Nieuws van politieke partijen in Grave inzichtelijk

13 documenten

BEGROTINGSOVERSCHOT GEDEMPT DOOR UITKERINGEN EN ZORG

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 24-09-2019 06:34

BEGROTINGSOVERSCHOT GEDEMPT DOOR UITKERINGEN EN ZORG

Geschreven door Ben Martini op

. Gepost in Nieuws en actualiteiten

Het begrotingsoverschot in 2019 is bijna 14 miljard. Toch zijn er ook kostenstijgingen, die vooral toe te schrijven zijn aan de zorg en sociale uitkeringen. En voor een kwart kwam de stijging van uitgaven door de toename van beloning van rijksambtenaren en leraren.

Overschot

De Nederlandse overheid ontving in de eerste helft van 2019 bijna 14 miljard euro meer dan zij uitgaf. Het begrotingsoverschot van de Staat kwam daarmee uit op 1,8 procent van het bruto binnenlands product (bbp). Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van nieuwe cijfers over de inkomsten, uitgaven en schulden van de overheid.

Europese eisen

De overheidsschuld als percentage van het bbp komt halverwege 2019 uit op 50,9 procent, tegenover 52,4 procent eind 2018. Het gerealiseerde overschot in de eerste helft van 2019 is ruim 2 miljard euro hoger dan het overschot over heel 2018. De miljoenennota gaat uit van een overschot van 10,8 miljard euro voor heel dit jaar, oftewel 1,3 procent van het bbp. Nederland voldoet daarmee ruimschoots aan de Europese eisen, waarbij het begrotingstekort niet groter mag zijn dan 3 procent van het bbp en de staatsschuld maximaal 60 procent van het bbp mag bedragen.

Ambtenaren en leraren

De stijging van uitgaven zijn vooral toe te schrijven aan uitkeringen en zorg. Ruim drie miljard van de totale uitgavenstijging van 3,6 miljard zat bij uitgaven aan sociale uitkeringen. Vooral de zorguitgaven en de AOW-uitgaven namen toe. De uitgaven aan werkloosheidsuitkeringen daalden. Voor een kwart kwam de stijging van de uitgaven door een toename van beloning van overheidswerknemers, voornamelijk door cao-loonstijgingen voor rijksambtenaren en leraren.

/index.php/2158-vng-nieuwe-wet-inburgering-is-onuitvoerbaar

/index.php/2156-oud-ambtenaren-dagen-staat-om-pensioenverlies

DATAGEBRUIK MET OOG VOOR PRIVACY

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 18-08-2019 06:33

Slim gebruik van data maakt beter beleid mogelijk. Maar tegelijkertijd willen we niet dat de overheid – of particuliere bedrijven – de burger zonder begrenzing in de gaten houden. De manier van werken in Estland strekt tot voorbeeld.

Daar is volgens Bert Kroese goed geregeld wie toegang heeft tot welke persoonsdata en burgers hebben daar zelf een grote stem in. ‘Ze kunnen achteraf zelfs altijd nakijken wie hun data heeft ingezien en waarom’, stelt de plaatsvervangend directeur generaal van het CBS in een essay in Binnenlands Bestuur.

Vanzelfsprekend heeft de overheid behoefte aan data over burgers: door data te gebruiken kan de overheid effectief fraude bestrijden, ongelijkheid in het onderwijs tegen gaan, probleemgezinnen helpen. ‘Maar in Europa en Nederland willen we pertinent niet dat overheid of particuliere bedrijven de burger zonder begrenzing in de gaten houden. Dataverzameling en databeheer moeten daarom met strenge waarborgen zijn omgeven.’ De Europese General Data Protection Regulation (GDPR) en de daarvan afgeleide Nederlandse Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), een in de wereld unieke beschermingswal tegen pottenkijkers, bieden volgens hem die waarborgen. Organisaties, zowel overheid als bedrijfsleven, moeten kunnen aantonen dat ze de door burgers of klanten geleverde gegevens alleen gebruiken voor het doel waarvoor ze zijn geleverd.

Beteugelen

‘Het lijkt zo logisch, doelbinding en data­minimalisatie, maar in de praktijk blijken deze uitgangspunten continu gemonitord en bewaakt te moeten worden. Het uitgangspunt voor fatsoenlijk databeheer is waar mogelijk de regie op de eigen data bij de burgers te leggen. De burger moet zelf kunnen bepalen wie zijn persoonsgegevens mag gebruiken’, stelt hij. Estland strekt wat dat betreft tot voorbeeld. Daar is al goed geregeld wie toegang heeft tot welke persoonsdata en burgers hebben daar zelf een grote stem in. ‘Sterker nog, ze kunnen achteraf altijd nakijken wie hun data heeft ingezien en waarom. Transparantie ten top’, aldus Kroese.

Pinautomaten worden vervangen door geldautomaten van Geldmaat.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 CDA Grave 16-08-2019 14:50

Raadslid Roland Eijbersen (CDA) stelde halverwege juli vragen over de ‘plotselinge’ verdwijning van de ABN AMRO geldautomaat in het centrum van Grave. Een paar maanden eerder verdween ook de geldautomaat van de Rabobank op de Markt. De ervaring leerde dat er ruim gebruikt werd gemaakt van deze geldautomaten. De overgebleven geldautomaten, zoals in de AH, bevinden zich in winkels en zijn dikwijls in storing of snel leeg.

Inmiddels heeft het College van B&W van Grave gereageerd op de vragen die het CDA over dit onderwerp stelde. Hieronder is hun reactie weergegeven.

Reactie B&W Grave (15 augustus 2019):

Als eerste merkt het college op dat het plaatsen en verwijderen van pinautomaten (met afstortmogelijkheid) primair een taak is die bij de banken en Geldmaat ligt.

Vanwege de gestelde raadsvragen hebben wethouder Henisch en de burgemeester recent een overleg gehad met Geldmaat, nadat hierover in een eerdere fase al gesproken is met de Rabobank.

Uit dat overleg is naar voren gekomen dat het de insteek van Geldmaat is om de automaten inpandig te plaatsen zodat er dubbele beveiliging is (beveiliging om in de winkel te komen en beveiliging van de automaat). Dat beleid is onverkort van toepassing op Grave.

Dit betekent dat de toekomstige situatie zal zijn dat, met de kennis van nu, er 2 geldautomaten (van Geldmaat) zullen komen bij de Primera en Albert Heijn. Deze beide automaten zijn dan voor alle bankpassen van alle banken te gebruiken.

Deze werkwijze/problematiek is niet uniek voor Grave, maar speelt in het hele land.

Volgens globale cijfers vindt in Grave ruim 95 % van de transacties plaats gedurende de openingstijden van de winkels. De verwachting (ervaring) is dat het voor het overgrote deel van de resterende 5 % een korte tijd vraagt te wennen aan het gegeven dat er slechts gepind kan worden binnen de openingstijden van de winkels. (08.00 – 20.00).

Tot slot kunnen wij u nog berichten dat banken om veiligheidsredenen er steeds meer voor kiezen om gevelautomaten af te sluiten gedurende de tijden dat de winkels gesloten zijn. Oftewel, het hebben van een gevelautomaat biedt geen garantie voor het 24/7 kunnen pinnen.

Schriftelijke vragen van raadslid Roland Eijbersen (CDA) – 12 juli 2019

Na het verdwijnen van de pinautomaat van de Rabobank op de Markt in Grave enkele maanden geleden, is nu ook de pinautomaat van de ABN AMRO in het centrum verwijderd. Het CDA Grave stelde al eerder vragen over het verdwijnen van de Rabobank automaat.

Dit betekent dat onze inwoners alleen nog geld kunnen pinnen in bepaalde winkels, zoals de AH.

Het CDA in onze gemeente vindt dit een verschraling, daar de ervaring leert dat er nog ruim gebruik werd gemaakt van het opnemen van geld bij pinautomaten en bij evenementen. Ook is het niet gastvrij naar onze toeristen toe, er had op zijn minst van tevoren een waarschuwing geplaatst kunnen worden.

Dit betekent dat er buiten winkeltijden om in onze gemeente geen geld kan worden gepind. Daarom heeft het CDA de volgende vragen:

– Was de gemeente op de hoogte van het verwijderen van de pinautomaat van de ABN AMRO? Wat is de reden van het verwijderen? Heeft de gemeente gewezen op de gevolgen van weer het verdwijnen van een pinautomaat?

– Zijn er alternatieven besproken?

– Wanneer kan er in Grave weer gewoon buiten, dus onafhankelijk van winkeltijden, geld opgenomen worden bij een pinautomaat?

– Wanneer kunnen we in onze gemeente een zogenaamde ‘geldmaat’ verwachten? Wat is de stand van zaken?

Antwoord College op verwijdering geldautomaat ABN AMRO

CDA CDA Grave 16-08-2019 08:50

Raadslid Roland Eijbersen (CDA) stelde halverwege juli vragen over de ‘plotselinge’ verdwijning van de ABN AMRO geldautomaat in het centrum van Grave. Een paar maanden eerder verdween ook de geldautomaat van de Rabobank op de Markt. De ervaring leerde dat er ruim gebruikt werd gemaakt van deze geldautomaten. De overgebleven geldautomaten, zoals in de AH, bevinden zich in winkels en zijn dikwijls in storing of snel leeg. Inmiddels heeft het College van B&W van Grave gereageerd op de vragen die het CDA over dit onderwerp stelde. Hieronder is hun reactie weergegeven. Reactie B&W Grave (15 augustus 2019): Als eerste merkt het college op dat het plaatsen en verwijderen van pinautomaten (met afstortmogelijkheid) primair een taak is die bij de banken en Geldmaat ligt. Vanwege de gestelde raadsvragen hebben wethouder Henisch en de burgemeester recent een overleg gehad met Geldmaat, nadat hierover in een eerdere fase al gesproken is met de Rabobank. Uit dat overleg is naar voren gekomen dat het de insteek van Geldmaat is om de automaten inpandig te plaatsen zodat er dubbele beveiliging is (beveiliging om in de winkel te komen en beveiliging van de automaat). Dat beleid is onverkort van toepassing op Grave. Dit betekent dat de toekomstige situatie zal zijn dat, met de kennis van nu, er 2 geldautomaten (van Geldmaat) zullen komen bij de Primera en Albert Heijn. Deze beide automaten zijn dan voor alle bankpassen van alle banken te gebruiken. Deze werkwijze/problematiek is niet uniek voor Grave, maar speelt in het hele land. Volgens globale cijfers vindt in Grave ruim 95 % van de transacties plaats gedurende de openingstijden van de winkels. De verwachting (ervaring) is dat het voor het overgrote deel van de resterende 5 % een korte tijd vraagt te wennen aan het gegeven dat er slechts gepind kan worden binnen de openingstijden van de winkels. (08.00 – 20.00). Tot slot kunnen wij u nog berichten dat banken om veiligheidsredenen er steeds meer voor kiezen om gevelautomaten af te sluiten gedurende de tijden dat de winkels gesloten zijn. Oftewel, het hebben van een gevelautomaat biedt geen garantie voor het 24/7 kunnen pinnen. Schriftelijke vragen van raadslid Roland Eijbersen (CDA) – 12 juli 2019 Na het verdwijnen van de pinautomaat van de Rabobank op de Markt in Grave enkele maanden geleden, is nu ook de pinautomaat van de ABN AMRO in het centrum verwijderd. Het CDA Grave stelde al eerder vragen over het verdwijnen van de Rabobank automaat. Dit betekent dat onze inwoners alleen nog geld kunnen pinnen in bepaalde winkels, zoals de AH. Het CDA in onze gemeente vindt dit een verschraling, daar de ervaring leert dat er nog ruim gebruik werd gemaakt van het opnemen van geld bij pinautomaten en bij evenementen. Ook is het niet gastvrij naar onze toeristen toe, er had op zijn minst van tevoren een waarschuwing geplaatst kunnen worden. Dit betekent dat er buiten winkeltijden om in onze gemeente geen geld kan worden gepind. Daarom heeft het CDA de volgende vragen: - Was de gemeente op de hoogte van het verwijderen van de pinautomaat van de ABN AMRO? Wat is de reden van het verwijderen? Heeft de gemeente gewezen op de gevolgen van weer het verdwijnen van een pinautomaat? - Zijn er alternatieven besproken? - Wanneer kan er in Grave weer gewoon buiten, dus onafhankelijk van winkeltijden, geld opgenomen worden bij een pinautomaat? - Wanneer kunnen we in onze gemeente een zogenaamde ‘geldmaat’ verwachten? Wat is de stand van zaken?

Stap dichterbij digitale welkomstborden in de kerkdorpen van Grave.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 31-07-2019 15:56

Ondanks de zomerperiode gaat de stichting Gericht Voor Elkaar, welke digitale borden in de kerkdorpen van de gemeente Grave wenst te realiseren, volop door met de werkzaamheden. Waar ze eind vorig jaar nog een bedrag vanuit het fonds maatschappelijke projecten van de Rabobank toegezegd kregen, is het ze deze zomervakantie gelukt om de andere benodigde financiële middelen bij elkaar te krijgen om te kunnen beginnen met het doen van de aankopen en eerste werkzaamheden.

De stichting Gericht Voor Elkaar, afgekort GVE (eerste letter van elk dorp), is de afgelopen jaren druk bezig geweest met het opstellen van een businessplan en financiële prognose, verkrijgen van toestemming vanuit de gemeente en het vinden van draagvlak onder de bevolking. “Na een relatief lange periode van gesprekken voeren, toetsen en aanpassingen maken hebben we als stichting, bestaande uit een vrijwilliger uit elk kerkdorp, een businessplan opgeleverd waarmee we op zoek zijn gegaan naar financiële middelen”, aldus de voorzitter van de stichting Jochem Jacobs. “We hebben het zeker niet altijd even makkelijk gehad en hebben er zeker wel voor moeten knokken, maar deze nieuwe mijlpaal geeft ons wel weer de energie om door te zetten”.

Om de digitale welkomstborden te kunnen financieren heeft de stichting Gericht Voor Elkaar, naast de bijdrages vanuit het fonds maatschappelijke projecten en de dorpsraden, een leaseovereenkomst gesloten met de Rabobank voor een periode van 3 jaar waarin ze het leasebedrag kunnen aflossen. Door verenigingen en stichtingen gratis van de digitale schermen gebruik te laten maken om hun activiteiten op te presenteren en te promoten zullen bedrijven en adverteerders ook de ruimte geboden worden om tegen betaling een advertentie op de 9 digitale schermen (3 per dorp) hun bedrijf of producten te promoten. “We hebben goed nagedacht over het plaatsen van advertenties en zijn van mening dat dit mogelijk moet zijn, maar het genereren van inkomsten is niet het primaire doel. We houden een verhouding aan van 2:1 waarbij er minimaal 2 activiteiten sociaal en of maatschappelijk moeten worden getoond voor er een advertentie in beeld mag komen. Daarnaast zijn we van mening dat de kosten voor advertenties door iedereen te betalen moet zijn. Het moet mogelijk zijn voor lokale ondernemers om gebruik te maken van de borden. We hebben als stichting prijs opvragen gedaan en op basis waarvan we een tarief bepaald hebben voor de plaatsing van een advertentie. Deze prijzen zitten onder de marktprijzen van commerciele partijen in de hele regio. We hoeven als stichting immers geen winst te maken. Bij ons staat voorop dat deze borden bedoeld zijn en ook gebruikt moeten kunnen worden door de lokale gemeenschap”, aldus de heer Jacobs.

De verwachting van de stichting is dat na het doen van de aankopen, wat ze voor het eind van de zomer trachten te doen, de borden eind van het jaar geleverd worden. In de tussentijd worden de vergunningen aangevraagd en andere activiteiten uitgevoerd om uiteindelijk aan het begin van het jaar 2020 de borden in gebruik te kunnen gaan nemen.

Vragen over verwijdering pinautomaat ABN AMRO

CDA CDA Grave 12-07-2019 14:13

Enkele maanden geleden verdween de pinautomaat van de Rabobank op de Markt in Grave. Nu is ook de pinautomaat van de ABN AMRO in het centrum verwijderd. Het CDA Grave stelde al eerder vragen over het verdwijnen van de Rabobank automaat. Dit betekent dat onze inwoners alleen nog geld kunnen pinnen in bepaalde winkels, zoals de Albert Heijn. Raadslid Roland Eijbersen stelt vragen hierover aan het College. Het CDA vindt ook deze verwijdering van een pinautomaat een verschraling, daar de ervaring leert dat er nog ruim gebruik werd gemaakt van het opnemen van geld bij pinautomaten en bij evenementen. Ook is het niet gastvrij naar onze toeristen toe, er had op zijn minst van tevoren een waarschuwing geplaatst kunnen worden. Dit betekent dat er buiten winkeltijden om in onze gemeente geen geld kan worden gepind. Daarom heeft het CDA de volgende vragen opgesteld voor het College die bij de griffie zijn ingediend: - Was de gemeente op de hoogte van het verwijderen van de pinautomaat van de ABN AMRO? Wat is de reden van het verwijderen? Heeft de gemeente gewezen op de gevolgen van weer het verdwijnen van een pinautomaat? - Zijn er alternatieven besproken? - Wanneer kan er in Grave weer gewoon buiten, dus onafhankelijk van winkeltijden, geld opgenomen worden bij een pinautomaat? - Wanneer kunnen we in onze gemeente een zogenaamde ‘geldmaat’ verwachten?Wat is de stand van zaken?

ONTSLAG ÉÉN AMBTENAAR: 140.000 EURO

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave ChristenUnie PvdA Grave 09-07-2019 04:45

Tot ontsteltenis van de gemeenteraad van Alblasserdam bleek uit de eerste bestuursrapportage 2019 dat er bijna anderhalve ton (140.000 euro) moet worden onttrokken aan de algemene reserve voor incidentele personele kosten. Uit de rapportage blijkt dat er ‘in goed overleg afscheid is genomen’ van één medewerker.

‘Hierbij zijn afspraken gemaakt en de geschatte kosten zijn afhankelijk van een aantal componenten waaronder het vinden van ander werk waarin betrokkene wordt begeleid.’ Als de ambtenaar snel werk vindt, kunnen de kosten lager uitvallen, maar er is een kans dat de opbrengsten uit detachering tegenvallen of het vinden van een nieuwe baan langer duurt. Dan zullen de kosten hoger uitvallen.

Fors bedrag

De raad was not amused. De Christen- Unie sprak van een ‘fors bedrag’, de PvdA over ‘een groot effect op de personeelskosten’. D66-fractievoorzitter Marko Stout benadrukte dat het gaat om één medewerker. ‘In deze tijd zijn gouden handdrukken van drie keer een jaarsalaris not done. Ik wil weten waardoor deze enorme kosten worden veroorzaakt en hoe ver deze nog kunnen oplopen.’

Wethouder Peter Verheij riep op tot ‘terughoudendheid in de openbaarheid’. Hij noemde doorlopende salarisen begeleidingskosten naar ander werk als reden. Via een (geheim) memo of andere ‘opties tot toelichting’ kon Stout meer inzicht krijgen in de opbouw van het bedrag. ‘De gemeente en de vertrokken medewerkster doen hun uiterste best om te voorkomen dat er in 2020 ook nog extra kosten moeten worden gemaakt.’

PROVINCIES EN GEMEENTEN WILLEN AF VAN SCHATKISTBANKIEREN

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 23-05-2019 16:23

PROVINCIES EN GEMEENTEN WILLEN AF VAN SCHATKISTBANKIEREN

Geschreven door Ben Martini op

. Gepost in Nieuws en actualiteiten

Decentrale overheden vinden dat het afgelopen moet zijn met het verplicht stallen van hun overtollige middelen bij de Staat. Dat verplicht schatkistbankieren zou alleen moeten gelden in noodgevallen. Daarvan is geen sprake meer.

Sinds 2013 zijn gemeenten, provincies en waterschappen verplicht hun overtollige liquide middelen in de schatkist aan te houden. Met dat geld kan de externe financieringsbehoefte van de collectieve sector in zijn geheel worden gedempt. Directe aanleiding voor de invoering van het schatkistbankieren was de destijds te hoge EMU-schuld van Nederland. Door de overtollige middelen van de decentrale overheden te stallen bij een speciaal agentschap van Financiën zou de EMU-schuld geleidelijk lager worden en daarmee de dreiging van een Europese boete verdwijnen.

Hooguit tijdelijk

Inmiddels is het hoofddoel van de invoering van het verplicht schatkistbankieren bereikt: het verlagen van de Nederlandse EMU-schuld onder de 60 procent van het bbp. De overheidsschuld bedraagt zonder dat verplicht schatkistbankieren door decentrale overheden eind 2018 53,7 procent van het bbp en komt eind 2019 zelfs uit op 50,4 procent. Voor de decentrale overheden is dat reden om bij verantwoordelijk staatssecretaris van Financiën, Snel, te pleiten voor een ‘aanzienlijke verzachting’ van het verplichtende karakter van het schatkistbankieren.

/index.php/1811-opdrachtgevers-positiever-over-aannemers

/index.php/1809-tno-nederland-niet-voorbereid-op-gifgasaanval

Zalig Pasen!

CDA CDA Grave 20-04-2019 13:05

De gemeenteraad is tot en met zondag 5 mei met Paas- en meireces. Wij wensen iedereen goede Paasdagen toe. Roland Eijbersen,Jochem Jacobs,Alex van Megen

'Redding FC Twente is wél staatssteun'

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave GroenLinks Grave 11-04-2019 18:50

'Redding FC Twente is wél staatssteun'

Geschreven door Ben Martini op

. Gepost in Nieuws en actualiteiten

Enschede moet wederom voetbalclub FC Twente te hulp schieten met een financiële redding die miljoenen bedraagt. De gemeente scheldt een deel kwijt en zet een ander deel om in een achtergestelde lening, waar de club de eerste jaren geen rente en aflossing over hoeft te betalen. In totaal komt dat neer op 14 miljoen euro. Uit veel hoeken komt kritiek. Is er hier sprake van staatssteun, dat bijna altijd verboden is?

Schade beperken

'Hoe beoordeelt het kabinet het feit dat de overheid een commerciële en professionele sportclub miljoenen euro’s financiële steun geeft?' Het is een van de Kamervragen die twee GroenLinks-Kamerleden woensdag stelden. Als een gemeente veel geld geeft aan een voetbalclub, is dat staatssteun? Niet per se, zegt Cees Dekker, advocaat bij Nysingh en gastdocent staatssteunrecht aan de Universiteit van Amsterdam. ‘Ik weet niet meer dan wat ik uit de pers heb, maar de toets is of een particuliere crediteur hetzelfde zou doen.’ Hij verwijst hierbij naar de ABN Amro, die de schuld van FC Twente verlaagt van 5,5 miljoen naar 1 miljoen euro. Zouden ze dat niet doen, dan loopt FC Twente het risico failliet te gaan en dat zou voor ABN Amro nog veel nadeliger kunnen zijn. ‘De gemeente doet hier mogelijk hetzelfde en gedraagt zich in dat geval als een particuliere crediteur: de schade zoveel mogelijk beperken. Dan is er geen sprake van staatssteun.’

/index.php/1703-tekorten-sociaal-domein-proces-voorjaarsnota

/index.php/1701-staatssecretaris-blijft-bij-standpunt-geen-statiegeld-op-blikjes

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.