Nieuws van politieke partijen over Partij voor de Vrijheid inzichtelijk

8 documenten

Vaststelling bestemmingsplan Moskee Bellavista-terrein correctieve herziening

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Partij voor de Vrijheid Almelo 04-12-2019 14:05

De correctieve herziening is een aanpassing van het op 2 juli 2016 vastgestelde bestemmingsplan terwijl de moskee destijds impliciet ingestemd heeft met de destijds gekozen bouwhoogte.

Hoe groot wordt de moskee? Hoeveel bouwlagen krijgt het gebouw? De gemeente Almelo is er in ieder geval niet duidelijk over geweest zodat er een probleem is ontstaan.

Het bestuur van de moskee wil nieuw en ruimer gaan bouwen, maar de omwonenden zitten daar niet op te wachten. Een deel van de bewoners heeft er sowieso bezwaar tegen dat er een moskee komt, maar de meesten hebben vooral problemen met de grootte van het gebouw.

Het oorspronkelijk gebouw wordt namelijk flink uitgebreid en die grote aanbouw komt op een stuk grond te staan waar voorheen groen was. Mensen kijken dan uit op een grote muur en daar zijn ze niet blij mee’

Naast denkenden zijn er wel degelijk andersdenkenden

De Partij Vrij Almelo (PVA) ziet steeds weer voorbeelden van een overheid die niet in staat is om te luisteren naar de mensen, maar wel de mond vol heeft van burgerparticipatie. Steeds weer blijkt dat men om welke reden dan ook aan de bewoners zaken wil opleggen zonder te luisteren. We zien dat dit tot veel weerstand en frustratie bij de bewoners leidt, die steeds vaker afhaken bij de ‘akkoorden’ die de politiek haar voorschotelt.

Het college had duidelijk moeite om de “moeilijke en gevoelige” vragen te beantwoorden, dus nemen wij aan dat gestelde mondelinge vragen volmondig met JA  beantwoord hadden kunnen worden..

Voorzitter:

De PVA heeft het oude in 2016 door de raad goedgekeurde bestemming vergeleken met het gewijzigd ontwerp-bestemmingplan van 2019.

Daarin valt op dat de nieuw te bouwen moskee aan de Bellavistastraat in vloeroppervlakte met 100% mag toenemen.

De oppervlakte gaat van 1.400m2 naar 2.800m2 min of meer een verdubbeling. Is dit juist?

Het aantal bouwlagen zowel voor het hoofdgebouw als van de bijbehorende gebouwen is onbeperkt. Is dit juist?

De maximale bouwhoogte is 12 meter. Met de afwijkingsregeling van 10% kan de bouwhoogte zonder ontheffing gaan naar 13,20 meter. Is dit juist?

Bij 13.20 meter hoogte kunnen er dus sowieso 4 bouwlagen worden gerealiseerd. Is dit juist?

Er is geen maximum gesteld aan de maximale omvang van de vloeroppervlakte van de bijbehorende bouwwerken. Is dit juist?

De Essalammoskee in Rotterdam is de grootste moskee van Nederland en heeft een vloeroppervlak van 2.600 m². Klopt het dat straks de nieuwe Almelose moskee -bestemmingplan technisch gezien- groter kan worden dan de huidige in 2008 gebouwde Essalammoskee in Rotterdam?

En ten slotte: hoe lost u het parkeerprobleem op?

De stemverhouding in de raad was 26-4 voor de herziening van het bestemmingsplan. De fracties van de PVV, Forum voor Rechts en Partij Vrij Almelo (PVA) stemden tegen.

Wilders presenteert noodwet stikstof

PVV PVV Partij voor de Vrijheid CDA Nederland 10-11-2019 09:45

Den Haag - Het was hard werken de voorbije dagen, maar hij is er: een noodwet om de stikstofproblematiek het hoofd te bieden. De PVV komt er mee en wil zo een half jaar rust creëren op het dossier dat Nederland nu al maanden in zijn greep houdt.

„Het hele land wordt gek gemaakt met gekkigheid rond stikstof en PFAS-problemen, waartegen het kabinet nu overhaast allerlei maatregelen wil invoeren”, zegt Wilders. „Met deze wet kunnen boeren boeren en bouwers bouwen, zonder dat de maximumsnelheid hoeft te worden verlaagd of andere pijnlijke maatregelen hoeven te worden genomen. En zo hoeft de premier niet nog meer verkiezingsbeloftes te breken.”

Wilders wil met de wet woningbouw, infrastructuur en de meeste landbouw tot projecten van ’dringend openbaar belang’ laten verklaren. Met de ’tijdelijke noodwet stikstof’ moeten de strenge stikstofregels voor deze projecten niet gelden. Tijdens het half jaar dat de noodwet van kracht is, kan het kabinet in relatieve rust naar een definitieve oplossing zoeken.

Erin is ook geregeld dat boerenbedrijven die daarvoor eerder een vergunning hebben gekregen ongebruikte bouwcapaciteit mogen overdragen aan andere bedrijven. Ook vergunningsaanvragen die nog niet zijn afgerond en door de problematiek stil liggen moeten met de noodwet van de PVV worden vlotgetrokken. Bouwprojecten voor megastallen komen overigens niet onder de noodwet te vallen.

Vuile grond

De PVV-leider voorziet ook een tijdelijke oplossing voor de PFAS-problemen, die het verplaatsen van vervuilde grond momenteel tegenhoudt. Hierdoor kan bouwgrond en specie voor projecten niet afgevoerd worden en dat belet de bouw. Als het aan de PVV ligt, wordt per regio een plek aangegeven waar deze grond naartoe mag worden verplaatst zodat de bouw kan doorwerken. Vervolgens kan de komende maanden naar een oplossing gezocht worden voor deze grond.

De PVV werd lang weggehoond toen ze opperde om met noodwetgeving te komen om de problemen rond stikstof en PFAS het hoofd te bieden. Maar CDA-fractieleider Pieter Heerma zei onlangs ook dat het kabinet voor december een oplossing moest vinden, anders zou hij ook voor noodwetgeving zijn. Wilders rekent dan ook op steun van het CDA.

Hard ingrijpen

Het kabinet zegt begin komende week met nieuwe maatregelen te komen rond stikstof, maar die beloven hard in te grijpen in de maximumsnelheid zonder dat aan is getoond dat daardoor de stikstofneerslag binnen de normen gaat vallen.

Wilders wijst erop dat het echt om een noodwet gaat, die vanzelf na een half jaar vervalt. De wet is volgens de PVV-voorman daarom levensvatbaar.

De PVV sprak de afgelopen week uitvoerig met het Bureau Wetgeving van de Tweede Kamer. Daarin werd de partij duidelijk dat het belangrijk is dat de wet een afgebakend tijdelijk karakter heeft, omdat de rechter er anders zonder meer een streep door zal zetten.

Lees het artikel op de website van de Telegraaf.

Pascale Plusquin: “In een politiek ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Partij voor de Vrijheid D66 PvdA Limburg 25-05-2019 20:20

Pascale Plusquin: “In een politiek landschap dat steeds verder gefragmenteerd raakt is de tijd rijp voor een systeemverandering in de vorm van een neutraal bestuur, met een programma op hoofdlijnen. Dat betekent dat bestuurders per onderwerp natuurlijke en wisselende meerderheden moeten zoeken, in plaats van kunstmatige meerderheden in een in beton gegoten akkoord. Inhoudelijke debatten, een controlerende taak die breder wordt dan de oppositie, meer democratie en als volksvertegenwoordiger niet (meer) gevangen zitten in compromisme. Limburg Centraal vroeg me om een toelichting”

Meer zorgwoningen en sociale woningbouw in Bisonspoor | Stichtse Vecht

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie PvdA SGP Partij voor de Vrijheid VVD CDA Stichtse Vecht 08-03-2019 00:00

In de raadsvergadering van afgelopen dinsdag stond het bestemmingsplan van Bisonspoor in Maarssen weer op de agenda. Dit keer ging het vooral over de locatie die veel stof heeft doen opwaaien vanwege de hoogte van de twee te bouwen woontorens, namelijk het gebied van de oude parkeergarage 2 (P2) en het huidige pakkeerterrein achter de Hema (P3). 

Niet alleen waren bewoners ongerust over de hoogte van deze torens. Ook bestond in de afgelopen periode veel bezorgdheid over de parkeermogelijkheden en de infrastructuur van Bisonspoor. Kunnen bij toename van het aantal bewoners de wegen al dat verkeer wel aan?

De gemeenteraad bereikte dinsdag overeenstemming over aanpassingen van het bestemmingsplan. Op de locatie van de parkeergarage P2 met kantoortoren komen ook maximaal 360 appartementen, waaronder een deel sociale woningbouw (circa 21 %). Dat komt tegemoet aan de sterke behoefte aan meer woningen in onze gemeente.Verder mogen er gebouwen van 70 en 60 meter hoog gebouwd worden.

Op de P3-locatie komt er een zorgcomplex dat bestaat uit een zorgcentrum met maar liefst zo'n 100 zorgwoningen. Dat is fors meer dan eerder was gepland. Verantwoordelijk wethouder Linda van Dort is verheugd dat de nieuwe coalitie bereid was hiermee akkoord te gaan. Datzelfde geldt voor haar voorstel voor de bouw van een sociale ruimte op de P-3 locatie, een sterke wens van de bewonerscommisssie. De begane grond blijft een laad- en loszone voor het winkelcentrum. Op de plaats van het huidige tankstation bij P3 wordt een nieuw districtskantoor van de politie gebouwd. 'Dat is ook winst want het zal zeker veiligheid en leefbaarheid in de wijk verhogen', aldus Linda. 

Wat de toekomstige infrastructuur van Bisonspoor betreft heeft het college van B & W een integraal onderzoek toegezegd, niet alleen naar de verkeers- en parkeerdruk van Bisonspoor, maar van heel Maarssenbroek. Er zijn daar namelijk meerdere bouwlocaties gepland de komende jaren. Om de huidige parkeerdruk alvast te verlichten komen er tijdelijk 100 gratis extra  parkeerplaatsen. Daarmee krijgt wethouder Klomps (VVD) de tijd om permanente oplossingen te vinden. 

Ons raadslid Tjeerd Schuhmacher zegt dat GroenLinks vooral blij is met dit plan vanwege het aantal te bouwen woningen, waarvan 100 zorgwoningen.  En die hoge torens?

Tjeerd: "Hoge torens? Ja, vanaf het begin hebben wij aangegeven dat een gebouw van dezelfde hoogte als huidige omliggende bebouwing onvoldoende uitstraling heeft. Nu komt er een bebouwing die, wat ons betreft, passend is bij Bisonspoor. Stichtse Vecht mag zich laten zien!

De huidige coalitie wil niet bouwen buiten de zogenaamde rode contouren, de harde grens waarbuiten gemeenten niet mogen bouwen. Wil je toch voor voldoende woningen voor onze bewoners zorgen, zul je daar waar het kan ook de hoogte in moeten.”

Het aangepast plan voor Bisonspoor kon deze avond redelijk snel in stemming worden gebracht en is tot onze tevredenheid aangenomen. Het resultaat van de stemming was:

voor:   Streekbelangen, CDA, VVD, PvdA, ChristenUnie SGP en GroenLinks tegen: Lokaal Liberaal, PVV, Stichts Appel en Maarssen2000.

Ook onze wethouder Linda van Dort kon dus opgewekt huiswaarts.

 

 

/r/b0046f16a7924bdc748044bba8b01c66?url=http%3A%2F%2Fstichtsevecht.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FLinda+van+Dort+in+debat+over+Bisonspoor&id=6aa487e883f4c61610a67a345655ff1889c6445d
Linda van Dort in debat over Bisonspoor
/r/b0046f16a7924bdc748044bba8b01c66?url=http%3A%2F%2Fstichtsevecht.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FLinda+van+Dort+in+debat+over+Bisonspoor&id=6aa487e883f4c61610a67a345655ff1889c6445d
Linda van Dort in debat over Bisonspoor

De PVV vindt dat de overheid moet ...

PVV PVV Partij voor de Vrijheid Nederland 25-02-2019 10:15

De PVV vindt dat de overheid moet zorgen voor meer vrije en betaalbare kavels voor mensen om hun eigen huis te kunnen bouwen. Hier is erg veel vraag naar en maakt ons land op termijn weer iets mooier! Helaas is nu het bouwen van je eigen huis, vooral in de Randstad, onbetaalbaar geworden. Het zou goed zijn als veel meer mensen, juist ook met een middeninkomen een eigen huis kunnen bouwen, een droom van velen. Ook als we kijken naar de huidige eentonigheid van nieuwbouwwijken valt er veel te winnen. Het bouwen van grote series dezelfde huizen moet worden ontmoedigd. Niet iedereen kan of wil zijn eigen unieke woning bouwen. Maar laten we dan zorgen voor wat minder saaie eenheidsworst. Projectontwikkelaars en Gemeenten kunnen best kleinere series woningen bouwen zonder dat de prijs van de woningen hoeft te stijgen. Een straat met veel verschillende gevels is toch veel leuker dan 80 precies dezelfde woningen naast elkaar?

Onze woordvoering op de visie ...

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij Partij voor de Vrijheid Dordrecht 19-12-2018 15:59

Onze woordvoering op de visie woningbouwprogrammering in de gemeenteraad van 18 december 2018. De visie beschreven in de nota “Voorstel woningbouwprogrammering “ geeft duidelijk de politieke kleur aan van dit college, onze arbeidersstad Dordrecht wordt omgevormd tot een Yuppen Gemeente waar eerder plaats is voor de vermogende burger, dan voor Jan Modaal. Voor sociale huur woningbouw en voor woningen met een redelijke markt/huurprijs wordt nog amper plaatsgemaakt in het toekomstige Dordrecht. Het aantal sociale huurwoningen gaat in de komende jaren zelfs met 600 woningen dalen en dit alles om plaats te maken voor de overdreven bouwdrift van dit rechtse college. Kan het college ons de garantie geven dat er voor de 600 gesloopte huurwoningen ook 600 huurwoningen terugkomen. Van de 10.000 te bouwen woningen in Dordrecht (tot 2032) zal 80% een verkoopwaarde kennen 300.000 tot 450.000 euro en meer. Deze overdreven aantallen woningen en woningprijzen passen niet in de visie van de VSP. Wij willen het karakter van Dordrecht behouden, zoals het altijd is geweest, namelijk een stad van hardwerkende bewoners, die in Dordrecht kunnen wonen in kwalitatief goede woningen, tegen betaalbare prijzen. Er zijn en worden nu al voldoende dure woningen gebouwd de Hoven, Dordtse Hout, Stadswerven, Plantij 2 komt eraan, en zo nog een aantal duurdere woningen. Het is nu juist de tijd om verouderde wijken een opknapbeurt te geven, zoals dat ook is gebeurd in de Zeehavenbuurt en thans gebeurt in Wielwijk. In onze Visie zou nu de Staart aangepakt kunnen worden, maar ook een wijk als Sterrenburg kan wel wat opfrissing gebruiken. Ook woningen voor ouderen, minder valide mensen zou meer aandacht moeten krijgen, levensloopbestendige woningen, (Patiowoningen), want Dordrecht verouderd en hiervoor moeten voorzieningen worden getroffen, anders verhuizen kapitaalkrachtige ouderen naar locaties buiten Dordrecht die wel voorzieningen hebben getroffen voor deze ouderendoelgroep. Wij dienen dan ook een motie in om te kijken naar de behoefte van levensloopbestendige woningen in Dordrecht. Het college laat een hoge ambitie zien ten aanzien van de aantallen te bouwen woningen, nl 10.000 in de komende jaren, waarvan er 4000 moeten worden gebouwd voor 2022. Er is voor 2200 woningen bekend waar die gaan komen, maar waar komen de overige 7.800 resterende woningen?. Verder verdichting van Dordrecht laat ons inziens niet toe, dat er nog 7.800 woningen worden ingepast. Maar waar komen deze woningen dan?. Mij besluipt de gedachte dat deze woningen dan toch in de groene polders van Dordrecht gebouwd gaan worden. Ik zou graag van BVD die net als de VSP tegen bebouwing in de polders is, de garantie krijgen dat dit niet nu, maar ook niet in de toekomst gaat gebeuren. En ook wil de VSP uitleg waar dat dan wel kan gaan gebeuren. Als laatste is financiële kant van ongebreideld bouwen. De reserves van Dordrecht lopen in de komende jaren van 100 miljoen euro terug naar ongeveer 0 euro. Deze bouwambitie is daar tendele debet aan. Maar uit de eerste vingeroefening van de begroting van het plan Amstelwijck blijkt de begroting flinterdun. Een pover resultaat van euro 2,9 miljoen bij de bouw van 600 huizen. Zeer krap begroot en bij de minste wijziging of vertraging van het plan schiet dit project in het verlies. Kortom, de VSP is tegen dit woningbouw programma. Het past niet bij Dordrecht, het kent teveel financiële risico’s en de plannen gaan jaren over de regeerperiode van het huidige college! Gemeenteraadsverkiezingen zijn in 2022 en de bouwplannen gaan tot en met 2032. Wij dienen dan ook een motie in met de PVV en Fractie de Jager. Helaas is deze motie verworpen. De motie levensloopbestendige woningen is met grote meerderheid aangenomen.

Motie Levensloopbestendige woningen

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij Partij voor de Vrijheid Dordrecht 19-12-2018 14:56

Onze woordvoering op de visie woningbouwprogrammering in de gemeenteraad van 18 december 2018.

De visie beschreven in de nota “Voorstel woningbouwprogrammering “ geeft duidelijk de politieke kleur aan van dit college, onze arbeidersstad Dordrecht wordt omgevormd tot een Yuppen Gemeente waar eerder plaats is voor de vermogende burger, dan voor Jan Modaal. Voor sociale huur woningbouw en voor woningen met een redelijke markt/huurprijs wordt nog amper plaatsgemaakt in het toekomstige Dordrecht.

Het aantal sociale huurwoningen gaat in de komende jaren zelfs met 600 woningen dalen en dit alles om plaats te maken voor de overdreven bouwdrift van dit rechtse college. Kan het college ons de garantie geven dat er voor de 600 gesloopte huurwoningen ook 600 huurwoningen terugkomen.

Van de 10.000 te bouwen woningen in Dordrecht (tot 2032) zal 80% een verkoopwaarde kennen 300.000 tot 450.000 euro en meer. Deze overdreven aantallen woningen en woningprijzen passen niet in de visie van de VSP.

Wij willen het karakter van Dordrecht behouden, zoals het altijd is geweest, namelijk een stad van hardwerkende bewoners, die in Dordrecht kunnen wonen in kwalitatief goede woningen, tegen betaalbare prijzen. Er zijn en worden nu al voldoende dure woningen gebouwd de Hoven, Dordtse Hout, Stadswerven, Plantij 2 komt eraan, en zo nog een aantal duurdere woningen. Het is nu juist de tijd om verouderde wijken een opknapbeurt te geven, zoals dat ook is gebeurd in de Zeehavenbuurt en thans gebeurt in Wielwijk. In onze Visie zou nu de Staart aangepakt kunnen worden, maar ook een wijk als Sterrenburg kan wel wat opfrissing gebruiken. Ook woningen voor ouderen, minder valide mensen zou meer aandacht moeten krijgen, levensloopbestendige woningen, (Patiowoningen), want Dordrecht verouderd en hiervoor moeten voorzieningen worden getroffen, anders verhuizen kapitaalkrachtige ouderen naar locaties buiten Dordrecht die wel voorzieningen hebben getroffen voor deze ouderendoelgroep. Wij dienen dan ook een motie in om te kijken naar de behoefte van levensloopbestendige woningen in Dordrecht.

Het college laat een hoge ambitie zien ten aanzien van de aantallen te bouwen woningen, nl 10.000 in de komende jaren, waarvan er 4000 moeten worden gebouwd voor 2022. Er is voor 2200 woningen bekend waar die gaan komen, maar waar komen de overige 7.800 resterende woningen?. Verder verdichting van Dordrecht laat ons inziens niet toe, dat er nog 7.800 woningen worden ingepast. Maar waar komen deze woningen dan?. Mij besluipt de gedachte dat deze woningen dan toch in de groene polders van Dordrecht gebouwd gaan worden. Ik zou graag van BVD die net als de VSP tegen bebouwing in de polders is, de garantie krijgen dat dit niet nu, maar ook niet in de toekomst gaat gebeuren. En ook wil de VSP uitleg waar dat dan wel kan gaan gebeuren.

Als laatste is financiële kant van ongebreideld bouwen. De reserves van Dordrecht lopen in de komende jaren van 100 miljoen euro terug naar ongeveer 0 euro. Deze bouwambitie is daar tendele debet aan. Maar uit de eerste vingeroefening van de begroting van het plan Amstelwijck blijkt de begroting flinterdun. Een pover resultaat van euro 2,9 miljoen bij de bouw van 600 huizen. Zeer krap begroot en bij de minste wijziging of vertraging van het plan schiet dit project in het verlies.

Kortom, de VSP is tegen dit woningbouw programma. Het past niet bij Dordrecht, het kent teveel financiële risico’s en de plannen gaan jaren over de regeerperiode van het huidige college! Gemeenteraadsverkiezingen zijn in 2022 en de bouwplannen gaan tot en met 2032.

Wij dienen dan ook een motie in met de PVV en Fractie de Jager. Helaas is deze motie verworpen.

De motie levensloopbestendige woningen is met grote meerderheid aangenomen.

Versnellingsagenda Woningbouw | Zoetermeer

GroenLinks GroenLinks PvdA CDA Partij voor de Vrijheid Zoetermeer 14-10-2018 00:00

De woningbouwproductie in Zoetermeer blijft achter bij de beoogde 700 woningen per jaar. In 2017 is voor een kleine 500 woningen de omgevingsvergunning afgegeven. Voor 2018 is de verwachting, dat er voor ongeveer 520 woningen de omgevingsvergunning wordt afgegeven. Dat wil trouwens nog niet zeggen, dat de woningen daadwerkelijk gebouwd zijn. Het College heeft daarom, de Versnellingsagenda Woningbouw bedacht, met het idee om sneller meer woningen te kunnen bouwen.

Eerst een stukje geschiedenis. 

In februari 2017 heeft de gemeenteraad met de stemmen van onder andere GroenLinks de Zoetermeerse Bouwagenda vastgesteld waarbij de belangrijkste ambitie is om in de komende 10-15 jaar circa 10.000 woningen toe te voegen aan de woningvoorraad. Dit komt neer op een gemiddelde bouwproductie van 700 woningen per jaar. In september 2017 is het Woningbouwprogramma Zoetermeer in de raad vastgesteld. GroenLinks heeft toen tegen gestemd, omdat voor ons het percentage sociale huurwoningen te laag was. In huidige coalitieakkoord zijn we alsnog hiermee akkoord gegaan.

In januari 2018 is het Woningbouwprogramma ‘Solitaire locaties’ vastgesteld. GroenLinks heeft hier tegen gestemd. We wilden de locaties Olaf Palmalaan, Martin Luther Kinglaan, Voorweg en Baggerdepot Zwartslootseweg  schrappen. Deze amendementen hebben het niet gehaald. In het coalitieakkoord zijn onder andere (gelukkig) de locaties Voorweg en Baggerdepot Zwartslootseweg geschrapt als mogelijke bouwlocaties.

Wat houdt de versnellingsagenda in? 

Naast het nogmaals bevestigen van de verdeling tussen goedkope, middenhuur en koopwoningen, de primaire doelgroepen waarvoor we gaan bouwen en de (solitaire) locaties, waar niet gebouwd zal worden, is een 14-tal extra woninglocaties aangewezen, waar versneld gebouwd zou moeten worden.

Een in onze ogen aardige bijkomstigheid is, dat de dure huurwoningen, met een huur van meer dan € 970 per maand, nu bij de koopwoningen worden gerekend. Voor al deze 14 locaties is de bouwhoogte, parkeernorm en de doelgroepen waarvoor gebouwd zou worden in het raadsbesluit bepaald. Een groot deel van deze locaties ligt in het stadshart. Voor deze locaties zijn bouwhoogtes tot maximaal 70 meter voorzien. En een parkeernorm van 0,5 tot 1,0 auto per woning.

Wat is het probleem? 

Zowel tijdens de commissievergaderingen als tijdens de raadsvergadering ging het de facto met name om de hoogbouw en de parkeernormen van de locaties in het Stadshart. De insprekers, meestal bewoners van de Binnenstad, als ook de oppositiepartijen Zo!Zoetermeer, SP, Partij Democratie voor Zoetermeer (PDvZ) en PVV trokken fel van leer. Op sommige locaties hoogbouw realiseren is onaanvaardbaar en ook de lage parkeernorm is voor hen veel te laag en onrealistisch.

Ons standpunt. 

Iedereen wil (minimaal) 10.000 nieuwe woningen in Zoetermeer. De weilanden, zoals we die vroeger in Rokkeveen en Oosterheem hadden, zijn er niet meer. Dus, we zullen binnenstedelijk moeten bouwen. Dat betekent, dat we de hoogte in moeten. Zeker in de binnenstad. Verder zien we een trend, die van autobezit naar autogebruik gaat. Er zijn voldoende mensen, die graag in de binnenstad willen wonen met een goed aanbod aan winkels, horeca, theater en een goed hoogwaardig Openbaar Vervoer. Dat zijn mensen, die gebruik gaan maken van deelauto’s, als ze naar plek willen, waar het OV niet of moeilijk komt.

Daarnaast vinden we het belangrijk dat bij al deze ontwikkelingen het groen, de duurzaamheid en klimaatadaptatie een prominente rol speelt. Hiervoor hebben we samen met de overige coalitiepartijen en de PvdA een motie ingediend met bovenstaande strekking. En die heeft het met een ruime meerderheid gehaald.

Verder vinden we het belangrijk, dat de samenspraak serieus gevoerd wordt. Duidelijk aangeven wat de kaders zijn, waarbinnen de samenspraak plaats vindt. Uiteindelijk moet een evenwichtige afweging gemaakt worden tussen individueel en stedelijk belang.

Van de SP kregen we nog het verwijt, dat op deze locaties geen goedkope huur gerealiseerd zal worden. Echter, op 6 locaties zal wel degelijk goedkope huur gerealiseerd worden. Alleen, het precieze aantal is nog niet bekend. En door de bouw van midden huurwoningen, kan de doorstroming op gang komen.

En nu?

Het raadsvoorstel is aangenomen. Alle amendementen en moties van de oppositie zijn verworpen. Naast onze motie “Expliciet aandacht voor groen, duurzaamheid en klimaatadapatie” is een motie van het CDA “Omgeving betrekken”, aangenomen. Deze motie is door alle coalitiepartijen ingediend.

Dit alles betekent zeker niet dat op korte termijn op deze locaties gebouwd zal worden. Voor alle 14 locaties zal eerst een serieuze projectontwikkelaar gevonden moeten worden en dan moet het bestemmingsplan per locatie worden aangepast. Op een aantal locaties is grote weerstand van de omwonenden te verwachten. Dat worden trajecten tot en met de Hoge Raad.

Dus, of dit een versnelling is, is nog de vraag. Volgens ons dient het college alle inspanningen te richten op die locaties, die op korte termijn gerealiseerd kunnen worden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.