Nieuws van politieke partijen in Enkhuizen inzichtelijk

6 documenten

Over Gommerwijk-west-west en woningbouw, regionaal plannen dichtbij bestaande kernen

ChristenUnie ChristenUnie PvdA Enkhuizen 04-02-2022 10:39

https://enkhuizen.christenunie.nl/k/n6049/news/view/1203567/63543/Haas.jpgRuimte en groen zijn schaars, daar moeten we zorgvuldig mee omgaan! Dus het stuk grond naast het Streekbos moeten we niet helemaal volbouwen maar zo groen mogelijk houden. Benodigde ruimte voor woningen moet allereerst gezocht worden in bestaande woonkernen door vervanging van oude gebouwen, ofwel inbreiding. Daarnaast willen we dat ..

..verdere uitbreiding van woningbouw regionaal gepland gaat worden. Bouw in elk geval dichtbij bestaande woonkernen, ook dat is duurzaam bouwen. Alleen dan blijven voorzieningen zoals gezondheidscentra makkelijk bereikbaar, juist ook voor ouderen. Daarnaast zijn bijvoorbeeld scholen dan veel makkelijker te bereiken en ook dat is belangrijk voor kinderen en hun (groot)ouders.

Deze punten bracht ChristenUnie-SGP naar voren in het WEEFF debat in reactie op de PvdA over duurzaam bouwen.

Dus aan de ene kant het tegengaan van verdere verstedelijking en daarmee ruimte en groen zoveel mogelijk vrijhouden. En tegelijk betekent bouwen dichtbij bestaande woonkernen ook dat je makkelijker lopend of op de fiets naar school kan of naar andere voorzieningen en winkelcentra. Ook dat komt duurzaamheid ten goede en dat vind ik belangrijk.

Bedankt mensen van WEEFF voor al jullie werk om er een radio uitzendig van te maken!

Parkeren en leefbaarheid in ...

Het Enkhuizer Alternatief Het Enkhuizer Alternatief Enkhuizen 18-03-2018 16:56

Parkeren en leefbaarheid in Enkhuizen Het Enkhuizer Alternatief (HEA) is van mening dat Enkhuizen mee dient te gaan met de eisen van de tijd. Dat geldt niet alleen wat betreft het creëren van werkgelegenheid en het noodzakelijke omzetten van onze stad in het gebruiken van nieuwe energievormen, maar ook voor parkeren. In een regio als West-Friesland, waar nauwelijks effectief openbaar vervoer aanwezig is en waar bijvoorbeeld een huisartsenpost voor velen alleen per auto te bereiken is op afstanden van 20 km of meer, hebben veel mensen noodgedwongen een auto. Auto’s dienen geparkeerd te kunnen worden. Daarom is HEA van mening dat waar woningen of woonvormen gebouwd worden, de gemeente moet zorgen voor voldoende parkeergelegenheid voor de auto’s van bewoners. Op dit moment gebeurt dat niet. Daarom heeft HEA bijvoorbeeld deze vragen gesteld: https://enkhuizen.raadsinformatie.nl/document/6105816/1/20180115%20-%20Schriftelijke%20vragen%20LANGBROEK%20inzake%20PARKEREN%20BINNENSTAD%20-%20Schriftelijke%20VRAGEN Ze gaan over parkeren in een dichtbebouwd deel van de binnenstad waar veel appartementen bijgebouwd gaan worden, maar waar de gemeente 0 parkeerplaatsen realiseert. Dat kan en mag in onze ogen niet. Ook in Plan Noord gaan dit soort dingen gebeuren. In die wijk is reeds een parkeerprobleem. Hulpdiensten hebben al eens aangekaart dat ze mogelijk tegen bereikbaarheidsproblemen aan zouden kunnen gaan lopen door de parkeerproblematiek in deze wijk. Nu gaat Welwonen eerdaags huizen slopen in Plan Noord. Per 30 huizen wil men 30-5=25 parkeerplaatsen gaan realiseren. Dat is een parkeernorm van 0,84. Dat kan dus niet. In deze tijd kan zoiets niet meer. Zoals men in de binnenstad tegenwoordig bij bouwplannen een veel te kleine parkeernorm hanteert van 1,0 parkeerplaats per wooneenheid en nu zelfs in de buurt van Noorderhavendijk, Breedstraat, Peperstraat, Verlaat etc. helemáál geen extra parkeerplaatsen realiseert bij wel bouwen van wooneenheden, gaat men dus in Plan Noord al over tot een parkeernorm van 0,84. Wat men feitelijk doet is in Enkhuizen stukje bij beetje vormen van overbevolking creëeren. Wel woningen bouwen, zonder daar de benodigde voorzieningen bij te realiseren, is overbevolking creëren. Het is makkelijk geld bijeenharken door OZB-aanslagen voor wooneenheden in de toekomst over de ruggen van bewoners. Wij zullen hiertegen blijven ageren. Als het voor ons mogelijk is, zullen we hier zelfs iets aan gaan doen. Leefbaarheid in een stad is prioriteit nummer 1. Voor Het Enkhuizer Alternatief is Enkhuizen primair een woonstad! Alles daar omheen als infrastructuur, scholen, werkgelegenheid, mooie gebouwen, zorg, onderwijs, groen, economie etc, is bedoeld om die woonfunctie van Enkhuizen zo compleet en comfortabel mogelijk te maken. Dat uitgangspunt moeten we niet loslaten! Enkhuizen moet leefbaar blijven! Hans Langbroek

Parkeren en leefbaarheid in Enkhuizen

Het Enkhuizer Alternatief Het Enkhuizer Alternatief Enkhuizen 18-03-2018 16:50

Parkeren en leefbaarheid in Enkhuizen

Het Enkhuizer Alternatief (HEA) is van mening dat Enkhuizen mee dient te gaan met de eisen van de tijd. Dat geldt niet alleen wat betreft het creëren van werkgelegenheid en het noodzakelijke omzetten van onze stad in het gebruiken van nieuwe energievormen, maar ook voor parkeren.

In een regio als West-Friesland, waar nauwelijks effectief openbaar vervoer aanwezig is en waar bijvoorbeeld een huisartsenpost voor velen alleen per auto te bereiken is op afstanden van 20 km of meer, hebben veel mensen noodgedwongen een auto.

Auto’s dienen geparkeerd te kunnen worden. Daarom is HEA van mening dat waar woningen of woonvormen gebouwd worden, de gemeente moet zorgen voor voldoende parkeergelegenheid voor de auto’s van bewoners. Op dit moment gebeurt dat niet. Daarom heeft HEA bijvoorbeeld [deze vragen] gesteld. Ze gaan over parkeren in een dichtbebouwd deel van de binnenstad waar veel appartementen bijgebouwd gaan worden, maar waar de gemeente 0 parkeerplaatsen realiseert. Dat kan en mag in onze ogen niet.

Ook in Plan Noord gaan dit soort dingen gebeuren. In die wijk is reeds een parkeerprobleem. Hulpdiensten hebben al eens aangekaart dat ze mogelijk tegen bereikbaarheidsproblemen aan zouden kunnen gaan lopen door de parkeerproblematiek in deze wijk.

Nu gaat Welwonen eerdaags huizen slopen in Plan Noord. Per 30 huizen wil men 30-5=25 parkeerplaatsen gaan realiseren. Dat is een parkeernorm van 0,84. Dat kan dus niet. In deze tijd kan zoiets niet meer.

Zoals men in de binnenstad tegenwoordig bij bouwplannen een veel te kleine parkeernorm hanteert van 1,0 parkeerplaats per wooneenheid en nu zelfs in de buurt van Noorderhavendijk, Breedstraat, Peperstraat, Verlaat etc. helemáál geen extra parkeerplaatsen realiseert bij wel bouwen van wooneenheden, gaat men dus in Plan Noord al over tot een parkeernorm van 0,84.

Wat men feitelijk doet is in Enkhuizen stukje bij beetje vormen van overbevolking creëeren. Wel woningen bouwen, zonder daar de benodigde voorzieningen bij te realiseren, is overbevolking creëren. Het is makkelijk geld bijeenharken door OZB-aanslagen voor wooneenheden  in de toekomst over de ruggen van bewoners.

Wij zullen hiertegen blijven ageren. Als het voor ons mogelijk is, zullen we hier zelfs iets aan gaan doen.

Leefbaarheid in een stad is prioriteit nummer 1. Voor Het Enkhuizer Alternatief is Enkhuizen primair een woonstad! Alles daar omheen als infrastructuur, scholen, werkgelegenheid, mooie gebouwen, zorg, onderwijs, groen, economie etc, is bedoeld om die woonfunctie van Enkhuizen zo compleet en comfortabel mogelijk te maken. Dat uitgangspunt moeten we niet loslaten!

Hans Langbroek

Parkeren en leefbaarheid in Enkhuizen

Het Enkhuizer Alternatief Het Enkhuizer Alternatief Enkhuizen 18-03-2018 16:50

Parkeren en leefbaarheid in Enkhuizen

Het Enkhuizer Alternatief (HEA) is van mening dat Enkhuizen mee dient te gaan met de eisen van de tijd. Dat geldt niet alleen wat betreft het creëren van werkgelegenheid en het noodzakelijke omzetten van onze stad in het gebruiken van nieuwe energievormen, maar ook voor parkeren.

In een regio als West-Friesland, waar nauwelijks effectief openbaar vervoer aanwezig is en waar bijvoorbeeld een huisartsenpost voor velen alleen per auto te bereiken is op afstanden van 20 km of meer, hebben veel mensen noodgedwongen een auto.

Auto’s dienen geparkeerd te kunnen worden. Daarom is HEA van mening dat waar woningen of woonvormen gebouwd worden, de gemeente moet zorgen voor voldoende parkeergelegenheid voor de auto’s van bewoners. Op dit moment gebeurt dat niet. Daarom heeft HEA bijvoorbeeld [deze vragen] gesteld. Ze gaan over parkeren in een dichtbebouwd deel van de binnenstad waar veel appartementen bijgebouwd gaan worden, maar waar de gemeente 0 parkeerplaatsen realiseert. Dat kan en mag in onze ogen niet.

Ook in Plan Noord gaan dit soort dingen gebeuren. In die wijk is reeds een parkeerprobleem. Hulpdiensten hebben al eens aangekaart dat ze mogelijk tegen bereikbaarheidsproblemen aan zouden kunnen gaan lopen door de parkeerproblematiek in deze wijk.

Nu gaat Welwonen eerdaags huizen slopen in Plan Noord. Per 30 huizen wil men 30-5=25 parkeerplaatsen gaan realiseren. Dat is een parkeernorm van 0,84. Dat kan dus niet. In deze tijd kan zoiets niet meer.

Zoals men in de binnenstad tegenwoordig bij bouwplannen een veel te kleine parkeernorm hanteert van 1,0 parkeerplaats per wooneenheid en nu zelfs in de buurt van Noorderhavendijk, Breedstraat, Peperstraat, Verlaat etc. helemáál geen extra parkeerplaatsen realiseert bij wel bouwen van wooneenheden, gaat men dus in Plan Noord al over tot een parkeernorm van 0,84.

Wat men feitelijk doet is in Enkhuizen stukje bij beetje vormen van overbevolking creëeren. Wel woningen bouwen, zonder daar de benodigde voorzieningen bij te realiseren, is overbevolking creëren. Het is makkelijk geld bijeenharken door OZB-aanslagen voor wooneenheden  in de toekomst over de ruggen van bewoners.

Wij zullen hiertegen blijven ageren. Als het voor ons mogelijk is, zullen we hier zelfs iets aan gaan doen.

Leefbaarheid in een stad is prioriteit nummer 1. Voor Het Enkhuizer Alternatief is Enkhuizen primair een woonstad! Alles daar omheen als infrastructuur, scholen, werkgelegenheid, mooie gebouwen, zorg, onderwijs, groen, economie etc, is bedoeld om die woonfunctie van Enkhuizen zo compleet en comfortabel mogelijk te maken. Dat uitgangspunt moeten we niet loslaten!

Hans Langbroek

Geen woningbouw in Gommerwijk-west-west, maar regionaal plannen dichtbij bestaande kernen

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP PvdA Enkhuizen 14-03-2018 17:48

Geen woningbouw in Gommerwijk-west-west, maar regionaal plannen dichtbij bestaande kernen

Ruimte en groen zijn schaars, daar moeten we zorgvuldig mee omgaan. Dus het stuk grond naast het Streekbos moeten we niet volbouwen maar vrijhouden. Benodigde ruimte voor woningen moet allereerst gezocht worden in bestaande woonkernen door vervanging van oude gebouwen. Daarnaast willen we dat uitbreiding van woningbouw regionaal gepland gaat worden. Bouw dichtbij bestaande woonkernen, ook dat is duurzaam bouwen...

Alleen dan blijven voorzieningen zoals gezondheidscentra makkelijk bereikbaar, juist ook voor ouderen. Daarnaast zijn bijvoorbeeld scholen dan veel makkelijker te bereiken en dat is belangrijk voor kinderen en hun (groot)ouders.

Dit punt bracht ik naar voren in het WEEFF debat in reactie op Jacco Sandstra van de PvdA over duurzaam bouwen.

Dus aan de ene kant het tegengaan van verdere verstedelijking en daarmee ruimte en groen zoveel mogelijk vrijhouden. En tegelijk betekent bouwen dichtbij bestaande woonkernen ook dat je makkelijker lopend of op de fiets naar school kan of naar andere voorzieningen en winkelcentra. Ook dat komt duurzaamheid ten goede en dat vind ik belangrijk.

Bedankt mensen van WEEFF voor al jullie werk om er een radio uitzendig van te maken!

Herma

Herma en Ewart bij het debat

In debat met Jacco Sandstra

Tafel vol apparatuur voor de radio uitzending

"Gedifferentieerde woningbouw voor ...

D66 D66 Enkhuizen 22-02-2018 22:20

"Gedifferentieerde woningbouw voor een duurzaam Enkhuizen" Lees het artikel en meer ➡️ http://bit.ly/2sMN0Fv #enkhuizen #D66krijgthetvoorelkaar

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.