Nieuws van D66 over VVD inzichtelijk

12 documenten

Meer en snel nieuwe woningen op de juiste plek

D66 D66 GroenLinks VVD Noord-Holland 07-05-2020 06:12

De Provincie gaat gemeenten helpen met raad en daad om sneller nieuwe woningen te realiseren. Hoe staat beschreven in de nieuwe Woonagenda.

D66 Noord-Holland is enthousiast over de voortzetting van het proactieve woonbeleid van de Provincie. De provincie Noord-Holland wil zorgen voor voldoende betaalbare, duurzame en toekomstbestendige woningen voor alle doelgroepen in de steden en de dorpen. Daartoe helpt de Provincie kleine dorpen en grote steden en brengt partijen samen: gemeente, marktpartijen en corporaties moeten samen doorpakken om snel en veel woningen te bouwen.

D66 is blij met het gaan afsluiten van regionale woonakkoorden. Hierdoor wordt regionaal maatwerk mogelijk. Niet alleen voor een eilandgemeente als Texel met een hele specifieke situatie is dat belangrijk. Door regionaal maatwerk kan er beter afgestemd worden op de vraag: waar en hoe willen mensen wonen? Daar doet de Provincie al geruime tijd gedetailleerd onderzoek naar, evenals naar waar woningbouw mogelijk is en demografische ontwikkelingen.

Deze woonagenda (of liever: binnenkort de nieuwe Omgevingsverordening) maakt het mogelijk dat er kleinschalig aan de randen van steden en dorpen in Noord-Holland Noord gebouwd kan worden buiten stedelijk gebied zonder aanvullende voorwaarden (maximaal 11 woningen). Dit geeft kleinere gemeenten wat ruimte om te bouwen voor de eigen inwoners. D66 maakt dit graag mogelijk, maar blijft ook de hoeder van de natuur en ons prachtige open landschap in Noord-Holland. Buiten deze uitzondering gelden nog steeds de landelijke regels voor duurzame verstedelijking en de provinciale uitwerking daarvan.

Nieuw is de bouwambassadeur, die actief partijen bij elkaar zal gaan brengen en “harde” en “zachte” plannen een duwtje gaat geven. De Provincie gaat nog actiever partijen benaderen om door te zetten om projecten te realiseren en zich inzetten om belemmeringen weg te nemen.

In de online gehouden provinciale commissievergadering van 16 april 2020 bleek weer dat er partijen zijn die denken dat het provinciaal beleid het bouwen van woningen tegen houdt. Het college bevestigde echter twee dingen. Ten eerste dat er in de MRA 150% harde plancapaciteit is. Dat wil zeggen dat er voldoende ruimte is in steden of dorpen van de regio Amsterdam om de gewenste woningen te bouwen voor de vraag. En ten tweede dat de Rijksregels uit de ladder voor duurzame verstedelijking voor heel Nederland gelden. De onderbouwing van de noodzaak van bouwplannen is daarbij doorslaggevend. Als er binnenstedelijk nog alternatieven zijn, dan is buitenstedelijk bouwen over het algemeen niet noodzakelijk. De kwaliteit van het landschap staat niet alleen bij D66 hoog in het vaandel, maar balans tussen economie, wonen, mobiliteit, natuur en landschap is een gemeenschappelijk doel uit de Nationale Omgevingsvisie. De Provincie heeft een belangrijke rol in de uitvoering hiervan.

Daarom is D66 blij met de toezegging van het college om nogmaals te kijken hoe de regels voor met name grootschalig buitenstedelijk bouwen niet alleen in de woonakkoorden, maar ook juridisch goed verankerd in de nieuwe regelgeving terechtkomen.

Waarom een provincie woonagenda?

Woningbouwcorporaties, projectontwikkelaars, collectieven en particulieren bouwen de woningen in Nederland. De Provincie bepaalt volgens richtlijnen van het Rijk de ruimtelijke regels die daarvoor gelden. Gemeenten werken de ruimtelijke regels uit en verlenen bouwvergunningen.

Het kader van de Provincie voor ruimtelijke ontwikkelingen is de eind 2018 door Provinciale Staten vastgestelde Omgevingsvisie NH2050 en het coalitieakkoord van GroenLinks, VVD, D66 en PvdA. De Woonagenda is een uitwerking daarvan en bepaalt de prioriteiten voor de komende vijf jaar. De agenda bepaalt de speerpunten, bevat de richtinggevende principes en heeft 8 actiepunten. De Provincie wil een woning voor iedereen: betaalbaar, duurzaam, gezond en toekomstbestendig in een aantrekkelijke omgeving. Regionaal zullen met gemeenten maatwerkafspraken gemaakt worden in de vorm van woonakkoorden. Voor de woonagenda trekt de Provincie 7,3 miljoen euro uit.

Woonagenda provincie Noord-Holland 2020-2025 De Noord-Hollandse Woonagenda samengevat

Doelstelling: De provincie Noord-Holland wil zorgen voor voldoende betaalbare, duurzame en toekomstbestendige woningen voor alle doelgroepen.

Ruimtelijke uitgangspunten Wonen is onderdeel van een integrale verstedelijkingsopgave. We geven ruimte voor woningbouw, uitgaande van zorgvuldig ruimtegebruik. We versterken de rol van de kernen en steden in het regionale netwerk, leidend tot keuzes voor woningbouw- en economische ontwikkeling en het voorzieningenniveau in de regio. We geven invulling aan onze ambities door aan de hand van deze Woonagenda ruimte te bieden voor maatwerk en te sturen op regionale samenwerking.  Speerpunten Een woning voor iedereen: Adaptief en vraaggestuurd programmeren. Productie op peil: aanjagen woningbouwproductie. Kwalitatief, betaalbaar en divers woningaanbod. Gezond, duurzaam en toekomstbestendig wonen in een aantrekkelijke provincie. Richtinggevende principes De vraag is leidend. De regionale programmeringen worden bepaald op basis van gegronde onderbouwing van vraag, aanbod en het kwalitatieve en kwantitatieve verschil daartussen voor nu en in de toekomst. Er zijn snel meer woningen nodig. De provincie zet in op het versnellen van de woningbouwproductie en helpt gemeenten hierbij door voortzetting van het Uitvoeringsprogramma Binnenstedelijk Bouwen en Versnellen Woningbouw. De woningbouwprogrammering is regionaal en adaptief. De programmering houdt rekening met fasering en haalbaarheid, zodat de in het woonakkoord af te spreken regionale productiedoelstellingen kunnen worden gehaald. De provincie geeft gemeenten ruimte om bij binnenstedelijke plannen nabij een OV-knooppunt en/of in een groeiregio hogere aantallen woningen te realiseren dan de prognose, om het woningtekort versneld in te lopen. De woningmarkt heeft structureel meer flexibiliteit en betaalbare opties voor alle verschillende doelgroepen van woningzoekenden nodig. Betaalbaar en divers woningaanbod voor alle doelgroepen vraagt regionale afstemming en samenwerking. Vanuit het oogpunt van leefbaarheid en gezondheid bewaakt de provincie de goede balans tussen economie, wonen, mobiliteit, natuur en landschap. Woningbouw heeft een grote impact op het landschap, de natuur en de biodiversiteit, zowel binnen als buiten het bestaand stedelijk gebied. In de woonakkoorden maken we afspraken om woningbouw zoveel mogelijk klimaatneutraal, klimaatadaptief, actieve mobiliteit (gericht op fietsen en lopen) stimulerend, circulair en natuur- en landschapsinclusief te ontwikkelen en dit vroegtijdig bij de locatiekeuze en planontwikkeling mee te nemen.  Actiepunten Maatwerkafspraken in regionale woonakkoorden We bieden kennis, meedenkkracht en hulp Versnellen woningbouwproductie Samenwerking stimuleren Verduurzaming wonen Meer flexibiliteit in de woningmarkt Stimuleren circulair bouwen Leveren van informatie en monitoring

Bericht fracties VVD GroenLinks D66 CDA woningbouw

D66 D66 GroenLinks VVD CDA De Bilt 21-10-2019 17:30

Beste bewoners,

Gemeente De Bilt wil al lange tijd meer woningen bouwen in onze gemeente. Immers, als je in De Bilt geboren bent, is de kans groot dat je tot je 30e moet wachten tot je je eerste huis kunt krijgen. De wachtlijsten voor een huurwoning blijven oplopen, de huizenprijzen blijven stijgen. In onze gemeente gaat het zelfs harder dan gemiddeld in Nederland. Momenteel het hoogste in de hele provincie met ruim tien jaar.

De gemeenteraad heeft dat geconstateerd en wil actie. Daarom heeft zij het college de opdracht gegeven om mogelijke woningbouwlocaties te zoeken in alle kernen. Met daarbij een aantal randvoorwaarden. Locaties binnen het dorp en op eigen gemeentegrond.

Daarom liggen er nu 13 locaties (en geen 16) voor waar woningen gebouwd zouden kunnen worden. Het staat iedereen vrij om daarop te reageren, er vragen bij te stellen, in te spreken, en aan te geven dat het anders moet. De gemeenteraad die zelf ook hierover een standpunt moet bepalen, hoort graag uw mening!

Het is goed om daarvoor wel de feiten op een rijtje te hebben:

Door binnen woonwijken te bouwen wordt beoogd natuur te sparen buiten de woonwijken; Deze bouwplannen hebben als doel het aantal woningen uit te breiden en zijn geen financieel doel voor de gemeentebegroting. De plannen bestaan voor meer dan 70% uit sociale en middenhuur; De Schapenweide was bestemd voor kennisinstellingen op het gebied van Life Sciences, niet voor woningbouw. De gemeenteraad heeft recentelijk besloten hier toch ook minimaal 150 woningen te gaan bouwen; Er zijn extra inspreekavonden georganiseerd om het mogelijk te maken voor iedereen om in te spreken, daarvoor is behandeling van het voorstel uitgesteld; Daarnaast zijn er politieke partijen die ook voor hun kiezers en achterban avonden hebben georganiseerd.

Wij staan aan het begin van het ruimtelijke proces. Als de gemeenteraad besluit de locaties te bebouwen zullen omwonenden betrokken worden bij de verdere uitwerking.

Wij vertrouwen op een open en goed gesprek met u! Met vriendelijke groet,

Namens de raadsleden van de vier coalitiepartners,

VVD, GroenLinks, D66 en CDA

Meerdere moties voor een beter nachtleven!

D66 D66 VVD Rotterdam 17-09-2019 11:14

Afgelopen week deed D66 opnieuw een poging om met concrete maatregelen het nachtleven nieuw leven in te blazen. De focus lag dit keer vooral op locaties voor nachthoreca, het gebrek aan een stadsbrede visie en het probleem met de wildgroei aan 24-uurs vergunningen in de stad. Elene Walgenbach schreef een opiniestuk in het NRC en diende vier moties in voor verbetering.

 

Vergunningen

Onderzoek van Vers Beton van begin september liet zien dat Rotterdam 155 nachtvergunningen telt, waarvan er slechts 28% gebruikt worden door horeca inrichtingen die na 02:00 nog open zijn en waar daadwerkelijk gedanst kan worden. Dit tot groot ongenoegen van meerdere partijen in de raad. Elene pleitte in de motie ‘Pomp levendigheid in het Rotterdamse nachtleven’ voor twee onderzoeken: een naar de behoefte en het gebruik van 24-uursvergunningen in de stad en een naar een stadsbrede visie op nachthoreca, want die ontbreekt volgens haar. “Alle gebieden in Rotterdam leveren input voor het horecabeleid, maar het ontbreekt aan een visie waar de stad heen wil met de (nacht)horeca” aldus Elene.

Locaties voor nachthoreca 

Een ander terugkerend onderwerp van debat in de horecadiscussie is het gebrek aan ruimte voor nachthoreca. Als gevolg van woningbouw is er steeds minder plek in de stad. Er wordt al langere tijd geroepen dat de stad daarom inventief moet omgaan met de ruimte die er is. Een van die opties is, als gevolg van het vele bouwen, ruimte op de daken.

Het voorstel van het college is om de openingstijden van dakterrassen te beperken tot 23:00, terwijl de horecazaken die de dakterrassen beheren vaak wel langer op zijn. D66 diende samen met de VVD en DENK de motie ‘Gewoon nog een drankje op het terras’ in voor meer ruimte en maatwerk in de openingstijden van dakterrassen. Elene vindt de standaardtijd van 23:00 te rigide: “Niet elk dakterras is hetzelfde. Als een dakterras buiten het centrum ligt heeft niemand er last van als ze wat langer openblijven.”

Centrum

Een tekort aan locaties voor nachthoreca speelt vooral in het centrum. Hoewel de gebiedscommissie verschillende locaties voorstelde, zijn er daarvan maar weinig daadwerkelijk overgenomen door het college. Elene ziet – net als de gebiedscommissie – echter wel degelijk mogelijkheden, wat de motie ‘We willen dansen in het centrum’ opleverde. Deze motie roept het college op om nachthoreca alsnog mogelijk te maken in het centrum door open te staan voor vernieuwing en het advies van de gebiedscommissie Centrum te heroverwegen..

Merwe-Vierhavens (M4H)

Ook riep D66 op tot het bieden van meer ruimte voor nachthoreca in de Merwe Vierhavens (M4H). Elene is duidelijk: “Er is in het centrum blijkbaar geen plek meer voor nachthoreca, dan moeten we juist terreinen zoals M4H goed benutten.” Er zijn volgens haar genoeg ondernemers die staan te popelen om hier aan de slag te gaan. “Er woont nu nog niemand en er zijn ook plekken waar überhaupt geen woningen komen. Als het zelfs daar al niet meer kan..” Hiervoor werd de motie ‘Geef horeca de ruimte in M4H’ ingediend.

Alle moties werden met ruime meerderheid aangenomen. Het college zal dit najaar met een voorstel moeten komen voor de invulling.

Het bericht Meerdere moties voor een beter nachtleven! verscheen eerst op Rotterdam.

Zorgen over woningbouwambitie en effect op begroting

D66 D66 VVD CDA SGP Dordrecht 01-04-2019 13:52

De Dordtse D66-fractie heeft grote zorgen over de effecten die de woningbouwambitie heeft op de begroting van de gemeente Dordrecht. In de meerjarenbegroting van de gemeente Dordrecht heeft het college een voorschot genomen van 2 miljoen per jaar aan extra inkomsten die ontstaan door de realisatie van extra woningen. Het bouwen van extra woningen lijkt echter niet op te schieten en de vraag is ook maar of er de komende drie jaar echt tot een versnelling kan worden gekomen.

De ambitie is groot. De coalitiepartijen Beter voor Dordt, VVD, CDA en CU/SGP willen deze periode, waarvan al een jaar verstreken is, 4.000 woningen daadwerkelijk bouwen en tot een geplande voorraad voor erna komen van 10.000 woningen. Met nog 3 jaar te gaan lijkt het eerste doel al te ambitieus te zijn.  De huidige planvoorraad laat zien dat dit aantal niet gehaald zal worden. Ook de ambitie tot 2031, om 10.000 woningen extra te bouwen, lijkt niet haalbaar. Het initiatiefvoorstel om bouwen in en aan de randen van de polders voor altijd tegen te gaan lijkt ook conflicterend te zijn met deze ambitie.

De grootste zorg zit hem voor D66 in het voorschot dat het college heeft genomen op de extra inkomsten van de groeiambities. Dit jaar een kleine vier ton, oplopend tot ruim 2 miljoen in 2022. Hoe reëel zijn deze inkomsten en welke risico’s lopen we hier al stad? De groeiambitie is belangrijk voor de stad om de voorzieningen die we hebben in stand en betaalbaar te houden. Om die reden heeft de Dordtse D66-fractie artikel 40 aan het college gesteld.

Klik hier voor de art. 40 vragen.

D66 staat pal achter de bezwaren van omwonenden van nieuwe beweegzaal

D66 D66 VVD CDA PvdA Vught 04-03-2019 11:19

D66 staat pal achter de bezwaren die omwonenden hebben geuit tegen de bouw van een niet passende beweegzaal achter basisschool De Springplank. Bij de besluitvorming erover stemde D66 ook al tegen deze uitgeklede versie van wat oorspronkelijk een mooi, innovatief en architectonisch passend gebouw was. “Dat is nog steeds wat we willen, want de kinderen van De Springplank en de omwonenden verdienen beter”, aldus D66-raadslid Gemma Wiegant. “De school en de omwonenden worden nu opgezadeld met een soort overdekte speelplaats.”

Buurtbewoners tekenen bezwaar aan tegen het verlenen van een omgevingsvergunning voor de beweegzaal op het schoolplein. Ze vinden dat ze volstrekt niet serieus genomen zijn en vinden dat er nauwelijks rekening is gehouden met hun belangen. Ze willen net als D66 dat de gemeente het oorspronkelijke ontwerp uitvoert. “Na bijna drie jaar plannenmakerij en vertraging dreigt er nu een gebouw te komen dat sterk afwijkt van het plan dat aan ons als bewoners is voorgelegd. Fors versoberd, maar wel tonnen duurder en door de materiaalkeuze totaal detonerend met de school zelf, een gemeentelijk monument,” aldus Henk Verhagen namens de buurt in Het Klaverblad. “De zaal die de gemeente nu wil laten bouwen is een lelijke, knalrode, stalen doos van 6,60 m hoog (in de eerste gesprekken is steeds 6 m genoemd), zonder ramen en midden in het gezichtsveld van de omwonenden.”

Kwaliteit volledig overboord gegooid

Eind vorig jaar besloten Gemeentebelangen, VVD en PvdA-GL dat het wel een tandje minder kon. Als er maar gegymd kon worden, was het motto. Multifunctioneel gebruik buiten schooltijd was opeens niet meer nodig. Ook de douches werden uit het plan gehaald. En in plaats van een architectonisch passend gebouw bij de monumentale Springplank, passend in de buurt en waar de welstandcommissie mee had ingestemd, komt er nu een rode blokkendoos. De hoofdreden voor de ingrijpende wijzigingen waren de bouwkosten die opeens met bijna 70 procent gestegen in één jaar. Ook D66 ziet dat er krapte is op de bouwmarkt, maar deze stijging in een jaar was uit de lucht gegrepen en op geen enkele wijze onderbouwd.

Bouwer verhoogde eenzijdig de prijs met 70 procent in één jaar

D66 pleitte dan ook voor een pas op de plaats. Het is vreemd om zaken te doen met één bouwer die eenzijdig en eigenhandig de prijs met bijna 70 procent verhoogt. Waarom zouden er immers niet meer gegadigden zijn bij een veel hoger budget. Wethouder Pennings dacht niet dat er andere bouwers waren van een beweegzaal die het voor minder konden doen. Dat bleef echter een gok, een onderbouwing bleef uit. D66 pleitte dan ook om de zaal van Rozenoord in de tussentijd om te bouwen tot beweegzaal. Rozenoord wordt herontwikkeld, maar staat nog zeker twee jaar leeg. Ook werd geopperd om een jaar ruimte te huren in De Speeldoos, waar genoeg mogelijkheden zijn tijdens schooltijden. Als derde optie bracht D66 in om een tijdelijke gymzaal op de plek neer te zetten. Deze zijn veel goedkoper en zelfs mooier dan de lelijke beweegzaal die er nu komt. Deze constructieve ideeën werden terzijde geschoven en soms zelfs weggelachen omdat een tijdelijke gymzaal niet zou bestaan.

Buurt en welstandscommissie worden genegeerd

Snel bouwen was het devies. Zo snel, dat er al begonnen was met de bouw voordat het nieuwe raadsvoorstel door de gemeenteraad vastgesteld was. Het CDA diende mede daarom ook een motie van wantrouwen in tegen wethouder Pennings. Ook D66 en SP steunden die, maar dat was niet genoeg voor een meerderheid. Protesten uit de buurt en een afwijzing door welstand namen Gemeentebelangen, VVD en PvdA-GL op de koop toe. Al snel schoot welstand het nieuwe ontwerp af, maar dat legde het college naast zich neer. En nu komt de buurt in het geweer. We konden er op wachten. D66 staat achter het protest en zal waar mogelijk de buurt ondersteunen.

https://vught.d66.nl/2019/03/04/d66-staat-pal-achter-de-bezwaren-van-omwonenden-van-nieuwe-beweegzaal/

Op de plek van de werkzaamheden komt een rode blokkendoos te staan.

Voorbeelden van tijdelijke gymzalen: – NeptunusJan Snel

The post D66 staat pal achter de bezwaren van omwonenden van nieuwe beweegzaal appeared first on D66 Vught.

Versnellingsagenda woningbouw ...

D66 D66 VVD PvdA Breda 22-11-2018 15:35

Versnellingsagenda woningbouw 🏗🏠🏡🏘🏢🏗Om de komende jaren de woningbouwopgave van 1200 sociale huurwoningen, 1800 woningen in het middensegment en 3000 vrije sector woningen te bouwen wil D66 samen met VVD, PvdA en GL onnodige regels en procedures om te bouwen opruimen, zodat we kunnen gaan bouwen bouwen bouwen aan Breda. Voor meer informatie zie 👉https://breda.raadsinformatie.nl/document/7045045/1 👉 https://www.bredavandaag.nl/nieuws/politiek/272761/vier-partijen-willen-snellere-woningbouw-in-breda

Vandaag hebben we een poging gewaagd ...

D66 D66 VVD Rijssen-Holten 09-11-2018 16:10

Vandaag hebben we een poging gewaagd te leren hoe je CO2 reductie kunt bereiken. Goed voor ons en ons milieu. Lees de afloop... https://www.rtvoost.nl/nieuws/302016/In-beton-gegoten-begroting-Rijssen-goedgekeurd

D66-voorstel aangenomen: in de toekomst bouwplicht bij kavelsplitsing

D66 D66 VVD CDA Vught 30-10-2018 14:53

Wie in de toekomst zijn kavel wil splitsen om er een of meerdere extra woningen te bouwen, moet die woning(en) dan ook binnen een bepaalde termijn echt bouwen. Er komt nieuw beleid waarin aan kavelsplitsing een bouwplicht wordt gekoppeld. Een D66-voorstel met die strekking werd in de laatste raadsvergadering unaniem aangenomen.

Het voorstel werd gedaan bij de behandeling van een kavelsplitsing aan de Vijverbosweg. D66 ging daarmee akkoord, want D66 was al voorstander van kavelsplitsing. De vraag naar gronden om te bouwen is groot. Als dat kan binnen de bebouwde kom op een groot perceel en het tast de leefomgeving niet aan, dan geeft D66 graag groen licht. Ook bij dit plan was daar uitvoerig naar gekeken. Het is een landschappelijk goede inpassing van extra woningen. De bestemming ‘groen en park’ is goed vastgelegd, waardoor het groene karakter van deze omgeving behouden blijft.

Kavelsplitsing oké, maar onbebouwd laten nee

De vraag is alleen of er wel gebouwd gaat worden. Dat ligt nergens vast. Op landgoed Jagersbosch, dus tussen N65, Martinilaan, Jagersboschlaan en Vijverbosweg, liggen al veel kavels die ooit gesplitst werden, maar nooit bebouwd zijn. Dus: wel een bouwtitel, maar geen bebouwing. Dat vindt D66 vreemd. Het is meer dan logisch dat je van de aanvrager die een kavel wil splitsen ook  verlangd dat er gebouwd gaat worden. “Vergelijk het met een bouwvergunning; die is ook niet eeuwig geldig, maar verloopt na een tijd”, aldus D66-raadslid Fons Potters. “Nou kun je moeilijk een kavelsplitsing na een bepaalde tijd ongedaan maken als de gesplitste kavel niet bebouwd is, maar wat je wel kunt doen is een bouwplicht opleggen. Het aantal vrije bouwtitels is schaars. Laten we ze dan dus vooral inzetten in het algemeen belang: het realiseren van meer woningen in Vught en niet als een soort spaarpot van de eigenaar.”

De D66-motie werd ingediend samen met VVD en CDA. Ook de andere partijen in de raad stemden ermee in.

https://vught.d66.nl/2018/10/30/d66-voorstel-aangenomen-in-de-toekomst-bouwplicht-bij-kavelsplitsing/

Het perceel aan de Vijverbosweg dat nu verdeeld is in 3 kavels. Maar er wordt nog maar op één kavel gebouwd.

Zie ook: – De ingediende motie (voorstel)

 

 

The post D66-voorstel aangenomen: in de toekomst bouwplicht bij kavelsplitsing appeared first on D66 Vught.

Een school bouw je voor de ...

D66 D66 VVD PvdA Tiel 27-09-2018 11:29

Een school bouw je voor de toekomst D66 krijgt raadsbrede steun voor intentie Gasloos bouwen In de raadsvergadering van 26 september heeft D66 een motie ingediend met daarin de opdracht aan het college alles op alles te zetten om Gasloos bouwen bij RSG Lingecollege mogelijk te maken. Een (duurzaam) schoolgebouw zet je neer voor de toekomst. Dat mag best wat meer kosten, die ruimte zit ook in de begroting, want de extra investering betaalt zich vrij snel terug. “De generatie die ons verslaafd heeft gemaakt aan het aardgas, moet niet de rekening van de therapie om er vanaf te komen bij de toekomstige generatie neerleggen”, aldus een van de fractieleden. De coalitiepartijen PvdB, VVD en de PvdA, waren bang voor vertraging. Die vertraging van ruim een half jaar, hebben PvdB en VVD in eerder stadium al zelf veroorzaakt door niet meteen in te stemmen met het financieringsvoorstel om de bouw, ondanks sterk stijgende bouwkosten, mogelijk te maken. Van verdere vertraging is echter geen sprake. Wethouder Melissen legde uit dat in de aanbesteding al wel rekening is gehouden met duurzame oplossingen. Iedereen is gebaat bij een toekomstbestendig en duurzaam gebouw. Na enige discussie heeft de raad unaniem ingestemd met de motie. D66 heeft de raad opnieuw kunnen verbinden tot progressief denken. Het college gaat aan de slag.

Vanmiddag presenteerden we samen met ...

D66 D66 VVD SGP Soest 09-05-2018 16:35

Vanmiddag presenteerden we samen met Gemeentebelangen Groen Soest, VVD Soest/Soesterberg en Christenunie SGP Soest het coalitieakkoord voor de periode 2018-2022. D66 is trots op het behaalde resultaat en kijkt met enthousiasme uit naar de samenwerking in de komende periode. Duurzaamheid, Woningbouw en de ontwikkelingen op de Dalweg: er staan veel punten in die we uit het verkiezingsprogramma herkennen. Lees verder: https://soest.d66.nl/2018/05/08/d66-is-trots-op-het-coalitieakkoord/

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.