Nieuws van Het Enkhuizer Alternatief inzichtelijk

3 documenten

Parkeren en leefbaarheid in ...

Het Enkhuizer Alternatief Het Enkhuizer Alternatief Enkhuizen 18-03-2018 16:56

Parkeren en leefbaarheid in Enkhuizen Het Enkhuizer Alternatief (HEA) is van mening dat Enkhuizen mee dient te gaan met de eisen van de tijd. Dat geldt niet alleen wat betreft het creëren van werkgelegenheid en het noodzakelijke omzetten van onze stad in het gebruiken van nieuwe energievormen, maar ook voor parkeren. In een regio als West-Friesland, waar nauwelijks effectief openbaar vervoer aanwezig is en waar bijvoorbeeld een huisartsenpost voor velen alleen per auto te bereiken is op afstanden van 20 km of meer, hebben veel mensen noodgedwongen een auto. Auto’s dienen geparkeerd te kunnen worden. Daarom is HEA van mening dat waar woningen of woonvormen gebouwd worden, de gemeente moet zorgen voor voldoende parkeergelegenheid voor de auto’s van bewoners. Op dit moment gebeurt dat niet. Daarom heeft HEA bijvoorbeeld deze vragen gesteld: https://enkhuizen.raadsinformatie.nl/document/6105816/1/20180115%20-%20Schriftelijke%20vragen%20LANGBROEK%20inzake%20PARKEREN%20BINNENSTAD%20-%20Schriftelijke%20VRAGEN Ze gaan over parkeren in een dichtbebouwd deel van de binnenstad waar veel appartementen bijgebouwd gaan worden, maar waar de gemeente 0 parkeerplaatsen realiseert. Dat kan en mag in onze ogen niet. Ook in Plan Noord gaan dit soort dingen gebeuren. In die wijk is reeds een parkeerprobleem. Hulpdiensten hebben al eens aangekaart dat ze mogelijk tegen bereikbaarheidsproblemen aan zouden kunnen gaan lopen door de parkeerproblematiek in deze wijk. Nu gaat Welwonen eerdaags huizen slopen in Plan Noord. Per 30 huizen wil men 30-5=25 parkeerplaatsen gaan realiseren. Dat is een parkeernorm van 0,84. Dat kan dus niet. In deze tijd kan zoiets niet meer. Zoals men in de binnenstad tegenwoordig bij bouwplannen een veel te kleine parkeernorm hanteert van 1,0 parkeerplaats per wooneenheid en nu zelfs in de buurt van Noorderhavendijk, Breedstraat, Peperstraat, Verlaat etc. helemáál geen extra parkeerplaatsen realiseert bij wel bouwen van wooneenheden, gaat men dus in Plan Noord al over tot een parkeernorm van 0,84. Wat men feitelijk doet is in Enkhuizen stukje bij beetje vormen van overbevolking creëeren. Wel woningen bouwen, zonder daar de benodigde voorzieningen bij te realiseren, is overbevolking creëren. Het is makkelijk geld bijeenharken door OZB-aanslagen voor wooneenheden in de toekomst over de ruggen van bewoners. Wij zullen hiertegen blijven ageren. Als het voor ons mogelijk is, zullen we hier zelfs iets aan gaan doen. Leefbaarheid in een stad is prioriteit nummer 1. Voor Het Enkhuizer Alternatief is Enkhuizen primair een woonstad! Alles daar omheen als infrastructuur, scholen, werkgelegenheid, mooie gebouwen, zorg, onderwijs, groen, economie etc, is bedoeld om die woonfunctie van Enkhuizen zo compleet en comfortabel mogelijk te maken. Dat uitgangspunt moeten we niet loslaten! Enkhuizen moet leefbaar blijven! Hans Langbroek

Parkeren en leefbaarheid in Enkhuizen

Het Enkhuizer Alternatief Het Enkhuizer Alternatief Enkhuizen 18-03-2018 16:50

Parkeren en leefbaarheid in Enkhuizen

Het Enkhuizer Alternatief (HEA) is van mening dat Enkhuizen mee dient te gaan met de eisen van de tijd. Dat geldt niet alleen wat betreft het creëren van werkgelegenheid en het noodzakelijke omzetten van onze stad in het gebruiken van nieuwe energievormen, maar ook voor parkeren.

In een regio als West-Friesland, waar nauwelijks effectief openbaar vervoer aanwezig is en waar bijvoorbeeld een huisartsenpost voor velen alleen per auto te bereiken is op afstanden van 20 km of meer, hebben veel mensen noodgedwongen een auto.

Auto’s dienen geparkeerd te kunnen worden. Daarom is HEA van mening dat waar woningen of woonvormen gebouwd worden, de gemeente moet zorgen voor voldoende parkeergelegenheid voor de auto’s van bewoners. Op dit moment gebeurt dat niet. Daarom heeft HEA bijvoorbeeld [deze vragen] gesteld. Ze gaan over parkeren in een dichtbebouwd deel van de binnenstad waar veel appartementen bijgebouwd gaan worden, maar waar de gemeente 0 parkeerplaatsen realiseert. Dat kan en mag in onze ogen niet.

Ook in Plan Noord gaan dit soort dingen gebeuren. In die wijk is reeds een parkeerprobleem. Hulpdiensten hebben al eens aangekaart dat ze mogelijk tegen bereikbaarheidsproblemen aan zouden kunnen gaan lopen door de parkeerproblematiek in deze wijk.

Nu gaat Welwonen eerdaags huizen slopen in Plan Noord. Per 30 huizen wil men 30-5=25 parkeerplaatsen gaan realiseren. Dat is een parkeernorm van 0,84. Dat kan dus niet. In deze tijd kan zoiets niet meer.

Zoals men in de binnenstad tegenwoordig bij bouwplannen een veel te kleine parkeernorm hanteert van 1,0 parkeerplaats per wooneenheid en nu zelfs in de buurt van Noorderhavendijk, Breedstraat, Peperstraat, Verlaat etc. helemáál geen extra parkeerplaatsen realiseert bij wel bouwen van wooneenheden, gaat men dus in Plan Noord al over tot een parkeernorm van 0,84.

Wat men feitelijk doet is in Enkhuizen stukje bij beetje vormen van overbevolking creëeren. Wel woningen bouwen, zonder daar de benodigde voorzieningen bij te realiseren, is overbevolking creëren. Het is makkelijk geld bijeenharken door OZB-aanslagen voor wooneenheden  in de toekomst over de ruggen van bewoners.

Wij zullen hiertegen blijven ageren. Als het voor ons mogelijk is, zullen we hier zelfs iets aan gaan doen.

Leefbaarheid in een stad is prioriteit nummer 1. Voor Het Enkhuizer Alternatief is Enkhuizen primair een woonstad! Alles daar omheen als infrastructuur, scholen, werkgelegenheid, mooie gebouwen, zorg, onderwijs, groen, economie etc, is bedoeld om die woonfunctie van Enkhuizen zo compleet en comfortabel mogelijk te maken. Dat uitgangspunt moeten we niet loslaten!

Hans Langbroek

Parkeren en leefbaarheid in Enkhuizen

Het Enkhuizer Alternatief Het Enkhuizer Alternatief Enkhuizen 18-03-2018 16:50

Parkeren en leefbaarheid in Enkhuizen

Het Enkhuizer Alternatief (HEA) is van mening dat Enkhuizen mee dient te gaan met de eisen van de tijd. Dat geldt niet alleen wat betreft het creëren van werkgelegenheid en het noodzakelijke omzetten van onze stad in het gebruiken van nieuwe energievormen, maar ook voor parkeren.

In een regio als West-Friesland, waar nauwelijks effectief openbaar vervoer aanwezig is en waar bijvoorbeeld een huisartsenpost voor velen alleen per auto te bereiken is op afstanden van 20 km of meer, hebben veel mensen noodgedwongen een auto.

Auto’s dienen geparkeerd te kunnen worden. Daarom is HEA van mening dat waar woningen of woonvormen gebouwd worden, de gemeente moet zorgen voor voldoende parkeergelegenheid voor de auto’s van bewoners. Op dit moment gebeurt dat niet. Daarom heeft HEA bijvoorbeeld [deze vragen] gesteld. Ze gaan over parkeren in een dichtbebouwd deel van de binnenstad waar veel appartementen bijgebouwd gaan worden, maar waar de gemeente 0 parkeerplaatsen realiseert. Dat kan en mag in onze ogen niet.

Ook in Plan Noord gaan dit soort dingen gebeuren. In die wijk is reeds een parkeerprobleem. Hulpdiensten hebben al eens aangekaart dat ze mogelijk tegen bereikbaarheidsproblemen aan zouden kunnen gaan lopen door de parkeerproblematiek in deze wijk.

Nu gaat Welwonen eerdaags huizen slopen in Plan Noord. Per 30 huizen wil men 30-5=25 parkeerplaatsen gaan realiseren. Dat is een parkeernorm van 0,84. Dat kan dus niet. In deze tijd kan zoiets niet meer.

Zoals men in de binnenstad tegenwoordig bij bouwplannen een veel te kleine parkeernorm hanteert van 1,0 parkeerplaats per wooneenheid en nu zelfs in de buurt van Noorderhavendijk, Breedstraat, Peperstraat, Verlaat etc. helemáál geen extra parkeerplaatsen realiseert bij wel bouwen van wooneenheden, gaat men dus in Plan Noord al over tot een parkeernorm van 0,84.

Wat men feitelijk doet is in Enkhuizen stukje bij beetje vormen van overbevolking creëeren. Wel woningen bouwen, zonder daar de benodigde voorzieningen bij te realiseren, is overbevolking creëren. Het is makkelijk geld bijeenharken door OZB-aanslagen voor wooneenheden  in de toekomst over de ruggen van bewoners.

Wij zullen hiertegen blijven ageren. Als het voor ons mogelijk is, zullen we hier zelfs iets aan gaan doen.

Leefbaarheid in een stad is prioriteit nummer 1. Voor Het Enkhuizer Alternatief is Enkhuizen primair een woonstad! Alles daar omheen als infrastructuur, scholen, werkgelegenheid, mooie gebouwen, zorg, onderwijs, groen, economie etc, is bedoeld om die woonfunctie van Enkhuizen zo compleet en comfortabel mogelijk te maken. Dat uitgangspunt moeten we niet loslaten!

Hans Langbroek