Nieuws van politieke partijen in Hilversum inzichtelijk

5 documenten

Bouwen zonder uitzicht op een parkeervergunning

VVD VVD Hilversum 29-06-2020 21:03

De VVD stelde wethouder Wolthers de volgende vraag:

Wij lazen dit artikel over het onderzoek dat loopt naar het verlagen van de parkeernorm bij nieuwe ontwikkelingen. De VVD vindt deze insteek te eenzijdig.

Als je voor een totale ontwikkeling de norm verlaagt, gaan ontwikkelaars minder parkeerplaatsen aanleggen op eigen terrein. Dat zorgt ervoor dat eventuele parkeerdruk terecht komt in de omliggende omgeving.

Wat de VVD een veel logischere methode vindt, is ontwikkelaars toestaan huizen te bouwen en te verkopen/verhuren waarbij kadastraal is vastgelegd dat de bewoner van dat huis geen recht heeft op een parkeervergunning. Dat betreffende huis/appartement heeft dan ook geen parkeerplaats op eigen terrein nodig. Dit verlaagt de parkeernorm an sich niet, maar zorgt er toch voor dat de ontwikkelaar minder parkeerplaatsen hoeft aan te leggen. De parkeernorm blijft gelijk, maar voor huizen/appartementen van dit type is die parkeernorm niet van toepassing.

Deze methode wordt in andere steden al veel toegepast.

Het belangrijkste verschil is dat zo’n huis of appartement simpelweg te koop of te huur zal worden aangeboden met de expliciete vermelding dat de bewoner geen parkeerplaats op eigen terrein heeft én geen recht heeft op een vergunning voor een parkeerplaats op het maaiveld.

Is de wethouder bereid het ingehuurde adviesbureau expliciet te vragen deze methode ook te onderzoeken?

Het antwoord van de wethouder was een volmondig “ja!”. Ook de Gooi- en Eemlander en de Gooi- en Eembode pikten dit op.

We zijn erg benieuwd naar de uitkomsten van dit onderzoek. Door huizen te bouwen waarbij je van te voren aangeeft dat de bewoner nimmer recht heeft op een parkeervergunning op het maaiveld èn geen eigen parkeerplaats heeft, ben je eerlijk en duidelijk en trek je dus ook mensen aan die geen auto hebben. Dit is vooral erg goed toe te passen in gebieden rond OV-knooppunten.

Haitske van de Linde (ruimtelijke ordening) en Hidde Fennema (mobiliteit)

GroenLinks-debat over hoogbouw in Hilversum maakt veel los | Hilversum en Wijdemeren

GroenLinks GroenLinks Hilversum 01-01-2020 00:00

Welk gevoel blijft er achter, een paar dagen na het GroenLinks-debat over de Hilversumse Hoogte in het Raadhuis? In ieder geval dat het onderwerp sterk leeft in de Mediastad. Of, zoals organisator en raadslid Lex van Waarden het zei: “Als je in Hilversum ’bouwhoogte’ roept, zit iedereen meteen op de kast”.

Zo’n tachtig belangstellenden waren dinsdag 17 december 2019 naar de Burgerzaal in het Raadhuis gekomen om mee te praten over het thema Hilversumse Hoogte. De aanleiding is even duidelijk als urgent: Hilversum moet de komende jaren duizenden woningen extra bouwen om aan de enorme vraag naar woonruimte te voldoen. Betaalbare woningen, woningen voor 1- of 2-persoonshuishoudens, eengezinswoningen, woningen voor jongeren en voor ouderen. Doen we dat niet, dan wordt Hilversum uiteindelijk een vergrijzende, dure slaapstad waarin het steeds moeilijker wordt om het voorzieningenniveau op peil te houden.

Tegelijkertijd wil vrijwel niemand in deze mooie tuinstad dat we stukken bos of hei opofferen om te gaan bouwen. En dus moet de oplossing binnen de gemeentegrenzen worden gezocht. In het bebouwen van lege stukken stad, in renovatie van bestaande woonwijken en (inderdaad, het hoge woord is eruit) in hoogbouw. Want alleen op die manier kan je relatief veel woningen bouwen op een klein oppervlak.

Vrij veel mensen die op het debat afkwamen deden dat vooral om tégen hoogbouw te pleiten. Het zou niet bij “het dorp” Hilversum passen, het zou vooral een Amsterdams woonprobleem oplossen, het zou het leefklimaat verpesten. GroenLinks werd door een van de sprekers zelfs neergezet als “een bouwbedrijf dat hier 50 flatgebouwen wil neerplempen”. Die had niet geluisterd naar de inleiding van Lex van Waarden, die vooral het taboe op hoogbouw in Hilversum wil doorbreken. Volgens Van Waarden zijn er voorbeelden van slechte hoogbouw, maar ook van heel geslaagde hoogbouw in Hilversum, zoals Villa Industria. Er zijn volgens hem zeker 3 plekken in Hilversum (Arenapark, Mediapark en Oosterspoorplein) waar hoogbouw goed zou passen. Uiteraard alleen als zo’n project de ruimtelijke kwaliteit zou versterken, ingebed in groen. Architect Marijn Schenk van Next Architects en stadsbouwmeester van Amstelveen gaf daarvan een paar mooie voorbeelden. Voor Amstelveen, en later voor Amersfoort, heeft Schenk een hoogtevisie ontwikkeld die als richtsnoer werkt bij de planning en toekenning van nieuwe hoogbouwprojecten. Zijn collega Do Janne Vermeulen van Team V Architectuur inspireerde veel aanwezigen met mooie projecten in binnen- en buitenland die lieten zien dat hoogbouw op de juiste plaats en in harmonie met de omgeving ook een verrijking van de stad kan zijn. Van haar hand is het ontwerp van ‘Haut’, de meest duurzame en hoogste houten woontoren van Amsterdam.

Na de pauze werd gedebatteerd aan de hand van een aantal stellingen. Daaruit bleek dat ook redelijk wat aanwezigen wél open staan voor bouwen ‘in de derde dimensie’, zoals Dudok het ooit formuleerde. De andere partijen uit het Hilversumse politieke spectrum waren erbij, maar kozen ervoor zich nog niet uit te spreken over het thema hoogbouw. Toch was de avond voor organisator Lex van Waarden geslaagd: “Dit was precies onze bedoeling. Bouwhoogte is al jaren een grote roze olifant in Hilversum, waar iedereen omheen draait. Nu hebben we het er toch over gehad. En dat zal de komende jaren heel wat vaker gebeuren.” GroenLinks-wethouder Jan Kastje vond het debat “inspirerend en een goede voorzet voor de komende discussies in de gemeenteraad.”

Foto's: Maarten Paul van der Elst, Sara Steenkamp en Arnoud van den Heuvel

Kom naar de debatavond Hilversumse Hoogte op 17 december | Hilversum en Wijdemeren

GroenLinks GroenLinks Hilversum 13-11-2019 00:00

Komende jaren spelen een aantal grote bouwprojecten, o.a. Stationsplein, Spoorzône, Arenapark en het Circusterrein. Belangrijke projecten, zeker gezien de grote behoefte aan woningen. Door de prachtige ligging van Hilversum bouwen we natuurlijk niet in het groen. We bouwen binnen de bestaande contouren. Hilversum is een tuinstad in het groen. Geen Manhattan aan de Brink. Dat vraagt “verdichting” en –daar waar mogelijk- “hoogte”. Daarom discussiëren we graag samen met u over Hilversumse Hoogte. Over ruimtelijke kwaliteit. Over verdichting. Over de menselijke maat. Over licht, lucht, groen en ruimte. Over Hilversum. Een betaalbare woning voor iedereen is een van de speerpunten van GroenLinks. Dus bouwen moet, wat ons betreft. Desnoods in de hoogte. Maar altijd met kwaliteit.

Alle informatie en de mogelijkheid tot aanmelden staan op deze pagina.

De Zeven Straatjes: Gemeenteraad heeft besluit genomen | Hilversum

GroenLinks GroenLinks Hilversum 05-06-2019 00:00

Groen, betaalbaar wonen, duurzaam en met de menselijke maat:  thema’s die voor GroenLinks belangrijk zijn. In de Raadsvergadering van 29 mei 2019 is het stedenbouwkundig plan “De Zeven Straatjes” voor het Stationsgebied met een ruime meerderheid aangenomen. Hiermee is een belangrijke stap gezet om het gebied tussen station en centrum een bij Hilversum passende invulling te geven. Voor GroenLinks staat als een paal boven water dat draagvlak, ruimtelijke kwaliteit en verbinding van wezenlijk belang zijn bij de nieuwe inrichting van het Stationsgebied. Nu is er een mooie en belangrijke stap gezet richting een Hilversums Groen Welkom, gebaseerd op de GroenLinks-thema's.

Ook GroenLinks stemde vóór ‘De Zeven Straatjes’. Om als fractie een gewogen besluit te nemen, hebben we het plan getoetst aan de uitgangspunten die in 2017 zijn vastgelegd. De belangrijkste punten daarbij voor GroenLinks:

Het op herkenbare, veilige en aantrekkelijke wijze herstellen van de aansluiting tussen het station en het centrum. Een autoluwe Stationsstraat om Groest en Marktplein te verbinden; het verleggen van de centrumring. Géén tweerichtingsverkeer op de Schapenkamp, een veilige oversteek voor voetgangers en fietsers. Een grote, ondergrondse fietsenstalling Een “groen welkom”, aan beide zijden van het station

Het plan ‘De Zeven Straatjes’ voldoet aan de gestelde uitgangspunten. En meer dan dat. Er is aandacht voor duurzaamheid en klimaatadaptatie. Er komen veel nieuwe woningen, onder andere voor 1 en 2 persoons-huishoudens. De fietstunnel wordt verbreed en minder steil.

Groen, betaalbaar wonen, duurzaam en met de menselijke maat. Thema’s die voor GroenLinks belangrijk zijn.

Verbinding

Het afgelopen jaar is een levendig debat ontstaan over “verbinding” en de stelling dat het plan de Zeven Straatjes een nog grotere muur naar “over het spoor” zou betekenen. Dat signaal en die zorgen neemt de GroenLinks-fractie in Hilversum uiteraard serieus. Een plan voor ons Stationsgebied heeft impact op alle Hilversummers. Net als de toekomstige ontwikkelingen in de Spoorzône. En het veiliger maken van de Kleine Spoorbomen. Ontwikkelingen die in elkaar grijpen. Zulke plannen maak je niet met de rug naar elkaar toe.

Als fractie hebben we dan ook de afgelopen maanden voor en achter de schermen gepleit voor het oppakken van de dialoog, draagvlak en het opstarten van een onderzoek naar “verbinding”. Allereerst moet goed besproken worden wat de onderzoeksvraag is. Wat verstaan we onder verbinding. De hoogte van de gebouwen? Onvoldoende aandacht voor “over het spoor”? De kleine spoorbomen, die komende jaren steeds vaker dicht zullen zijn? Een gebrek aan groen?

Het heeft even geduurd, maar het is goed om te constateren dat het onderzoek op gang is. De onderzoeksvragen worden door vertegenwoordigers van de bewonersverenigingen samen met de gemeente opgesteld. En een onafhankelijk onderzoeksbureau krijgt de opdracht.

In oktober worden de resultaten verwacht. Wij zien de uitkomsten met belangstelling tegemoet en zullen erop hameren dat de uitkomsten meegenomen worden. De Zeven Straatjes biedt daartoe alle ruimte.

Hoe ziet Hilversum eruit als dit plan is gerealiseerd?

GroenLinks heeft zich ingezet voor de ruimtelijke kwaliteit van het plan. De maximaal toegestane gebouwhoogte wordt niet 8 maar 6 verdiepingen hoog. Deze hoogte en schaal past beter bij de bestaande Hilversumse bebouwing. De beoogde verhoogde parkeergarage en de bouwblokken langs het spoor werkten vanaf de Noorderweg als een muur. De garage is verdwenen en de bouwhoogte en dakvorm is aangepast. Het resultaat is goed te zien in het Stedenbouwkundig Plan.

Vervolg: wanneer wordt het plan gebouwd?

Met het Stedenbouwkundig Plan en de uitkomsten van het onderzoek wordt rond oktober 2019 het concept bestemmingplan opgesteld. Het definitieve bestemmingsplan zou -ijs en weder dienende- in juni 2020 gereed kunnen zijn. Daarna kunnen architecten aan de slag om de gebouwen te ontwerpen. De in het Stedenbouwkundige Plan getoonde afbeeldingen zijn impressies.

Voor GroenLinks staat als een paal boven water dat draagvlak, ruimtelijke kwaliteit en verbinding van wezenlijk belang zijn bij de nieuwe inrichting van het Stationsgebied. Met het goedkeuren van het Stedenbouwkundig Plan en de start van het onderzoek is een mooie en belangrijke stap gezet richting een Hilversums Groen Welkom!

Lex van Waarden, fractielid GroenLinks Hilversum

Bron afbeelding: gemeente Hilversum

Corporaties en projectontwikkelaars lopen vast in gemeentelijke molen

SP SP VVD D66 Hilversum 02-05-2018 07:04

Er is bouwgrond genoeg. Er zijn voldoende bouw- en transformatieplannen. De overheid heeft geld vrijgemaakt om woningen te realiseren. Er zijn afspraken vastgelegd in lokale, regionale en provinciale actieplannen. Én er is sprake van woningnood. Waarom lopen woningbouw-corporaties en projectontwikkelaars dan toch vast?

De woningbouwcorporaties stuurden de gemeenteraad in maart 2018 een brandbrief. De boodschap: ‘We hebben geld en willen sociale huurwoningen bouwen. Maar we krijgen in de gemeente Hilversum het gemeentebestuur niet mee. Help!’ Een soort gelijke boodschap kreeg de SP afgelopen jaar ook van projectontwikkelaars.

Dat is heel raar. De woningnood is schreeuwend. De provincie Noord Holland heeft 10 miljoen uitgetrokken om hier iets aan te doen en ‘Den Haag’ heeft de regels versoepeld.  Er zijn afspraken met betrekking tot sociale woningen -  mede dankzij de SP Hilversum – maar dit VVD/D66/CDA college voert die gewoon niet uit. Hoe kan dat? Waar loopt het vast?

De SP Hilversum vond het tijd voor een goed gesprek. Zij nodigde de drie grote woningbouwcorporaties, een aantal projectontwikkelaars en gemeenteraadsleden uit voor een Ronde Tafel gesprek.

Ontluisterend

Op 30 april vond dit gesprek plaats. Behalve D66 hadden alle politieke partijen vertegenwoordigers gestuurd. Open en eerlijk vertelden de bouwers waar het volgens hen vastliep. Lange procedures, van het kastje naar de muur gestuurd worden, plots veranderende inzichten of in afwachting van ‘een nieuwe visie’ aanvragen afwijzen.

Gek worden ze ervan. Hoe kan dat? Wethouders moeten toch gewoon vastgesteld beleid uitvoeren? 

‘Laat ons bouwen en ombouwen!!’ Was de oproep. En terecht. Leegstand leidt tot verloedering, levert een ondernemer kosten op, en haalt de kwaliteit van de leefomgeving omlaag.

De SP en collega-raadsleden stelden vele vragen. Gaande de avond werd duidelijk dat de gemeenteraad er weer bovenop moet gaan zitten. Natuurlijk willen de VVD en D66 een liberaal geluid laten horen. Maar die kunnen niet zomaar voorbij gaan aan alle sociale afspraken en de woningnood.

In de komende maanden zal de gemeenteraad wederom gaan bepalen waar nu behoefte aan is, wat de mogelijkheden zijn, enw at we in de toekomst willen. Maar in de tussentijd moet men uit kunnen gaan van de huidige afspraken, die iig tot 2020 lopen.

Alle partijen waren uiteindelijk blij met dit initiatief van de SP. Het zal dan ook zeker een vervolg krijgen. Voor de SP is het al wel duidelijk. Sociale huurwoningen moeten niet alleen – ze kúnnen ook. Niet later, maar nu!

Zie ook: WONEN & BOUWEN

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.