Nieuws van Leefbaar 3B inzichtelijk

3 documenten

Woningbouw en parkeren winkelgebied Berkel Centrum Oost

Leefbaar 3B Leefbaar 3B D66 Lansingerland 06-10-2019 10:16

Woningbouw en parkeren winkelgebied Berkel Centrum Oost

De gemeenteraad heeft afgelopen donderdag 3 oktober de “Nota van Uitgangspunten Berkel Centrum Oost (Hergerborch)” vastgesteld.

Het gaat om het bouwen van 60 tot 80 sociale huurwoningen van 3B Wonen, de uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen bij het visrestaurant The Naked Fish en de supermarkten Hoogvliet en Aldi met minimaal 120 en hoe je op een betere en verkeersveilige manier met auto en fiets van en naar het gebied Berkel Centrum Oost kan rijden (de ontsluiting van het gebied).

Leefbaar 3B vindt dat alles op alles gezet moet worden om op het terrein van het voormalige verzorgingshuis Hergerborch minstens 80 sociale huurwoningen moeten worden gebouwd, omdat in Lansingerland een tekort is aan sociale huurwoningen. lees meerWoningbouw en parkeren winkelgebied Berkel Centrum Oost

Voor de extra parkeerplaatsen zijn drie varianten, die door het college onderzocht gaan worden:

1. Op de plaats van het huidige parkeerplein een parkeergarage bouwen met één parkeerlaag onder de grond en één laag op het maaiveld. Levert ongeveer 120 extra parkeerplaatsen op.

2. Op de plaats van het huidige parkeerplein een parkeergarage bouwen met twee parkeerlagen onder de grond, zonder maaiveld parkeren. Levert ongeveer 160 extra parkeerplaatsen op.

3. Het huidige parkeerplein handhaven en bij/onder de nieuwbouw van 60 tot 80 woningen van de 3B Wonen een ondergrondse parkeergarage bouwen. Hoeveel extra parkeerplaatsen deze variant oplevert, is nog niet bekend.

De gemeenteraad wacht het onderzoek van het college af en besluit later welke van de drie varianten het meest haalbaar en betaalbaar is. De raad heeft met een ruime meerderheid een amendement van D66 aangenomen dat in ieder geval de uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen minimaal 120 moet zijn

Er is door het college een heel goede ontsluiting van het winkel- en woongebied Berkel Centrum Oost bedacht. De Molenwerfstraat wordt verplaats richting Berkelsedijkje en vervolgens kunnen parallel aan het fietspad auto’s richting rotonde bij Berkelse Poort rijden. Als dit niet gerealiseerd zou kunnen worden, stelt het college een terugvaloptie voor om de directie autoverbinding tussen parkeerplein of parkeergarage en Laan van Romen via de Raadhuislaan te handhaven. Deze route midden in het centrum van Berkel wordt met de te verwachten toename van het autoverkeer dan nog verkeersonveiliger. Vandaar dat Leefbaar 3B raadslid Jan Pieter Blonk in een amendement (wijzigingsvoorstel) voorstelde deze terugvaloptie te schrappen uit de Nota van Uitgangspunten. Dat was in de raad niet haalbaar. Het amendement is daarna aangepast. Als de ontsluiting via de verplaatste Molenwerfstraat en het Berkelsedijkje niet te realiseren is, dan wordt te zijner tijd de ontsluiting met mogelijke andere oplossingen in de raadscommissie Ruimte opnieuw besproken.

Nota van Uitgangspunten ‘Berkel Centrum Oost’ wordt aangepast

Leefbaar 3B Leefbaar 3B Lansingerland 22-09-2019 16:24

Nota van Uitgangspunten ‘Berkel Centrum Oost’ wordt aangepast

Posted on sep 22, 2019 | 2 comments

Op de plek waar nu nog het voormalige verzorgingshuis Hergerborch staat, gaat 3B Wonen 60 tot 80 sociale huurwoningen bouwen. Het naast Hergerborch gelegen parkeerterrein en de parkeerplaatsen bij de supermarkten van Hoogvliet en Aldi moet uitgebreid worden met minimaal 110 parkeerplekken naar een totaal van 300. Daarnaast moet ook de verkeersafwikkeling in dit oostelijk deel van winkelcentrum Berkel aanzienlijk verbeterd worden. Samenvattend deze locatie Berkel Centrum Oost moet toekomstbestendig worden ingericht.

Parkeren

Voor het parkeren heeft het college drie varianten voorgelegd

➢ Variant 1 – Extra parkeren op maaiveld levert slechts 48 extra parkeerplaatsen op.

➢ Variant 2 – Parkeergarage met 1 laag op maaiveld en 1 onder de grond. Dat levert 123 extra parkeerplaatsen op.

➢ Variant 3 – Parkeergarage met 2 parkeerlagen onder de grond. Dat levert 161 extra parkeerplaatsen op. lees meer

Leefbaar 3B heeft aangegeven dat variant 1 niet de oplossing is voor de parkeer problematiek in Winkelgebied Berkel Centrum Oost. De varianten 2 en 3 blijven dan over. Beiden voldoen aan de extra parkeerbehoefte van minimaal 110 plaatsen, maar er iseen groot verschil in de kostenplaatjes van die twee varianten. De afweging van de keuze tussen de varianten 2 en 3 wil onze fractie laten leiden door de verhouding tussen de hoogte van de investeringkostenen de mate van de kwaliteitsverbetering voor het gebied.Daarnaast heeft Jan Pieter Blonk namens Leefbaar 3B voorgesteld een variant 4 toe te voegen om de ontwikkeling van de woningbouw op het terrein van Hergerborch en het parkeerterrein bij Hoogvliet/Aldi als een geheel op te pakken, waarbij de mogelijkheid van het parkeren voor de winkels onder de nieuw te bouwen woningen van 3B Wonen te maken. Leefbaar 3B heeft hiervoor in de raadscommissie een amendement aangekondigd, maar inmiddels heeft het college aangegeven deze variant 4 zelf te zullen toevoegen in de Nota van Uitgangspunten.

Verkeersafwikkeling/ontsluiting

De huidige verkeersafwikkeling in dit oostelijk deel van het winkelcentrum is onvoldoende en onveilig. De verkeersintensiteit is hoger dan de capaciteit die de Raadhuislaan en de Molenwerfstraat aankunnen. Ook de meerdere in- en uitritten van het parkeerterrein bij de supermarkten van Hoogvliet en Aldi op de doorgaande weg (Molenwerfstraat) zijn onveilig.

De ontsluiting die het college aandraagt is ons inziens een goede toekomstbestendige oplossing. Wij staan vierkant achter de voorgestelde ontsluiting via de in oostelijke richting verlegde Molenwerfstraat en langs het fietspad op de Landscheiding richting rotonde bij de Berkelse Poort. Er moet te allen tijd worden voorkomen dat de ontsluiting via de Raadhuislaan, Laan van Romen en Gemeentewerf gaat lopen. Zo’n autoverbinding tussen de Molenwerfstraat en de Raadhuislaan isvanwege verkeersveiligheid verre van ideaal.

Er zou daarmee dwars door het centrum een directie autoverbinding tussen het oostelijk en westelijk deel van Berkel Centrum ontstaan. In tegenstelling tot wat in de Nota van Uitgangspunten staat als terugvaloptie, wilLeefbaar 3B dat níet vanwege de verkeersveiligheid. In de raad van 3 oktober zal Leefbaar 3B daarom een amendement (wijzigingsvoorstel) indienen.

Sociale huurwoningen

Leefbaar 3B vindt het goed dat er 60 tot 80 sociale huurwoningen bij komen. Liever 80 dan 60 uiteraard. Fijn voor onder andere jongeren die geboren of opgegroeid zijn in Lansingerland, die het ouderlijk huis verlaten en heel graag in Lansingerland willen blijven wonen.

Meer woningbouw in Bleiswijk is nodig.

Leefbaar 3B Leefbaar 3B CDA Lansingerland 17-03-2019 17:17

Meer woningbouw in Bleiswijk is nodig.

De nieuwbouw in De Tuinen in Bleiswijk is zo goed als afgerond, maar er blijkt nog steeds vraag te zijn naar woningen. Bijvoorbeeld het aantal inschrijvingen voor het appartementencomplex aan de Rembrandtlaan was veel groter dan het aantal beschikbare woningen. Jonge mensen vertrekken naar elders omdat ze geen betaalbare woning in het dorp kunnen vinden. Het voorstel om woningen te gaan bouwen op enkele open plekken in het dorp werd dan ook positief onthaald door de raadscommissie Ruimte. Het gaat vooral om de terreinen tussen de Lijsterlaan en de Merenweg en tussen de Korenmolenweg en de Lange Vaart.

De CDA-fractie bracht het voorstel in als bespreekpunt in de commissie en ook de fractie van Leefbaar 3B vindt het wenselijk dat er werk gemaakt wordt van deze verdere ontwikkeling.

De wethouder merkte op dat er concreet plannen zijn voor enkele nieuwe woningen in de Dorpsstraat en ze zegde toe dat het college in de kaderbrief die ter voorbereiding van de begroting 2020 medio dit jaar zal verschijnen, aandacht aan de woningbouw in Bleiswijk zal geven. Wij zullen de ontwikkelingen actief blijven volgen.