Nieuws van politieke partijen over Keerpunt 2010 inzichtelijk

3 documenten

Pinautomaten worden vervangen door geldautomaten van Geldmaat.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 CDA Grave 16-08-2019 14:50

Raadslid Roland Eijbersen (CDA) stelde halverwege juli vragen over de ‘plotselinge’ verdwijning van de ABN AMRO geldautomaat in het centrum van Grave. Een paar maanden eerder verdween ook de geldautomaat van de Rabobank op de Markt. De ervaring leerde dat er ruim gebruikt werd gemaakt van deze geldautomaten. De overgebleven geldautomaten, zoals in de AH, bevinden zich in winkels en zijn dikwijls in storing of snel leeg.

Inmiddels heeft het College van B&W van Grave gereageerd op de vragen die het CDA over dit onderwerp stelde. Hieronder is hun reactie weergegeven.

Reactie B&W Grave (15 augustus 2019):

Als eerste merkt het college op dat het plaatsen en verwijderen van pinautomaten (met afstortmogelijkheid) primair een taak is die bij de banken en Geldmaat ligt.

Vanwege de gestelde raadsvragen hebben wethouder Henisch en de burgemeester recent een overleg gehad met Geldmaat, nadat hierover in een eerdere fase al gesproken is met de Rabobank.

Uit dat overleg is naar voren gekomen dat het de insteek van Geldmaat is om de automaten inpandig te plaatsen zodat er dubbele beveiliging is (beveiliging om in de winkel te komen en beveiliging van de automaat). Dat beleid is onverkort van toepassing op Grave.

Dit betekent dat de toekomstige situatie zal zijn dat, met de kennis van nu, er 2 geldautomaten (van Geldmaat) zullen komen bij de Primera en Albert Heijn. Deze beide automaten zijn dan voor alle bankpassen van alle banken te gebruiken.

Deze werkwijze/problematiek is niet uniek voor Grave, maar speelt in het hele land.

Volgens globale cijfers vindt in Grave ruim 95 % van de transacties plaats gedurende de openingstijden van de winkels. De verwachting (ervaring) is dat het voor het overgrote deel van de resterende 5 % een korte tijd vraagt te wennen aan het gegeven dat er slechts gepind kan worden binnen de openingstijden van de winkels. (08.00 – 20.00).

Tot slot kunnen wij u nog berichten dat banken om veiligheidsredenen er steeds meer voor kiezen om gevelautomaten af te sluiten gedurende de tijden dat de winkels gesloten zijn. Oftewel, het hebben van een gevelautomaat biedt geen garantie voor het 24/7 kunnen pinnen.

Schriftelijke vragen van raadslid Roland Eijbersen (CDA) – 12 juli 2019

Na het verdwijnen van de pinautomaat van de Rabobank op de Markt in Grave enkele maanden geleden, is nu ook de pinautomaat van de ABN AMRO in het centrum verwijderd. Het CDA Grave stelde al eerder vragen over het verdwijnen van de Rabobank automaat.

Dit betekent dat onze inwoners alleen nog geld kunnen pinnen in bepaalde winkels, zoals de AH.

Het CDA in onze gemeente vindt dit een verschraling, daar de ervaring leert dat er nog ruim gebruik werd gemaakt van het opnemen van geld bij pinautomaten en bij evenementen. Ook is het niet gastvrij naar onze toeristen toe, er had op zijn minst van tevoren een waarschuwing geplaatst kunnen worden.

Dit betekent dat er buiten winkeltijden om in onze gemeente geen geld kan worden gepind. Daarom heeft het CDA de volgende vragen:

– Was de gemeente op de hoogte van het verwijderen van de pinautomaat van de ABN AMRO? Wat is de reden van het verwijderen? Heeft de gemeente gewezen op de gevolgen van weer het verdwijnen van een pinautomaat?

– Zijn er alternatieven besproken?

– Wanneer kan er in Grave weer gewoon buiten, dus onafhankelijk van winkeltijden, geld opgenomen worden bij een pinautomaat?

– Wanneer kunnen we in onze gemeente een zogenaamde ‘geldmaat’ verwachten? Wat is de stand van zaken?

Stap dichterbij digitale welkomstborden in de kerkdorpen van Grave.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 31-07-2019 15:56

Ondanks de zomerperiode gaat de stichting Gericht Voor Elkaar, welke digitale borden in de kerkdorpen van de gemeente Grave wenst te realiseren, volop door met de werkzaamheden. Waar ze eind vorig jaar nog een bedrag vanuit het fonds maatschappelijke projecten van de Rabobank toegezegd kregen, is het ze deze zomervakantie gelukt om de andere benodigde financiële middelen bij elkaar te krijgen om te kunnen beginnen met het doen van de aankopen en eerste werkzaamheden.

De stichting Gericht Voor Elkaar, afgekort GVE (eerste letter van elk dorp), is de afgelopen jaren druk bezig geweest met het opstellen van een businessplan en financiële prognose, verkrijgen van toestemming vanuit de gemeente en het vinden van draagvlak onder de bevolking. “Na een relatief lange periode van gesprekken voeren, toetsen en aanpassingen maken hebben we als stichting, bestaande uit een vrijwilliger uit elk kerkdorp, een businessplan opgeleverd waarmee we op zoek zijn gegaan naar financiële middelen”, aldus de voorzitter van de stichting Jochem Jacobs. “We hebben het zeker niet altijd even makkelijk gehad en hebben er zeker wel voor moeten knokken, maar deze nieuwe mijlpaal geeft ons wel weer de energie om door te zetten”.

Om de digitale welkomstborden te kunnen financieren heeft de stichting Gericht Voor Elkaar, naast de bijdrages vanuit het fonds maatschappelijke projecten en de dorpsraden, een leaseovereenkomst gesloten met de Rabobank voor een periode van 3 jaar waarin ze het leasebedrag kunnen aflossen. Door verenigingen en stichtingen gratis van de digitale schermen gebruik te laten maken om hun activiteiten op te presenteren en te promoten zullen bedrijven en adverteerders ook de ruimte geboden worden om tegen betaling een advertentie op de 9 digitale schermen (3 per dorp) hun bedrijf of producten te promoten. “We hebben goed nagedacht over het plaatsen van advertenties en zijn van mening dat dit mogelijk moet zijn, maar het genereren van inkomsten is niet het primaire doel. We houden een verhouding aan van 2:1 waarbij er minimaal 2 activiteiten sociaal en of maatschappelijk moeten worden getoond voor er een advertentie in beeld mag komen. Daarnaast zijn we van mening dat de kosten voor advertenties door iedereen te betalen moet zijn. Het moet mogelijk zijn voor lokale ondernemers om gebruik te maken van de borden. We hebben als stichting prijs opvragen gedaan en op basis waarvan we een tarief bepaald hebben voor de plaatsing van een advertentie. Deze prijzen zitten onder de marktprijzen van commerciele partijen in de hele regio. We hoeven als stichting immers geen winst te maken. Bij ons staat voorop dat deze borden bedoeld zijn en ook gebruikt moeten kunnen worden door de lokale gemeenschap”, aldus de heer Jacobs.

De verwachting van de stichting is dat na het doen van de aankopen, wat ze voor het eind van de zomer trachten te doen, de borden eind van het jaar geleverd worden. In de tussentijd worden de vergunningen aangevraagd en andere activiteiten uitgevoerd om uiteindelijk aan het begin van het jaar 2020 de borden in gebruik te kunnen gaan nemen.

“Oud-papier oorlog in Velp”?

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 05-02-2019 09:57

GraverMaat zag deze brieven bij de ingekomen post aan het college van B&W. De dorpsraad stuurde deze brief zonder met de muziekvereniging overlegd te hebben. De muziekvereniging reageert op de onterechte aannames. Ben Litjens vraagt waarschijnlijk vanavond een reactie aan het college.

Brief van de dorpsraad.

College van B&W van de gemeente Grave

Datum: 2 februari 2019

Betreft: Schriftelijk verzoek tot intrekken en opnieuw verstrekken van een vergunning tot het inzamelen van

Geachte leden van het College, beste leden van de raad,

De Dorpsraad Velp verzoekt hierbij het college van B&W van de gemeente Grave om de, aan de

muziekvereniging van Velp verstrekte inzamelvergunning oud papier in te trekken en deze opnieuw aan te

bieden aan non-profit inzamelaars.

Dit naar aanleiding van maatschappelijke onrust die is ontstaan nadat bekend werd dat de inkomsten uit de papierinzameling in Velp naar activiteiten in Gassel gaan. Dit wordt door de Velpenaren als strijdig met de intentie van de verordening ervaren en zeer betreurd, temeer nu blijkt dat de muziekvereniging geen activiteiten in Velp meer onderneemt.

De dorpsraad Velp is van mening dat de inkomsten die gegenereerd worden met de papierinzameling in Velp,

dienen terug te vloeien naar de Velpse gemeenschap. Daarom is er enige tijd een werkgroep actief geweest die heeft geprobeerd om de inkomsten van de papierinzameling terug te krijgen naar Velp. Een poging om met de

muziekvereniging afspraken hierover te maken is mislukt.

Een nieuwe vergunning verkrijgen is niet mogelijk, aangezien het maximaal aantal te verstrekken vergunningen in Velp al is bereikt. Daarna is geprobeerd de bestaande vergunning aan de muziekvereniging te onttrekken, en deze vervolgens te verlenen aan een Velpse stichting of vereniging die de inkomsten in Velp willen investeren.

Helaas wordt aangegeven dat hier enkel sprake van kan zijn indien aangetoond kan worden dat er onjuist met de vergunning wordt omgegaan. Daar is nu geen sprake van, omdat er in de, aan deze brief bijgevoegde, verordening niets staat opgenomen over de bestemming van de ontvangen inkomsten.

De dorpsraad Velp betreurt dit ten zeerste, zeker omdat er al verschillende verenigingen in Velp hebben laten weten graag de inkomsten van de inzameling oud papier te willen gebruiken voor Velpse doeleinden.

Een poging om, na expiratie van de onderhavige vergunning, deze te verkrijgen is niet gelukt, vermoedelijk omdat de vergunning stilzwijgend is verlengd.

In een laatste poging rekent de dorpsraad Velp op de steun van de gemeenteraad en het college.

We hopen dat er  recht wordt gedaan aan de wens van de Velpenaren om de inkomsten uit de papierinzameling terug te laten vloeien naar de Velpse gemeenschap en daarmee aan de intentie van de verordening betreffende de verlening van een inzamelvergoeding.

Hiertoe zou een wijziging van de verordening een mogelijkheid kunnen zijn, maar een minder drastische oplossing is het intrekken van de huidige vergunning en deze opnieuw aanbieden aan een vereniging of stichting in Velp.

Desgewenst is de dorpsraad Velp zelf bereid om de inkomsten voortvloeiend uit de inzameling van het oud papier, te besteden aan Velpse doeleinden.

We hopen met deze brief een goed beeld geschetst te hebben van onze argumentatie en vragen u om te

helpen de inkomsten uit de papierinzameling terug te krijgen naar Velp.

Mocht verdere toelichting gewenst zijn dan vernemen we dat graag.

In afwachting van uw reactie,

cc. Muziekvereniging V

Brief van de Muziekvereniging.

Geachte leden van de Dorpsraad,

Naar aanleiding van uw ‘brandbrief’ aan de gemeente, waarin u verzoekt de vergunning van de inzameling van het oud papier in te trekken, het volgende.

In de brief staat een aantal aannames die niet op waarheid berusten. Het is dan ook jammer dat er, vóór het schrijven van de brief, geen contact is geweest tussen de Dorpsraad en onze vereniging. De inkomsten van het oud papier van Velp komen ten goede aan onze vereniging. Gelet het feit dat onze vereniging zich opheft, zal de vergunning uiteindelijk via de geëigende procedures aan een andere organisatie of vereniging toevallen.

Dat proces loopt nu.

De zorgen die u zich maakt zijn ongegrond.

Een afschrift van deze e-mail gaat naar de griffie. Wij vragen u de griffie te verzoeken uw brief als

Met vriendelijke groet,

Jacqueline Brouwer-Straatman

Voorzitter Muziekvereniging Velp “

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.