Nieuws van politieke partijen in Woudenberg inzichtelijk

2 documenten

SGP voor veilig fietspad, sneller een bedrijventerrein en meer sociale huurwoningen

SGP SGP Woudenberg 08-01-2020 00:00

In de eerste commissievergadering van het nieuwe jaar stonden enkele interessante thema's op de agenda.
Eerst werd teruggeblikt op de afgelopen jaarwisseling. Vóór de jaarwisseling heeft iedere Woudenberger van de gemeente een plastic dingetje door de bus gehad. Hier kwam in het hele dorp veel kritiek op: het is onduidelijk wat het is, het is niet duurzaam (want plastic), het is onnodig en het is geldverspilling. Uiteindelijk bleek het een prijzig grapje te zijn: ruim 11.000 euro (waarvan 3750 euro productiekosten en 7500 (reguliere) verzendkosten).
Fietsverbinding oost-westAl jarenlang ligt er het voornemen om een fietsverbinding van het oosten (Gouden Regen) via de Nico Bergsteijnweg naar het westen (J.F. Kennedylaan) van het dorp te realiseren. De reden hiervoor is om de veiligheid van de fietsers, die veelal tussen de auto's rijden, te verbeteren. Het verbaast de SGP dat dit plan al zo lang op de plank blijft liggen. Ook missen wij een degelijke financiële onderbouwing. Jan van den Dool gaf het college mee om zoveel mogelijk met aparte fietspaden te werken en anders te stimuleren dat auto's een andere route nemen. Tot slot drukte hij het college op het hart om de bewoners van de Nico Bergsteijnweg actief te betrekken bij de herinrichting van hun straat.
Bedrijventerrein en verkeerOp de agenda stond ook het punt van verkeer en bedrijvigheid in het gebied Hoevelaar. Jan Mulder riep het college op om onderzoek te doen naar uitbreiding van het bedrijventerrein aan de Parallelweg-Noord. Dit zou waarschijnlijk betekenen dat er in dit gedeelte van Hoevelaar niet 800, maar ongeveer 700 woningen gerealiseerd kunnen worden. Deze 100 woningen zouden meer dan gecompenseerd kunnen worden in zoekgebied 5. Helaas stonden wij hierin alleen. Alle andere partijen waren niet bereid om deze noodzakelijke extra ruimte te bieden aan onze bedrijven.Jan Mulder kondigde daarnaast een motie aan om samen met de provincie een verkeersplan op te stellen voor de N224 en N226. Deze zal tijdens de raadsvergadering van deze maand in stemming gebracht worden.
Sociale woningbouw Ter sprake kwamen verder ook de prestatieafspraken voor 2020. Dit is een overeenkomst tussen de gemeente en Omnia Wonen (voorheen Vallei Wonen) om dit jaar 57 sociale huurwoningen te bouwen. Al jarenlang worden deze afspraken bij lange na niet gehaald. Dat baart ons als SGP grote zorgen. Daarom zullen wij als fractie een monitor lanceren om het publiek hierover te informeren en het college aan de gemaakte afspraken te houden.
Verder stelde Henk-Jan Molenaar vragen over het aantal (onopgeloste) inbraken in Woudenberg, waarover in de media gerapporteerd werd. De burgemeester gaf aan hiervan geschrokken te zijn.

SGP: 'Maak haast met extra bedrijventerrein'

SGP SGP Woudenberg 24-01-2019 00:00

Het stond al in ons verkiezingsprogramma: een extra bedrijventerrein voor onze ondernemers. Dit was ook een belangrijke reden voor ons om een motie in te dienen om de structuurvisie eens te herijken: daarmee kunnen we in beeld brengen hoe ver Woudenberg is met haar woningbouwopgave én haar bedrijventerreinen. 

Oplegger

Het college is nu gekomen met een oplegger op de Structuurvisie 2030. De conclusie van het college is dat de Structuurvisie in grote lijnen blijft staan, maar dat voor de periode na 2030 een nieuwe woningbouwlocatie nodig is. Het zoekgebied dat al was opgenomen voor een bedrijventerrein (van het nieuwe project Hoevelaar bezien aan de overkant van de Stationsweg Oost) wordt nu uitgebreid met woningen. Hier wordt dus de komende periode onderzoek gedaan naar een geschikte plek voor bedrijven én woningen.

Bedrijven

Hiermee is het urgente probleem van de bedrijven in Woudenberg echter nog niet opgelost. De bedrijvenkringen Scherpenzeel Woudenberg kwam afgelopen donderdag in de commissie inspreken. Hun boodschap: er is dringend behoefte aan een nieuw bedrijventerrein. Er is geen enkele ruimte meer op dit moment. Dat is een signaal dat de SGP al eerder had gekregen. Goed dat dit hier nog eens werd onderstreept. Henk Jan Molenaar pleitte er tijdens de commissie voor om hier nu echt actie op te gaan ondernemen. In de Oplegger staat nu letterlijk: ‘verdere uitwerking en besluitvorming over concrete ontwikkellocaties zal uiteindelijk leiden tot een keuze om het zoekgebied zuid-oost wel of niet voor een bedrijven- of woonlocatie in te zetten’ Het kan dus zo zijn dat er in het zoekgebied ooit een bedrijventerrein komt, maar het kan net zo goed zijn dat het nooit zo ver komt. Molenaar: 'Als we ze niet meer bieden dan dit, dan bekruipt mij het gevoel dat we met deze oplegger de ondernemers in de kou laten staan!'

Hoevelaar fase 3

Het zoekgebied in de Oplegger was in 2013 ook al een zoekgebied, in 2019 nog steeds een zoekgebied. Hoevelaar is in 2013 aangewezen als woningbouwgebied, in 2018 werd het bestemmingsplan vastgesteld en in 2020 zal de bouw starten. Tussen concrete aanwijzing en realisatie kunnen dus zomaar jaren zitten. Zelfs als we deze maand een concrete plek aan zouden wijzen duurt het nog wel enkele jaren voordat we onze ondernemers kunnen bedienen!De SGP ziet mogelijkheden om wél op relatief korte termijn ons bedrijventerrein uit te breiden, op een plek waar geen agrariërs meer uitgekocht hoeven te worden, een plek die daarmee beschikbaar is, die grenst aan het bestaande bedrijventerrein en de Spoorzone en waarvoor dus relatief weinig infrastructurele maatregelen getroffen hoeven te worden. Het noordoostelijke deel van Hoevelaar. Dat betreft dan het oostelijke deel van Hoevelaar fase 3, waarbij Hoevelaar fase 1, fase 2 en het westelijke deel van fase 3 gewoon als woningbouwlocatie in takt kunnen blijven.

Woningbouw

Maar, in onze suggestie kunnen we in Hoevelaar minder woningen bouwen dan gepland. Dat probleem zal opgelost moeten worden. Daarom is het goed dat het college het zoekgebied aan de andere kant van de N224 heeft uitgebreid met zoekgebied naar mogelijke woningbouw. Hier hebben we meteen ook ruimte om méér te bouwen dan in fase 3 van Hoevelaar. Daarmee hebben we ook na 2030 de ruimte om voor onze inwoners te blijven bouwen. De plek om hier te bouwen moet wel beter worden onderbouwd door het college. Onze vraag blijft: is het niet logischer om juist aan de Westkant of Zuidkant van het dorp woningbouw te realiseren, direct aan de zogenaamde bajonetroute! Andere voordelen: veel dichterbij ons dorpscentrum, veel dichterbij de sportvoorzieningen, dichterbij bij veel scholen,  een duurzame compacte ontwikkeling van ons dorp, ik noemde het al: beter voor de N224, ontlast de route van oost tot west.

Wordt vervolgd in de Raad!