en draaiboeken voor een exitmogelijkheid uit de eurozone. Daarmee zouden alle lidstaten wel eens beter af kunnen zijn. Bert Jan Ruissen: "Voor sommige schuldenlanden kan een euro-exit en devaluatie een verstandiger uitkomst zijn. In elk geval gezonder dan miljarden euro's schuld te blijven opstapelen.”

Communicatie, je kunt niet zonder

CDA CDA SGP VVD PvdA Nunspeet 05-03-2020 13:31

Tijdens de raadsvergadering van 31 oktober 2019 heeft het CDA en mede ondertekend door de fracties van de SGP, VVD en PvdA/Groen Links, een motie: ā€œCommunicatie, een hoeksteen van de samenlevingā€, ingediend. In deze motie wordt het college opgeroepen om de externe communicatie, in welke vorm dan ook, met betrekking tot een door de gemeente opgedragen activiteit/opdracht of project zodanig te (laten) organiseren en in te richten dat de inwoners en bedrijven tijdig en duidelijk worden geĆÆnformeerd, zodat het voor de inwoners en bedrijven mogelijk wordt deze informatie tijdig te verwerken en daarop ā€“ voor zover van toepassing - te kunnen reageren. De aanleiding van de motie is te vinden in de wijze waarop er tijdens werkzaamheden aan de Harderwijkerweg in Hulshorst is gecommuniceerd. De motie sluit af met de oproep om de Commissie Algemeen Bestuur op de motie aan vinden de communicatie naar bedrijven en bewoners bij de voorbereiding en uitvoering van projecten belangrijk. Het college geeft in zijn reactie op de motie aan dat bij de werkzaamheden aan de Harderwijkerweg in Hulshorst de communicatie met de omgeving voor verbetering vatbaar was. Met name de planning van de werkzaamheden in relatie tot de communicatie, of beter andersom, de planning van de communicatie in relatie tot de planning van de werkzaamheden kon beter. Zo waren tijdens de eerste informatieavond de werkzaamheden al gestart, was de informatie soms te summier en was de communicatie gedurende de werkzaamheden niet altijd up to date, vooral ook door de bruikbaarheid van de nodige omleidingsroutes. Dit had beter gemoeten. En daar heeft het college van geleerd. De motie roept op om de externe communicatie, in welke vorm dan ook, met betrekking tot een door de gemeente opgedragen activiteit/opdracht of project zodanig te (laten) organiseren en in te richten dat de inwoners en bedrijven tijdig en duidelijk worden geĆÆnformeerd, zodat het voor de inwoners en bedrijven mogelijk wordt deze informatie tijdig te verwerken en daarop ā€“ voor zover van toepassing - te kunnen reageren. Het college geeft uitvoering aan deze oproep. Bij de voorbereiding van een werk, activiteit/project betrekken wij inwoners en bedrijven bij de invulling en uitwerking ervan. Voordat de uitvoering plaatsvindt worden belanghebbenden op de hoogte gesteld en ook tijdens de uitvoering vindt communicatie plaats. De vorm en intensiteit van communicatie en interactie is afhankelijk van het type activiteit/project en de plek in het proces. Wij hanteren verschillende in te zetten communicatiemiddelen die, ook weer afhankelijk van de eerder genoemde type activiteiten en plek in het proces kunnen worden ingezet. In de initiatieffase wordt vaak een informatiebrief/uitnodigingsbrief verzonden, gevolgd door Ć©Ć©n of meer informatieavonden in de voorbereidingsfase. Voordat de uitvoering start worden de aanwonenden op de hoogte gesteld, veelal door middel van een huis-aan-huis brief. Ook wordt ā€“ voor wat betreft de drie kleinere kernen) de Dorpsvereniging geĆÆnformeerd. Tijdens de uitvoering vindt, wanneer het nodig is communicatie plaats waarbij getracht wordt dit zo interactief en actueel mogelijk te doen, bijvoorbeeld door het inzetten van WhatsApp, het instellen van een klankbordgroep en ook het hebben van een vast aanspreekpunt voor de mensen in het gebied (bijvoorbeeld het 06-nummer van de uitvoerder). Na afronding van een activiteit/project vindt een evaluatie plaats. Tijdens de evaluatie wordt de inbreng van belanghebbenden meegewogen. Wij hebben goede ervaringen met deze wijze van werken en vinden het uitermate belangrijk dat iedereen tijdig, overzichtelijk en Ć©Ć©nduidig wordt geĆÆnformeerd over werkzaamheden, en de gevolgen en overlast daarvan. Het kan in sommige situaties zo zijn dat (onderdelen) van de communicatie door de uitvoerder van het werk wordt verzorgd. Maar als gemeente hebben en houden we de regie en zijn en blijven we te allen tijde eindverantwoordelijk.

Communicatie, je kunt niet zonder

CDA CDA SGP VVD PvdA Nunspeet 05-03-2020 13:31

Tijdens de raadsvergadering van 31 oktober 2019 heeft het CDA en mede ondertekend door de fracties van de SGP, VVD en PvdA/Groen Links, een motie: ā€œCommunicatie, een hoeksteen van de samenlevingā€, ingediend. In deze motie wordt het college opgeroepen om de externe communicatie, in welke vorm dan ook, met betrekking tot een door de gemeente opgedragen activiteit/opdracht of project zodanig te (laten) organiseren en in te richten dat de inwoners en bedrijven tijdig en duidelijk worden geĆÆnformeerd, zodat het voor de inwoners en bedrijven mogelijk wordt deze informatie tijdig te verwerken en daarop ā€“ voor zover van toepassing - te kunnen reageren. De aanleiding van de motie is te vinden in de wijze waarop er tijdens werkzaamheden aan de Harderwijkerweg in Hulshorst is gecommuniceerd. De motie sluit af met de oproep om de Commissie Algemeen Bestuur op de motie aan vinden de communicatie naar bedrijven en bewoners bij de voorbereiding en uitvoering van projecten belangrijk. Het college geeft in zijn reactie op de motie aan dat bij de werkzaamheden aan de Harderwijkerweg in Hulshorst de communicatie met de omgeving voor verbetering vatbaar was. Met name de planning van de werkzaamheden in relatie tot de communicatie, of beter andersom, de planning van de communicatie in relatie tot de planning van de werkzaamheden kon beter. Zo waren tijdens de eerste informatieavond de werkzaamheden al gestart, was de informatie soms te summier en was de communicatie gedurende de werkzaamheden niet altijd up to date, vooral ook door de bruikbaarheid van de nodige omleidingsroutes. Dit had beter gemoeten. En daar heeft het college van geleerd. De motie roept op om de externe communicatie, in welke vorm dan ook, met betrekking tot een door de gemeente opgedragen activiteit/opdracht of project zodanig te (laten) organiseren en in te richten dat de inwoners en bedrijven tijdig en duidelijk worden geĆÆnformeerd, zodat het voor de inwoners en bedrijven mogelijk wordt deze informatie tijdig te verwerken en daarop ā€“ voor zover van toepassing - te kunnen reageren. Het college geeft uitvoering aan deze oproep. Bij de voorbereiding van een werk, activiteit/project betrekken wij inwoners en bedrijven bij de invulling en uitwerking ervan. Voordat de uitvoering plaatsvindt worden belanghebbenden op de hoogte gesteld en ook tijdens de uitvoering vindt communicatie plaats. De vorm en intensiteit van communicatie en interactie is afhankelijk van het type activiteit/project en de plek in het proces. Wij hanteren verschillende in te zetten communicatiemiddelen die, ook weer afhankelijk van de eerder genoemde type activiteiten en plek in het proces kunnen worden ingezet. In de initiatieffase wordt vaak een informatiebrief/uitnodigingsbrief verzonden, gevolgd door Ć©Ć©n of meer informatieavonden in de voorbereidingsfase. Voordat de uitvoering start worden de aanwonenden op de hoogte gesteld, veelal door middel van een huis-aan-huis brief. Ook wordt ā€“ voor wat betreft de drie kleinere kernen) de Dorpsvereniging geĆÆnformeerd. Tijdens de uitvoering vindt, wanneer het nodig is communicatie plaats waarbij getracht wordt dit zo interactief en actueel mogelijk te doen, bijvoorbeeld door het inzetten van WhatsApp, het instellen van een klankbordgroep en ook het hebben van een vast aanspreekpunt voor de mensen in het gebied (bijvoorbeeld het 06-nummer van de uitvoerder). Na afronding van een activiteit/project vindt een evaluatie plaats. Tijdens de evaluatie wordt de inbreng van belanghebbenden meegewogen. Wij hebben goede ervaringen met deze wijze van werken en vinden het uitermate belangrijk dat iedereen tijdig, overzichtelijk en Ć©Ć©nduidig wordt geĆÆnformeerd over werkzaamheden, en de gevolgen en overlast daarvan. Het kan in sommige situaties zo zijn dat (onderdelen) van de communicatie door de uitvoerder van het werk wordt verzorgd. Maar als gemeente hebben en houden we de regie en zijn en blijven we te allen tijde eindverantwoordelijk.

In de toekomst meer ruimte voor woningbouw op de Baanderij

ChristenUnie ChristenUnie SGP Leiderdorp 18-02-2020 20:05

https://leiderdorp.christenunie.nl/k/n43028/news/view/1310977/1122616/Baanderij 1.jpg

Op maandagavond 17 februari stond de toekomst van de Baanderij op de agenda van het Politiek Forum. ChristenUnie-SGP heeft zich, net als andere fracties, uitgesproken voor een variant waarin meer ruimte komt voor woningbouw aan de Zijl en naast het voormalige ROC-terrein.

Meer woningbouw is alleen mogelijk als de verkeersafwikkeling op de Baanderij beter wordt. Het vele fietsverkeer naar Leiden via de Baanderij moet veel veiliger kunnen plaatsvinden, het kruispunt Rietschans – Touwbaan moet verbeterd worden en het verkeer dat nu via de Vogelwijk gaat, moet een betere en andere route krijgen.

Wij hebben ook aandacht gevraagd voor het groener en beter klimaat- en hittebestendig maken van de Baanderij, bijvoorbeeld door beter gebruik te maken van de vele watergangen.

Zie hieronder de bijdrage van ChristenUnie-SGP in het Politiek Forum.

PvdA in beeld voor nieuwe coalitie

PvdA PvdA SGP ChristenUnie Zwartewaterland 12-02-2020 21:05

De Partij van de Arbeid is gevraagd deel uit te gaan maken van het college van Zwartewaterland door de coalitiepartners Christen Unie en SGP. Om uit de bestuurlijke crisis te komen na het terugtreden van BGZ-wethouder Coster hebben de Christen Unie en de SGP verkennende gesprekken gevoerd om snel tot een stabiel bestuur te komen

Het bericht PvdA in beeld voor nieuwe coalitie verscheen eerst op PvdA Zwartewaterland.

Stoffer bepleit cultuuromslag bij belastingdienst

SGP SGP Nederland 22-01-2020 00:00

De problemen bij de belastingdienst zijn groot. De menselijke maat ontbreekt en mensen werden onterecht als fraudeurs neergezet. SGP-Kamerlid Chris Stoffer wil daarom een cultuuromslag. Lees hier zijn bijdrage aan het debat.

"Een cultuuromslag bij de Belastingdienst is broodnodig. De ouder die een toeslag aanvraagt, moet als mens behandeld worden. De ondernemer moet in het contact met de Belastingdienst niet als een nummer gezien worden. Iemand die de Belastingtelefoon belt, moet snel en op een goede manier geholpen worden. De Belastingdienst moet niet gezien worden als logge en nietsontziende organisatie, maar als een overheidsinstelling die meedenkt en meewerkt, in het belang van de burger. Je zou zeggen dat zulke zaken bij een overheidsinstantie wel op orde zijn, maar helaas.

De praktijk leert anders.En dus krijgen we een forse reorganisatie.

De Dienst wordt opgesplitst in drie onderdelen. We krijgen twee staatssecretarissen van Financiën. Wanneer we die krijgen, weten we nog niet. We zitten inmiddels ruim een maand zonder staatssecretaris, terwijl er een berg werk wacht. Enige haast lijkt mij wel op z’n plaats. Wanneer kunnen we de nieuwe staatssecretarissen verwachten?We zien een minister die grote ingrepen doet. Maar los je hiermee de onderliggende problemen op, zo vraag ik de minister? En wat heeft de minister in de afgelopen weken gedaan om die cultuuromslag te bereiken? Op papier klinken de daden van de minister allemaal prachtig. Maar wat heeft die ambtenaar bij de Belastingdienst nu concreet gemerkt van alle inspanningen van de minister? Graag een heldere reactie van de minister.Rol KamerDe problemen bij Belastingdienst zijn niet alleen te wijten aan de cultuur. Ook de Kamer heeft daar een rol in gespeeld. De politiek wilde namelijk in het verleden een ingewikkeld toeslagensysteem. Ook wij als Kamer hebben het de Belastingdienst niet bepaald makkelijker gemaakt. Ik zal in de tweede termijn met een motie daarom ook een handreiking aan de regering doen, om het toeslagenstelsel te vereenvoudigen. De Kamer moet de hand ook in eigen boezem steken!Evaluatie De Belastingdienst wordt gereorganiseerd. Ik roep de minister op om de evaluaties van eerdere reorganisaties hierbij nadrukkelijk mee te nemen. Er valt namelijk nog wel wat te leren van deze evaluaties. Het is belangrijk dat de gevolgen van de komende reorganisatie goed in de gaten worden gehouden. Vandaar mijn laatste vraag aan de minister van Financiën: hoe wordt deze komende reorganisatie geëvalueerd?Bredere problemen Goed dat de minister-president ook bij dit debat aanwezig is. De problemen bij de Belastingdienst staan niet op zichzelf. Ook bij andere uitvoeringsorganisaties, zoals het UWV en het CBR, schort het nogal eens aan de uitvoering. En dat is er tijdens de kabinetten Rutte niet beter op geworden. Wat is er de afgelopen tien jaar nu echt gedaan om een verbeteringsslag te maken? Ik maak me echt zorgen over de toestand van al die organisaties. Alles is de laatste jaren groter en centraler geworden. De overheid is steeds verder bij de mensen vandaan komen te staan. Is het niet tijd dat de overheid weer wat dichter bij de mensen komt te staan, is mijn vraag aan de minister-president. En hoe zou dat volgens de minister-president moeten gebeuren?

Marien Klein wethouderskandidaat SGP Neder-Betuwe

SGP SGP Neder-Betuwe 06-01-2020 00:00

PERSBERICHT

Opheusden, 6 januari 2020

‘Bankier’ Marien Klein SGP-wethouderskandidaat voor Neder-Betuwe

NEDER-BETUWE – De SGP-fractie van de gemeenteraad in Neder-Betuwe draagt Marien Klein voor als wethouderskandidaat. Marien Klein krijgt naar verwachting de portefeuille van zijn voorganger Hans Keuken, met onder andere financiën, jeugdzorg en onderwijs.

Marien Klein (45) is nu nog werkzaam als vermogensmanager bij de Rabobank in Gelderland-Zuid. Bij de laatste drie gemeenteraadsverkiezingen was hij campagneleider voor de SGP. Ook is hij al jaren actief als bestuurslid van de SGP-kiesvereniging Kesteren en van de gemeentelijke afdeling SGP Neder-Betuwe. Naast zijn politieke bestuursactiviteiten is Marien bestuurslid bij Regio-Ondernemers Betuwe, een ondernemersvereniging die strijdt tegen armoede.

Marien is gehuwd, vader van drie kinderen en woont sinds 1999 in Kesteren. “Ik vind het een mooie uitdaging en ben dankbaar dat ik voorgedragen word als wethouder”, zegt hij. “Ik kijk uit naar een mooie verbindende samenwerking met alle inwoners van Neder-Betuwe en een prettige samenwerking met collega-bestuurders, gemeenteraad, ambtelijke organisatie en alle partners om ons heen. Ik hoop en bid onze God om kracht, wijsheid en inzicht en zet mij graag in voor een sterk Neder-Betuwe”.

De fractie en het bestuur van de SGP zien in Marien een gedreven en motiverende bestuurder met veel aandacht voor de betrokkenheid van mensen, zowel inwoners als ambtenaren, die vanwege zijn jarenlange bancaire ervaring, ook goed op de financiën van de gemeente gaat passen.

Fractievoorzitter Dik Waasdorp geeft aan blij te zijn dat de fractie spoedig binnen de gemeente een nieuwe wethouder heeft gevonden: “Marien is een enthousiaste verbinder die graag draagvlak creëert. We hebben er alle vertrouwen in dat hij samen met het college en de raad verder gaat bouwen aan een mooi en sterk Neder-Betuwe.”

Marien zal naar verwachting eind februari of begin maart starten als wethouder. De wethoudersvacature ontstaat op 13 januari als Hans Keuken aan de slag gaat bij FTH Groep, bekend van Babypark. Hans is ruim 11 jaar wethouder geweest voor Neder-Betuwe. Op vrijdagmiddag 24 januari wordt met een receptie afscheid van hem genomen.

Voor meer informatie kunt u telefonisch contact opnemen met Dik Waasdorp, fractievoorzitter van de SGP Neder-Betuwe: 06-25093839

 

Vertrek wethouder Hans Keuken

SGP SGP Neder-Betuwe 11-12-2019 00:00

PERSBERICHT

Opheusden, 10 december 2019

SGP-wethouder Hans Keuken vertrekt

Op 6 december jongstleden heeft wethouder Keuken bij de gemeenteraad zijn ontslag ingediend. Na elf jaar namens de SGP wethouder te zijn geweest, gaat Keuken in het bedrijfsleven aan de slag.

Nadat Keuken vanaf 2006 ruim twee jaar raadslid van de gemeente Neder-Betuwe was, werd hij in 2008 wethouder. Die functie heeft hij ervaren als 'dynamisch, intensief, afwisselend, met heel mooie kanten maar ook met minder leuke ervaringen'. Terugkijkend zijn periode als wethouder schrijft Keuken in zijn ontslagbrief dat het wethouderschap naast boeiend ook lastig en kwetsbaar is.

Op 13 januari 2020 start Keuken in zijn nieuwe baan als HRM-manager bij FTH Groep. In die functie is Keuken onder meer verantwoordelijk voor het human resource management bij bedrijven als Babypark en Babydump. Keuken schrijft dat de gesprekken met FTH Groep hem veel positieve energie hebben opgeleverd en hem de overtuiging hebben gegeven deze stap op het juiste moment te zetten.

Met het vertrek van Keuken verliest Neder-Betuwe een ervaren politicus. Dik Waasdorp, fractievoorzitter van de SGP, waardeert het vele werk dat Keuken voor de gemeenschap heeft verricht: "Wij hebben Hans gedurende zijn jarenlange inzet voor Neder-Betuwe leren kennen als een gepassioneerd en betrokken politicus. Wij zijn Hans veel dank verschuldigd en wensen hem Gods zegen toe in zijn nieuwe baan."

Nu er een wethouderspost vrijkomt gaat de SGP-fractie op zoek naar een geschikte kandidaat. Daarbij is van belang dat die persoon een bijdrage kan leveren aan een bestuurskrachtige gemeente. De SGP-fractie hoopt op korte termijn een wethouderskandidaat aan de gemeenteraad voor te stellen.

Voor meer informatie kunt u telefonisch contact opnemen met:Dik Waasdorp, fractievoorzitter SGP Neder-BetuweTel. 06-25 09 38 39

Uitbreiding discriminatieverbod niet nodig

SGP SGP Nederland 11-12-2019 00:00

Lees hier de inbreng van SGP-Kamerlid Roelof Bisschop bij de behandeling van het voorstel om het rijtje met discriminatievoorbeelden uit artikel 1 van de Grondwet uit te breiden.

"Hoe ver moet je gaan met het vastleggen van allerlei verbijzonderingen van het artikel over gelijke behandeling in de Grondwet? Die vraag komt bij de SGP sterk naar boven bij de bespreking van dit wetsvoorstel. De indieners kiezen ervoor om ook handicap en seksuele gerichtheid op te nemen als non-discriminatiegrond.Wat betekent dat concreet? Het rijtje van gronden in artikel 1 van de Grondwet wordt dan uitgebreid met twee extra gronden. Maar het wordt niet duidelijk of daarmee het rijtje compleet is.Sterker nog: wie de Algemene wet gelijke behandeling leest ziet daarin dat er ook sprake is van nationaliteit en burgerlijke staat. Ook kennen we de ‘Wet gelijke behandeling op grond van leeftijd bij arbeid’. In artikel 21 van het Handvest van de Europese Unie lezen we ook over kleur, etnische of sociale afkomst, genetische kenmerken en taal, het behoren tot een nationale minderheid, vermogen en geboorte.Wie dit soort rijtjes tot zich laat doordringen ziet heel wat kanshebbers voor een volgend initiatiefwetsvoorstel. De SGP vraagt zich af of we dat moeten willen.In de huidige Grondwet staat al de bekende formule ‘of op welke grond dan ook’. Daaronder vallen al dit soort situaties. Wie nu de keuze maakt voor twee extra gronden en niet toelicht waarom andere ook algemeen aanvaarde gronden niet worden opgenomen, maakt een keuze die niet past bij een voorstel tot Grondwetswijziging. Juist het na 36 jaar wijzigen van de overbekende formulering vormt een extra bevestiging van het gegeven dat niet genoemde gronden dus blijkbaar minder belangrijk zijn.De SGP voelt er veel voor om – als je dan toch dit Grondwetsartikel gaat wijzigen – je moet kiezen voor een algemene formulering in plaats van een ‘kerstboom’ aan gronden. Dat zou dan leiden tot de formulering dat discriminatie ‘op welke grond dan ook’ verboden is. Kunnen de indieners van het voorstel toelichten waarom ze daar niet voor gekozen hebben?Wanneer je toch wél kiest voor het toevoegen van deze twee gronden dan roept dat ook interpretatievragen op.Allereerst de seksuele gerichtheid.In de onderzoeksrapporten die over deze term verschenen zijn noemen verschillende vormen van ‘overinclusie’.Dat er bepaalde zaken onder de Grondwettelijke noemer vallen die er niet onder thuis zouden horen.Concreet komen we dan voorbeelden tegen als pedoseksualiteit, zoofilie, hyperseksualiteit, satyriasis, nymfomanie.Allemaal termen die blijkbaar volgens de huidige maatschappelijke standaard niet passen bij Grondwettelijke bescherming.Maar intussen is een algemene bepaling wel van toepassing op zulke groepen.Klopt onze indruk dat de indieners dat niet zozeer beogen, maar dat ze er ook geen oplossing voor bieden in hun wetsvoorstel?Bij de grond handicap speelt een heel andere discussie.De SGP was echt blij toen we in de stukken tegenkwamen dat de indieners oog hadden voor discriminerende wetgeving op dit terrein. In de reactie op het advies van de afdeling advisering van de Raad van State staat dat ‘er in onze huidige samenleving nog steeds wetten en regels zijn die op genoemde gronden vormen van ongerechtvaardigde ongelijke behandeling zijn’.Maar in antwoord op onze vragen weten de indieners niet meer wat voor regels dat dan zouden zijn.Maar hoe zit het dan met bijvoorbeeld de Embryowet en de mogelijkheden van prenatale screening op handicap?Passen zulke regels wel bij de huidige samenleving?Het antwoord op onze vragen hierover was bepaald niet bevredigend.‘Dit wetsvoorstel heeft geen betekenis voor het vraagstuk van prenatale selectie.’Stel nu dat we zouden kunnen selecteren op grond van man of vrouw – dan zou de wereld te klein zijn als artsen meewerken aan het uitschakelen van bijvoorbeeld vrouwelijke foetussen. Dan zouden we ineens wél waarde hechten aan gelijke behandeling voor de geboorte. Daarom wordt hier in Nederland ook niet aan meegewerkt.Of stel nu dat het mogelijk zou zijn te selecteren op seksuele voorkeur – ook dan zou het land te klein zijn: discriminatie van seksuele voorkeur willen we niet, ook niet voor de geboorte.Bij handicap is dan de stelling ineens dat we selectie voor de geboorte niet onder wet vinden vallen. Dat is – voorzichtig geformuleerd – kortzichtig. De indieners geven terecht aan: ‘alle gronden verdienen eenzelfde ‘hardheid’ en beschermingsniveau’ De SGP is van mening dat wie de grond handicap serieus neemt, ook bereid zal moeten zijn om wet- en regelgeving aan te passen die het mogelijk maakt om te selecteren op basis van handicap. Anders is dit Grondwetsvoorstel geen serieus te nemen voorstel.Sterker nog: óók op grond van de huidige grondwetsformulering is discriminatie vanwege het al dan niet geboren zijn van kinderen al niet toegestaan.De indieners geven aan dat het verschil tussen de expliciet en niet-expliciet opgenomen gronden is dat bij de expliciete gronden sterk vermoeden van discriminatie oplevert. Uitgaande van de stelling van de indieners dat ‘explicitering’ betekent dat de bescherming sterker is geeft dat hoop voor de toekomst…Wanneer ik tot een conclusie kom, ontkom ik er niet aan om toch te denken dat het wetsvoorstel echte problemen of ongerechtvaardigde oordelen er niet aan ten grondslag liggen. Het is meer een vorm van symboolpolitiek om bepaalde groepen meer herkenbaarheid te geven in de Grondwet. Dat kan natuurlijk een prima uitgangspunt zijn, maar tot op dit moment hebben de indieners de SGP nog niet echt overtuigd van de redelijkheid van deze denkrichting, vergeleken met een meer algemene Grondwettelijke formulering die dan in andere wetgeving uitgewerkt kan worden.

Vervolgtraject aanpassing belastingstelsel-2Ā 

SGP SGP Drents Overijsselse Delta 20-11-2019 00:00

 

Op 19 november 2019 heeft het Algemeen Bestuur (AB) gesproken over de voorgestelde reactie van het Dagelijks Bestuur (DB) op het vervolgtraject aanpassing belastingstelsel om in te brengen in de ledenvergadering van de Unie van Waterschappen (UvW).De SGP is het ermee eens dat wij vooral moeten kijken naar de gesignaleerde knelpunten.

 

Vorig jaar is al gebleken dat het niet eenvoudig is om een belastingstelsel te maken dat voor iedereen acceptabel is. Nu wordt een nieuwe poging gedaan, maar van andere waterschappen en ook vanuit ons Algemeen Bestuur (AB) komen er al weer diverse amendementen. Wij zijn het met ons DB eens dat dit weinig vertrouwen geeft voor een breed gedragen oplossing.

De SGP kan zich goed vinden in het geven van absolute prioriteit aan punt 1 (gelijkmatige tariefontwikkeling binnen het watersysteem). Zoals wij bij de begroting 2020 al opgemerkt hebben, is het voor ons onacceptabel dat we bij de vaststelling van de tarieven uitkomen op min 2,7 % tot plus 5,3%). 8% verschil in 1 jaar. Dat is onbestaanbaar in onze ogen.Er moet meer ruimte komen om gelijkmatiger tariefsaanpassingen te kunnen doen dan nu het geval is.

En al vele malen hebben wij, maar ook een aantal andere fracties, aangegeven dat het de hoogste tijd wordt dat de weeffout* uit de huidige systematiek verdwijnt. 

Door meerdere fracties, ook bij andere waterschappen, wordt de zuiveringsheffing, gebaseerd op 1 en 3 vervuilingseenheden (v.e.’s), als onrechtvaardig aangemerkt. Echter, de SGP vindt het dan veel rechtvaardiger om te heffen op basis van waterverbruik. Het is algemeen bekend, dat er grote verschillen in waterverbruik zijn. Dat is niet alleen afhankelijk van de gezinsgrootte.

De SGP vindt dan ook dat ons DB met het voorliggende voorstel een prima voorstel doet. Kijk goed, wat vorig jaar verkeerd gegaan is, gooi niet alles overhoop en betrek er één of enkele gezaghebbende externe deskundige(n) bij.

 

Jan Visscher

 

*Weeffout

De totale waarde van de categorie ongebouwd wordt voor een groot deel bepaald door de infrastructuur, zoals wegen, spoor en bruggen. Wanneer er  geïnvesteerd wordt in de infrastructuur, stijgt de waarde per hectare binnen deze categorie. Dit zou betekenen dat ook de agrariër hiervoor moet betalen, maar dat is niet reëel. Dit noemen we de weeffout. Om de weeffout te compenseren is er een tariefdifferentiatie van 100% op wegen ingevoerd. Dit betekent dat de eigenaren van de wegen (gemeenten, provincies) bovenop het basistarief nog 100% extra betalen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.