Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

158 documenten

College Soest presenteert nieuwe plannen voor Landgoed Oude Tempel

Partij Ons Soesterberg (POS) Partij Ons Soesterberg (POS) Soest 18-04-2024 07:28

SOESTERBERG – Het college van Soest heeft vandaag een bijgesteld plan voor woningbouw op Landgoed Oude Tempel gepresenteerd, waarin het aantal woningen is verminderd van 265 naar 220 en de samenwerking met ontwikkelaar Ter Steege Bouw Vastgoed is beëindigd. POS blijft sterk gekant tegen de ontwikkeling, ondanks pogingen van de gemeente Soest om het plan aan te passen naar een meer natuurinclusieve aanpak.

Minder woningen

De vermindering van het aantal woningen en de voorgestelde nadruk op natuurbehoud kan niet verhullen dat er alsnog honderden woningen in het bos komen, waardoor het in feite verdwijnt. POS gelooft  dat elke ontwikkeling op dit landgoed onherstelbare schade aan de biodiversiteit zal veroorzaken en dat de beloofde participatieprocessen een formaliteit zijn, zonder echte invloed voor de vele mensen die het landgoed volledig willen behouden.

Dassen

Opmerkelijk is dat er een ‘oplossing’ is bedacht voor het niet kunnen verkrijgen van een ontheffing om de das te vangen en te verplaatsen. Het college van Soest wil nieuwe groenzones creëren in een deel van het gebied waar dassen kunnen leven. Dassen en andere beschermde diersoorten leven echter verspreid over het hele landgoed. Dat zal in onze ogen nog de nodige uitdagingen geven om de plannen uit te voeren.

Meer informatie

POS blijft zich samen met medestanders inzetten voor het behoud van Landgoed Oude Tempel. Ondanks de open uitnodiging van de gemeente aan omwonenden om mee te denken over de invulling van het groengebied, vreest POS dat deze inspanningen niet zullen resulteren in significante wijzigingen van de plannen. Verdere informatie is te vinden op de website van de gemeente Soest, via participatieparkwonen.nl en een brief aan omwonenden.

Waarom PRO tegen het bestemmingsplan bij de Kartonnagefabriek stemde

PRO (Progessief Oisterwijk) PRO (Progessief Oisterwijk) Oisterwijk 16-04-2024 06:01

Waarom PRO tegen het bestemmingsplan bij de Kartonnagefabriek stemde

Uiteraard wil PRO ook graag dat er eindelijk een positieve ontwikkeling plaatsvindt tussen de Beardijk en de Rodebrugstraat. Echter, het kan niet zo zijn dat deze ontwikkeling de lasten bij de omwonenden legt en dat de lusten voor de eigenaar zijn. Daarom kon PRO bij de laatste raadsvergadering niet instemmen met het bestemmingsplan bij de Kartonnagefabriek.

In 2021 werden stedenbouwkundige uitgangspunten vastgesteld voor de ontwikkeling van de vervallen fabriek. Bij het maken van deze uitgangspunten hebben de omwonenden concessies gedaan. Nu de plannen klaar zijn, blijkt echter dat niet alle afspraken worden nagekomen. Alle partijen stemden in met het plan, behalve PRO. Want wij vinden: afspraak is afspraak.

In het nieuwe plan wordt afgeweken van de eerdere afspraken, met name op het gebied van parkeren. Ook dit plan zou moeten voldoen aan de gemeentelijke parkeernormen, maar nu worden voor dit plan andere regels toegepast. Zo worden er twee parkeerplaatsen voor deelauto’s gerealiseerd. Daardoor zou het totale aantal parkeerplaatsen voor bewoners met 25% kunnen worden teruggebracht. Mogelijk is dit een goede regeling voor de toekomst, maar het is nu nog niet opgenomen in de normen. Het appartementencomplex krijgt een parkeerkelder. De huidige bewoners van de Rodebrugstraat en de bewoners van nog eens tien extra woningen moeten samen zes extra beschikbare plekken delen. Dit is vragen om problemen, zeker gezien het feit dat er nu al weinig parkeerplekken beschikbaar zijn. Op dit punt waren verschillende partijen het overigens met PRO eens.

Daarnaast is dit weer een project waar we ver onder de norm van 35% sociale woningen blijven, met slechts twee sociale woningen. Dan is het niet acceptabel om het parkeerprobleem ook nog eens bij de omgeving neer te leggen. De eigenaar zet de raad onder druk om concessies te doen aan de gestelde kaders door het laten verkrotten van de fabriek en de woningen. Hier werken wij niet aan mee!

Onze tegenstem was dus zeker geen stem tegen bouwen, maar een roep om een beter plan…

Vragen? Reacties? fractie@pro-oisterwijk.nl

Guy de Kort

Lentekriebels

Lokaal Belang Lokaal Belang Oude IJsselstreek 10-04-2024 13:48

Nu het voorjaar is aangebroken ga ik er graag op uit en geniet ik van alle mooie plekjes en de gevarieerdheid in het landschap in onze mooie gemeente. En wat ik het allermooiste vind en daar zijn we hier in de Achterhoek naar mijn bescheiden mening goed in: de manier waarop wij (nieuw)bouw inpassen in de omgeving. Dat vinden wij als gemeente in de ontwikkeling van alle wijken ook erg belangrijk. Ga uit van de bestaande situatie en pas daar je woningbouw op aan.

Niets is lelijker dan een kaal betonnen gebouw midden in een prachtig groene omgeving. Zoals de leerlingen van het Almende verderop in deze nieuwsbrief ook aangeven: “de nieuwe woningen moeten bij de omgeving passen!”

Als we woningen willen bouwen dan doen we dat zo mooi mogelijk. Niet voor niets staan op de ontwerpplannen voor onze woonwijken op de uitbreidingslocaties namen als ‘boswoning ‘ ‘Achterhoeks wonen’ en ‘hofjes’. Tijdens de inloopmomenten voor de verschillende bouwlocaties spreek ik veel inwoners over wat zij vinden van onze woningbouwplannen. Wat ik steeds weer hoor is dat mensen blij zijn met het behoud van bestaand groen en met het toevoegen van nieuw groen op de locaties waar gebouwd wordt. Ik ben blij dat hier voldoende aandacht voor is zodat we het motto ‘wonen in het groen’ in de Achterhoek kunnen blijven waarmaken. Want zeg nu zelf; iedereen wordt toch gelukkiger van groen om zich heen?!

Ik wens u een fijn voorjaar toe!

Wethouder Ben Hiddinga.

(Uit Nieuwsbrief woningbouw – april 2024 Gem. Oude IJsselstreek)

Weer 18 appartementen erbij in Middelbeers

Dorpsvisie Dorpsvisie Oirschot 07-04-2024 13:00

En alweer een #woningbouw project. Nu 18 appartementen in de #Middelbeers aan de Hoogdijk/Oranjestraat, je weet wel op de locatie van het vroegere café. Dat hebben we u beloofd 750 woningen ontwikkelen voor jong en oud.

Raadsbehandeling bestemmingsplan Zuidpoort Terheijl

Lijst Groen Noordenveld (LGN) Lijst Groen Noordenveld (LGN) Noordenveld 07-04-2024 11:05

In de gemeenteraadsvergaderingen van 27 maart en 3 april 2024 was Albert Nieuwenhuis woordvoerder van LGN over dit plan om 35 dure woningen te bouwen aan de rand van Roden. Hij bracht het volgende in.

Het dossier Zuidpoort Terheijl heeft een rijke geschiedenis, voor wie er meer over wil lezen: op de website van LGN staan enkele stukken die niet op die van het project Zuidpoort Terheijl te vinden zijn. Zie Zuidpoort Terheijl (lijstgroennoordenveld.nl).

Dit dossier begint al in 2011 en eind 2015 stelde de gemeenteraad een ruimtelijk kader Terheijl vast met als hoofdthema’s de natuur, de rijke geschiedenis en water. Het voorbereidingskrediet is in 2020 beschikbaar gesteld voor landgoedontwikkeling met waterbergingsopgave en een woningbouwopgave voor maximaal 35 woningen. Nu, anno 2024, ligt het accent op 35 woningen voor het hogere segment. In het bestemmingsplan wordt weliswaar een link gelegd met de woonbehoefte van het hogere segment uit de woonvisie, maar een verbinding met andere segmenten zoals sociale woningbouw mist. Hierdoor wordt niet duidelijk wat de exacte bijdrage van dit project is aan het totale woningvraagstuk in Noordenveld, terwijl dit een advies is van de provincie.

Wat LGN betreft zou vooral de waterberging na 4 jaar voorbereiding beter geregeld moeten worden. Die is noodzakelijk voor opvang van de sterk wisselende klimaatomstandigheden: soms heel veel regen, soms heel weinig. Dat heeft in en rond Terheijl met veel potklei in de bodem, de nodige gevolgen. Daar heeft de landbouw bijvoorbeeld al vele jaren last van. Zeker nu er sinds 2014 een rapport ligt waar ook voor het huidige plangebied een waterberging nodig wordt geacht, had er meer uitwerking van dit belangrijke onderdeel van het plan Zuidpoort Terheijl verwacht mogen worden.

Het is goed te weten dat de kosten van sanering van de verontreinigingen in de bodem vooral voor rekening van de projectontwikkelaar komen en dat de voorbereidingskosten volledig onder de exploitatiekosten worden gebracht.

Volgens een brief van juni 2018 van de gemeente was het de bedoeling het bestemmingsplan in co creatie vorm te geven. Co creatie betekent dat omwonenden, gemeente en ontwikkelaar samen een plan maken, een goed idee omdat niemand van de omwonenden tegen woningbouw is. Toch zijn er 13 zienswijzen ingediend die voor een deel blijven steken in tegenstellingen zoals het verkeersplan, behoud van de groenstrook en niet voldoende gehoord worden. Wat LGN betreft wordt er nog een poging gewaagd om tot overeenstemming te komen, omdat co creatie gericht is op een gezamenlijk gedragen plan. Dit levert meer op dan een procedure bij de Raad van State, want dat duurt al snel 2 jaar en daar zit niemand op te wachten.

Op 3 april 2024 stemde LGN tegen het plan vanwege eenzijdige gerichtheid op dure woningbouw, het bebouwen van de groenstrook, een slechte verkeersafwikkeling, onvoldoende op overeenstemming gericht overleg, en een nog steeds niet geregelde waterberging. Met name de waterberging ervaren velen als een groot probleem, zodanig dat er omwonenden zijn die hiervan slapeloze nachten hebben en dat kan niet de bedoeling zijn, zoals Albert Nieuwenhuis aangaf. De andere fracties waren voor zodat het plan met 19 stemmen voor en 3 tegen is aangenomen. Het wachten is nu op publicatie waarna betrokkenen de mogelijkheid hebben om in beroep te gaan bij de Raad van State.

.

De originele zienswijzen zijn hier te vinden:

wk. 4-24 punt 2.36 t/m 2.40 Zienswijze 2 t/m 6 Zuidpoort Terheijl Noordenveld - iBabs Publieksportaal (bestuurlijkeinformatie.nl)

wk. 5-24 punt 2.2 t/m 2.8 Zienswijze 7 t/m 13 Zuidpoort Terheijl Noordenveld - iBabs Publieksportaal (bestuurlijkeinformatie.nl)

Ekerschot net als Moorland status welstandsvrij

Dorpsvisie Dorpsvisie Oirschot 01-04-2024 08:25

Vanaf 1-10-2010 is het Welstandsbeleid in de gemeente Oirschot aangepast en zijn er veel gebieden Welstandsvrij verklaard. Zeker de nieuwe woon gebieden welke getypeerd zijn zoals het nieuwe bouwen, thematische woningbouw of individuele woningbouw. Hiervoor geldt niveau 4 Welstandsvrij. Bijvoorbeeld de nieuwe woonwijk Moorland valt onder thematische woningbouw en via het beeldkwaliteitsplan zijn de welstandscriteria verwoord en dus welstandsvrij.

Momenteel wordt de nieuwe woonwijk Ekerschot gerealiseerd en wij krijgen diverse vragen en opmerkingen over het welstandsbeleid. Destijds, in 2010, was dit nog een landelijke omgeving met een bijbehorende welstandsniveau.

Inmiddels heeft de gemeenteraad een bestemmingsplan voor Ekerschot vastgesteld voor het realiseren van een nieuwe woonwijk. In de toelichting van dit bestemmingsplan is in het beeldkwaliteitsplan een uitgebreide beschrijving gegeven per deelgebied en de voorwaarde waaronder men een woning kan realiseren. Het beeldkwaliteitsplan is het toetsingskader voor Welstand.

Nu Ekerschot is veranderd van landelijke omgeving naar thematische woningbouw zou je mogen verwachten dat het welstandsniveau ‘welstandsvrij’ is en de duiding in het bestemmingsplan ook als zodanig is bedoeld.

Onze vragen aan het college van Burgemeester en Wethouders

Bent u het met ons eens dat het welstandsbeleid van 2010 voor diverse gebieden, nieuwbouw ontwikkeling, achterhaald is en bijgesteld moet worden, Graag uw antwoord motiveren.

Bent u het met ons eens dat bestemmingsplannen/omgevingsplannen voor de bouw van nieuwbouw ontwikkeling zoals Ekerschot, met een (uitgebreid)  beeldkwaliteitsplan voldoende zijn voor welstandsniveau 4  ‘Welstandsvrij” conform de welstandsnota 2010 en wilt u uw antwoord motiveren.

Bent u het met ons eens dat door het welstandsvrij verklaren de bouwstromen veel sneller op gang komen, er is immers een objectieve toetsing via het bestemmingsplan/omgevingsplan. Graag een gemotiveerd antwoord.

Wij merken dat onze inwoners door de inzet van de subjectieve welstandscommissie op extra kosten, frustratie en tijdsbeslag worden gejaagd. Herkent u dit beeld?

Welke concrete acties gaat het college oppakken om de bureaucratie rondom welstand aan te pakken en ervoor te zorgen dat de nieuwbouw en onze inwoners hierdoor niet verder gefrustreerd worden.

Is het college bereid om vanaf heden bij elk voorliggend omgevingsplan aan de gemeenteraad expliciet te vermelden welk welstandsniveau wordt toegepast?

Voorstel aange­nomen: onderzoek rest­waarde bij circulair bouwen!

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Arnhem 28-03-2024 00:00

Goed nieuws: ons voorstel om te kijken naar restwaarde bij nieuwe gebouwen is aangenomen! Nu is een gebouw aan het einde van zijn leven vrijwel niks meer waard, maar bij circulair werken is het materiaal demonteerbaar of herbruikbaar en dus heel veel geld waard. Dit is ontzettend belangrijk om de stap te maken naar circulair en demonteerbaar werken. Het lijkt namelijk alsof circulair bouwen duur is, maar op lange termijn is het veel goedkoper en vooral beter voor mens en dier, klimaat en de afvalstapel. Dat betekent dat we weer een mooie stap verder zijn met circulair bouwen Arnhem!

PRO: Wonen, maar waar dan?

PRO (Progessief Oisterwijk) PRO (Progessief Oisterwijk) Oisterwijk 25-03-2024 07:30

We horen het helaas te vaak van inwoners: “wanneer wordt er nou eindelijk wat gebouwd?” en “waar moet mijn kind straks wonen?”. PRO begrijpt de frustratie en zorgen helemaal, die zijn ook volkomen terecht. Wij blijven strijden voor betaalbare woningen in Oisterwijk, Moergestel, Haaren en Heukelom. Nu, en in de toekomst.

Als raad hebben we in 2021 de ambitie uitgesproken om 150 woningen per jaar op te leveren in onze gemeente. Minimaal 35% daarvan zou, volgens afspraak, sociaal moeten zijn. De realiteit is dat we onze doelen niet halen. Dat komt onder andere door de stikstofcrisis en hogere bouwkosten. Los daarvan duurt het sowieso al jaren om te komen van een plan tot oplevering. Gelukkig zitten enkele grote projecten zoals locatie De Leye (Oisterwijk) en Heiligenboom (Moergestel) in de besluitvormende fase. Maar besluiten zijn nog geen woningen.

Onlangs werden wij bijgepraat tijdens de ‘themasessie Wonen’. Verhelderend, maar we zijn er nog steeds niet gerust op. Helemaal als er door collega’s gezegd wordt dat we pér project moeten kijken hoeveel betaalbare woningen er eventueel kunnen worden gebouwd. In de praktijk hoor je dan vaak dat het op deze plek niet past of dat de betreffende ontwikkelaar er dan te weinig aan verdient. PRO zegt: ga in overleg, stel eisen en kijk wat wél kan. Kleur eens buiten de lijntjes. Projectontwikkelaars zijn niet heilig.

We horen de wethouder en andere partijen zeggen van wel. PRO begrijpt heus dat het, mede door eerdergenoemde omstandigheden, een lastige opgave is om de beoogde woningbouwdoelen te behalen. Maar laten we er in ieder geval álles aan doen om te blijven bouwen voor mensen die het wat minder breed hebben. Ergens moeten die betaalbare koop- en huurwoningen toch komen? Wij vinden van wel. Nu en ook na maart 2026, als er weer verkiezingen zijn.

Mocht u zelf creatieve of kansrijke ideeën hebben, dan horen we dat graag. Onze fractievergaderingen zijn openbaar en we willen altijd met u in gesprek.

Vragen? Reacties? fractie@pro-oisterwijk.nl

Casper Boot

Minister Hugo de Jong zet druk op het woningbouwbeleid van de provincie Zuid-Holland

Pro Krimpenerwaard Pro Krimpenerwaard Krimpenerwaard 18-03-2024 11:55

Hugo de Jonge zet druk op de provinciale woningbouwketel. Juridische instrumenten worden niet uitgesloten.

Aanleiding voor het gesprek is allereerst de in de woondeals afgesproken doelstellingen om in Zuid-Holland in totaal 247.896 woningen te realiseren en om actief te sturen op 130% realistische plancapaciteit. De minister heeft uit diverse eerdere bestuurlijke overleggen het beeld gekregen dat deze doelstellingen niet gezamenlijk worden nagestreefd. De tweede aanleiding is een aantal voornemens van gedeputeerde staten op basis van het coalitieakkoord 2023-2027. Het college van gedeputeerde staten heeft het voornemen om geen nieuwe buitenstedelijke locaties van 3 ha of meer toe te voegen, afgezien van twee locaties die zijn opgenomen in het coalitieakkoord. Ander voornemen is om in de woningbouwprogrammering vanaf 2025, 40% sociale huur voor te schrijven, waarvan minimaal de helft (een derde van het totaal) door corporaties. De minister stelt dat in de woondeals is afgesproken dat alle gemeenten toewerken naar 30% sociale huurwoningen in de bestaande voorraad. In het groeipad vragen we daarbij het maximale, niet het onhaalbare. In het voorgenomen Besluit versterking regie volkshuisvesting wordt dit 30% nieuwbouw van sociale huurwoningen voor gemeenten met een bestaande voorraad sociale huurwoningen onder het landelijk gemiddelde (dit gemiddelde is nu 27%). Gemeenten met een bestaande voorraad sociale huurwoningen boven het landelijk gemiddelde moeten 40% nieuwbouw realiseren in het middensegment. En tot slot is er het voornemen om voor betaalbare koop generiek uit te blijven gaan van een bovengrens van 355.000 euro. Dit is in afwijking van de bovengrens die landelijk is vastgesteld op 390.000 euro en ook als zodanig in het Besluit versterking regie volkshuisvesting zal worden opgenomen.

In de brief van 6 maart licht de minister toe dat deze beleidsvoornemens van gedeputeerde staten een rem kunnen zetten op de woningbouw. Het generiek beperken van nieuwe buitenstedelijke locaties ontneemt bouwmogelijkheden op kansrijke locaties. Onrealistische eisen ten aanzien van betaalbaarheid zorgt ervoor dat projecten niet meer van de grond komen. Dit brengt ook de bouw van voldoende betaalbare woningen niet dichterbij. Daarnaast wijzigen deze beleidsvoornemens eenzijdig een aantal van onze gezamenlijke afspraken om eenduidig op de woningbouw te sturen. Juist in de provincie Zuid-Holland, waar zo veel mensen op zoek zijn naar een passende woning, is het belangrijk dat er voldoende ruimte is om de opgave voor de woningbouw te kunnen realiseren, dat overheden eenduidig daarop sturen en dat belemmeringen om woningen te bouwen worden weggenomen.

Voor Pro Krimpenerwaard spelen er ten aanzien van betaalbaar en met spoed bouwen een tweetal zaken.

* Er zijn bewijzen dat de gemeente bouwgrond van van Erk koopt tegen een bedrag van € 345,– per m2 terwijl van Erk die grond niet lang geleden voor € 19,– per m2 heeft gekocht. Dit is niet het enige voorbeeld. Blijkbaar is het geaccepteerd dat de diepe zakken van dergelijke bedrijven worden gevuld en de betaalbaarheid van woningen daaraan ondergeschikt is. Het Algemeen Belang vereist van de overheid dat hierop wordt ingegrepen.

*De gemeenten hebben de mogelijkheid om, buiten de provincie om, tijdelijke woningbouwprojecten voor een duur van max. 10 jaar te realiseren. Als de tijdelijke huisvesting binnen het geldende bestemmingsplan niet mogelijk is kan een (tijdelijke) omgevingsvergunning worden aangevraagd om tijdelijke huisvesting tóch mogelijk te maken. Een omgevingsvergunning is als het ware een officiële toestemming voor het gebruiken van een bepaalde locatie of ruimte op een manier die afwijkt van het geldende bestemmingsplan. Meer informatie over de omgevingsvergunning is vastgelegd in de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (WABO). Specifiek voor tijdelijke huisvestingslocaties is dit waardevol, omdat door een tijdelijke omgevingsvergunning voor bijvoorbeeld 10 jaar, toch huisvesting gerealiseerd kan worden. Waarom maakt de gemeente Krimpenerwaard hiervan geen gebruik? Daarmee koop je tijd voor een structurele oplossing, die jaren kan duren, en biedt zo een oplossing voor de korte termijn voor het knellende woningtekort.

Door ON ondertekende amendementen en moties

Oostzaan Natuurlijk Oostzaan Natuurlijk Oostzaan 11-03-2024 18:48

Het komt regelmatig voor dat andere partijen voorstellen hebben in de vorm van moties en amendementen. Het kunnen voorstellen zijn waar Oostzaan Natuurlijk! zich volledig in kan vinden  en de voorstellen mede wil indienen. In de gemeenteraad van 13 november hebben wij onderstaande moties en amendementen medeondertekend:

Amendement Integraal Huisvestingsplan: strekking van dit voorstel was eerst een Integraal Huisvestingplan maken voor de scholen in Oostzaan en daarna besluiten nemen over uitbreiding/nieuwbouw van scholen.

Amendement Warme Huis : doel van dit voorstel was 20.000 euro te reserveren voor het Warme Huis in 2024.

Motie elektriciteitsnet: doel van dit voorstel was samen met de Oostzaanse bedrijven te onderzoeken of er beter gebruik gemaakt kan worden van de bestaande stroom capaciteit.

Motie Dierenwelzijnsnota : doel van deze motie was het college op te roepen uitvoering te geven aan de diverse geplande werkzaamheden.

Motie Vuurwerkoverlast: doel van deze motie was  het college op te roepen een plan van aanpak op te stellen hoe de vuurwerkoverlast aangepakt zal worden in het komende jaar.

De motie vuurwerkoverlast werd unaniem aangenomen in de gemeenteraad. De andere moties en amendementen haalden geen meerderheid en werden dus afgewezen.

Meer informatie over de inhoud van de amendementen en moties evenals de besluitvorming per partij zijn hieronder te vinden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.