Nieuws van GroenLinks inzichtelijk

128 documenten

Geen grootschalige woningbouw in Oosterwold | Almere

GroenLinks GroenLinks Almere 19-08-2020 00:00

Stomverbaasd zijn we over de plannen van projectontwikkelaar Vastbouw om in Oosterwold 375 huizen te bouwen. We zijn van mening dat met deze plannen het karakter van het gebied wordt aangetast en deze in strijd zijn met een eerder door ons opgestelde motie uit 2016.

Deze motie wijst op de gevaren voor het karakter van Oosterwold die het grootschalig ontwikkelen van woningbouw met zich mee brengt. De aangenomen motie roept het college op om toe te zien dat in Oosterwold de initiatiefnemer ook de eindgebruiker is.

Het gevaar van het ontwikkelen van grootschalige projecten is dat de bewoners niet meer de binding hebben met het gebied zoals dat bedoeld is. Bewoners uit Oosterwold zijn heben zelf een grote mate van verantwoordelijkheid voor hun kavel. Zo moeten ze zelf het kavel bouwrijp maken en voorzieningen treffen voor bijvoorbeeld de electriciteit en afwatering. Samen met andere bewoners moeten de wegen worden aangelegd en beheerd. Ook staat er in de voorwaarde dat een groot deel van je kavel gevuld moet worden met stadslandbouw. Een grote verantwoordelijkheid die ervoor zorgt dat bewoners erg verbonden zijn met het gebied en Oosterwold een zeer uniek karakter heeft.

Bij plannen voor grootschale woningbouw, zoals ingediend door projectonwikkelaar Vastbouw, lijkt er voorbij te worden gegaan aan de voorwaarde die dit unieke karakter waarborgen en lijkt het college geen uitvoer te geven aan de eerder aangenomen motie.

We willen daarom opnieuw in gesprek met het college en andere raadsleden over hoe zij aankijken tegen deze nieuwe ontwikkelingen, wij zijn in ieder geval geen voorstander van massale woningbouw in Oosterwold. Wij willen het unieke karakter van deze wijk behouden.

Prettig wonen voor iedereen: de Ruimtelijke Koers voor Houten | Houten

GroenLinks GroenLinks Houten 04-07-2020 00:00

De gemeente Houten heeft eind maart de Ruimtelijke Koers voor Houten gepresenteerd. Hierin beschrijft het college wat haar denkrichting is voor het bouwen van 5.000 woningen in Houten (periode 2020-2040). Wat zijn de hoofdlijnen uit deze Ruimtelijke Koers? Wat is de Ruimtelijke Koers wel en wat is het niet? Wat vindt GroenLinks van deze koers? We hebben het voor u op een rijtje gezet. Heeft u vragen of opmerkingen? Laat het ons weten!

Inleiding Houten is een prachtige gemeente. Groen, ruim, volop fietspaden en autoluw; een fijne plek voor jong en oud. Door de bevolkingsgroei in Nederland, door toenemende vergrijzing, een toenemend aantal eenpersoonshuishoudens, de behoefte aan gelijkvloerse woningtypen en de gespannen situatie op de regionale woningmarkt, verandert de woningbehoefte en staat Houten voor een uitdaging om in die behoefte te voorzien op een manier die recht doet aan het eigene van onze gemeente. Het college van B&W – zo geeft het collegeprogramma aan – wil ‘het wonen in Houten betaalbaar houden, al onze inwoners een geschikte woning bieden en de doorstroming op de woningmarkt bevorderen.’ 

Eind maart presenteerde het college daarom de Ruimtelijke Koers. Een visiedocument, waarin de denkrichting wordt aangegeven voor de groei van Houten met ca. 5.000 woningen in de periode 2020-2040. 

Hoofdlijnen Ruimtelijke Koers De hoofdlijnen die wij uit de Ruimtelijke Koers halen zijn deze:

De behoefte aan woningen voor starters en senioren neemt steeds meer toe, en er is veel minder behoefte aan ééngezinswoningen. Betaalbare woningen bouwen in het centrum sluit aan bij de woningbehoefte van starters en senioren. Daarvoor wordt op specifieke plekken in het centrum gedacht aan hogere woningbouw van maximaal 12-14 verdiepingen.   De gemeente Houten wil invulling geven aan de woningopgave en dat zoveel mogelijk doen met behoud van het landelijk gebied en de natuur rondom Houten  De koers geeft invulling aan de noodzaak om de Doornkade (waar steeds meer leegstand en verval verwacht wordt), en de Molenzoom (waar steeds meer gebouwen leeg komen te staan) te ontwikkelen voor woningbouw.  Een belangrijk punt in de Ruimtelijke Koers is de versterking van de groene kwaliteit; het vergroten van de biodiversiteit en het verbinden van groene gebieden met elkaar.  Het Houtens DNA moet behouden en versterkt worden. Hierbij zijn groen, rust, sociaal en fiets- en wandelvriendelijk leidend. De auto is ondergeschikt.

De Ruimtelijke Koers die nu voorligt geeft als richting aan om te ontwikkelen: de Molenzoom, het centrum, de Koppeling en Noordwest Houten (Bedrijventerrein De Doornkade, rond de voetbalvelden, Hof van Wulven).

Reacties Houtenaren op de ruimtelijke koers Het visiedocument heeft sinds het verschijnen eind maart veel losgemaakt bij Houtenaren. Het roept reacties op en vragen. Mensen maken zich zorgen over wat het betekent voor hun directe woonomgeving. De fractie van GroenLinks Houten begrijpt die zorgen. Het is nogal een verandering voor Houten, 5.000 woningen erbij. De aard en omvang van het visiedocument maken het bovendien best lastig om te begrijpen wat die veranderingen kunnen inhouden. 

Wat is de Ruimtelijke Koers wel en niet? De Ruimtelijke Koers is opgesteld in samenspraak met veel Houtenaren. Onder andere tijdens informatieavonden hebben bewoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers meegedacht en geadviseerd over wat ze belangrijk vinden voor Houten. Groen, rustig, fietsvriendelijk en sociaal werden veel genoemd. Ook is een onderzoeksbureau ingeschakeld dat heeft onderzocht wat de verwachte woonbehoefte van nu en in de toekomst zal zijn. 

De Ruimtelijke Koers is hierop gebaseerd. Het is een visiedocument. Het geeft de denkrichting voor hoe en waar de groei van Houten in de periode 2020 -2040 vorm kan krijgen. Het beschrijft een aantal mogelijke opties en het scenario waar het college voor kiest. Bij de presentatie van dat scenario is een aantal kaarten gemaakt om dit te visualiseren. 

Het document is dus geen bestemmingsplan, geen ‘dit is het en zo gaan we het doen’ document. Het geeft een mogelijke richting aan, en inwoners en raad kunnen en mogen hier hun mening over geven. De raad moet in het najaar instemmen met deze voorgestelde koers. 

Het document blijkt lastig om te interpreteren. Zowel de tekst als de kaartjes roepen vragen op; bij inwoners maar ook bij raadsleden. Die vragen zullen in de komende periode door het college verzameld en beantwoord worden (zie onder).  

Daarnaast is voor nu belangrijk om te weten dat het niet de bedoeling is om particulier woningbezit te onteigenen of wijken/het Rond deels af te breken. Op een beperkt aantal plekken is hoogbouw (12-14 verdiepingen – de zogenaamde ‘stedelijke accenten’) bedacht. De sterretjes die je hierover ziet in de kaartjes, geven een richting aan: het is niet gezegd dat precies daar op die plek hogere bouw komt. 

Wat vindt GroenLinks Houten van de Ruimtelijke Koers? In ons verkiezingsprogramma 2018-2022 schreven wij: ‘Houtenaren waarderen hun woonplaats om de ruime opzet, de veiligheid en het groen. Waar het aan ontbreekt zijn voldoende betaalbare huurwoningen en voldoende woningen voor bepaalde groepen woningzoekenden, zoals jongeren en senioren. We willen alle Houtenaren een passend huis geven.’

Alle Houtenaren een passend huis betekent dát er gebouwd moet worden en ook dat dat op een andere manier moet dan in het verleden gebeurde (veel eengezinswoningen). Want:

Dat zou alleen maar mogelijk zijn ten kostte van ons landelijk en groene buitengebied. Als GroenLinks fractie zijn we hier geen voorstander van maar ook de inwoners van Houten geven aan belang te hechten aan groen.  Het bouwen van grote, grondgebonden eengezinswoningen zoals veelal in Houten Zuid zijn gebouwd, voldoet niet aan de huidige woningbehoefte. Er een grote vraag naar meer betaalbare woningen voor starters (die nu vaak noodgedwongen Houten moeten verlaten) en minder draagkrachtige inwoners. Voor onze ouderen - die vaak hun grote eengezinswoning wel willen verruilen voor een kleinere woning - is het van belang dat voorzieningen nabij zijn. Dit kan dus niet wanneer de woningen aan de randen van Houten in het buitengebied worden gerealiseerd. 

Wat wordt onze inzet? Wij zijn voorstander van verdichting in het centrum en op een beperkt aantal plekken hogere bouw. We vinden dat dit hand-in-hand moet gaan met de verbetering van de kwaliteit van de woonomgeving. Een voorbeeld: de Molenzoom heeft nu drie parallelle rijbanen en veel parkeervakken. Dat kan anders; bijvoorbeeld 1 rijbaan, waardoor er ruimte komt voor veel meer groen en speelplekken voor kinderen. 

Daarnaast heeft GroenLinks vanuit het college ingezet op een zeer ambitieuze groene agenda, waarbij groen zowel binnen als buiten de rondweg flink verbeterd wordt. De fractie zal zich ervoor inzetten dat dit de komende decennia ook bewaarheid wordt.

Ook vinden we het van groot belang dat het college/de gemeente bewoners goed informeert en betrekt bij de verdere invulling en uitvoer van de Ruimtelijke Koers. Ook daar zullen we ons hard voor blijven maken.

Hoe verder? Naast de avonden en expositie die het college organiseert voor bewoners, licht het college in juni de Ruimtelijke Koers uitgebreid toe aan ons als raadsleden.

In het najaar zijn Rondetafelgesprekken gepland met raads- en commissieleden en moet de Ruimtelijke Koers worden vastgesteld door de gemeenteraad. De raad zal dan ook kaders meegeven voor de verdere uitwerking. Na vaststelling van de Ruimtelijke Koers zullen er door de gemeente per gebied specifieke plannen worden uitgewerkt. Daarbij zal overleg zijn met inwoners en direct omwonenden, waarbij er ook ruimte is voor het inbrengen van eventuele alternatieven. Ook deze gebiedsplannen moeten in de gemeenteraad worden vastgesteld.  

Meer informatie Op de website van de gemeente Houten vindt u meer informatie over de Ruimtelijke Koers van Houten. GroenLinks heeft voor leden en andere belangstellenden al enkele huiskamerbijeenkomsten over de Ruimtelijke Koers georganiseerd. De fractie blijft echter benieuwd naar uw vragen, ideeën en eventuele zorgen over de Ruimtelijke Koers en gaat graag met u in gesprek zodat wij dit mee kunnen nemen in onze meningsvorming en bij het bespreken van de Ruimtelijke Koers in de gemeenteraad.  Heeft u vragen, wilt u uw mening geven of heeft u behoefte aan een klankbord over de Ruimtelijke Koers? Schroom dan niet om contact op te nemen met de fractie,

Aanscherpen MPG-norm voor duurzaam, circulair bouwen | Amersfoort

GroenLinks GroenLinks Amersfoort 01-07-2020 00:00

Amersfoort heeft grote ambities als het gaat om duurzaam en circulair bouwen, zoals ook is vastgelegd in het deelakkoord duurzaamheid. De raad ging gisteravond unaniem akkoord met het verlagen van de MPG-norm (MilieuPrestatie Gebouwen). Hiermee maken we dit concreet en laten we zien dat we hierin als gemeente voorop durven lopen.

Circulair bouwen met ecologisch verantwoorde materialen wordt de norm voor nieuwbouw en past bij de ambitie om toe te werken naar een CO₂-neutrale en klimaatbestendige stad met zo min mogelijk afval.

“We zien deze maatregel ook als steuntje in de rug voor alle aannemers die nu al duurzaam en circulair bouwen. Zij hebben laten zien dat dit kan zonder dat dit leidt tot hogere kosten. Met het aanscherpen van de MPG-norm dagen we andere aannemers uit dit goede voorbeeld te volgen en zetten we met elkaar de volgende stap in duurzaam en circulair bouwen,” aldus Jeroen Bulthuis.

De Soesterhof, een nieuwe buurt in aanbouw, is een voorbeeld waar duurzaam en circulair bouwen al de norm is.

 

Agrarische Structuurversterking | Houten

GroenLinks GroenLinks Houten 26-06-2020 00:00

In het kader van Agrarische Structuurversterking (grondruil om boeren te helpen land terug te krijgen van beleggers) ging de raad akkoord met een startnotitie over woningbouw aan Lekdijk en/of Kaaidijk als deel van een ruilverkaveling op het Eiland van Schalkwijk. Om de kosten daarvan te compenseren is het nodig om 10-15 woningen te bouwen. In de komende maanden zullen verschillende varianten in detail worden onderzocht, en getoetst en besproken worden met inwoners en experts.

Op dinsdag 16 juni 2020 vergaderde de raad voor de tweede keer over Agrarische Structuurversterking. Op de agenda stond de startnotie voor woningbouw aan de Lekdijk en/of Kaaidijk.

Wat we graag willen met het buitengebied is naar meer extensieve, grondgebonden landbouw met een hogere natuurwaarde, bijvoorbeeld bedrijven met minder koeien per hectare die dichtbij geweid kunnen worden, en meer plaats voor natuur, bijvoorbeeld weidevogels. Dit kan bereikt worden door grond terug te kopen van projectontwikkelaars (die de grond in het verleden kochten in de veronderstelling dat Schalkstad gebouwd zou gaan worden) en door herverkaveling (bedrijven hebben vaak meerdere stukken grond, niet altijd dichtbij de huiskavel).

Om de structuurversterking te betalen is er een (beperkte) provinciale subsidie, en is er toestemming van de provincie om maximaal 250 woningen in het buitengebied bouwen om uit de kosten te komen.

Na een uitgebreide inventarisatie door de gemeente zijn er twee mogelijke ruilverkavelingen gevonden, met in totaal ca. 12 deelnemende bedrijven. De raad heeft al op 10 maart unaniem ingestemd met deze verkavelingen en met 10 à 15 compensatiewoningen.

Het debat op 16 juni ging geheel over de eerste van deze twee, die start met de verplaatsing van het bedrijf aan Lekdijk 28 naar De Trip (bij het Amsterdam-Rijnkanaal), waar een modern en energieneutraal bedrijf zal komen. Om het hele proces te betalen is woningbouw nodig, die volgens drie varianten zou kunnen:

Bouw van 11 woningen bij Lekdijk 28 (ongeveer waar nu de bedrijfsgebouwen staan). Bouw van 8 woningen bij Lekdijk 28 en 6 woningen aan de Kaaidijk (ongeveer midden tussen Lange Uitweg en het Elpad). Anders, bijvoorbeeld op gronden van derden ca. 100 woningen.

Bij woningbouw komt verreweg het meeste geld bij de grondeigenaar terecht. Bij varianten 1 en 2 zou gebouwd worden op gemeentegrond waardoor de opbrengst naar de gemeente gaat, terwijl in variant 3 gebouwd moet worden op grond van derden: dan krijgt de gemeente slechts een kleine bijdrage, en zouden er veel meer woningen nodig zijn.

In de raad was brede overeenstemming over nut en noodzaak van de ruilverkaveling, maar werd verschillend gedacht over hoe passend woningen zijn aan Lekdijk 28, mede naar aanleiding van diverse inspraakreacties van omwonenden. Er werden daarom diverse voorstellen ingediend om op voorhand het aantal woningen daar te beperken. 

GroenLinks vindt het van groot belang dat er voorzichtig omgegaan wordt met (het plannen van) woningbouw in ons buitengebied. We willen dat dit gebeurt met oog voor omgeving, natuur en inwoners. Volgens het raadsvoorstel is het de bedoeling om varianten 1 en 2 gedetailleerd uit te werken, in een stedenbouwkundig plan en een beeldkwaliteitsplan. Deze plannen worden getoetst aan het beoordelingskader Eiland van Schalkwijk en een Heritage Impact Assessment (HIA: een studie of de woningen wel passen in het gebied van de Nieuwe Hollandse Waterlinie; daarbij wordt gekeken naar het effect op erfgoedwaarden), en besproken met alle betrokkenen. Daarná zal pas besloten worden. 

GroenLinks vindt dat er op deze manier voldoende garantie is ingebouwd om tot een goed besluit te komen. Wij hebben daarom vóór gestemd. 

Ongetwijfeld gaan we nog uitgebreid terugkomen op dit onderwerp. Onze inzet: een passend plan met oog voor natuur en landschap.

Meer lezen? Gemeente Houten:  Woningbouw op Lekdijk 28 en Raadsvergadering 16-06-2020

Planetenbaan en Kwadrant kunnen uitgroeien tot aangenaam woon- en werkgebied | Stichtse Vecht

GroenLinks GroenLinks Stichtse Vecht 05-06-2020 00:00

Gisteravond is na anderhalf jaar soebatten en debatteren het Stedenbouwkundig Kader Planetenbaan en het Kwadrant dan toch eindelijk aangenomen en vastgesteld in de Raad van Stichtse Vecht. GroenLinks was en is een groot voorstander van de bouwplannen voor de Planetenbaan. Al jaren is er een schreeuwend tekort aan woningen, ook en juist voor mensen uit onze eigen gemeente. Starters op de arbeidsmarkt, jongeren die graag zelfstandig willen gaan wonen, en ouderen die vanuit hun eengezinswoning door willen schuiven naar een appartement. Voor al deze mensen komt er nu eindelijk perspectief met dit plan, dat voorziet in 1500 tot 2300 woningen.

 

Zestig procent van woningen Planetenbaan voor lage en middeninkomens

Uit het woonbehoefte-onderzoek dat de gemeente in 2018 heeft laten uitvoeren, bleek dat er niet alleen een grote behoefte is aan sociale huurwoningen, maar ook aan (huur)woningen voor de middeninkomens. GroenLinks heeft er, samen met andere partijen, daarom voor geknokt dat in (nieuw)bouwprojecten voortaan niet alleen 30% sociale huur, maar ook 30% middenhuur wordt opgenomen. Dat is uiteindelijk ook vastgelegd in de Nieuwe Woonvisie van 2019.

Intussen zijn we met het ontwikkelen van de Planetenbaan en het Kwadrant (voormalig Fujitsu-terrein) in Maarssenbroek bij een nieuw hoofdstuk aangekomen. Dat betekent dat er nu eindelijk ook grootschalig invulling gegeven kan worden aan de woonambities van GroenLinks en alle andere partijen in de gemeenteraad.Van de nieuw te bouwen woningen aan de Planetenbaan en het Kwadrant zal nu 30% gebouwd worden voor sociale huur, en 30% voor het middensegment. Daarmee bereiken we de groepen die het hardst geschikte huisvesting nodig hebben, Tegelijkertijd creëren we op deze manier voor iedereen een mooie en gemengde wijk.

Veel aandacht voor groen en leefbaarheid

Toegegeven, Planetenbaan is niet de meest ideale plek om een nieuwe woonwijk neer te zetten. Er zal dus heel wat moeten gebeuren om van dit voormalige kantoorgebied een aantrekkelijk woongebied te maken. Om die reden heeft GroenLinks gisteravond twee amendementen bij de plannen ingediend: Klimaatadaptief Bouwen en Gezond Leefklimaat. Beide amendementen zijn in de raad met een overweldigende meerderheid aangenomen. Een opsteker voor GroenLinks, voor de Planetenbaan - en voor Stichtse Vecht als geheel.

Buiten de randvoorwaarden die er al lagen - zoals die over duurzaam en verantwoord bouwen - komt er nu dus ook nóg meer aandacht voor groen en leefbaarheid, door bijvoorbeeld het terugbrengen van de geluidsbelasting binnen dit gebied.

Al met al biedt dit een goede basis voor een aangename woonomgeving - voor alle nieuwe en toekomstige bewoners. En binnen deze kaders kan de Planetenbaan nu dus uitgroeien tot een aangenaam woon- en werkgebied.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Albert Gemke , fractievoorzitter GroenLinks Stichtse Vecht via a.gemke@planet.nl

GroenLinks stelt schriftelijke vragen over evaluatie Woonagenda 2020 | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks Overbetuwe 04-06-2020 00:00

Op 6 mei informeerde het college de gemeenteraad over de evaluatie van de Woonagenda 2020. In deze evaluatie wordt geconcludeerd dat het aantal woningen dat gepland stond redelijk gehaald is, maar dat het soort woningen dat is gebouwd niet goed overeenkomt met de behoefte die er was. Zo zijn er te weinig sociale huurwoningen en goedkope koopwoningen gebouwd en teveel dure koopwoningen.

GroenLinks vindt het dan ook van het grootste belang dat er de komende jaren wél gebouwd wordt naar behoefte; er moeten vooral woningen worden gebouwd waar in onze gemeente grote vraag naar is. Daarvoor moet de gemeenteraad wel over eenduidige informatie beschikken, maar dat is helaas niet het geval. Er worden bijvoorbeeld in de tijdsperiode 2015-2020 en 2020-2025 verschillende woningbouwcategorieën gebruikt waardoor de cijfers door elkaar lopen. Ook wordt er in het geplande programma geen onderscheid gemaakt tussen gerealiseerde en nog lopende projecten. Om als politieke partij onze controlerende taak uit te kunnen voeren is het belangrijk om de woonbehoefte en de gerealiseerde woningbouw goed te monitoren. Daarvoor zijn recente, controleerbare en vergelijkbare cijfers cruciaal en die zijn er nu niet. Dit was voor ons reden om schriftelijke vragen te stellen aan het college.

Bebouwing in het buitengebied? Regels zijn regels vindt GroenLinks | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks Overbetuwe 20-05-2020 00:00

Volgens GroenLinks komt het te vaak voor dat de gemeente het niet zo nauw neemt met de regels rondom functieverandering agrarische bedrijven. Agrarische bedrijven kunnen daarbij omgevormd worden tot woningen. We hebben er steeds voor gepleit de bereidsregels te evalueren. Tot nu toe is dat niet gebeurt. GroenLinks wil dat de beleidsregel wordt geactualiseerd en stricter wordt toegepast.

Het aantal agrarische bedrijven neemt gestaag af. Om leegstand te voorkomen kunnen agrarische bedrijven omgevormd worden tot woningen en soms werkruimtes. Tegelijkertijd willen we niet dat het buitengebied vol komt te staan met gebouwen. Daarom zijn er regels verbonden aan het omzetten van agrarische bedrijven tot woningen en werkruimtes. Die staan in de ‘beleidsregel functieverandering en nieuwvestiging in het buitengebied’.

In de afgelopen 12 jaar zijn er ongeveer 300 bestemmingsplannen in de gemeenteraad behandeld. Een substantieel aantal van deze bestemmingsplannen draait om nieuwe woningen bij boerderijen. Hierbij gelden de richtlijnen zoals omschreven zijn in de beleidsregel “functieverandering en nieuwvestiging in het buitengebied”. Het doel van deze beleidsregel is om de omvang van de bebouwing en verrommeling in het buitengebied terug te dringen. Bebouwing (bijvoorbeeld schuren) van een agrarisch bedrijf dat niet meer gebruikt wordt kunnen dan gesloopt worden en in ruil daarvoor mag de eigenaar van het perceel één tot drie woningen terugbouwen, afhankelijk van de grootte van de te slopen gebouwen. Soms mag een nieuwe woning alleen gerealiseerd worden in een al bestaand gebouw. Van bijvoorbeeld twee schuren of stallen wordt er dan bijvoorbeeld één gesloopt en in de andere komt een woning. Daarmee verandert de functie van ‘agrarisch’ naar ‘wonen’.

Bij het toepassen van de regels voor het omzetten van agrarische bestemming in een woonbestemming hield het college zich in te veel gevallen niet aan de richtlijn voor het aantal te bouwen woningen; er werden meer woningen voorgesteld dan volgens de beleidsregel functieverandering is toegestaan. In de beleidsregel mag dat alleen in uitzonderingsgevallen en alleen als er compensatie plaatsvindt, bijvoorbeeld als de eigenaar het landschap mooier maakt met houtwallen of meer ruimte geeft aan biodiversiteit. In de praktijk was het toestaan van meer woningen de laatste jaren meer regel dan uitzondering. Verder staat in de beleidsregel dat sloop en bouw op dezelfde plek moeten plaatsvinden, maar in de praktijk wordt de bouw nog wel eens op een andere plek gerealiseerd dan de sloop.

GroenLinks heeft in deze gevallen steeds gewezen op de beleidsregel en tegen voorstellen gestemd die de beleidsregel te ruim opvatten. Tegelijk heeft GroenLinks steeds gepleit voor het evalueren van de beleidsregel, om zo te kijken of de afwijkingen die er zijn geweest wel voldoende hebben bijgedragen aan het doel van de beleidsregel; verrommeling en bebouwing in het buitengebied terugdringen. Wat GroenLinks betreft moet dat laatste het doel blijven van de beleidsregel en moet deze gewoon geactualiseerd worden én daarna strikter worden toegepast.

Bonanza aan de Baandervesting? | Edam-Volendam

GroenLinks GroenLinks Edam-Volendam 10-05-2020 00:00

Tachtig woningen worden gebouwd aan de Baandervesting. Maar er had zoveel meer ingezeten. Op deze toplocatie had je drie vliegen in één klap kunnen slaan. Nu is het een plan vol onbenutte kansen. Daarom hebben we tegengestemd. Maar het kan nog. Dubbelgebruik van ruimte, parkeren én warmteopslag. Een onverwachte meevaller.

Huidige plan is niet meer van deze tijd

 In dit nieuwe project in de binnenstad van Edam zullen volop auto’s over de vesting blijven rijden. Op het binnenterrein komen parkeerplaatsen voor auto’s. Nergens is autovrije ruimte. We hebben er steeds voor gepleit om juist hier een ondergrondse parkeergarage te bouwen. Er kwam onderzoek. Uitkomst onbetaalbaar. Maar onbetaalbaar groeit niet aan een boom. Onbetaalbaar is wat de mens ervan maakt. Durf te dromen, wees ambitieus, denk na over de toekomst van de Edammer binnenstad, leg de kosten naast de baten, durf na te denken over betaald parkeren, formuleer wat een autovrije openbare ruimte waard is. Waar kinderen veilig kunnen spelen. Natuurlijk kunnen we het betalen. Het onbetaalbare haalbaar maken, daar is de politiek voor.

Belangrijkste argument tegen een ondergrondse parkeergarage was destijds dat de woningen te duur zouden worden. Maar in de huidige plannen zien we die betaalbare woningen niet terug. Nu de projectkosten lager uitvallen zouden we graag een garantie willen zien dat tenminste 20% van de woningen sociale huurwoningen zullen zijn.

Vervuilde grond en warmteopslag

We kijken vooruit. De grond is sterk vervuild. Er is onderzoek naar gedaan. De conclusie was: we graven de bovenste laag af en brengen een “leeflaag”aan. Maar op sommige plaatsen waar de grond  met minerale olie is vervuild moet dieper worden afgegraven. Juist daar waar het binnenterrein met parkeerplaatsen komt. Laten we nog even hierover doordenken. Kunnen we  van de nood een deugd maken? De woningen worden natuurlijk gasloos gebouwd. Hoe worden ze straks verwarmd? Dat binnenterrein kunnen we een dubbele functie geven. Waar de grond is afgegraven  plaatsen we goed geïsoleerde waterbassins. Daarbovenop komt het parkeerterrein. Zonnecollectoren op de daken van de omliggende woningen zorgen in de zomer voor de warmte. Een gedeelte daarvan wordt direct opgeslagen in een voorraadvat in de woningen zelf en de warmteoverschotten gaan naar de ondergrondse “seizoensberging”. Deze warmte kun je ’s winters weer gebruiken om de woningen te verwarmen en voor warm water. In Nagele, destijds het eerste dorpje in de nog lege Noordoostpolder, wil men met deze collectieve warmteopslag de inmiddels monumentale woningen verwarmen. Met behoud van de bestaande radiatoren. En verder weg in Duitsland is dit systeem al toegepast bij nieuwbouwprojecten zoals onze Baandervesting.

Energieneutraal en betaalbaar

Onbetaalbaar? Nou nee. Aan gas is een gemiddeld gezin nu €110,- per maand kwijt. Met 80 woningen levert dit per jaar een bedrag op van zo’n €100.000,-. Onlangs is een dergelijk project op Vlieland gerealiseerd voor €1.300.000,- en daar ging het om 38 woningen. Prijstechnisch gaat dat dus lukken. Onze gemeente heeft een duurzaamheidambitie geformuleerd  voor 2050. We moeten dan een energieneutrale  gemeente zijn. Laten we werk maken van onze dromen. Deze investering zal zichzelf ruimschoots terugverdienen. We zijn een gemeente van bouwers. Als deze innovatie ergens moet lukken is het hier. En op veel plaatsen in onze gemeente kunnen we deze techniek ook toepassen. De wethouder vond dit ook een goed plan. Hij zou het doorgeven aan de projectontwikkelaar. Hopelijk met een indringende blik in zijn ogen.

 

John Kluessien namens GroenLinks Edam-Volendam

 

(© foto: Oud Edam / Gemeente Edam-Volendam)

Huidige plan is niet meer van deze tijd

 In dit nieuwe project in de binnenstad van Edam zullen volop auto’s over de vesting blijven rijden. Op het binnenterrein komen parkeerplaatsen voor auto’s. Nergens is autovrije ruimte. We hebben er steeds voor gepleit om juist hier een ondergrondse parkeergarage te bouwen. Er kwam onderzoek. Uitkomst onbetaalbaar. Maar onbetaalbaar groeit niet aan een boom. Onbetaalbaar is wat de mens ervan maakt. Durf te dromen, wees ambitieus, denk na over de toekomst van de Edammer binnenstad, leg de kosten naast de baten, durf na te denken over betaald parkeren, formuleer wat een autovrije openbare ruimte waard is. Waar kinderen veilig kunnen spelen. Natuurlijk kunnen we het betalen. Het onbetaalbare haalbaar maken, daar is de politiek voor.

Belangrijkste argument tegen een ondergrondse parkeergarage was destijds dat de woningen te duur zouden worden. Maar in de huidige plannen zien we die betaalbare woningen niet terug. Nu de projectkosten lager uitvallen zouden we graag een garantie willen zien dat tenminste 20% van de woningen sociale huurwoningen zullen zijn.

Vervuilde grond en warmteopslag

We kijken vooruit. De grond is sterk vervuild. Er is onderzoek naar gedaan. De conclusie was: we graven de bovenste laag af en brengen een “leeflaag”aan. Maar op sommige plaatsen waar de grond  met minerale olie is vervuild moet dieper worden afgegraven. Juist daar waar het binnenterrein met parkeerplaatsen komt. Laten we nog even hierover doordenken. Kunnen we  van de nood een deugd maken? De woningen worden natuurlijk gasloos gebouwd. Hoe worden ze straks verwarmd? Dat binnenterrein kunnen we een dubbele functie geven. Waar de grond is afgegraven  plaatsen we goed geïsoleerde waterbassins. Daarbovenop komt het parkeerterrein. Zonnecollectoren op de daken van de omliggende woningen zorgen in de zomer voor de warmte. Een gedeelte daarvan wordt direct opgeslagen in een voorraadvat in de woningen zelf en de warmteoverschotten gaan naar de ondergrondse “seizoensberging”. Deze warmte kun je ’s winters weer gebruiken om de woningen te verwarmen en voor warm water. In Nagele, destijds het eerste dorpje in de nog lege Noordoostpolder, wil men met deze collectieve warmteopslag de inmiddels monumentale woningen verwarmen. Met behoud van de bestaande radiatoren. En verder weg in Duitsland is dit systeem al toegepast bij nieuwbouwprojecten zoals onze Baandervesting.

Energieneutraal en betaalbaar

Onbetaalbaar? Nou nee. Aan gas is een gemiddeld gezin nu €110,- per maand kwijt. Met 80 woningen levert dit per jaar een bedrag op van zo’n €100.000,-. Onlangs is een dergelijk project op Vlieland gerealiseerd voor €1.300.000,- en daar ging het om 38 woningen. Prijstechnisch gaat dat dus lukken. Onze gemeente heeft een duurzaamheidambitie geformuleerd  voor 2050. We moeten dan een energieneutrale  gemeente zijn. Laten we werk maken van onze dromen. Deze investering zal zichzelf ruimschoots terugverdienen. We zijn een gemeente van bouwers. Als deze innovatie ergens moet lukken is het hier. En op veel plaatsen in onze gemeente kunnen we deze techniek ook toepassen. De wethouder vond dit ook een goed plan. Hij zou het doorgeven aan de projectontwikkelaar. Hopelijk met een indringende blik in zijn ogen.

 

John Kluessien namens GroenLinks Edam-Volendam

 

(© foto: Oud Edam / Gemeente Edam-Volendam)

Woningbouw binnen Alphense stadsgrenzen biedt duurzame oplossing | Alphen aan den Rijn

GroenLinks GroenLinks Alphen aan den Rijn 10-04-2020 00:00

De Alphense fractie van GroenLinks ziet kansen voor betaalbare woningbouw in Alphen stad. De provincie Zuid-Holland heeft aangegeven dat de gemeente niet mag bouwen in de Gnephoek en de Noordrand van Alphen. De provincie wil Alphen wel ondersteunen om meer te kunnen bouwen binnen de eigen stadsgrenzen en hier ook financieel aan bijdragen. Dat biedt nieuwe kansen. Door bedrijven met een belastende geur- of geluidscontour te verplaatsen kan extra ruimte voor woningbouw komen.

GroenLinks-raadslid Marijke Kottenhagen: "In de omgeving van de Rijnhaven en het gebied daarachter zien wij goede mogelijkheden zoals de Hoogvlietlocatie en het bedrijventerrein bij de gevangenis wat al jarenlang braak ligt. Vanuit dit gebied zijn de Baronie en het centrum goed bereikbaar en de nodige infrastructuur ligt er al dus dat scheelt in de kosten. Ook bedrijventerrein Heimanswetering vinden wij geschikter voor woningbouw dan voor zware industrie zo vlak naast de bestaande woonwijk.
 
Kottenhagen beseft dat de gemeente ook bedrijventerreinen nodig heeft: "Maar nu worden langdurig leegstaande locaties binnen die bedrijfsterreinen nergens voor benut. Daarom moeten we onderzoeken hoe we woningbouw en bedrijvigheid zo efficient mogelijk kunnen combineren. Zo benutten we onze ruimte zo duurzaam mogelijk."

GroenLinks: geen industrie maar woningbouw langs Heimanswetering | Alphen aan den Rijn

GroenLinks GroenLinks Alphen aan den Rijn 01-04-2020 00:00

De Alphense fractie van GroenLinks wil dat het gebied tussen de Oude Rijn en het Weteringpark aan de Heimanswetering wordt benut voor woningbouw.  

 
Raadslid Marijke Kottenhagen: "het huidige bedrijventerrein is volledig omsloten door de stad. Door de geluids- en geurcontouren gaat daardoor veel ruimte verloren. Door hier te bouwen realiseren we betaalbare woningen waar die het beste passen: in de buurt van voorzieningen en het stadshart."
 
GroenLinks begrijpt de onrust bij veel omwonenden nadat het Alphense college bekendmaakte de komst van een nieuwe fabriek op het terrein van het voormalige Bos Beton te onderzoeken. Die locatie heeft op dit moment een industriële bestemming. Volgens de fractie is die bestemming achterhaald, omdat die nu centraal in de stad ligt, omgeven door woningen, een park en een molenbiotoop.
 
Kottenhagen: de provincie Zuid-Holland houdt woningbouw bij de Heimanswetering op dit moment tegen. Er zouden te weinig plekken zijn voor bedrijven met een hoge milieucategorie. Wij roepen de provincie op om prioriteiten te durven stellen: betaalbare woningbouw is nu en in de toekomst gewoon heel hard nodig. Bovendien zijn langs de Oude Rijn tussen Koudekerk en Alphen al veel industriële bedrijven gevestigd. Alphen draagt meer dan voldoende bij aan die vorm van bedrijvigheid." 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.