Nieuws van SGP in Nederland inzichtelijk

3 documenten

Eindelijk een einde aan de oneerlijke 'spaarboete'

SGP SGP Nederland 06-09-2019 00:00

Vanmiddag maakte de regering bekend dat over spaargeld tot ongeveer 440.000 euro geen belasting meer hoeft worden afgedragen. Goed nieuws dus voor heel veel spaarders!

Daarnaast is het positief dat er in de toekomst alleen wordt geheven over werkelijk rendement. Nu wordt er nog geheven over fictief rendement. Dit is dus een flinke stap vooruit in het eerlijker en rechtvaardiger maken van de vermogenrendementsheffing.

SGP-Kamerlid Chris Stoffer: "De SGP heeft de afgelopen tijd steeds aangedrongen op het rechtvaardiger maken van de vermogenrendementsheffing. Ook een heffing op basis van werkelijk rendement was daarbij steeds onze inzet. Dat aan deze oproep nu gehoor wordt gegeven, is heel goed nieuws voor spaarders!"

Zoals het er nu naar uitziet, zal de regeling pas in 2022 ingaan. De SGP is van mening dat de nieuwe invulling van de vermogenrendementsheffing zo snel mogelijk ingevoerd moet worden. Stoffer: "Als de nieuwe regeling in 2022 ingaat, moeten spaarders de komende twee jaar alsnog betalen over rendement wat er niet is. Ik roep de regering dan ook op om te streven om dit uiterlijk in 2021 in te voeren. Spaarders hebben al veel te lang belasting betaald over rendement was er niet was. Enige haast bij de invoering hiervan is dus zeker op zijn plaats."

Onafhankelijke mediator belangrijke stap

SGP SGP Nederland 18-07-2019 00:00

Een onafhankelijke mediator gaat bemiddelen inzake de ingediende klacht tussen een medewerker van de stichting VOE en het bestuur van de stichting. Het VOE-bestuur handelt daarmee in lijn met de wens van het partijbestuur om een onafhankelijke derde in te schakelen bij de afhandeling van de klacht. Het partijbestuur van de SGP zal nadrukkelijk toezien op een adequate en integere behandeling van de klacht en het uit de klacht voortvloeiende rapport van de vertrouwenspersoon. De afgelopen dagen was het partijbestuur in gesprek met de stichting VOE en de medewerker van de stichting om te komen tot een goede afhandeling van de klacht en het rapport met betrekking tot de klacht. Het partijbestuur hoop op een zorgvuldig proces dat leidt tot herstel van het vertrouwen en een toekomstbestendige oplossing.Het partijbestuur had in juni al opdracht gegeven om na te denken over een nieuwe organisatiestructuur voor alle internationale activiteiten die in SGP-verband plaatsvinden. Dit proces wordt nu versneld. Uiterlijk per 1 januari 2020 is er nieuwe stichting voor de internationale activiteiten van de SGP waarin ook de werkzaamheden van de stichting VOE zijn geïntegreerd. Alle SGP-geledingen die internationale activiteiten verrichten hebben meegedacht over de nieuwe organisatiestructuur en worden betrokken bij de nieuwe stichting. Het VOE-bestuur stemt in met deze procedure.De SGP waarborgt de rechtspositie van de betrokken medewerker, die een tijdelijk dienstverband heeft, zodat wordt voorkomen dat het indienen van een klacht arbeidsrechtelijke consequenties heeft. Betrokkene zal vanuit het partijbureau zijn werkzaamheden verrichten. Voor de nieuwe stichting wordt een werving gestart voor een nieuwe medewerker. Betrokkene kan naar deze functie solliciteren. Wanneer na een onafhankelijke benoemingsprocedure betrokkene niet voor de nieuwe functie in aanmerking komt, wordt hij betaald begeleid bij het vinden van een andere betrekking binnen of buiten de partij. Deze afspraken zijn tot stand gekomen in goed overleg met de werknemer, die zich kan vinden in het voorstel van het partijbestuur.De zomerperiode en de periode kort daarna worden gebruikt om in de partij de nodige gesprekken te voeren en relaties weer te normaliseren. Dit soort situaties moeten in de toekomst voorkomen worden. Partijvoorzitter Peter Zevenbergen: “Wij zijn geschrokken van de heftigheid van de reacties. Graag gaan we het gesprek aan hoe deze dynamiek heeft kunnen ontstaan. Op die manier willen we leren voor de toekomst.” De SGP heeft veiligheid en integriteit hoog in het vaandel en hecht hier veel waarde aan. “We stellen alles in het werk om deze standaard hoog te houden.” 

Gokken is spelen met vuur

SGP SGP Nederland 05-02-2019 00:00

Gokken is spélen met vuur. De voorgestelde modernisering van het gokbeleid is geschoeid op een volstrekt verouderde leest. Dat zegt SGP-senator Diederik van Dijk.

De gehele gedachte achter legalisering als mogelijkheid om illegaal aanbod terug te dringen, is - net zoals in de prostitutiebranche het geval blijkt te zijn - achterhaald en ongefundeerd. Deze voorstellen dienen slechts de belangen van de kansspelindustrie en vergroten de kans op gokverslaving. Lees hieronder Van Dijks volledige bijdrage aan het debat in de Eerste Kamer.

Spekulatiegeest"Over de omvang van de overheidstaak zijn boekenkasten volgeschreven. Het aanbieden van kansspelen, en daaraan ook nog eens geld verdienen, is in de ogen van de SGP in ieder geval geen taak voor de overheid. Het antirevolutionaire Kamerlid Groen van Prinsterer sprak in 1840: „Men stijve de schatkist niet door aanmoediging van een verderfelijke spekulatiegeest". Of in moderner Nederlands: ‘Geen cent in de schatkist door winst uit gokzucht.’

Dat de overheid haar belang in Holland Casino beëindigt, vinden wij dan ook positief. Die beëindiging is zelfs een uitvoering van het SGP-beginselprogram. Dat maken we ook niet elke dag mee. En de SGP bevindt zich nog niet eens in een gedoogpositie. Dat belooft nog wat te worden na 20 maart! Tot zover het instemmende deel van mijn speech, voorzitter. De rest is afwijzend, tot mijn spijt.

Gokken maakt meer kapot dan je lief is. We hebben het over vele duizenden mensen, en hun gezinnen daarachter, die stuk zijn gegaan door gokverslaving. Hebzucht, een overmatig, ongezond verlangen naar geld, wordt in de Bijbel de bron van alle kwaad genoemd. En juist hierop spelen casino’s in. Heel geraffineerd.

In een casino is alles uitgekiend in elkaar gezet om geld in grote bedragen afhandig te maken en er uiteraard zo weinig mogelijk voor terug te geven, behalve een kortstondig, leeg genot. Vanzelfsprekend zetten casino’s allerlei soorten marketingtrucs in die de gokker verleiden om zo veel mogelijk geld op het spel te zetten.

Maar ook bijvoorbeeld, heel plat, het aanbieden van goedkope alcoholische dranken, zodat je vermogen om wijze beslissingen te nemen kleiner wordt. Keiharde business.

De overheid moet gokzucht dan ook niet vrijgeven, maar indammen. Helaas is daarvan in de onderhavige wetsvoorstellen geen sprake. Formeel is de doelstelling van het gokbeleid nog altijd om gokverslaving tegen te gaan. Maar hoe kun je met droge ogen beweren dat het tegengaan van verslaving bereikt kan worden door een groter aanbod, dat ook nog eens met elkaar gaat concurreren? En dat er ook nog eens speelcasino’s moeten kunnen zijn in ieder deel van het land?

Het beteugelen van de speelzucht is een van de doelen van het bestaande kansspelbeleid. Consequentie van het nu voorgestelde, liberale beleid is dat we van commerciële bedrijven, die uiteraard winst willen maken, gaan eisen om hun klanten ervan af te houden om te gretig hun producten af te nemen. Ik durf mijn geld er wel op in te zetten dat dit een onmogelijke verwachting is.

Het kabinet verdedigt dit door te stellen dat zij er juist aan wil werken om illegaal gokken terug te dringen. Maar werkt juist het aanbod van legale kansspelen niet zeer drempelverlagend naar het tevens gebruik maken van illegaal aanbod? Is niet – net zoals in de prostitutiebranche het geval blijkt te zijn – de gehele gedachte achter legalisering als mogelijkheid om illegaal aanbod terug te dringen achterhaald en ongefundeerd? Deze gedachte heeft niets van doen met modernisering maar met achterhaald en oerconservatief denken.

De regering neemt de grootste vestiging van Holland Casino als maximum voor het speelaanbod per vestiging. Waarom heeft de regering een zo weinig ambitieuze doelstelling voor het maximum gekozen? Is het niet logischer om te komen tot een lager maximum, nu het aantal vestigingen wordt uitgebreid?

Kan de regering tevens aangeven hoeveel groei er in de legale casinomarkt dan mogelijk is ten opzichte van de bestaande markt als alle zestien vestigingen het maximum zouden halen?

Hoe wordt die grens precies bepaald? Wordt er alleen gekeken naar het aantal speeltafels en speelautomaten of ook naar de maximumomzet? Zou het niet logischer zijn om in te zetten op kleinere vestigingen om zo een begin te maken met de vooruitgang?

De kansspelautoriteit heeft als taak om toezicht te houden en te handhaven. Kan de minister beloven én hardmaken dat de capaciteit, ook qua fte, van deze autoriteit groot genoeg is?

Op afstand Gelet op het voorgaande zal het niet verrassen dat de SGP ook grote bezwaren heeft tegen het wetsvoorstel dat de kansspelen op afstand beoogt te reguleren. Dit voorstel dient vooral de belangen van de kansspelindustrie en niet het 'beteugelen van de speelzucht'.

De SGP is realistisch genoeg om te beseffen dat het nooit gaat lukken om elke vorm van kansspelen en gokzucht uit te bannen. Maar regulering door de overheid doet voorkomen alsof het spelen van zulke kansspelen gewenst en normaal is. Dit staat haaks op het voorkomen van gokverslaving.

Juist bij anonieme kansspelen op afstand is de verwachting reëel dat de toename van de vraag bij legalisering van het aanbod groot zal zijn. De wetenschap dat een bepaalde sector niet langer illegaal functioneert, opent voor een bredere doelgroep de mogelijkheid om deel te nemen. Ontkent de minister dit risico?

Over de concrete invulling nog een aantal vragen. Wat gebeurt er met aanbieders die nu illegaal aanbod aanbieden? Is het voldoende wanneer een bedrijf alleen een (nu nog illegale) vestiging op Malta heeft om gewoon in Nederland te kunnen functioneren? Ik mag toch hopen dat de illegale ervaring niet beloond wordt met een mooie vergunning. Hoe wordt voorkomen dat zij toch een vergunning in de wacht slepen?

Reclame De dubbelhartigheid van het voorgestelde gokbeleid vindt haar hoogtepunt in de regels die moeten gaan gelden voor reclame voor gokken. De reclame-activiteiten mogen niet erop gericht zijn om de deelname aan kansspelen te stimuleren. Dit is irritant simplistisch. Iedereen die reclame maakt, beoogt toch ten minste zijn aanbod zo aantrekkelijk voor te stellen dat dit leidt tot deelname. Ik ben nog nooit een verkoper tegengekomen die zijn waar niet aan wilde prijzen. Het is toch onmogelijk om reclame te maken zónder werfkracht?

Ziet de minister al een advertentie verschijnen: ‘Speel ook mee bij casino X! Mooie winkansen! Nu in het hele land!’ En dan in kleine lettertjes erachter: ‘Maar eigenlijk is het geld-uit-de-zak-klopperij. Doet u liever niet mee.’ Dit is toch dwaas?

Ook het aanbieden van gratis speeltegoed kan de SGP niet anders zien dan als een vorm van werving voor deelname. Op geen enkele wijze wordt hiermee aan gokpreventie gedaan.

Reclame voor roken is vrijwel verboden. Juist om verwoestende verslaving tegen te gaan. Bij drugs geldt een volledig reclameverbod voor hasj en wiet. Waarom moet er dan wel reclame voor gokken kunnen worden gemaakt? Waarom stelt het kabinet ook geen verbod voor op reclame voor gokken, waaronder online gokken? Zou dat geen logische gedachte zijn als we serieus speelzucht willen tegengaan?

Het kabinet geeft aan dat reclame voor gokken niet op jongvolwassenen gericht mag zijn. Is hiermee gegarandeerd dat reclameactiviteiten verboden zijn in de buurt van onderwijsinstellingen of andere plaatsen waar veel jongvolwassenen komen?

Bij roken wordt een waarschuwende bijsluiter gevoegd. Is de minister bereid om dit in ieder geval ook te vereisen voor reclame voor gokken? Bijvoorbeeld: ‘Zet uw gezin niet op het spel.’ Of: Gokken is spelen met vuur. Of: Gokken: hét recept voor maatschappelijk isolement.

Ik wacht de antwoorden van de minister met interesse af. Maar… wedden dat ik niet tevreden ben?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.