Nieuws van politieke partijen in Zuid-Holland inzichtelijk

13 documenten

Een woningwet voor heel Nederland

CDA CDA Zuid-Holland 27-06-2023 14:23

Goed nieuws! De nieuwe huisvestingswet is aangenomen. Dat betekent meer ruimte voor gemeenten om starters, mensen met een middeninkomen of met een cruciaal beroep zoals leraren, verpleegkundigen of agenten voorrang te geven op huurwoningen en in nieuwbouwwoningen. Jouw gemeente krijgt dus meer ruimte om ervoor te zorgen dat jij op het dorp kunt blijven wonen. Of in de stad waar je werkt. Volkshuisvesting is gemeenschappen bouwen. Zo plaatsen we de gemeenschap op #1. Hugo de Jonge: "Dat de gewijzigde Huisvestingswet is aangenomen door de Tweede Kamer is goed nieuws voor al die mensen met een gewone baan die zo hard op zoek zijn naar een betaalbaar huis. En het is goed nieuws voor gemeenten die deze mensen graag willen helpen bij het vinden van een betaalbaar nieuwbouwhuis of huurhuis, zodat de leefbaarheid in hun stad of dorp niet verder onder druk komt te staan." Lees verder.

Inbreng Jaco Geurts bij debat over de Wet goed verhuurderschap

CDA CDA Zuid-Holland 22-02-2023 22:55

Inbreng debat over de Wet goed verhuurderschap (alleen het gesproken woord telt) Voorzitter, Een huis is meer dan een stapel stenen of een beleggingsobject: het is een thuis. De buurt waar dat thuis staat, is een gemeenschap waar mensen prettig en veilig met elkaar samenleven. Wonen is een grondrecht en daarmee is het een zaak van algemeen belang. De voorliggende wetgeving is een reactie op de verschillende misstanden op de huurmarkt. Onder andere het woningtekort van de afgelopen jaren heeft ertoe geleid dat excessen op de huurmarkt normaal zijn geworden: te hoge huren, slechte woonomstandigheden, fouten in contracten en zelfs intimidatie, bedreiging en discriminatie zijn inmiddels veelvoorkomende misstanden. Begin vorig jaar werden we geconfronteerd met de uitkomsten van een woononderzoek van Rijnmond over de misstanden in de wijk Carnisse in Rotterdam-Zuid. Uit het onderzoek bleek dat particuliere verhuurders in Carnisse op grote schaal veel te veel huur vragen voor woningen die onder de sociale huurgrens vallen: meer dan € 1.000 aan kale huur was daar niet ongewoon. Nieuwe huurders hebben zelfs te maken met huurprijzen van € 1.500 voor hele kleine, oude en vaak ook nog matig tot slecht onderhouden huizen. Je ziet dat vooral arbeidsmigranten daar de dupe van zijn. De wijk Carnisse is een extreem voorbeeld, maar zeker geen op zichzelf staand geval, want deze problematiek speelt in heel Nederland. In 2021 legde RTL Nieuws op basis van uitspraken van de Huurcommissie al bloot dat honderden huisbazen een veel te hoge huur voor hun woningen vragen. Ik schat in dat dat een topje van de ijsberg is. Slechts een klein deel van de huurders waagt de stap naar de Huurcommissie. Veel gedupeerden weten niet af van het bestaan van de Huurcommissie of zijn bang voor intimidatie door huurbazen. Het aantal huurders dat te veel huur betaalt of in slecht onderhouden woningen woont, is naar mijn inschatting daarom veel hoger dan cijfers ons tonen. Voorzitter, Gemeenten weten van de misstanden, maar zij kunnen niet optreden. Met het onderhavige wetsvoorstel krijgen gemeenten bevoegdheden om ongewenste verhuurpraktijken te bestrijden en te voorkomen. De CDA-fractie vindt dat hard nodig en is blij dat er een breedgedragen wetsvoorstel ligt om misstanden in de huursector aan te pakken, foute verhuurders te weren en huurders beter te beschermen. Daarom dank ik de minister en zijn ambtenaren voor deze nieuwe wet. Voorzitter, Dat gezegd hebbende heb ik nog een aantal vragen en opmerkingen. Allereerst over de positie van de woningcorporaties in dit wetsvoorstel. Het wetsvoorstel Goed verhuurderschap vloeit voort uit de maatschappelijke en politieke verontwaardiging over excessen bij particuliere verhuurders en uit de wens om huurders in de particuliere sector beter te beschermen tegen malafide verhuurders. Ik begrijp niet waarom woningcorporaties ook onder dit wetsvoorstel vallen. Woningcorporaties staan reeds onder toezicht van de Autoriteit woningcorporaties en moeten zich al houden aan de voorschriften uit de Woningwet. Ik zie dubbelingen ontstaan in toezicht. Er is onduidelijkheid over de rol van het meldpunt ten aanzien van woningcorporaties. Er is een stijgende lastendruk voor corporaties. En dat terwijl we de woningcorporaties juist van de ketting proberen te halen. Daarom heb ik een amendement ingediend om de woningcorporatie buiten de reikwijdte van de wet te plaatsen. Voorzitter, Dat wat betreft de woningcorporaties. Dan de algemene regels die een landelijke basisnorm voor goed verhuurderschap introduceren. Zo mogen verhuurders niet langer discrimineren en intimideren. Het is eigenlijk van de zotte dat we de basale omgangsvormen moeten vastleggen in de nieuwe wet. Ik wil dat toch maar even gezegd hebben. Tegelijkertijd zie ik het belang. Door deze regels vast te leggen, krijgen gemeenten de bevoegdheid en de taak om handhavend tegen dergelijk gedrag op te treden, onder andere door het opzetten van een meldpunt. Ik gaf eerder al aan dat slechts een klein deel van de huurders de stap waagt naar de Huurcommissie. Hoe gaan we dat bij dit meldpunt verbeteren of laagdrempeliger maken? Graag een reactie van de minister. Gemeenten kunnen uit eigen beweging handhaven op de naleving van de regels in dit wetsvoorstel. Hebben ze daar voldoende capaciteit voor? Ik heb nog een vraag op dit punt. Waarom is niet in de algemene regels opgenomen dat verhuurders schappelijke huurprijzen moeten vaststellen, bijvoorbeeld conform het woningwaarderingsstelsel? Dat lijkt me toch wel een wezenlijk aspect van goed verhuurderschap. Ik hoor ook daar graag een reactie op. Voorzitter, Ik kom te spreken over de verhuurvergunning. Er worden twee vergunningssystemen geïntroduceerd: een vergunningssysteem voor de verhuur van reguliere woonruimte en een vergunningssysteem voor de verhuur van verblijfsruimte aan arbeidsmigranten. Het verschil in uitgangspunten bij beide systemen roept bij mij wat vragen op. Bij de eerstgenoemde verhuurvergunning draait het om de leefbaarheid van een bepaald gebied en bij de tweede verhuurvergunning gaat het primair om het beschermen van de arbeidsmigranten. Waarom is in dit wetsvoorstel voor deze verschillende aanvliegroutes gekozen? Waarom staat bij de verhuurvergunning voor de verhuur van reguliere woonruimte niet ook de bescherming van de huurders centraal in plaats van de leefbaarheid van de wijk? Wij vinden de leefbaarheid van de wijk uiteraard ook belangrijk, maar dat is een mooie bijvangst. Deze wet gaat volgens mij om het creëren van menswaardige woonomstandigheden voor huurders. Graag een reflectie van de minister daarop. Daarnaast ben ik benieuwd waarom er bij de verhuurvergunning voor de verblijfsruimte voor arbeidsmigranten geen eisen aan de maximale huurprijs en huurprijsstijgingen worden gesteld. Tot slot over de verhuurvergunning, voorzitter. Ik citeer: "De voorwaarden die het college van burgemeester en wethouders aan de verhuurvergunning voor woonruimte kan verbinden, worden via deze wet landelijk geüniformeerd." Ik val over het woord "kan". Mag de gemeente zelf bepalen welke voorwaarden in de verhuurvergunning komen, bijvoorbeeld wel het toepassen van algemene regels, maar de rest niet, of moet de gemeente alle voorwaarden opnemen in de verhuurvergunning indien deze wordt ingesteld? Dat was mij nog niet helemaal duidelijk. We hadden in de schriftelijke ronde bij deze wet de minister daarover bevraagd, maar we hebben daar geen duidelijk antwoord op gehad, dus ik wil graag een reactie. Voorzitter, Dan kort iets over het proces na inwerkingtreding van de wet. Particuliere verhuurders zullen na het instellen van een verhuurvergunning een vergunning aanvragen. Dat levert in korte tijd veel werk op voor de gemeenten. De eerste vraag die dan bij mij opkomt is: zijn ze hierop voorbereid? Daarnaast zijn er malafide verhuurders die, als het goed is, geen vergunning gaan krijgen. Dat geldt ook voor verhuurders die op dat moment al woningen verhuren. Wat gebeurt er dan? Moeten de gemeenten dan al die plannen in beheer nemen en geven? Zie pagina 39 van de memorie van toelichting. Ik vraag me af of dat uitvoerbaar is. Leidt dat er niet toe dat gemeenten in een onmogelijke spagaat terechtkomen? Graag ook een reflectie of een reactie van de minister hierop. Dan over de inbeheername. Er is hier geen sprake van onteigening. Dat betekent dat een verhuurder het pand mag verkopen, terwijl het pand in beheer is van de gemeente of door de gemeente aangewezen derden. Hoe wordt een huurder beschermd in een dergelijk scenario? Voorzitter, tot slot, Er wordt veel kritiek geleverd op het wangedrag van particuliere verhuurders. Ik wil benadrukken dat veel particuliere verhuurders zich keurig gedragen. Bonafide particuliere verhuurders voorzien in een maatschappelijke behoefte, en wij zijn hen daar erkentelijk voor. Het is van belang dat we dit onderscheid blijven maken. Tot zover, voorzitter.

Provincie Zuid-Holland deelt mening SP: Verhuurdersheffing moet van tafel

SP SP Zuid-Holland 17-06-2020 07:38

De SP strijdt al jaren tegen de verhuurdersheffing, een oneerlijke belasting van 1,7 miljard op de woningbouwverenigingen en corporaties. Hierdoor kunnen zij de helft minder betaalbare woningen bouwen dan er nodig zijn. Ook in Zuid-Holland hebben wij als SP ons daar keer op keer hard gemaakt voor het schrappen van de verhuursheffing. Het Provinciebestuur is nu eindelijk ook overstag en heeft samen met andere provincies een brief geschreven waarin zij zeggen: ‘De verhuurdersheffing is in 2013 ingevoerd als crisismaatregel om de staatsfinanciën op orde te brengen. Een gevolg is dat er veel minder huurhuizen zijn gebouwd. Corporaties hadden volgens de onderzoeksbureaus twee keer zoveel nieuwbouwwoningen kunnen bouwen, bijna 100.000 stuks.' SP Fractievoorzitter Lies van Aelst legt uit: ‘Er is lang volgehouden dat de maatregel nu eenmaal nodig was, maar wij zijn als SP blij dat bij het Provinciebestuur de maat nu ook vol is. Er moet betaalbaar gebouwd worden. Daar hoort een oneerlijke belasting heffen zoals de verhuurdersheffing niet bij.’

De vrees die bij de twaalf provincies leeft is dat als er niet snel ingegrepen wordt de situatie met de aanstaande economische crisis alleen maar verergert, wat ook het geval was in 2008 tijdens de bankencrisis. Van Aelst: ‘De fout die het kabinet nu niet weer moet maken is het huishoudboekje verkiezen boven de basisbehoeften en rechten van ons allemaal. Een dak boven je hoofd is geen keuze, maar een noodzaak. De SP wil dat Minister Ollongren gaat luisteren naar alle noodsignalen die van links tot rechts gegeven worden en nu ook via deze oproep van alle provincies. Schaf de verhuurdersheffing af!’

Erik Ronnes wordt gedeputeerde van de provincie Noord-Brabant

CDA CDA Zuid-Holland 08-05-2020 11:58

Na 5 jaar Kamerlidmaatschap vertrekt CDA-Kamerlid Erik Ronnes naar de provincie Noord-Brabant. Daar wordt hij namens het CDA geïnstalleerd als gedeputeerde in het nieuwe provinciebestuur. Hij gaat zich bezighouden met de portefeuilles Wonen en Ruimte, waar hij als Tweede Kamerlid en eerder als wethouder in Boxmeer veel kennis en ervaring mee opgedaan heeft.In Den Haag heeft Ronnes zich de afgelopen jaren vol overgave gericht op belangrijke onderwerpen als volkshuisvesting, de Omgevingswet, financiële sector en staatsdeelnemingen. Zo heeft hij zich op verschillende manieren hard gemaakt voor een eerlijke woningmarkt, zodat mensen ook in de toekomst kunnen rekenen op een betaalbaar dak boven het hoofd. Ronnes: “Wonen is een sociaal grondrecht, waar een overheid in mijn ogen zorg voor moet dragen. Denk aan een forse versnelling van de woningbouw om aan de vraag naar woningen te voldoen, het tegengaan van enorme huurstijgingen, maar ook het bijdragen aan de verduurzaming van sociale huurwoningen. Daar heb ik mij de afgelopen jaren voor ingezet.”Ronnes: “Het was een eer dat ik als Tweede Kamerlid mijn steentje bij heb mogen dragen. Hoewel ik het Tweede Kamerwerk zeker zal gaan missen, heb ik veel zin in deze nieuwe uitdaging. De opgaven voor Brabant en haar inwoners zijn groot. Ik zal mij de komende periode dan ook met hart en ziel inzetten voor de provincie waar ik geboren en getogen ben, voor mijn mooie Brabant. Die verantwoordelijkheid voel ik en daar heb ik veel voor over!” Fractievoorzitter Pieter Heerma zei in zijn reactie op Twitter:"Erik Ronnes is altijd een zeer bekwaam en collegiale collega geweest. De fractie gaat hem missen. Brabant krijgt met hem een uitstekende gedeputeerde die heel veel kennis en ervaring heeft op de portefeuille ruimte en wonen."

Zuid-Hollandse afdelingen starten actie tegen huurverhoging: 0 is genoeg!

SP SP Zuid-Holland 29-04-2020 10:40

Eergisteren vierde Nederland geen Koningsdag maar Woningsdag. Maar Woningsdag zou nog veel leuker zijn als iedereen een goede en betaalbare woning heeft. Vorig jaar had al de helft van de huurders moeite met het betalen van de huur. Velen krijgen het nu nog moeilijker, omdat op dit moment veel huishoudens in Nederland door de Coronacrisis te maken met een terugval in inkomen. Ondertussen gaan de huren per 1 juli voor velen wel nog verder omhoog. De SP is daarom de actie '0 is genoeg' gestart en roept iedereen op te tekenen voor het bevriezen van de huren. Ook voor de Zuid-Hollandse SP afdelingen was dit het startschot om de huurverhoging een halt toe te roepen. Zuid-Hollandse fractievoorzitter Lies van Aelst: ‘Wij pakken graag deze handschoen op met onze lokale afdelingen. In deze moeilijke tijd is het niet uit te leggen aan de inwoners van Zuid-Holland dat hun huur stijgt, terwijl de rekeningen zich al opstapelen en inkomen onzeker is. Het geld hoort gehaald te horen daar waar het zit en dat is niet bij huurders. Daarom moeten de huren bevroren worden.’

Teken hier voor het bevriezen van huren

In de Eerste Kamer werd vorige week een motie van SP senator Tiny Kox aangenomen om de huren te bevriezen. Het is belangrijk dat ook huurders van zich laten horen en hun verhuurder oproepen in te stemmen met een tijdelijke huurstop, gezien de uitspraak van de Eerste Kamer. Actie kan nu zeker helpen om zowel de minister als de verhuurders te bewegen tot het bevriezen van de huren.

SP Tweede Kamerlid Sandra Beckerman: "De berichten stromen bij ons binnen. Van moeders die onbeschermd werken in de thuiszorg en bij thuiskomst op de mat een brief vinden dat de huur van hun sociale huurwoning weer omhoog gaat. Van mensen die hun inkomen verliezen en wel aan het einde van de maand een torenhoge vrije sector huur moeten betalen. Dit raakt me diep. Per direct de huren bevriezen is noodzakelijk. Wij roepen dan ook iedereen op, huurder of niet, die deze mening deelt om steun uit te spreken. Zo laten we samen zien dat we willen dat de minister, wethouders en verhuurders deze noodzakelijke eerste stap zetten." Voor de SP is huurbevriezing slechts een eerste stap. Veel meer is nodig om uit de wooncrisis te komen.

De komende tijd zal SP Zuid-Holland zich hier maximaal voor in gaan zetten, want nul is genoeg!

SP: provinciale actie nodig voor voldoende betaalbare huizen.

SP SP Zuid-Holland 14-09-2019 12:49

Een kwart van alle huurders kan niet rond komen omdat de huur te hoog is, in totaal de helft van de huurders kan de eindjes maar moeilijk aan elkaar knopen. Deze week luidt het Nibud de noodklok: zorg voor meer écht betaalbare woningen! SP Zuid-Holland vraagt het Zuid-Hollandse college: kom met een actieplan! Fractievoorzitter Lies van Aelst: ‘Als provincie kunnen harde afspraken maken met de gemeenten dat er meer sociale woningen moeten komen en geen betaalbare woningen gesloopt mogen worden. Laten we dat dan ook doen!’

De SP wil weten hoeveel Zuid-Hollandse huurders in armoede leven en hoeveel Zuid-Hollandse huurders moeilijk rond kunnen komen. Daarnaast wil de SP maatregelen om te zorgen dat er voor iedereen in Zuid-Holland betaalbare huisvesting is. Van Aelst: ‘Het is onacceptabel dat zoveel mensen in onze provincie door te hoge huren in armoede leven. Wij zouden dat als Zuid-Holland niet moeten accepteren én hier ook echt actie op moeten ondernemen. Wat de SP betreft heeft de provincie een belangrijke rol om sloopplannen van sociale woningen bij gemeenten te stoppen én meer nieuwe betaalbare woningen af te dwingen bij nieuwbouw.’

 

Één van de problemen voor huurders is de hoge energierekening. ‘Corporaties zouden écht moeten investeren in dubbelglas, isolatie, zonnepanelen en ga zo maar door bij corporatiewoningen. Daarnaast kunnen wij als Provincie mensen achter de voordeur helpen door te investeren in verduurzaming bij hen thuis. Je kunt met provinciaal geld bij mensen thuis écht het verschil maken, de eerste pilots voor bijvoorbeeld duurzaamheidspakketten lopen al. Een mooie eerste stap, nu moeten we doorpakken!’ Aldus Van Aelst

SP hamert op woon- en klimaatrechtvaardigheid bij verkiezingsdebat FNV

SP SP Zuid-Holland 22-02-2019 13:05

Mensen jarenlang laten wachten op een passende, betaalbare woning is niet rechtvaardig. Hun energierekening laten stijgen, terwijl grootvervuilers staatssteun krijgen is dat ook niet. Dat is asociaal beleid. Onze nummer twee op de lijst Frank Johan Hoogendam hamerde daarom donderdagavond bij het verkiezingsdebat van FNV Drechtsteden opnieuw op woon- en klimaatrechtvaardigheid.

Hoogendam benadrukte dat falend kabinetsbeleid de belangrijkste oorzaak woon- en klimaatrechtvaardigheid is. De afgelopen jaren werd de corporatiesector onder meer met nieuwe zware belastingen een kopje kleiner gemaakt.

Gevolg: een groot tekort aan echt betaalbare woninen en vaak veel te hoge woonlasten voor mensen met lage en middeninkomens die aangewezen zijn op geliberaliseerde corporatiewoningen of de ‘vrije’ markt.

KlimaatOok op het gebied van het klimaat werkt het kabinetsbeleid averechts. Volgens de eerste doorrekeningen van de FNV en milieuorganisaties gaat het klimaatakkoord huishoudens zo’n 1,5 miljard euro kosten, terwijl de grootvervuilers opnieuw buiten schot blijven.

Sterker nog: zij worden op dit moment vaak zelfs gesteund door de staat. Denk bijvoorbeeld aan geen accijns en btw op kerosine, geen btw op vliegtickets en de vrijstelling van de energiebelasting voor de lucht- en scheepvaart.

RechtvaardigheidHoogendam: ‘De SP lost deze problemen wel rechtvaardig op. Bijvoorbeeld door woningcorporaties veel meer investeringsruimte te geven en weer meer mensen toegang te geven tot een betaalbare sociale huurwoning. Dat komt de koopkracht zeker ten goede.

Voordeel daarvan is ook dat mensen vaker kunnen kiezen voor duurzaam. Groen doen is nu juist voor mensen met een kleine portemonnee vaak lastig. De provinciale politiek kan deze verkeerde kabinetskeuzes helaas niet terugdraaien, maar we kunnen wel bijsturen.

In Zuid-Holland hebben we dat ook zeker gedaan. Zo gaat de provincie bijdragen aan meer sociale woninbouw. Ook is er extra geld voor inwoners en corporaties die over willen op schone energie. Alle steun is welkom om hier na 20 maart op volle kracht mee door te gaan!’

CDA: ‘Extreem scheefwonen tegengaan’

CDA CDA D66 VVD ChristenUnie Zuid-Holland 28-09-2018 11:48

Het CDA staat voor een eerlijke en rechtvaardige woningmarkt. Die woningmarkt staat momenteel onder grote druk: veel mensen hebben moeite om een betaalbare woning te vinden. Daarom zet dit kabinet sterk in op het bouwen van veel extra woningen, waarbij het CDA vorige week tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen heeft gepleit voor een daadkrachtige aanpak om de procedures te versnellen en het tekort aan te pakken.Eerlijke prijs sociale huurwoning voor hoge inkomensOok mensen die recht hebben op een sociale huurwoning, staan vaak jarenlang in de wachtrij en kunnen geen start maken op de woningmarkt. Daarom heeft CDA-woordvoerder Erik Ronnes woensdag tijdens een debat met minister Ollongren samen met de andere coalitiepartijen aandacht gevraagd voor deze oneerlijke situatie. In het geval van extreme inkomensstijgingen, ver boven de inkomensgrens van sociale huur, vindt het CDA dat sneller een sociale huur betaald kan worden die bij het inkomen past (tot maximaal de grens van 710 euro). Daarmee kunnen andere huren laag blijven en kunnen meer betaalbare woningen worden gerealiseerd.Ronnes: ‘Het is niet rechtvaardig dat mensen met een fors inkomen sociale huurwoningen bezet houden voor diegenen die er recht op hebben. Er zijn situaties dat iemand die ooit recht had op een sociale huurwoning er in inkomen sterk op vooruit is gegaan. Bijvoorbeeld omdat een partner bij diegene is komen wonen, of door een nieuwe baan. Het CDA vindt het eerlijk als de huur in deze extreme gevallen sneller kan stijgen tot de maximale grens van 710 euro. Dat zou bovendien een prikkel kunnen zijn om sneller door te stromen naar een koopwoning. Hoge inkomens hebben die mogelijkheid.’Huurverlaging ook mogelijkTegelijkertijd stelde Ronnes samen met VVD, D66 en ChristenUnie voor om ook een huurverlaging mogelijk te maken, bijvoorbeeld wanneer iemand een baan verliest. Dan moet de sociale huur ook omlaag kunnen. Maar ook voor de middeninkomens die boven de grens van 710 euro zijn doorgeschoten, wat in de huidige situatie nog mogelijk is, kan er voordeel worden behaald. Die gaan dan terug naar de maximale grens. Ronnes: ‘Het CDA wil dat de minister met woningcorporaties en de Woonbond in gesprek gaat om dit mogelijk te maken en de details uit te werken. Zij zijn nu aan bod.’

Sloop dreigt voor nog eens 535 Rotterdamse sociale huurwoningen

SP SP GroenLinks PvdA Zuid-Holland 24-08-2018 19:26

Het vorige college van Rotterdam besloot op de valreep om bovenop de bestaande sloopplannen nog eens honderden sociale huurwoningen in de Tweebosbuurt in de Afrikaanderwijk te slopen. De slaagkans voor een sociale huurwoning in Rotterdam en omstreken is al heel laag. Door de nieuwe sloopplannen wordt de situatie nog nijpender. De SP roept het provinciebestuur samen met GroenLinks en de PvdA op zo nodig maatregelen te nemen.

Het voormalige college van Rotterdam besloot op 3 juli om binnen twee jaar 599 woningen en bedrijfsruimten in de Tweebosbuurt te slopen. Hierbij zitten 535 sociale huurwoningen. De gemeente en woningcorporatie Vestia willen deze grotendeels vervangen door duurdere woningen.

Woningzoekenden in Rotterdam en omliggende gemeenten die zijn aangewezen op een sociale huurwoning, kampen volgens cijfers van de provincie nu al met de laagste kans om een huis te vinden van heel Zuid-Holland. Door de nieuwe sloopplannen dreigt de situatie nog verder te verslechteren.

SP-fractievoorzitter Lies van Aelst: ‘De gemiddelde wachttijd voor een sociale huurwoning in Rotterdam is nu al 15 jaar. Wij vragen ons dus af of deze sloop een probleem oplost of juist creëert. Door deze sloop raken juist nog meer mensen de komende tijd hun huis kwijt.’

Collega Anneloes van Hunnik van GroenLinks: ‘De gemeente Rotterdam zou juist meer sociale woningen moeten bouwen of op moeten knappen in plaats van ze te slopen. Rotterdam lijkt alleen te willen bouwen voor economische belangen.’

Rol provincieDe provincie controleert de woningvoorraad in alle acht Zuid-Hollandse woonregio’s, dus ook in de regio Rotterdam. Overal moet er voor alle doelgroepen voldoende aanbod zijn. Op initiatief van de SP, Groen Links en de PvdA wordt dit bijgehouden in de provinciale Woonmonitor.

Dankzij deze partijen kan de provincie nu ook een sanctie opleggen als het aanbod niet voor alle doelgroepen passend is. Dit houdt in dat de provincie de woonplannen zo aanpast, dat er voor alle doelgroepen alsnog voldoende passend –dus ook betaalbaar– aanbod komt.

Onderzoek en maatregelenSP, GroenLinks en PvdA hebben het provinciebestuur deze week opgeroepen na te gaan wat precies de gevolgen zijn van deze nieuwe sloopplannen zijn voor het aanbod van sociale huurwoningen in de Afrikaanderwijk, in de stad Rotterdam en in de hele Rotterdamse woonregio.

Hieruit volgt dat verwachting dat het provinciebestuur de eerdere goedkeuring van de Rotterdamse woonvisie opnieuw zal overwegen. Als de sloopplannen doorgaan, tellen de stad en de regio Rotterdam immers weer honderden sociale huurwoningen minder.

In antwoord op de afgelopen dinsdag ingediende schriftelijke vragen willen de partijen ook weten welke maatregelen de provincie kan nemen om te zorgen dat de slaagkans voor een betaalbare sociale huurwoning in de regio Rotterdam in de toekomst niet nog verder daalt.

 

Meer onderzoek nodig voor goede bescherming historische sociale woningbouw

SP SP Zuid-Holland 15-06-2018 12:58

De sociale woningbouw en haar geschiedenis zijn van grote betekenis voor ons land. Deze zekere en betaalbare vorm van wonen heeft voor ontelbare mensen en gezinnen hét verschil gemaakt tussen een veel te hoge huur ophoesten voor een kleine, slechte woning en basisbestaanszekerheid door goede, betaalbare huisvesting. Daarbij is sommige historische sociale woningbouw ook qua architectuur heel bijzonder. 

Belangrijke aanjager van de sociale woningbouw was de Woningwet uit 1902. Met deze wet begon de landelijke overheid eisen te stellen aan woningen voor arbeiders, in plaats van dit over te laten aan de vrije markt. Daar konden –omdat mensen nu eenmaal moeten wonen– zeer hoge huren voor hele kleine slechte huizen worden gevraagd.

Voor de Tweede Wereldoorlog verrezen er vooral in de grotere steden dankzij de Rijksbijdragen vele sociale woningbouwprojecten, vaak zelfs van de hand van beroemde architecten. Inmiddels is het bouwen onder architectuur vervangen door zo goedkoop mogelijk, áls er al sociaal wordt gebouwd. Ook de bewust lage huren van vroeger zijn voorbij. 

Deze ontwikkelingen vormen samen inmiddels ruim een eeuw sociale woningbouw in ons land. In dit kader organiseerde het Erfgoedhuis Zuid-Holland eind mei in Leiden een bijeenkomst over het cultuurhistorisch belang van de sociale woningbouw in Zuid-Holland. Ook SP-Statenlid Wim Metselaar was aanwezig. 

Zijn conclusie van de dag is Zuid-Holland heel veel belangrijke sociale woningbouwprojecten kent, zoals bijvoorbeeld de woningen van architect Rietveld in Reeuwijk, waar de SP zich afgelopen jaar nog sterk voor maakte. Deze woningen hebben inmiddels van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk alsnog een voorlopig beschermde status gekregen. 

In de publicatie Beeldbepalend erfgoed Zuid-Holland van de provincie is de kaart met sociale woningbouwprojecten echter nog niet compleet. Metselaar pleit hier wel voor. ‘Hoe completer het beeld, hoe groter de kans op bescherming en behoud van woningen. Snel meer onderzoek is dus nodig, zodat meer objecten ook echt de bescherming krijgen die ze verdienen.'

Meer informatie:

Publicatie Beeldbepalend erfgoed Zuid-Holland

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.